Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har nu äntligen fått tag på en av Kanal 10s videofilmer med Familjen Flinta (tyvärr utan Pebbles och Bam-Bam som äldre), och har slängt ihop några korta röstprover för er som vill höra rösterna. Jag har för övrigt två frågor:

1. Är Lisa Bolme samma person som Elisabeth Nordkvist-Bolme?

2. Vilket dubbningsbolag dubbade avsnitten på Kanal 10's videofilmer?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

1. Efter en snabb koll på internet, ja.

2. Jag är inte helt säker, men jag gissar på FTM Produktion eller Videobolaget.

Daniel Hofverberg

#92
Citat från: TonyTonka skrivet  6 april 2015 kl. 20:12:12
2. Vilket dubbningsbolag dubbade avsnitten på Kanal 10's videofilmer?
Det är onekligen en bra fråga vilket dubbningsbolag som gjort alla Kanal 10/Pickwicks dubbningar; något jag tyvärr inte lyckats komma till botten med.

Men utifrån tidsperioden och skådespelarna som medverkar är väl de enda realistiska alternativen FTM Produktion (som brukade dubba många av Wendros VHS-filmer), Videobolaget/Kit & Co (*), Lasse Svensson (troligtvis via Media Dubb) eller möjligen Pangljud (beroende på om det företaget fanns på den här tiden; något jag tyvärr inte lyckats utröna). Det enda andra dubbningsbolaget som var aktivt under den här perioden var KM Studio, men utifrån skådespelarna bör man kunna utesluta dem.

Då jag alltid misstänkt att Musikservice anlitat Videobolaget/Kit & Co. för sina dubbningar borde det, om min teori stämmer, inte vara dem som Kanal 10 anlitade; då det känns föga troligt att samma företag skulle ha dubbat i vissa fall samma serier två gånger med olika röster. Men det är ju förstås inte alls säkert att jag har rätt i att det var Videobolaget/Kit & Co. som Musikservice anlitade.

Personligen är jag hellre benägen att satsa en slant på att FTM Produktion gjorde Kanal 10s dubbningar, i och med att rösterna i många av Kanal 10s filmer är ganska snarlika de i exempelvis Candy Candy (som FTM dubbade).

Men det kan ju också röra sig om något allmänt ljudföretag som dubbat filmerna utan att ha dubbning som huvudsyssla, eller att filmerna dubbats av någon privatperson (exempelvis Tomas Bolme eller någon som jobbade på Kanal 10/Pickwick) som hyrt in sig i lämplig ljudstudio för att spela in dubbningarna.

(*): Videobolaget är bara en ljudstudio, och har mig veterligen aldrig själva producerat dubbningar i egen regi. Nästan alla dubbningar som de utfört är det enmansföretaget Kit & Co., bestående av Kit Sundqvist, som ansvarat för och som hållit till i deras studior.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2012 kl. 03:05:46


Av de fyra VHS-filmerna som Egmont Film släppte som du nämnde, så hade ju två av dessa Media Dubbs dubbning och två hade Sun Studios dubbning.



Jag vet att det är ett gammalt ämne, men vilken VHS-film har vilken dubbning? Vet att Filmstjärna i hollyrock har Sun Studios dubbning.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 augusti 2016 kl. 01:11:51
Jag vet att det är ett gammalt ämne, men vilken VHS-film har vilken dubbning? Vet att Filmstjärna i hollyrock har Sun Studios dubbning.  :)
Fred slår till igen!: Media Dubbs dubbning
Dino blir filmstjärna: Media Dubbs dubbning
Filmstjärna i Hollyrock: Sun Studios dubbning
Pappas ögonsten: Sun Studios dubbning

qnorsten

#95
Hej jag har nu försökt att med hjälp från info från den här tråden samt svensk mediedatabas sammanställa en lista på alla avsnitt som givits ut på DVD och VHS och med vilken dubbning.
Det jag har fått ihop kan ses i en tabell på http://alltomtecknat.se/series/familjen-flinta-the-flintstones
Samt nedan (men svårt att få det bra formaterat på forumet).
Rättelser och kompletterande uppgifter mottages gärna.

