Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Phineas och Ferb

Startat av Simon, 6 augusti 2009 kl. 15:59:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  9 april 2026 kl. 14:10:55Det är nåt fel på ljudet på avsnittet "Meapless in Seattle" (säsong 3. avsnitt 27.)

@Daniel Hofverberg
Menar du på Disney+? I så fall håller jag med att det svenska ljudet låter ganska burkigt/instängt på avsnittet Meaplös i Seattle - introt låter bra i början, men en liten bit in i introt börjar det låta burkigt, och sen fortsätter det så hela avsnittet igenom. Nu har jag dock bara kunnat lyssna på ganska bristfälliga laptophögtalare, inte på TV:n än, men jag hör ganska stor skillnad gentemot avsnittet efteråt (som jag jämfört med). :(

Den stora frågan är ju om problemet är unikt för Disney+, eller om det varit likadant när serien sänts på TV...? Jag vet inte om det här avsnittet sänts på SVT, men på Disney Channel lär det ju ha sänts i alla fall. Om det var likadant även på TV har det förmodligen uppstått något missöde vid mixningen, så då finns det knappast någonting att göra - men är felet unikt för Disney+ så kan det ju finnas hopp om att de kan åtgärda felet (om man påpekar det för dem). Någon som sett Meaplös i Seattle på TV, och minns alternativt har spelat in avsnittet och kan upplysa om det hade samma problem med det svenska ljudet?

Har kanske @Anders M Olsson koll på om avsnittet sänts på SVT?

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2026 kl. 15:13:26Menar du på Disney+? I så fall håller jag med att det svenska ljudet låter ganska burkigt/instängt på avsnittet Meaplös i Seattle - introt låter bra i början, men en liten bit in i introt börjar det låta burkigt, och sen fortsätter det så hela avsnittet igenom. Nu har jag dock bara kunnat lyssna på ganska bristfälliga laptophögtalare, inte på TV:n än, men jag hör ganska stor skillnad gentemot avsnittet efteråt (som jag jämfört med). :(

Den stora frågan är ju om problemet är unikt för Disney+, eller om det varit likadant när serien sänts på TV...? Jag vet inte om det här avsnittet sänts på SVT, men på Disney Channel lär det ju ha sänts i alla fall. Om det var likadant även på TV har det förmodligen uppstått något missöde vid mixningen, så då finns det knappast någonting att göra - men är felet unikt för Disney+ så kan det ju finnas hopp om att de kan åtgärda felet (om man påpekar det för dem). Någon som sett Meaplös i Seattle på TV, och minns alternativt har spelat in avsnittet och kan upplysa om det hade samma problem med det svenska ljudet?

Har kanske @Anders M Olsson koll på om avsnittet sänts på SVT?
Även avsnitt 7 ur säsong 1 låter burkigt på Disney+ men låter vanligt på DVD.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2026 kl. 15:13:26Menar du på Disney+? I så fall håller jag med att det svenska ljudet låter ganska burkigt/instängt på avsnittet Meaplös i Seattle - introt låter bra i början, men en liten bit in i introt börjar det låta burkigt, och sen fortsätter det så hela avsnittet igenom. Nu har jag dock bara kunnat lyssna på ganska bristfälliga laptophögtalare, inte på TV:n än, men jag hör ganska stor skillnad gentemot avsnittet efteråt (som jag jämfört med). :(

Har kanske @Anders M Olsson koll på om avsnittet sänts på SVT?
Ja, avsnittet fanns med i Disneydags den 29 augusti 2015 med repris den 6 september.Jag har svårt att höra problemet med min hörsel som inte längre är helt i topp. För dem som vill lyssna själv har jag satt ihop ett prov på de första tre minuterna av avsnittet med SVT/Disneydags i vänster kanal och Disney+ i höger kanal. För att det ska bli jämförbart har jag sänkt hastigheten på Disneydags-ljudet, annars skulle det inte synka. SVT kör ju som bekant med 25 bilder/sekund och Disney+ med 23,976.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 april 2026 kl. 19:09:32Av någon anledning kommer inte bilagan med ljudprovet med i inlägget när jag laddar upp det... Jag har testat flera olika format - mp3, aac och zippat, men det går inte att ladda upp bilagan. Den är förvisso ganska stor, 3-4 Mb, men det är inte större än många andra filer som har gått att ladda upp tidigare. @Daniel Hofverberg ?
Prova igen nu - .mp3 ska fungera bra. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2026 kl. 20:59:25Prova igen nu - .mp3 ska fungera bra. :)
Ok, tack. Klippet är uppladdat nu!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 april 2026 kl. 19:09:32Ja, avsnittet fanns med i Disneydags den 29 augusti 2015 med repris den 6 september.Jag har svårt att höra problemet med min hörsel som inte längre är helt i topp. För dem som vill lyssna själv har jag satt ihop ett prov på de första tre minuterna av avsnittet med SVT/Disneydags i vänster kanal och Disney+ i höger kanal. För att det ska bli jämförbart har jag sänkt hastigheten på Disneydags-ljudet, annars skulle det inte synka. SVT kör ju som bekant med 25 bilder/sekund och Disney+ med 23,976.
Tack för ljudklippet. Där hör jag tydligt att avsnittet hade normalt och bra ljud i Disneydags på SVT, så problemet är alltså sannolikt unikt för Disney+. I ljudklippet hör man att ljudet i höger kanal förändras och försämras 35 sekunder in i klippet, medan det låter normalt före det; och sen förblir det instängt och burkigt hela tiden. I vänster kanal förblir det normalt.

Citat från: PatoskyeIII skrivet  9 april 2026 kl. 16:02:05Även avsnitt 7 ur säsong 1 låter burkigt på Disney+ men låter vanligt på DVD.
Väldigt märkligt - vad har egentligen Disney ställt till med som orsakat ljudproblem enbart på just Disney+...?

Jag har anmält problemet via Disney+ feedback-formulär, men sannolikheten att de ska göra något åt det får nog tyvärr ses som begränsad; med tanke på att de tidigare inte ens brytt sig om att åtgärda när de blandat ihop flera språk...