Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Raya och Den Sista Draken (2021)

Startat av Disneyfantasten, 25 augusti 2019 kl. 08:12:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 mars 2021 kl. 19:35:33
Så du menar att jag inte kommer kunna se filmen alls?

Skulle förresten inte biosalongerna öppnas i mars? (det är mars nu)

Är det förresten i specifika städer eller alla städer som Filmstaden håller stängt?

Jag tänkte se filmen på Filmstaden Storgatan i Malmö...

1. Beror på hur länge filmen visas.
2. Jo, det var tanken först, men det verkar ha skjutits upp till nästa månad.
3. Alla. Endast Svenska Bio och Cinemascenen har öppet nu.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Ja, just nu är det bara Svenska Bio och Cinemascenen som har öppet, plus vissa biografer som hör till Folkets Bio (Folkets Bio har lokala ägare, så där bestämmer respektive biografinnehavare, varför olika biografer har gjort lite olika). På enstaka orter finns ju både Filmstaden och Svenska Bio, så att det åtminstone är en biograf som har öppet, men på de flesta orter i landet finns bara antingen Filmstaden eller Svenska Bio (och såvitt jag vet finns väl bara Filmstaden i Malmö).

Filmstaden har sagt att de tänker hålla stängt så länge som de nuvarande restriktionerna på 8 personer ligger kvar (då det förstås inte är lönsamt att köra föreställningar för 8 personer), så det beror helt på när regeringen lättar på restriktionerna - som det ser ut nu den 11 april, men det är inte omöjligt att det hinner ändras igen beroende på hur smittspridningen ser ut. :(

Om det inte är ovanligt många premiärer aviserade fram tills mitten av april är det väl dock troligt att Raya och den sista draken kommer att hinna visas även på Filmstadens biografer när de öppnar igen - men det varierar säkert mellan olika städer, beroende på hur många salonger som finns att tillgå och hur många filmer som respektive biograf ska få in, så man kan förstås aldrig vara helt säker...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2021 kl. 20:51:57
Ja, just nu är det bara Svenska Bio och Cinemascenen som har öppet, plus vissa biografer som hör till Folkets Bio (Folkets Bio har lokala ägare, så där bestämmer respektive biografinnehavare, varför olika biografer har gjort lite olika). På ett fåtal orter finns ju både Filmstaden och Svenska Bio, så att det är en biograf som har öppet, men på de flesta orter i landet finns bara antingen eller (och såvitt jag vet finns väl bara Filmstaden i Malmö).

Filmstaden har sagt att de tänker hålla stängt så länge som de nuvarande restriktionerna på 8 personer ligger kvar (då det förstås inte är lönsamt att köra föreställningar för 8 personer), så det beror helt på när regeringen lättar på restriktionerna - som det ser ut nu den 11 april, men det är inte omöjligt att det hinner ändras igen beroende på hur smittspridningen ser ut. :(

Om det inte är ovanligt många premiärer aviserade fram tills mitten av april är det väl dock troligt att Raya och den sista draken kommer att hinna visas även på Filmstadens biografer när de öppnar igen - men det varierar säkert mellan olika städer, beroende på hur många salonger som finns att tillgå
och hur många filmer som respektive biograf ska få in, så man kan förstås aldrig vara helt säker...

Då har jag med andra ord hamnat i en riktig knipa, i klistret, i en svår situation, för mitt biokort är endast giltigt i 2 år, jag fyllde det med 500 kr under mars 2020, jag har bara hunnit se en enda film på det kortet (se: Trolls 2 Världsturnén, som jag såg under hösten), jag orkar inte lägga pengar på fler biokort än de jag redan har för att det inte är ekonomiskt att göra det och jag tycker det känns onödigt att se en animerad storfilm från Disney på Disney+ om den också visas på bio...

