Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skriv svar

Meddelandet har följande fel som måste rättas till innan du kan fortsätta:
Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Begränsningar: 10 per inlägg (10 återstår), Maximal total storlek 13,67 MB, maximal storlek per fil 13,67 MB
Kryssa av de bifogade filer du inte längre vill bifoga
Klicka eller dra filer hit för att bifoga dem.
Andra tillval
Verifiering:
Lämna detta fält tomt:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Vad är 5 + 5? Skriv svaret med siffror:
Kortkommandon: ALT+S för att skicka/posta eller ALT+P för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av BPS
 - 19 juni 2026 kl. 22:23:03
@Daniel Hofverberg Skulle du kunna fråga Robert Cronholt om det är han som har översatt dubbningarna från 2014? 

Mediaplant crediteras ju och han har ju översätt en del för dem samt att de här dubbningarna tar stor inspiration ifrån filmen från 2011 som han översatte.
Skrivet av MB
 - 18 juni 2026 kl. 17:18:33
Vem har sagt att den är mixad i 5.1? Om den är gjord för streaming behöver är den nog inte det
Skrivet av Oskar
 - 18 juni 2026 kl. 17:12:44
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 juni 2026 kl. 17:06:51Varför ska man mixa om gamla filmer till 5.1 när de inte ens var gjorda i formatet från början? Det blir inte bara att felrepresentera dem, det blir ju också till att mixa och trixa i någon annans verk utan tillstånd.

Så vida det inte är skaparna själva som står för ändringarna är det ju en annan sak.
jag menar om det fanns separat ljudband på dialogen som man kunde mixa om till exempel stereo eller Dolby Atmos som dom mixa om dubbning på Djungelboken på samma sätt.
Skrivet av Monsieur Hulot
 - 18 juni 2026 kl. 17:06:51
Citat från: Oskar skrivet 18 juni 2026 kl. 16:37:01synd inte biodubbing finns streaming med Lars eftström och åke Lindström och Tomas bolme jag gissar att dom varför dubbar om filmar för slutmix på dom gamla dubbning var endast monoljud som inte gick mixa om till Dolby Digital 5.1 ljud.
Varför ska man mixa om gamla filmer till 5.1 när de inte ens var gjorda i formatet från början? Det blir inte bara att felrepresentera dem, det blir ju också till att mixa och trixa i någon annans verk utan tillstånd.

Så vida det inte är skaparna själva som står för ändringarna är det ju en annan sak.
Skrivet av Oskar
 - 18 juni 2026 kl. 16:37:01
Citat från: Erika skrivet 18 juni 2026 kl. 14:52:25Ja, det är samma röster (förutom Nestor) som i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (2011) samt Dan Bratt (från 1991 års tv-serie samt 2007? års omdubbning av Det hemliga vapnet) är tillbaka som Kalkyl.
synd inte biodubbing finns streaming med Lars eftström och åke Lindström och Tomas bolme jag gissar att dom varför dubbar om filmar för slutmix på dom gamla dubbning var endast monoljud som inte gick mixa om till Dolby Digital 5.1 ljud.
Skrivet av MB
 - 18 juni 2026 kl. 15:17:18
Citat från: Erika skrivet 18 juni 2026 kl. 14:32:21Håller på att identifiera rösterna i nydubbningarna av Tintin - Det hemliga vapnet, Tintin - Solens tempel och Tintin och hajsjön, men är osäker på ett par röster. Tänkte höra om någon här är mer säker?

Professor Bretzels röst (Tintin - Det hemliga vapnet) är något förställd, tycker dock det bitvis låter som det skulle kunna vara Anders Byström, men är alltså inte säker.

Nestor (Tintin - Solens tempel) låter också bekant, och är lite inne på att det skulle kunna vara Anton Olofson Raeder, men är alltså inte helt säker.

Och så Rastapopoulos i Tintin och hajsjön, visst är det Henrik Ståhl eller har jag hört fel? 
Mikaela Tidemark gör högtalarrösten på flygplatsen i Tintin och Hajsjön och spelar en sjuksköterska samt prinsessan i Solens tempel och Melker Düberg spelar Zorrino, Annica Smedius spelar Ramses och alla andra kvinnliga bakgrundskaraktärer som inte Mikaela gör. Henrik Ståhl gör också Många bakgrunds karaktärer och ja det är nog garanterat han som Rastapopoulos
Skrivet av Monsieur Hulot
 - 18 juni 2026 kl. 14:55:02
Citat från: Erika skrivet 18 juni 2026 kl. 14:52:25Ja, det är samma röster (förutom Nestor) som i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (2011) samt Dan Bratt (från 1991 års tv-serie samt 2007? års omdubbning av Det hemliga vapnet) är tillbaka som Kalkyl.
Åh! :D Kul att de kommer tillbaka!

