Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ålder

Startat av gstone, 4 juni 2019 kl. 14:22:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Kan man dubba hur gammal man än blir ?

Eller finns det någon vis ålder när man inte klara att göra det längre ?

Vad är den äldsta personen som har dubbat i Sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Det finns väl ingen absolut gräns för hur gammal en dubbare kan vara. Det gäller väl bara att man ska vara vid så god hälsa att man klarar jobbet och att man har en röst som passar till rollen.

Jag kommer t.ex. att tänka på Gunvor Pontén som är 90 år nu och som till alldeles nyligen bl.a. har gjort Piffs röst i Musses klubbhus.

Jag vet inte om hon är den äldsta, men hon hör definitivt till de äldre.

TonyTonka

Nils Eklund dubbar väl fortfarande ibland? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  4 juni 2019 kl. 19:45:27
Nils Eklund dubbar väl fortfarande ibland? ^^

Samt Sture Ström och Bert-Åke Varg...

Daniel Hofverberg

Det finns absolut ingen övre ålder - det handlar som sagt bara om man är tillräckligt frisk för att kunna tala och läsa från manus.

Precis som Anders skulle jag också tro att Gunvor Pontén ligger bra till som en av de äldsta, som ju spelat Piff i en rad sammanhang, plus dessutom bl.a. medverkat i Vaiana för ett par år sedan. Hon är väl såvitt jag vet fortfarande vid relativt bra hälsa, så det finns inget som säger att vi hört henne för sista gången.

Nils Eklund är visserligen ännu äldre (nu 92 år gammal), men jag hittar inget som tyder på att han medverkat i någon dubbning på ett flertal år. Han var med i Upp 2009, men efter det hittar jag inget (även om han förstås kan ha varit med i något som jag missat eller glömt bort).

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 juni 2019 kl. 21:00:13
Nils Eklund är visserligen ännu äldre (nu 92 år gammal), men jag hittar inget som tyder på att han medverkat i någon dubbning på ett flertal år. Han var med i Upp 2009, men efter det hittar jag inget (även om han förstås kan ha varit med i något som jag missat eller glömt bort).
Han är med i Asterix: Den magiska drycken som släpptes iår

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  4 juni 2019 kl. 21:17:08
Han är med i Asterix: Den magiska drycken som släpptes iår

Han är också med i Flygplan 2 Räddningstjänsten från 2014!  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  4 juni 2019 kl. 21:17:08
Han är med i Asterix: Den magiska drycken som släpptes iår
Det har du så rätt i, den missade jag visst i hastigheten. Vet dock inte vilken roll, men gissningsvis ingen stor...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 juni 2019 kl. 22:38:09
Det har du så rätt i, den missade jag visst i hastigheten. Vet dock inte vilken roll, men gissningsvis ingen stor...

Förmodligen Senilix som i Asterix och Gudarnas Hemsvist. Får heller inte glömma hans roll som farfar tror jag det var i Arthur och Julklappsruschen.   ;D

För att inte tala om att han ju faktiskt också medverkade i 2016 års julkalender Selmas Säga.  ;D

Elios

Men jo juste vilken är den yngsta som någonsin dubbat i en svensk dubbning?^^

Känns som en svår fråga och kan ju vara vem fan som helst men den ni kan komma på kan ni iallafall säga.     ;D