(Som ser ut nu kommer jag kanske inte att kunna få tillgång till Disney+ iallafall oavsett om jag vill eller inte då storebrorsan som skulle hjälpa mig med det fortfarande är fast i London där han pluggar då det råder reseförbud i och med restriktionerna, vilket innebär att jag inte kommer kunna se Själen iallafall eftersom den släpps på DVD & Bluray redan nu under april och förmodligen kommer att vara för dyr under de första månaderna och jag tycker det känns onödigt att se en animerad storfilm från Disney/Pixar på Disney+ om den finns att tillgå på DVD & Bluray, däremot kommer jag att se mycket annat på Disney+ som inte går att se på annat vis)

Daniel Hofverberg

Jag tror att Filmstaden har sagt att biokort/presentkort kommer att förlängas giltigheten på, i och med stängda biografer, men det får du dubbelkolla med dem. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2021 kl. 21:09:16
Jag tror att Filmstaden har sagt att biokort/presentkort kommer att förlängas giltigheten på, i och med stängda biografer, men det får du dubbelkolla med dem. :)

Jag glömde säga att mitt biokort endast räcker för att se filmer på Filmstaden och jag är inte särskilt förtjust i att se en film på bio så långt efter biopremiären, och inte så tätt efter heller för den delen, en lagom balans är bra, två veckors tid känns lagom för mig! (jag tror tyvärr inte det går att använda mitt Filmstaden-kort på andra biografer hur mycket jag än vill)

Om vi utgår ifrån att jag lade in 500 kr på mitt biokort, och att en biobiljett kostar 125 kr och att kortet därmed räcker till 4 stycken så innebär detta att jag alltså har 3 filmer kvar på biokortet!

E

Jag såg filmen i söndags, den var helt okej. Det var inte svensk bildversion och om dom svenska rösterna stod med i eftertexterna vet jag inte för jag ville inte stanna kvar och kolla.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  9 mars 2021 kl. 22:13:43
Det var inte svensk bildversion och om dom svenska rösterna stod med i eftertexterna vet jag inte för jag ville inte stanna kvar och kolla.
Tack för informationen.

Jag ser att Filmstadens webbsida påstår att Raya och den sista draken visas på bio i Sverige med svenskt tal och (inbränd) svensk text - stämmer verkligen det, eller var den i själva verket på svenska utan text? Om jag inte minns fel hade väl Frost 2 inbränd svensk text för hörselskadade på bio (tillsammans med svenskt tal), men förutom den kan jag inte minnas att Disney någonsin haft textning för hörselskadade på sina svenskdubbade biofilmer...

Det har förekommit vid flera tillfällen att Filmstaden har uppgett att filmer haft både svenskt tal och svensk text som i själva verket inte har stämt; därav att jag inte känner mig helt övertygad om att uppgifterna stämmer den här gången...

Disneyfantasten

Jag har tänkt efter lite, jag tror jag går väntar tills Filmstaden öppnar igen iallafall, det blir besvärligt men vad har jag för val egentligen, detta tycks vara den enda utvägen...

Anders M Olsson

Naturligtvis vill vi väl alla att Daniel ska recensera Raya och den sista draken, och även publicera filmens dubbningscredits här på sajten, eller hur?

Eftersom Daniel varken får recensionsexemplar eller kan se filmen på någon pressvisning måste han i så fall slanta upp de 249 kronor som filmen kostar på Disney+ ur egen ficka. Det låter kanske inte som så mycket, men tänk på att den här sajten redan kostar Daniel mer än han får in i annonsintäkter, plus allt ideellt arbete han lägger ner.

Därför föreslår jag att trogna besökare här på sidan bidrar med en liten slant till Daniel som ett bidrag och som tack för hans flitiga och oavlönade arbete med den här sajten.