Någon som vet vilken/vilka dubbningar Select video utgåvorna innehåller? Samt vilka avsnitt som döljer sig bakom de svenska titlarna?
Någon som vet vilka avsnitt VCM utgåvorna innehåller?
Finns det utgåvor som jag missat?

Typ   Utgåva   Dubbning   Utgivare   
VHS   Familjen Flinta räddar julen   Sun Studio   "Från dubbningshemsidans forum (ej listad i SMDB)
   Christmas Flintstone   Sun Studio           
   Novellfilm från Hanna Barbera utan koppling till Flinta   Sun Studio           
                 
VHS   DINO BLIR FILMSTJÄRNA   Media Dubb   Egmont        
   1. Dino blir filmstjärna (Dino Goes Hollyrock)   Media Dubb           
   2. Dino försvinner (Dino Disappears)   Media Dubb           
                 
VHS   FRED SLÅR TILL IGEN   Media Dubb   Egmont         
                 
VHS   PAPPAS ÖGONSTEN   Sun Studio   Egmont         
   1. Fred blir far (The Blessed Event)   Sun Studio           
   2. Pappas ögonsten (Daddy's Little Beauty)   Sun Studio           
                 
   Familjen Flinta : filmstjärna i Hollyrock   Sun Studio   Egmont      Engelska titlar är The Return of Stony Curtis och Ann-Margrock Presents vet inte vilka som är vilka   
   1. Glada amatörer   Sun Studio           
   2. Filmstjärna i Hollyrock   Sun Studio           
                 
DVD   Det stora plasket      Warner      
   The Swimming Pool    Sun Studio
   The Sweepstakes Ticket    Media Dubb           
   The Snorkasaurus Hunter    Media Dubb           
   The Astra' Nuts    Media Dubb           
                 
DVD   Magiska missöden   Media Dubb   Warner      
   Hot Lips Hannigan   Media Dubb           
   The Hypnotist   Media Dubb           
   The Long, Long Weekend   Media Dubb           
   The Good Scout   Media Dubb           
                 
VHS   Familjen Flinta och familjen Frankensten      Select Video        
   1. Sportfånar               
   2. Kapten Grottman i Vulcano               
   3. The show must go on               
   4. Dubbelgångare               
   5. Vakter på zoo               
                 
VHS   Familjen Flinta. Goda grannar      Select Video        
   1. Fred Flyger i luften               
   2. Hot Lips Hannigan               
   3. Goda grannar               
                 
DVD   Familjen Flinta. Season 2.    Media Dubb   Warner     
   Hela säsongen    Media dubb           
                 
VHS   "Familjen Flinta : Fred och Barney som privatdeckare"   Musikservice   Musikservice         
                 
VHS   "Familjen Flinta och hollyrockstjärnan Rock Quarry"   Musikservice   Musikservice         
                 
VHS   "Familjen Flinta. Fred och Barney i farten!" Eng tal/Sve text   Select video         
   1. Fred rycker in               Odubbad
   2. Barnvakter mot sin vilja Odubbad
   3. Bli rik kvickt               Odubbad
                 
VHS   Familjen Flinta. Volym 1: (1 timme 10 minuter)   VCM   VCM       
Innehåller tre avsnitt av den "vanliga" serien Familjen Flinta:
Säsong 6, avsnitt 24: Dripper
Säsong 6, avsnitt 25: My Fair Freddy
Säsong 6, avsnitt 26: The Story of Rocky's Raiders

VHS   Familjen Flinta. Volym 2: (55 minuter)   VCM   VCM       
Innehåller 6 segment (delavsnitt) av The Flintstone Comedy Show från 1980 (som såvitt jag vet aldrig har sänts i svensk TV):
Bedrock Cops: Mountain Frustration
The Frankenstones: Potion Problem
Dino and Cavemouse: Camp-Out Mouse
Captain Caveman: Clownfoot
Pebbles, Dino and Bamm-Bamm: Ghost Sitters
The Flintstone Family Adventures: Sands of the Saharastone

VHS   Familjen Flinta. Volym 3: (56 minuter)  VCM   VCM       
Innehåller ytterligare 6 segment (delavsnitt) av The Flintstone Comedy Show från 1980:
The Flintstone Comedy Show (1980)
The Flintstone Family Adventures: Gold Fever
The Frankenstones: A Night on the Town
Pebbles, Dino and Bamm-Bamm: Monster Madness
Dino and Cavemouse: Arcade Antics
Bedrock Cops: Follow That Dogasaurus
The Flintstone Family Adventures: Be Patient, Fred
                 
VHS   Familjen Flintas glada show   Kanal 10   Kanal 10         
   1. Mountain frustration = Bedrockpoliser på äventyr i bergen               
   2. Potion problem = Brygdbekymmer               
   3. Camp-out mouse = Campingmusen               
   4. Clownfoot = Clownfot               
   5. The ghost sitters = Spökbarnvakterna               
   6. Sands of the Saharastone = Flinta på äventyr i öknen               
                 
DVD   Familjen Flinta Säsong 3(Ungersk utgåva)      Warner (Ungern)         
   Avsnitt 1-4 + 6-9   Media Dubb           
   Resterande av säsongen   Sun Studio           
                 
DVD   "Familjen Flinta säsong 4 (Norsk och Dansk utgåva)"   Sun studio   Warner (Danmark & Norge)        
Hela säsongen   Sun studio

VHS   Familjen Flintas vilda äventyr   Kanal 10   Kanal 10

   1. Gold fever = Guldfeber   Kanal 10   
   2. A night on the town = En kväll på stan   Kanal 10   
   3. Monster madness = Monster och spöken   Kanal 10   
   4. Follow that dogosaurus = Följ efter dogosaurusen   Kanal 10   
   5. Be patient, Fred = Fred i sjuksängen   Kanal 10   

VHS   Familjen Flintas galna upptåg   Kanal 10   Kanal 10

VHS   Hannah Barberas Personliga Favoriter - Familjen Flinta   Musikservice   Musikservice
   1. The split personality   Musikservice   
   2. The blessed event   Musikservice   
   3. Ann Margrock presents   Musikservice   
   4. The stonefinger caper   Musikservice   
         
DVD   Tecknade pärlor - Tecknade favoriter från Hanna-Barbera      Warner
   Familjen flinta. Simbassängen (The Swimming Pool)   Media dubb   
   Jetsons: Leif Lufström   Sun Studio   
   Scooby-Doo Var är du? Den kryptiska kryparen   "Sun Studios omdubb" (som gjordes för VHS/DVD-filmen Scooby-Doos största mysterier)"   
   Blåbärsjycken: En sån knöl (Huckleberry Hund)   Media dubb   
   Yogi Björn: Björn förklädnad   Media dubb   
   Pixie & Dixie: Jinks' goda gärning   Troligen nydubb   
   Top Cat: Maharajahan av Pookajee   Media dubb   
   Extra: Kortfilm: "Pilotepisod Flagstone".   Odubbad   
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

dubbnings_proffsen

Citat från: qnorsten skrivet 16 september 2016 kl. 12:42:24
Någon som vet vilken/vilka dubbningar Select video utgåvorna innehåller?

På alla tre hyr-Select Video utgåvorna är filmerna bara på original engelsk tal med svensk text.

Källa: Videoomslagen på  http://svenskavideokassettmuseet.blogspot.se/2015/10/select-video-ab.html

:) LEO

qnorsten

Citat från: dubbnings_proffsen skrivet 16 september 2016 kl. 16:10:39
På alla tre hyr-Select Video utgåvorna är filmerna bara på original engelsk tal med svensk text.

