Ponyo på klippan vid havet verkar inte ha gått upp på biograferna än, utan får premiär den 11 september. Den kommer att släppas i både svenskdubbad version och textad originalversion. Enligt Statens biografbyrås register distribueras den av Pan-Vision, vilket är märkligt då jag inte visste att de distribuerade biofilm... Ingenting på deras webbsida antyder heller att de någonsin hållit på med biodistribution. Jag ska försöka få tag i credits till den filmen lagom tills premiären, men då måste jag hitta åt någon lämplig kontaktperson på distributören.
Laputa - Slottet i himlen ska mycket riktigt släppas på DVD den 23 september, och Whisper of the Heart den 7 oktober. Pan-Visions pressregister bekräftar att båda filmerna mycket riktigt ska vara dubbade till svenska. Jag ska försöka ordna fram credits innan de får premiär - om det antingen står utsatt på DVD-utgåvorna eller om det går att ordna på annat håll. Om man ser efter de flesta Studio Ghibli-filmer, så verkar det väl mest troligt att det är Eurotroll som dubbar dem.