Så här skriver Daniel själv:
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2021 kl. 02:19:29
Till dags dato har jag fått in bidrag från Anders M Olsson och Erika, vilket jag tackar så mycket för. :)

Men fortfarande inga fler, så det är fortfarande en bit kvar för att täcka in kostnaden för att köpa Raya och den sista draken. Nog måste det väl ändå finnas någon till här som besöker sajten regelbundet, och är beredd att bidra med en liten slant för att möjliggöra recension på filmen...?

Förutom Swish (till 070-5452680) går det som sagt också bra med PayPal eller kort via Dubbningshemsidans donationssida, alternativt banköverföring om ni PMar mig för att få kontouppgifterna till mitt bankkonto. Har ni (mot förmodan) inte möjlighet till något av detta, så skicka e-post eller PM till mig så kan vi säkert lösa det på något annat sätt. :)


gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 mars 2021 kl. 11:46:43
Naturligtvis vill vi väl alla att Daniel ska recensera Raya och den sista draken, och även publicera filmens dubbningscredits här på sajten, eller hur?

Eftersom Daniel varken får recensionsexemplar eller kan se filmen på någon pressvisning måste han i så fall slanta upp de 249 kronor som filmen kostar på Disney+ ur egen ficka. Det låter kanske inte som så mycket, men tänk på att den här sajten redan kostar Daniel mer än han får in i annonsintäkter, plus allt ideellt arbete han lägger ner.

Därför föreslår jag att trogna besökare här på sidan bidrar med en liten slant till Daniel som ett bidrag och som tack för hans flitiga och oavlönade arbete med den här sajten.

Så här skriver Daniel själv:

Vi har redan alla credits vi behöver >:(

Jag tänker inte ge pengar till andra när jag inte hare  något jobb själv  :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#235
Citat från: gstone skrivet 11 mars 2021 kl. 14:50:51
Vi har redan alla credits vi behöver >:(

Jag tänker inte ge pengar till andra när jag inte hare  något jobb själv  :(
Ni har kanske credits, men ni har definitivt ingen recension på Dubbningshemsidan i alla fall...

Är du arbetslös har jag full förståelse för om du inte kan avvara ens ett par tior. Men jag är övertygad om att inte alla på forumet är arbetslösa, ens i dessa tider...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 mars 2021 kl. 11:46:43
Naturligtvis vill vi väl alla att Daniel ska recensera Raya och den sista draken, och även publicera filmens dubbningscredits här på sajten, eller hur?

Eftersom Daniel varken får recensionsexemplar eller kan se filmen på någon pressvisning måste han i så fall slanta upp de 249 kronor som filmen kostar på Disney+ ur egen ficka. Det låter kanske inte som så mycket, men tänk på att den här sajten redan kostar Daniel mer än han får in i annonsintäkter, plus allt ideellt arbete han lägger ner.

Därför föreslår jag att trogna besökare här på sidan bidrar med en liten slant till Daniel som ett bidrag och som tack för hans flitiga och oavlönade arbete med den här sajten.
Kunde inte sagt det bättre själv.

Det är värt att tillägga att det här är ett växande problem, då de flesta filmbolag har dragit ned på eller helt slutat skicka ut recensionsexemplar på filmer. Ett exempel är Disney, som numera bara skickar ut recensionsex till ett fåtal utvalda journalister - och undertecknad är tyvärr inte en av dem. Samtidigt med detta har Svenska Bio slutat att arrangera pressvisningar på biograferna i den norra halvan av landet, och har också slutat att ge bort fribiljetter till biovisningar för recension. :(

Skulle jag hålla mig till enbart filmer jag fått recensionsex på skulle det alltså knappt bli några recensioner alls på Dubbningshemsidan. Det vill jag inte, då det skulle göra Dubbningshemsidan betydligt tråkigare. Jag har därför det senaste året köpt ett antal filmer ur egen plånbok för att på egen bekostnad recensera, vilket inte är optimalt men ett nödvändigt ont för att kunna erbjuda mer än bara enstaka recensioner. Men då driften av Dubbningshemsidan också kostar pengar har jag tyvärr inte möjlighet att köpa alla filmer jag skulle vilja recensera - jag är inte gjord av pengar, och måste förstås prioritera att betala räkningar och dylikt som alla andra... :(