Källa: Videoomslagen på  http://svenskavideokassettmuseet.blogspot.se/2015/10/select-video-ab.html

:) LEO

Tack för denna info:)
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

TonyTonka

#98
Jag har för mig att avsnittet "The Swimming Pool" på dvd:n Familjen Flinta: Det stora plasket var dubbat av Sun Studio och inte av Media Dubb.

Dessutom saknas minst en vhs-film från Kanal 10 på din lista, nämligen "Familjen Flintas galna upptåg", och en film av Musikservice, nämligen "Hannah Barberas Personliga Favoriter - Familjen Flinta" som jag har båda två här hemma. :)

Jag har hört att några av VHS-utgåvorna från VCM är på engelska med text, och att en del av dem har en specialdubbning som aldrig använts någon annanstans. Jag har för mig att det var Daniel Hofverberg som skrev det, men jag kan ha fel.

Jag kan också tillägga att det finns ett avsnitt av Familjen Flinta med Media Dubbs dubbning på dvd (och vhs)-filmen "Cartoon Network - Tecknade pärlor", minns dock inte vilket avsnitt det var.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

qnorsten

#99
Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2016 kl. 17:27:33
Jag har för mig att avsnittet "The Swimming Pool" på dvd:n Familjen Flinta: Det stora plasket var dubbat av Sun Studio och inte av Media Dubb.

Dessutom saknas minst en vhs-film från Kanal 10 på din lista, nämligen "Familjen Flintas galna upptåg", och en film av Musikservice, nämligen "Hannah Barberas Personliga Favoriter - Familjen Flinta" som jag har båda två här hemma. :)

Jag har hört att några av VHS-utgåvorna från VCM är på engelska med text, och att en del av dem har en specialdubbning som aldrig använts någon annanstans. Jag har för mig att det var Daniel Hofverberg som skrev det, men jag kan ha fel.

Jag kan också tillägga att det finns ett avsnitt av Familjen Flinta med Media Dubbs dubbning på dvd (och vhs)-filmen "Cartoon Network - Tecknade pärlor", minns dock inte vilket avsnitt det var.  :-\

Tack för infon, du har helt rätt The Swimming Pool hade Sun Studios dubbning på dvdn det stora plasket. Vilket är lite udda då säsong 1 och 2 endast har visats med Media Dubbs dubbning tidigare (inklusive på TV4 på senare år), varav det avsnittet mest troligen dubbades om för dvdn.

Jag hittade faktiskt 2 olika vhs-utgåvor från kanal 10 som jag måste missat i svensk mediedatabas både den du nämnde Familjen Flintas galna upptåg och Familjen Flintas vilda äventyr jag kommer att uppdatera mitt inlägg och tabellen på hemsidan straxt.  Däremot så saknade svenskmediedatabas uppgifter om vilka avsnitt som ingår på Familjen Flintas galna upptåg så det får du gärna kolla upp om du har möjlighet.

Cartoon Network - Tecknade pärlor lyckas jag dock inte hitta någon info om någon vhs-utgåva om när jag googlar. Däremot hittade jag dvdn Tecknade pärlor - Tecknade favoriter från Hanna-Barbera  som du nämnt här: http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1335.0 . Enligt det inlägget så verkar den innehålla Flinta avsnittet "Simbasängen" vilket ju rimligtvis borde motsvara The Swimming Pool. Enligt Daniel så ska den ha Media Dubbs dubbning där, vilket gör det ännu mer förvirrande varför den har Sun Studios dubbning på det stora plasket.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Daniel Hofverberg

Ja, avsnittet The Swimming Pool på DVD:n Familjen Flinta: Det stora plasket är med största säkerhet nydubbad under 2000-talet speciellt för den utgåvan. Det är minst sagt märkligt varför, då samma avsnitt har sänts på både Boomerang och TV4 med Media Dubbs originaldubb, varför det alltså omöjligen kan finnas rättighetsproblem bakom den dubbningen och den bevisligen har licensierats in och finns tillgänglig (då ju Boomerang också ägs av Time Warner-koncernen, liksom Warner Home Video).

