Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

DuckTales - Disney+ (Nydubb på Svenska)

Startat av Goliat, 6 november 2020 kl. 07:04:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Eriksson skrivet  2 juli 2021 kl. 15:52:55
Jag har inte hört Jonas Bergström som Joakim, men spontant tycker jag att det borde finnas flera som skulle passa bättre i rollen. Helst hade jag nog velat höra nån gammal räv som kanske Bert-Åke Varg eller Peter Harryson, fast jag vet inte hur aktiva de är idag. Peter Harryson tror jag har slutat.

Jag skulle nog vilja sträcka mig så långt som att både Per Sandborgh, Steve Kratz och Gunnar Ernblad hade varit bättre som Joakim än Göran Engman. Engman är en duktig skådespelare men han är inte Joakim, punkt slut!

Göran Engman är ju ganska bra som Joakim.

Jag tror inte Steve Kratz hade passat

Dock kankse Per Sandborgh eller Gunnar Ernblad.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Eriksson skrivet  2 juli 2021 kl. 15:52:55
Jag har inte hört Jonas Bergström som Joakim, men spontant tycker jag att det borde finnas flera som skulle passa bättre i rollen. Helst hade jag nog velat höra nån gammal räv som kanske Bert-Åke Varg eller Peter Harryson, fast jag vet inte hur aktiva de är idag. Peter Harryson tror jag har slutat.


Både  Bert-Åke Varg och  Peter Harryson hade nog passat.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Eriksson skrivet  2 juli 2021 kl. 15:52:55
Jag har inte hört Jonas Bergström som Joakim, men spontant tycker jag att det borde finnas flera som skulle passa bättre i rollen. Helst hade jag nog velat höra nån gammal räv som kanske Bert-Åke Varg eller Peter Harryson, fast jag vet inte hur aktiva de är idag. Peter Harryson tror jag har slutat.

Jag skulle nog vilja sträcka mig så långt som att både Per Sandborgh, Steve Kratz och Gunnar Ernblad hade varit bättre som Joakim än Göran Engman. Engman är en duktig skådespelare men han är inte Joakim, punkt slut!
Citat från: gstone skrivet  2 juli 2021 kl. 16:39:36
Göran Engman är ju ganska bra som Joakim.

Jag tror inte Steve Kratz hade passat

Dock kankse Per Sandborgh eller Gunnar Ernblad.
Citat från: gstone skrivet  2 juli 2021 kl. 16:40:27
Både  Bert-Åke Varg och  Peter Harryson hade nog passat.

Själv är jag inte så säker på någon av dem, både Per Sandborgh och Steve Kratz och Guld-Ivar spelar redan Flinthjärta i serien (samt även Sigge McKvack, Däng och Kräng) och Gunnar Ernblad spelar redan Albert och Big Bäng, Gunnar är inte heller särskilt lik varesig John Harryson eller Alan Tudyk och Bert-Åke Varg är jag också osäker på, Peter Harryson är visserligen son till John Harryson, men han är inte helt lik Alan Tudyk...  :-\ (de skulle dock bli bättre än Peter Wanngren iallafall)

Jag tycker ändå att Göran Engman är helt okej som ersättare, hans röstläge är ganska likvärdigt John Harryson men absolut inte tillräckligt för att det ska gå att förväxla deras röster, naturligtvis kommer han dock inte alls i närheten av John Harrysons nivå, men han är bättre än flera andra i den rollen och godkänd, men John Harryson är och förblir den enda sanna Joakim...

Personligen tror jag att Hans Wahlgren hade kunnat göra en ganska bra tolkning som Joakim, vet dock inte om han är aktiv nuförtiden...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 17:36:49
Jan skulle nog passa som Joakim.

Vilken Jan?

Citat från: Eriksson skrivet  2 juli 2021 kl. 15:56:30
Eller Anders Nyström borde det naturligtvis ha varit! Han är fortfarande aktiv, vad jag vet.

Dock inte i särskilt stor skala...  :(


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 17:48:05
Koldenius.

Osäker, men han skulle definitivt vara bättre än Peter Wanngren...

Tyvärr är dock Koldenius inte längre aktiv nuförtiden...  :( (han är dessutom bosatt i Karlskoga)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2021 kl. 17:51:34
Osäker, men han skulle definitivt vara bättre än Peter Wanngren...

Tyvärr är dock Koldenius inte längre aktiv nuförtiden...  :( (han är dessutom bosatt i Karlskoga)
Jag tänkte mig mellan 2004 och framåt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 17:55:19
Jag tänkte mig mellan 2004 och framåt.

Dock har Disney inte anlitat KM Studio efter 2004, och det är hos dem som Koldenius dubbat...

Annars kanske i KM Studios musiksagor...

Steffan Rudvall

#278
Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2021 kl. 18:23:10
Dock har Disney inte anlitat KM Studio efter 2004, och det är hos dem som Koldenius dubbat...

Annars kanske i KM Studios musiksagor...
Men vissa av KM Studios röster fick ändå hänga med ett lite tag.

Scoobydoofan1

När det gäller dom andra 35 avsnittets från ducktales 1986 på svenska hur ser rösterna ut för den dubbningen? Vilka var röstförändringarna i den andra säsongen? Vilka karaktärer fick behålla sina röster från mediadubb och vilka blev utbytta mot nya röster?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 juli 2021 kl. 20:26:50
När det gäller dom andra 35 avsnittets från ducktales 1986 på svenska hur ser rösterna ut för den dubbningen? Vilka var röstförändringarna i den andra säsongen? Vilka karaktärer fick behålla sina röster från mediadubb och vilka blev utbytta mot nya röster?
Joakim von Anka, Björnbusarna, Albert, fru Matilda, Anki och Oppfinnar Jocke fick behålla sina röster när produktionen av säsong 2 dubbning flyttades till Karlskoga och KM Studio.


https://www.dubbningshemsidan.se/credits/ducktales/

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 20:32:12
Joakim von Anka, Björnbusarna, Albert, fru Matilda, Anki och Oppfinnar Jocke fick behålla sina röster när produktionen av säsong 2 dubbning flyttades till Karlskoga och KM Studio.


https://www.dubbningshemsidan.se/credits/ducktales/
Det låter bra, så knattarna och dom andra fick nya röster?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2021 kl. 12:03:39
Det låter bra, så knattarna och dom andra fick nya röster?
Ja, det är Monica Forsberg som spelar knattarna i säsong 2 alltså hon som spelade knattarna fram tills runt 2004.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2021 kl. 12:27:12
Ja, det är Monica Forsberg som spelar knattarna i säsong 2 alltså hon som spelade knattarna fram tills runt 2004.
Då är det ju inget fel med det, bara lite överraskad över dom andra karaktärerna.

Ducktales

#284
Jag har försökt få kontakt med Disney för att få ett svar på varför man har plockat bort John Harrysons legendariska Joakim von Anka-röst. Jag vill bara ha ett svar. Jag känner mig inte nöjd med alla teorier som förs fram här i tråden. Varför skulle inte Disney kunna använda den gamla dubbningen för att man inte hittar ljudband? Rättigheter kan det knappast heller handla om. Disney har ju rättigheter till typ allt känns det som. Rättighetsfrågor är Disneys paradgren. Det där kan dom.

Nej. Jag lutar åt att vad det är frågan om är censur. Man är inte nöjd med hur den gamla dubbningen är genomförd. Disney har ju dessutom en "varningsflagga" om förlegade åsikter på Ducktales som dom har på exempelvis Dumbo.

Jag kan faktiskt inte hitta en annan förklaring till varför man kapar en briljant dubbning som har förgyllt en hel generations barndom.