Zach - Nick Robinson Gray - Ty Simpkins
Hoskins - Vincent D'Onofrio Masrani - Irrfan Khan
Lowery - Jake Johnson Vivian - Lauren Lapkus
Barry - Omar Sy Karen - Judy Greer
Dr. Henry Wu - B. D. Wong Hamada - Brian Tee
Zara - Katie McGrath Scott - Andy Buckley

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Steven Spielberg blev känd på allvar genom Hajen 1975, och i och med framgången med den filmen fick han grönt ljus till nästa projekt; Närkontakt av tredje graden. 1993 närmast revolutionerade han filmbranschen med sin filmatisering av Michael Crichtons roman Urtidsparken från 1990; Jurassic Park blev en enorm succé, vann tre Oscars och resulterade i två uppföljare. Häromåret gick den första filmen upp på bio i ny 3D-version, och nu är det dags för en till uppföljare; Jurassic World. Den här gången är det Colin Trevorrow, mest känd för independentsuccén Safety Not Guaranteed, som står för regi och manus men med Steven som exekutiv producent.

22 år har gått efter att John Hammond försökte göra verklighet av sin dröm om en nöjespark med livs levande dinosaurier, som fick ett brutalt och snöpligt slut. På samma ö utanför Costa Rica har nu nöjesparken Jurassic World funnits i flertalet år, och genom aningen bättre säkerhetstänk har det blivit en framgångsrik park där mängder av besökare kunnat se levande dinosaurier genom DNA-kloning. Den nya VD:n är Simon Masrani, som försöker att göra Hammonds gamla dröm rättvisa, medan Claire som är vice VD gör sitt bästa för att hålla parken flytande. Men att klona fram dinosaurier och samtidigt tänka på säkerheten är inte billigt, och trots de många besökarna går parken därför med förlust. Antalet besökare har också minskat stadigt, då folk inte längre tycker att dinosaurier är tillräckligt märkvärdigt. Ledningen har därför beslutat att framställa något helt nytt och riktigt häftigt, som kan imponera på alla de avtrubbade människor som inte längre tycker att dinosaurier är tillräckligt otäckt. Resultatet är en genetiskt framställd dinosaurie, som inte bygger på någon befintlig art utan en helt ny art - en dinosaurie dubbelt så hög och stor som Tyrannosaurus Rex, och mångdubbelt mycket farligare; känd som Indominus Rex. Parkens säkerhetskonsult Hoskins är intresserad av den nya arten av helt andra skäl - som ett effektivt militärt vapen, för att kunna döda fienden helt utan gevär. Nu ska Claires två systersöner Zach och Gray besöka henne och parken under en vecka, utan deras föräldrars närvaro. De ser fram emot det, men Claire har inte tid att ta hand om dem. De utforskar därför parken på egen hand, och precis samtidigt lyckas Indominus Rex att rymma från inhägnaden och beger sig mot den allmänna delen av parken...

I synnerhet den första Jurassic Park var en riktigt bra film, som i många aspekter låg före sin egen tid. Därför hade jag ganska höga förväntningar inför en ny film i den serien när jag satte mig ner i biofåtöljen. Delvis infriades dem, och delvis inte. Jurassic World är för all del en bra film, men kommer tyvärr inte riktigt upp i samma klass som den första filmen. Särskilt nyskapande är det heller inte, utan i mångt och mycket är det en upprepning av storyn från de tre tidigare filmerna - självklart med en del variationer men till syvende och sist ändå ganska snarlikt. Och det som 1992 upplevdes riktigt häftigt känns inte riktigt lika märkvärdigt i dagens läge; vi har liksom sett det mesta förut.

Men om man kommer över det är det här en underhållande och charmig film, som förblir engagerande. Rollfigurerna är tillräckligt nyanserade och sympatiska så att man ska bry sig om vad som händer med dem. Här finns också en del humor, som hjälper till att lätta upp stämningen på ett effektivt sätt. Det är hyfsat spännande och vid några tillfällen lite läskigt - fast någon skräckfilm är det verkligen inte, och den första filmen upplevdes lite mer otäck och framförallt betydligt mer spännande. Det här känns ärligt talat ganska barnvänligt, och det beror väl åtminstone delvis på att man redan sett allt så att dinosaurier helt enkelt inte blir lika skrämmande längre.

Men jag uppskattar att mycket har gjorts med glimten i ögat, och här finns en del lyckade populärkulturella referenser till både originalfilmen och diverse annat. Det finns även en gnutta djup och allvar, genom den intressanta premissen om att företag känner sig tvingade att hitta på något nytt för att finnas kvar; även om det så sker på bekostnad av kundernas säkerhet. Det går att dra paralleller till mycket, så här finns ett litet djup och en sensmoral. Trots den långa speltiden på drygt två timmar går tiden snabbt, och man sitter som klistrad i biosalongen. Det har blivit riktigt fängslande och underhållande, så medan man ser filmen finns inte så mycket att orda om.

Men det förekommer vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och somliga rollfigurer beter sig mer än lovligt dumt. Skulle jag behöva springa ifrån en 15 meter hög dinosaurie - vilket jag förhoppningsvis slipper uppleva - hade jag i alla fall inte rekommenderat att göra det med högklackade skor på... Dialogen lämnar också en del övrigt att önska, och det kryllar av klichéer. Alla rollfigurer är också mer eller mindre stereotypa, och även om de centrala karaktärerna hinner få några nyanser så är ingen alltför mångbottnad.

Tyvärr lider Jurassic World även av ganska unkna könsroller, och är på den punkten ännu värre än de tidigare filmerna i serien. Den enda kvinnliga rollfiguren med någon form av substans är Claire, och hon förblir alldeles för passiv och hennes enda roll tycks vara att se kylig och distanserad ut samt förlita sig på att männen ska göra allt grovjobb. Jag hade hoppats att filmbranschen kommit någonstans vad gäller kvinnoroller de senaste 23 åren, men av den här filmen att döma verkar det som att jag hade fel...

Fotot är mycket bra, och specialeffekterna är överlag lyckade. Dinosaurierna ser onekligen verkliga ut, men vid en del scener ser man ganska tydligt att det är filmat mot en så kallad green-screen. Vid en del av översiktsvyerna är det också plågsamt uppenbart att alla människor vi ser ovanifrån är datoranimerade. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Bryce Dallas Howard är bra som Claire, och gör vad som går av den tyvärr lite väl stereotypa rollfiguren. Det är glädjande att Bryce äntligen fått en huvudroll efter så många år av mer eller mindre stora biroller i filmer, men uppenbarligen får vi vänta ett tag till på att hon faktiskt också ska få en utmanande karaktär att bita i. Chris Pratt är stabil och bra som Owen. Ty Simpkins är bra som Gray, medan Nick Robinson känns lite mer opersonlig som Zach.

Jag såg Jurassic World i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. De flesta scener har förvisso en övertygande djupkänsla, och vid ett par tillfällen förekommer riktigt häftiga effekter i 3D. Men mycket längre än så går det inte, och att få några få häftiga effekter väger inte riktigt upp att behöva ha på sig tunga 3D-glasögon under dryga två timmar. Eftertexterna avslöjar att filmen, i likhet med många andra filmer, inte är inspelad i 3D utan efterkonverterad; och då blir också resultatet därefter. Fast den här gången är i alla fall textningen lättläst, och texten är för en gångs skull gul istället för vit.

Jurassic World är en bra film, som är underhållande och hyfsat spännande. Så länge man inte förväntar sig något jättestort djup fungerar filmen bra, och är fullt sevärd för alla. Men speciellt originellt är det inte, utan storyn och upplägget är ganska likt den första filmens. Då filmen heller inte når upp till samma höga klass som den filmen, så kan man med all rätt fråga sig vilket existensberättigande Jurassic World egentligen har - om filmen inte erbjuder något nytt, så kan man ju trots allt lika gärna se Jurassic Park istället. Men som underhållning för stunden duger den nya filmen absolut, och den är väl värd att se även fast jag i ärlighetens namn blev lite besviken. En stabil sjua känns därför som det enda rättvisa betyget.

Recensionen skriven: 10 juni 2015
Senast uppdaterad: 11 juni 2015

Recensionen har lästs 3325 gånger av 1915 personer, sedan den 10 juni 2015