Jag har åtminstone ett par av VHS-utgåvorna från VCM, men i och med flytten har jag inte lätt tillgång till de just nu (då kassetterna är en kilometer ifrån själva videobandspelaren...). Men vid tillfälle kan jag försöka kolla upp dem närmare. :)

Jag borde verkligen komma igång med digitalisering av alla mina VHS-band, men det går lite trögt på den fronten... ;)

qnorsten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2016 kl. 19:47:05
Ja, avsnittet The Swimming Pool på DVD:n Familjen Flinta: Det stora plasket är med största säkerhet nydubbad under 2000-talet speciellt för den utgåvan. Det är minst sagt märkligt varför, då samma avsnitt har sänts på både Boomerang och TV4 med Media Dubbs originaldubb, varför det alltså omöjligen kan finnas rättighetsproblem bakom den dubbningen och den bevisligen har licensierats in och finns tillgänglig (då ju Boomerang också ägs av Time Warner-koncernen, liksom Warner Home Video).

Jag har åtminstone ett par av VHS-utgåvorna från VCM, men i och med flytten har jag inte lätt tillgång till de just nu (då kassetterna är en kilometer ifrån själva videobandspelaren...). Men vid tillfälle kan jag försöka kolla upp dem närmare. :)

Jag borde verkligen komma igång med digitalisering av alla mina VHS-band, men det går lite trögt på den fronten... ;)
Jo jag förstår det verkligen inte heller, speciellt inte eftersom The Swimming Pool , verkar getts ut med Media dubbs dubbning på Tecknade pärlor - Tecknade favoriter från Hanna-Barbera om man ska utgå från vad du skrivit tidigare här på forumet (jag har själv inte tillgång till den dvd-utgåvan så har inte kunnat undersöka saken). Jag antar att det är helt kört med att försöka kontakta Warner och höra hur de resonerar egentligen? De har ju gjort en hel del intressanta beslut de senaste åren, inte minst när det gäller Familjen Flinta.

Jag vet själv hur svårt det är att komma igång med digitalsering av VHS-band även om jag bara har en bråkdel utav vad du har;)
Hade varit trevligt att få reda lite mer info om VCM utgåvorna också, bara för fullständighetens skull. Så det får du gärna kolla upp när du har möjlighet sen. Men ingen brådska.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

TonyTonka

#102
Citat från: qnorsten skrivet 16 september 2016 kl. 18:37:29
Däremot så saknade svenskmediedatabas uppgifter om vilka avsnitt som ingår på Familjen Flintas galna upptåg så det får du gärna kolla upp om du har möjlighet.

Jag vet inte några fullständiga avsnittstitlar ännu (har inte sett filmen på länge nu), men jag vet att ett av avsnitten handlar om när de träffar sälen Dripper, och att ett av avsnitten är en tillbakablick på Freds farfars liv. Jag har också för mig att det ska finnas ett avsnitt med några tjuvar, men jag minns tyvärr inte mer än så.

Men jag ska kika på filmen imorgon och se om jag kan se vilka avsnittstitlarna är. :)


På Videofilmen med Hannah-Barberas personliga favoriter så är i alla fall ett av avsnitten "Ann Margrock Presents", men det kanske du redan visste. :)

Citat från: qnorsten skrivet 16 september 2016 kl. 19:58:26
Jag antar att det är helt kört med att försöka kontakta Warner och höra hur de resonerar egentligen? De har ju gjort en hel del intressanta beslut de senaste åren, inte minst när det gäller Familjen Flinta.

Personligen så har jag svårt att tro att de skulle svara med någonting vettigt. Warner Bros verkar tillhöra kategorin som inte är speciellt hjälpsam med detaljer om deras dubbningar, vilket är mycket tråkigt eftersom att jag också undrar en hel del om deras behandling av bland annat Scooby-Doo. Förstår nämligen inte hur de resonerar när de blandar friskt mellan Media Dubb och Sun Studios dubbningar av The Scooby-Doo Show när de släppts på dvd:erna "Scooby-Doo: 13 Spooky Tales".  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#103
Ja, tyvärr är det nog hopplöst att få något vettigt svar från Warner Home Video. Det är mycket möjligt att filialen i Sverige inte ens vet något, utan att alla beslut fattas från huvudkontoret i USA.

