Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eurotroll i Tidningen

Startat av gstone, 11 maj 2019 kl. 21:13:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 22:08:16Lokalvårdare må vara ett jobb som inte kräver några högre studier men de anlitar inte vem som helst.
Och nuförtiden krävs faktiskt ofta någon utbildning och helst även yrkesbevis även för lokalvårdare, även om det inte rör sig om någon universitetsutbildning. Servicebranschens Yrkesnämnd ligger exempelvis bakom sådana, även om det säkerligen går att få jobb även utan sådan utbildning om man ligger i. Men det är inte så att det är jätteenkelt att ens få sådana jobb utan utbildning i dagens läge.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 21:55:44Det är knappast alla som satsar på reality-TV; så många realityserier finns inte... I Sverige är det väl främst Wahlgrenarna som satsar väldigt hårt på det.
Jag tror jag använde ordet reality tv på fel.

Jag menar program där kändisar tävlar mot andra kändisar i olika saker .

Typ frågor eller bakning 

Mem det heter nog något annat.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 22:43:42Jag tror jag använde ordet reality tv på fel.

Typ frågor eller bakning

Så du menar liksom tävlingsprogram eller kanske underhållningsprogram i allmänhet...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 22:47:44Så du menar liksom tävlingsprogram eller kanske underhållningsprogram i allmänhet...
Precis 

Sådan där kändisar gör saker som inte riktigt är deras vanliga yrkens beskrivningen.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 22:47:44Så du menar liksom tävlingsprogram eller kanske underhållningsprogram i allmänhet...
Ja 

Mamma tyckts se ganska mycket på sådan,

Jag blir alltid besviken på hur få folk som har dubbat är med och tappar intresset😅

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 22:43:42Jag tror jag använde ordet reality tv på fel.

Typ frågor eller bakning

Jag tror att det är ganska ovanligt att man får betalt för att medverka i sådant, åtminstone utöver eventuella resor, kost och logi, utan det rör sig nog mer om en kul grej och/eller för att synas.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 23:16:17Jag tror att det är ganska ovanligt att man får betalt för att medverka i sådant, åtminstone utöver eventuella resor, kost och logi, utan det rör sig nog mer om en kul grej och/eller för att synas.
Va ?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 23:16:17Jag tror att det är ganska ovanligt att man får betalt för att medverka i sådant, åtminstone utöver eventuella resor, kost och logi, utan det rör sig nog mer om en kul grej och/eller för att synas.
Får dom inte betalat trots alla hundratals tittar dom lockar ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 maj 2024 kl. 17:07:46Får dom inte betalat trots alla hundratals tittar dom lockar ?
Det beror på. Det finns säkert undantag, men grundregeln i Sverige brukar vara att man inte får betalt för att medverka i underhållningsprogram, tävlingsprogram och liknande - utan bara ersättning för resor till och från studion, mat och eventuell övernattning. På kommersiella kanaler finns det förmodligen fler undantag än för exempelvis SVT.

Rör det sig om fasta panelmedlemmar i exempelvis Bäst i test lär de dock sannolikt få en viss slant, då det ju nästan är jämförbart med programledarnas insatser.

Annars är undantaget större insatser som tar så pass lång tid att man tvingas ta ledigt från sitt ordinarie arbete eller tacka nej till andra uppdrag - då lär de flesta få en skaplig ersättning för att åtminstone täcka uteblivna intäkter. Det gäller exempelvis Let's Dance, som kräver många repetitioner långt utöver de timmar som syns i TV per vecka; och till viss del även Idol. Man kan helt enkelt inte förvänta sig att hinna göra så mycket mer de veckor man medverkar i exempelvis Let's Dance, varför man måste få ersättning för att täcka intäkter man annars skulle ha haft (från ordinarie arbete, frilansarvoden för teaterföreställningar eller annat som man måste tacka nej till).

Men det är inget man lär bli rik på, om man säger så.

Jonas9881

Citat från: Erika skrivet 24 maj 2024 kl. 05:21:47Nej, inte min hemsida. Animanga var en slags webbcommunity för animé- och manga-intresserade, man kunde även ladda upp t. ex. bilder. Vilket jag gjorde, då Animanga var det "bästa" alternativet för mig just då.
Får jag fråga om det var du som laddade upp dom 2 bilderna som du länkade i detta inlägg?
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=174.msg2345#msg2345
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare