Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 09:59:21Nej, jag kan inte påminna mig om det. Däremot förekommer det i en SVT-serie från 70-talet; Albert & Herbert! Det är i avsnittet Röster från ovan som inte bara är det första avsnittet i säsong 2 (1976), utan också det första avsnittet med Tomas von Brömssen som HerbertFinns på SVT Play:![]()
Men här driver ju "Hebbe lelle" med Albert genom att själv flytta på glaset så att det till slut ser ut som att Albert blir kallad "brakskit"!
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 09:59:21Nej, jag kan inte påminna mig om det. Däremot förekommer det i en SVT-serie från 70-talet; Albert & Herbert! Det är i avsnittet Röster från ovan som inte bara är det första avsnittet i säsong 2 (1976), utan också det första avsnittet med Tomas von Brömssen som HerbertÅh ja, klassiker. Sedan kom den där sibyllan och Herbert trodde inte alls på det där övernaturliga. Ett av mina favoritavsnitt & för att vara första avsnittet med Tomas von Brömssen så gjorde han en ikonisk debut![]()
Men här driver ju "Hebbe lelle" med Albert genom att själv flytta på glaset så att det till slut ser ut som att Albert blir kallad "brakskit"!
Citat från: moviefan skrivet Igår kl. 20:51:43Har ni spelat anden i glaset ?Nej, jag kan inte påminna mig om det. Däremot förekommer det i en SVT-serie från 70-talet; Albert & Herbert! Det är i avsnittet Röster från ovan som inte bara är det första avsnittet i säsong 2 (1976), utan också det första avsnittet med Tomas von Brömssen som Herbert

Citat från: MOA skrivet 21 juni 2026 kl. 23:33:45Borde jag nämna 10 av mina favorit VA över världen eller passar det bättre i ett annat ämne?Fanns det något sånt om favorit röster? Jag tror det...
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 13:32:51Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.Finns en som alla amerikanare kommer hata mig för & det är Johan Hedenberg som Dr Robotnik i AOSTH. Ironiskt nog är Long John Baldry enda originalrösten jag ogillar i programmet
Hade tänkt skriv ett långt meddelande om varför jag ogillar Trump men vill inte göra detta politiskt.
Yes det finns det väldigt många som gör i mitt tycke bland svenska röster, här är ett urval av röster som jag tycker är bättre på svenska.
Torsten Winge som Benjamin Syrsa i Pinocchio
Dan Ekborg som Hades i Herkules
John Harryson som Sheriffen i Robin Hood
Carla Abrahamsen som Vanilja i Röjar Ralf
Bert-Åke Varg som Asterix
Noteras bör att jag älskar alla röster i Robin Hood tycker det är en av de bästa dubbningarna som gjorts.
Jag tycker också att Roger Carel (Asterix originalröst) är helt fantastisk i flera roller däribland Roquefort i Aristocats, men som Asterix så är Bert-Åke snäppet bättre.
Däremot så bör det noteras att jag sett väldigt få Franska dubs, Aristocats, Djungelboken och Asterix – gallernas hjälte är typ de enda (tecknade) filmerna jag har sett på franska.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 13:32:51Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.Här är iallafall några exempel för mig;
Hade tänkt skriv ett långt meddelande om varför jag ogillar Trump men vill inte göra detta politiskt.
Yes det finns det väldigt många som gör i mitt tycke bland svenska röster, här är ett urval av röster som jag tycker är bättre på svenska.
Torsten Winge som Benjamin Syrsa i Pinocchio
Dan Ekborg som Hades i Herkules
John Harryson som Sheriffen i Robin Hood
Carla Abrahamsen som Vanilja i Röjar Ralf
Bert-Åke Varg som Asterix
Noteras bör att jag älskar alla röster i Robin Hood tycker det är en av de bästa dubbningarna som gjorts.
Jag tycker också att Roger Carel (Asterix originalröst) är helt fantastisk i flera roller däribland Roquefort i Aristocats, men som Asterix så är Bert-Åke snäppet bättre.
Däremot så bör det noteras att jag sett väldigt få Franska dubs, Aristocats, Djungelboken och Asterix – gallernas hjälte är typ de enda (tecknade) filmerna jag har sett på franska.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 13:32:51Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.Djungelboken såg jag på franska då jag verkligen älskar Claude Bertrands röst🤩.
Hade tänkt skriv ett långt meddelande om varför jag ogillar Trump men vill inte göra detta politiskt.
Yes det finns det väldigt många som gör i mitt tycke bland svenska röster, här är ett urval av röster som jag tycker är bättre på svenska.
Torsten Winge som Benjamin Syrsa i Pinocchio
Dan Ekborg som Hades i Herkules
John Harryson som Sheriffen i Robin Hood
Carla Abrahamsen som Vanilja i Röjar Ralf
Bert-Åke Varg som Asterix
Noteras bör att jag älskar alla röster i Robin Hood tycker det är en av de bästa dubbningarna som gjorts.
Jag tycker också att Roger Carel (Asterix originalröst) är helt fantastisk i flera roller däribland Roquefort i Aristocats, men som Asterix så är Bert-Åke snäppet bättre.
Däremot så bör det noteras att jag sett väldigt få Franska dubs, Aristocats, Djungelboken och Asterix – gallernas hjälte är typ de enda (tecknade) filmerna jag har sett på franska.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juni 2026 kl. 13:00:14Det där med James Woods låter som samma situation som med Jonas Inde, som gjorde Pleakley i Lilo och Stitch på svenska, han gör bra ifrån sig i den rollen men han är nazist.Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.
Sedan finns det röstinsatser som jag personligen tycker överträffar de engelska rösterna, men för att inte glida ur ämnet så fortsätter jag den diskussionen vidare i en mer passande tråd.
(edit: kom även på att jag älskar Chris Sanders Stitch, James Earl Jones Mufasa och Idina Menzels Elsa, och Andreas Nilsson, Johan Schinkler och Annika Herlitz gör dessa roller lika bra på svenska)
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 12:23:50Håller med om de flesta.Det där med James Woods låter som samma situation som med Jonas Inde, som gjorde Pleakley i Lilo och Stitch på svenska, han gör bra ifrån sig i den rollen men han är nazist.
Däremot (i mitt tycke)
Jag älskar Dan Ekborg som Hades och jag tycker han är omöjlig att slå.
Jag ogillar också James Woods som person, han har nazistiska värderingar och han stödjer Trump.
Själv så är min favorit bland Frollo röster den isländska rösten Helgi Skúlason tycker hans röst är väldigt mörk och elak och helt fantastisk.
Lägger ett klipp här.
Helgis röst ger mig verkligen gåshud.
Råttigan älskar jag på norska tycker att Helge Jordal verkligen är perfekt i rollen. Klipp här.
Han är ond, rolig och lite tramsig i rösten på samma gång vilket jag verkligen älskar med insatsen.
Detta är dock mina åsikter.
Håller med om Eddie Murphy älskar honom i alla roller han är verkligen en fantastisk skådis.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juni 2026 kl. 11:20:39Just det, tack för att du påminde mig om den, jag tycker även att han är fantastisk som Sulley i Monsters Inc, och Allan Svensson är lika bra i båda rollerna på svenska som Goodman är i originalet.Håller med om de flesta.
På tal om Monsters Inc, Billy Crystal tycker jag är suverän som Mike Wazowski och Robert Gustafsson i svenska versionen likaså.
Och utöver Eddie Murphy som Mushu som jag omnämner i det länkade inlägget så vill jag även tillägga honom som Åsnan i Shrek, en roll som Jonas Malmsjö även gör suveränt i svenska dubbningen.
Andra sådana jag vill tillägga;
- Vincent Price Råttigan (och hans favorit bland det han gjort i hans långa karriär)
- Pat Carrolls Ursula
- Richard Whites Gaston
- Jesse Cortis LeFou
- Tony Jays Frollo
- James Woods Hades (och enligt honom själv hans favorit bland allt han gjort, han gör gärna rollen gratis om det behövs)
- Jason Batemans Nick Wilde
- Idris Elbas Polischef Bogo
m.fl.
(men de svenska rösterna till karaktärerna är lika fantastiska enligt mig)
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 01:07:21John Goodman som Pacha i The Emperors New Groove.Just det, tack för att du påminde mig om den, jag tycker även att han är fantastisk som Sulley i Monsters Inc, och Allan Svensson är lika bra i båda rollerna på svenska som Goodman är i originalet.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 01:05:13Förutom Tom Hanks som Woody.Håller med om dom andra förutom att jag älskar Jim Cummings i en annan roll: Dr Robotnik i Sonic SatAM
John Hurt som The Horned King i The Black Cauldron
Jim Cummings som Pete i Goof Troop