Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Phineas och Ferb

Startat av Simon, 6 augusti 2009 kl. 15:59:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  9 april 2026 kl. 14:10:55Det är nåt fel på ljudet på avsnittet "Meapless in Seattle" (säsong 3. avsnitt 27.)

@Daniel Hofverberg
Menar du på Disney+? I så fall håller jag med att det svenska ljudet låter ganska burkigt/instängt på avsnittet Meaplös i Seattle - introt låter bra i början, men en liten bit in i introt börjar det låta burkigt, och sen fortsätter det så hela avsnittet igenom. Nu har jag dock bara kunnat lyssna på ganska bristfälliga laptophögtalare, inte på TV:n än, men jag hör ganska stor skillnad gentemot avsnittet efteråt (som jag jämfört med). :(

Den stora frågan är ju om problemet är unikt för Disney+, eller om det varit likadant när serien sänts på TV...? Jag vet inte om det här avsnittet sänts på SVT, men på Disney Channel lär det ju ha sänts i alla fall. Om det var likadant även på TV har det förmodligen uppstått något missöde vid mixningen, så då finns det knappast någonting att göra - men är felet unikt för Disney+ så kan det ju finnas hopp om att de kan åtgärda felet (om man påpekar det för dem). Någon som sett Meaplös i Seattle på TV, och minns alternativt har spelat in avsnittet och kan upplysa om det hade samma problem med det svenska ljudet?

Har kanske @Anders M Olsson koll på om avsnittet sänts på SVT?

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2026 kl. 15:13:26Menar du på Disney+? I så fall håller jag med att det svenska ljudet låter ganska burkigt/instängt på avsnittet Meaplös i Seattle - introt låter bra i början, men en liten bit in i introt börjar det låta burkigt, och sen fortsätter det så hela avsnittet igenom. Nu har jag dock bara kunnat lyssna på ganska bristfälliga laptophögtalare, inte på TV:n än, men jag hör ganska stor skillnad gentemot avsnittet efteråt (som jag jämfört med). :(

Den stora frågan är ju om problemet är unikt för Disney+, eller om det varit likadant när serien sänts på TV...? Jag vet inte om det här avsnittet sänts på SVT, men på Disney Channel lär det ju ha sänts i alla fall. Om det var likadant även på TV har det förmodligen uppstått något missöde vid mixningen, så då finns det knappast någonting att göra - men är felet unikt för Disney+ så kan det ju finnas hopp om att de kan åtgärda felet (om man påpekar det för dem). Någon som sett Meaplös i Seattle på TV, och minns alternativt har spelat in avsnittet och kan upplysa om det hade samma problem med det svenska ljudet?

Har kanske @Anders M Olsson koll på om avsnittet sänts på SVT?
Även avsnitt 7 ur säsong 1 låter burkigt på Disney+ men låter vanligt på DVD.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2026 kl. 15:13:26Menar du på Disney+? I så fall håller jag med att det svenska ljudet låter ganska burkigt/instängt på avsnittet Meaplös i Seattle - introt låter bra i början, men en liten bit in i introt börjar det låta burkigt, och sen fortsätter det så hela avsnittet igenom. Nu har jag dock bara kunnat lyssna på ganska bristfälliga laptophögtalare, inte på TV:n än, men jag hör ganska stor skillnad gentemot avsnittet efteråt (som jag jämfört med). :(

Har kanske @Anders M Olsson koll på om avsnittet sänts på SVT?
Ja, avsnittet fanns med i Disneydags den 29 augusti 2015 med repris den 6 september.Jag har svårt att höra problemet med min hörsel som inte längre är helt i topp. För dem som vill lyssna själv har jag satt ihop ett prov på de första tre minuterna av avsnittet med SVT/Disneydags i vänster kanal och Disney+ i höger kanal. För att det ska bli jämförbart har jag sänkt hastigheten på Disneydags-ljudet, annars skulle det inte synka. SVT kör ju som bekant med 25 bilder/sekund och Disney+ med 23,976.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 april 2026 kl. 19:09:32Av någon anledning kommer inte bilagan med ljudprovet med i inlägget när jag laddar upp det... Jag har testat flera olika format - mp3, aac och zippat, men det går inte att ladda upp bilagan. Den är förvisso ganska stor, 3-4 Mb, men det är inte större än många andra filer som har gått att ladda upp tidigare. @Daniel Hofverberg ?
Prova igen nu - .mp3 ska fungera bra. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2026 kl. 20:59:25Prova igen nu - .mp3 ska fungera bra. :)
Ok, tack. Klippet är uppladdat nu!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 april 2026 kl. 19:09:32Ja, avsnittet fanns med i Disneydags den 29 augusti 2015 med repris den 6 september.Jag har svårt att höra problemet med min hörsel som inte längre är helt i topp. För dem som vill lyssna själv har jag satt ihop ett prov på de första tre minuterna av avsnittet med SVT/Disneydags i vänster kanal och Disney+ i höger kanal. För att det ska bli jämförbart har jag sänkt hastigheten på Disneydags-ljudet, annars skulle det inte synka. SVT kör ju som bekant med 25 bilder/sekund och Disney+ med 23,976.
Tack för ljudklippet. Där hör jag tydligt att avsnittet hade normalt och bra ljud i Disneydags på SVT, så problemet är alltså sannolikt unikt för Disney+. I ljudklippet hör man att ljudet i höger kanal förändras och försämras 35 sekunder in i klippet, medan det låter normalt före det; och sen förblir det instängt och burkigt hela tiden. I vänster kanal förblir det normalt.

Citat från: PatoskyeIII skrivet  9 april 2026 kl. 16:02:05Även avsnitt 7 ur säsong 1 låter burkigt på Disney+ men låter vanligt på DVD.
Väldigt märkligt - vad har egentligen Disney ställt till med som orsakat ljudproblem enbart på just Disney+...?

Jag har anmält problemet via Disney+ feedback-formulär, men sannolikheten att de ska göra något åt det får nog tyvärr ses som begränsad; med tanke på att de tidigare inte ens brytt sig om att åtgärda när de blandat ihop flera språk...