Jag har i alla fall nu gått igenom de tre Familjen Flinta-volymerna från VCM. Alla tre har svenskt tal, och verkar ha någon till synes unik VHS-dubb som jag inte tror har använts någon annanstans. Så här ser innehållet ut:

Volym 1: (1 timme 10 minuter)
Innehåller tre avsnitt av den "vanliga" serien Familjen Flinta:
Säsong 6, avsnitt 24: Dripper
Säsong 6, avsnitt 25: My Fair Freddy
Säsong 6, avsnitt 26: The Story of Rocky's Raiders

Volym 2: (55 minuter)
Innehåller 6 segment (delavsnitt) av The Flintstone Comedy Show från 1980 (som såvitt jag vet aldrig har sänts i svensk TV):
Bedrock Cops: Mountain Frustration
The Frankenstones: Potion Problem
Dino and Cavemouse: Camp-Out Mouse
Captain Caveman: Clownfoot
Pebbles, Dino and Bamm-Bamm: Ghost Sitters
The Flintstone Family Adventures: Sands of the Saharastone


Volym 3: (56 minuter)
Innehåller ytterligare 6 segment (delavsnitt) av The Flintstone Comedy Show från 1980:
The Flintstone Family Adventures: Gold Fever
The Frankenstones: A Night on the Town
Pebbles, Dino and Bamm-Bamm: Monster Madness
Dino and Cavemouse: Arcade Antics
Bedrock Cops: Follow That Dogasaurus
The Flintstone Family Adventures: Be Patient, Fred


Volym 2 och 3 verkar innehållsmässigt överensstämma med två amerikanska VHS-utgåvor som gavs ut under 1980-talet av The Flintstone Comedy Show, men verkar inte innehålla något komplett avsnitt utan delavsnitt hämtade från olika avsnitt. Avsnitten innehåller inga svenska avsnittstitlar, varken på kassetterna (via textskyltar eller speakerröst) eller på omslagen.

På rak arm känner jag tyvärr knappt igen en enda röst i den här dubbningen. De enda jag med någon form av visshet kan placera in är att Bamm-Bamm och Captain Caveman (i den här översättningen kallad Kapten Grottman) båda spelas av Gunnar Ernblad. Ett par andra låter bekant, men inga jag kan placera in här och nu... Tyvärr står heller inte ett ord om vare sig dubbningsbolag, regissör eller röster på vare sig kassetterna eller VHS-omslagen.

qnorsten

#104
Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2016 kl. 20:04:48
Jag vet inte några fullständiga avsnittstitlar ännu (har inte sett filmen på länge nu), men jag vet att ett av avsnitten handlar om när de träffar sälen Dripper, och att ett av avsnitten är en tillbakablick på Freds farfars liv. Jag har också för mig att det ska finnas ett avsnitt med några tjuvar, men jag minns tyvärr inte mer än så.

Men jag ska kika på filmen imorgon och se om jag kan se vilka avsnittstitlarna är. :)


På Videofilmen med Hannah-Barberas personliga favoriter så är i alla fall ett av avsnitten "Ann Margrock Presents", men det kanske du redan visste. :)
Kika gärna på det när du har tid (men absolut ingen brådska). Hannah-Barberas personliga favoriter angavs det titlar på i svenskmediedatabas så de tror jag att jag har koll på:)

Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2016 kl. 20:04:48
Personligen så har jag svårt att tro att de skulle svara med någonting vettigt. Warner Bros verkar tillhöra kategorin som inte är speciellt hjälpsam med detaljer om deras dubbningar, vilket är mycket tråkigt eftersom att jag också undrar en hel del om deras behandling av bland annat Scooby-Doo. Förstår nämligen inte hur de resonerar när de blandar friskt mellan Media Dubb och Sun Studios dubbningar av The Scooby-Doo Show när de släppts på dvd:erna "Scooby-Doo: 13 Spooky :-\ Tales".

