Mycket har hänt överlag sen den här gamla tråden. Oavsett vilket system som Pite Havsbad i Piteå använde (använder?), så har de helt tappat stinget nuförtiden - de senaste fyra åren (eller kanske ännu fler) har de inte visat en enda film i kupolbiografen, som finns kvar men står helt oanvänd...

Det började gå sakta utför när dåvarande
Akva Mega byggdes om/ut till upplevelsecentret
Skeppet, som ägs av Pite Havsbad, och efter det började man sakta satsa mindre och mindre på kupolbiografen till förmån för diverse upplevelser/aktiviteter för barn (lekplats, äventyrsgolf, m.m.). Efter det fortsatte man med kupolbio, men det blev färre filmer och det marknadsfördes mindre och mindre. De sista 7 - 8 åren som biografen var i aktivt bruk visades ungefär två filmer per år, som alternerade och visades antingen en föreställning vardera per dag eller varannan dag. Någon av dessa filmer byttes ut ungefär vartannat år. Som följd av det blev det mindre och mindre populärt, och de gånger jag besökte kupolbiografen kunde antal besökare i stort sett räknas på ena handens fingrar. Ibland när jag såg filmer där var jag helt ensam...
Vissa somrar förr i tiden visade de istället (eller som komplement) vanliga DVD-filmer (långfilmer) via en vanlig projektor i kupolbiografen, vilket fick till följd att dessa visades med en pytteliten bild i mitten av kupolen; ganska meningslöst...
Och nu har kupolbiografen stått helt oanvänd i flera års tid, utan en enda film.

Huruvida den fortfarande är i funktionellt skick eller inte har jag ingen aning om - de gånger jag frågat Pite Havsbad om saken har jag bara fått kortfattade och ganska intetsägande svar, och ingen verkar längre bry sig om anläggningen, som en gång i tiden storsatsades så mycket på...