När kommer de kompletta rollistorna tror du?
Skrivet av Erika
 - 18 juni 2026 kl. 14:52:25
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 juni 2026 kl. 14:43:09Har du lyckats identifiera huvudrollerna som är med i varje, dvs Tintin, Haddock, Kalkyl och Dupondtarna? :)
Ja, det är samma röster (förutom Nestor) som i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (2011) samt Dan Bratt (från 1991 års tv-serie samt 2007? års omdubbning av Det hemliga vapnet) är tillbaka som Kalkyl. 
Skrivet av Monsieur Hulot
 - 18 juni 2026 kl. 14:43:09
Citat från: Erika skrivet 18 juni 2026 kl. 14:32:21Håller på att identifiera rösterna i nydubbningarna av Tintin - Det hemliga vapnet, Tintin - Solens tempel och Tintin och hajsjön, men är osäker på ett par röster. Tänkte höra om någon här är mer säker?

Professor Bretzels röst (Tintin - Det hemliga vapnet) är något förställd, tycker dock det bitvis låter som det skulle kunna vara Anders Byström, men är alltså inte säker.

Nestor (Tintin - Solens tempel) låter också bekant, och är lite inne på att det skulle kunna vara Anton Olofson Raeder, men är alltså inte helt säker.

Och så Rastapopoulos i Tintin och hajsjön, visst är det Henrik Ståhl eller har jag hört fel? 
Har du lyckats identifiera huvudrollerna som är med i varje, dvs Tintin, Haddock, Kalkyl och Dupondtarna? :)
Skrivet av Erika
 - 18 juni 2026 kl. 14:32:21
Håller på att identifiera rösterna i nydubbningarna av Tintin - Det hemliga vapnetTintin - Solens tempel och Tintin och hajsjön, men är osäker på ett par röster. Tänkte höra om någon här är mer säker?

Professor Bretzels röst (Tintin - Det hemliga vapnet) är något förställd, tycker dock det bitvis låter som det skulle kunna vara Anders Byström, men är alltså inte säker. 

Nestor (Tintin - Solens tempel) låter också bekant, och är lite inne på att det skulle kunna vara Anton Olofson Raeder, men är alltså inte helt säker.

Och så Rastapopoulos i Tintin och hajsjön, visst är det Henrik Ståhl eller har jag hört fel?  
Skrivet av gstone
 - 12 juni 2026 kl. 13:57:12
Citat från: Will Siv skrivet 12 juni 2026 kl. 08:53:29Förutom huvudkaraktärerna, det är väl rätt uppenbart vilka som spelar dom.......

Skulle nån kunna lägga upp klipp  ??? (har visserligen tillgång till Prime, men åt skogen med Jeff Bezos!)
Så du gillar inte smaken av Jeff Besås 🤣
Skrivet av Will Siv
 - 12 juni 2026 kl. 08:53:29
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2026 kl. 01:11:24Det vore för övrigt önskvärt om någon som är bra på röstidentifiering kan placera in vilka rollfigurer som de crediterade skådespelarna till de tre filmerna spelar. :)
Förutom huvudkaraktärerna, det är väl rätt uppenbart vilka som spelar dom.......

Skulle nån kunna lägga upp klipp  ??? (har visserligen tillgång till Prime, men åt skogen med Jeff Bezos!)
Skrivet av BPS
 - 12 juni 2026 kl. 04:52:35
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2026 kl. 01:11:24Det står Billie Dean, och hon är en svensk skådespelare som varit med i många dubbningar genom åren; bland annat dessa. Nuförtiden är hon 22 år gammal, men hon var alltså troligen runt 10 år gammal när dubbningen gjordes. Så hon bör ha spelat någon av barnkaraktärerna - vad finns det för barn i Tintin och hajsjön...?

Det vore för övrigt önskvärt om någon som är bra på röstidentifiering kan placera in vilka rollfigurer som de crediterade skådespelarna till de tre filmerna spelar. :)
Jag vill minnas att det finns en pojke och hans syster i den så det är nog systern. Tintin och gänget blir vänner med barnen och pojken börjar sjunga.
Skrivet av Daniel Hofverberg
 - 12 juni 2026 kl. 01:11:24
Citat från: MOA skrivet 11 juni 2026 kl. 21:02:57Är inte det en låt av Michael Jackson? Vad har den med Tintin att göra? Namnet känns mystiskt
Det står Billie Dean, och hon är en svensk skådespelare som varit med i många dubbningar genom åren; bland annat dessa. Nuförtiden är hon 22 år gammal, men hon var alltså troligen runt 10 år gammal när dubbningen gjordes. Så hon bör ha spelat någon av barnkaraktärerna - vad finns det för barn i Tintin och hajsjön...?

Det vore för övrigt önskvärt om någon som är bra på röstidentifiering kan placera in vilka rollfigurer som de crediterade skådespelarna till de tre filmerna spelar. :)
Skrivet av gstone
 - 11 juni 2026 kl. 21:46:11
Citat från: MOA skrivet 11 juni 2026 kl. 21:02:57Är inte det en låt av Michael Jackson? Vad har den med Tintin att göra? Namnet känns mystiskt
Det står  Billie Dean ;)

Hon är en svensk dubbare 
dubbar barn och numera tonårs karatärer