Jag kan förtydliga att det alltså inte behöver röra sig om några stora summor. Om några personer hjälper till med en slant, så räcker 10 - 20 kr per person ganska långt - många bäckar små... :)

Och även om inte alla har möjlighet att ge bort ens minsta lilla summa, så hoppas jag att åtminstone somliga kan bidra med en liten slant till Dubbningshemsidans ideella verksamhet (då jag inte har några ambitioner eller förhoppningar att Dubbningshemsidan ska kunna gå med vinst inom överskådlig framtid).

Just nu gäller det som sagt framförallt recension på Raya och den sista draken, men får jag in mer pengar än den kostar att köpa kommer jag givetvis använda de pengarna till att köpa fler filmer på DVD/Blu-Ray för recension - en annan film jag verkligen hade velat se och recensera är exempelvis Trolls 2 - Världsturnén, men som det ser ut just nu får den lov att vänta tills den går ner i pris på nätbutikerna.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2021 kl. 15:31:33
Ni har kanske credits, men ni har definitivt ingen recension på Dubbningshemsidan i alla fall...

Är du arbetslös har jag full förståelse för om du inte kan avvara ens ett par tior. Men jag är övertygad om att inte alla på forumet är arbetslösa, ens i dessa tider...


Om man har jobb kankse man inte har tid att bry sig om dubbning ;)

så kankse alla här är arbetslösa  ;D

Jag går på daglig verksamhet och sådan tur va har jag förlederna som hjälper mig så det går ungen nöd på mig ;)

Jag har dom bästa föräldrarna i världen

Jag är för autistiske för att jobba :-\ :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Det verkar som att Filmstaden inte öppnad förrän slutet av april, det är som man kan tappa förståndet, nu blir jag riktigt trött på det där sabla Corona-visiret som förstört allt!  >:(

Nu kommer jag alltså inte att kunna se filmen förrän början av maj...

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 11 mars 2021 kl. 14:50:51
Vi har redan alla credits vi behöver >:(

Jag tänker inte ge pengar till andra när jag inte hare  något jobb själv  :(

Du behöver inte skrika, gstone. Vi hör dig.

Ja, självklart har vi alla olika ekonomiska förutsättningar att bidra. Trots allt tror jag ändå att de flesta - även arbetslösa - har råd att ge ett symboliskt belopp, kanske så lite som 5 eller 10 kronor. Om inte av någon annan orsak, så för att visa uppskattning för Daniels arbete. Det är tanken som räknas, inte storleken på gåvan.

Du, gstone, hör till de allra mest aktiva här på forumet. Du ligger faktiskt på tredje plats bland dem som har skrivit flest inlägg. Det är bara Daniel själv och Disneyfantasten som har skrivit fler. Du är också en av dem som är ivrigast när det gäller att önska creditlistor.

Det tycker jag tyder på att du har stor nytta och glädje av vad Daniel gör för dig. Är det inte värt att visa lite uppskattning tillbaka?

Om du inte på något vis i världen anser att du har råd att skänka ens några få kronor kan du ju be dina föräldrar (som du berömmer så väldigt i ett annat inlägg) skänka en slant till Daniel i ditt namn. De ställer säkert upp om du förklarar varför Dubbningshemsidan är viktig för dig.

MOA

Citat från: gstone skrivet 11 mars 2021 kl. 17:06:21
Om man har jobb kankse man inte har tid att bry sig om dubbning ;)

så kankse alla här är arbetslösa  ;D

Jag går på daglig verksamhet och sådan tur va har jag förlederna som hjälper mig så det går ungen nöd på mig ;)

Jag har dom bästa föräldrarna i världen

Jag är för autistiske för att jobba :-\ :'(
Jag e också arbetslös