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2016 kl. 04:39:47
Ja, tyvärr är det nog hopplöst att få något vettigt svar från Warner Home Video. Det är mycket möjligt att filialen i Sverige inte ens vet något, utan att alla beslut fattas från huvudkontoret i USA.

Du har nog tyvärr rätt, jag har inte precis fått bilden av att Warner är hjälpsamma (även om jag inte försökt kontakta dem själv). Jag har dock försökt kontakta både Cartoon Netwoork och Boomerang utan att få något svar. Tyvärr är det ju väldigt svårt att få något vettigt svar utav toppstyrda företag som styrs från USA (t.ex. Disney) även om man skulle lyckas få kontakt med någon som mot allförmodan försöker svara på ens frågor.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2016 kl. 04:39:47
Jag har i alla fall nu gått igenom de tre Familjen Flinta-volymerna från VCM. Alla tre har svenskt tal, och verkar ha någon till synes unik VHS-dubb som jag inte tror har använts någon annanstans. Så
[----]

Volym 2 och 3 verkar innehållsmässigt överensstämma med två amerikanska VHS-utgåvor som gavs ut under 1980-talet av The Flintstone Comedy Show, men verkar inte innehålla något komplett avsnitt utan delavsnitt hämtade från olika avsnitt. Avsnitten innehåller inga svenska avsnittstitlar, varken på kassetterna (via textskyltar eller speakerröst) eller på omslagen.

På rak arm känner jag tyvärr knappt igen en enda röst i den här dubbningen. De enda jag med någon form av visshet kan placera in är att Bamm-Bamm och Captain Caveman (i den här översättningen kallad Kapten Grottman) båda spelas av Gunnar Ernblad. Ett par andra låter bekant, men inga jag kan placera in här och nu... Tyvärr står heller inte ett ord om vare sig dubbningsbolag, regissör eller röster på vare sig kassetterna eller VHS-omslagen.

Tack för den infon då ska jag uppdatera min tabell/hemsidan, väldigt intressant att de släppt en del avsnitt utav The Flintstone Comedy Show då det lär vara de enda svensk dubbade avsnitten som finns utav den serien.  På sikt kanske det är möjligt för dig att fixa fram några röstprover så de som är bättre på röstidentifiering kan dra någon slutsats?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2011 kl. 00:21:40
Nu finns det två stycken olika julspecialer med Familjen Flinta, så jag kanske blandar ihop. Men om jag inte minns fel visades A Flintstone Christmas i Junior-4:an på TV4 på julaftonen 1995, och den var då dubbad av Eurotroll. Den andra julspecialen med Flinta (vars originaltitel jag inte kommer ihåg just nu, men vars svenska titel var Familjen Flintas jul) minns jag visades ett flertal år under 1990-talet på TV3, och brukade visas som julaftonstradition fram tills 1995 - 1996 (oftast direkt efter Kalle Anka och hans vänner önskar god jul och började därmed 15:00). Den var dubbad av Mediadubb International.

Är du säker på att du inte blandat ihop titlarna på julspecialarna i det här äldre inlägget? För jag har just sett en inspelning utav  A Flintstone Christmas  (1977) inspelad från TV3 där det står Norsk Dubb: Sun Studio, Svensk Dubb: Mediadubb International med solklara Media Dubb röster. Varav jag misstänker att det som visades på TV4 dubbat utav Eurotroll var A Flintstone Family Christmas (1993) kan detta stämma?  (jag har inte tillgång till någon inspelning därifrån själv och har inte orkat beställa någon visning från svenskmediedatabas bara för att bekräfta detta). Kände bara att det var bra att få lite klarhet i det hela, nu när jag upptäckte felet.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug