Detta är något som jag faktiskt började att tänka på...
Fanns det någon film som ni skulle vilja ändra något i? Antingen så tycker ni att filmen är usel och borde ändras mycket, eller så är det en film som ni gillar, men skulle vilja ändra en del saker i den i hela fall. Det kan bli en lång motivering, så därför tycker jag att det vore bäst att göra en tråd för just det ämnet...
Så, har ni någon motivering för någon film som ni skulle vilja ändra lite eller mycket på? :)
Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld: jag skulle först och främst vilja att filmen slutar med att Pocahontas blir med John Smith i slutet istället för John Rolfe, sen finns det också mycket annat i filmen jag skulle vilja ändra, till exempel att alla sånger utom "Men Var Finns Min Väg Någonstans" helt och hållet hade kunnat hoppas över, varken John Rolfe, Mrs Jenkins eller Uttamakorin (stavning?) skulle vara med, men Kungen och Drottningen skulle vara kvar.
Ringaren i Notre Dame 2: först och främst skulle jag vilja bättra på animationen då den är fullständigt gräslig, sen skulle jag vilja ändra stora delar av handlingen då den inte stämmer överens med första filmen, dessutom är skurken Sarousch en väldigt lam skurk, så jag skulle helt enkelt plocka bort honom, men Madeleine och Zephyr skulle vara kvar, alla låtar utom "Just I'm Gonna Love You" kunde hoppas över.
Tom och Jerry Gör Stan Osäker: filmen kunde ha varit mer som kortfilmerna, huvudkaraktärerna hade inte behövt tala, Tant Rik, Hilton, Ferdinand, Dr Äppelkind (+ hans kollegor), Kapten Kurre och Gojan hade kunnat hoppas över helt och hållet, men Rufsen, Fille och Robyn Starling skulle vara kvar, sen skulle alla sånger utom "Friends To The End" helt och hållet hoppas över.
(kommer kanske på fler senare...)
Alldeles för många exempel....
Jag ska lista dom sen.
Bernard och Bianca i Australien skulle jag ha ändrat lite angående både klimaxet och avtoningen. Jag tyckte att filmen slutade ganska abrupt när jag såg den nyligen, detta eftersom vi
Spoiler
får varken se Joey återförenas med sin mamma eller Marahoot med sina ägg
. Det i kombination med det skämtsamma slutet med Wilbur gjorde att jag kände mig en aning besviken på filmen.
Förutom att lägga till de scenerna hade jag också lagt till en mellanscen, där ödlan Frank lyckas att ta sig ut ännu en gång och nu faktiskt tar nycklarna och låser upp burarna till de andra djuren som McLeach har tillfångatagit. På så sätt hade det funnits potential att ge dem betydelsefulla roller till filmens klimax, istället för att scenen i slutändan inte tillförde så mycket.
Okej, min första film i tanken som jag tänker prata om är Pingvinen och Lyckostenen. Jag tycker dock att det är en bra film, och utav de tre sista filmerna hos Don Bluths egna studio så var denna definitivt bäst. Kanske inte perfekt, men den var utmärkt och slutade studion med en hög ton. Jag skulle dock vilja ändra på en del misstag som att figurerna i bakgrunden inte rör sig, kan faktiskt göra det. Och det händer andra misstag med animationen, men nja, det är inte mycket att klaga på...
Kanske lite för mycket sånger, förutom om det är meningen att det ska vara en musikal, förstås... Och Drake kan ses som en cliche skurk, då han verkar lite generisk. Han känns som en rip-off av Gaston, Bluto, och Bowser. (Detta påpekas till och med i Loathsome Characters Wiki.) Jag tycker nog att han känns också lite grann som en rip-off av Svarte-Petter... Men eftersom att han är skurken så är det ju såklart meningen att vi inte ska heja på honom. Tycker dock att han har för lite tid på scen, han borde ha fått mer scener. Och att han blir arg på sina medhjälpare och stormfåglarna, även om det är han som får dom att skratta, så tror jag att han bara tycker om att skrika på dom. Han är också rätt envis och ses som en pervert, men som sagt, jag tycker att det passar hos en skurk. Pingvinerna som är på hans sida och stormfåglarna tycker jag borde ha större roller, också. De borde väl tala och ha namn, skulle vara intressant hur det vore då.
Att han är stor och muskulös känns ganska onaturligt, och han ser mer ut som en skurk från en tecknad serie. Men att pingvinerna i filmen har kläder, fingrar och även tänder stör jag inte direkt på så mycket. Det behöver inte vara 100% riktigt, eller hur? Kanske 90%. Det vore som att klaga att Musse Pigg har kläder på sig... Jag tror även att kläderna ä' för att ge dom gulliga utseenden. Men det är inget fel i hela fall på Hubbe, Marina och Rocko. (De två första är till och med i Incredible Characters Wiki. :)) Marina älskar ju Hubbe för den han är, istället för att bli kär över någon bara för att de har muskler.
En del saker i filmen förvirrar mig också. Som till exempel... Hur tog de Hubbe in i båten? Varför börjar Rocko att skratta efter att ha varit arg på Hubbe för att han har ljugit? (Fast jag kunde inte låta bli att skratta med dom i den scenen. ;D) Varför simmade inte leopardsälen direkt efter Hubbe och Rocko, och istället väntade på att Hubbe skulle ta tillbaka sin sten? (Förresten, om det är precis samma leopardsäl som jagade Hubbe tidigare i filmen och som vi senare ser på ubåten som Hubbe sen sparkar till är jag osäker på. De var ju långt bort från Antarktis, så...) Hur Rocko fick en ny scarf. Också hur Drake överlevde fallet och kom tillbaka upp så där fort. Och den mest förvirrande delen: Hur kunde Rocko plötsligt flyga? Visst, det är fint att han faktiskt fick sin dröm till upplevelse, men pingviner kan ju inte flyga och det kom från ingenstans. Det kanske kunde funka om han använde en flygande maskin eller något logiskt, då detta är ju inte direkt en fantasi-film... Om att de har tomteluvor i slutet var väl för att det är kallt där, om man nu undrar varför de har såna i slutet.
Och även om Drake förtjänade det så var hans död lite för brutal... Det hade funkat om han faktiskt föll till sin död, eller om han kanske föll från klippan, och landade rakt i gapet på en späckhuggare. Det hade varit kanske mindre våldsamt?
Men i hela fall, filmen har ju också en bra Svensk dubb, och jag tycker inte att SÅ många saker behöver ändras. Men om den blev som jag beskrev så skulle den kanske bli så bra och fick mer bra kritik? Det är i hela fall bra att den inte fick för mycket dålig kritik...
Det här var min egna tanke om jag hade gjort filmen och ändrat lite saker i den. Tyckte inte att den hade många problem i hela fall.
Citat från: Lillefot skrivet 18 mars 2023 kl. 02:10:01Bernard och Bianca i Australien skulle jag ha ändrat lite angående både klimaxet och avtoningen. Jag tyckte att filmen slutade ganska abrupt när jag såg den nyligen, detta eftersom vi Spoiler
får varken se Joey återförenas med sin mamma eller Marahoot med sina ägg
. Det i kombination med det skämtsamma slutet med Wilbur gjorde att jag kände mig en aning besviken på filmen.
Förutom att lägga till de scenerna hade jag också lagt till en mellanscen, där ödlan Frank lyckas att ta sig ut ännu en gång och nu faktiskt tar nycklarna och låser upp burarna till de andra djuren som McLeach har tillafångatagit. På så sätt hade det funnits potential att ge de betydelsefulla roller till filmens klimax, istället för att scenen i slutändan inte tillförde så mycket.
Jag ÄLSKAR filmen, men nu när du säger det så har jag också märkt det, även jag hade lagt till att djuren som McLeach hade fångat hade befriats, samt att Marahute hade återförenats med sina ägg, samt att Joey hade återförenats med sin mamma plus att Wilbur hade befriats från de nyknäckta ungarna.
Några som jag vill nämna som jag tycker kunde ha haft detta;
Peter Pan (1953): jag hade gett Tigerlilja dialog samt att Tingeling och Sjöjungfruna hade gottgjort för Lena.
Törnrosa (1959): tycker det är synd att huvudkaraktären har såpass lite dialog i filmen, så jag hade gett henne ännu mera.
Svärdet i Stenen (1963): tycker synd om ekorrflickan, så jag hade gett henne större roll i filmen.
Djungelboken (1967): jag hade gett Rakscha mer dialog, sen hade jag behållit Rocky (en karaktär som plockades ur filmen).
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 12:10:53Peter Pan (1953): jag hade gett Tigerlilja dialog samt att Tingeling och Sjöjungfruna hade gottgjort för Lena.
Dialog för Tigerlilja är jag inte helt säker på om det hade behövts, men däremot håller jag fullt med dig om både Tingeling och Sjöjungfrurna.
Lena var trots allt helt omedveten om Tings avundsjuka emot henne (samt att hon inte någonsin såg Peter som en kärlekspartner), och sjöjungfrurna försökte dränka henne för samma anledning. Kort och gott, det var inte direkt trevliga situationer hon utsattes för i Landet Ingenstans.
Citat från: Lillefot skrivet 20 mars 2023 kl. 13:15:32Dialog för Tigerlilja är jag inte helt säker på om det hade behövts
Och varför inte det om man nu får fråga?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 13:24:17Och varför inte det om man nu får fråga?
Därför att jag tycker det bidrar till en mystik kring henne som karaktär.
Och dels för att vi får se att indianerna i filmen också kan kommunicera med teckenspråk.
Citat från: Lillefot skrivet 20 mars 2023 kl. 13:27:34Därför att jag tycker det bidrar till en mystik kring henne som karaktär.
Och dels för att vi får se att indianerna i filmen också kan kommunicera med teckenspråk.
Jag förstår din poäng, fast jag tycker det är trevligt om karaktärer kan prata också, det kanske inte behöver förekomma dialog hos varenda karaktär, men just Tigerlilja är en av de karaktärer som jag tycker borde förtjäna mer dialog, samma sak med Rakscha som jag nämnde förut, och så vidare.
(däremot tycker jag inte det behövs dialog till exempelvis Toker, då hans kommunikation känns så mycket mer komisk)
Citat från: Lillefot skrivet 20 mars 2023 kl. 13:27:34Därför att jag tycker det bidrar till en mystik kring henne som karaktär.
Och dels för att vi får se att indianerna i filmen också kan kommunicera med teckenspråk.
Problemet är ju dock att hon är den enda som inte framställs som nidbilden av "indianer" så om man fokuserade lite mer på henne istället för hövdingen, hans män & kvinnan skulle det bli
mindre rasism och serotyper i filmen.
Trollet i Parken: Jag tycker personligen inte alls att filmen är så dålig som många hävdar, även om jag förstår (och faktiskt också håller med om) en del kritik som framhävts av många på internet, på YouTube, på detta forum, på en del sidor, av filmkritikerna, osv.
Men jag tycker att animationen är fantastisk, samma med musiken och soundtracket, plus skådespeleriet, men det jag tycker är mest synd med filmen är att den inte slutar så bra, då Stanley förvandlar hela New York till grönska, personligen tycker jag det borde ha räckt med att bara återställa Central Park till sin forna grönska.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 mars 2023 kl. 13:40:12Problemet är ju dock att hon är den enda som inte framställs som nidbilden av "indianer" så om man fokuserade lite mer på henne istället för hövdingen, hans män & kvinnan skulle det bli mindre rasism och stereotyper i filmen.
Det kan jag absolut hålla med om.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 13:43:52Trollet i Parken: Jag tycker personligen inte alls att filmen är så dålig som många hävdar, även om jag förstår (och faktiskt också håller med om) en del kritik som framhävts av många på internet, på YouTube, på detta forum, på en del sidor, av filmkritikerna, osv.
Men jag tycker att animationen är fantastisk, samma med musiken och soundtracket, plus skådespeleriet, men det jag tycker är mest synd med filmen är att den inte slutar så bra, då Stanley förvandlar hela New York till grönska, personligen tycker jag det borde ha räckt med att bara återställa Central Park till sin forna grönska.
Jag hade gjort Stanley till en mindre obehaglig karaktär & slutet e läskigt egentligen
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 12:10:53Svärdet i Stenen (1963): tycker synd om ekorrflickan, så jag hade gett henne större roll i filmen.
:)
https://the-conservatory.fandom.com/wiki/Hazel
Askungen 2 Drömmen Slår In: jag skulle ha uteslutit Pom-Pom och Beatrice & Daphne.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2023 kl. 22:01:19Askungen 2 Drömmen Slår In: jag skulle ha uteslutit Pom-Pom och Beatrice & Daphne.
ursäkta, men såg du vad jag delade?
Citat från: Will Siv skrivet 25 mars 2023 kl. 22:14:03ursäkta, men såg du vad jag delade?
Det gjorde jag, och jag tycker artikeln var riktigt påhittig, alltså kreativ.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2023 kl. 22:01:19Askungen 2 Drömmen Slår In: jag skulle ha uteslutit Pom-Pom och Beatrice & Daphne.
Och just det, Grevinnan också.
Om ni var ansvariga för en svensk dubbning av Strange Magic.
Hur skulle ni hanetera sångerna ?
Shrek: I filmen sjunger Prinsessan Fiona med så hög ton att fåglar blåser upp och spricker av dem, jag tycker faktiskt synd om fåglarna vid det laget, sen tycker jag även synd om den stackars grodan och ormen som Shrek och Fiona blåser upp till ballonger, så i min version skulle Fiona fortfarande kunna sjunga med lika hög ton som i den färdiga filmen, men fåglarna skulle inte alls spricka av den höga tonen.
Prinsessan och Grodan: Jag hade gett Tiana mycket mer tid på scen som människa.
Hos Musse & Musses Verkstad: Jag hade uteslutit Fru Sköldpadda och Sköldis
Trassel Serien: Jag hade uteslutit Monty
Avförtrollad: Jag har ännu inte sett hela filmen, men har läst om den samt sett bilder och klipp och trailers och tycker att premissen är väl absurd, så jag hade ändrat i den, istället för att hotas att förvandlas till ond styvmoder så hade jag gjort att Giselle fick handskas mellan livet i New York och livet i Sagovärlden på ett helt annat sätt, på samma sätt hade jag också sett till att Morgan var trevligare i filmen, ungefär som med dynamiken mellan Långben och Max i Janne Långben The Movie
Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.
Dumbo (2019): Jag hade dels hållit Annie Holt vid liv och dels sett till att Fru Jumbo och Dumbo fått hamna på ett zoo istället (för att Dumbo är en flygande elefant och världen hade sett konstig ut om flygande elefanter fått vara i naturen)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 5 april 2023 kl. 14:17:34Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.
Skulle du haft med Bert och Winifred Back ?
Både Dick Van Dyke och Glynis Johns är fortfrande vid livet.
"
Lilo & Stitch 2: Stitch Has A Glitch".
Spoilers och egna åsikter:
Spoiler
Egentligen känns hela filmen rätt onödig eftersom handlingen inte bidrar med mer information (att Stitch inte blev färdigladdad) och det är plågsamt att se Pleakley "förbättra" Nani och Davids förhållande.
Hade föredragit mer bakgrundsinformation och mindre cringe/bråk-scener.
Huset är lite annorlunda jämfört med första filmen/filmerna och serien; att de har en våningssäng istället för två separata sängar och trappa upp istället för hissen.
Men jag tror att det ska utspela sig innan "Stitch! - Experiment 626".
Har alltid tyckt att slutet var lite för hastigt:
Hulatävlingen avbryts av Stitch anfall och man får inte veta vem som vann.
Hade föredragit att:
Stitch blev bra innan tävlingen så att båda kunde framföra den tillsammans (och inte ha det som bara en slutscen).
Citat från: Skokaka skrivet 19 mars 2023 kl. 23:07:10Okej, min första film i tanken som jag tänker prata om är Pingvinen och Lyckostenen. Jag tycker dock att det är en bra film, och utav de tre sista filmerna hos Don Bluths egna studio så var denna definitivt bäst. Kanske inte perfekt, men den var utmärkt och slutade studion med en hög ton. Jag skulle dock vilja ändra på en del misstag som att figurerna i bakgrunden inte rör sig, kan faktiskt göra det. Och det händer andra misstag med animationen, men nja, det är inte mycket att klaga på...
Kanske lite för mycket sånger, förutom om det är meningen att det ska vara en musikal, förstås... Och Drake kan ses som en cliche skurk, då han verkar lite generisk. Han känns som en rip-off av Gaston, Bluto, och Bowser. (Detta påpekas till och med i Loathsome Characters Wiki.) Jag tycker nog att han känns också lite grann som en rip-off av Svarte-Petter... Men eftersom att han är skurken så är det ju såklart meningen att vi inte ska heja på honom. Tycker dock att han har för lite tid på scen, han borde ha fått mer scener. Och att han blir arg på sina medhjälpare och stormfåglarna, även om det är han som får dom att skratta, så tror jag att han bara tycker om att skrika på dom. Han är också rätt envis och ses som en pervert, men som sagt, jag tycker att det passar hos en skurk. Pingvinerna som är på hans sida och stormfåglarna tycker jag borde ha större roller, också. De borde väl tala och ha namn, skulle vara intressant hur det vore då.
Att han är stor och muskulös känns ganska onaturligt, och han ser mer ut som en skurk från en tecknad serie. Men att pingvinerna i filmen har kläder, fingrar och även tänder stör jag inte direkt på så mycket. Det behöver inte vara 100% riktigt, eller hur? Kanske 90%. Det vore som att klaga att Musse Pigg har kläder på sig... Jag tror även att kläderna ä' för att ge dom gulliga utseenden. Men det är inget fel i hela fall på Hubbe, Marina och Rocko. (De två första är till och med i Incredible Characters Wiki. :)) Marina älskar ju Hubbe för den han är, istället för att bli kär över någon bara för att de har muskler.
En del saker i filmen förvirrar mig också. Som till exempel... Hur tog de Hubbe in i båten? Varför börjar Rocko att skratta efter att ha varit arg på Hubbe för att han har ljugit? (Fast jag kunde inte låta bli att skratta med dom i den scenen. ;D) Varför simmade inte leopardsälen direkt efter Hubbe och Rocko, och istället väntade på att Hubbe skulle ta tillbaka sin sten? (Förresten, om det är precis samma leopardsäl som jagade Hubbe tidigare i filmen och som vi senare ser på ubåten som Hubbe sen sparkar till är jag osäker på. De var ju långt bort från Antarktis, så...) Hur Rocko fick en ny scarf. Också hur Drake överlevde fallet och kom tillbaka upp så där fort. Och den mest förvirrande delen: Hur kunde Rocko plötsligt flyga? Visst, det är fint att han faktiskt fick sin dröm till upplevelse, men pingviner kan ju inte flyga och det kom från ingenstans. Det kanske kunde funka om han använde en flygande maskin eller något logiskt, då detta är ju inte direkt en fantasi-film... Om att de har tomteluvor i slutet var väl för att det är kallt där, om man nu undrar varför de har såna i slutet.
Och även om Drake förtjänade det så var hans död lite för brutal... Det hade funkat om han faktiskt föll till sin död, eller om han kanske föll från klippan, och landade rakt i gapet på en späckhuggare. Det hade varit kanske mindre våldsamt?
Men i hela fall, filmen har ju också en bra Svensk dubb, och jag tycker inte att SÅ många saker behöver ändras. Men om den blev som jag beskrev så skulle den kanske bli så bra och fick mer bra kritik? Det är i hela fall bra att den inte fick för mycket dålig kritik...
Det här var min egna tanke om jag hade gjort filmen och ändrat lite saker i den. Tyckte inte att den hade många problem i hela fall.
Förlåt att jag svarar så sent, jag skulle ha svarat för längesedan för jag såg den men jag visste inte vad jag skulle svara.
Jag håller med om en del av de saker du säger, bland annat det där med att karaktärerna är stilla i vissa scener, märks mest i sångnumret "Good Ship Misery".
Har du händelsevis några fler filmer i tankarna?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2023 kl. 23:11:42Förlåt att jag svarar så sent, jag skulle ha svarat för längesedan för jag såg den men jag visste inte vad jag skulle svara.
Jag håller med om en del av de saker du säger, bland annat det där med att karaktärerna är stilla i vissa scener, märks mest i sångnumret "Good Ship Misery".
Har du händelsevis några fler filmer i tankarna?
Ja, jag har mer i tankarna. ;)
Jag tänkte faktiskt att ta det här igår, men i hela fall. Nu så tänker jag faktiskt att ta upp en annan film och det råkar också vara en av de sista filmerna hos Don Bluth, nämligen: Tummelisa. Jag trodde först att filmen hade bra kritik då den är baserad på en saga och påminner mig om Disneys prinsess-filmer, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att filmen fick SÅ mycket dålig kritik. :o Jag trodde i hela fall att den fick lite dålig kritik, men det var ju inte fallet... Okej, den första versionen av Tummelisa som jag har sett eller hört var faktiskt från Sagoberättaren, och sen såg jag en Rysk variant av den. Förresten... Är det dåligt om jag tycker att Don Bluths variant är den bästa versionen? ::) Och kalla mig galen, men jag tycker i hela fall att den är hästlängder bättre än The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina! Och om jag kan får säga min egna åsikt så tycker jag att Tummelisa är en bra film. Visst, den har en massa saker som borde ändras, men trots dessa felen så tycker jag faktiskt om filmen. Faktum är att det finns faktiskt en MASSA filmer som folk ogillar som jag själv tycker om. :-[ Jag har bara mina egna åsikter... Jag har hört att folk mest klagar på att Tummelisa gråter för mycket, men hon grät väl bara minst två gånger? De kanske menade att hon "gnäller" för mycket, vilket hon absolut gör och hon verkar inte vara så smart som till exempel att hon och Cornelius förälskar sig direkt med varandra, trots att de har träffats varandra för första gången. Men hon föddes faktiskt i början av filmen, så hon är ny till världen. Och trots att hon ses som "gnällig" så tycker jag att hon är en fin och vänlig karaktär. Bäst att peka ut också att filmen har fin animation och det ser ut som Disney. Och karaktärerna har fina design, bra röster, och (vågar jag att säga det) bra personligheter. Men det är bäst annars att jag går igenom filmen nu när jag ska snacka om den och saker, så:...
Jag gillar faktiskt när vi ser Jacquimos "point of view" i början av filmen när han flyger. Det såg coolt ut. Och senare när Tummelisa och Cornelius flyger till paddornas båt. Båten ser datoranimerad ut, och Grundell står som en skyltdocka medan man ser hans mamma röra på sig. Och... Han trodde att Tummelisa älskade honom och han förälskade sig i henne tillbaka, allvarligt? ::) Hero ser också lite grann ut som en Pluto rip-off, men åtminstone så har han päls på svansen, så jag tycker inte att det gör någonting. Men som sagt, Tummelisa och Cornelius träffade ju varandra för första gången, och de litar direkt på varandra och förälskar sig DIREKT i varandra? Man borde känna varandra i en längre tid, men tur att båda är snälla. Sen så sjunger dom medan de flyger, vilket känns lite som en Aladdin rip-off. Men nåja, sången var i hela fall fin...
Ett problem är ju förstås att paddorna är Mexikanska stereotyper, vilket är... Tja, offensivt. Och Grundells mamma ser knappt ut som en padda och är mer mänsklig. Och Grundells bröder gör knappt något i filmen, de ses väl som skurkar, men de gör ju som sagt inte mycket... Men det var i hela fall roligt när de retade Grundell. ;D Nåja, jag tycker att de två borde ha en större roll i filmen, eftersom, varför inte? Och det är inget fel alls på de små insekterna, men de borde få mer tid på scen också, tycker jag. De är gulliga och skulle ha passat in i mer scener...
Förresten, bara jag som tycker att Bertil Bagge är en skojig karaktär? Tycker också att han har en sån svängig låt. Kan det möjligtvis vara Don Bluths variant av "Jag Vill Ju Va' Som Du"? Och jag tycker ganska synd om honom när Grundell rev av hans vingar, det där måste verkligen ha gjort ont. Han ser även ut som en skurk från en tecknad serie, han har ju en mustasch och när han är på scen och sjunger så har han även en hög hatt på sig. Men här är även en av de mest konstigaste delarna i filmen: Varför skulle Bertil plötsligt ändra sin åsikt över Tummelisa bara för att andra kryp tyckte att hon var ful? Han såg ju redan henne som människa när de träffade varandra, så varför skulle han helt plötsligt tycka att hon är ful? Han borde snarare vara arg på de andra krypen för att de inte tyckte att hon var snygg. Senare så börjar Grundell att träffa Bertil... Och hur visste han att krypet är bekant med Tummelisa? Grundell tvingar sen Bertil att hitta Tummelisa, om han nu vill få tillbaka sina vingar. Men vad tusan? Förresten, hur visste Bertil att Cornelius var under isen och hittade honom direkt? Yeah...
Senare så är Tummelisa inne hos en åker mus, som verkar vara trevlig först, men som senare vill att hon ska gifta sig med mullvaden, när han väl också började att förälska sig i henne. Förresten, här är det väldigt fel. Det sägs att Tummelisa är minst 16 år, medan Grundell, Bertil, och Herr Mullvad är vuxna, vilket gör dom till pedofiler! Riktigt, riktigt fel. Kunde skaparna inte i hela fall istället ha gjort henne 18 år eller äldre för att de tre inte ska ses som såna? Jag vill helst undvika de tre att vara såna, för jag ser dom inte som sånt där, men perverts, det är dom absolut! Förresten, Tummelisa är en människa, medan de tre är djur, så... Det är också fel, men, okej... Och folk verkar inte veta vem av dom som är huvudskurken, men, enligt mig, är det inte uppenbart att Grundell är det? Det är ju även han som Cornelius senare slåss mot, så... Om inte han, då vet jag inte längre... Förresten, den mest förvirrande delen i hela filmen: Vi ser att Cornelius och Grundell båda faller ner, som om de dog. Men vi ser ju senare att Cornelius är vid liv. Kunde de inte visa hur han klarade sig? Detta förvirrade mig mycket...
Och nu innan Tummelisa och Cornelius gifte sig med varandra i slutet så tycker jag att det borde i hela fall stå: "(Lägg till nummer här) år senare..." Bara för att man borde inte gifta sig direkt med någon som man blir kär i, tycker jag... Visst, Disney gjorde så med sina prinsess-filmer, också, men i hela fall... Hoppas att de två blir lojala mot varandra... Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :) Och om ni märker i sluttexterna, så tar det plats efter filmen. Vi ser att alla har ett lyckligt slut, även skurkarna. :) Och eftersom Bertil fick sina vingar tillbaka, så betyder det möjligen att han har reformerats och det var tack vare Tummelisa och Cornelius. Antar att detta visades också bara för att visa att han inte dog. Och vi ser ju att Grundell har ett brutet ben, så han överlevde också fallet, såklart. Och han förälskade sig i en kvinnlig padda, vilket är rätt. Herr Mullvad och Fröken Åkermus verkar ha gift sig med varandra. Varför gjorde de bara inte det innan allt annat? Åtminstone så tog det ett tag för dom, vilket känns som äkta kärlek, tycker jag. Vi ser även att kaninen och räven, av någon märklig anledning, verkar ha blivit sams, eller kanske till och med ihop? :o Tycker inte det är omöjligt, dock... Åtminstone så betyder allt detta såklart att skurkarna kan nu lämna Tummelisa ifred. :) Om jag hade gjort filmen dock så skulle jag faktiskt ha visat Bertil, Herr Mullvad, Fröken Åkermus, kaninen, räven, och björnen med i bröllopet, vilket förklarar att de har reformerats. Osäker på paddorna, dock, men de kunde lika gärna visa hur det går för dom, tycker jag, att Grundell har överlevt fallet men bara brutit sitt ben, och att han har hittad den där kvinnliga paddan. Istället för att visa figurerna i eftertexterna, så att man vet hur det har gått för dom. Detta borde i hela fall jag gjort istället för jag tycker att man borde det... Oh yes, just det, ja. Skulle också ha låtit Bertil att få göra en musiknummer i slutet av filmen.
Men detta var min egna tanke om filmen. Vad tycker ni? Skulle filmen ha fått mycket bättre betyg om Disney hade gjort filmen istället, eller om Don Bluth rättade sina fel som jag tog upp? Inte en dålig film i hela fall i min åsikt. Tyckte att den var fin. Förlåt att jag gjorde detta långt...
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 13:08:27Jag tänkte faktiskt att ta det här igår, men i hela fall. Nu så tänker jag faktiskt att ta upp en annan film och det råkar också vara en av de sista filmerna hos Don Bluth, nämligen: Tummelisa. Jag trodde först att filmen hade bra kritik då den är baserad på en saga och påminner mig om Disneys prinsess-filmer, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att filmen fick SÅ mycket dålig kritik. :o Jag trodde i hela fall att den fick lite dålig kritik, men det var ju inte fallet... Okej, den första versionen av Tummelisa som jag har sett eller hört var faktiskt från Sagoberättaren, och sen såg jag en Rysk variant av den. Förresten... Är det dåligt om jag tycker att Don Bluths variant är den bästa versionen? ::) Och kalla mig galen, men jag tycker i hela fall att den är hästlängder bättre än The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina! Och om jag kan får säga min egna åsikt så tycker jag att Tummelisa är en bra film. Visst, den har en massa saker som borde ändras, men trots dessa felen så tycker jag faktiskt om filmen. Faktum är att det finns faktiskt en MASSA filmer som folk ogillar som jag själv tycker om. :-[ Jag har bara mina egna åsikter... Jag har hört att folk mest klagar på att Tummelisa gråter för mycket, men hon grät väl bara minst två gånger? De kanske menade att hon "gnäller" för mycket, vilket hon absolut gör och hon verkar inte vara så smart som till exempel att hon och Cornelius förälskar sig direkt med varandra, trots att de har träffats varandra för första gången. Men hon föddes faktiskt i början av filmen, så hon är ny till världen. Och trots att hon ses som "gnällig" så tycker jag att hon är en fin och vänlig karaktär. Bäst att peka ut också att filmen har fin animation och det ser ut som Disney. Och karaktärerna har fina design, bra röster, och (vågar jag att säga det) bra personligheter. Men det är bäst annars att jag går igenom filmen nu när jag ska snacka om den och saker, så:...
Jag gillar faktiskt när vi ser Jacquimos "point of view" i början av filmen när han flyger. Det såg coolt ut. Och senare när Tummelisa och Cornelius flyger till paddornas båt. Båten ser datoranimerad ut, och Grundell står som en skyltdocka medan man ser hans mamma röra på sig. Och... Han trodde att Tummelisa älskade honom och han förälskade sig i henne tillbaka, allvarligt? ::) Hero ser också lite grann ut som en Pluto rip-off, men åtminstone så har han päls på svansen, så jag tycker inte att det gör någonting. Men som sagt, Tummelisa och Cornelius träffade ju varandra för första gången, och de litar direkt på varandra och förälskar sig DIREKT i varandra? Man borde känna varandra i en längre tid, men tur att båda är snälla. Sen så sjunger dom medan de flyger, vilket känns lite som en Aladdin rip-off. Men nåja, sången var i hela fall fin...
Ett problem är ju förstås att paddorna är Mexikanska stereotyper, vilket är... Tja, offensivt. Och Grundells mamma ser knappt ut som en padda och är mer mänsklig. Och Grundells bröder gör knappt något i filmen, de ses väl som skurkar, men de gör ju som sagt inte mycket... Men det var i hela fall roligt när de retade Grundell. ;D Nåja, jag tycker att de två borde ha en större roll i filmen, eftersom, varför inte? Och det är inget fel alls på de små insekterna, men de borde få mer tid på scen också, tycker jag. De är gulliga och skulle ha passat in i mer scener...
Förresten, bara jag som tycker att Bertil Bagge är en skojig karaktär? Tycker också att han har en sån svängig låt. Kan det möjligtvis vara Don Bluths variant av "Jag Vill Ju Va' Som Du"? Och jag tycker ganska synd om honom när Grundell rev av hans vingar, det där måste verkligen ha gjort ont. Han ser även ut som en skurk från en tecknad serie, han har ju en mustasch och när han är på scen och sjunger så har han även en hög hatt på sig. Men här är även en av de mest konstigaste delarna i filmen: Varför skulle Bertil plötsligt ändra sin åsikt över Tummelisa bara för att andra kryp tyckte att hon var ful? Han såg ju redan henne som människa när de träffade varandra, så varför skulle han helt plötsligt tycka att hon är ful? Han borde snarare vara arg på de andra krypen för att de inte tyckte att hon var snygg. Senare så börjar Grundell att träffa Bertil... Och hur visste han att krypet är bekant med Tummelisa? Grundell tvingar sen Bertil att hitta Tummelisa, om han nu vill få tillbaka sina vingar. Men vad tusan? Förresten, hur visste Bertil att Cornelius var under isen och hittade honom direkt? Yeah...
Senare så är Tummelisa inne hos en åker mus, som verkar vara trevlig först, men som senare vill att hon ska gifta sig med mullvaden, när han väl också började att förälska sig i henne. Förresten, här är det väldigt fel. Det sägs att Tummelisa är minst 16 år, medan Grundell, Bertil, och Herr Mullvad är vuxna, vilket gör dom till pedofiler! Riktigt, riktigt fel. Kunde skaparna inte i hela fall istället ha gjort henne 18 år eller äldre för att de tre inte ska ses som såna? Jag vill helst undvika de tre att vara såna, för jag ser dom inte som sånt där, men perverts, det är dom absolut! Förresten, Tummelisa är en människa, medan de tre är djur, så... Det är också fel, men, okej... Och folk verkar inte veta vem av dom som är huvudskurken, men, enligt mig, är det inte uppenbart att Grundell är det? Det är ju även han som Cornelius senare slåss mot, så... Om inte han, då vet jag inte längre... Förresten, den mest förvirrande delen i hela filmen: Vi ser att Cornelius och Grundell båda faller ner, som om de dog. Men vi ser ju senare att Cornelius är vid liv. Kunde de inte visa hur han klarade sig? Detta förvirrade mig mycket...
Och nu innan Tummelisa och Cornelius gifte sig med varandra i slutet så tycker jag att det borde i hela fall stå: "(Lägg till nummer här) år senare..." Bara för att man borde inte gifta sig direkt med någon som man blir kär i, tycker jag... Visst, Disney gjorde så med sina prinsess-filmer, också, men i hela fall... Hoppas att de två blir lojala mot varandra... Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :) Och om ni märker i sluttexterna, så tar det plats efter filmen. Vi ser att alla har ett lyckligt slut, även skurkarna. :) Och eftersom Bertil fick sina vingar tillbaka, så betyder det möjligen att han har reformerats och det var tack vare Tummelisa och Cornelius. Antar att detta visades också bara för att visa att han inte dog. Och vi ser ju att Grundell har ett brutet ben, så han överlevde också fallet, såklart. Och han förälskade sig i en kvinnlig padda, vilket är rätt. Herr Mullvad och Fröken Åkermus verkar ha gift sig med varandra. Varför gjorde de bara inte det innan allt annat? Åtminstone så tog det ett tag för dom, vilket känns som äkta kärlek, tycker jag. Vi ser även att kaninen och räven, av någon märklig anledning, verkar ha blivit sams, eller kanske till och med ihop? :o Tycker inte det är omöjligt, dock... Åtminstone så betyder allt detta såklart att skurkarna kan nu lämna Tummelisa ifred. :) Om jag hade gjort filmen dock så skulle jag faktiskt ha visat Bertil, Herr Mullvad, Fröken Åkermus, kaninen, räven, och björnen med i bröllopet, vilket förklarar att de har reformerats. Osäker på paddorna, dock, men de kunde lika gärna visa hur det går för dom, tycker jag, att Grundell har överlevt fallet men bara brutit sitt ben, och att han har hittad den där kvinnliga paddan. Istället för att visa figurerna i eftertexterna, så att man vet hur det har gått för dom. Detta borde i hela fall jag gjort istället för jag tycker att man borde det... Oh yes, just det, ja. Skulle också ha låtit Bertil att få göra en musiknummer i slutet av filmen.
Men detta var min egna tanke om filmen. Vad tycker ni? Skulle filmen ha fått mycket bättre betyg om Disney hade gjort filmen istället, eller om Don Bluth rättade sina fel som jag tog upp? Inte en dålig film i hela fall i min åsikt. Tyckte att den var fin. Förlåt att jag gjorde detta långt...
Det är okej, huvudsaken är att du har förklarat din syn på filmen.
Även jag tycker att filmen är bra, och enligt min åsikt den mest Disney-liknande av alla Don Bluth's filmer (även om jag alltid vetat att den inte kommer från Disney), sen är jag ju också prinsess-nörd, även jag blev förvånad när jag läste att filmen mottogs av dålig kritik (och till råga på allt så fick en av sångerna Razzy Awards! :o ), jag började att tycka om filmen under 2010-talet.
Filmen har ju till och med likheter med Disney genom den svenska dubbningen då Doreen Denning varit ansvarig som regissör, och framförallt så är den i likhet med Den Lilla Sjöjungfrun baserad på en klassisk saga av H.C Andersen.
Jag håller med om att filmen är bra (som sagt) och jag håller med om det där med karaktärerna och sångerna och animationen, jag kan även hålla med om några av de konstiga saker du säger.
(jag tycker absolut inte att Tummelisa är "gnällig", jag tycker att hon är vacker och så tycker jag också att hon är vänlig, det märks att hon är inspirerad av såväl Ariel som de klassiska prinsessorna från Walts tid)
Och precis som med dig så finns det faktiskt många filmer som inte är särskilt omtycka men som jag själv tycker är bra, och
Tummelisa är ett sådant exempel, samma med
Pingvinen och Lyckostenen som du tog upp förut, plus flera stycken därtill.
Fun fact: Filmen var under produktion 1991 till 1993 och filmen skulle ursprungligen släppas under hösten 1994, men man bestämde sig för att släppa den mars samma år istället då den såg ut att vara en "money grabber".
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 13:08:27Jag tänkte faktiskt att ta det här igår, men i hela fall. Nu så tänker jag faktiskt att ta upp en annan film och det råkar också vara en av de sista filmerna hos Don Bluth, nämligen: Tummelisa. Jag trodde först att filmen hade bra kritik då den är baserad på en saga och påminner mig om Disneys prinsess-filmer, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att filmen fick SÅ mycket dålig kritik. :o Jag trodde i hela fall att den fick lite dålig kritik, men det var ju inte fallet... Okej, den första versionen av Tummelisa som jag har sett eller hört var faktiskt från Sagoberättaren, och sen såg jag en Rysk variant av den. Förresten... Är det dåligt om jag tycker att Don Bluths variant är den bästa versionen? ::) Och kalla mig galen, men jag tycker i hela fall att den är hästlängder bättre än The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina! Och om jag kan får säga min egna åsikt så tycker jag att Tummelisa är en bra film. Visst, den har en massa saker som borde ändras, men trots dessa felen så tycker jag faktiskt om filmen. Faktum är att det finns faktiskt en MASSA filmer som folk ogillar som jag själv tycker om. :-[ Jag har bara mina egna åsikter... Jag har hört att folk mest klagar på att Tummelisa gråter för mycket, men hon grät väl bara minst två gånger? De kanske menade att hon "gnäller" för mycket, vilket hon absolut gör och hon verkar inte vara så smart som till exempel att hon och Cornelius förälskar sig direkt med varandra, trots att de har träffats varandra för första gången. Men hon föddes faktiskt i början av filmen, så hon är ny till världen. Och trots att hon ses som "gnällig" så tycker jag att hon är en fin och vänlig karaktär. Bäst att peka ut också att filmen har fin animation och det ser ut som Disney. Och karaktärerna har fina design, bra röster, och (vågar jag att säga det) bra personligheter. Men det är bäst annars att jag går igenom filmen nu när jag ska snacka om den och saker, så:...
Jag gillar faktiskt när vi ser Jacquimos "point of view" i början av filmen när han flyger. Det såg coolt ut. Och senare när Tummelisa och Cornelius flyger till paddornas båt. Båten ser datoranimerad ut, och Grundell står som en skyltdocka medan man ser hans mamma röra på sig. Och... Han trodde att Tummelisa älskade honom och han förälskade sig i henne tillbaka, allvarligt? ::) Hero ser också lite grann ut som en Pluto rip-off, men åtminstone så har han päls på svansen, så jag tycker inte att det gör någonting. Men som sagt, Tummelisa och Cornelius träffade ju varandra för första gången, och de litar direkt på varandra och förälskar sig DIREKT i varandra? Man borde känna varandra i en längre tid, men tur att båda är snälla. Sen så sjunger dom medan de flyger, vilket känns lite som en Aladdin rip-off. Men nåja, sången var i hela fall fin...
Ett problem är ju förstås att paddorna är Mexikanska stereotyper, vilket är... Tja, offensivt. Och Grundells mamma ser knappt ut som en padda och är mer mänsklig. Och Grundells bröder gör knappt något i filmen, de ses väl som skurkar, men de gör ju som sagt inte mycket... Men det var i hela fall roligt när de retade Grundell. ;D Nåja, jag tycker att de två borde ha en större roll i filmen, eftersom, varför inte? Och det är inget fel alls på de små insekterna, men de borde få mer tid på scen också, tycker jag. De är gulliga och skulle ha passat in i mer scener...
Förresten, bara jag som tycker att Bertil Bagge är en skojig karaktär? Tycker också att han har en sån svängig låt. Kan det möjligtvis vara Don Bluths variant av "Jag Vill Ju Va' Som Du"? Och jag tycker ganska synd om honom när Grundell rev av hans vingar, det där måste verkligen ha gjort ont. Han ser även ut som en skurk från en tecknad serie, han har ju en mustasch och när han är på scen och sjunger så har han även en hög hatt på sig. Men här är även en av de mest konstigaste delarna i filmen: Varför skulle Bertil plötsligt ändra sin åsikt över Tummelisa bara för att andra kryp tyckte att hon var ful? Han såg ju redan henne som människa när de träffade varandra, så varför skulle han helt plötsligt tycka att hon är ful? Han borde snarare vara arg på de andra krypen för att de inte tyckte att hon var snygg. Senare så börjar Grundell att träffa Bertil... Och hur visste han att krypet är bekant med Tummelisa? Grundell tvingar sen Bertil att hitta Tummelisa, om han nu vill få tillbaka sina vingar. Men vad tusan? Förresten, hur visste Bertil att Cornelius var under isen och hittade honom direkt? Yeah...
Senare så är Tummelisa inne hos en åker mus, som verkar vara trevlig först, men som senare vill att hon ska gifta sig med mullvaden, när han väl också började att förälska sig i henne. Förresten, här är det väldigt fel. Det sägs att Tummelisa är minst 16 år, medan Grundell, Bertil, och Herr Mullvad är vuxna, vilket gör dom till pedofiler! Riktigt, riktigt fel. Kunde skaparna inte i hela fall istället ha gjort henne 18 år eller äldre för att de tre inte ska ses som såna? Jag vill helst undvika de tre att vara såna, för jag ser dom inte som sånt där, men perverts, det är dom absolut! Förresten, Tummelisa är en människa, medan de tre är djur, så... Det är också fel, men, okej... Och folk verkar inte veta vem av dom som är huvudskurken, men, enligt mig, är det inte uppenbart att Grundell är det? Det är ju även han som Cornelius senare slåss mot, så... Om inte han, då vet jag inte längre... Förresten, den mest förvirrande delen i hela filmen: Vi ser att Cornelius och Grundell båda faller ner, som om de dog. Men vi ser ju senare att Cornelius är vid liv. Kunde de inte visa hur han klarade sig? Detta förvirrade mig mycket...
Och nu innan Tummelisa och Cornelius gifte sig med varandra i slutet så tycker jag att det borde i hela fall stå: "(Lägg till nummer här) år senare..." Bara för att man borde inte gifta sig direkt med någon som man blir kär i, tycker jag... Visst, Disney gjorde så med sina prinsess-filmer, också, men i hela fall... Hoppas att de två blir lojala mot varandra... Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :) Och om ni märker i sluttexterna, så tar det plats efter filmen. Vi ser att alla har ett lyckligt slut, även skurkarna. :) Och eftersom Bertil fick sina vingar tillbaka, så betyder det möjligen att han har reformerats och det var tack vare Tummelisa och Cornelius. Antar att detta visades också bara för att visa att han inte dog. Och vi ser ju att Grundell har ett brutet ben, så han överlevde också fallet, såklart. Och han förälskade sig i en kvinnlig padda, vilket är rätt. Herr Mullvad och Fröken Åkermus verkar ha gift sig med varandra. Varför gjorde de bara inte det innan allt annat? Åtminstone så tog det ett tag för dom, vilket känns som äkta kärlek, tycker jag. Vi ser även att kaninen och räven, av någon märklig anledning, verkar ha blivit sams, eller kanske till och med ihop? :o Tycker inte det är omöjligt, dock... Åtminstone så betyder allt detta såklart att skurkarna kan nu lämna Tummelisa ifred. :) Om jag hade gjort filmen dock så skulle jag faktiskt ha visat Bertil, Herr Mullvad, Fröken Åkermus, kaninen, räven, och björnen med i bröllopet, vilket förklarar att de har reformerats. Osäker på paddorna, dock, men de kunde lika gärna visa hur det går för dom, tycker jag, att Grundell har överlevt fallet men bara brutit sitt ben, och att han har hittad den där kvinnliga paddan. Istället för att visa figurerna i eftertexterna, så att man vet hur det har gått för dom. Detta borde i hela fall jag gjort istället för jag tycker att man borde det... Oh yes, just det, ja. Skulle också ha låtit Bertil att få göra en musiknummer i slutet av filmen.
Men detta var min egna tanke om filmen. Vad tycker ni? Skulle filmen ha fått mycket bättre betyg om Disney hade gjort filmen istället, eller om Don Bluth rättade sina fel som jag tog upp? Inte en dålig film i hela fall i min åsikt. Tyckte att den var fin. Förlåt att jag gjorde detta långt...
Jo förresten, borde inte Gaston och Jafar ses som pedofiler också? (speciellt Jafar) (jag menar, Gaston är 20 medans Belle är 17, sen vet jag inte hur gammal Jafar är men han är mycket äldre än Jasmine iallafall, och Jasmine är 16)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 april 2023 kl. 14:10:18Det är okej, huvudsaken är att du har förklarat din syn på filmen.
Även jag tycker att filmen är bra, och enligt min åsikt den mest Disney-liknande av alla Don Bluth's filmer (även om jag alltid vetat att den inte kommer från Disney), sen är jag ju också prinsess-nörd, även jag blev förvånad när jag läste att filmen mottogs av dålig kritik (och till råga på allt så fick en av sångerna Razzy Awards! :o ), jag började att tycka om filmen under 2010-talet.
Filmen har ju till och med likheter med Disney genom den svenska dubbningen då Doreen Denning varit ansvarig som regissör, och framförallt så är den i likhet med Den Lilla Sjöjungfrun baserad på en klassisk saga av H.C Andersen.
Jag håller med om att filmen är bra (som sagt) och jag håller med om det där med karaktärerna och sångerna och animationen, jag kan även hålla med om några av de konstiga saker du säger.
(jag tycker absolut inte att Tummelisa är "gnällig", jag tycker att hon är vacker och så tycker jag också att hon är vänlig, det märks att hon är inspirerad av såväl Ariel som de klassiska prinsessorna från Walts tid)
Och precis som med dig så finns det faktiskt många filmer som inte är särskilt omtycka men som jag själv tycker är bra, och Tummelisa är ett sådant exempel, samma med Pingvinen och Lyckostenen som du tog upp förut, plus flera stycken därtill.
Fun fact: Filmen var under produktion 1991 till 1993 och filmen skulle ursprungligen släppas under hösten 1994, men man bestämde sig för att släppa den mars samma år istället då den såg ut att vara en "money grabber".
Kanske för att Jodi Benson gjorde rösterna till både Ariel och Tummelisa? ;) Sen så har Ariel träffat Eric för ett litet tag och de gifte sig ganska fort... Men gjort är gjort.
Och Gilbert Gottfried (RIP :'() Gjorde ju rösten till Bertil Bagge, som också var Jago från
Aladdin. På grund av detta så borde Anders Öjebo funka som Bertil. Jag tycker det förresten är ironiskt att Johan Rabaeus har dubbat två skådespelare som har medverkat i
Aladdin, då han dubbade Robin Williams (Också RIP :'() som Batty Koda i
Fern Gully - Den sista regnskogen, och Robin var ju även Anden i Lampan. Undrar om Johan Rabaeus kunde funka som Jago och/eller Anden...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 april 2023 kl. 14:53:57Jo förresten, borde inte Gaston och Jafar ses som pedofiler också? (speciellt Jafar) (jag menar, Gaston är 20 medans Belle är 17, sen vet jag inte hur gammal Jafar är men han är mycket äldre än Jasmine iallafall, och Jasmine är 16)
Det har du rätt i. :o Vet inte om det var tillåtet på den tiden, men i hela fall... Både Belle och Jasmine är under 18, så de är minderåriga... :-\
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 15:05:39Kanske för att Jodi Benson gjorde rösterna till både Ariel och Tummelisa? ;) Sen så har Ariel träffat Eric för ett litet tag och de gifte sig ganska fort... Men gjort är gjort.
Och Gilbert Gottfried (RIP :'() Gjorde ju rösten till Bertil Bagge, som också var Jago från Aladdin. På grund av detta så borde Anders Öjebo funka som Bertil. Jag tycker det förresten är ironiskt att Johan Rabaeus har dubbat två skådespelare som har medverkat i Aladdin, då han dubbade Robin Williams (Också RIP :'() som Batty Koda i Fern Gully - Den sista regnskogen, och Robin var ju även Anden i Lampan. Undrar om Johan Rabaeus kunde funka som Jago och/eller Anden...
DÄRFÖR tycker jag att Dan Ekborg hade varit perfekt som Batty-Koda! ;)
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 13:08:27Jag tänkte faktiskt att ta det här igår, men i hela fall. Nu så tänker jag faktiskt att ta upp en annan film och det råkar också vara en av de sista filmerna hos Don Bluth, nämligen: Tummelisa. Jag trodde först att filmen hade bra kritik då den är baserad på en saga och påminner mig om Disneys prinsess-filmer, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över att filmen fick SÅ mycket dålig kritik. :o Jag trodde i hela fall att den fick lite dålig kritik, men det var ju inte fallet... Okej, den första versionen av Tummelisa som jag har sett eller hört var faktiskt från Sagoberättaren, och sen såg jag en Rysk variant av den. Förresten... Är det dåligt om jag tycker att Don Bluths variant är den bästa versionen? ::) Och kalla mig galen, men jag tycker i hela fall att den är hästlängder bättre än The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina! Och om jag kan får säga min egna åsikt så tycker jag att Tummelisa är en bra film. Visst, den har en massa saker som borde ändras, men trots dessa felen så tycker jag faktiskt om filmen. Faktum är att det finns faktiskt en MASSA filmer som folk ogillar som jag själv tycker om. :-[ Jag har bara mina egna åsikter... Jag har hört att folk mest klagar på att Tummelisa gråter för mycket, men hon grät väl bara minst två gånger? De kanske menade att hon "gnäller" för mycket, vilket hon absolut gör och hon verkar inte vara så smart som till exempel att hon och Cornelius förälskar sig direkt med varandra, trots att de har träffats varandra för första gången. Men hon föddes faktiskt i början av filmen, så hon är ny till världen. Och trots att hon ses som "gnällig" så tycker jag att hon är en fin och vänlig karaktär. Bäst att peka ut också att filmen har fin animation och det ser ut som Disney. Och karaktärerna har fina design, bra röster, och (vågar jag att säga det) bra personligheter. Men det är bäst annars att jag går igenom filmen nu när jag ska snacka om den och saker, så:...
Jag gillar faktiskt när vi ser Jacquimos "point of view" i början av filmen när han flyger. Det såg coolt ut. Och senare när Tummelisa och Cornelius flyger till paddornas båt. Båten ser datoranimerad ut, och Grundell står som en skyltdocka medan man ser hans mamma röra på sig. Och... Han trodde att Tummelisa älskade honom och han förälskade sig i henne tillbaka, allvarligt? ::) Hero ser också lite grann ut som en Pluto rip-off, men åtminstone så har han päls på svansen, så jag tycker inte att det gör någonting. Men som sagt, Tummelisa och Cornelius träffade ju varandra för första gången, och de litar direkt på varandra och förälskar sig DIREKT i varandra? Man borde känna varandra i en längre tid, men tur att båda är snälla. Sen så sjunger dom medan de flyger, vilket känns lite som en Aladdin rip-off. Men nåja, sången var i hela fall fin...
Ett problem är ju förstås att paddorna är Mexikanska stereotyper, vilket är... Tja, offensivt. Och Grundells mamma ser knappt ut som en padda och är mer mänsklig. Och Grundells bröder gör knappt något i filmen, de ses väl som skurkar, men de gör ju som sagt inte mycket... Men det var i hela fall roligt när de retade Grundell. ;D Nåja, jag tycker att de två borde ha en större roll i filmen, eftersom, varför inte? Och det är inget fel alls på de små insekterna, men de borde få mer tid på scen också, tycker jag. De är gulliga och skulle ha passat in i mer scener...
Förresten, bara jag som tycker att Bertil Bagge är en skojig karaktär? Tycker också att han har en sån svängig låt. Kan det möjligtvis vara Don Bluths variant av "Jag Vill Ju Va' Som Du"? Och jag tycker ganska synd om honom när Grundell rev av hans vingar, det där måste verkligen ha gjort ont. Han ser även ut som en skurk från en tecknad serie, han har ju en mustasch och när han är på scen och sjunger så har han även en hög hatt på sig. Men här är även en av de mest konstigaste delarna i filmen: Varför skulle Bertil plötsligt ändra sin åsikt över Tummelisa bara för att andra kryp tyckte att hon var ful? Han såg ju redan henne som människa när de träffade varandra, så varför skulle han helt plötsligt tycka att hon är ful? Han borde snarare vara arg på de andra krypen för att de inte tyckte att hon var snygg. Senare så börjar Grundell att träffa Bertil... Och hur visste han att krypet är bekant med Tummelisa? Grundell tvingar sen Bertil att hitta Tummelisa, om han nu vill få tillbaka sina vingar. Men vad tusan? Förresten, hur visste Bertil att Cornelius var under isen och hittade honom direkt? Yeah...
Senare så är Tummelisa inne hos en åker mus, som verkar vara trevlig först, men som senare vill att hon ska gifta sig med mullvaden, när han väl också började att förälska sig i henne. Förresten, här är det väldigt fel. Det sägs att Tummelisa är minst 16 år, medan Grundell, Bertil, och Herr Mullvad är vuxna, vilket gör dom till pedofiler! Riktigt, riktigt fel. Kunde skaparna inte i hela fall istället ha gjort henne 18 år eller äldre för att de tre inte ska ses som såna? Jag vill helst undvika de tre att vara såna, för jag ser dom inte som sånt där, men perverts, det är dom absolut! Förresten, Tummelisa är en människa, medan de tre är djur, så... Det är också fel, men, okej... Och folk verkar inte veta vem av dom som är huvudskurken, men, enligt mig, är det inte uppenbart att Grundell är det? Det är ju även han som Cornelius senare slåss mot, så... Om inte han, då vet jag inte längre... Förresten, den mest förvirrande delen i hela filmen: Vi ser att Cornelius och Grundell båda faller ner, som om de dog. Men vi ser ju senare att Cornelius är vid liv. Kunde de inte visa hur han klarade sig? Detta förvirrade mig mycket...
Och nu innan Tummelisa och Cornelius gifte sig med varandra i slutet så tycker jag att det borde i hela fall stå: "(Lägg till nummer här) år senare..." Bara för att man borde inte gifta sig direkt med någon som man blir kär i, tycker jag... Visst, Disney gjorde så med sina prinsess-filmer, också, men i hela fall... Hoppas att de två blir lojala mot varandra... Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :) Och om ni märker i sluttexterna, så tar det plats efter filmen. Vi ser att alla har ett lyckligt slut, även skurkarna. :) Och eftersom Bertil fick sina vingar tillbaka, så betyder det möjligen att han har reformerats och det var tack vare Tummelisa och Cornelius. Antar att detta visades också bara för att visa att han inte dog. Och vi ser ju att Grundell har ett brutet ben, så han överlevde också fallet, såklart. Och han förälskade sig i en kvinnlig padda, vilket är rätt. Herr Mullvad och Fröken Åkermus verkar ha gift sig med varandra. Varför gjorde de bara inte det innan allt annat? Åtminstone så tog det ett tag för dom, vilket känns som äkta kärlek, tycker jag. Vi ser även att kaninen och räven, av någon märklig anledning, verkar ha blivit sams, eller kanske till och med ihop? :o Tycker inte det är omöjligt, dock... Åtminstone så betyder allt detta såklart att skurkarna kan nu lämna Tummelisa ifred. :) Om jag hade gjort filmen dock så skulle jag faktiskt ha visat Bertil, Herr Mullvad, Fröken Åkermus, kaninen, räven, och björnen med i bröllopet, vilket förklarar att de har reformerats. Osäker på paddorna, dock, men de kunde lika gärna visa hur det går för dom, tycker jag, att Grundell har överlevt fallet men bara brutit sitt ben, och att han har hittad den där kvinnliga paddan. Istället för att visa figurerna i eftertexterna, så att man vet hur det har gått för dom. Detta borde i hela fall jag gjort istället för jag tycker att man borde det... Oh yes, just det, ja. Skulle också ha låtit Bertil att få göra en musiknummer i slutet av filmen.
Men detta var min egna tanke om filmen. Vad tycker ni? Skulle filmen ha fått mycket bättre betyg om Disney hade gjort filmen istället, eller om Don Bluth rättade sina fel som jag tog upp? Inte en dålig film i hela fall i min åsikt. Tyckte att den var fin. Förlåt att jag gjorde detta långt...
Jo förresten, jag glömde säga, utan att ha sett
The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina så får jag hålla med om att den ser fruktansvärd ut.
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 15:05:39Kanske för att Jodi Benson gjorde rösterna till både Ariel och Tummelisa? ;) Sen så har Ariel träffat Eric för ett litet tag och de gifte sig ganska fort... Men gjort är gjort.
Och Gilbert Gottfried (RIP :'() Gjorde ju rösten till Bertil Bagge, som också var Jago från Aladdin. På grund av detta så borde Anders Öjebo funka som Bertil. Jag tycker det förresten är ironiskt att Johan Rabaeus har dubbat två skådespelare som har medverkat i Aladdin, då han dubbade Robin Williams (Också RIP :'() som Batty Koda i Fern Gully - Den sista regnskogen, och Robin var ju även Anden i Lampan. Undrar om Johan Rabaeus kunde funka som Jago och/eller Anden...
Stämmer bra att Jodi Benson gjorde huvudrollen i båda, även Kenneth Mars medverkar i båda och spelar en pappa som är Lung, han spelar Ariels pappa och Tummelisas svärfar alltså Cornelius pappa.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 april 2023 kl. 17:29:49Stämmer bra att Jodi Benson gjorde huvudrollen i båda, även Kenneth Mars medverkar i båda och spelar en pappa som är Lung, han spelar Ariels pappa och Tummelisas svärfar alltså Cornelius pappa.
Eller "kung" lol.
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 17:55:05Eller "kung" lol.
Måste vara autokorrekteringen som varit i farten...
Nåja, med tanke på de två filmer du publicerat hittills så tror jag att jah vet filmen som blir nästa film du publicerar...
Jag älskar Tummelisa ;D
Jag är inget direkt fan av Don Bluths
Tummelisa (föredrar animéfilmen från 70-talet och
Faerie Tale Theatre: Thumbelina), men uppskattar ändå vissa delar av filmen (den svenska dubben, sångerna och vissa tillägg som Skokaka tog upp) och sedan finns det faktiskt värre filmatiseringar som t. ex.
The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina som tidigare nämnts i tråden. För några år sedan såg jag även en rysk filmatisering från 2008 som var riktigt tråkig.
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2023 kl. 13:08:27Och en sak som jag gillade är att Tummelisas mamma och Hero är med i bröllopet. En sak som jag störde mig på hos de andra varianterna är att Tummelisa blev kidnappad och vi får inte se hur orolig hennes mor blev eller ens att hon fick veta vart Tummelisa är och om de någonsin träffade varandra igen, men hon hittade sin dotter till slut. :)
Om jag inte minns helt fel så gjorde även
Faerie Tale Theatre: Thumbelina något liknande, alltså Tummelisas mamma är med på bröllopet.
Citat från: Erika skrivet 27 april 2023 kl. 14:27:09(föredrar animéfilmen från 70-talet och Faerie Tale Theatre: Thumbelina)
Den har jag då aldrig sett förut, jag brukar inte vara något fan av animé-filmer nämligen, och just de filmatiseringar som Disney producerar (eller andra stora amerikanska filmföretag) brukar vara vida överlägsna övriga filmatiseringar i mina ögon.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2023 kl. 14:32:58Den har jag då aldrig sett förut, jag brukar inte vara något fan av animé-filmer nämligen, och just de filmatiseringar som Disney producerar (eller andra stora amerikanska filmföretag) brukar vara vida överlägsna övriga filmatiseringar i mina ögon.
Även om jag uppskattar vissa av Disneys (och även andra amerikanska filmföretag) filmatiseringar av sagor, så är jag nuförtiden betydligt mer förtjust i europeiska och asiatiska sagofantasyfilmer (både spelfilm och animation).
Citat från: Erika skrivet 27 april 2023 kl. 14:47:15Även om jag uppskattar vissa av Disneys (och även andra amerikanska filmföretag) filmatiseringar av sagor, så är jag nuförtiden betydligt mer förtjust i europeiska och asiatiska sagofantasyfilmer (både spelfilm och animation).
Vad dåligt
Citat från: Erika skrivet 27 april 2023 kl. 15:26:41Varför är det dåligt? :)
Amerikanska filmfilmer är
bäst >:(
Citat från: gstone skrivet 27 april 2023 kl. 11:49:56Jag älskar Tummelisa ;D
Trots en del av sakerna som jag nämnde så tycker jag också om filmen. :D
Citat från: Erika skrivet 27 april 2023 kl. 14:27:09För några år sedan såg jag även en rysk filmatisering från 2008 som var riktigt tråkig.
Undrar om det är den som jag syftade på. Jag kommer inte direkt ihåg mycket från varianten som jag har sett, men jag minns väl att när Herr Mullvad skulle gifta sig med Tummelisa så var tre andra mullvadar där som lyfte sina hattar och skrattade.
Musses Jul i Ankeborg: Jag skulle ha haft Roxanne istället för Mona.
(på svenska skulle det fortfarande vara Frida Nilsson, då jag tror att hon hade passat som Roxanne också, hon var bra som Mona, kan tilläggas)
Jag skulle valat att dubba sångerna i Descendants filmerna.
Känns väldigt dumt att inte göra det en rikitig miss.
Det kankse blir lite dyrar,
Men jag skulle säga det för förbättra den övergripande effekt så passa mycket det är värt det.
Så vilja jag ju väldigt gänra höra Sandra Caménisch sjunga "Evil like Me" som jag nämnt förut.
Jag tror jag har en lösning på problemet med hur förolämpad Pocahontas anses idag ,
Det bästa vore nog om Disney gjord en ny film med en "Native American" Princessa som har mer input och rådgivning från riktiga amerikanska urfolks personer och grupper och ersätta Pocahontas med den.
Den kan ha manusförfattare, animatör och kanske till och med en regissör som är av Aamerikanska Urfolks härkomst.
Så länge den nya har bra animation , en massa fina sånger och en bra dubbning skulle jag och säkert många andra inte klaga :D
Dom kan ta bort Pocahontas från Disney Plus istället ha den nya Amerikanska urfolks filmen och dom som gillar gamla Pocahontas kan se om filmen på dvd hemma ifred.
Jag tycker det är en bra lösning.
Okej, nu så tänker jag faktiskt ta chansen att gå igenom en annan film. Och än en gång så är det också en film gjord av Don Bluth... Okej, vet ni vad? Från och med nu så tycker jag att jag borde inte använda fet stil när jag nämner en studio, jag borde bara göra det när jag nämner en film/serie/spel. Men i hela fall, filmen som jag tänker att gå igenom är också en utav Don Bluths sista filmer som sagt (I hela fall i hans förra studio...) och denna har tyvärr just mycket dåligt kritik och till och med ses som en av de värsta tecknade filmerna som någonsin har gjorts utav många! Just det, jag pratar om inget mindre än Trollet i parken! Jag vet att många ser detta som studions sämsta film, men, ärligt talat... Även om jag förstår VARFÖR folk hatar filmen så mycket och jag kan också se det som studions "svagaste" film... I min åsikt, så var den faktiskt rätt okej... Jag vet att Disneyfantasten tog redan upp den här filmen tidigare i tråden, men jag tänkte att gå igenom hela filmen som sagt, så... Och jag såg en video som även handlade om HUR de skulle ha gjort filmen. Jag håller med båda av dom om hur filmen kunde ha gjorts. Och, ärligt talat, har inte varje studio ungefär en film som ses som den värsta i studion, eller i hela fall känns som den "svagaste?" Jag ser den som den svagaste bara för att jag kan hålla med om felen i filmen, även om jag inte ogillar den så mycket... Och bara eftersom Don Bluth hade minst 11 filmer, och jag hatar ingen av dom, om jag ska vara ärlig. Så... Jag såg filmen för första gången någonstans i denna året, men då va' den på Engelska. Men i tisdags så såg jag den äntligen på Svenska. Jag måste säga i hela fall att den har en bra cast, både på Svenska och Engelska. Dom DeLuise, Cloris Leachman och Charles Nelson Reilly var bra i den här filmen, och Dan Ekborg, Barbro "Lill-Babs" Svensson och Reine Brynolfsson gör ett bra jobb med att dubba dom. :) Förresten, jag tycker det är synd att detta var Dom DeLuises sista roll i en Don Bluth film, han var inte ens med i Pingvinen och lyckostenen som kom efteråt... :( Jag tror att detta också var hans sista roll. Visst, han var fortfarande hans andra karaktärer, men bara i uppföljarna efter de första filmerna... Dock så kändes det tyvärr som om detta slutade Doms karriär med en sur ton, då Stanley är i hela fall den sista karaktären som skapades som han gjorde rösten till. Han var så bra, och man kan väl säga att han är Don Bluths John Ratzenberger, då John medverkar mycket i Pixars filmer, och Dom var med i Don Bluths filmer många gånger... Nåja, tur för Tummelisa att hennes film inte blev studions mest floppade film... Men i hela fall, eftersom filmen har så många fel så tänker jag att gå igenom MYCKET, även om jag är okej med filmen så skulle jag vilja ändra några saker som jag stör mig lite på...
Okej, först av allt, innan jag egentligen börjar med filmen så tar jag upp filmens huvudkaraktär: Stanley! Ärligt talat... Jag har blandade åsikter om honom... Medan jag tycker att han är snäll och tycker såklart att Dom DeLuise och Dan Ekborg gör ett fantastiskt jobb som honom... Så har han även några fel, han är inte helt perfekt... Till att börja med, han har bokstavligen en magisk grön tumme som han kan skapa blommor med... Jag tycker de borde förklara HUR han fick den, eftersom jag tycker att filmen är konstig ibland, många förvirrande saker händer ju i filmen, och jag tycker att vi borde få veta Stanleys backstory, eftersom det skulle vara intressant att veta... Förresten, hur kommer det sig att han är inte bara snällare än de andra trollen, men han har mänsklig hud och en annorlunda svans medan de andra trollen är gröna och har tjocka svansar? Förresten så har Stanley hår och även på svansen, medan de andra är skalliga och saknar hår på svansarna? ??? Förresten, medan filmen har en "barnsligare" och "gulligare" känsla så är Stanley ganska... Ful/söt? Han kunde kanske ha blivit lite sötare... Han ser även ut som en rip-off av Toker från Snövit och de sju dvärgarna och LeFou från Skönheten och odjuret... Han kan även vara dum och irriterande ibland, men han kan även vara rolig och sympatetisk... Han har även några likheter med Tiger från Resan till Amerika, då båda spelas av Dom DeLuise. Båda är lite knubbiga och är även fega av sig (faktum är... Alla karaktärer som Dom har gjort rösten till verkar vara fega av sig, eller hur?) och inte bara det. Både Gus och Fievel spelades även av Phillip Glassner. Förresten, jag tycker att Stanley ser ut som Tiger OM han vore en människa. (Okej, jo, jag vet annars såklart att Stanley är ett troll, men poängen är att han har ett mänskligt utseende, så...) Du vet... Skillnaden som vi verkar se är att Dom brukar spela "comic reliefs" eller "sidekicks" medan Stanley är ju huvudfiguren, så... Är problemet att han spelar en huvudfigur? Jag tror att det inte skulle vara några problem alls om han gjorde det om filmen fick bättre betyg, problemet är bara hur de gjorde filmen... Som sagt, Stanley är riktigt feg också... Även om det brukar ge charm till karaktärerna som Dom DeLuise har gjort rösten till så tycker jag ändå att Stanley borde göra något när hans vänner är i knipa... Dessutom så gör han inte så mycket i filmen, vilket får Gus och Rosie att kännas mer som huvudkaraktärerna, då de brukar istället att göra något... Men han försökte i hela fall att slåss mot Gnorga i slutet i filmen. Och några andra saker som jag kommer att ta upp, nu när jag ska gå igenom själva filmen för övrigt:...
Jag tycker att animationen är bra, den ser ju ut som Don Bluths andra filmer, men den är ändå inte perfekt... Filmen har många animationsfel... Också så har den bra/okej låtar och bakgrundsmusiken är bra... En del saker i filmen var roligt... Enligt mig... Dock så kan den ses som oseriöst då den ses som en barnslig och sockersöt röra... Det var nog menat att den riktades till småbarn, men jag vet inte varför den är så. Och som sagt, Stanleys magiska gröna tumme tycker jag att de borde förklara hur han fick den. Så i början av filmen så är han på väg hem och stöter på ett annat troll, som tydligen är korkad, och, ja... Jag skäms över att jag tycker när han sa: "Jag är ett styggt troll, ett jätte styggt troll!" är roligt. :-[ Jag vet att detta var skrattretande, men ändå, kan vara därför jag skrattade åt detta... Dock så var det roligare på Engelska, som var ännu mer pinsamt, tyckte jag... ;D Förresten, är ni verkligen säkra på att det var Steve Kratz som dubbade honom? Jag tyckte först att det lät som Staffan Hallerstam, men när jag hörde rösten igen så tycker jag att han ändå har en för mörk röst för att det skulle vara Staffan, så... Och efter att Stanley har kommit tillbaka hem så råkade han få en blomma att växa sig för stor och så fick några andra troll också syn på den, och då satt Stanley i skiten!
Och Gnorga känns som en rip-off av Ursula från Den lilla sjöjungfrun, och hennes skurklåt är ganska generisk. (Förresten, det är en besvikelse att Lill-Babs inte sjunger som henne...) Förresten, borde hennes sång inte översättas istället till "Drottning av Ondska" eller "Ondskans Drottning", dock?... Hon är elak, bara för att hon är det. Ingen anledning varför, de borde nog göra henne mer originell... Förresten, hennes make Llort har ärligt talat ett ganska generiskt och lat namn, då det är bokstavligen "troll" baklänges... Så, detta är därför han då har två "L" i början av hans namn... Och förresten, vad är meningen med att Gnorgas hund attackerar honom hela tiden, hm? Kanske för att han inte är lika elak som Gnorga, och han ogillar Llort bara för det? Eller så tycker han om bara att mobba Llort bara för att han är så feg för sig... Men Llort är trots allt inte så elak alls. Tydligen så tycker han om blommor, precis som Stanley. Då när vi först ser honom så verkar han älska doften av den stora blomman, så... Dessutom så verkan han tydligen vilja försvara Stanley i rättegången. När Gnorga vill döda Stanley så säger Llort till henne att de kan istället bannlysa iväg honom till ett ställe utan blommor. Men den stället har ju en park, som Stanley hamnade i, MED gräs och blommor! Tänk om Llort visste det? Han kanske i smyg vill försvara hjältarna? Senare i filmen så försökte han även att skydda Rosie och gömde henne när Gnorga ville döda henne... Dock så fortsatte han att hjälpa Gnorga efteråt och jagade efter både Gus och Rosie. Han kanske bara hatar tanken om att "stena" andra, vilket dödar dom... Tja, inte direkt "ond" är han inte, men han hjälper ändå Gnorga, så... ???
Och när Stanley springer runt i parken så tycker jag faktiskt att han ser så liten ut! Är det meningen att han är så liten? Jag menar, han är ju kort, om man jämför hur stor han är med Gus och Rosie, men han såg mindre ut i den här delen, tyckte jag... Och när han också bestämmer sig att gömma sig under brunnen när han kom dit för första gången så bestämde han sig att stanna där för alltid. Sjutton, nästan HELA filmen tar plats under brunnen! Filmen borde heta: "Trollet under brunnen" annars...
Gus är också en bortskämd liten unge, då han verkar vilja göra det han vill hela tiden. Men i hela fall, hans föräldrar BORDE umgås med honom ofta... Så han tänker att gå till parken alldeles själv... Tja, för sig själv, han tog i hela fall Rosie med sig, eftersom han trodde att sällskap skulle funka. Men att två barn går själva till parken är ganska olagligt, och tydligen verkar de också ALDRIG blivit tagna på bar gärning! Alltså att de vuxna inte visste att de var borta i hela filmen! Dessutom så får några vuxna syn på barnen när de gick till parken, så, borde de inte ha ringt polisen vid det här fallet? ??? Den här filmen har dessutom väldigt mycket filler, som till exempel scenen med Rosie och fjärilen innan hon och Stanley ser varandra för första gången, då den håller på rätt länge... Så, när de för en gångs skull träffade varandra, så bestämde Stanley att skapa en blomma för att underhålla henne. Du vet? Jag tycker faktiskt att Stanley borde vara en karaktär som snarare pratar med barnen om deras problem och hjälper dom. Du vet, eftersom Gus är så sur så tycker jag att Stanley borde vara den typen som skulle fråga: "Vill du prata om saken?" eller något, och att han kommer med några bra råd, eftersom det skulle ge honom mer mening... Han skulle också vara en mer omtyckt karaktär om han pratade om problem och tänker att lösa dom på ett sätt, enligt mig... Och medan Rosie njuter av Stanley och blomman så ser hon en nyckelpiga och blir rädd för den. Seriöst? Vem tusan är rädd för nyckelpigor, egentligen?! ::) Och eftersom blomman leder nyckelpigan till vattnet så drunknar den förmodligen... Och ännu ett fel med Stanley: När Rosie kysser Stanley på näsan så börjar han att skratta och sväva runt! Rosie är bara ett småbarn! Detta låter också som att Stanley också är en pedofil! :o Nå, att skurkar är pedofiler är en sak, men, att en HJÄLTE är en?!... :( :-\ Vet skaparna av filmen kanske inte vad en pedofil är?... Eller, vems idé det än är var att Stanley skulle reagera sig så kanske är en pedofil själv? :o Förresten, Stanleys leende är också obehaglig i denna delen, den med! Kunde han inte lika gärna ha rodnat istället? Eller, är det lika fel? I så fall, bara ett långsamt leende eller så skulle jag ha låtit den här scenen ha hoppats över helt och hållet! Att hon kysser honom på nosen och han skrattar så där och allt det där... Efteråt så säger Stanley även att han tycker om Rosie, som om han var kär i henne... Det är väl inte meningen att det skulle vara poängen, va?... :-\ Och när Rosie säger vad hon heter till Stanley så verkar han att tycka om namnet, eftersom det låter som en blomma.
Förresten, öh... Varför exakt, jag menar, HUR fick Gus att Rosie började att gråta, egentligen? ??? Och, av någon anledning, så fick Gnorga höra hennes gråtande, och varför just Rosie?! Tänk om någon annan grät på samma gång... Av alla småbarn som gråter så fick hon höra Rosie, av någon anledning... Förresten, varför kallar hon Rosie för en bebis? SÅ ung är hon väl inte?... Och så har vi ju scenen som är ganska ökänd: När blommorna dansar för att muntra upp Rosie! De kunde dock lika gärna ha fått blommorna istället att sjunga i den här delen, då det skulle nog visst funka som en musikalisk nummer. Självklart så tycker Rosie om detta, hon är ju ett litet barn! Men de som tittar blir visst väldigt irriterade och trötta även uttråkade av den här scenen. Så jag skulle seriöst ha låtit blommorna fått sjunga i den här scenen, just för att man ska njuta av det, så att den inte blir jobbig. Just det, ja... Blommorna ser även ut som om dom kom från Alice i Underlandet. Och inte bara det, scenen där Gus gråter en stor översvämning är också en rip-off av den filmen, och Gnorga och Llort är rätt lika Hjärter Dam och Hjärter Kung! Nåja, en skillnad är ju att Gnorga hatar blommor, medan Hjärter Dam gillar blommor. Nåja, endast röda rosor, i hela fall, lol... Tycker förresten att Gnorgas magiska krafter är också konstiga och också behöver förklaras, för att vara ärlig... Angående blommorna annars, jag tycker att de borde ha namn och personligheter för att göra mer skillnad, kanske? Synd dock att ingen kan heta "Rosie" då den lilla tjejen gör ju redan det... Förresten, eftersom det var DJUR innan Gus började att gråta där inne så har de förmodligen drunknat i den här delen! Kanske även Stanleys blommor, också...
Fortsättning följer i nästa inlägg...
Förresten, båten som Gus hade har gått sönder, och Stanley använder sin tumme för att blomstra till den lite, varför skulle det bli bättre? Förresten, att han förstorar båten är bara konstigt, då hans tumme, som vi vet, bara skapar blommor, men tydligen så tycks den även göra detta... HUR DÅ?! :o Och Stanley sjunger och visar sin dröm till barnen om en plats där snälla troll som liknar honom också lever där. Vet du vad? Jag tycker själv att de kunde ha gått på ett äventyr i filmen, för att undvika en massa filler, och den här byn med alla de snälla trollen tycker jag borde finnas på riktigt, och inte bara som en del av Stanleys fantasi... Det skulle vara intressant att se alla de snälla trollen, inte alla troll ä' onda, vet du... Förresten, Stanleys meddelande om att vad som helst är riktigt börjar med en dröm. Jag menar, visst, EN DEL drömmar kommer till upplevelse. Men, det Stanley säger är inte direkt SÅ det funkar, vet du... Drömmar händer inte i verkligheten direkt, men om du bara GÖR något åt det och jobbar på för att få din dröm till upplevelse så kan det vara mycket möjligt att det faktiskt kommer att hända, och detta är vad jag tycker att Stanley borde säga istället för att vara en mer smartare och realistisk karaktär...
Så, senare när Gus och Rosie bestämmer sig att lämna Stanley för att gå tillbaka hem så har Gnorga och Llort vikingakläder på sig, av någon anledning... Förresten, jag skäms också att tycka det var roligt när Llort tyckte att Rosie var bedårande, och då blir Gnorga bara arg på honom... :-[ Förresten, den här filmen blir ju faktiskt ändå mörk i den här delen, trots att den vanligtvis har ett barnsligare ton... Sen efter att Gnorga och Llort har kidnappat Rosie så tänkte Gus att hämta Stanley så att han kan rädda henne, men, som sagt, han är en fegis! Visst, hans rädsla är inte ens mycket att klandra på, Gnorga vill ju döda honom! Men, i hela fall, han borde ha tänkt också på Rosie! Jag skulle ha ärligt talat gjort Stanley till en modigare karaktär. Och även Gus kallar Stanley för en fegis, han borde faktiskt ha samlat sig. Men i hela fall, han försökte ändå att bli en hjälte och sprang ut ur brunnen för en gångs skull... Tills Gnorga använde sina magiska krafter mot Stanley, vilket fick honom att springa raka vägen tillbaka till brunnen igen... EPIC FAIL! Dock så senare kom han och räddade dom trots allt, och han också i hela fall har FÖRSÖKT att slåss mot Gnorga! Men sen fegar han ut och flyr med barnen. Det såg lyckligt ut först, men tyvärr så kunde Gnorga ändå använda sina onda krafter, och hon fick Stanley att förvandlas till sten! Förresten, hans posering ser ärligt talat ganska pinsamt ut, tycker jag... :-\ Och HUR sjutton förvandlades Gnorga helt plötsligt till en hög med blommor?! Kanske som karma bara för att hon stenade Stanley? Men, seriöst. Stanley ändå lade blommor på henne, så det är förmodligen detta och därför. Och så sugs skurkarna bort från människo-världen, tillbaka hem. Nåja, hennes hund verkade faktiskt gilla Gnorgas nya utseende, av någon anledning... Det vore bäst att få någon förklarning... Förresten, på tal om det, HUR fick Gus sin egna tumme? HUR?! Han är ju inte ens ett troll! Inte ens nära! Men, ändå, också, jag förstår inte hur Stanley överlevde fallet när han förvandlades till sten, borde han inte, tekniskt sätt, ha gått sönder?... Tycker också det är konstigt hur Gus blev till människa igen efter att Gnorga har förvandlat honom till ett troll, men då borde Stanley inte bli till sten längre, men så var inte alls fallet...
Senare i morgonen därpå så frågar Gus sin pappa om han har tid att göra det han vill göra äntligen. Men, eftersom han verkade först ganska lite ha bättras så visar det sig att han fortfarande tänker på sig själv. Han borde ha ändrat sig lite mer, då detta förstör hans karaktärsutveckling. Samma sak med Stanley, eftersom han försökte att slåss mot Gnorga, men ändå fegade ut efteråt... Det vore bäst om de utvecklade lite mer, då vore filmen bättre... Nåja, åtminstone så frågade Gus snällare... Jag tycker dock att han kunde fråga sin pappa om de kan umgås tillsammans, hela familjen. Senare så använder Gus sin nya magiska tumme på Stanley, vilket först verkar inte funka... Tills det visar sig att han faktiskt lever! Förresten, jag tycker att barnen borde ha ett sista farväl med Stanley innan de gick därifrån, det skulle vara mycket bättre, tycker jag, då de visar sin vänskap till varandra lite mer... Och även om Trollet i parken må inte vara Don Bluths bästa film, så tycker jag absolut att "Absolutely Green/Helt Fantastisk Grön" är en av studions bästa sånger! Dom DeLuise sjunger så underbart, och åtminstone så var det trevligt och också coolt att höra honom sjunga här... Förresten, vi vet ju också att Dan Ekborg är bra på att sjunga, låten är fantastisk på Svenska också! :) Jag tycker inte alls att den är meningslös, hemsk, icke-originell, dålig skriven, smaklös, okreativ, skrattretande eller idiotisk. Men, förresten... Problemet här är ju ändå att hela New York blir täckt med grönska! Jag vet att detta ser ut som ett hemskt slut, men, ändå. Jag vet att det vore meningslöst, men jag tycker att medan endast parken är tillbaka till sin grönska igen så ser vi bara bilder på de olika ställerna i New York. Som sagt, vore meningslöst, men bättre i hela fall än att se staden täckt med grönska. Men annars så skulle det seriöst funka bättre om vi såg olika delar i parken få sin grönska igen medan sången håller på. För när hela New York blir grön, det förstör faktiskt sången... Någon i en video påstod dock att detta hände faktiskt inte på riktigt, utan att det var bara en del av sången, att det bara handlade om att göra världen till en bättre plats. Så att New York blev inte täckt med plantor på riktigt. Jag vet inte exakt vad meningen var med den delen eller om jag har rätt men själv så hoppas jag på att det stämmer att det var bara en del av sången och att Stanley inte förstörde staden...
Och efter detta, av någon anledning, så ser vi en sista scen med Llort. Undrar vad som hände med Gnorga... Det slutar dock med att han tycker om att Gnorga är "Blommornas Drottning" eller bara skrattar åt henne... Sen så, än en gång, biter hunden på Llort medan han skriker. Hur som helst, jag vet inte varför hunden biter honom utanför scen. Kanske han bet Llort i privatdelen, eller? :o
Förresten, varför hatar folk filmer om att inte skräpa ner naturen? Jag tycker att det är VIKTIGT! Hur som helst, detta var min åsikt om Trollet i parken. Jag kan förstå varför folk hatar den här filmen, och de får ha den åsikten. Men själv så tycker jag, som sagt, att den är helt okej. Men mycket skulle behöva ändras för att den skulle bli bättre... Så... Vad tycker ni, då? :) Tycker ni att den skulle ha blivit bättre om den inte var som den var och bara rättade sina fel? Så, inte vet jag, men tycker ni att den vore lite bättre dock om de gjorde den som jag tycker att den borde ha blivit till?... Jag bara säger, det finns visst folk som gillar filmen och som kanske har den som deras favoritfilm av Don Bluth, men att träffa på en sån person är inte en så stor chans...
Saker som jag stör mig på Stanley är att han: Är irriterande och dum ibland, hans magiska gröna tumme förklaras inte varför den är som den är, han är FÖR feg, han pratar inte med barnen och bara håller på med sina blommor, han är (KANSKE) en pedofil, när ekorren och kaninen försökte varna honom om Gnorga så fortsätter han att sova utan att fatta vad de menade, hans karaktärsutveckling är inte mycket och det där med att hela New York blev täckt av grönska, trots att jag annars vill tro att det bara var en del av hans sång. Han gjorde också inte så mycket... Men, det finns också saker som jag gillar hos honom: Han är snäll och även ibland rolig, han gillar blommor, jag tycker faktiskt ganska synd om honom när han snyftar när han hamnade i brunnen för första gången efter att ha sprungit runt i parken, han är en djurvän, både Dom DeLuise och Dan Ekborg gör ett bra jobb som honom, och han har en fantastisk sångröst, också, och han räddade ju Gus och Rosie i hela fall och han gav parken liv igen.
Tyvärr så var även Don Bluth besviken på filmen, så om vi någonsin fick något sammanhang med karaktärer från alla filmerna (som typ i Hos Musse, fast av Don Bluth) så kommer nog karaktärerna från filmen att inte vara med. Förmodligen så skulle Stanley bara göra en cameo, men de gör visst narr av honom då, så...
Jo, förresten. Då jag tog upp Don Bluths sista tre filmer, en annan film som fick dålig betyg utav studion är ju Rock-A-Doodle. Men, jag tänker att ta upp den snabbare. Jag kan säga att jag faktiskt gillar att filmen är blandad med live-action och tecknat. Disney har ju annars gjort så förut, nu gör Don Bluth det. Jag gillar animationen och sångerna, ärligt talat. Rösterna är bra, och dubbningen verkar också bra. Dock så är det lite konstigt det där med att solen går upp av en tupp, annars så borde de göra en mer logisk förklarning... Det var taskigt dock när de andra djuren skrattade åt Chanticler, och jag är inte riktigt förtjust att skurken heter "Baron Natt" på Svenska, han kunde lika gärna heta "Hertigen av Ugglor" istället. Och hans magiska krafter är lite för random, och det kanske gör skillnad att ugglorna hatar ljus för att de är nattdjur. Men, i hela fall. Den här "running gagen" om att Patou glömmer att knyta sina skor är egentligen viktig för de som annars inte vet hur man knyter sina skor. Överste Pinki påminner mig också om Sheriffen av Nottingham från Robin Hood... Dock så tycker jag det är konstigt att han verkade se ut som huvudskurken eftersom "Hertigen av Ugglor" sågs inte länge tills mycket senare i filmen, i hela fall... Förresten, vad förvirrade mig är delen när de fyra huvudfigurerna klär ut sig till pingviner, och stället säger, av någon otursam anledning att just hundar, katter, fåglar och möss inte får vara där. Men pingviner ÄR ju också fåglar, vilket gör noll skillnad!... Jag vet dock att både denna filmen och Trollet i parken tycks vara konstiga av folk, men de var bra eller okej, enligt mig...
Förresten, på tal om det, alla av Don Bluths filmer har ju ändå scener som jag tyckte var förvirrande. Och som tur är så har de andra filmerna i studion bättre betyg än deras fyra sista (i den förra studion)... Men i hela fall, även i de äldre filmerna hade jag vilja ändra lite saker, men bara några få grejer, vill säga...
Men i hela fall, då var jag klar om hur jag tycker om Don Bluths senaste filmer och hur jag skulle ha haft tagit hand om dom. Ja, det blev just nästan hela dagen men gjort är gjort och jag är klar som sagt. :D
Citat från: Skokaka skrivet 23 juni 2023 kl. 00:20:43Okej, nu så tänker jag faktiskt ta chansen att gå igenom en annan film. Och än en gång så är det också en film gjord av Don Bluth... Okej, vet ni vad? Från och med nu så tycker jag att jag borde inte använda fet stil när jag nämner en studio, jag borde bara göra det när jag nämner en film/serie/spel. Men i hela fall, filmen som jag tänker att gå igenom är också en utav Don Bluths sista filmer som sagt (I hela fall i hans förra studio...) och denna har tyvärr just mycket dåligt kritik och till och med ses som en av de värsta tecknade filmerna som någonsin har gjorts utav många! Just det, jag pratar om inget mindre än Trollet i parken! Jag vet att många ser detta som studions sämsta film, men, ärligt talat... Även om jag förstår VARFÖR folk hatar filmen så mycket och jag kan också se det som studions "svagaste" film... I min åsikt, så var den faktiskt rätt okej... Jag vet att Disneyfantasten tog redan upp den här filmen tidigare i tråden, men jag tänkte att gå igenom hela filmen som sagt, så... Och jag såg en video som även handlade om HUR de skulle ha gjort filmen. Jag håller med båda av dom om hur filmen kunde ha gjorts. Och, ärligt talat, har inte varje studio ungefär en film som ses som den värsta i studion, eller i hela fall känns som den "svagaste?" Jag ser den som den svagaste bara för att jag kan hålla med om felen i filmen, även om jag inte ogillar den så mycket... Och bara eftersom Don Bluth hade minst 11 filmer, och jag hatar ingen av dom, om jag ska vara ärlig. Så... Jag såg filmen för första gången någonstans i denna året, men då va' den på Engelska. Men i tisdags så såg jag den äntligen på Svenska. Jag måste säga i hela fall att den har en bra cast, både på Svenska och Engelska. Dom DeLuise, Cloris Leachman och Charles Nelson Reilly var bra i den här filmen, och Dan Ekborg, Barbro "Lill-Babs" Svensson och Reine Brynolfsson gör ett bra jobb med att dubba dom. :) Förresten, jag tycker det är synd att detta var Dom DeLuises sista roll i en Don Bluth film, han var inte ens med i Pingvinen och lyckostenen som kom efteråt... :( Jag tror att detta också var hans sista roll. Visst, han var fortfarande hans andra karaktärer, men bara i uppföljarna efter de första filmerna... Dock så kändes det tyvärr som om detta slutade Doms karriär med en sur ton, då Stanley är i hela fall den sista karaktären som skapades som han gjorde rösten till. Han var så bra, och man kan väl säga att han är Don Bluths John Ratzenberger, då John medverkar mycket i Pixars filmer, och Dom var med i Don Bluths filmer många gånger... Nåja, tur för Tummelisa att hennes film inte blev studions mest floppade film... Men i hela fall, eftersom filmen har så många fel så tänker jag att gå igenom MYCKET, även om jag är okej med filmen så skulle jag vilja ändra några saker som jag stör mig lite på...
Okej, först av allt, innan jag egentligen börjar med filmen så tar jag upp filmens huvudkaraktär: Stanley! Ärligt talat... Jag har blandade åsikter om honom... Medan jag tycker att han är snäll och tycker såklart att Dom DeLuise och Dan Ekborg gör ett fantastiskt jobb som honom... Så har han även några fel, han är inte helt perfekt... Till att börja med, han har bokstavligen en magisk grön tumme som han kan skapa blommor med... Jag tycker de borde förklara HUR han fick den, eftersom jag tycker att filmen är konstig ibland, många förvirrande saker händer ju i filmen, och jag tycker att vi borde få veta Stanleys backstory, eftersom det skulle vara intressant att veta... Förresten, hur kommer det sig att han är inte bara snällare än de andra trollen, men han har mänsklig hud och en annorlunda svans medan de andra trollen är gröna och har tjocka svansar? Förresten så har Stanley hår och även på svansen, medan de andra är skalliga och saknar hår på svansarna? ??? Förresten, medan filmen har en "barnsligare" och "gulligare" känsla så är Stanley ganska... Ful/söt? Han kunde kanske ha blivit lite sötare... Han ser även ut som en rip-off av Toker från Snövit och de sju dvärgarna och LeFou från Skönheten och odjuret... Han kan även vara dum och irriterande ibland, men han kan även vara rolig och sympatetisk... Han har även några likheter med Tiger från Resan till Amerika, då båda spelas av Dom DeLuise. Båda är lite knubbiga och är även fega av sig (faktum är... Alla karaktärer som Dom har gjort rösten till verkar vara fega av sig, eller hur?) och inte bara det. Både Gus och Fievel spelades även av Phillip Glassner. Förresten, jag tycker att Stanley ser ut som Tiger OM han vore en människa. (Okej, jo, jag vet annars såklart att Stanley är ett troll, men poängen är att han har ett mänskligt utseende, så...) Du vet... Skillnaden som vi verkar se är att Dom brukar spela "comic reliefs" eller "sidekicks" medan Stanley är ju huvudfiguren, så... Är problemet att han spelar en huvudfigur? Jag tror att det inte skulle vara några problem alls om han gjorde det om filmen fick bättre betyg, problemet är bara hur de gjorde filmen... Som sagt, Stanley är riktigt feg också... Även om det brukar ge charm till karaktärerna som Dom DeLuise har gjort rösten till så tycker jag ändå att Stanley borde göra något när hans vänner är i knipa... Dessutom så gör han inte så mycket i filmen, vilket får Gus och Rosie att kännas mer som huvudkaraktärerna, då de brukar istället att göra något... Men han försökte i hela fall att slåss mot Gnorga i slutet i filmen. Och några andra saker som jag kommer att ta upp, nu när jag ska gå igenom själva filmen för övrigt:...
Jag tycker att animationen är bra, den ser ju ut som Don Bluths andra filmer, men den är ändå inte perfekt... Filmen har många animationsfel... Också så har den bra/okej låtar och bakgrundsmusiken är bra... En del saker i filmen var roligt... Enligt mig... Dock så kan den ses som oseriöst då den ses som en barnslig och sockersöt röra... Det var nog menat att den riktades till småbarn, men jag vet inte varför den är så. Och som sagt, Stanleys magiska gröna tumme tycker jag att de borde förklara hur han fick den. Så i början av filmen så är han på väg hem och stöter på ett annat troll, som tydligen är korkad, och, ja... Jag skäms över att jag tycker när han sa: "Jag är ett styggt troll, ett jätte styggt troll!" är roligt. :-[ Jag vet att detta var skrattretande, men ändå, kan vara därför jag skrattade åt detta... Dock så var det roligare på Engelska, som var ännu mer pinsamt, tyckte jag... ;D Förresten, är ni verkligen säkra på att det var Steve Kratz som dubbade honom? Jag tyckte först att det lät som Staffan Hallerstam, men när jag hörde rösten igen så tycker jag att han ändå har en för mörk röst för att det skulle vara Staffan, så... Och efter att Stanley har kommit tillbaka hem så råkade han få en blomma att växa sig för stor och så fick några andra troll också syn på den, och då satt Stanley i skiten!
Och Gnorga känns som en rip-off av Ursula från Den lilla sjöjungfrun, och hennes skurklåt är ganska generisk. (Förresten, det är en besvikelse att Lill-Babs inte sjunger som henne...) Förresten, borde hennes sång inte översättas istället till "Drottning av Ondska" eller "Ondskans Drottning", dock?... Hon är elak, bara för att hon är det. Ingen anledning varför, de borde nog göra henne mer originell... Förresten, hennes make Llort har ärligt talat ett ganska generiskt och lat namn, då det är bokstavligen "troll" baklänges... Så, detta är därför han då har två "L" i början av hans namn... Och förresten, vad är meningen med att Gnorgas hund attackerar honom hela tiden, hm? Kanske för att han inte är lika elak som Gnorga, och han ogillar Llort bara för det? Eller så tycker han om bara att mobba Llort bara för att han är så feg för sig... Men Llort är trots allt inte så elak alls. Tydligen så tycker han om blommor, precis som Stanley. Då när vi först ser honom så verkar han älska doften av den stora blomman, så... Dessutom så verkan han tydligen vilja försvara Stanley i rättegången. När Gnorga vill döda Stanley så säger Llort till henne att de kan istället bannlysa iväg honom till ett ställe utan blommor. Men den stället har ju en park, som Stanley hamnade i, MED gräs och blommor! Tänk om Llort visste det? Han kanske i smyg vill försvara hjältarna? Senare i filmen så försökte han även att skydda Rosie och gömde henne när Gnorga ville döda henne... Dock så fortsatte han att hjälpa Gnorga efteråt och jagade efter både Gus och Rosie. Han kanske bara hatar tanken om att "stena" andra, vilket dödar dom... Tja, inte direkt "ond" är han inte, men han hjälper ändå Gnorga, så... ???
Och när Stanley springer runt i parken så tycker jag faktiskt att han ser så liten ut! Är det meningen att han är så liten? Jag menar, han är ju kort, om man jämför hur stor han är med Gus och Rosie, men han såg mindre ut i den här delen, tyckte jag... Och när han också bestämmer sig att gömma sig under brunnen när han kom dit för första gången så bestämde han sig att stanna där för alltid. Sjutton, nästan HELA filmen tar plats under brunnen! Filmen borde heta: "Trollet under brunnen" annars...
Gus är också en bortskämd liten unge, då han verkar vilja göra det han vill hela tiden. Men i hela fall, hans föräldrar BORDE umgås med honom ofta... Så han tänker att gå till parken alldeles själv... Tja, för sig själv, han tog i hela fall Rosie med sig, eftersom han trodde att sällskap skulle funka. Men att två barn går själva till parken är ganska olagligt, och tydligen verkar de också ALDRIG blivit tagna på bar gärning! Alltså att de vuxna inte visste att de var borta i hela filmen! Dessutom så får några vuxna syn på barnen när de gick till parken, så, borde de inte ha ringt polisen vid det här fallet? ??? Den här filmen har dessutom väldigt mycket filler, som till exempel scenen med Rosie och fjärilen innan hon och Stanley ser varandra för första gången, då den håller på rätt länge... Så, när de för en gångs skull träffade varandra, så bestämde Stanley att skapa en blomma för att underhålla henne. Du vet? Jag tycker faktiskt att Stanley borde vara en karaktär som snarare pratar med barnen om deras problem och hjälper dom. Du vet, eftersom Gus är så sur så tycker jag att Stanley borde vara den typen som skulle fråga: "Vill du prata om saken?" eller något, och att han kommer med några bra råd, eftersom det skulle ge honom mer mening... Han skulle också vara en mer omtyckt karaktär om han pratade om problem och tänker att lösa dom på ett sätt, enligt mig... Och medan Rosie njuter av Stanley och blomman så ser hon en nyckelpiga och blir rädd för den. Seriöst? Vem tusan är rädd för nyckelpigor, egentligen?! ::) Och eftersom blomman leder nyckelpigan till vattnet så drunknar den förmodligen... Och ännu ett fel med Stanley: När Rosie kysser Stanley på näsan så börjar han att skratta och sväva runt! Rosie är bara ett småbarn! Detta låter också som att Stanley också är en pedofil! :o Nå, att skurkar är pedofiler är en sak, men, att en HJÄLTE är en?!... :( :-\ Vet skaparna av filmen kanske inte vad en pedofil är?... Eller, vems idé det än är var att Stanley skulle reagera sig så kanske är en pedofil själv? :o Förresten, Stanleys leende är också obehaglig i denna delen, den med! Kunde han inte lika gärna ha rodnat istället? Eller, är det lika fel? I så fall, bara ett långsamt leende eller så skulle jag ha låtit den här scenen ha hoppats över helt och hållet! Att hon kysser honom på nosen och han skrattar så där och allt det där... Efteråt så säger Stanley även att han tycker om Rosie, som om han var kär i henne... Det är väl inte meningen att det skulle vara poängen, va?... :-\ Och när Rosie säger vad hon heter till Stanley så verkar han att tycka om namnet, eftersom det låter som en blomma.
Förresten, öh... Varför exakt, jag menar, HUR fick Gus att Rosie började att gråta, egentligen? ??? Och, av någon anledning, så fick Gnorga höra hennes gråtande, och varför just Rosie?! Tänk om någon annan grät på samma gång... Av alla småbarn som gråter så fick hon höra Rosie, av någon anledning... Förresten, varför kallar hon Rosie för en bebis? SÅ ung är hon väl inte?... Och så har vi ju scenen som är ganska ökänd: När blommorna dansar för att muntra upp Rosie! De kunde dock lika gärna ha fått blommorna istället att sjunga i den här delen, då det skulle nog visst funka som en musikalisk nummer. Självklart så tycker Rosie om detta, hon är ju ett litet barn! Men de som tittar blir visst väldigt irriterade och trötta även uttråkade av den här scenen. Så jag skulle seriöst ha låtit blommorna fått sjunga i den här scenen, just för att man ska njuta av det, så att den inte blir jobbig. Just det, ja... Blommorna ser även ut som om dom kom från Alice i Underlandet. Och inte bara det, scenen där Gus gråter en stor översvämning är också en rip-off av den filmen, och Gnorga och Llort är rätt lika Hjärter Dam och Hjärter Kung! Nåja, en skillnad är ju att Gnorga hatar blommor, medan Hjärter Dam gillar blommor. Nåja, endast röda rosor, i hela fall, lol... Tycker förresten att Gnorgas magiska krafter är också konstiga och också behöver förklaras, för att vara ärlig... Angående blommorna annars, jag tycker att de borde ha namn och personligheter för att göra mer skillnad, kanske? Synd dock att ingen kan heta "Rosie" då den lilla tjejen gör ju redan det... Förresten, eftersom det var DJUR innan Gus började att gråta där inne så har de förmodligen drunknat i den här delen! Kanske även Stanleys blommor, också...
Fortsättning följer i nästa inlägg...
Citat från: Skokaka skrivet 23 juni 2023 kl. 00:21:16Förresten, båten som Gus hade har gått sönder, och Stanley använder sin tumme för att blomstra till den lite, varför skulle det bli bättre? Förresten, att han förstorar båten är bara konstigt, då hans tumme, som vi vet, bara skapar blommor, men tydligen så tycks den även göra detta... HUR DÅ?! :o Och Stanley sjunger och visar sin dröm till barnen om en plats där snälla troll som liknar honom också lever där. Vet du vad? Jag tycker själv att de kunde ha gått på ett äventyr i filmen, för att undvika en massa filler, och den här byn med alla de snälla trollen tycker jag borde finnas på riktigt, och inte bara som en del av Stanleys fantasi... Det skulle vara intressant att se alla de snälla trollen, inte alla troll ä' onda, vet du... Förresten, Stanleys meddelande om att vad som helst är riktigt börjar med en dröm. Jag menar, visst, EN DEL drömmar kommer till upplevelse. Men, det Stanley säger är inte direkt SÅ det funkar, vet du... Drömmar händer inte i verkligheten direkt, men om du bara GÖR något åt det och jobbar på för att få din dröm till upplevelse så kan det vara mycket möjligt att det faktiskt kommer att hända, och detta är vad jag tycker att Stanley borde säga istället för att vara en mer smartare och realistisk karaktär...
Så, senare när Gus och Rosie bestämmer sig att lämna Stanley för att gå tillbaka hem så har Gnorga och Llort vikingakläder på sig, av någon anledning... Förresten, jag skäms också att tycka det var roligt när Llort tyckte att Rosie var bedårande, och då blir Gnorga bara arg på honom... :-[ Förresten, den här filmen blir ju faktiskt ändå mörk i den här delen, trots att den vanligtvis har ett barnsligare ton... Sen efter att Gnorga och Llort har kidnappat Rosie så tänkte Gus att hämta Stanley så att han kan rädda henne, men, som sagt, han är en fegis! Visst, hans rädsla är inte ens mycket att klandra på, Gnorga vill ju döda honom! Men, i hela fall, han borde ha tänkt också på Rosie! Jag skulle ha ärligt talat gjort Stanley till en modigare karaktär. Och även Gus kallar Stanley för en fegis, han borde faktiskt ha samlat sig. Men i hela fall, han försökte ändå att bli en hjälte och sprang ut ur brunnen för en gångs skull... Tills Gnorga använde sina magiska krafter mot Stanley, vilket fick honom att springa raka vägen tillbaka till brunnen igen... EPIC FAIL! Dock så senare kom han och räddade dom trots allt, och han också i hela fall har FÖRSÖKT att slåss mot Gnorga! Men sen fegar han ut och flyr med barnen. Det såg lyckligt ut först, men tyvärr så kunde Gnorga ändå använda sina onda krafter, och hon fick Stanley att förvandlas till sten! Förresten, hans posering ser ärligt talat ganska pinsamt ut, tycker jag... :-\ Och HUR sjutton förvandlades Gnorga helt plötsligt till en hög med blommor?! Kanske som karma bara för att hon stenade Stanley? Men, seriöst. Stanley ändå lade blommor på henne, så det är förmodligen detta och därför. Och så sugs skurkarna bort från människo-världen, tillbaka hem. Nåja, hennes hund verkade faktiskt gilla Gnorgas nya utseende, av någon anledning... Det vore bäst att få någon förklarning... Förresten, på tal om det, HUR fick Gus sin egna tumme? HUR?! Han är ju inte ens ett troll! Inte ens nära! Men, ändå, också, jag förstår inte hur Stanley överlevde fallet när han förvandlades till sten, borde han inte, tekniskt sätt, ha gått sönder?... Tycker också det är konstigt hur Gus blev till människa igen efter att Gnorga har förvandlat honom till ett troll, men då borde Stanley inte bli till sten längre, men så var inte alls fallet...
Senare i morgonen därpå så frågar Gus sin pappa om han har tid att göra det han vill göra äntligen. Men, eftersom han verkade först ganska lite ha bättras så visar det sig att han fortfarande tänker på sig själv. Han borde ha ändrat sig lite mer, då detta förstör hans karaktärsutveckling. Samma sak med Stanley, eftersom han försökte att slåss mot Gnorga, men ändå fegade ut efteråt... Det vore bäst om de utvecklade lite mer, då vore filmen bättre... Nåja, åtminstone så frågade Gus snällare... Jag tycker dock att han kunde fråga sin pappa om de kan umgås tillsammans, hela familjen. Senare så använder Gus sin nya magiska tumme på Stanley, vilket först verkar inte funka... Tills det visar sig att han faktiskt lever! Förresten, jag tycker att barnen borde ha ett sista farväl med Stanley innan de gick därifrån, det skulle vara mycket bättre, tycker jag, då de visar sin vänskap till varandra lite mer... Och även om Trollet i parken må inte vara Don Bluths bästa film, så tycker jag absolut att "Absolutely Green/Helt Fantastisk Grön" är en av studions bästa sånger! Dom DeLuise sjunger så underbart, och åtminstone så var det trevligt och också coolt att höra honom sjunga här... Förresten, vi vet ju också att Dan Ekborg är bra på att sjunga, låten är fantastisk på Svenska också! :) Jag tycker inte alls att den är meningslös, hemsk, icke-originell, dålig skriven, smaklös, okreativ, skrattretande eller idiotisk. Men, förresten... Problemet här är ju ändå att hela New York blir täckt med grönska! Jag vet att detta ser ut som ett hemskt slut, men, ändå. Jag vet att det vore meningslöst, men jag tycker att medan endast parken är tillbaka till sin grönska igen så ser vi bara bilder på de olika ställerna i New York. Som sagt, vore meningslöst, men bättre i hela fall än att se staden täckt med grönska. Men annars så skulle det seriöst funka bättre om vi såg olika delar i parken få sin grönska igen medan sången håller på. För när hela New York blir grön, det förstör faktiskt sången... Någon i en video påstod dock att detta hände faktiskt inte på riktigt, utan att det var bara en del av sången, att det bara handlade om att göra världen till en bättre plats. Så att New York blev inte täckt med plantor på riktigt. Jag vet inte exakt vad meningen var med den delen eller om jag har rätt men själv så hoppas jag på att det stämmer att det var bara en del av sången och att Stanley inte förstörde staden...
Och efter detta, av någon anledning, så ser vi en sista scen med Llort. Undrar vad som hände med Gnorga... Det slutar dock med att han tycker om att Gnorga är "Blommornas Drottning" eller bara skrattar åt henne... Sen så, än en gång, biter hunden på Llort medan han skriker. Hur som helst, jag vet inte varför hunden biter honom utanför scen. Kanske han bet Llort i privatdelen, eller? :o
Förresten, varför hatar folk filmer om att inte skräpa ner naturen? Jag tycker att det är VIKTIGT! Hur som helst, detta var min åsikt om Trollet i parken. Jag kan förstå varför folk hatar den här filmen, och de får ha den åsikten. Men själv så tycker jag, som sagt, att den är helt okej. Men mycket skulle behöva ändras för att den skulle bli bättre... Så... Vad tycker ni, då? :) Tycker ni att den skulle ha blivit bättre om den inte var som den var och bara rättade sina fel? Så, inte vet jag, men tycker ni att den vore lite bättre dock om de gjorde den som jag tycker att den borde ha blivit till?... Jag bara säger, det finns visst folk som gillar filmen och som kanske har den som deras favoritfilm av Don Bluth, men att träffa på en sån person är inte en så stor chans...
Saker som jag stör mig på Stanley är att han: Är irriterande och dum ibland, hans magiska gröna tumme förklaras inte varför den är som den är, han är FÖR feg, han pratar inte med barnen och bara håller på med sina blommor, han är (KANSKE) en pedofil, när ekorren och kaninen försökte varna honom om Gnorga så fortsätter han att sova utan att fatta vad de menade, hans karaktärsutveckling är inte mycket och det där med att hela New York blev täckt av grönska, trots att jag annars vill tro att det bara var en del av hans sång. Han gjorde också inte så mycket... Men, det finns också saker som jag gillar hos honom: Han är snäll och även ibland rolig, han gillar blommor, jag tycker faktiskt ganska synd om honom när han snyftar när han hamnade i brunnen för första gången efter att ha sprungit runt i parken, han är en djurvän, både Dom DeLuise och Dan Ekborg gör ett bra jobb som honom, och han har en fantastisk sångröst, också, och han räddade ju Gus och Rosie i hela fall och han gav parken liv igen.
Tyvärr så var även Don Bluth besviken på filmen, så om vi någonsin fick något sammanhang med karaktärer från alla filmerna (som typ i Hos Musse, fast av Don Bluth) så kommer nog karaktärerna från filmen att inte vara med. Förmodligen så skulle Stanley bara göra en cameo, men de gör visst narr av honom då, så...
Jo, förresten. Då jag tog upp Don Bluths sista tre filmer, en annan film som fick dålig betyg utav studion är ju Rock-A-Doodle. Men, jag tänker att ta upp den snabbare. Jag kan säga att jag faktiskt gillar att filmen är blandad med live-action och tecknat. Disney har ju annars gjort så förut, nu gör Don Bluth det. Jag gillar animationen och sångerna, ärligt talat. Rösterna är bra, och dubbningen verkar också bra. Dock så är det lite konstigt det där med att solen går upp av en tupp, annars så borde de göra en mer logisk förklarning... Det var taskigt dock när de andra djuren skrattade åt Chanticler, och jag är inte riktigt förtjust att skurken heter "Baron Natt" på Svenska, han kunde lika gärna heta "Hertigen av Ugglor" istället. Och hans magiska krafter är lite för random, och det kanske gör skillnad att ugglorna hatar ljus för att de är nattdjur. Men, i hela fall. Den här "running gagen" om att Patou glömmer att knyta sina skor är egentligen viktig för de som annars inte vet hur man knyter sina skor. Överste Pinki påminner mig också om Sheriffen av Nottingham från Robin Hood... Dock så tycker jag det är konstigt att han verkade se ut som huvudskurken eftersom "Hertigen av Ugglor" sågs inte länge tills mycket senare i filmen, i hela fall... Förresten, vad förvirrade mig är delen när de fyra huvudfigurerna klär ut sig till pingviner, och stället säger, av någon otursam anledning att just hundar, katter, fåglar och möss inte får vara där. Men pingviner ÄR ju också fåglar, vilket gör noll skillnad!... Jag vet dock att både denna filmen och Trollet i parken tycks vara konstiga av folk, men de var bra eller okej, enligt mig...
Förresten, på tal om det, alla av Don Bluths filmer har ju ändå scener som jag tyckte var förvirrande. Och som tur är så har de andra filmerna i studion bättre betyg än deras fyra sista (i den förra studion)... Men i hela fall, även i de äldre filmerna hade jag vilja ändra lite saker, men bara några få grejer, vill säga...
Men i hela fall, då var jag klar om hur jag tycker om Don Bluths senaste filmer och hur jag skulle ha haft tagit hand om dom. Ja, det blev just nästan hela dagen men gjort är gjort och jag är klar som sagt. :D
Sorry för dubbelpost, men skriver via min IPad just nu.
I varje fall, jag håller med om flera av de saker du sagt om
Trollet i Parken och håller med att filmen är "överhatad", jag tycker personligen inte att filmen är så dålig som många hävdar även om jag förstår (och håller med om) en del kritik från folk här och var och även varför självaste Don Bluth var riktigt besviken på denna film.
Jag gillar iallafall musiken och soundtracket i den, ungefär som med Disney's
Kogänget, som i likhet med
Trollet i Parken anses vara de värsta i deras studio, men jag tycker båda är underhållande även om jag håller med många om att det kanske inte är studionas starkaste filmer.
Den film som många anser vara Walt Disney Animation Studios värsta är
Lilla Kycklingen, vanligtvis älskar jag de flesta av deras filmer och en del av de tycker jag som bäst är mest okej (se: ovannämnda
Kogänget samt "Wartime Era" filmerna från 1943-1949,
Familjen Robinson och
En Annorlunda Värld), men inte ens jag gillar
Lilla Kycklingen, jag förstår inte ens att den filmen är gjord av Disney.
Och även om jag ännu inte har sett Sony Pictures Animation's
The Emoji Movie tycker jag redan nu att det är studions absolut sämsta film, t.o.m. värre än Disney's
Lilla Kycklingen som nämnts ovan.
Nåväl, tillbaka till Don Bluth: som sagt håller jag med om att
Trollet i Parken inte är så dålig som många hävdar även om jag förstår varför många hatar den samt varför Don Bluth själv inte alls är stolt över den och inte vill ha med den att göra längre, den filmen fick även dålig marknadsföring och är den enda av Don Bluth's filmer som aldrig getts ut på Bluray någonstans i världen.
(värt att nämna att Stanley förutom Toker även verkar ha likheter med Glader, Blyger och Prosit samt att Gnorga även verkar ha likheter med Maleficent om än ännu ondare än henne, på tal om dvärgar, djuren i parken verkar ha inspirerats från Snövit och De Sju Dvärgarna)
(jag tror inte att de menade att få Stanley att se ut som pedofil även om jag håller med om att det såg riktigt konstigt ut som om han hade varit det)
För att ta upp det där med
Rock-A-Doodle, jag kan hålla med om en del saker du säger där också, även om jag fortfarande tycker att filmen är bra.
Jo förresten, jag tycker synd om Stanley i scenen när han först hamnar i parken med tanke på vad han utsätts för där, det skulle ha gjort Gnorga på gott humör.
Jag tycker synd om både Stanley OCH några han råkar springa på, tycker synd om ekorren som har samlat en hög med ekollon som Stanley råkar springa på av misstag, när ekorren sedan blir arg så ramlar Stanley ner i en salladsskål som sedan fylls med salladsdressing och peppar, och restauranggästen såg verkligen framemot att hugga in på salladen, men innan han ens hunnit börja så sticker han Stanley i baken och den stackars mannen har inte ens hunnit smaka, sen att killen med skateboard råkar åka på Stanley och sedan trillar av och tappar en sko som åker med Stanley, tycker även synd om den stackars ankan som av misstag får skosnöret fast i ena benet och när den flyger så fastnar ena ändan av skon på skateboarden.
Och jo, jag håller också med om att skurken borde heta Hertigen av Ugglor istället för Baron Natt.
Förresten, om man ser det ur ett allmänt vardags-livs-perspektiv, borde inte Gus ha gått i skolan vid det här laget? (eller på förskolan, vet inte exakt hur gammal han är, gissningsvis ca 5, 6, 7, och Rosie är 2)
Jag menar, vuxna är ju på jobbet dagligen, barn går på förskolan när de är 2-6 år och börjar skolan när de är 7 och börjar gymnasieskolan när de är 16 och tar studenten/examen när de är 20.
Jo förresten, en film från DreamWorks som jag har en del saker som jag hade ändrat på är Hajar som Hajar, som folk anser vara en av DreamWorks värsta filmer, jag skulle personligen inte kalla filmen någon av "The worst movies Ever" även om jag håller med om att filmen inte tillhör någon av DreamWorks starkaste filmer.
Det är framförallt två stycken STORA fel som jag personligen hade rättat till;
1. Karaktärernas ansikten ser ut exakt som skådespelarnas, och gör att filmen känns daterad på den punkten (då är den svenska dubbningen mycket bättre än den engelska) så jag hade snyggat till karaktärerna lite mer så att de inte ser ut som skådespelarna
2. Pop Culture skämten är totalt malplacerade;
- Jaws
- Gup (baserad på "Gap")
- Coral Cola (baserad på "Coca Cola")
- Old Wavy (baserad på "Old Knavy")
- Fish King (baserad på "Burger King")
- Sushi
- Mussel Crowe, Jessica Shrimpson, Cod Stewart, Seal, Lawrence Fishburne, ect. (och alla dessa är ju inte ens de djursorterna, de är sjöstjärnor, och på "Seal" så dimper det ner en riktig säl sedan)
- Tuna History Month
("Fish King" är som att i verkligheten kalla det "Human King", så det antyder att kannibalism förekommer i den världen, vilket även Sushi-restaurangen bevisar)
(om man ser till DreamWorks film släppt samma år, Shrek 2, så har man där gjort mer logiska Pop Culture skämt, till exempel "Burger Prince" som går ihop för att i den världen kalla branschen för "Burger King" vore som att i verkligheten döpa branschen till "Burger Prime Minister" eller "Burger President", andra Pop Culture skämt förekommande i den filmen är "Farbucks" baserad på "Starbucks", "Old Knavery" baserad på "Old Knavy")
Stanley e så obehaglig & äcklig,han e som en pedofil mot barnen som ni skriver.Nog en av dom värsta protagonisterna jag sett i nån film,bara så dåligt!BLÄÄÄÄÄÄÄ!Nu blir jag äcklad,Äckel Stanley
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 09:21:51Jo förresten, en film från DreamWorks som jag har en del saker som jag hade ändrat på är Hajar som Hajar, som folk anser vara en av DreamWorks värsta filmer, jag skulle personligeninte kalla filmen någon av "The worst movies Ever" även om jag håller med om att filmen inte tillhör någon av DreamWorks starkaste filmer.
Det är framförallt två stycken STORA fel som jag personligen hade rättat till;
1. Karaktärernas ansikten ser ut exakt som skådespelarnas, och gör att filmen känns daterad på den punkten (då är den svenska dubbningen mycket bättre än den engelska) så jag hade snyggat till karaktärerna lite mer så att de inte ser ut som skådespelarna
2. Pop Culture skämten är totalt malplacerade;
- Jaws
- Gup (baserad på "Gap")
- Coral Cola (baserad på "Coca Cola")
- Old Wavy (baserad på "Old Knavy")
- Fish King (baserad på "Burger King")
- Sushi
- Mussel Crowe, Jessica Shrimpson, Cod Stewart, Seal, Lawrence Fishburne, ect. (och alla dessa är ju inte ens de djursorterna, de är sjöstjärnor, och på "Seal" så dimper det ner en riktig säl sedan)
- Tuna History Month
("Fish King" är som att i verkligheten kalla det "Human King", så det antyder att kannibalism förekommer i den världen, vilket även Sushi-restaurangen bevisar)
(om man ser till DreamWorks film släppt samma år, Shrek 2, så har man där gjort mer logiska Pop Culture skämt, till exempel "Burger Prince" som går ihop för att i den världen kalla branschen för "Burger King" vore som att i verkligheten döpa branschen till "Burger Prime Minister", andra Pop Culture skämt förekommande i den filmen är "Farbucks" baserad på "Starbucks", "Old Knavery" baserad på "Old Knavy")
Du gör bra observationer :D
Citat från: MOA skrivet 23 juni 2023 kl. 10:34:14Stanley e så obehaglig & äcklig,han e som en pedofil mot barnen som ni skriver.Nog en av dom värsta protagonisterna jag sett i nån film,bara så dåligt!BLÄÄÄÄÄÄÄ!Nu blir jag äcklad,Äckel Stanley
Jag kan förstå hur det känns för precis den känsla du har för filmen har jag själv för
Pinocchio (2022) och
Emoji Filmen, jag har aldrig ens sett dessa filmer men har inte hört vidare gott om dem och tycker redan nu att båda är fruktansvärda, dels ser de fruktansvärda ut på looken och dels känns filmernas storys väldigt lama och karaktärerna i båda är så himla tunna, jag har sett recensioner av båda, är mentalt allergisk mot dessa filmer, men när jag väl får chansen så ska jag kolla igenom hela båda filmerna för att bilda mig en uppfattning om dem.
Citat från: gstone skrivet 23 juni 2023 kl. 10:54:20Du gör bra observationer :D
Tack, det var snällt sagt.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 09:21:51- Mussel Crowe, Jessica Shrimpson, Cod Stewart, Seal, Lawrence Fishburne, ect. (och alla dessa är ju inte ens de djursorterna, de är sjöstjärnor, och på "Seal" så dimper det ner en riktig säl sedan)
Billy Ocean
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 11:04:06Jag kan förstå hur det känns för precis den känsla du har för filmen har jag själv för Pinocchio (2022) och Emoji Filmen, jag har aldrig ens sett dessa filmer men har inte hört vidare gott om dem och tycker redan nu att båda är fruktansvärda, dels ser de fruktansvärda ut på looken och dels känns filmernas storys väldigt lama och karaktärerna i båda är så himla tunna, jag har sett recensioner av båda, är mentalt allergisk mot dessa filmer, men när jag väl får chansen så ska jag kolla igenom hela båda filmerna för att bilda mig en uppfattning om dem.
Jag skulle nog hämta de överdriver den ;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 08:02:02Sorry för dubbelpost, men skriver via min IPad just nu.
I varje fall, jag håller med om flera av de saker du sagt om Trollet i Parken och håller med att filmen är "överhatad", jag tycker personligen inte att filmen är så dålig som många hävdar även om jag förstår (och håller med om) en del kritik från folk här och var och även varför självaste Don Bluth var riktigt besviken på denna film.
Jag gillar iallafall musiken och soundtracket i den, ungefär som med Disney's Kogänget, som i likhet med Trollet i Parken anses vara de värsta i deras studio, men jag tycker båda är underhållande även om jag håller med många om att det kanske inte är studionas starkaste filmer.
Den film som många anser vara Walt Disney Animation Studios värsta är Lilla Kycklingen, vanligtvis älskar jag de flesta av deras filmer och en del av de tycker jag som bäst är mest okej (se: ovannämnda Kogänget samt "Wartime Era" filmerna från 1943-1949, Familjen Robinson och En Annorlunda Värld), men inte ens jag gillar Lilla Kycklingen, jag förstår inte ens att den filmen är gjord av Disney.
Och även om jag ännu inte har sett Sony Pictures Animation's The Emoji Movie tycker jag redan nu att det är studions absolut sämsta film, t.o.m. värre än Disney's Lilla Kycklingen som nämnts ovan.
Nåväl, tillbaka till Don Bluth: som sagt håller jag med om att Trollet i Parken inte är så dålig som många hävdar även om jag förstår varför många hatar den samt varför Don Bluth själv inte alls är stolt över den och inte vill ha med den att göra längre, den filmen fick även dålig marknadsföring och är den enda av Don Bluth's filmer som aldrig getts ut på Bluray någonstans i världen.
(värt att nämna att Stanley förutom Toker även verkar ha likheter med Glader, Blyger och Prosit samt att Gnorga även verkar ha likheter med Maleficent om än ännu ondare än henne, på tal om dvärgar, djuren i parken verkar ha inspirerats från Snövit och De Sju Dvärgarna)
(jag tror inte att de menade att få Stanley att se ut som pedofil även om jag håller med om att det såg riktigt konstigt ut som om han hade varit det)
För att ta upp det där med Rock-A-Doodle, jag kan hålla med om en del saker du säger där också, även om jag fortfarande tycker att filmen är bra.
Håller med om att
Lilla Kycklingen är Disneys sämsta film, och de andra som du nämnde tycker jag är bättre. Också att
The Emoji Movie är den sämsta hos Sony Pictures Animation.
Undrar varför de andra trollen har tjockare svansar än Stanley (och annorlunda utseenden för övrigt) och jag tycker att Gnorga och Llort är intressanta skurkar, även om de redan är lite generiska skurkar... Jag tycker också att Stanley även liknar SvampBob lite grann, och att han också har några likheter med Oh från
Home.
Stanleys min när Rosie kysser honom såg obehagligt ut, men det kan vara möjligt att han var lycklig eftersom han har levt med onda troll i resten av sitt liv, och har inte haft någon vän eller någon som visar någon snällhet mot honom. Dock så skulle jag som sagt ha fått honom att långsamt le, istället för att skratta så där överdrivet... Han var dock okej i de första minuterna i filmen. Sen så blev han nästan en annan karaktär.
Jag tycker också att
Rock-A-Doodle är bra. ;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 08:09:00Jo förresten, jag tycker synd om Stanley i scenen när han först hamnar i parken med tanke på vad han utsätts för där, det skulle ha gjort Gnorga på gott humör.
Jag tycker synd om både Stanley OCH några han råkar springa på, tycker synd om ekorren som har samlat en hög med ekollon som Stanley råkar springa på av misstag, när ekorren sedan blir arg så ramlar Stanley ner i en salladsskål som sedan fylls med salladsdressing och peppar, och restauranggästen såg verkligen framemot att hugga in på salladen, men innan han ens hunnit börja så sticker han Stanley i baken och den stackars mannen har inte ens hunnit smaka, sen att killen med skateboard råkar åka på Stanley och sedan trillar av och tappar en sko som åker med Stanley, tycker även synd om den stackars ankan som av misstag får skosnöret fast i ena benet och när den flyger så fastnar ena ändan av skon på skateboarden.
Tyckte dock det var äckligt när Stanley nös på salladen, så gästen fick i hela fall slippa att smaka på den då den blev redan förstörd. Och åtminstone så blev ju ekorren senare vän med Stanley. ;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 09:21:51Jo förresten, en film från DreamWorks som jag har en del saker som jag hade ändrat på är Hajar som Hajar, som folk anser vara en av DreamWorks värsta filmer, jag skulle personligen inte kalla filmen någon av "The worst movies Ever" även om jag håller med om att filmen inte tillhör någon av DreamWorks starkaste filmer.
Det är framförallt två stycken STORA fel som jag personligen hade rättat till;
1. Karaktärernas ansikten ser ut exakt som skådespelarnas, och gör att filmen känns daterad på den punkten (då är den svenska dubbningen mycket bättre än den engelska) så jag hade snyggat till karaktärerna lite mer så att de inte ser ut som skådespelarna
2. Pop Culture skämten är totalt malplacerade;
- Jaws
- Gup (baserad på "Gap")
- Coral Cola (baserad på "Coca Cola")
- Old Wavy (baserad på "Old Knavy")
- Fish King (baserad på "Burger King")
- Sushi
- Mussel Crowe, Jessica Shrimpson, Cod Stewart, Seal, Lawrence Fishburne, ect. (och alla dessa är ju inte ens de djursorterna, de är sjöstjärnor, och på "Seal" så dimper det ner en riktig säl sedan)
- Tuna History Month
("Fish King" är som att i verkligheten kalla det "Human King", så det antyder att kannibalism förekommer i den världen, vilket även Sushi-restaurangen bevisar)
(om man ser till DreamWorks film släppt samma år, Shrek 2, så har man där gjort mer logiska Pop Culture skämt, till exempel "Burger Prince" som går ihop för att i den världen kalla branschen för "Burger King" vore som att i verkligheten döpa branschen till "Burger Prime Minister" eller "Burger President", andra Pop Culture skämt förekommande i den filmen är "Farbucks" baserad på "Starbucks", "Old Knavery" baserad på "Old Knavy")
Jag gillade denna filmen mycket som barn, nu så tycker jag, precis som med
Trollet i parken, att den är helt okej. Inte perfekt, men LÅNGT ifrån dålig. Oscar är också en huvudfigur som jag har blandade tankar om. Han ljög om att han hade dödat en haj, och han blev ganska självisk när han blev populär och omtyckt. Men på samma gång så var han ju opopulär i början, och han ville ju bara få respekt. Han rättade sig dock i slutet.
Men ja, några utav filmens fel borde visst rättas.
Citat från: gstone skrivet 23 juni 2023 kl. 10:54:20Du gör bra observationer :D
Håller med om att han gör det bra. :D
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 08:02:02Sorry för dubbelpost, men skriver via min IPad just nu.
I varje fall, jag håller med om flera av de saker du sagt om Trollet i Parken och håller med att filmen är "överhatad", jag tycker personligen inte att filmen är så dålig som många hävdar även om jag förstår (och håller med om) en del kritik från folk här och var och även varför självaste Don Bluth var riktigt besviken på denna film.
Jag gillar iallafall musiken och soundtracket i den, ungefär som med Disney's Kogänget, som i likhet med Trollet i Parken anses vara de värsta i deras studio, men jag tycker båda är underhållande även om jag håller med många om att det kanske inte är studionas starkaste filmer.
Den film som många anser vara Walt Disney Animation Studios värsta är Lilla Kycklingen, vanligtvis älskar jag de flesta av deras filmer och en del av de tycker jag som bäst är mest okej (se: ovannämnda Kogänget samt "Wartime Era" filmerna från 1943-1949, Familjen Robinson och En Annorlunda Värld), men inte ens jag gillar Lilla Kycklingen, jag förstår inte ens att den filmen är gjord av Disney.
Och även om jag ännu inte har sett Sony Pictures Animation's The Emoji Movie tycker jag redan nu att det är studions absolut sämsta film, t.o.m. värre än Disney's Lilla Kycklingen som nämnts ovan.
Nåväl, tillbaka till Don Bluth: som sagt håller jag med om att Trollet i Parken inte är så dålig som många hävdar även om jag förstår varför många hatar den samt varför Don Bluth själv inte alls är stolt över den och inte vill ha med den att göra längre, den filmen fick även dålig marknadsföring och är den enda av Don Bluth's filmer som aldrig getts ut på Bluray någonstans i världen.
(värt att nämna att Stanley förutom Toker även verkar ha likheter med Glader, Blyger och Prosit samt att Gnorga även verkar ha likheter med Maleficent om än ännu ondare än henne, på tal om dvärgar, djuren i parken verkar ha inspirerats från Snövit och De Sju Dvärgarna)
(jag tror inte att de menade att få Stanley att se ut som pedofil även om jag håller med om att det såg riktigt konstigt ut som om han hade varit det)
För att ta upp det där med Rock-A-Doodle, jag kan hålla med om en del saker du säger där också, även om jag fortfarande tycker att filmen är bra.
Jag gillar också
Kogänget och
Rock-A-Doodle.
Behöver man verkligen slösa det på att skriva jätte långa inlägg om filmer man inte gillar ???
Känns lite meningslöst.
Citat från: gstone skrivet 23 juni 2023 kl. 19:16:32Behöver man verkligen slösa det på att skriva jätte långa inlägg om filmer man inte gillar ???
Känns lite meningslöst.
Jag menar, jag behövde att säga mycket. Och det blev SÅ långt att jag behövde dela hälften av mitt inlägg i en annan. Jag kunde göra den kortare, men jag ville ta upp vad jag tyckte om eller störde mig på om filmen.
Först så tog jag upp
Pingvinen och lyckostenen, jag tyckte att den inte hade så många fel att den blev kortast att ta upp. Sen när jag tog upp
Tummelisa så tog jag upp många saker, men den blev i hela fall inte FÖR LÅNG, och jag tycker om filmen, men behövde gå igenom en del saker om den. Och sen hos
Trollet i parken så blev det FÖR långt, då den är den mest kontroversiella filmen av Don Bluth. Dock så ville jag förklara hur jag kunde ha gjort den och för att andra kanske skulle ha tyckt bättre om den om den blev som jag sa...
Men jag vet inte dock hur jag annars kunde ha gjort det...
Citat från: Skokaka skrivet 23 juni 2023 kl. 19:25:44Jag menar, jag behövde att säga mycket. Och det blev SÅ långt att jag behövde dela hälften av mitt inlägg i en annan. Jag kunde göra den kortare, men jag ville ta upp vad jag tyckte om eller störde mig på om filmen.
Först så tog jag upp Pingvinen och lyckostenen, jag tyckte att den inte hade så många fel att den blev kortast att ta upp. Sen när jag tog upp Tummelisa så tog jag upp många saker, men den blev i hela fall inte FÖR LÅNG, och jag tycker om filmen, men behövde gå igenom en del saker om den. Och sen hos Trollet i parken så blev det FÖR långt, då den är den mest kontroversiella filmen av Don Bluth. Dock så ville jag förklara hur jag kunde ha gjort den och för att andra kanske skulle ha tyckt bättre om den om den blev som jag sa...
Men jag vet inte dock hur jag annars kunde ha gjort det...
Och jag tycker du var riktigt bra på att förklara din bild på filmerna.
Citat från: Skokaka skrivet 23 juni 2023 kl. 18:56:00Tyckte dock det var äckligt när Stanley nös på salladen, så gästen fick i hela fall slippa att smaka på den då den blev redan förstörd. Och åtminstone så blev ju ekorren senare vän med Stanley. ;)
Ja, han ville gottgöra för ekorren.
Och ja, det var pepparn som fick Stanley att nysa.
Citat från: Skokaka skrivet 23 juni 2023 kl. 19:25:44Jag menar, jag behövde att säga mycket. Och det blev SÅ långt att jag behövde dela hälften av mitt inlägg i en annan. Jag kunde göra den kortare, men jag ville ta upp vad jag tyckte om eller störde mig på om filmen.
Först så tog jag upp Pingvinen och lyckostenen, jag tyckte att den inte hade så många fel att den blev kortast att ta upp. Sen när jag tog upp Tummelisa så tog jag upp många saker, men den blev i hela fall inte FÖR LÅNG, och jag tycker om filmen, men behövde gå igenom en del saker om den. Och sen hos Trollet i parken så blev det FÖR långt, då den är den mest kontroversiella filmen av Don Bluth. Dock så ville jag förklara hur jag kunde ha gjort den och för att andra kanske skulle ha tyckt bättre om den om den blev som jag sa...
Men jag vet inte dock hur jag annars kunde ha gjort det...
Ursäkta att jag frågar men jag kom att tänka på en sak...
Hur skulle du ha gjort
Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot,
Svanprinsessan och DisneyToon-uppföljarna?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 5 juli 2023 kl. 21:06:26Ursäkta att jag frågar men jag kom att tänka på en sak...
Hur skulle du ha gjort Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Svanprinsessan och DisneyToon-uppföljarna?
Hm... Jag kommer väl ta upp det när jag tänker till lite. ;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 5 juli 2023 kl. 21:06:26Ursäkta att jag frågar men jag kom att tänka på en sak...
Hur skulle du ha gjort Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Svanprinsessan och DisneyToon-uppföljarna?
Okej, nu när jag har tänkt till lite så har jag kommit på några saker att ta upp om hur jag skulle göra de här filmerna, kort och gott, dock:...
Det magiska svärdet - Kampen om Camelot: Jag tycker att Devon och Cornwall borde också få hyllas i slutet av filmen, då de hjälpte ju Kayley och Garrett. Också, när allt blev som vanligt igen i slutet, eller att alla fick vad de ville så tycker jag verkligen att Garrett kunde få syn igen i slutet... Jag tyckte förresten att detta var en bra film, jag fattar inte varför den inte verkar så omtyckt. ???
Svanprinsessan: Det var ganska konstigt tycker jag att Odette och Derek var rivaler som barn, och senare när de har växt upp så förälskade de sig i varandra... Det låter inte så logiskt, de borde ha mer vänligare ögonblick innan de började tycka om varandra mer. Förresten, "fiender till älskare" tycker jag är löjligt. Kanske mindre hotfulla ögonblick som barn? Och förresten, Derek borde också tycka om Odette för hennes personalitet också, och inte bara utseendet. Då vore problemet löst.
Nåja, det finns många uppföljare i Disneytoon Studios, så... Jag tar väl upp de tre som jag ser som dom sämsta, då jag skulle verkligen ändra på dom, och de skiljer sig från de förra filmerna... Och jo, animationen i alla dessa tre tycker jag verkligen borde ändras...
Skönheten och Odjuret - Belles magiska värld: Belle och Odjuret grälar för mycket, de borde verkligen ha gjort det mindre... Och storyn borde vara annorlunda. Titeln till filmen är verkligen vilseledande, då inget magiskt händer i den alls. De borde ha med magi i denna som titeln säger... De borde nog ha en skurk här också, precis som i de två första filmerna. Förresten, på tal om det, jag gillade i hela fall
Skönheten och Odjuret - Den förtrollande julen...
Ringaren i Notre Dame II: Till att börja med... Den borde ha mörka element, precis som i den första filmen. Och skurken i denna är bara pinsam och så dålig... Han borde verkligen vara mer lika ond som Frollo, då hade han varit mer intressant... Jag tycker bara verkligen att denna borde vara lik förra filmen mer.
Atlantis - Milos återkomst: Det var väl egentligen tänkt att detta skulle vara en tv-serie, men de bestämde att göra det till en film, istället... Jag har för mig att de tänkte göra en riktig uppföljare innan detta blev till, och då tror jag att den skulle seriöst funka bättre. De borde ha fokuserat mer på... Tja... Atlantis, då det är ju vad det handlar om, och det skulle ha varit intressant att ha sett mer på stället, då... Men de tyckte istället att de borde fokusera på tre olika ställen i filmen, vilket passar inte i en film, direkt, så... Den borde ändras mycket...
Men i hela fall, den tredje och första var tänkt att vara tv-serier till att börja med, men de bestämde att göra de till filmer, istället... Det förklarar varför det är så rörigt med storyn och varför animationen ser ut som den gör. Men, jag tycker dock att OM de var serier istället så kunde animationen i dessa funka i hela fall. Samma med den andra filmen, om den fick en tv-serie... Jag skulle säkert ha tyckt om dessa mer om de var serier istället för filmer. Men i hela fall, här har du svaren. ;)
Om jag skulle haft med vuxna människor i Ed, Edd och Eddy.
Jag stör mig jättemycket på att det aldrig är några vuxna med i serien >:(
Citat från: Skokaka skrivet 8 juli 2023 kl. 01:24:47Okej, nu när jag har tänkt till lite så har jag kommit på några saker att ta upp om hur jag skulle göra de här filmerna, kort och gott, dock:...
Det magiska svärdet - Kampen om Camelot: Jag tycker att Devon och Cornwall borde också få hyllas i slutet av filmen, då de hjälpte ju Kayley och Garrett. Också, när allt blev som vanligt igen i slutet, eller att alla fick vad de ville så tycker jag verkligen att Garrett kunde få syn igen i slutet... Jag tyckte förresten att detta var en bra film, jag fattar inte varför den inte verkar så omtyckt. ???
Svanprinsessan: Det var ganska konstigt tycker jag att Odette och Derek var rivaler som barn, och senare när de har växt upp så förälskade de sig i varandra... Det låter inte så logiskt, de borde ha mer vänligare ögonblick innan de började tycka om varandra mer. Förresten, "fiender till älskare" tycker jag är löjligt. Kanske mindre hotfulla ögonblick som barn? Och förresten, Derek borde också tycka om Odette för hennes personalitet också, och inte bara utseendet. Då vore problemet löst.
Nåja, det finns många uppföljare i Disneytoon Studios, så... Jag tar väl upp de tre som jag ser som dom sämsta, då jag skulle verkligen ändra på dom, och de skiljer sig från de förra filmerna... Och jo, animationen i alla dessa tre tycker jag verkligen borde ändras...
Skönheten och Odjuret - Belles magiska värld: Belle och Odjuret grälar för mycket, de borde verkligen ha gjort det mindre... Och storyn borde vara annorlunda. Titeln till filmen är verkligen vilseledande, då inget magiskt händer i den alls. De borde ha med magi i denna som titeln säger... De borde nog ha en skurk här också, precis som i de två första filmerna. Förresten, på tal om det, jag gillade i hela fall Skönheten och Odjuret - Den förtrollande julen...
Ringaren i Notre Dame II: Till att börja med... Den borde ha mörka element, precis som i den första filmen. Och skurken i denna är bara pinsam och så dålig... Han borde verkligen vara mer lika ond som Frollo, då hade han varit mer intressant... Jag tycker bara verkligen att denna borde vara lik förra filmen mer.
Atlantis - Milos återkomst: Det var väl egentligen tänkt att detta skulle vara en tv-serie, men de bestämde att göra det till en film, istället... Jag har för mig att de tänkte göra en riktig uppföljare innan detta blev till, och då tror jag att den skulle seriöst funka bättre. De borde ha fokuserat mer på... Tja... Atlantis, då det är ju vad det handlar om, och det skulle ha varit intressant att ha sett mer på stället, då... Men de tyckte istället att de borde fokusera på tre olika ställen i filmen, vilket passar inte i en film, direkt, så... Den borde ändras mycket...
Men i hela fall, den tredje och första var tänkt att vara tv-serier till att börja med, men de bestämde att göra de till filmer, istället... Det förklarar varför det är så rörigt med storyn och varför animationen ser ut som den gör. Men, jag tycker dock att OM de var serier istället så kunde animationen i dessa funka i hela fall. Samma med den andra filmen, om den fick en tv-serie... Jag skulle säkert ha tyckt om dessa mer om de var serier istället för filmer. Men i hela fall, här har du svaren. ;)
Tack ska du ha, jag gillar både
Det Magiska Svärdet och
Svanprinsessan men håller med om de saker du tar upp i dessa.
Och jag håller med om att de tre du nämner tillhör de sämsta av DisneyToon-uppföljarna, och jag säger detta även fast jag gillar många av DisneyToon-uppföljarna och är betydligt mindre hård mot många av dem ån vad många andra är.
Hursomhelst, här har du min personliga rankning på dem;
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11389.msg163460#msg163460
Och jag minns att du rankade Don Bluth's filmer, då är jag nyfiken på din rankning av DisneyToon-uppföljarna, vi kanske kan ta den diskussionen vidare i den länkade tråden, dock...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 juli 2023 kl. 08:04:18Tack ska du ha, jag gillar både Det Magiska Svärdet och Svanprinsessan men håller med om de saker du tar upp i dessa.
Och jag håller med om att de tre du nämner tillhör de sämsta av DisneyToon-uppföljarna, och jag säger detta även fast jag gillar många av DisneyToon-uppföljarna och är betydligt mindre hård mot många av dem ån vad många andra är.
Hursomhelst, här har du min personliga rankning på dem;
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11389.msg163460#msg163460
Och jag minns att du rankade Don Bluth's filmer, då är jag nyfiken på din rankning av DisneyToon-uppföljarna, vi kanske kan ta den diskussionen vidare i den länkade tråden, dock...
Jo, jag såg listan för några dagar sedan, och tänka sig att vi båda rankar dessa tre längst ner. Men nåja, mycket riktigt så rankade jag Don Bluth's filmer (då det var lite av dom som fanns) och eftersom DisneyToon har 24 filmer/uppföljare att ranka så får vi väl också se när jag tänker sortera alla någon gång... Nåja, vi vet i hela fall att jag har dessa tre längst ner, jag också... Som sagt, jag kommer att ranka i den tråden, i hela fall. ;)
Citat från: gstone skrivet 8 juli 2023 kl. 06:28:51Om jag skulle haft med vuxna människor i Ed, Edd och Eddy.
Jag stör mig jättemycket på att det aldrig är några vuxna med i serien >:(
De finns en teori om att alla karaktärer e döda & befinner sig nu i efterlivet,Systrarna Kratz e också demoner som alla e rädda för
Citat från: Skokaka skrivet 19 mars 2023 kl. 23:07:10En del saker i filmen förvirrar mig också. Som till exempel... Hur tog de Hubbe in i båten? Varför börjar Rocko att skratta efter att ha varit arg på Hubbe för att han har ljugit? (Fast jag kunde inte låta bli att skratta med dom i den scenen. ;D) Varför simmade inte leopardsälen direkt efter Hubbe och Rocko, och istället väntade på att Hubbe skulle ta tillbaka sin sten? (Förresten, om det är precis samma leopardsäl som jagade Hubbe tidigare i filmen och som vi senare ser på ubåten som Hubbe sen sparkar till är jag osäker på. De var ju långt bort från Antarktis, så...) Hur Rocko fick en ny scarf. Också hur Drake överlevde fallet och kom tillbaka upp så där fort. Och den mest förvirrande delen: Hur kunde Rocko plötsligt flyga? Visst, det är fint att han faktiskt fick sin dröm till upplevelse, men pingviner kan ju inte flyga och det kom från ingenstans. Det kanske kunde funka om han använde en flygande maskin eller något logiskt, då detta är ju inte direkt en fantasi-film... Om att de har tomteluvor i slutet var väl för att det är kallt där, om man nu undrar varför de har såna i slutet.
Jo, förresten... Hur Rocko tog sig upp till Drakes lya ä' jag också osäker på hur han gjorde det, det vore för högt för att ta sig dit...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 08:59:20Förresten, om man ser det ur ett allmänt vardags-livs-perspektiv, borde inte Gus ha gått i skolan vid det här laget? (eller på förskolan, vet inte exakt hur gammal han är, gissningsvis ca 5, 6, 7, och Rosie är 2)
Jag menar, vuxna är ju på jobbet dagligen, barn går på förskolan när de är 2-6 år och börjar skolan när de är 7 och börjar gymnasieskolan när de är 16 och tar studenten/examen när de är 20.
Ledsen för att jag svarar så sent, men du har nog rätt i detta. Men det kan ju vara som så att filmen tar plats antingen under en helg eller i ett lov, så...
Citat från: Skokaka skrivet 16 juli 2023 kl. 21:25:48Ledsen för att jag svarar så sent, men du har nog rätt i detta. Men det kan ju vara som så att filmen tar plats antingen under en helg eller i ett lov, så...
Det har du rätt i, det var en bra teori.
Sen kan jag även säga att jag personligen inte alls anser att Gus är bortskämd, han har länge velat gå till Central Park med sina föräldrar och det har skjutits upp flera gånger för att de är tvugna att jobba precis som vuxna måste göra dagligen, han är ju bara ett barn så jag kan verkligen förstå honom, sen bryr han sig egentligen om sin lillasyster, vilket bevisas dels med att han försöker få ut henne ur ingången där Stanley håller till, att han är inställd på att rädda henne från att drunkna samt att han gråter när hon faller ner från avsatsen tills dess att Stanley och båten visar sig, och han frågar sedan pappa snällare i slutet, plus att jag har sett mycket värre karaktärer än både Stanley och Gus, även i mer "hyllade" filmer och serier.
Min teori med park-djuren är att de precis som blommorna räddades av båten.
Utöver de jag nämnde förut tycker jag även synd om den stackars fladdermusen som Gnorga förstenar under sångnumret "Queen of Mean", samt den stackars sköldpaddan som Gnorga rider på som hon sätter sin tumme på för att visa hur ond hon är och sköldpaddan hoppar ur sitt skal oskadd men skalet blir förstenat.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2023 kl. 21:37:24Det har du rätt i, det var en bra teori.
Sen kan jag även säga att jag personligen inte alls anser att Gus är bortskämd, han har länge velat gå till Central Park med sina föräldrar och det har skjutits upp flera gånger för att de är tvugna att jobba precis som vuxna måste göra dagligen, han är ju bara ett barn så jag kan verkligen förstå honom, sen bryr han sig egentligen om sin lillasyster, vilket bevisas dels med att han försöker få ut henne ur ingången där Stanley håller till, att han är inställd på att rädda henne från att drunkna samt att han gråter när hon faller ner från avsatsen tills dess att Stanley och båten visar sig, och han frågar sedan pappa snällare i slutet, plus att jag har sett mycket värre karaktärer än både Stanley och Gus, även i mer "hyllade" filmer och serier.
Min teori med park-djuren är att de precis som blommorna räddades av båten.
Utöver de jag nämnde förut tycker jag även synd om den stackars fladdermusen som Gnorga förstenar under sångnumret "Queen of Mean", samt den stackars sköldpaddan som Gnorga rider på som hon sätter sin tumme på för att visa hur ond hon är och sköldpaddan hoppar ur sitt skal oskadd men skalet blir förstenat.
Ja, jag själv var lite som Gus när jag var yngre, så jag kan också förstå.
Tycker också synd om de två djuren som Gnorga gjorde till sten. Tja, sköldpaddan hade i hela fall tur, då bara skalet förstenades, men ändå...
Vet inte om jag nämnt detta i tråden förut, men hos Rio 2 så hade jag slopat karaktären Gabi.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juli 2023 kl. 23:16:37Vet inte om jag nämnt detta i tråden förut, men hos Rio 2 så hade jag slopat karaktären Gabi.
Lägg av >:(
Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juli 2023 kl. 23:16:37Vet inte om jag nämnt detta i tråden förut, men hos Rio 2 så hade jag slopat karaktären Gabi.
Jag tar det här personligt >:(
Citat från: gstone skrivet 28 juli 2023 kl. 00:16:43Jag tar det här personligt
Det ändrar dock inte min åsikt om karaktären Gabi, hon är en av de värsta karaktärer jag stött på, det är min åsikt och jag står fast vid den.
Citat från: gstone skrivet 28 juli 2023 kl. 00:12:01Lägg av
Gör det själv, du får lära dig att leva med att alla inte tycker som du. (jag har inga problem alls med den suveräna
Trollet i Parken och det stör mig inte det minsta att många andra inte gillar den)
Citat från: gstone skrivet 28 juli 2023 kl. 00:16:43Jag tar det här personligt >:(
Varför det...? Det är väl inte du som har regisserat
Rio 2, vilket bör vara enda anledningen att ta en sådan åsikt personligt...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2023 kl. 07:26:36Gör det själv, du får lära dig att leva med att alla inte tycker som du. (jag har inga problem alls med den suveräna Trollet i Parken och det stör mig inte det minsta att många andra inte gillar den)
>:(
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2023 kl. 09:03:16Varför det...? Det är väl inte du som har regisserat Rio 2, vilket bör vara enda anledningen att ta en sådan åsikt personligt...
Förresten Var kan jag köpa en svensk Blu Ray av Rio 2 ?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2023 kl. 07:25:38Det ändrar dock inte min åsikt om karaktären Gabi, hon är en av de värsta karaktärer jag stött på, det är min åsikt och jag står fast vid den.
Förklara vad som gör Gabi så fruktansvärd
Citat från: MOA skrivet 28 juli 2023 kl. 11:22:17Förklara vad som gör Gabi så fruktansvärd
Karaktären känns så ihålig och irriterande och i vägen plus att hon också är en pilgiftsgroda och sådana gillar jag inte, att ha med pilgiftsgrodor som karaktärer är i mina ögon dömt att misslyckas, det är också därför som jag inte heller gillar Barry i
Pingvinerna från Madagaskar, den karaktären hade jag också slopat från serien.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2023 kl. 11:46:11Karaktären känns så ihålig och irriterande och i vägen plus att hon också är en pilgiftsgroda och sådana gillar jag inte, att ha med pilgiftsgrodor som karaktärer är i mina ögon dömt att misslyckas, det är också därför som jag inte heller gillar Barry i Pingvinerna från Madagaskar, den karaktären hade jag också slopat från serien.
Samt eftersom Lizette Pålsson dubbade henne och du gillar inte att hon spelar skurkar, visst?
Förresten, vad tycker du om vanliga grodor? ???
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2023 kl. 11:46:11Karaktären känns så ihålig och irriterande och i vägen plus att hon också är en pilgiftsgroda och sådana gillar jag inte, att ha med pilgiftsgrodor som karaktärer är i mina ögon dömt att misslyckas, det är också därför som jag inte heller gillar Barry i Pingvinerna från Madagaskar, den karaktären hade jag också slopat från serien.
Jag behöver inte lysnna pig.
Citat från: Skokaka skrivet 28 juli 2023 kl. 15:54:34Samt eftersom Lizette Pålsson dubbade henne och du gillar inte att hon spelar skurkar, visst?
Förresten, vad tycker du om vanliga grodor? ???
Precis, och Lizette Pålsson är en av mina favoritdubbare.
Jag gillar vanliga grodor.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2023 kl. 18:05:37Precis, och Lizette Pålsson är en av mina favoritdubbare.
Jag gillar vanliga grodor.
Tycker också om Lizette Pålsson och grodor. :D
Citat från: Skokaka skrivet 23 juni 2023 kl. 00:20:43Jag tycker att animationen är bra, den ser ju ut som Don Bluths andra filmer, men den är ändå inte perfekt... Filmen har många animationsfel... Också så har den bra/okej låtar och bakgrundsmusiken är bra... En del saker i filmen var roligt... Enligt mig... Dock så kan den ses som oseriöst då den ses som en barnslig och sockersöt röra... Det var nog menat att den riktades till småbarn, men jag vet inte varför den är så. Och som sagt, Stanleys magiska gröna tumme tycker jag att de borde förklara hur han fick den. Så i början av filmen så är han på väg hem och stöter på ett annat troll, som tydligen är korkad, och, ja... Jag skäms över att jag tycker när han sa: "Jag är ett styggt troll, ett jätte styggt troll!" är roligt. :-[ Jag vet att detta var skrattretande, men ändå, kan vara därför jag skrattade åt detta... Dock så var det roligare på Engelska, som var ännu mer pinsamt, tyckte jag... ;D Förresten, är ni verkligen säkra på att det var Steve Kratz som dubbade honom? Jag tyckte först att det lät som Staffan Hallerstam, men när jag hörde rösten igen så tycker jag att han ändå har en för mörk röst för att det skulle vara Staffan, så... Och efter att Stanley har kommit tillbaka hem så råkade han få en blomma att växa sig för stor och så fick några andra troll också syn på den, och då satt Stanley i skiten!
Ursäkta sent svar, jag såg när du skrev detta och har tyvärr ingen bra förklaring för varför jag dröjde, men i hela fall;
Staffan Hallerstam står inte alls med i creditlistan och hans röst är svår att ta miste på, av de som står i listan känns Steve Kratz som mest sannolikt, man hör lite Scooby-Doo i hans röst, Steve är även radiorösten i slutet av filmen.
Jag håller med om det där du säger om nyckelpigan också.
Sen det där med Dom DeLouise, han var ju faktiskt bara med i fyra av Don Bluths filmer:
Brisby och NIMHs Hemlighet,
Resan Till Amerika,
Änglahund och
Trollet i Parken.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2023 kl. 13:18:43Ursäkta sent svar, jag såg när du skrev detta och har tyvärr ingen bra förklaring för varför jag dröjde, men i hela fall;
Staffan Hallerstam står inte alls med i creditlistan och hans röst är svår att ta miste på, av de som står i listan känns Steve Kratz som mest sannolikt, man hör lite Scooby-Doo i hans röst, Steve är även radiorösten i slutet av filmen.
Jag håller med om det där du säger om nyckelpigan också.
Sen det där med Dom DeLouise, han var ju faktiskt bara med i fyra av Don Bluths filmer: Beisby och NIMHs Hemlighet, Resan Till Amerika, Änglahund och Trollet i Parken.
Jo, men poängen var dock att när det kommer till röster som Dom har gjort så tänker jag mest på hans insatser i dessa filmerna, också Fagin.
I Timon och Pumbaa (en fantastisk serie) så hade jag personligen slopat avsnittet "Amazon Quiver" som i mina ögon är det mest ologiska, mest långsökta och det mest bisarra av alla avsnitt i hela serien, om ni har sett avsnittet så kanske ni förstår vad jag menar? (serien hade utan tvekan mått betydligt bättre av att slopa det avsnittet, iallafall i mitt tycke)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:40:37I Timon och Pumbaa (en fantastisk serie) så hade jag personligen slopat avsnittet "Amazon Quiver" som i mina ögon är det mest ologiska, mest långsökta och det mest bisarra av alla avsnitt i hela serien, om ni har sett avsnittet så kanske ni förstår vad jag menar? (serien hade utan tvekan mått betydligt bättre av att slopa det avsnittet, iallafall i mitt tycke)
Till viss del, handlingen i det är jämförbart med en hel del avsnitt från
Quack Pack (som själv var lite väl många avsnitt med bizarra handlingar).
Citat från: Lillefot skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:45:19Till viss del, handlingen i det är jämförbart med en hel del avsnitt från Quack Pack (som själv var lite väl många avsnitt med bizarra handlingar).
Ursäkta att jag frågar men på vilket sätt har många avsnitten i
Quack Pack bisarra handlingar och vilka avsnitt gäller det?
Timon och Pumbaa har massor av avsnitt som är till för humorns skull och de allra flesta avsnitten fungerar väl igenom.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:47:34Ursäkta att jag frågar men på vilket sätt har många avsnitten i Quack Pack bisarra handlingar och vilka avsnitt gäller det?
Timon och Pumbaa har massor av avsnitt som är till för humorns skull och de allra flesta avsnitten fungerar väl igenom.
Ett par stycken:
*
The Late Donald Duck, där Kalle drar en riktigt lång ursäktsförklaring för Kent Korre till varför han är sen (som visar sig vara sann i slutet).
*
The Germinator där en ondskefull doktor krymper sig själv och tar sig in i Kalles kropp för att sprida bakterier (plus att hans hjärna framställs som ett teknologiskt rum).
*
Tasty Paste, där Knattarna blir stormrika på ett recept som de köper från Gwumpki, men som sedan spårar ur och blir till ett stort monster (det visar sig vara en dröm i slutändan, men ändå).
*
Duck Quake, främst för scenen där Kalle ger igen på Knattarna som resulterar i att Gwumpki jagar deras hus och skjuter på det med en stridsvagn.
Nu rör det sig om ett fokus på humor, men till och med för tecknade serier känns just dessa avsnitt riktigt absurda och tänjer på "suspension of disbelief".
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:40:37I Timon och Pumbaa (en fantastisk serie) så hade jag personligen slopat avsnittet "Amazon Quiver" som i mina ögon är det mest ologiska, mest långsökta och det mest bisarra av alla avsnitt i hela serien, om ni har sett avsnittet så kanske ni förstår vad jag menar? (serien hade utan tvekan mått betydligt bättre av att slopa det avsnittet, iallafall i mitt tycke)
Åh, avsnittet där Timon och Pumbaa gömmer sig i ett träd från en panter? Tja, att de gömmer sig i trädet i så många år utan att äta något och blir gamla i slutet verkar konstigt. Och pantern borde förresten ha gett upp, och att den stannar där och förväntar sig att de någonsin kommer ut verkar visst ologiskt... Jag förstår nog hur du menar.
Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2023 kl. 20:28:47Åh, avsnittet där Timon och Pumbaa gömmer sig i ett träd från en panter? Tja, att de gömmer sig i trädet i så många år utan att äta något och blir gamla i slutet verkar konstigt. Och pantern borde förresten ha gett upp, och att den stannar där och förväntar sig att de någonsin kommer ut verkar visst ologiskt... Jag förstår nog hur du menar.
Jag håller med att det avsnittet känns lite väl svårköpt. Det sistnämnda man kan väl
kanske köpa, men stannar man i ett träd utan att ha något att äta lär man ju knappast överleva mer än någon eller några veckor...
(Och ska pantern överleva måste ju han också äta, så då kan han ju knappast vänta utanför trädet hela dagarna - således bör det ha varit möjligt att invänta när han går därifrån)
Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2023 kl. 20:28:47Åh, avsnittet där Timon och Pumbaa gömmer sig i ett träd från en panter? Tja, att de gömmer sig i trädet i så många år utan att äta något och blir gamla i slutet verkar konstigt. Och pantern borde förresten ha gett upp, och att den stannar där och förväntar sig att de någonsin kommer ut verkar visst ologiskt... Jag förstår nog hur du menar.
Exakt.
Pantern är en Jaguar, baserat på hur avsnittets titel är då Jaguarer lever vilt i Syd & Centralamerika medans Leoparder lever vilt i Afrika & Asien.
En panter är nämligen en melanistisk variant av Leopard eller Jaguar.
Men poängen var det jag påpekade, undrar om hur de någonsin blev unga igen efter avsnittet eller hur de kunde vara kvar i trädet på 95 år som dessutom är så korta
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2023 kl. 20:38:02Jag håller med att det avsnittet känns lite väl svårköpt. Det sistnämnda man kan väl kanske köpa, men stannar man i ett träd utan att ha något att äta lär man ju knappast överleva mer än någon eller några veckor...
(Och ska pantern överleva måste ju han också äta, så då kan han ju knappast vänta utanför trädet hela dagarna - således bör det ha varit möjligt att invänta när han går därifrån)
Det är inte den biten, hur gick det för dem efteråt när de blev unga igen, dessutom: jaguaren borde ha tyckt att det inte var värt besväret och letat efter något annat att äta.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2023 kl. 20:41:33Det är inte den biten, hur gick det för dem efteråt när de blev unga igen, dessutom: jaguaren borde ha tyckt att det inte var värt besväret och letat efter något annat att äta.
Exakt, man borde inte bara stå och vänta hela livet på att ett byte kommer ut och jaguaren borde ha tröttnat, såklart... Och tänkt om avsnitten tar plats efter serien? :o
Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2023 kl. 21:03:56Exakt, man borde inte bara stå och vänta hela livet på att ett byte kommer ut och jaguaren borde ha tröttnat, såklart... Och tänkt om avsnitten tar plats efter serien? :o
Precis, just det avsnittet, samt avsnittet där en Lemur ska gifta bort Pumbaa med ett flick-Vårtsvin, men i slutet visar det sig att Lemuren själv är ett Vårtsvin (visserligen inte i närheten av lika långsökt som det tidigare nämnda avsnittet, men ändå rätt förvirrande) samt avsnittet där Rafiki berättar för Zazu om hur Timon och Pumbaa träffades (det med Hertigens dotter, samt också att Simba ska ha blöjan bytt, varför han nu skulle ha det, jag menar, han är ju ändå vuxen, och sen när har lejon blöjor egentligen?), hade man slopat dessa tre hade man haft en närmast perfekt serie. (i mitt tycke)
Nu finns det ju 86 avsnitt av Timon och Pumbaa, och jag har tyvärr inte alla i huvudet, men de flesta avsnitten tycker jag fungerar väl.
Även i fallen med Aladdin TV-serien, Trassel TV-serien och Hos Musse, hade man slopat Kung Mamood, Monty, Morsan, Farsan, Shelby och Fru Sköldpadda från dessa hade man haft närmast perfekta serier. (i mitt tycke)
Citat från: Lillefot skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:55:32Ett par stycken:
* The Late Donald Duck, där Kalle drar en riktigt lång ursäktsförklaring för Kent Korre till varför han är sen (som visar sig vara sann i slutet).
* The Germinator där en ondskefull doktor krymper sig själv och tar sig in i Kalles kropp för att sprida bakterier (plus att hans hjärna framställs som ett teknologiskt rum).
* Tasty Paste, där Knattarna blir stormrika på ett recept som de köper från Gwumpki, men som sedan spårar ur och blir till ett stort monster (det visar sig vara en dröm i slutändan, men ändå).
* Duck Quake, främst för scenen där Kalle ger igen på Knattarna som resulterar i att Gwumpki jagar deras hus och skjuter på det med en stridsvagn.
Nu rör det sig om ett fokus på humor, men till och med för tecknade serier känns just dessa avsnitt riktigt absurda och tänjer på "suspension of disbelief".
Om jag nu sett dessa har jag isåfall glömt det, men det finns 39 stycken avsnitt av denna serie och de jag kommer ihåg eller har sett tycker jag har fungerat bra trots sina konstigheter.
De du nämner låter i mina ögon inte alls i närheten av lika långsökta eller onödiga som Amazon Quiver avsnittet eller Kung Mamood, Morsan, Farsan, Monty, Shelby eller Fru Sköldpadda
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2023 kl. 21:39:06Precis, just det avsnittet, samt avsnittet där en Lemur ska gifta bort Pumbaa med ett flock-Vårtsvin, men i slutet visar det sig att Lemuren själv är ett Vårtsvin (visserligen inte i närheten av lika långsökt som det tidigare nämnda avsnittet, men ändå rätt förvirrande) samt avsnittet där Rafiki berättar för Zazu om hur Timon och Pumbaa träffades (det med Hertigens dotter, samt också att Simba ska ha blöjan bytt, varför han nu skulle ha det, jag menar, han är ju ändå vuxen, och sen när har lejon blöjor egentligen?), hade man slopat dessa tre hade man haft en närmast perfekt serie. (i mitt tycke)
Nu finns det ju 86 avsnitt av Timon och Pumbaa, och jag har tyvärr inte alla i huvudet, men de flesta avsnitten tycker jag fungerar väl.
Även i fallen med Aladdin TV-serien, Trassel TV-serien och Hos Musse, hade man slopat Kung Mamood, Monty, Morsan, Farsan, Shelby och Fru Sköldpadda från dessa hade man haft närmast perfekta serier. (i mitt tycke)
Också avsnittet där en get är i vägen för Timon och Pumbaa, men i slutet så visar det sig vara Fred, en annan surikat som är bekant med Timon. Sen så visar det sig att de två var getter i kostym hela tiden, vilket uppenbarligen gör noll sense! Och så attackerar de Fred. Det är nog inte canon förmodligen...
Citat från: Skokaka skrivet 31 augusti 2023 kl. 21:47:45Också avsnittet där en get är i vägen för Timon och Pumbaa, men i slutet så visar det sig vara Fred, en annan surikat som är bekant med Timon. Sen så visar det sig att de två var getter i kostym hela tiden, vilket uppenbarligen gör noll sense! Och så attackerar de Fred. Det är nog inte canon förmodligen...
Då behövs det också ett till tvådelat avsnitt som plockas bort, och då vet jag vilket: avsnittet där Timons mamma kommer på besök som också visar sig vara Fred!
Så fem avsnitt bort från serien, varav ett är ett längre Specialavsnitt och de andra egentligen är ett halvt avsnitt om du förstår vad jag menar.
(det kan finnas fler avsnitt i olika Disney-serier som jag kanske vill skriva om eller plocka bort för att få närmast perfekta serier, och detsamma gäller även vissa karaktärer i serierna, men det är de tidigare nämnda jag kommer på just nu, det KAN hända att jag kommer på fler senare, men annars tycker jag de flesta avsnitt och karaktärer i många utav Disneys serier höjer intrycket och går att tycka om, och de flesta av antagonisterna är väl formade antagonister)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2023 kl. 21:44:51Om jag nu sett dessa har jag isåfall glömt det, men det finns 39 stycken avsnitt av denna serie och de jag kommer ihåg eller har sett tycker jag har fungerat bra trots sina konstigheter.
De du nämner låter i mina ögon inte alls i närheten av lika långsökta eller onödiga som Amazon Quiver avsnittet eller Kung Mamood, Morsan, Farsan, Monty, Shelby eller Fru Sköldpadda
Kanske inte lika långsökt, ja. Men jag skulle argumentera för att mängden bizarra avsnitt i
Quack Pack är fler än vad
Timon och Pumbaa består av, eller åtminstone en större del i proportion till den totala mängden avsnitt.
Måste nog säga att Nya Äventyr Med Nalle Puh hade klarat sig bra utan avsnittet"Trap As Trap Can"En vänlig heffaklump känns som en prototyp till Heffa men aningen outvecklad.Varför e Farsan så allergisk?Allt slutar med att han fångar sig själv i fällan.Av alla avsnitt jag sett i programmet e detta de svagaste hittills.Vet att dom medverkar i ett annat avsnitt men de har jag int sett än.Nya Äventyr Med Nalle Puh har i alla fall helkönstiga scener,obehagligt & random
Citat från: MOA skrivet 31 augusti 2023 kl. 23:42:22Måste nog säga att Nya Äventyr Med Nalle Puh hade klarat sig bra utan avsnittet"Trap As Trap Can"En vänlig heffaklump känns som en prototyp till Heffa men aningen outvecklad.Varför e Farsan så allergisk?Allt slutar med att han fångar sig själv i fällan.Av alla avsnitt jag sett i programmet e detta de svagaste hittills.Vet att dom medverkar i ett annat avsnitt men de har jag int sett än.Nya Äventyr Med Nalle Puh har i alla fall helkönstiga scener,obehagligt & random
Det är subjektivt hur de upplevs, men personligen anser jag att de flesta av seriens "knasiga" scener bidrar till charmen som den har. Sjumilaskogen är trots allt inte den plats där det förekommer särskilt mycket logik.
Och pm du tyckte det avsnittet var konstigt så är jag intresserad av om vad du kommer tycka om avsnittet "
The Monster Frankenpooh".
Filmen Det Var En Gång Filmstudio;
- Den verkliga speltiden är bara 9 minuter, jag hade gjort den längre, kanske närmare 40 minuter, dels för fler karaktärers skull och dels för mer dialogs skull.
- Även om det är många karaktärer från huvudstudions långfilmer och kortfilmer med i denna serie (543 st) så fattas det fortfarande alldeles för många karaktärer, så jag hade sett till att de blivit fler än dubbelt så många.
- Jag hade även lagt till karaktärer som är otecknade, som Mary Poppins till exempel, och då skulle dessa karaktärer vara tecknade här.
- Jag hade även lagt till karaktärer från Pixars filmer, de kanske inte är från samma studio, men samtliga långfilmer har också skapats i samarbete med Disney, därför hade jag även låtit dessa få vara med.
- Jag hade även lagt till karaktärer från Förtrollad, Vem Satte Dit Roger Rabbit?, The Nightmare Before Christmas och DisneyToons produktioner, även om dessa inte kommer från huvudstudion.
(kommer kanske på mer senare...)
Hur tycker ni om denna kortfilm? Har ni några egna tankar om den?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 november 2023 kl. 22:46:25Filmen Det Var En Gång Filmstudio;
- Den verkliga speltiden är bara 9 minuter, jag hade gjort den längre, kanske närmare 40 minuter, dels för fler karaktärers skull och dels för mer dialogs skull.
Om man skulle få samma handling att funka för en 40 minuter lång special så skulle man ju behöva ha en scen var för många av karaktärerna annars hade ju inte handlingen funkat eftersom att den ändå är så pass enkelt.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 8 november 2023 kl. 22:49:54Om man skulle få samma handling att funka för en 40 minuter lång special så skulle man ju behöva ha en sen var för många av karaktärerna annars hade ju inte handlingen funkar eftersom att den ändå är så pass enkelt.
Jag tänker såhär, en featurett är en film som är 20-40 minuter lång och eftersom denna film är menad som specialfilm i form av hyllning till studions 100 år så tycker jag att den är alldeles för kort, tycker den hade passat bättre som featurett.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 november 2023 kl. 22:53:12Jag tänker såhär, en featurett är en film som är 20-40 minuter lång och eftersom denna film är menad som specialfilm i form av hyllning till studions 100 år så tycker jag att den är alldeles för kort, tycker den hade passat bättre som featurett.
Spoiler
Det föstår jag, Men filmens handling är ju bara att alla Disney karaktärerna ska ta sig ut från studion för att samlas till ett familjefoto och den handlingen är ganska enkel.
Idén att göra den längre är ju inte alls dum men handlingen måste utvecklas kanske att skurkarna faktiskt gör någonting som påverkar handlingen...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 november 2023 kl. 22:46:25Filmen Det Var En Gång Filmstudio;
- Den verkliga speltiden är bara 9 minuter, jag hade gjort den längre, kanske närmare 40 minuter, dels för fler karaktärers skull och dels för mer dialogs skull.
- Även om det är många karaktärer från huvudstudions långfilmer och kortfilmer med i denna serie (543 st) så fattas det fortfarande alldeles för många karaktärer, så jag hade sett till att de blivit fler än dubbelt så många.
- Jag hade även lagt till karaktärer som är otecknade, som Mary Poppins till exempel, och då skulle dessa karaktärer vara tecknade här.
- Jag hade även lagt till karaktärer från Pixars filmer, de kanske inte är från samma studio, men samtliga långfilmer har också skapats i samarbete med Disney, därför hade jag även låtit dessa få vara med.
- Jag hade även lagt till karaktärer från Förtrollad, Vem Satte Dit Roger Rabbit?, The Nightmare Before Christmas och DisneyToons produktioner, även om dessa inte kommer från huvudstudion.
(kommer kanske på mer senare...)
Hur tycker ni om denna kortfilm? Har ni några egna tankar om den?
Håller med. Det var en otrolig hyllning (eller födelsedagspresent) till Walt Disney. Tycker också att det kunde bli en långfilm för att vi får se mer scener med alla karaktärerna, som du sa. Tycker de borde göra en serie baserad på detta, också... Fler karaktärer borde absolut ha varit med, de också. De otecknade karaktärerna och de från Pixar borde absolut ha varit med, samt de från filmerna du nämnde. Förresten, tycker du att karaktärerna från
Sången om Södern borde ha varit med? Jag vet att filmen var kontroversiell, men jag själv hade haft med Bror Kanin, Bror Räv och Bror Björn i den.
Så... Ja, jag håller med om allt du sa. Det hade varit ännu coolare, även om den redan är ett mästerverk för mig. ;)
Citat från: Skokaka skrivet 8 november 2023 kl. 23:03:59Håller med. Det var en otrolig hyllning (eller födelsedagspresent) till Walt Disney. Tycker också att det kunde bli en långfilm för att vi får se mer scener med alla karaktärerna, som du sa. Tycker de borde göra en serie baserad på detta, också... Fler karaktärer borde absolut ha varit med, de också. De otecknade karaktärerna och de från Pixar borde absolut ha varit med, samt de från filmerna du nämnde. Förresten, tycker du att karaktärerna från Sången om Södern borde ha varit med? Jag vet att filmen var kontroversiell, men jag själv hade haft med Bror Kanin, Bror Räv och Bror Björn i den.
Så... Ja, jag håller med om allt du sa. Det hade varit ännu coolare, även om den redan är ett mästerverk för mig. ;)
Jo, karaktärer från
Sången om Södern skulle också vara med, även karaktärer från
Det Svarta Fåret. (som heller inte var med)
Bra att du sa det förresten, de kanske borde göra någon form av spin-off av det också, eftersom Disney varit en så stor inspirationskälla till andra stora amerikanska familje-företag, i denna spin-off borde man ha med karaktärer från bl.a. DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Svanprinsessan, 20th Century Fox & Blue Sky Studios (även om dessa nu ägs av Disney), Universal & Illumination, Trollkarlen Från Oz, osv.
Håller dock med om att filmen redan är välgjord trots att den är kort.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 november 2023 kl. 22:46:25- Jag hade även lagt till karaktärer från Pixars filmer, de kanske inte är från samma studio, men samtliga långfilmer har också skapats i samarbete med Disney, därför hade jag även låtit dessa få vara med.
———-
Hur tycker ni om denna kortfilm? Har ni några egna tankar om den?
Spontant håller jag med dig om att det hade varit en trevlig överraskning om de hade satt in ett antal Pixar-karaktärer i kortfilmen, som Woody och Buzz, Flip, Prinsessan Atta och Hopper eller varför inte Sulley och Mike?
Å andra sidan kan det också argumenteras för att det skulle passa bättre till en separat jubileumsfilm endast för Pixar, när tiden är inne. Nu har Pixar visserligen inte gjort lika många filmer som de kan ta karaktärer från jämfört med Disneys egenproducerande verk, men det är samtidigt ingen
liten ensemble de har tillgänglig.
Gällande kortfilmen överlag så tyckte jag att den väldigt trevlig och känslosam. Den är i det kortaste laget och kunde gärna ha fått utökats lite mer i speltid, men det är en glad överraskning att så många av studions karaktärer (även från mindre kända/uppmärksammade verk som
Taran och den magiska kitteln) visas upp och deltar, och blandingen av äldre och nyare karaktärer tar bra hänsyn till den långa filmhistoria Disney har skapat.
Spoiler
Sedan personligen njöt jag fullt ut av behandlingen som Hans fick. ;D
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 november 2023 kl. 23:20:41Jo, karaktärer från Sången om Södern skulle också vara med, även karaktärer från Det Svarta Fåret. (som heller inte var med)
Bra att du sa det förresten, de kanske borde göra någon form av spin-off av det också, eftersom Disney varit en så stor inspirationskälla till andra stora amerikanska familje-företag, i denna spin-off borde man ha med karaktärer från bl.a. DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Svanprinsessan, 20th Century Fox & Blue Sky Studios (även om dessa nu ägs av Disney), Universal & Illumination, Trollkarlen Från Oz, osv.
Håller dock med om att filmen redan är välgjord trots att den är kort.
Karaktärer från olika studios studios i samma serie? Undrar om det vore möjligt, men det hade jag faktiskt gärna vilja se.
Citat från: Lillefot skrivet 8 november 2023 kl. 23:48:11Å andra sidan kan det också argumenteras för att det skulle passa bättre till en separat jubileumsfilm endast för Pixar, när tiden är inne.
Det blir ju svårare att räkna dock när det kommer till Pixar för det är ju inte grundat som animationsstudio. Ska man då räkna från året företaget skapades eller 1984 då de gjorde sin första kortfilm eller kanske 1995 med Toy Story?
Räknar man från första kortfilmen så blir det ju 40 års jubileum nästa år.
Citat från: Lillefot skrivet 8 november 2023 kl. 23:48:11Spontant håller jag med dig om att det hade varit en trevlig överraskning om de hade satt in ett antal Pixar-karaktärer i kortfilmen, som Woody och Buzz, Flip, Prinsessan Atta och Hopper eller varför inte Sulley och Mike?
Å andra sidan kan det också argumenteras för att det skulle passa bättre till en separat jubileumsfilm endast för Pixar, när tiden är inne. Nu har Pixar visserligen inte gjort lika många filmer som de kan ta karaktärer från jämfört med Disneys egenproducerande verk, men det är samtidigt ingen liten ensemble de har tillgänglig.
Gällande kortfilmen överlag så tyckte jag att den väldigt trevlig och känslosam. Den är i det kortaste laget och kunde gärna ha fått utökats lite mer i speltid, men det är en glad överraskning att så många av studions karaktärer (även från mindre kända/uppmärksammade verk som Taran och den magiska kitteln) visas upp och deltar, och blandingen av äldre och nyare karaktärer tar bra hänsyn till den långa filmhistoria Disney har skapat.
Spoiler
Sedan personligen njöt jag fullt ut av behandlingen som Hans fick. ;D
Den innehöll även flera roliga scener, till exempel när Flash ska till hissen, när Vaiana räddar Blunder, när Antonio har sällskap av djur från andra Disney-filmer och sedan får syn på Johanna som är påväg att äta Jack & Gus och Pluto räddar dem, osv.
Sedan tycker jag slutet är vackert, när Felix, Herkules och Gudmodern hjälper Långben.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 5 april 2023 kl. 14:17:34Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.
Och just det, jag tycker Michael framstår som oerhört oförskämd karaktär, så jag hade ändrat karaktärens personlighet till både en bättre pappa och en bättre person överlag.
Jag hade även gjort detsamma med Christoffer Robin i
Christoffer Robin & Nalle Puh, han är dock inte lika hemsk som Michael, men ändå markant försämrad gentemot tidigare, precis som Michael.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 5 april 2023 kl. 14:17:34Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.
Jag hade haft med en äldre vesion av Winifred Back från den första filmen.
Don nämed knappt George och Winifred i filmen :(
Båda kunde logiskt sett varit vid liv i tiden då filmen utspelars ;)
Om ni var tvungna att ändra en sak i en klassisk dubbning vad skulle det vara?
Citat från: Adam Larsson skrivet 16 november 2023 kl. 22:34:02Om ni var tvungna att ändra en sak i en klassisk dubbning vad skulle det vara?
En Kvunna skulle spelat Fru-Fru i Aristocats.
Citat från: Adam Larsson skrivet 16 november 2023 kl. 22:34:02Om ni var tvungna att ändra en sak i en klassisk dubbning vad skulle det vara?
Om jag var tvungen att byta ut någon i en klassisk så skulle jag nog byta ut Beppe Wolgers mot Cornelis Vreeswijk. Det har inget med själv insatsen att göra men det hade varit mer praktiskt för produktionen.
Citat från: gstone skrivet 16 november 2023 kl. 22:35:25En Kvunna skulle spelat Fru-Fru i Aristocats.
Precis vad jag tänkte säga, då hade man haft en närmast perfekt dubbning.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 22:37:40Om jag var tvungen att byta ut någon i en klassisk så skulle jag nog byta ut Beppe Wolgers mot Cornelis Vreeswijk. Det har inget med själv insatsen att göra men det hade varit mer praktiskt för produktionen.
Väldigt smart tänkt :D👍
Tror du han skulle ställt upp ?
Citat från: gstone skrivet 16 november 2023 kl. 22:57:03Tror du han skulle ställt upp ?
Cornelis Vreeswijk har ju varit med i andra dubbningar, så varför inte...? Vet inte om han medverkat i något annat, men han spelade åtminstone Falkor i den klassiska västtyska familjefilmen
Den oändliga historien (1984). :)
(Och gjorde en väldigt bra insats, bör tilläggas)
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 23:09:14Cornelis Vreeswijk har ju varit med i andra dubbningar, så varför inte...? Vet inte om han medverkat i något annat, men han spelade åtminstone Falkor i den klassiska västtyska familjefilmen Den oändliga historien (1984). :)
Typ 30 år efter Djungelboken dock ;)
Citat från: gstone skrivet 16 november 2023 kl. 23:12:06Typ 30 år efter Djungelboken dock ;)
Cornelis var väl dock mer aktiv 1967 än vad han var 1984. På 80-talet gjorde han ju inte så värst mycket ny musik utan han gjorde mest spelningar och uppträdanden.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 23:16:41Cornelis var väl dock mer aktiv 1967 än vad han var 1984. På 80-talet gjorde han ju inte så värst mycket ny musik utan han gjorde mest spelningar och uppträdanden.
Okej.
Jag tänkte på ett
vist sätt. Men sen komma jag ihåg att den tanken inte logiskt hängde ihpå så jag tänker förklara ;)
Citat från: gstone skrivet 16 november 2023 kl. 23:25:02Okej.
Jag tänkte på ett vist sätt. Men sen komma jag ihåg att den tanken inte logiskt hängde ihpå så jag tänker förklara ;)
Förklara gärna för jag fattar ingenting
Citat från: Marcusen skrivet 16 november 2023 kl. 23:30:48Förklara gärna för jag fattar ingenting
Jag vill inte förklara.
Citat från: gstone skrivet 16 november 2023 kl. 23:32:37Jag vill inte förklara.
Varför tog du upp det från början då? Man kan ju inte säga att man har en tanke så där för att sedan inte dela med sig.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 9 november 2023 kl. 12:03:05Den innehöll även flera roliga scener, till exempel när Flash ska till hissen, när Vaiana räddar Blunder, när Antonio har sällskap av djur från andra Disney-filmer och sedan får syn på Johanna som är påväg att äta Jack & Gus och Pluto räddar dem, osv.
Sedan tycker jag slutet är vackert, när Felix, Herkules och Gudmodern hjälper Långben.
Kom att tänka på det, om följande karaktärer hade haft dialog i kortfilmen, vilka tror ni då hade gjort rollerna? (om vi endast tar med karaktärer som medverkar i kortfilmen, vilket ni kan se i videon nedan);
https://www.youtube.com/watch?v=-DFxINWQXyE
(karaktärer som har dialog eller sångrepliker OCH försetts med svenska röster i denna kortfilm är Musse Pigg, Mimmi Pigg, Långben, Kalle Anka, Snövit, Butter, Pinocchio, Benjamin Syrsa, Stampe, Blomma, Herr Padda, Askungen, Prins Charming, Hattmakaren, Peter Pan, Trofast, Flora, Magdalena, Merlin, Nalle Puh, Ior, Mowgli, Baloo, Kaa, Robin Hood, Lille John, Ariel, Blunder, Ursula, Joey, Belle, Odjuret, Clocksworth, Gaston, Aladdin, Anden, Jago, Timon, Rafiki, Scar, Pocahontas, Quasimodo, Hades, Mulan, Kuzco, roboten Carl, Roffe, Tiana, Rapunzel, Röjar-Ralf, Anna, Elsa, Olof, Kristoffer, Baymax, Judy Hopps, Nick Wilde, Flash, Vaiana, Maui, Raya, Sisu och Asha)
Så för karaktärer som inte är dubbade till svenska eller som saknar repliker i kortfilmen, vilka skulle då vara rösterna?
Jag skulle väldigt gärna prata om vilka karaktärer från Walt Disney Animation Studios som saknas som jag hade lagt till i kortfilmen men det är sent nu så jag tror jag gör det imorgon istället...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 november 2023 kl. 00:07:25Kom att tänka på det, om följande karaktärer hade haft dialog i kortfilmen, vilka tror ni då hade gjort rollerna? (om vi endast tar med karaktärer som medverkar i kortfilmen, vilket ni kan se i videon nedan);
https://www.youtube.com/watch?v=-DFxINWQXyE
(karaktärer som har dialog eller sångrepliker OCH försetts med svenska röster i denna kortfilm är Musse Pigg, Mimmi Pigg, Långben, Kalle Anka, Snövit, Butter, Pinocchio, Benjamin Syrsa, Stampe, Blomma, Herr Padda, Askungen, Prins Charming, Hattmakaren, Peter Pan, Trofast, Flora, Magdalena, Merlin, Nalle Puh, Ior, Mowgli, Baloo, Kaa, Robin Hood, Lille John, Ariel, Blunder, Ursula, Joey, Belle, Odjuret, Clocksworth, Gaston, Aladdin, Anden, Jago, Timon, Rafiki, Scar, Pocahontas, Quasimodo, Hades, Mulan, Kuzco, roboten Carl, Roffe, Tiana, Rapunzel, Röjar-Ralf, Anna, Elsa, Olof, Kristoffer, Baymax, Judy Hopps, Nick Wilde, Flash, Vaiana, Maui, Raya, Sisu och Asha)
Så för karaktärer som inte är dubbade till svenska eller som saknar repliker i kortfilmen, vilka skulle då vara rösterna?
Jag skulle väldigt gärna prata om vilka karaktärer från Walt Disney Animation Studios som saknas som jag hade lagt till i kortfilmen men det är sent nu så jag tror jag gör det imorgon istället...
Tja, det är en rätt stor cast, blir lite klurigt, ärligt talat...
Så... Har du möjligen några karaktärer i tankarna som du tänkte lägga till än?
Citat från: Skokaka skrivet 20 november 2023 kl. 20:26:35Tja, det är en rätt stor cast, blir lite klurigt, ärligt talat...
Så... Har du möjligen några karaktärer i tankarna som du tänkte lägga till än?
Jo, det har jag faktiskt;
- Snövits skogsvänner
- Kråkorna (även om jag vet att de kan uppfattas racistiska om man är på fel humör), Elefamterna, Herr Stork och Cirkusdirektören (att få med Casey Jr hade varit svårt eftersom han måste ha rels)
- Faline, Bambis mamma, Bambis pappa, Stampes mamma, Stampes systrar och Falines mamma
- Bruno, Majoren, Kungen och Hertigen
- Dodo, Ödlan Bill, Valrossen, Snickaren, Sjusovarmusen, Spelkorten, Dinah och Storasystern
- Tigerlilja, Mary Darling, George Darling och Piraterna
- Tony, Joe, Bull, Tuffy, Boris, Pedro, Taxi och Bävern
- Törnrosas skogsvänner, Diablo, Kung Stefan, Drottning Leah, Kung Hubert och Samson
- Sergeant Rapp, Översten, Kapten, Dang, Trofast, Lucy och Jeppe & Hjalle
- Buzzie, Flaps, Ziggy & Dizzie, Akela, Rama & Rakscha (låt mig få lägga till Rocky och Beaky också)
- Napoleon, Lafayette, Amelia, Abigail, Waldo, Frou-Frou, Scat Cats gäng (inklusive Shun-Gon även om jag vet att han kan uppfattas racistisk om man är på fel humör), Madame Adelaide Bonfamille och George Hautecourt
- Trigger, Dumdum, Otto, Sixten, Lilla Syster, Kung Richard, Tonys fader, Änkan Kanin, Krokodilen och Noshörningsvakterna
- Ella-Maj, Lukas, Sköldpaddan, Kaninen, Ugglan, Mullvaden, Brutus & Nero, Evinrude och Ordförarmusen
- Vixey, Änkan Tweed, Amos Slade, Tjifen och Piggsvinet (jag hade även haft med vuxna och barn Micke och Molle som separata karaktärer)
- Dallben, Kung Eiddileg och Doli
- Herr Flaversham, Toby, Felicia, Mrs Judson, Miss Kitty, Musdrottningen och Muskvinnan
- Jenny Foxworth, Fagin, Winston, Sykes och Roccos & DeSoto
- Kung Triton, Ariels systrar, Grimsby och Carlotta
- Joeys mamma, Faloo, Red, Krebbs och Frank
- Phillippe
- Mufasa, Sarabi och Sarafina (jag hade även haft vuxna och barn Simba och Nala som separata karaktärer)
- Kekata
- Clopin och Ärkediakonen
- Hera, Muserna och Hermes
- Shan-Yu, Fa Zhou, Fa Li, Mormor, General Li och Hayabusa
- Chicha, Chaca, Tipo, Ruby, Bucky och Servitrisen
- Preston Whitmore och Rourke
- Kapten Gantu och Högsta Rådsdamen
- Scroop
- Tug
- Buck och Lycko-Jack
- Eudora, James och Big Dady La Bouff
- Stabbington-bröderna, Pub-busarna, Kung Fredrik, Drottning Arianna och Vaktchefen
- Drottning Iduna och Kung Ragnar
- Tadashi Hamada
- Fru Otterton, Herr Otterton, Manchas, Lionheart, Bonnie & Stu Hopps, Doug, Yax, Priscilla och Finnick
- Hövding Tui, Sina, Farmor Tala och Tamatoa
- Slaktarn, Pyro, Lille Debbie och Felony
- Yelana
- Hövding Benja
- Pico, Parce och Chispi
- Kapten Pulk
(med reservation för att jag kanske kommer på fler karaktärer senare och isåfall fyller i)
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 22:37:40Om jag var tvungen att byta ut någon i en klassisk så skulle jag nog byta ut Beppe Wolgers mot Cornelis Vreeswijk. Det har inget med själv insatsen att göra men det hade varit mer praktiskt för produktionen.
Hur är det mer praktiskt om du menar Djungelboken 2 så dog både Beppe och Cornelis på 80-talet
Citat från: Zebastian skrivet 20 november 2023 kl. 21:38:49Hur är det mer praktiskt om du menar Djungelboken 2 så dog både Beppe och Cornelis på 80-talet
Jag tänkte mer på att Cornelis ju var en känd trubadur med en röst som ändå skulle kunna passa Baloo och då spela honom både i tal och sång.
Ska man nu även se till Djungelboken 2 så var ju Jack Vreeswijk fortfarande vid liv som kunde låta väldigt likt sin pappa.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 november 2023 kl. 20:59:56Jo, det har jag faktiskt;
- Snövits skogsvänner
- Kråkorna (även om jag vet att de kan uppfattas racistiska om man är på fel humör), Elefamterna, Herr Stork och Cirkusdirektören (att få med Casey Jr hade varit svårt eftersom han måste ha rels)
- Faline, Bambis mamma, Bambis pappa, Stampes mamma, Stampes systrar och Falines mamma
- Bruno, Majoren, Kungen och Hertigen
- Dodo, Ödlan Bill, Valrossen, Snickaren, Sjusovarmusen, Spelkorten, Dinah och Storasystern
- Tigerlilja, Mary Darling, George Darling och Piraterna
- Tony, Joe, Bull, Tuffy, Boris, Pedro, Taxi och Bävern
- Törnrosas skogsvänner, Diablo, Kung Stefan, Drottning Leah, Kung Hubert och Samson
- Sergeant Rapp, Översten, Kapten, Dang, Trofast, Lucy och Jeppe & Hjalle
- Buzzie, Flaps, Ziggy & Dizzie, Akela, Rama & Rakscha (låt mig få lägga till Rocky och Beaky också)
- Napoleon, Lafayette, Amelia, Abigail, Waldo, Frou-Frou, Scat Cats gäng (inklusive Shun-Gon även om jag vet att han kan uppfattas racistisk om man är på fel humör), Madame Adelaide Bonfamille och George Hautecourt
- Trigger, Dumdum, Otto, Sixten, Lilla Syster, Kung Richard, Tonys fader, Änkan Kanin, Krokodilen och Noshörningsvakterna
- Ella-Maj, Lukas, Sköldpaddan, Kaninen, Ugglan, Mullvaden, Brutus & Nero, Evinrude och Ordförarmusen
- Vixey, Änkan Tweed, Amos Slade, Tjifen och Piggsvinet (jag hade även haft med vuxna och barn Micke och Molle som separata karaktärer)
- Dallben, Kung Eiddileg och Doli
- Herr Flaversham, Toby, Felicia, Mrs Judson, Miss Kitty, Musdrottningen och Muskvinnan
- Jenny Foxworth, Fagin, Winston, Sykes och Roccos & DeSoto
- Kung Triton, Ariels systrar, Grimsby och Carlotta
- Joeys mamma, Faloo, Red, Krebbs och Frank
- Phillippe
- Mufasa, Sarabi och Sarafina (jag hade även haft vuxna och barn Simba och Nala som separata karaktärer)
- Kekata
- Clopin och Ärkediakonen
- Hera, Muserna och Hermes
- Shan-Yu, Fa Zhou, Fa Li, Mormor, General Li och Hayabusa
- Chicha, Chaca, Tipo, Ruby, Bucky och Servitrisen
- Preston Whitmore och Rourke
- Kapten Gantu och Högsta Rådsdamen
- Scroop
- Tug
- Buck och Lycko-Jack
- Eudora, James och Big Dady La Bouff
- Stabbington-bröderna, Pub-busarna, Kung Fredrik, Drottning Arianna och Vaktchefen
- Drottning Iduna och Kung Ragnar
- Tadashi Hamada
- Fru Otterton, Herr Otterton, Manchas, Lionheart, Bonnie & Stu Hopps, Doug, Yax, Priscilla och Finnick
- Hövding Tui, Sina, Farmor Tala och Tamatoa
- Slaktarn, Pyro, Lille Debbie och Felony
- Yelana
- Hövding Benja
- Pico, Parce och Chispi
- Kapten Pulk
(med reservation för att jag kanske kommer på fler karaktärer senare och isåfall fyller i)
Dom har nog inte plats för alla ;)
Citat från: Lillefot skrivet 31 augusti 2023 kl. 23:51:47Det är subjektivt hur de upplevs, men personligen anser jag att de flesta av seriens "knasiga" scener bidrar till charmen som den har. Sjumilaskogen är trots allt inte den plats där det förekommer särskilt mycket logik.
För mig personligen, så finns det inte ett enda avsnitt jag kan komma på ur
Bumbibjörnarna,
DuckTales,
Nya Äventyr med Nalle Puh,
Piff & Puff Räddningspatrullen,
Luftens Hjältar,
Darkwing Duck,
Långbens Galna Gäng,
Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien eller
Bonkers som är så bizarrt att jag skulle vilja slopa det, iallafall inte vad jag kan komma på, och detsamma gäller även karaktärer i detta fallet, och just dessa är de äldsta Disney-serierna.
Scooby-Doo filmerna från slutet av 90-talet/början av 2000-talet, även kända som "Mook Scooby-Doo" skulle jag ha gett högre budgetar och mer kreativ frihet till filmskaparna. Efter Scooby-Doo på Zombieön led filmerna av ökad studiopåverkan vilket jag tycker har gjort handlingar i de senare filmerna lite sämre.
Så jag skulle ge skaparna fullständig kreativ kontroll över alla dessa filmer och inte tvinga på dem manus från utomstående som inte visste hur man skrev för animation.
Mästerkatten 2;
Den filmen är både välgjord och sevärd även om jag inte är lika förtjust i den som många andra är, jag ogillar den inte men tycker inte den riktigt håller upp till DreamWorks-standarden, jag tycker animationen för det mesta är bra även om det förekommer lite störande på vissa ställen, det som drar ner den är de här aspekterna;
- att folk faktiskt är ute efter Mästerkatten istället för att se upp till honom samt att både han och Kitty Mjuktass faktiskt STJÄL istället för att hjälpa de behövande
- att Mästerkatten förlorat alla sina liv utom ett
- att Guldlock faktiskt är ute efter att döda katten
- dynamiken mellan Guldlock och björnarna är lite väl absurd
- björnarnas design är lite väl överdrivna
- Jack Hornets design är lite väl överdriven
- de två kvinnorna som Jack Horner pratar med, den ena av dem förvandlas till guld medans den andra överlever, så jag hade sett till att antingen båda blivit guld eller att båda överlevt
- syrsan känns mest bara irriterande och i vägen i det här fallet och känns som en dålig rip-off av Disneys Benjamin Syrsa (om än inte alls i närheten av lika mycket som Benjamin i Disneys nyinspelning från 2022), och inte gör det saken bättre att Guldlock och björnarna sedan försöker attackera honom i slutet
- att både Mästerkatten och Guldlock önskningar i slutändan blir poänglösa
(kommer kanske på mer senare...)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 december 2023 kl. 09:49:26Mästerkatten 2;
Den filmen är både välgjord och sevärd även om jag inte är lika förtjust i den som många andra är, jag ogillar den inte men tycker inte den riktigt håller upp till DreamWorks-standarden, jag tycker animationen för det mesta är bra även om det förekommer lite störande på vissa ställen, det som drar ner den är de här aspekterna;
- att folk faktiskt är ute efter Mästerkatten istället för att se upp till honom samt att både han och Kitty Mjuktass faktiskt STJÄL istället för att hjälpa de behövande
- att Mästerkatten förlorat alla sina liv utom ett
- att Guldlock faktiskt är ute efter att döda katten
- dynamiken mellan Guldlock och björnarna är lite väl absurd
- björnarnas design är lite väl överdrivna
- Jack Hornets design är lite väl överdriven
- de två kvinnorna som Jack Horner pratar med, den ena av dem förvandlas till guld medans den andra överlever, så jag hade sett till att antingen båda blivit guld eller att båda överlevt
- syrsan känns mest bara irriterande och i vägen i det här fallet och känns som en dålig rip-off av Disneys Benjamin Syrsa (om än inte alls i närheten av lika mycket som Benjamin i Disneys nyinspelning från 2022), och inte gör det saken bättre att Guldlock och björnarna sedan försöker attackera honom i slutet
- att både Mästerkatten och Guldlock önskningar i slutändan blir poänglösa
(kommer kanske på mer senare...)
Jag tror dock det är meningen att syrsan ska vara baserad på Benjamin Syrsa.
Citat från: Skokaka skrivet 8 december 2023 kl. 20:51:04Jag tror dock det är meningen att syrsan ska vara baserad på Benjamin Syrsa.
Det tror jag med, och hans konversation med Jack Horner funkar.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 november 2023 kl. 22:46:25Filmen Det Var En Gång Filmstudio;
- Den verkliga speltiden är bara 9 minuter, jag hade gjort den längre, kanske närmare 40 minuter, dels för fler karaktärers skull och dels för mer dialogs skull.
- Även om det är många karaktärer från huvudstudions långfilmer och kortfilmer med i denna serie (543 st) så fattas det fortfarande alldeles för många karaktärer, så jag hade sett till att de blivit fler än dubbelt så många.
- Jag hade även lagt till karaktärer som är otecknade, som Mary Poppins till exempel, och då skulle dessa karaktärer vara tecknade här.
- Jag hade även lagt till karaktärer från Pixars filmer, de kanske inte är från samma studio, men samtliga långfilmer har också skapats i samarbete med Disney, därför hade jag även låtit dessa få vara med.
- Jag hade även lagt till karaktärer från Förtrollad, Vem Satte Dit Roger Rabbit?, The Nightmare Before Christmas och DisneyToons produktioner, även om dessa inte kommer från huvudstudion.
(kommer kanske på mer senare...)
Hur tycker ni om denna kortfilm? Har ni några egna tankar om den?
Kom att tänka på det, många Disney-karaktärer i denna kortfilm har arkivinspelningar och nya repliker och klassiska repliker från sina filmer som de återupptar samt referenser till filmerna och konverserar med varandra på många olika sätt, så om vi kunde lägga till ännu mer konversationer på bild samt ännu fler repliker från ännu fler karaktärer så hade vi haft en kortfilm som var fyllt med vad man kallar massor av finsaker.
Gällande Pixar så tror jag att man hade kunnat lägga till exempelvis en arkivinspelning av Buzz Lightyear, en arkivinspelning av Hamm, en arkivinspelning av Blixten McQueen, osv., även Merida hade kunnat visa upp sina bågskytte-talanger sin säkert skulle imponera bland annat kaninungen Hoppsan, sen kunde Jessie joddla.
Liksom att några killar snyggar upp sig tillsammans i Herrarnas hade man även kunnat göra samma sak med Damernas. (där hade till exempel Ariel kunnat snygga upp sig i håret med "dinkelhopparen")
(kommer kanske på mer senare)
Om ni har några fler tankar och idéer kring detta så är ni mer än gärna välkomna att dela med er av det. :) (tankar om medverkande karaktärers svenska röster i kortfilmen om de hade talat i kortfilmen samt icke-medverkande karaktärers svenska röster om de hade medverkat går också bra att prata om)
Citat från: Skokaka skrivet 8 november 2023 kl. 23:03:59Håller med. Det var en otrolig hyllning (eller födelsedagspresent) till Walt Disney. Tycker också att det kunde bli en långfilm för att vi får se mer scener med alla karaktärerna, som du sa. Tycker de borde göra en serie baserad på detta, också... Fler karaktärer borde absolut ha varit med, de också. De otecknade karaktärerna och de från Pixar borde absolut ha varit med, samt de från filmerna du nämnde. Förresten, tycker du att karaktärerna från Sången om Södern borde ha varit med? Jag vet att filmen var kontroversiell, men jag själv hade haft med Bror Kanin, Bror Räv och Bror Björn i den.
Så... Ja, jag håller med om allt du sa. Det hade varit ännu coolare, även om den redan är ett mästerverk för mig. ;)
Kanske karaktärerna kunde ha sagt följande repliker (samma som från filmerna);
- Buzz Lightyear: To Infinity and Beyond
- Hamm: Hey, head's up everybody, it's showtime
- Sarge: Moove...
- Dory: Just keep swimming...
- Lightning McQueen: Catchao
och så vidare...
(sen kunde man till exempel använda en instrumental version av bland annat You Got A Friend In Me, med flera.)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2023 kl. 21:45:24Kanske karaktärerna kunde ha sagt följande repliker (samma som från filmerna);
- Buzz Lightyear: To Infinity and Beyond
- Hamm: Hey, head's up everybody, it's showtime
- Sarge: Moove...
- Dory: Just keep swimming...
- Lightning McQueen: Catchao
och så vidare...
(sen kunde man till exempel använda en instrumental version av bland annat You Got A Friend In Me, med flera.)
Ja, verkligen. ;D
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 7 december 2023 kl. 23:05:36Scooby-Doo filmerna från slutet av 90-talet/början av 2000-talet, även kända som "Mook Scooby-Doo" skulle jag ha gett högre budgetar och mer kreativ frihet till filmskaparna. Efter Scooby-Doo på Zombieön led filmerna av ökad studiopåverkan vilket jag tycker har gjort handlingar i de senare filmerna lite sämre.
Så jag skulle ge skaparna fullständig kreativ kontroll över alla dessa filmer och inte tvinga på dem manus från utomstående som inte visste hur man skrev för animation.
Fast ibland behöver även skaparna tyglas ;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2023 kl. 12:41:04Kom att tänka på det, många Disney-karaktärer i denna kortfilm har arkivinspelningar och nya repliker och klassiska repliker från sina filmer som de återupptar samt referenser till filmerna och konverserar med varandra på många olika sätt, så om vi kunde lägga till ännu mer konversationer på bild samt ännu fler repliker från ännu fler karaktärer så hade vi haft en kortfilm som var fyllt med vad man kallar massor av finsaker.
Gällande Pixar så tror jag att man hade kunnat lägga till exempelvis en arkivinspelning av Buzz Lightyear, en arkivinspelning av Hamm, en arkivinspelning av Blixten McQueen, osv., även Merida hade kunnat visa upp sina bågskytte-talanger sin säkert skulle imponera bland annat kaninungen Hoppsan, sen kunde Jessie joddla.
Liksom att några killar snyggar upp sig tillsammans i Herrarnas hade man även kunnat göra samma sak med Damernas. (där hade till exempel Ariel kunnat snygga upp sig i håret med "dinkelhopparen")
(kommer kanske på mer senare)
Om ni har några fler tankar och idéer kring detta så är ni mer än gärna välkomna att dela med er av det. :) (tankar om medverkande karaktärers svenska röster i kortfilmen om de hade talat i kortfilmen samt icke-medverkande karaktärers svenska röster om de hade medverkat går också bra att prata om)
Och just det, ja. Kanske det vore något om arkivljud användes i den svenska dubbningen, också.
Jag hade gett Frost Norrskenets Magi och Disney Princess Castle Quest datoranimation istället för legoanimation.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 december 2023 kl. 21:47:53Jag hade gett Frost Norrskenets Magi och Disney Princess Castle Quest datoranimation istället för legoanimation.
Lego kankse är billigare ;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 december 2023 kl. 21:47:53Jag hade gett Frost Norrskenets Magi och Disney Princess Castle Quest datoranimation istället för legoanimation.
Du fattar du väl att det inte är Lego på riktigt bara datoranimation som ser ut som Lego figurer.
Citat från: gstone skrivet 29 december 2023 kl. 22:44:29Lego kankse är billigare ;)
Varför skulle det vara billigare datoranimation är datornanimation
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 december 2023 kl. 22:47:31Du fattar du väl att det inte är Lego på riktigt bara datoranimation som ser ut som Lego figurer.Varför skulle det vara billigare datoranimation är datornanimation
Jag är inte förtjust i Lego-animation.
Lego-Filmen från 2014 funkar dock.
Alltså jag gillar inte när man Lego-animerar Disney-karaktärer.
Jag har hört att många inte är nöjda med Önskan som film, men jag är det, så då är jag nyfiken att höra era tankar om hur ni personligen skulle ha gjort filmen för att ni skulle vara nöjda?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 januari 2024 kl. 18:00:10Jag har hört att många inte är nöjda med Önskan som film, men jag är det, så då är jag nyfiken att höra era tankar om hur ni personligen skulle ha gjort filmen för att ni skulle vara nöjda?
Sidokaraktärerna (Ashas vänner) hade jag gett mer unika karaktärsdrag som första sak. I slutfilmen känns de lite för lika de sju dvärgarna för att helt sticka ut, framförallt de manliga och det hjälpts inte heller av deras klädsel.
För
Kapten Sabeltand från 2003 så hade jag lagt till
Flammenes Herre, skurklåten för Muntre Max/Glade Gorm som skrevs till teaterpjäsen baserad på filmen 2005. Den svänger helt enkelt riktigt bra:
Ja, låten skrevs efter filmens release, men det hade varit kul att få höra den även då. Eftersom den passar in med hans handlingar efter att
Spoiler
han får Sabeltand i en fälla, tar över svarta damen/jungfrun och börjar bränna ner Månviken/Kjuttaviken.
Jag har som kuriosa även skrivit en svensk översättning av den på fritiden av nyfikenhet.
Jag skulle get rollen som Matriarken i KM Studios omdubbning av Dumbo till Iwa Boman isället
Som du andra tre elefanterna skulle jag haft Marie Kühler, Birgitta Fernström och Louise Raeder.
Jag är i alla fall miss nöjd att två av elefetarna utöver Dumbos Mamma spelas av Monica Forsberg( det blir lite för mycket Monica ;D ;) ,
Citat från: gstone skrivet 19 januari 2024 kl. 17:22:48Jag skulle get rollen som Matriarken i KM Studios omdubbning av Dumbo till Iwa Boman isället
Som du andra tre elefanterna skulle jag haft Marie Kühler, Birgitta Fernström och Louise Raeder.
Jag är i alla fall miss nöjd att två av elefetarna utöver Dumbos Mamma spelas av Monica Forsberg( det blir lite för mycket Monica ;D ;) ,
Sen hade jag låtit Hans Lindgren, John Harryson, Charlie Elvegård och Gunnar Ernblad reprisera sina roller här, och framförallt hade jag behållit Doreen Dennings översättning och i synnerhet sångtexterna. (jag hade även låtit Hans Josefsson dubba Cirkusdirektören)
Dessutom hade jag låtit Olof Thunberg och John Harryson reprisera sina roller i omdubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln eftersom deras ersättande röster i omdubbningen inte var särskilt lyckade.
Jag hade även låtit den smale heta Jeppe och den tjocke heta Hjalle precis som det egentligen ska vara i omdubbningen av Dalmatinerna, dessutom hade jag låtit andra personer dubba den smale samt Tuff och Mulle.
Jag hade även låtit Stephan Karlsén dubba Kusken Barker i Pinocchio.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 12:10:53Några som jag vill nämna som jag tycker kunde ha haft detta;
Peter Pan (1953): jag hade gett Tigerlilja dialog samt att Tingeling och Sjöjungfruna hade gottgjort för Lena.
Törnrosa (1959): tycker det är synd att huvudkaraktären har såpass lite dialog i filmen, så jag hade gett henne ännu mera.
Svärdet i Stenen (1963): tycker synd om ekorrflickan, så jag hade gett henne större roll i filmen.
Djungelboken (1967): jag hade gett Rakscha mer dialog, sen hade jag behållit Rocky (en karaktär som plockades ur filmen).
Och just det;
I
Dumbo (1941) så hade jag sett till att samtliga vagnar i cirkuståget som Casey Junior drar efter sig hade fått visa sig i varenda scen där tåget förekommer då de i filmens resultat alldeles för ofta försvinner och kommer tillbaka och i alldeles för många scener så fattas det alldeles för många vagnar.
Och i
Djungelboken (1967) så hade jag även behållit Beaky som också plockades ur filmen. (Beaky är en gam)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 april 2024 kl. 12:00:53Och just det;
I Dumbo (1941) så hade jag sett till att samtliga vagnar i cirkuståget som Casey Junior drar efter sig hade fått visa sig i varenda scen där tåget förekommer då de i filmens resultat alldeles för ofta försvinner och kommer tillbaka och i alldeles för många scener så fattas det alldeles för många vagnar.
Och i Djungelboken (1967) så hade jag även behållit Beaky som också plockades ur filmen. (Beaky är en gam)
Hitt på nåt!
Okej, nu var det ändå ett bra tag sedan som jag kom på något att skriva om... Jag har pratat om Don Bluths filmer och filmer som jag faktiskt tyckte var bra eller okej, förutom om ni räknar när jag snabbt skrev om de enda tre Disney uppföljarna som jag gillade minst, förstås... På tal om Disney... Nu så tänker jag att prata en film som jag faktiskt inte är så galen i, faktum är, detta ses även som Disneys sämsta film, och jag håller med, detta och de tre nämnda uppföljarna är nog de enda Disney filmerna som jag inte tyckte om... Just det, jag snackar om inget annat än: Lilla Kycklingen! Nå, först av allt, jag brukade väl tycka om det bättre när jag var barn, förmodligen så gillade jag saker bättre när jag var yngre, men när jag blev äldre... Då så började min åsikt om filmen ärligt talat försämrats! Och jo, jag blev tyvärr tvungen att först kolla hela filmen igen innan jag började denna recenseringen för typ en eller två veckor sedan, kanske några mer, jag vet inte... Men hur som helst, jag blev ärligt talat mest uttråkad bara av att kolla igenom den igen... När jag kollade den när jag för första gången började att ogilla den så var det nog mest bara för att huvudkaraktären mobbas utav alla invånarna i staden, särskild hans mobbare Lollo Listig och hennes gåskompis (som jag inte minns namnet på) och jag gick väl igenom mobbning, så då störde jag mig mest utav dessa två... Nåja, jag vet att båda bättrar sig själva, fast Lollo blev dock bara hjärntvättad, hon blev knappast bättre... Och jag håller med alien polisen, Pluttens plötsliga romantik med Lollo är... Läskigt... :-\ :-[ Förresten, Lollo har tandinställning och Gåsen pratar inte, hur kommer det då sig att de är mobbare och är inte själv mobbade? Just saying, dessa personer brukar ju tyvärr bli mobbade, så detta är bara förvirrande... Förresten, om man ser från den ljusa sidan så ser vi egentligen inte mycket utav dessa två, så vi slipper se båda utav dom och känna cringe rätt mycket... Men, i hela fall... Den mest hatade karaktären i filmen är ju, av någon anledning, Tupp Kluck!
Ja, när jag var liten så har jag ärligt talat aldrig tänkt på hur usel han är som en farsa... Förresten, hans namn är Tupp? Hur sjutton översatte de "Buck" till "Tupp" som ett förnamn, egentligen? ??? Eh... Förresten, huvudkaraktären heter bokstavligen bara "Lilla Kycklingen" och jag tror dock att hans riktigt namn är Ace. Men, men... För att förkorta namnet så kan jag väl kalla honom bara för Kycklingen eller LK, ja?... Men hur som helst, Tupp är faktiskt en usel farsa som aldrig försvarar sin son och även skäms över honom. Plus så ger han dåliga moraler. Han sa till och med till LK att han skämmer ut honom! Jag vet att han är bokstavligen en kyckling... Eller, ja, en tupp... Men han är en riktig fegis eftersom han bara inte vill att staden ska tycka illa om honom som de tycker om hans son, men... Kom igen, även om hans fru har tyvärr dött så borde han ändå inte vara så här hemsk! Förresten, denna fakta att han inte är alls en riktig skurk (som man SKA hata på ett bra sätt) och är bara protagonistens pappa, gör honom ännu mer unlikeable! Dock så är jag osäker på om detta verkligen räknas som "misshandel" men han är nog förmodligen den sämsta farsan från Disney! Så, om ni någonsin blir pappor i framtiden... Snälla, var ALDRIG som Tupp Kluck! Som tur är så har Disney MÅNGA bättre pappor än han, dock... Förmodligen en opopulär åsikt dock att jag inte hatar honom lika mycket som Lollo, men, ja, jag håller med om att han suger som en karaktär. Han kunde ha varit en antagonist hellre.
Å andra sidan... I de bortklippta scenerna så var hans fru vid liv, och han VAR en lite bättre farsa då... Förresten, LK var tänkt att vara en tjej just när dessa gjordes... Men, i hela fall, i en bortklippt scen så klagar han till sin fru om att LK är inte som alla andra... Dock så hörde hon detta, och, blev uppenbarligen sårad. Såklart, frugan blev arg på honom, och han BLEV faktiskt besviken på sig själv, istället för att känna sig utskämd. Just det ja, i själva filmen så var han aldrig besviken på sig själv, utan han var ALLTID utskämd på grund utav sin egen son! Dock i denna bortklippta scenen så gick han till sin dotter för att be om ursäkt, som en bra pappa SKA faktiskt göra! I en annan bortklippt scen så kallade han LK för "galen" när de filmade honom på TV, och LK blev såklart sårad över detta också... Eller är detta samma scen? Jag har ärligt talat glömt, ja... Men åtminstone så visade Tupp skuldkänslor just då... Förresten, filmen skulle ärligt talat vara mycket bättre OM de använde de bortklippta scenerna. I filmens förra manus så skulle Kycklingen vara i en camp för att... Må bättre? Och där så träffade LK sina vänner. Plus så var den där piggsvinet där som en utav vännerna. (Ärligt talat... Fisk och Piggsvinet är nog de enda karaktärerna som jag kan stå ut med, även om Piggsvinet har bokstavligen bara fyra scener och säger bara tre ord. Men han såg cool ut, och plus så är han inte ett asshole som de andra invånarna, så jag skulle gärna ha haft med honom som en utav Kycklingens vänner.) Och filmen visar typ i fodral eller i affischer annars att karaktärerna har spiondräkter på sig, men... De använde ALDRIG dräkterna i filmen! Det skulle vara coolt om de gjorde det! Förresten, trailern avslöjade några scener i filmen, vilket gör den ännu mer MINDRE spännande! ::)
Nåja, först av allt, här är många utav filmens fel: Animationen är mycket fult! Jag tror dock att när man gör en datoranimerad film för första gången så kan animationen vara inte ganska perfekt, men, ändå... Jag skulle ha gjort animationen annars bättre eller så borde den vara handritad till att börja med! Att utomjordingar är med i filmen passar inte alls, det kom plötsligt från ingenstans. Och Tjippen, den lilla utomjordingen (som heter Kirby på engelska, som har inget med den rosa utomjordingen att göra med samma namn som också är en utomjording), kunde ha passat bättre i en annan film, han kunde annars bara ha haft sin egen kortfilm, ärligt talat. Eller, ja, utomjordingarna borde ha haft en helt annan film, annars... En del scener i filmen må ha fått mig att skratta, men det räddar inte filmen och de överstannade inte välkommet! Detta känns som en barnfilm och många scener är barnsliga! Nästan alla karaktärer är assholes! Och för de som inte är det är bara irriterande... Och dubbningen är ej perfekt, även om en del röster var bra, men, igen, dessa överstannade inte välkommet! Jag kan väl erkänna att sångerna i filmen ä' rätt okej, och låten i början är rätt catchy, men... De hjälpte inte heller... Och för att inte också tala om alla dessa referenser som en del barn inte fattar, eller ens passar in som skämt i filmen, vad malplacerat... Jag tror dock förresten att Zootropolis var som ett sätt att säga förlåt för att de gjorde Lilla Kyckligen, dock så har den BARA däggdjur i den, och den ÄR ett utav Disneys många BÄTTRE filmer! Plus så är rävmobbare med i båda filmerna (inte Nick, han var lite retsam i början, men han är faktiskt en bra skrivet karaktär), men här är det en liten skillnad: Gideon bad om ursäkt till Judy när de återförenades i vuxen ålder efter att han mobbade henne i barndomen och erkänner att det var fel. Jag har för mig att det var officiellt att han annars hade kanske problem med sina föräldrar, vilket kan ju förklara varför han var en mobbare till att börja med. Men Lollo, däremot... Hon bad inte ens om ursäkt för hur hon behandlade LK och hans vänner, så hennes "reformering" hjälpte ingenting, inte heller faktumet att hon bara var hjärntvättad... Nåja, om denna filmen var ansvarig till detta så kan jag väl säga att detta annars är ett utav de få snälla sakerna som jag kan säga om Lilla Kycklingen... Plus så är filmen inte alls som sagan som den är ens baserad på, men... Tyvärr så har den ändå ett olyckligt slut, så att göra en film utav sagan vore ingen bra idé, heller...
Men, i hela fall, låt oss gå igenom själva filmen, också... Det började med om hur filmen skulle börjas, och de ville också att inte vara för generisk... Dessutom så visade dom början utav Lejonkungen i ett par sekunder... Suck... En film som jag själv skulle vilja hellre se än denna äggröran... Eh? ;D Men, i hela fall, filmen börjar sedan med att Kycklingen drar i klockan och varnar till staden om att himlen håller på att falla ner, och då blev det kaos i staden! Förresten, de kollade på Indiana Jones... Dock så är detta, riktigt mycket, ett "endast djur universum" och att det är live-action känns lite udda blandat här... Hm... Fanns människor i deras universum, då? Eller, är människor "fiktiva" för dom? Detta är bara förvirrande! Sedan när LK beskriver om att en bit utav himlen föll på hans huvud och att den är formad som en stoppskylt, ett ekollon föll på huvudet, och då trodde de och hans far att han syftade annars på ett ekollon... Och... Vad sjutton är det han säger förresten när han stammade? ??? Förresten så verkar de stamma eller snubbla på orden rätt mycket, vad irriterande! Och de kallar honom för galen, också. Vad är värre? Staden höll på att göra en film utav honom, kallad för: "Knäppa Lilla Kycklingen: The Movie", eller så har filmen redan gjorts... Förresten så snackar de om att en bok baserades på Kycklingen och hans pinsamma ögonblick... Öh, så, de menar att sagan som filmen är baserad på ÄR baserad på filmen? Detta är det närmaste referensen till sagan i filmen, dock... Lollo var även en riktig skurk i själva sagan, vilket hon borde hellre bli... Så, Tupp säger till sin son om att gömma sig och att hålla sig borta, vilket betyder att han inte bryr sig om sin egen son alls... Nåja, eftersom LK är så utstött utav allt och alla i filmen så hejar jag på honom, förresten så hade han alltid rätt medan de andra invånarna är bara assholes som annars inte kan bara släppa den pinsamma händelsen! Vi ser ju redan att LK ä' smart som till exempel hur han kommer undan tuggummit som han fastnade på eller att använda en läsk för att ta sig upp till skolan, utan att någon ser honom...
Herr Ullsson medverkar endast i denna scenen och i sluttexterna, han har inte gjort så mycket, poänglös karaktär... Åh! Har jag nämnt vilken hycklare han är? För det första: När Lollo kallar Anki för "Fula Ankungen" så säger han till henne att vara snäll, men sen så blir han rädd utav Ankis utseende och var på väg att kalla henne för "Ankskrälle". Och för det andra: Det är som om de gjorde så att hon är ful faktiskt ska vara roligt! Har du någonsin hört talas om: "Det är insidan som räknas" hm? Förresten, Lollo är förresten rätt ful hon själv, att hon har mage! Senare i gymnastik så bestämmer tränaren seriöst vilka som är populära eller opopulära... Filmen påstår att populära barn SKA mobba opopulära, eller, ja... Tränaren gör ju det... Och när Lollo kastade en boll på Anki så försökte LK att försvara henne och säger till Lollo att hon ska straffas... Och, hur svarar hon? Hon knäpper med fingrarna så att Gåsen attackerar Kycklingen, och sen KASTAR honom på fönstret medan alla de andra eleverna skrattar! Förresten, tydligen så använder de samma animation här och även i den förra delen med Her Ullssons klass... Vad lata de animerade filmen! Och när hans vänner försöker att hjälpa ner honom så försöker Gåsen att skrämma dom! JÖSSES! Lollo tål inte alls kritik och hon är SÅ jävla lat att inte just hon själv kan attackera LK när hon seriöst stör sig på honom och kräver sin gåskompis att annars attackera honom!... Äh, och de fortsätter bara att trakassera LK och hans vänner! Jag upptäcker förresten att dessa två mobbarna säger nog inte så mycket heller... Lika bra det! Ja! Och när LK råkar att blöta ner alla så blir just HAN straffad, fast Lollo orsakade ju detta! Så hon blev fri utan att förtjäna det!
Fortsättning i nästa inlägg...
Senare så bestämmer sig LK att vara med i ett baseball spel, dock så ser vi seriöst att han är inte så bra på detta spelet... Och, såklart, Lollo får all ära och kärlek som hon inte förtjänar alls! Senare efter montaget så börjar den sista delen då på riktigt, men... Really, de påstår då att spelet seriöst handlar om att reta upp det andra laget, så de är taskmörtar som vanligt, vad fan... Eller fasiken... Och när kommentatorn nämner LK så blir alla skockade, såklart, riktigt "moget" av er... Förresten, varför säger tränaren till honom att inte slå bollen? Då förlorar de ju bara!... Och när hans sista försök äntligen händer... Så lyckades han! Då så springer han till sitt mål... Och när det såg ut som att han var ute... Usch, de säger att det var hjärtskärande, medan farsan känner sig utskämd, som vanligt... Men när det visade sig att han faktiskt vann på riktigt, då så blev han populär! Lollo skulle ha sett sig själv! XD Men, seriöst... Tupp var glad att hans son annars vann... BARA för att detta får invånarna att glömma om händelsen med ekollonet... Ja, så han var inte nog stolt över sin son på riktigt... Förresten, att LK pratar med stjärnan känns som en rip-off utav Disneys andra filmer... Nåja, om man ser från den ljusa sidan så förlorade han inte spelet så att det blev som en viss inhemsk avsnitt utav The Simpsons.
Men... Vad nu? Detta blev helt plötsligt till en HELT annan film! En bit av himlen faktiskt föll ner på honom, och detta känns konstigt... Förresten, vad sjutton var det Tupp kokade ens? Det såg konstigt ut! Och när LK säger att han bara hade en mardröm och föll ner från sängen medan Tupp frågar honom hur han hämnade där och LK bara svarade: "Vem snackar vi om?" Okej, okej... För det första: Det heter: "VAD snackar vi om?", för det andra: Detta är en liten running gag i filmen, riktigt udda... Och slutligen: Han kunde bara ha ljugit om att han rörde sig själv eller något... Sen, när Anki och Plutten sjunger karaoke tillsammans, så ser de ut som om de är kära i varandra. WTF?!? :o Men när LK kallade på sina vänner så började de helt plötsligt, utav någon anledning, att prata om kiss, och Plutten började att prata om detta genom att repetera detta ordet. Vad äckligt! Sen så går de off-topic och börjar att komma på andra ord för kiss... ::) Suck... Vad irriterande Plutten är... Han skriker väldigt mycket och svimmar också, så, seriöst... Sedan så började de att få större problem, Fisk och "biten utav himlen" åker iväg, så de följde efter deras kompis och sen så... Jag vet seriöst varför inte Plutten ens sjunger "Stayin' Alive" på svenska... Borde inte låtar vara kvar på engelska? Sedan så började de helt plötsligt att bli jagade utav utomjordingarna efter att de hittade deras vän... Och förresten, filmen påstår att alla de andra planeterna förintades medan Jorden står på tur, men de finns ju annars kvar i verkligheten, vad i?...
Förresten, när de sedan flyr så rapar Plutten medan han snubblar, och han äter en majskolv, vilket orsakar oljud, VILKET leder till att utomjordingarna hittar dom! Hur kan en majskolv förresten ens leda till detta, eh!??... Sedan ringer LK på klockan igen och alla invånarna kommer för att följa efter honom. Men, gissa vad? De MISSADE utomjordingarna, BARA för att borgmästaren, Stroppe Kalkon, såg en slant! Och han stoppade alla de andra invånarna bara för en enda liten slant! Tänk om någon annan tog upp den innan honom? Och, såklart, inget där när LK försöker att bevisa för alla om rymdskeppet, igen, de tror att han är galen. Men även hans vänner försöker att säga till dom att de också såg den, men det hjälper tyvärr inte... Men tycker de inte att det är misstänksamt att HANS VÄNNER också säger att de såg den, HM?!?... Och, när Kyckligen ber sin pappa om att tro honom... Tupp bara kollar på de andra invånarna, hur besvikna de är, och bestämmer själv att säga att han inte tror sin son, vilket gör honom hjärtkrossad! Även om det vore logiskt att annars inte direkt först tro på sin son i början, i just DET HÄR ögonblicket, om han var en bra farsa, så så skulle han seriöst våga att tro på sin son, och skita hur arga invånarna blir på honom. Det är att vara en modig pappa! Men eftersom att han, mycket vanligt, passar mest på att fega ur som den stora feta kycklingen han är, så tvivlar han på sin son! Stroppe är också ganska mycket av en urusel karaktär, även om han har några roliga scener. När han repeterar vad LK säger efter att någon frågade vad han sa, och senare i filmen när han ger sig och bestämde sig för att ge bort stadens nyckel till utomjordingarna, även om han är en riktig rejäl idiot för att han gör så! Men, i hela fall, när han frågar om en halstablett var också roligt, och åtminstone så är han så snäll nog att åtminstone göra detta. Men seriöst, Borgmästaren från Powerpuffpinglorna ä' en MYCKET roligare borgmästare, tycker jag... Han kunde förresten inte ens lära sig att säga något utan att hans hund-agent visar skyltar som säger vad han ska göra och säga i sluttexterna... Suck... ::)
Morgonen därpå, några lämlar är rädda och hoppar ner från en bänk, men jag har alltid annars tyckt att de ser mer ut som små björnar. Plus så är de riktigt för stora för att vara lämlar... Dock när Tupp får hat-mejl så förtjänar han allt och varje utav det, förresten... Och sen när utomjordingarna börjar att invadera staden så försöker LK att berätta för sin pappa, som bara blir förvirrad över det han sa. Såklart, han har fått nog eftersom han ALDRIG tror på honom, så Kycklingen springer iväg medan Tupp följer efter honom. Förresten, när utomjordingen skjut Lollo så tycker jag att hon borde ha blivit till aska, samma med de andra invånarna för att de har varit skitstövlar. Hon var förresten dum som trodde att kasta en sten på utomjordingen skulle hjälpa något, och Gåsen är en riktig fegis som knappt visar sorg över att hennes vän försvann. Sedan så säger Kyckligen ÄNTLIGEN hur han känner till sin pappa, och, för en gångs skull, han erkänner att han var en dålig farsa... Men, gissa vad? Han är för sen för det där! Skadan har redan skett och går inte att tas bort! Sedan så får han veta vem Tjippen är. Så... Medan Plutten kör en brandbil så sjungen han "I Will Survive" på svenska, också... Varför översätts sångerna ens i filmen, va? Sångarna kommer inte ens från filmen till att börja med... Sedan så säger Tupp att han för en gångs skull faktiskt tror på sin son, även om han är för sen, här också. Så när de äntligen får Tjippen tillbaka till sina föräldrar medan Tjippens farsa klagar om varför de tog Tjippen från dom, Tupp är en hycklare som klagar till dom över detta och påstår att han vet hur han skulle göra, och han är ju en usel farsa, själv... Nåja, åtminstone så visar sig utomjordingarna inte vara SÅ läskiga...
Förresten, filmen som de kollar på i slutet tycker jag faktiskt, ärligt talat, vore en HÄSTLÄNGDER bättre film än denna ******** som vi fick. Den filmen såg ärligt talat coolare ut, plus så har de väl gjort ett spel baserat på filmen i slutet, plus så har jag hört (om jag gjorde rätt) att Lollo och Gåsen är skurkar i spelet, vilket de borde förtjäna. Och så, bara så där, så blev Kycklingen för en gångs skull accepterad utav staden som den hjälten han är.
Så... Hade jag själv gjort filmen så hade jag antingen använt storyn utav filmen som de kollar på i slutet, den förra storyn som aldrig blev till i de bortklippta scenerna eller helt enkelt ta bort den otrevliga handlingen att huvudkaraktären är utstött och jag hade helt klart gjort filmen på ett bättre sätt... Asså inga otrevliga karaktärer, inga aliens och inget cringe. Då hade den kanske inte varit en flopp. Förresten, i Det var en gång en filmstudio så har jag själv ärligt talat inget problem alls med att LK har en cameo i delen med Gaston... Men, men, det är ju i hela fall trevligt att även de mindre populära filmerna i Disney var med, så även denna filmen som jag ogillar så mycket har jag inte så mycket problem med att den är med i den kortfilmen. Så... Nåja...
Men, ja. Detta var mina tankar om filmen... Vad tycker ni? Nu när jag är klar så känns det bättre... Inget mera negativt att säga... Vad tycker ni om en del saker ändrades i denna, dock?
@Skokaka Jag håller med om många av de saker du tar upp angående filmen, jag tror att många utav de saker du nämner hade kunnat göra filmen bättre och även kunnat fungera för vuxna.
(även om jag också finner det motbjudande att grisen pratar om "kiss" så kan jag iallafall vara glad över att de inte skämtade om "bajs", det tror jag hade varit mycket värre, usch, så, skönt det iallafall)
Jag håller med om det där med räven som blev hjärntvättat, att gåsen inte visade några känslor samt att de inte ens har en förklaring till varför de är mobbare, likaså att kycklingens pappa aldrig försvarar honom.
Gällande karaktärs-designerna så ser kycklingen och ankan minst fula ut (på kroppsbyggnaderna, ansiktena är fortfarande lika fula) medans resten bara ser konstiga ut, bakgrunderna ser inte vidare snygga ut heller, men, grisen ser nog fulast ut av huvudkaraktärerna, det finns många karaktärer i olika filmer och serier som är överviktiga utan att det ser konstigt ut, men detta gäller definitivt inte grisen.
Men, det finns vissa intressanta saker som jag gillar i filmen, till exempel att en random kanin-mamma drar ut sina många kanin-ungar från deras barnvagn, att en kameleont är trafik-ljus, att en get är gräsklippare, att hundar dricker ur hundskålar, att kycklingens hus ser ut som ett hönshus (trappan till exempel, och även staketet), att kycklingens överkast ser ut som ett hönsnät, filmens färgläggning är också fin, men, annars finns det egentligen inte så mycket jag gillar med filmen.
Många Disney-föräldrar som hamnar i gräl med sina barn bryr sig synligt om sina barn, Kung Triton till exempel är orolig för Ariel och vill inte att hon ska komma till skada, George Darling och George Banks är praktiska och vill att deras barn ska sköta sig, Sultanen vill att hans dotter ska ha det bra, Drottning Elinor vill att Merida ska vara en bra tronföljare, Marwin har mist allra största delen av sin familj och är rädd om Nemo, även i uppföljarna finns det exempel, Simba vill inte att något hemskt ska hända Kiara, Ariel vill skydda Melody från Morgana, Lena vill att Jane ska sköta sig.
Det finns många filmer där huvudkaraktären är utstött som fungerar MYCKET bättre än denna, som till exempel Dumbo, Askungen, Svärdet i Stenen, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Lilo och Stitch, Röjar-Ralf, Frost, Zootropolis...
På tal om det, Fru Jumbo är ett tydligt exempel på den raka motsatsen till kycklingens pappa när det gäller föräldraskap, hon älskar Dumbo och försvarar honom från allt och alla som är taskiga mot honom, till exempel hur hon är mot den där avskyvärda killen som drar och blåser i Dumbos öron (Smitty/Skinny) och kastar höbalar på de andra elaka killarna, och när en av vakterna tar hennes son ifrån henne och en annan kedjar fast henne och de andra attackerar henne med rep och harpuner kastar hon omkull dem och när Cirkusdirektören piskar henne flera gånger får hon nog och kastar honom i vattenbaljan, även musen Timothy försvarar Dumbo genom att skrämma de andra elefanterna som stöter ut honom, och han berättar för kråkorna om Dumbos tragiska historia som gör att kråkorna börjar tycka synd om Dumbo och vilja hjälpa honom.
(Smitty/Skinny kan nog vara bland de absolut värsta Disney-karaktärerna någonsin enligt mig tillsammans med Sköldis och hans mamma i Hos Musse & Musses Verkstad, skillnaden är att jag gillar dessa serier och filmen till skillnad från Lilla Kycklingen)
(nåja, att Smitty/Skinny och Sköldis och hans mamma inte framträtt i fler sammanhang efter Dumbo respektive Hos Musse & Musses Verkstad kan glädja mig)
Och när det gäller de andra nämnda filmerna jag nämnde ovan:
Askungen har vänner i form av djuren (bortsett från styvmoderns katt Lucifer, som är lika bortskämd som styvsystrarna Petronella & Gabriella), samt den goda fen.
Arthur/Pysen är utstött av alla andra i borgen där han bor men har vänner i form av trollkarlen Merlin, ugglan Archimedes, Sir Pelinor och Svarte Riddaren Bert.
Belle är ansedd konstig av de flesta av byns innevånare med undantag för Bokhandlaren och hennes pappa Maurice som bryr sig om sin dotter.
Aladdin som vuxit upp på gatan och är hemlös måste stjäla mat för att överleva så att palatsets vakter alltid är efter honom och har sin vän apan Abu som sällskap.
Quasimodo är utstött på grund av sitt utseende och har bara de tre statyerna som sällskap och när han väl kommer ut på gatan så försvaras han av Esmeralda som ser honom som precis vad han är: en snäll människa som behandlats illa och vaktkaptenen Phoebus vägrar att skada oskyldiga.
Herkules blir utstött av de andra innevånarna när han växer upp men försvaras av sin fosterfar Amfitryon.
Mulan känner att hon inte passar in som vanlig feminin kvinna och vill till varje pris bevisa att hon är så mycket mer än bara en tjej.
Lilo blir utmobbad av de andra eleverna i Hula-kursen och vill ha en vän och har en storasyster som bryr sig om och försvarar henne.
Röjar-Ralf har alltid varit spelets skurk men är i själva verket godhjärtad.
Anna har i många år varit skild från sin storasyster Elsa för att hon har isfrafter (Elsa alltså).
Sen gällande Zootropolis, Judy Hopps är den första kanin-polisen i kåren och blir satt som lapplisa vilket hon inte alls är nöjd med, och med all rätt eftersom bilägarna blir upprörda, och när polischefen Bogo försöker få henne att ta av brickan så försvaras hon av Nick Wilde som senare berättar om sin tuffa barndom om att han var det enda rovdjuret bland scouterna.
Men tillbaka till
Lilla Kycklingen: jag håller med om att det inte är några större problem med att fyra av karaktärerna medverkar i jubileums-filmen (kycklingen som snyggar upp sig tillsammans med andra killar i Herrarnas som Gaston som du nämnde, sen att alla fyra deltar på fotot), och oavsett vad geneme man tycker om filmen så är ju filmen fortfarande producerad av Disney och därför har jag förståelse för att karaktärerna var med i filmen.
När det gäller den andra filmen från Disney-huvudstudion som många anser vara en av Disneys värsta,
Kogänget, så skulle jag säga att den fungerar mycket bättre än Lilla Kycklingen, jag tyckte väldigt mycket om
Kogänget när jag var barn, nu i vuxen ålder tycker jag dock (precis som med Don Bluth's Trollet i Parken som nämnts tidigare i tråden) att den mest är okej, inte i närheten av lika bra som många andra av Disneys filmer, men långt ifrån dålig, och liksom Trollet i Parken så tycker jag att
Kogänget är "överhatad", på tal om det, så finns det lite saker med den filmen som jag har lite funderingar över, som, att Alameda Slim stulit alla Abners boskap så att han inte har råd att behålla sin ranch och blir arbetslös och måste sälja Maggie till en annan gård, och gården hotas att säljas och efterlysningen av Alameda Slim har exakt den lön som gården behöver, sen nämner Alameda Slim att han förr i världen jobbade på branscher men att de snobbiga ranchägarna inte accepterade hans begåvning (förmodligen hans joddling) så att han därför blivit hämndlysten, jag är nyfiken på vad det kan ha varit för förödmjukelser som han fick utstå och därmed bli ond och påbörja med att genomföra sin hämnd mot rancherna.
Så då är jag nyfiken: hur är dina tankar kring
Kogänget? :)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2024 kl. 10:18:21@Skokaka
Jag håller med om många av de saker du tar upp angående filmen, jag tror att många utav de saker du nämner hade kunnat göra filmen bättre och även kunnat fungera för vuxna.
(även om jag också finner det motbjudande att grisen pratar om "kiss" så kan jag iallafall vara glad över att de inte skämtade om "bajs", det tror jag hade varit mycket värre, usch, så, skönt det iallafall)
Jag håller med om det där med räven som blev hjärntvättat, att gåsen inte visade några känslor samt att de inte ens har en förklaring till varför de är mobbare, likaså att kycklingens pappa aldrig försvarar honom.
Gällande karaktärs-designerna så ser kycklingen och ankan minst fula ut (på kroppsbyggnaderna, ansiktena är fortfarande lika fula) medans resten bara ser konstiga ut, bakgrunderna ser inte vidare snygga ut heller, men, grisen ser nog fulast ut av huvudkaraktärerna, det finns många karaktärer i olika filmer och serier som är överviktiga utan att det ser konstigt ut, men detta gäller definitivt inte grisen.
Men, det finns vissa intressanta saker som jag gillar i filmen, till exempel att en random kanin-mamma drar ut sina många kanin-ungar från deras barnvagn, att en kameleont är trafik-ljus, att en get är gräsklippare, att hundar dricker ur hundskålar, att kycklingens hus ser ut som ett hönshus (trappan till exempel, och även staketet), att kycklingens överkast ser ut som ett hönsnät, filmens färgläggning är också fin, men, annars finns det egentligen inte så mycket jag gillar med filmen.
Många Disney-föräldrar som hamnar i gräl med sina barn bryr sig synligt om sina barn, Kung Triton till exempel är orolig för Ariel och vill inte att hon ska komma till skada, George Darling och George Banks är praktiska och vill att deras barn ska sköta sig, Sultanen vill att hans dotter ska ha det bra, Drottning Elinor vill att Merida ska vara en bra tronföljare, Marwin har mist allra största delen av sin familj och är rädd om Nemo, även i uppföljarna finns det exempel, Simba vill inte att något hemskt ska hända Kiara, Ariel vill skydda Melody från Morgana, Lena vill att Jane ska sköta sig.
Det finns många filmer där huvudkaraktären är utstött som fungerar MYCKET bättre än denna, som till exempel Dumbo, Askungen, Svärdet i Stenen, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Lilo och Stitch, Röjar-Ralf, Frost, Zootropolis...
På tal om det, Fru Jumbo är ett tydligt exempel på den raka motsatsen till kycklingens pappa när det gäller föräldraskap, hon älskar Dumbo och försvarar honom från allt och alla som är taskiga mot honom, till exempel hur hon är mot den där avskyvärda killen som drar och blåser i Dumbos öron (Smitty/Skinny) och kastar höbalar på de andra elaka killarna, och när en av vakterna tar hennes son ifrån henne och en annan kedjar fast henne och de andra attackerar henne med rep och harpuner kastar hon omkull dem och när Cirkusdirektören piskar henne flera gånger får hon nog och kastar honom i vattenbaljan, även musen Timothy försvarar Dumbo genom att skrämma de andra elefanterna som stöter ut honom, och han berättar för kråkorna om Dumbos tragiska historia som gör att kråkorna börjar tycka synd om Dumbo och vilja hjälpa honom.
(Smitty/Skinny kan nog vara bland de absolut värsta Disney-karaktärerna någonsin enligt mig tillsammans med Sköldis och hans mamma i Hos Musse & Musses Verkstad, skillnaden är att jag gillar dessa serier och filmen till skillnad från Lilla Kycklingen)
(nåja, att Smitty/Skinny och Sköldis och hans mamma inte framträtt i fler sammanhang efter Dumbo respektive Hos Musse & Musses Verkstad kan glädja mig)
Och när det gäller de andra nämnda filmerna jag nämnde ovan:
Askungen har vänner i form av djuren (bortsett från styvmoderns katt Lucifer, som är lika bortskämd som styvsystrarna Petronella & Gabriella), samt den goda fen.
Arthur/Pysen är utstött av alla andra i borgen där han bor men har vänner i form av trollkarlen Merlin, ugglan Archimedes, Sir Pelinor och Svarte Riddaren Bert.
Belle är ansedd konstig av de flesta av byns innevånare med undantag för Bokhandlaren och hennes pappa Maurice som bryr sig om sin dotter.
Aladdin som vuxit upp på gatan och är hemlös måste stjäla mat för att överleva så att palatsets vakter alltid är efter honom och har sin vän apan Abu som sällskap.
Quasimodo är utstött på grund av sitt utseende och har bara de tre statyerna som sällskap och när han väl kommer ut på gatan så försvaras han av Esmeralda som ser honom som precis vad han är: en snäll människa som behandlats illa och vaktkaptenen Phoebus vägrar att skada oskyldiga.
Herkules blir utstött av de andra innevånarna när han växer upp men försvaras av sin fosterfar Amfitryon.
Mulan känner att hon inte passar in som vanlig feminin kvinna och vill till varje pris bevisa att hon är så mycket mer än bara en tjej.
Lilo blir utmobbad av de andra eleverna i Hula-kursen och vill ha en vän och har en storasyster som bryr sig om och försvarar henne.
Röjar-Ralf har alltid varit spelets skurk men är i själva verket godhjärtad.
Anna har i många år varit skild från sin storasyster Elsa för att hon har isfrafter (Elsa alltså).
Sen gällande Zootropolis, Judy Hopps är den första kanin-polisen i kåren och blir satt som lapplisa vilket hon inte alls är nöjd med, och med all rätt eftersom bilägarna blir upprörda, och när polischefen Bogo försöker få henne att ta av brickan så försvaras hon av Nick Wilde som senare berättar om sin tuffa barndom om att han var det enda rovdjuret bland scouterna.
Men tillbaka till Lilla Kycklingen: jag håller med om att det inte är några större problem med att fyra av karaktärerna medverkar i jubileums-filmen (kycklingen som snyggar upp sig tillsammans med andra killar i Herrarnas som Gaston som du nämnde, sen att alla fyra deltar på fotot), och oavsett vad geneme man tycker om filmen så är ju filmen fortfarande producerad av Disney och därför har jag förståelse för att karaktärerna var med i filmen.
När det gäller den andra filmen från Disney-huvudstudion som många anser vara en av Disneys värsta, Kogänget, så skulle jag säga att den fungerar mycket bättre än Lilla Kycklingen, jag tyckte väldigt mycket om Kogänget när jag var barn, nu i vuxen ålder tycker jag dock (precis som med Don Bluth's Trollet i Parken som nämnts tidigare i tråden) att den mest är okej, inte i närheten av lika bra som många andra av Disneys filmer, men långt ifrån dålig, och liksom Trollet i Parken så tycker jag att Kogänget är "överhatad", på tal om det, så finns det lite saker med den filmen som jag har lite funderingar över, som, att Alameda Slim stulit alla Abners boskap så att han inte har råd att behålla sin ranch och blir arbetslös och måste sälja Maggie till en annan gård, och gården hotas att säljas och efterlysningen av Alameda Slim har exakt den lön som gården behöver, sen nämner Alameda Slim att han förr i världen jobbade på branscher men att de snobbiga ranchägarna inte accepterade hans begåvning (förmodligen hans joddling) så att han därför blivit hämndlysten, jag är nyfiken på vad det kan ha varit för förödmjukelser som han fick utstå och därmed bli ond och påbörja med att genomföra sin hämnd mot rancherna.
Så då är jag nyfiken: hur är dina tankar kring Kogänget? :)
På tal om kycklingar och bondgårdar... Jag tycker att
Flykten från hönsgården och dess uppföljare
Flykten från kycklingfabriken är MYCKET bättre kyckling-filmer än
Lilla Kycklingen. Tänkte ta upp detta, också...
Men i hela fall, jag tycker också att
Kogänget är överhatad och gillade också den som barn, och nu så tycker jag fortfarande att den är ganska hyffsad, i min åsikt. Och nu när du säger det så undrar jag nu också varför Alameda Slim är ond till att börja med... Kunde ha utforskat hans anledningar ännu mera...
Jag antar att folk ogillade toalett-humorn som är med i filmen, vilket jag förstår för det kan vara äckligt. Och en del kanske inte tycker att det känns som en Disney film, utan kanske Warner Bros.? Jag tycker att Alameda Slim är rätt lik Råbarkar-Sam, plus så ser Lycko-Jack ut som en äldre Snurre Sprätt, blandat med Marsharen från
Alice i Underlandet. Började också tycka att han är rätt lik Kanin från
Nalle Puh, också... Och att humorn inte känns som Disney på grund utav lite slapstick och komiskt våld? Nåja, jag undrar om folk skulle gilla den bättre om den var i en annan studio eller om dessa felen som jag nämnde rättades? Det var ändå ett utav de sista hanritade Disney filmerna, men... Jag tycker även att dubbningen var rätt bra, och att tre kor fångar en västern-bandit låter unikt. Men som sagt, det är en film som jag inte stör mig på alls, synd dock att man inte ser något annat som har med filmen att göra i framtiden...
Citat från: Skokaka skrivet 18 april 2024 kl. 00:00:23På tal om kycklingar och bondgårdar... Jag tycker att Flykten från hönsgården och dess uppföljare Flykten från kycklingfabriken är MYCKET bättre kyckling-filmer än Lilla Kycklingen. Tänkte ta upp detta, också...
Men i hela fall, jag tycker också att Kogänget är överhatad och gillade också den som barn, och nu så tycker jag fortfarande att den är ganska hyffsad, i min åsikt. Och nu när du säger det så undrar jag nu också varför Alameda Slim är ond till att börja med... Kunde ha utforskat hans anledningar ännu mera...
Jag antar att folk ogillade toalett-humorn som är med i filmen, vilket jag förstår för det kan vara äckligt. Och en del kanske inte tycker att det känns som en Disney film, utan kanske Warner Bros.? Jag tycker att Alameda Slim är rätt lik Råbarkar-Sam, plus så ser Lycko-Jack ut som en äldre Snurre Sprätt, blandat med Marsharen från Alice i Underlandet. Började också tycka att han är rätt lik Kanin från Nalle Puh, också... Och att humorn inte känns som Disney på grund utav lite slapstick och komiskt våld? Nåja, jag undrar om folk skulle gilla den bättre om den var i en annan studio eller om dessa felen som jag nämnde rättades? Det var ändå ett utav de sista hanritade Disney filmerna, men... Jag tycker även att dubbningen var rätt bra, och att tre kor fångar en västern-bandit låter unikt. Men som sagt, det är en film som jag inte stör mig på alls, synd dock att man inte ser något annat som har med filmen att göra i framtiden...
Har har fortfarande inte sett Kycklingfabriken så där kan jag inte uttala mig, men jag instämmer fullständigt i att Hönsgården är oändligt mycket bättre än Disneys kyckling-film. (fast Kycklingfabriken ser onekligen mycket bättre ut än Disneys kyckling-film av det jag sett i trailers, bilder, osv.)
När du säger "toaletthumor" så förmodar jag att du syftar på när Maggie i början sa "de är äkta, sluta glo" vilket åsyftades på hennes juver.
Jag gillar sångerna och västern-temat, det temat är något som inte finns att se i någon annan Disney-film såvida man inte räknar Melody Time och Toy Story franschisen. (den lyckan hade inte Lilla Kycklingen)
Dessutom finns det ett och annat i filmen som jag finner roligt.
Sen håller jag även med om att svenska dubbningen är mycket bra.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 april 2024 kl. 15:30:09Har har fortfarande inte sett Kycklingfabriken så där kan jag inte uttala mig, men jag instämmer fullständigt i att Hönsgården är oändligt mycket bättre än Disneys kyckling-film. (fast Kycklingfabriken ser onekligen mycket bättre ut än Disneys kyckling-film av det jag sett i trailers, bilder, osv.)
När du säger "toaletthumor" så förmodar jag att du syftar på när Maggie i början sa "de är äkta, sluta glo" vilket åsyftades på hennes juver.
Jag gillar sångerna och västern-temat, det temat är något som inte finns att se i någon annan Disney-film såvida man inte räknar Melody Time och Toy Story franschisen. (den lyckan hade inte Lilla Kycklingen)
Dessutom finns det ett och annat i filmen som jag finner roligt.
Sen håller jag även med om att svenska dubbningen är mycket bra.
Tja, jag tänkte mer på att Maggie rapar och att kultingarna gör också det. Har glömt om något fisande var med i filmen, men jag tror nog inte det. Detta menade jag med "toalett-humor".
Men såklart, även om Claes Ljungmark som Wessman och Kristian Ståhlgren som Patrick är bra så vore det mer passande annars om Jan Mybrand och Fredrik Hiller var dom, på grund utav de engelska rösterna.
Citat från: Skokaka skrivet 18 april 2024 kl. 22:22:03Tja, jag tänkte mer på att Maggie rapar och att kultingarna gör också det. Har glömt om något fisande var med i filmen, men jag tror nog inte det. Detta menade jag med "toalett-humor".
Men såklart, även om Claes Ljungmark som Wessman och Kristian Ståhlgren som Patrick är bra så vore det mer passande annars om Jan Mybrand och Fredrik Hiller var dom, på grund utav de engelska rösterna.
Jag tror inte att någon pruttade i filmen.
Den sistnämnda raden håller jag helt med om. (och på tal om det så har Grace exakt samma röst som Celia Mae från Monstrrs Inc både på engelska av Jennifer Tilly och på svenska av Vanna Rosenberg)
Jag kom att tänka på något som är kontroversiellt och som fått ökad kritik tiden, jag pratar såklart om;
Pepe Le Pew från
Looney Tunes;
Han är alltid på jakt efter en svartvit honkatt som han misstar för en skunk, och med hans beteende mot katten så är han tyvärr alltför lik en våldtänktsman, visserligen var det skapat för humorns skull, och när han skapades var det förmodligen inte många som tänkte på det, men tider och attityder och acceptabel humor förändras med åren.
Jag personligen har ingenting alls emot karaktären i sig men jag kan absolut förstå problematiken med honom, och det går inte att förneka att hans beteende inte alls är vidare lämpligt med tanke på
hur han beter sig mot katten i en samling tecknade kortfilmer som dessutom brandar sig till familjer med barn, alltså att han jagar henne när hon springer iväg, att han håller fast henne och vägrar släppa taget samt att han låser dörren för att hon inte ska smita iväg.
Så är jag nyfiken: hur skulle ni ha framställt honom?
Jag är nyfiken på vad
@Skokaka har för tankar kring karaktären? :)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 april 2024 kl. 20:54:49Jag kom att tänka på något som är kontroversiellt och som fått ökad kritik tiden, jag pratar såklart om;
Pepe Le Pew från Looney Tunes;
Han är alltid på jakt efter en svartvit honkatt som han misstar för en skunk, och med hans beteende mot katten så är han tyvärr alltför lik en våldtänktsman, visserligen var det skapat för humorns skull, och när han skapades var det förmodligen inte många som tänkte på det, men tider och attityder och acceptabel humor förändras med åren.
Jag personligen har ingenting alls emot karaktären i sig men jag kan absolut förstå problematiken med honom, och det går inte att förneka att hans beteende inte alls är vidare lämpligt med tanke på hur han beter sig mot katten i en samling tecknade kortfilmer som Brandao sig till familjer med barn, alltså att han jagar henne när hon springer iväg, att han håller fast henne och vägrar släppa taget samt att han låser dörren för att hon inte ska smita iväg.
Så är jag nyfiken: hur skulle ni ha framställt honom?
Jag är nyfiken på vad @Skokaka har för tankar kring karaktären? :)
Ja, tyvärr så används han inte längre på grund utav detta... Jag minns att du sa att du skulle nog göra så att han lyfter på hatten (om han hade någon) och hälsar till Penelope, som katten heter. Jag skulle också ha dämpat ner hans beteende så att det inte ser olämpligt ut. Och det är nog kanske som så att hon springer iväg från Pepe för att han egentligen är en skunk, och det är ju stanken som stör Penelope.
Har själv också inget emot karaktären, trots detta kontroversiella. Vilket är tyvärr därför endast han inte återkom i
Space Jam: A New Legacy, men blev dock ersatt av Speedy Gonzales och Gossamer. Att han ersatts av en rävtik tyckte jag dock var onödigt... Också att han gjorde en cameo till och med i
Animaniacs (2020), bara för att suddas bort, som ett sätt att säga att han är död... Känns ärligt talat som en besvikelse...
Jag hade nog fortfarande gjort honom som sagt med sin romantiska personalitet, men inte så att man tror att han är en våldtäktsman. Förresten så tror han egentligen att Penelope bara spelar svårflirtad, så om hon bara sa "nej" så tror jag att han skulle ge sig. Och skunkar stinker inte hela tiden i verkligheten annars, de bara gör det när de känner sig hotade. Känns som en stereotyp att skunkar stinker permanent så att man måste ha klädnypor för näsan om man ska vara i närheten med en. Tror också att det inte är sant att man ska använda tomatsås om man blev stinksprejad utav en skunk. Och han själv är ju en fransk stereotyp, kanske lite kontroversiellt över detta, också?
Men i hela fall, jag hade som sagt gjort det mer uppenbart att han bara söker efter kärlek, och att han inte tafsar på Penelope på det sättet, bara på ett lämpligare sätt.
Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2024 kl. 21:29:35Ja, tyvärr så används han inte längre på grund utav detta... Jag minns att du sa att du skulle nog göra så att han lyfter på hatten (om han hade någon) och hälsar till Penelope, som katten heter. Jag skulle också ha dämpat ner hans beteende så att det inte ser olämpligt ut. Och det är nog kanske som så att hon springer iväg från Pepe för att han egentligen är en skunk, och det är ju stanken som stör Penelope.
Har själv också inget emot karaktären, trots detta kontroversiella. Vilket är tyvärr därför endast han inte återkom i Space Jam: A New Legacy, men blev dock ersatt av Speedy Gonzales och Gossamer. Att han ersatts av en rävtik tyckte jag dock var onödigt... Också att han gjorde en cameo till och med i Animaniacs (2020), bara för att suddas bort, som ett sätt att säga att han är död... Känns ärligt talat som en besvikelse...
Jag hade nog fortfarande gjort honom som sagt med sin romantiska personalitet, men inte så att man tror att han är en våldtäktsman. Förresten så tror han egentligen att Penelope bara spelar svårflirtad, så om hon bara sa "nej" så tror jag att han skulle ge sig. Och skunkar stinker inte hela tiden i verkligheten annars, de bara gör det när de känner sig hotade. Känns som en stereotyp att skunkar stinker permanent så att man måste ha klädnypor för näsan om man ska vara i närheten med en. Tror också att det inte är sant att man ska använda tomatsås om man blev stinksprejad utav en skunk. Och han själv är ju en fransk stereotyp, kanske lite kontroversiellt över detta, också?
Men i hela fall, jag hade som sagt gjort det mer uppenbart att han bara söker efter kärlek, och att han inte tafsar på Penelope på det sättet, bara på ett lämpligare sätt.
En annan sak som inte är sant är det där med att suga ut kobragift.
I Superhjältarna 2, Undergrävaren kommer undan med sitt stöldgods, så jag hade sett till att han på ett och annat sätt ändå hade fångats och arresterats och att pengarna hade kommit tillbaka till banken.
Nu efter att ha tagit mig tiden till att se
Den modiga lilla brödrosten kommer till undsättning/datormysteriet (som var bra för en uppföljare samt hade en bra dubbning), så är det en liten sak i handlingen som jag inte var riktigt nöjd med och skulle gärna ändra:
Spoiler
Det är när Råttis och Radion kommer tillbaka från förrådet och har fått tag i exakt det elektronrör som behövs för att laga Wittgenstein. Ett bråk utbryter mellan de som i slutändan får konsekvensen att röret faller till golvet och krossas. Allt arbete förgäves...
Det som stör mig här att Radion får hela skulden för det som inträffade (och av skuldkänslor offrar han kort därefter sitt eget rör, vilket betyder mer eller mindre självmord för honom), trots att Råttis är minst lika skyldig till att röret gick sönder. Det var ju delvis han som startade igång bråket, när han var så nödvändigt mallig och försökte ta åt sig all ära.
Så jag hade ändrat scenen till att brödrosten och resten av karaktärerna hade skällt ut båda för det trasiga röret, så att det hade blivit mer rättvist för de båda. Radion kunde fortfarande ha fått offra sitt rör, men det hade inte känts alls lika ensidigt då.
Citat från: Lillefot skrivet 8 november 2023 kl. 23:48:11Gällande kortfilmen överlag så tyckte jag att den väldigt trevlig och känslosam. Den är i det kortaste laget och kunde gärna ha fått utökats lite mer i speltid, men det är en glad överraskning att så många av studions karaktärer (även från mindre kända/uppmärksammade verk som Taran och den magiska kitteln) visas upp och deltar, och blandingen av äldre och nyare karaktärer tar bra hänsyn till den långa filmhistoria Disney har skapat.
Ursäkta att jag frågar, men jag är nyfiken: vilka karaktärer från Disney-huvudstudion som inte var med i kortfilmen skulle du vilja lägga till?
Här är en video som räknar upp samtliga medverkande karaktärer;
https://www.youtube.com/watch?v=-DFxINWQXyE&t=581s
Jag tycker man borde haft med följande;
- Snövits skogsvänner
- Elephancine
- Fru Jumbo
- Herr Stork
- Cirkusdirektören
- Matriarken, Catty, Prissy & Giddy
(att få med Casey Junior tror jag hade varit svårt eftersom han måste ha räls, och kråkorna är ansedda som racistiska stereotyper)
- Faline
- Bambis Mamma
- Bambis Pappa
- Aracuan
- Pingvinen Pablo
- Lulubelle
(Jätten Ville var planerad att vara med men kunde inte på grund av att han var alldeles för stor)
- Kungen
- Hertigen
- Bruno
- Majoren
- Dinah
- Storasystern
- Dodo
- Valrossen
- Snickaren
- Ödlan Bill
- Larven
- Sjusovarmusen
- Spelkorten
- Tigerlilja
- Mary Darling
- George Darling
- Piraterna
(att få med Sjöjungfruna hade varit svårt eftersom de måste ha vatten, och Indianerna är ansedda som racistiska stereotyper)
- Tony
- Joe
- Bull
- Tuffy
- Boris
- Pedro
- Taxi
(att få med Si & Am hade varit svårt eftersom de är ansedda som racistiska stereotyper)
- Kung Stefan
- Drottning Leah
- Kung Hubert
- Samson
- Diablo
- Törnrosas skogsvänner
- Jeppe & Hjalle
- Sergeant Rapp
- Översten
- Kapten
- Danny
- Trofast
- Lucy
- Buzzie, Flaps, Ziggy & Dizzie
- Akela
- Rama
- Rakscha
- Napoleon & Lafayette
- Amelia & Abigail
- Onkel Waldo
- Frou-Frou
- Madame Adelaide Bonfamille
- George Hautecourt
(att få med resten av Scat Cats gäng hade nog varit svårt eftersom en av dem, Shun-Gon, anses vara racistiskt skildrad och man inte vill göra resten av medlemmarna besvikna)
- Otto
- Änkan Kanin
- Kung Richard
- Trigger & Dumdum
- Noshörnings-vakterna
- Krokodil-kaptenen
- Brutus & Nero
- Ordförarmusen
- Rufus
- Ella-Maj
- Lukas
- Sköldpaddan
- Ugglan
- Kaninen
- Mullvaden
(förresten så borde man ha haftmed Orville på gruppfotot tillsammans med hans bror Wilbur)
- Änkan Tweed
- Amos Slade
- Tjifen
- Piggsvinet
(Micke och Molle ses som barn i kortfilmen, därför hade det nog varit svårt att ha med Vixey)
- Dallben
- Kung Eiddileg
- Doli
- Herr Flaversham
- Toby
- Felicia
- Mrs Judson
- Barsångerskan Miss Kitty
- Jenny
- Fagin
- Winstom
- Sykes
- Roscoe & DeSoto
- Grismby
- Carlotta
(att få med Kung Triton & Ariels systrar hade nog varit svårt eftersom de måste ha vatten)
- Marahute
- Faloo
- Red
- Krebbs
- Frank
- Phillippe
- Gatuförsäljaren
- Mufasa
- Sarabi
- Sarafina
- Clopin
- Ärkediakonen
- Muserna
- Hera
- Hermes
- Amfitryon
- Alkmene
- Fa Zhou
- Fa Li
- Mormor Fa
- General Li
- Khan
- Kejsaren
- Shan-Yu
- Hayabusa
- Professor Porter
- Jojo-Flamingon
- Spring Sprite
- Wapitin
- Tändsoldaten
- Ballerinan
- Neera
- Chicha
- Chaca
- Tipo
- Rudy
- Servitrisen
- Bucky
- Preston Whitmore
- Rourke
- Helga Sinclair
- Gantu
- Högsta Rådsdamen
- Scroop
- Sarah Hawkins
- Tanana
- Tug
- Buck
- Lycko-Jack
- Eudora
- Big Daddy La Bouff
- Lawrence
- Drottning Arianna
- Kung Fredrik
- Krokhand
- Stornäsa
- Vlodek
- Liten Buse
- Sure Bill
- Wynchell & Duncan
- Tapper
- Kaj
- Gerda
- Hertig av Vässleby
- Tadashi Hamada
- Robert Callaghan
- Alistair Krei
- Abigail Callaghan
- Fru Otterton
- Emmitt Otterton
- Priscilla
- Yax
- Finnick
- Bonnie & Stu Hopps
- Gideon Grey
- Duke Weaselton
- Borgmästare Lionheart
- Manchas
- Doug
- Hövding Tui
- Sina
- Farmor Tala
(att få med Tamatoa hade nog varit svårt eftersom han är alldeles för stor)
- Spamley
- Dubbel-Dan
- Hövding Benja
- Virana
- Mariano
- Pico
- Parce
- Chispi
(kommer kanske på mer senare...)
Citat från: Skokaka skrivet 19 mars 2023 kl. 23:07:10Okej, min första film i tanken som jag tänker prata om är Pingvinen och Lyckostenen. Jag tycker dock att det är en bra film, och utav de tre sista filmerna hos Don Bluths egna studio så var denna definitivt bäst. Kanske inte perfekt, men den var utmärkt och slutade studion med en hög ton. Jag skulle dock vilja ändra på en del misstag som att figurerna i bakgrunden inte rör sig, kan faktiskt göra det. Och det händer andra misstag med animationen, men nja, det är inte mycket att klaga på...
Kanske lite för mycket sånger, förutom om det är meningen att det ska vara en musikal, förstås... Och Drake kan ses som en cliche skurk, då han verkar lite generisk. Han känns som en rip-off av Gaston, Bluto, och Bowser. (Detta påpekas till och med i Loathsome Characters Wiki.) Jag tycker nog att han känns också lite grann som en rip-off av Svarte-Petter... Men eftersom att han är skurken så är det ju såklart meningen att vi inte ska heja på honom. Tycker dock att han har för lite tid på scen, han borde ha fått mer scener. Och att han blir arg på sina medhjälpare och stormfåglarna, även om det är han som får dom att skratta, så tror jag att han bara tycker om att skrika på dom. Han är också rätt envis och ses som en pervert, men som sagt, jag tycker att det passar hos en skurk. Pingvinerna som är på hans sida och stormfåglarna tycker jag borde ha större roller, också. De borde väl tala och ha namn, skulle vara intressant hur det vore då.
Att han är stor och muskulös känns ganska onaturligt, och han ser mer ut som en skurk från en tecknad serie. Men att pingvinerna i filmen har kläder, fingrar och även tänder stör jag inte direkt på så mycket. Det behöver inte vara 100% riktigt, eller hur? Kanske 90%. Det vore som att klaga att Musse Pigg har kläder på sig... Jag tror även att kläderna ä' för att ge dom gulliga utseenden. Men det är inget fel i hela fall på Hubbe, Marina och Rocko. (De två första är till och med i Incredible Characters Wiki. :)) Marina älskar ju Hubbe för den han är, istället för att bli kär över någon bara för att de har muskler.
En del saker i filmen förvirrar mig också. Som till exempel... Hur tog de Hubbe in i båten? Varför börjar Rocko att skratta efter att ha varit arg på Hubbe för att han har ljugit? (Fast jag kunde inte låta bli att skratta med dom i den scenen. ;D) Varför simmade inte leopardsälen direkt efter Hubbe och Rocko, och istället väntade på att Hubbe skulle ta tillbaka sin sten? (Förresten, om det är precis samma leopardsäl som jagade Hubbe tidigare i filmen och som vi senare ser på ubåten som Hubbe sen sparkar till är jag osäker på. De var ju långt bort från Antarktis, så...) Hur Rocko fick en ny scarf. Också hur Drake överlevde fallet och kom tillbaka upp så där fort. Och den mest förvirrande delen: Hur kunde Rocko plötsligt flyga? Visst, det är fint att han faktiskt fick sin dröm till upplevelse, men pingviner kan ju inte flyga och det kom från ingenstans. Det kanske kunde funka om han använde en flygande maskin eller något logiskt, då detta är ju inte direkt en fantasi-film... Om att de har tomteluvor i slutet var väl för att det är kallt där, om man nu undrar varför de har såna i slutet.
Och även om Drake förtjänade det så var hans död lite för brutal... Det hade funkat om han faktiskt föll till sin död, eller om han kanske föll från klippan, och landade rakt i gapet på en späckhuggare. Det hade varit kanske mindre våldsamt?
Men i hela fall, filmen har ju också en bra Svensk dubb, och jag tycker inte att SÅ många saker behöver ändras. Men om den blev som jag beskrev så skulle den kanske bli så bra och fick mer bra kritik? Det är i hela fall bra att den inte fick för mycket dålig kritik...
Det här var min egna tanke om jag hade gjort filmen och ändrat lite saker i den. Tyckte inte att den hade många problem i hela fall.
Ursäkta att jag frågar så sent men vad är en pervert?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 08:59:20Förresten, om man ser det ur ett allmänt vardags-livs-perspektiv, borde inte Gus ha gått i skolan vid det här laget? (eller på förskolan, vet inte exakt hur gammal han är, gissningsvis ca 5, 6, 7, och Rosie är 2)
Jag menar, vuxna är ju på jobbet dagligen, barn går på förskolan när de är 2-6 år och börjar skolan när de är 7 och börjar gymnasieskolan när de är 16 och tar studenten/examen när de är 20.
Ursäkta sent svar, men enligt mitt googlande jag gjorde i efterhand så förefaller det som att Gus är 7.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 14:05:34Ursäkta att jag frågar så sent men vad är en pervert?
Äldre gubbar som är sexuellt attraherad av
mindreåriga, behöver jag skriva mer?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 14:05:34Ursäkta att jag frågar så sent men vad är en pervert?
Snuskhummer...
Citat från: MOA skrivet 11 juni 2024 kl. 14:48:55Äldre gubbar som är sexuellt attraherad av mindreåriga, behöver jag skriva mer?
Det där är väl mer beskrivningen av "pedofil", men det är att vara en äckel och hemsk person hos båda. En pervert är att någon flörtar med en eller andra på ett sexuellt sätt. Det är mest killar, men tjejer kan nog också störa killar på detta viset. I hela fall vad jag kommer på så är till exempel Systrarna Kratz från
Ed, Edd & Eddy såna...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 14:05:34Ursäkta att jag frågar så sent men vad är en pervert?
En som inte accepterar "nej" som ett svar och försöker att tvinga någon att vara med dom. Eller att flirta eller trakassera någon, och det kan även vara sexuellt. Drake och Gaston är ju så här till exempel. Nog också Svartepetter då han ibland kidnappar Mimmi och försöker att kyssa henne mot hennes vilja.
Jag var riktigt besviken på årets Katten Gustaf Filmen, det var visserligen med en del grejer jag gillar, men det var många aspekter som gjorde att jag tyvärr inte alls gillade filmen.
Hade jag varit med när filmen gjorts så hade jag sett till följande;
- att Jinx och Märta hade slopats helt och hållet
- att Gustafs mamma också kunde få vara med
- att karaktärernas designer och personligheter skulle vara exakt detsamma som i serien Garfield Show
(kommer kanske på mer senare)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2024 kl. 21:53:29- att Jinx och Märta hade slopats helt och hållet
Vad skulle då konflikten i så fall vara ? ???
Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2024 kl. 22:46:30Vad skulle då konflikten i så fall vara ? ???
Antingen så kanske en annan skurk används, eller så är det bara en annan konflikt? En del filmer har konflikter utan skurkar, så...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2024 kl. 21:53:29Jag var riktigt besviken på årets Katten Gustaf Filmen, det var visserligen med en del grejer jag gillar, men det var många aspekter som gjorde att jag tyvärr inte alls gillade filmen.
Hade jag varit med när filmen gjorts så hade jag sett till följande;
- att Jinx och Märta hade slopats helt och hållet
- att Gustafs mamma också kunde få vara med
- att karaktärernas designer och personligheter skulle vara exakt detsamma som i serien Garfield Show
(kommer kanske på mer senare)
Så det skulle typ vara en film baserad på
The Garfield Show? Och Gustafs mamma har visats i annat sammanhang, men olika sammanhang verkar vara olika universum eller något... Men eftersom både hon och Vic är Gustafs föräldrar så är dom väl tekniskt sett ihop. Jag kan väl i hela fall para ihop dom på grund utav detta. ;)
Man kan inte bara ta bort karaktär ur visa filmer utan hela handlingen kollapsar ::)
I en filmen hänger det mesta ihop med allt annat
Detta är manusförfattande 101 ;)
Citat från: gstone skrivet 11 augusti 2024 kl. 16:13:46Man kan inte bara ta bort karaktär ur visa filmer utan hela handlingen kollapsar ::)
I en filmen hänger det mesta ihop med allt annat
Detta är manusförfattande 101 ;)
Det beror på hur bra handlingen är i filmen, i många filmer finns det faktiskt karaktärer som inte bidrar till någonting alls som lätt kunde ha tagits bort.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 augusti 2024 kl. 16:16:55Det beror på hur bra handlingen är i filmen, i många filmer finns det faktiskt karaktärer som inte bidrar till någonting alls som lätt kunde ha tagits bort.
tror du ?
Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2024 kl. 22:46:30Vad skulle då konflikten i så fall vara ? ???
Hundfångarna från The Garfield Show skulle vara där istället för Märta.
Jinx kommer jag dessvärre inte på någon passande ersättare till...
Visst, det är inte meningen att man ska "gilla" antagonister, men vissa antagonister kan man vara utan.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 augusti 2024 kl. 16:37:28Hundfångarna från The Garfield Show skulle vara där istället för Märta.
Jinx kommer jag dessvärre inte på någon passande ersättare till...
Visst, det är inte meningen att man ska "gilla" antagonister, men vissa antagonister kan man vara utan.
jag bara undrade inget illa nment :)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 augusti 2024 kl. 16:37:28Hundfångarna från The Garfield Show skulle vara där istället för Märta.
Jinx kommer jag dessvärre inte på någon passande ersättare till...
Visst, det är inte meningen att man ska "gilla" antagonister, men vissa antagonister kan man vara utan.
Kanske bara Roland och Ruben tar Jinxs plats?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 maj 2024 kl. 21:58:42Ursäkta att jag frågar, men jag är nyfiken: vilka karaktärer från Disney-huvudstudion som inte var med i kortfilmen skulle du vilja lägga till?
Här är en video som räknar upp samtliga medverkande karaktärer;
https://www.youtube.com/watch?v=-DFxINWQXyE&t=581s
Jag tycker man borde haft med följande;
- Snövits skogsvänner
- Elephancine
- Fru Jumbo
- Herr Stork
- Cirkusdirektören
- Matriarken, Catty, Prissy & Giddy
(att få med Casey Junior tror jag hade varit svårt eftersom han måste ha räls, och kråkorna är ansedda som racistiska stereotyper)
- Faline
- Bambis Mamma
- Bambis Pappa
- Aracuan
- Pingvinen Pablo
- Lulubelle
(Jätten Ville var planerad att vara med men kunde inte på grund av att han var alldeles för stor)
- Kungen
- Hertigen
- Bruno
- Majoren
- Dinah
- Storasystern
- Dodo
- Valrossen
- Snickaren
- Ödlan Bill
- Larven
- Sjusovarmusen
- Spelkorten
- Tigerlilja
- Mary Darling
- George Darling
- Piraterna
(att få med Sjöjungfruna hade varit svårt eftersom de måste ha vatten, och Indianerna är ansedda som racistiska stereotyper)
- Tony
- Joe
- Bull
- Tuffy
- Boris
- Pedro
- Taxi
(att få med Si & Am hade varit svårt eftersom de är ansedda som racistiska stereotyper)
- Kung Stefan
- Drottning Leah
- Kung Hubert
- Samson
- Diablo
- Törnrosas skogsvänner
- Jeppe & Hjalle
- Sergeant Rapp
- Översten
- Kapten
- Danny
- Trofast
- Lucy
- Buzzie, Flaps, Ziggy & Dizzie
- Akela
- Rama
- Rakscha
- Napoleon & Lafayette
- Amelia & Abigail
- Onkel Waldo
- Frou-Frou
- Madame Adelaide Bonfamille
- George Hautecourt
(att få med resten av Scat Cats gäng hade nog varit svårt eftersom en av dem, Shun-Gon, anses vara racistiskt skildrad och man inte vill göra resten av medlemmarna besvikna)
- Otto
- Änkan Kanin
- Kung Richard
- Trigger & Dumdum
- Noshörnings-vakterna
- Krokodil-kaptenen
- Brutus & Nero
- Ordförarmusen
- Rufus
- Ella-Maj
- Lukas
- Sköldpaddan
- Ugglan
- Kaninen
- Mullvaden
(förresten så borde man ha haftmed Orville på gruppfotot tillsammans med hans bror Wilbur)
- Änkan Tweed
- Amos Slade
- Tjifen
- Piggsvinet
(Micke och Molle ses som barn i kortfilmen, därför hade det nog varit svårt att ha med Vixey)
- Dallben
- Kung Eiddileg
- Doli
- Herr Flaversham
- Toby
- Felicia
- Mrs Judson
- Barsångerskan Miss Kitty
- Jenny
- Fagin
- Winstom
- Sykes
- Roscoe & DeSoto
- Grismby
- Carlotta
(att få med Kung Triton & Ariels systrar hade nog varit svårt eftersom de måste ha vatten)
- Marahute
- Faloo
- Red
- Krebbs
- Frank
- Phillippe
- Gatuförsäljaren
- Mufasa
- Sarabi
- Sarafina
- Clopin
- Ärkediakonen
- Muserna
- Hera
- Hermes
- Amfitryon
- Alkmene
- Fa Zhou
- Fa Li
- Mormor Fa
- General Li
- Khan
- Kejsaren
- Shan-Yu
- Hayabusa
- Professor Porter
- Jojo-Flamingon
- Spring Sprite
- Wapitin
- Tändsoldaten
- Ballerinan
- Neera
- Chicha
- Chaca
- Tipo
- Rudy
- Servitrisen
- Bucky
- Preston Whitmore
- Rourke
- Helga Sinclair
- Gantu
- Högsta Rådsdamen
- Scroop
- Sarah Hawkins
- Tanana
- Tug
- Buck
- Lycko-Jack
- Eudora
- Big Daddy La Bouff
- Lawrence
- Drottning Arianna
- Kung Fredrik
- Krokhand
- Stornäsa
- Vlodek
- Liten Buse
- Sure Bill
- Wynchell & Duncan
- Tapper
- Kaj
- Gerda
- Hertig av Vässleby
- Tadashi Hamada
- Robert Callaghan
- Alistair Krei
- Abigail Callaghan
- Fru Otterton
- Emmitt Otterton
- Priscilla
- Yax
- Finnick
- Bonnie & Stu Hopps
- Gideon Grey
- Duke Weaselton
- Borgmästare Lionheart
- Manchas
- Doug
- Hövding Tui
- Sina
- Farmor Tala
(att få med Tamatoa hade nog varit svårt eftersom han är alldeles för stor)
- Spamley
- Dubbel-Dan
- Hövding Benja
- Virana
- Mariano
- Pico
- Parce
- Chispi
(kommer kanske på mer senare...)
Hittade nyligen denna på YouTube;
https://www.youtube.com/watch?v=8yxvx5VmD0Y
Ska så småningom se hur jag kan kombinera filmens riktiga resultat med manuset ovan och några av mina egna tankar/idéer och se hur mitt resultat kan bli...
Citat från: Skokaka skrivet 13 juni 2024 kl. 02:36:09Det där är väl mer beskrivningen av "pedofil", men det är att vara en äckel och hemsk person hos båda. En pervert är att någon flörtar med en eller andra på ett sexuellt sätt. Det är mest killar, men tjejer kan nog också störa killar på detta viset. I hela fall vad jag kommer på så är till exempel Systrarna Kratz från Ed, Edd & Eddy såna...
Också Mrs. Bighead från
Rockos moderna liv, nu när jag tänker efter...
Citat från: MOA skrivet 11 juni 2024 kl. 14:48:55Äldre gubbar som är sexuellt attraherad av mindreåriga, behöver jag skriva mer?
snälla bytt ämne ::) ::) ::)
Citat från: Skokaka skrivet 1 oktober 2024 kl. 22:31:22Också Mrs. Bighead från Rockos moderna liv, nu när jag tänker efter...
En stor äckelkärring! Hon är lite snällare men hennes man Mr Bighead är en ond padda. Kung Krabba låter också som en pervert när han snackar om hur mycket han älskar alla flickor & pojkar i kungariket
Citat från: MOA skrivet 1 oktober 2024 kl. 23:36:32En stor äckelkärring! Hon är lite snällare men hennes man Mr Bighead är en ond padda. Kung Krabba låter också som en pervert när han snackar om hur mycket han älskar alla flickor & pojkar i kungariket
Hennes make är nog i Bläckvards nivå som en sur och otrevlig granne, fast kanske mer antagonistisk, ändå.
Citat från: Skokaka skrivet 2 oktober 2024 kl. 00:02:19Hennes make är nog i Bläckvards nivå som en sur och otrevlig granne, fast kanske mer antagonistisk, ändå.
Bläckvards föregångare!
Citat från: Skokaka skrivet 11 augusti 2024 kl. 22:53:19Kanske bara Roland och Ruben tar Jinxs plats?
Kom att tänka på det, kanske den där Egypter-katten från Garfield Show...?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2024 kl. 12:02:46Kom att tänka på det, kanske den där Egypter-katten från Garfield Show...?
Han har jag nog inte sett för programmet är så dåligt
Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2024 kl. 12:51:19Han har jag nog inte sett för programmet är så dåligt
Jag tycker iallafall att serien är väldigt bra.
Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2024 kl. 12:51:19Han har jag nog inte sett för programmet är så dåligt
*Hon
Citat från: Will Siv skrivet 17 oktober 2024 kl. 13:08:57*Hon
Ja se så dålig koll jag har, kan inte minnas att jag sett den karaktären i Gustaf
Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2024 kl. 12:02:46Kom att tänka på det, kanske den där Egypter-katten från Garfield Show...?
Hon var nog bara i ett avsnitt, tror jag? Hon som i slutet bestämde sig för att vara i Gustafs värld, men någon tjej adopterade henne och gav henne ett namn som hon inte tyckte om. Så... Hon vore förmodligen fortfarande hämndlysten efter detta? Är ju en antagonistisk katthona också dock, så det kan vara möjligt.
Citat från: Skokaka skrivet 17 oktober 2024 kl. 19:29:31Hon var nog bara i ett avsnitt, tror jag? Hon som i slutet bestämde sig för att vara i Gustafs värld, men någon tjej adopterade henne och gav henne ett namn som hon inte tyckte om. Så... Hon vore förmodligen fortfarande hämndlysten efter detta? Är ju en antagonistisk katthona också dock, så det kan vara möjligt.
Hon var i ett avsnitt till.
Citat från: Will Siv skrivet 17 oktober 2024 kl. 19:33:32Hon var i ett avsnitt till.
Osäker om jag minns den, dock.
Citat från: Skokaka skrivet 16 juli 2023 kl. 21:19:15Jo, förresten... Hur Rocko tog sig upp till Drakes lya ä' jag också osäker på hur han gjorde det, det vore för högt för att ta sig dit...
Ursäkta sent svar men...
Ja, eftersom det var för högt så lär det inte ha varit särskilt lätt för Rocko att ta sig upp till Drakes lya, å andra sidan dröjde det långt efter att hans scarf spolats upp där och medans Hubbe stred mot Drake, så det är förstås fullt möjligt att Rocko mödosamt klättrade upp för klippan.
I Mary Poppins kommer tillbaka så är det ju ganska uppenbart att Angela Lansburys roll egentligen var menad för Julie Andrews. Det bygger ju ändå upp den scenen som ett viktigt ögonblick och det verkar ju som att man ville ha Julie men att det inte gick därför skulle jag byta ut Angela mot Julie.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 6 december 2024 kl. 18:37:10I Mary Poppins kommer tillbaka så är det ju ganska uppenbart att Angela Lansburys roll egentligen var menad för Julie Andrews. Det bygger ju ändå upp den scenen som ett viktigt ögonblick och det verkar ju som att man ville ha Julie men att det inte gick därför skulle jag byta ut Angela mot Julie.
och hur skulle du gjort dubbningsvis ?
Fortfarande Annica Risberg ?
Om jag fick välja så skulle KM Studios version ha fått behålla Ankliv texten då deras egna text Knattar går ifrån både bild och originaltexten som egentligen ska höra ihop. I min ultimata dubbning skulle den sjungas av Haakon Pedersen precis som i musiksagorna.
Engelska:
D-d-d danger lurks behind you
There's a stranger out to find you
Media Dubb:
F-f-f-farligt! Nå'n som jagar
Tar det varligt alla dagar
KM Studio:
Det finns banditer det är självklart
Men ingen smiter åker fast snart
Ankliv - (Musiksaga, Haakon Pedersen).mp3
I mulan skulle Rafael Edholm gjort Li Shangs tal röst så kunde Göran Rudbo göra rollen endaste vid sång.
Jag skulle dubbat sångerna i Descendants till svenska med
i fallet med Descendants: The Rise of Red ( den fjärde filmen i serien så är sångerna så passa viktigt för handlingen och att etablera karaktärernas motivationerna att jag ärligt talat inte fattar hur barn som inte kan engelska skulle kunna hänga med :-[
Okej, den senaste filmen som jag pratade om är en fågelfilm, och den här gången så ska jag ta upp ännu en film om en fågel. Ni visste säkert inte att denna filmen existerade, men den är baserad på en ikonisk galen fågel med en välkänd skratt som ni säkert har trott att han även medverkar i varje Julafton. Filmen är: Hacke Hackspett (2017) spelfilmen! Okej, nu så var det ju inte igår som jag senast har sett den, och senast som jag såg den var ju ändå i, typ, förra året... Men jag vill inte gå igenom den igen, men åtminstone så kan jag friska upp minnet lite med hjälp utav vad Loathsome Characters Wiki och även The Nostalgia Critic säger om denna filmen och denna flanderiserade varianten utav Hacke...
Nåja, till att börja med så VAR Hacke inte direkt ens en sådan snäll karaktär i sin första kortfilm, där han är antagonisten till Andy Panda och hans pappa, och det är ju han som började konflikten till att börja med, då han hackar på deras tak. Och faktumet att han skapades för att skaparen, Walter Lantz, stördes utav en hackspett som höll på att hacka på hans tak medan han var upptaget vid ett tillfälle hjälper inte saken, för Hacke är baserade på en dålig händelse... Nåja, tack vare denna händelsen att Hacke skapades, åtminstone... Plus så har han en sådan ful design just då och ser ut som en psykopat, men han ÄR ju galen, trots allt... I Ration Bored så började han att få handskar för att få en mer "gulligare" ton, plus så dog han i slutet, dock så är jag osäker hur exakt han kom till Himlen just då, med tanke på hur våldsam han var då. Men, då detta var väl slutet för denna varianten utav Hacke och han ändrades i kortfilmerna efter detta, så man kan väl säga att han fick ett nytt liv och reformerades.
Så, ja, man kan typ se honom som en reformerad skurk, tror jag?... Han är ju huvudkaraktären, men han var inte mycket till hjälte just då... Plus i början utav denna kortfilmen så läser han en skylt om att spara på bensin och dock och frågar om resan är verkligen nödvändig, och då så får han en djävulsansikte och säger att han även är nödvändigt ond, så... Men åtminstone så VAR även dessa gamla kortfilmerna med honom roliga, och jag har aldrig stört mig förut på hur han var i dessa... Plus så har han förlorat ibland, så han kommer inte undan från karma... Jag kan dock tyvärr inte riktigt säga samma sak om filmen som jag ska ta upp... Plus så var det väl tydligen en kortfilm om när han kläcktes och är, såklart, född av att vara våldsam. Så han är kanske född en skurk och är senare en riktig hjälte?... Åtminstone så är Hackes klassiska första skratt det bästa, synd att det inte användes längre eftersom Mel Blanc förbjud att de använder hans skratt igen efter att några andra spelade karaktären...
Kom att tänka på detta, jag har hört att Snurre Sprätt var inte heller så trevlig i hans första kortfilmer, men han senare bättrades till en bättre karaktär. Jag har nog inte heller stört mig på hur Snurre var i hans första kortfilmer, dock så minns jag inte hur de var... På tal om detta, Snurres prototyp, Happy Rabbit, gjorde en liknande skratt som alla andra är mer bekanta att den tillhör hackspetten, så detta var då egentligen Snurres skratt till att börja med?...
Men jag tror att åtminstone tack vare denna filmen så gjordes 2018 serien efteråt, som var en STOR förbättring! Hacke är likeable igen, men... Dock så är det tyvärr Pelle Pingvin den här gången som är hemskt flanderiserad, så, samma sak här, han brukade vara busig, men här så är han sadistisk. Detta hände i några avsnitt, annars så är han okej här, även om det är bara bakgrundsroller, då... Och även om han inte gjorde någonting i avsnittet där han förlorade, åtminstone så var det bra, då han inte fick något straff i de andra avsnitten... Detta är dock ett "endast djur universum" och har inga människor, så det är som att 2017 filmen aldrig hände. Synd att serien aldrig fortsattes, tre säsonger är bara för lite! Och Smedley gjorde även en cameo i det sista avsnittet. Jag hoppades dock åtminstone att Gabby Gator också kunde ha fått återvända... Men, såklart, då det är endast djur i denna, som sagt, så är Ms. Meany inte med i denna. (Nåja, hon var en Karen, i hela fall...) Min favorit variant utav Hacke är nog i The New Woody Woodpecker Show.
Men... Nåja, åter till ämnet! Det är ju meningen att Hacke ska vara busig, men i just den här filmen så är han extremt våldsam och plågar de andra karaktärerna. Han må inte ha varit så snäll i början heller när han skapades, men han har aldrig varit i DENNA nivån utav att vara hemsk! Här så spelas han förresten utav Eric Bauza, och Billy West spelade karaktären innan. Detta är ironiskt, då Eric tog även över Billy i rollerna som Snurre Sprätt och Stimpy från Ren & Stimpy. Kanske inte direkt lika bra som Billy var, men åtminstone så är han den nuvarande rösten till hackspetten, och åtminstone så är han bra i rollen både i serien efter detta och i den andra filmen. Han försöker att vara "hip" eller "trendig" med en del repliker som han säger, bara för att vara mer modern... Han må se ut som han ska göra, men hans design ser mer otäck ut i denna filmen, plus så är han äcklig då han till exempel: Pruttar sin skratt, bajsar på en utav tjuvskyttarnas glass (Hacke, du är en hackspett, inte en duva!), men åtminstone så erkänner även han själv att det var äckligt när han åt glassen utan att märka detta... Och även bajsar på en utav de andra huvudkaraktärernas flickvän! Sjutton, vad är det med dessa bajsskämten? Han har inte gjort sånt i något annat sammanhang, vad jag vet... Plus så vet jag inte varför det skulle ens vara roligt...
Förresten, istället för att det som han gör mot sina fiender i filmen ska vara roligt som i kortfilmerna så är det mer realistiskt och förödmjukande! Jag vet inte om det borde funka, men om till exempel Valle Valross eller Ville Vråk var med i filmen så hade det nog i hela fall varit roligare, om slapstick händer dom så vore det mera komiskt istället för extremt våldsamt, men åtminstone så är båda utav dom med i uppföljaren... Plus när han beskrivs utav en skogsvakt hur han är så låter han mer som en demonisk varelse med en mörk backstory... Sjutton, jag har hört att hans popularitet i Brasilien (eller något) minskades till noll tack vare denna filmen. (Eller har jag fel?...) Denna filmen gjordes väl dock i Brasilien...
Så... Denna filmen är typ en hel film utav den otäcka cameon utav Hacke i Maskens återkomst. Så, om man går till storyn... Jag kan väl säga att Hacke VAR tolerabel lite i början i filmen och senare i slutet när han bättras sig själv lite grann... Så det börjar med att han trollar med två tjuvskyttar som är bröder, plus antagonisterna i filmen. Detta är nog lite som hur kortfilmerna ska vara, då dessa två vill fånga Hacke till att börja med, så man kan säga att det är självförsvar han gör när de går i hans revir, plus att det var förbjudet att jaga där. Dock så är ett utav de första felen med Hackes animation som man ser i början av filmen att när han snabbt hackar så att han snurrar runt så ser han ut som firecracker glassar.
Men, såklart, en sak som är onödigt är såklart att, precis som i andra live-action filmer baserade på tecknade karaktärer, så är det folken som känns mer som huvudkaraktärerna än vad Hacke är. Och det visar sig sedan dessa i handlingen... Jag måste förresten erkänna att jag själv verkar inte ha något emot live-action filmer baserade på tecknade karaktärer, en del må tycka att de förstör deras barndom, men själv så gillade jag dessa... Men jag föredrar helt klart de tecknade versionerna i vanliga fall, men, nåja... Gustaf är förresten en utav dessa, och jag tycker att den är mest tolerabel. Sjutton, jag såg denna mycket som barn, samma som med uppföljaren, kan vara för att jag saknade den klassiska serien som brukade visas i Barnkanalen. (Eller som kanske heter nu för tiden SVT Barn, men jag är förstås mer van vid vad den brukade att heta.) Men jag tror att de flesta utav oss kan i hela fall hålla med om att Sonic the Hedgehog spelfilmerna är nog de bästa live-action filmerna baserade på tecknade karaktärer. Först så hade den en trailer där Sonic såg hemsk ut, men de lyssnade på vad folken sa och ändrade hans utseende i sista stunden. Och dessa filmerna gick faktiskt bra. :)
Så, den andra huvudkaraktären som är Hackes fiende i nästan hela filmen, Lance, är inte heller en sådan likeable karaktär. Han sa själv att han inte bryr sig om naturen, och såklart så får han sparken... Vem tycker synd om honom?... ::) Och när vi sedan ser Hacke igen... Han sitter nära sjön mitt i natten och gottar sig... Och rapar... Ja, de lägger till gashumor, och, bara så där, vi såg Hacke i några sekunder och de hoppar sedan över till människorna igen... Really?...
Dock när vi ser Hacke igen så sitter pojken som Lance tar hand om (jag är osäker om det är Lances son eller inte) och träffar på fågeln, som trummar läten. Och när det visar sig att han har något typ av snacks som smakar jordnöt så vill Hacke gärna ha dom, då de är tydligen hans favoritsnacks, dock så vet jag inte om Hacke har någonsin ätit jordnötter i något sammanhang förut... Och när det ser ut som att de blir vänner när pojken klappar på Hacke så pausas filmen och Hacke talar med tittarna och säger till dom att han och pojken inte är vänner, utan att han gör detta bara för matens skull... Ja, ja, visst, snacka skit bakom hans bak... ::) Förresten, pojken kallade honom för Hacke här, så... Tydligen så döptes Hacke inte utav sina föräldrar, utav av en pojke som han träffar på?... ??? Och när Hacke senare träffar på pojken igen så är han med Lance och hans flickvän denna gången, och då de stör sig på honom... Självklart så blir Hacke våldsam och hämndlysten över detta...
Senare i natten när Hacke håller på att hacka för att störa Lance så går han ut och ber Hacke att gå och hacka någon annanstans, men Hacke säger då till honom att gå och sova någon annanstans, så han plågar dom hur mycket han vill... Visst, Lance är inte så sympatetisk heller, men här så är Hacke så skit irriterande och onödigt elakt. Senare när Tommy (det är vad pojken heter, förresten) möter på två mobbare på vägen så säger de att detta är DERAS väg... Vad fan?... Hur kan dom äga en väg? Detta måste vara ett utav de dummaste sakerna som jag har hört från mobbare på länge...
Dock när de ger sig på honom så kommer Hacke helt plötsligt och hackar sönder deras kläder. Och så faller deras kläder av och deras kalsonger syns bara kvar... Även om de må ha förtjänat detta för att de gav på Tommy så är detta ändå läskigt, då Hacke är vuxen medan dessa två är barn, så detta är pedofil! :o Plus så sa han: "Get ready to go commando!" som om han ville fortsätta vidare! Han kanske bara sa detta för att skrämmas, men, ändå... :-[ Och det är också störande eftersom Hacke är en hackspett, ja, båda anledningarna är obehagliga... :-\ Sedan så säger Hacke att ingen muckar med hans BFF, som vanligtvis betyder "Best Friend Forever" (Bästa Vän För Alltid), men enligt honom så betyder det "Bringer of Free Food" (Tillbringare av Gratis Mat), så han bryr sig inte ett skit om Tommy...
Denna filmen påstår förresten att Hacke är den sista utav sin art, så här så är han en rödkronad hackspett... Och jag som trodde att han var en amerikansk spillkråka... Förresten, eftersom Hacke i filmen sägs vara utrotningshotad... Många fiender har ju muckat med honom i kortfilmerna, och de hamnar inte i fängelse för att de har bråkat med honom, så... Att han är en utrotningshotad/utdöd art som då har all rätt i att trakassera andra gör honom nog ännu värre... Så vi sedan ser honom plåga de som håller på att bygga Lances hus mitt i naturen, och jo, det är detta som Lance tänkte göra. Han fick en att bli träffad av elektricitet och skrattar och säger att det är precis som på tecknat. Nåja, visst är det roligt att det händer i tecknat, men då detta händer mot riktiga människor så är det nog inte lika kul... Förresten, när Vanessa (Lances flickvän) går in i husvagnen, Hacke använder en ondskefull min medan husvagnen exploderas och hon förlorar sitt hår... Förresten, jag minns att, av någon anledning, så var just denna scenen inte med när jag såg filmen senast... Men, det var nog lika bra det... Sedan efter detta så gjorde Vanessa slut med Lance, så Hacke förstörde deras relation... Plus så säger Hacke: "Varsågod!" till Lance efter detta... Wow...
Sedan så hyr Lance de två tjuvskyttarna för att fånga Hacke. Medan de verkar vara intressanta antagonister så tycker jag ändå att de verkar bara vara rip-offs utav Harry och Marv från Ensam hemma... Då jag har hört att denna filmen dubbades så hoppas jag dock att en utav tjuvskyttarna dubbas utav Jan Åström, han verkar passande nog i denna rollen... Åtminstone så sjunger Hacke sin låt i filmen, vilket är en nice touch, tycker jag... Förresten, filmens covers utav använda låtar är dock bra, som till exempel Surfin' Bird (Vilket är en passande sång, då Hacke är en fågel), What I Like About You (Och Hacke var även snäll i denna delen, då en utav Tommys vänner åt för många varmkorvar och de skulle spela en band, men medan han behövde gå och spy så var Hacke snäll nog att spela på trummorna) och låten i sluttexterna: Troublemaker. (Också passande, för Hacke är ju denna typen av karaktär...)
Så tjuvskyttarna lurar Hacke av att göra en tjej hackspett, vilket är uppenbarligen en målad uppstoppad anka med tillägg för att se ut som en hackspett. Plus att jordnötssmör användes i denna fällan... Och Hacke klarade sig såklart undan från fällan. Sedan så skjuter tjuvskyttarna bedövningspilar på Hacke medan han flyger iväg, och tydligen så flyger de efter honom som missiler... Och, såklart, Hacke fick pilarna att träffa tjuvskyttarna istället. (Han fick också dom att skjuta på sig själva i början av filmen, kanske en running gag?) Och, eftersom Lance var inblandad med tjuvskyttarna, Hacke skjuter sedan en elektrisk nät på Lance och tar en bild på honom... Men vad tusan är det för? Tar han bilder utav de som han plågar brutalt i sin samling, eller?... Senare så offrar Lance Hackes favoritsnacks så att han kan lämna dom ifred... Visst, att muttas skulle nog göra susen... ::) Åtminstone så gick Hacke med på detta.
Och, av någon anledning, så verkar Hacke ha bättras sig redan i filmen. Då han känner sig att han vill bli en del utav familjen. Dock så har han plågat Lance i nästan hela filmen, så... Varför?... Men, för att vara rättvis, när Hacke orsakade en brand, det var bara ett misstag, eftersom han hackade sin signatur (namn) i tavlan han gjorde, men råkade att hacka på en kabel, vilket, såklart, förstörde huset! Lance är, förståeligt, förbannad på Hacke, även om det var bara ett misstag, och tjuvskyttarna sköt honom med elektricitet... Okej, denna delen var satisfying efter hur han var i denna filmen.
Och förresten, när de har Hacke i en bur... Han kunde gå igenom buren, och detta tänker jag jämt på när en karaktär i något media verkar se ut att de kan ta sig igenom en bur/cell på grund utav dess form eller storlek, någon annan som har stört sig på detta? Men, okej, jag tycker att filmen VERKAR ha blivit bättre i dessa sista stunderna, då när Hacke befrias så jagar han sedan efter tjuvskyttarna, även hur mycket de bölar och ber om att han lämnar dom ifred... Men, eftersom de är tjuvskyttar, så tycker jag att Hacke har all och varje rätt i att följa efter dom! Dock senare efter att polisen dyker upp och de två, såklart, är rädda för Hacke, ber om att bli arresterade, vad som helst för att slippa hackspetten. Och, när de kallar Hacke galen och han frågar dom vem det är som de kallar galen så skrattar han som en psykopat medan han skakar på sig, vilket är mer otäckt än roligt!
Så... Även om det var några få delar som jag tyckte om... Så var filmen A-A-A-Awful! :( Denna filmen förstörde tyvärr Hackes karaktär. Men, åtminstone så kan jag tacka filmen för att 2018 serien gjordes (även om den, som tur är, har ingen koppling alls till denna filmen), plus så använde de en kortfilm från de gamla klassikerna efter sluttexterna... Men varför just efter sluttexterna? ??? Kortfilmer brukar spelas före filmer på bio... Förresten, det finns ju en uppföljare: Hacke Hackspett på sommarläger, från förra året. Och denna har jag ju recenserat förut. Så... Jag gör en lite kortare version utav denna:
Hacke har väl nog samma design som i förra filmen, men åtminstone så tycker jag att han ser bättre ut i denna... Kanske de ändrade lite? Förresten, både Ville Vråk OCH Valle Valross är med i denna filmen, plus så är karaktärerna från den förra filmen inte med, så ingen koppling från den förra filmen är med. :) Nåja, Hacke nämnde sin kärlek för jordnötssmör vid ett tillfälle, men detta är det närmaste som vi hörde utav detta. Plus så är han mer besatt i pizza i den här filmen. Upptäckte dock att både Hacke och Ville verkar ha klor på sina fötter, tror att dessa är ändringar... I början av filmen när Hacke skriver filmens titel och skrattar är ju samma som i den förra, dock... Åtminstone så heter inte denna "Hacke Hackspett 2" och man kan låtsas att det är den RIKTIGA filmen... Och visst, Hacke bajsade på Valles bil i denna, ÄVEN i insidan! Precis som i den förra filmen så gjorde han det mot tjuvskyttarnas bil och, i båda fallen, så hör man honom skratta utanför skärmen, vad jag minns... Åtminstone så slapp vi se bajsandet i insidan av bilen OCH detta är den enda bajsskämtet i filmen, tack och lov! Hackes design från 2018 serien är med i en flagga i slutet, och plus så är Villes design från The New Woody Woodpecker Show med i en efterlyst affisch, jag gillar dessa referenser.
Plus så ÄR Hacke rolig i denna, och han har karaktärsutveckling i denna. Visst, han var våldsam mot kamparna i början av filmen, även om det var fortfarande roligt, men Hacke BLEV straffad utav skogsvakten utav det och lär sig senare. Och det ÄR roligt när Ville får ont, då han är tecknad och försöker att mosa Hacke till att börja med, eller att göra något annat elakt, som att fuska! Hacke pratar med sina människovänner i denna, och han snackade inte så värst mycket med Tommy i förra filmen, och åtminstone så snackade han inte skit bakom sina vänners rygg i denna!
Så... Jag skulle nog förmodligen ha lagt till Pelle Pingvin och Andy Panda i filmen. Dock så gör Pelle en cameo i en skulptur gjord utav träd som Hacke gjorde. Antingen så borde de vara med i Hackes sida eller i det andra lägret. Och vad jag skulle vilja ändra med den första filmen är: Hacke, först och främst, borde ha varit MER som sitt riktiga jag och få bättre karaktärsutveckling, som i den andra filmen. De borde också ta bort allt rapande, fisande och bajsskämt. Plus inget onödigt våld, och Hacke borde nog kännas mer som en huvudkaraktär...
Så, ja, jag rekommenderar faktiskt Hacke Hackspett på sommarläger, men håll er borta från 2017 filmen!... Förutom om ni är nyfikna, förstås... Är dock den värsta live-action filmen baserade på en tecknad karaktär för mig..
Hoppas att jag inte glömde något som jag ville säga... Tog dock en hel dag nästan över att bli färdig med den här...
Citat från: Skokaka skrivet 3 februari 2025 kl. 23:35:04Okej, den senaste filmen som jag pratade om är en fågelfilm, och den här gången så ska jag ta upp ännu en film om en fågel. Ni visste säkert inte att denna filmen existerade, men den är baserad på en ikonisk galen fågel med en välkänd skratt som ni säkert har trott att han även medverkar i varje Julafton. Filmen är: Hacke Hackspett (2017) spelfilmen! Okej, nu så var det ju inte igår som jag senast har sett den, och senast som jag såg den var ju ändå i, typ, förra året... Men jag vill inte gå igenom den igen, men åtminstone så kan jag friska upp minnet lite med hjälp utav vad Loathsome Characters Wiki och även The Nostalgia Critic säger om denna filmen och denna flanderiserade varianten utav Hacke...
Nåja, till att börja med så VAR Hacke inte direkt ens en sådan snäll karaktär i sin första kortfilm, där han är antagonisten till Andy Panda och hans pappa, och det är ju han som började konflikten till att börja med, då han hackar på deras tak. Och faktumet att han skapades för att skaparen, Walter Lantz, stördes utav en hackspett som höll på att hacka på hans tak medan han var upptaget vid ett tillfälle hjälper inte saken, för Hacke är baserade på en dålig händelse... Nåja, tack vare denna händelsen att Hacke skapades, åtminstone... Plus så har han en sådan ful design just då och ser ut som en psykopat, men han ÄR ju galen, trots allt... I Ration Bored så började han att få handskar för att få en mer "gulligare" ton, plus så dog han i slutet, dock så är jag osäker hur exakt han kom till Himlen just då, med tanke på hur våldsam han var då. Men, då detta var väl slutet för denna varianten utav Hacke och han ändrades i kortfilmerna efter detta, så man kan väl säga att han fick ett nytt liv och reformerades.
Så, ja, man kan typ se honom som en reformerad skurk, tror jag?... Han är ju huvudkaraktären, men han var inte mycket till hjälte just då... Plus i början utav denna kortfilmen så läser han en skylt om att spara på bensin och dock och frågar om resan är verkligen nödvändig, och då så får han en djävulsansikte och säger att han även är nödvändigt ond, så... Men åtminstone så VAR även dessa gamla kortfilmerna med honom roliga, och jag har aldrig stört mig förut på hur han var i dessa... Plus så har han förlorat ibland, så han kommer inte undan från karma... Jag kan dock tyvärr inte riktigt säga samma sak om filmen som jag ska ta upp... Plus så var det väl tydligen en kortfilm om när han kläcktes och är, såklart, född av att vara våldsam. Så han är kanske född en skurk och är senare en riktig hjälte?... Åtminstone så är Hackes klassiska första skratt det bästa, synd att det inte användes längre eftersom Mel Blanc förbjud att de använder hans skratt igen efter att några andra spelade karaktären...
Kom att tänka på detta, jag har hört att Snurre Sprätt var inte heller så trevlig i hans första kortfilmer, men han senare bättrades till en bättre karaktär. Jag har nog inte heller stört mig på hur Snurre var i hans första kortfilmer, dock så minns jag inte hur de var... På tal om detta, Snurres prototyp, Happy Rabbit, gjorde en liknande skratt som alla andra är mer bekanta att den tillhör hackspetten, så detta var då egentligen Snurres skratt till att börja med?...
Men jag tror att åtminstone tack vare denna filmen så gjordes 2018 serien efteråt, som var en STOR förbättring! Hacke är likeable igen, men... Dock så är det tyvärr Pelle Pingvin den här gången som är hemskt flanderiserad, så, samma sak här, han brukade vara busig, men här så är han sadistisk. Detta hände i några avsnitt, annars så är han okej här, även om det är bara bakgrundsroller, då... Och även om han inte gjorde någonting i avsnittet där han förlorade, åtminstone så var det bra, då han inte fick något straff i de andra avsnitten... Detta är dock ett "endast djur universum" och har inga människor, så det är som att 2017 filmen aldrig hände. Synd att serien aldrig fortsattes, tre säsonger är bara för lite! Och Smedley gjorde även en cameo i det sista avsnittet. Jag hoppades dock åtminstone att Gabby Gator också kunde ha fått återvända... Men, såklart, då det är endast djur i denna, som sagt, så är Ms. Meany inte med i denna. (Nåja, hon var en Karen, i hela fall...) Min favorit variant utav Hacke är nog i The New Woody Woodpecker Show.
Men... Nåja, åter till ämnet! Det är ju meningen att Hacke ska vara busig, men i just den här filmen så är han extremt våldsam och plågar de andra karaktärerna. Han må inte ha varit så snäll i början heller när han skapades, men han har aldrig varit i DENNA nivån utav att vara hemsk! Här så spelas han förresten utav Eric Bauza, och Billy West spelade karaktären innan. Detta är ironiskt, då Eric tog även över Billy i rollerna som Snurre Sprätt och Stimpy från Ren & Stimpy. Kanske inte direkt lika bra som Billy var, men åtminstone så är han den nuvarande rösten till hackspetten, och åtminstone så är han bra i rollen både i serien efter detta och i den andra filmen. Han försöker att vara "hip" eller "trendig" med en del repliker som han säger, bara för att vara mer modern... Han må se ut som han ska göra, men hans design ser mer otäck ut i denna filmen, plus så är han äcklig då han till exempel: Pruttar sin skratt, bajsar på en utav tjuvskyttarnas glass (Hacke, du är en hackspett, inte en duva!), men åtminstone så erkänner även han själv att det var äckligt när han åt glassen utan att märka detta... Och även bajsar på en utav de andra huvudkaraktärernas flickvän! Sjutton, vad är det med dessa bajsskämten? Han har inte gjort sånt i något annat sammanhang, vad jag vet... Plus så vet jag inte varför det skulle ens vara roligt...
Förresten, istället för att det som han gör mot sina fiender i filmen ska vara roligt som i kortfilmerna så är det mer realistiskt och förödmjukande! Jag vet inte om det borde funka, men om till exempel Valle Valross eller Ville Vråk var med i filmen så hade det nog i hela fall varit roligare, om slapstick händer dom så vore det mera komiskt istället för extremt våldsamt, men åtminstone så är båda utav dom med i uppföljaren... Plus när han beskrivs utav en skogsvakt hur han är så låter han mer som en demonisk varelse med en mörk backstory... Sjutton, jag har hört att hans popularitet i Brasilien (eller något) minskades till noll tack vare denna filmen. (Eller har jag fel?...) Denna filmen gjordes väl dock i Brasilien...
Så... Denna filmen är typ en hel film utav den otäcka cameon utav Hacke i Maskens återkomst. Så, om man går till storyn... Jag kan väl säga att Hacke VAR tolerabel lite i början i filmen och senare i slutet när han bättras sig själv lite grann... Så det börjar med att han trollar med två tjuvskyttar som är bröder, plus antagonisterna i filmen. Detta är nog lite som hur kortfilmerna ska vara, då dessa två vill fånga Hacke till att börja med, så man kan säga att det är självförsvar han gör när de går i hans revir, plus att det var förbjudet att jaga där. Dock så är ett utav de första felen med Hackes animation som man ser i början av filmen att när han snabbt hackar så att han snurrar runt så ser han ut som firecracker glassar.
Men, såklart, en sak som är onödigt är såklart att, precis som i andra live-action filmer baserade på tecknade karaktärer, så är det folken som känns mer som huvudkaraktärerna än vad Hacke är. Och det visar sig sedan dessa i handlingen... Jag måste förresten erkänna att jag själv verkar inte ha något emot live-action filmer baserade på tecknade karaktärer, en del må tycka att de förstör deras barndom, men själv så gillade jag dessa... Men jag föredrar helt klart de tecknade versionerna i vanliga fall, men, nåja... Gustaf är förresten en utav dessa, och jag tycker att den är mest tolerabel. Sjutton, jag såg denna mycket som barn, samma som med uppföljaren, kan vara för att jag saknade den klassiska serien som brukade visas i Barnkanalen. (Eller som kanske heter nu för tiden SVT Barn, men jag är förstås mer van vid vad den brukade att heta.) Men jag tror att de flesta utav oss kan i hela fall hålla med om att Sonic the Hedgehog spelfilmerna är nog de bästa live-action filmerna baserade på tecknade karaktärer. Först så hade den en trailer där Sonic såg hemsk ut, men de lyssnade på vad folken sa och ändrade hans utseende i sista stunden. Och dessa filmerna gick faktiskt bra. :)
Så, den andra huvudkaraktären som är Hackes fiende i nästan hela filmen, Lance, är inte heller en sådan likeable karaktär. Han sa själv att han inte bryr sig om naturen, och såklart så får han sparken... Vem tycker synd om honom?... ::) Och när vi sedan ser Hacke igen... Han sitter nära sjön mitt i natten och gottar sig... Och rapar... Ja, de lägger till gashumor, och, bara så där, vi såg Hacke i några sekunder och de hoppar sedan över till människorna igen... Really?...
Dock när vi ser Hacke igen så sitter pojken som Lance tar hand om (jag är osäker om det är Lances son eller inte) och träffar på fågeln, som trummar läten. Och när det visar sig att han har något typ av snacks som smakar jordnöt så vill Hacke gärna ha dom, då de är tydligen hans favoritsnacks, dock så vet jag inte om Hacke har någonsin ätit jordnötter i något sammanhang förut... Och när det ser ut som att de blir vänner när pojken klappar på Hacke så pausas filmen och Hacke talar med tittarna och säger till dom att han och pojken inte är vänner, utan att han gör detta bara för matens skull... Ja, ja, visst, snacka skit bakom hans bak... ::) Förresten, pojken kallade honom för Hacke här, så... Tydligen så döptes Hacke inte utav sina föräldrar, utav av en pojke som han träffar på?... ??? Och när Hacke senare träffar på pojken igen så är han med Lance och hans flickvän denna gången, och då de stör sig på honom... Självklart så blir Hacke våldsam och hämndlysten över detta...
Senare i natten när Hacke håller på att hacka för att störa Lance så går han ut och ber Hacke att gå och hacka någon annanstans, men Hacke säger då till honom att gå och sova någon annanstans, så han plågar dom hur mycket han vill... Visst, Lance är inte så sympatetisk heller, men här så är Hacke så skit irriterande och onödigt elakt. Senare när Tommy (det är vad pojken heter, förresten) möter på två mobbare på vägen så säger de att detta är DERAS väg... Vad fan?... Hur kan dom äga en väg? Detta måste vara ett utav de dummaste sakerna som jag har hört från mobbare på länge...
Dock när de ger sig på honom så kommer Hacke helt plötsligt och hackar sönder deras kläder. Och så faller deras kläder av och deras kalsonger syns bara kvar... Även om de må ha förtjänat detta för att de gav på Tommy så är detta ändå läskigt, då Hacke är vuxen medan dessa två är barn, så detta är pedofil! :o Plus så sa han: "Get ready to go commando!" som om han ville fortsätta vidare! Han kanske bara sa detta för att skrämmas, men, ändå... :-[ Och det är också störande eftersom Hacke är en hackspett, ja, båda anledningarna är obehagliga... :-\ Sedan så säger Hacke att ingen muckar med hans BFF, som vanligtvis betyder "Best Friend Forever" (Bästa Vän För Alltid), men enligt honom så betyder det "Bringer of Free Food" (Tillbringare av Gratis Mat), så han bryr sig inte ett skit om Tommy...
Denna filmen påstår förresten att Hacke är den sista utav sin art, så här så är han en rödkronad hackspett... Och jag som trodde att han var en amerikansk spillkråka... Förresten, eftersom Hacke i filmen sägs vara utrotningshotad... Många fiender har ju muckat med honom i kortfilmerna, och de hamnar inte i fängelse för att de har bråkat med honom, så... Att han är en utrotningshotad/utdöd art som då har all rätt i att trakassera andra gör honom nog ännu värre... Så vi sedan ser honom plåga de som håller på att bygga Lances hus mitt i naturen, och jo, det är detta som Lance tänkte göra. Han fick en att bli träffad av elektricitet och skrattar och säger att det är precis som på tecknat. Nåja, visst är det roligt att det händer i tecknat, men då detta händer mot riktiga människor så är det nog inte lika kul... Förresten, när Vanessa (Lances flickvän) går in i husvagnen, Hacke använder en ondskefull min medan husvagnen exploderas och hon förlorar sitt hår... Förresten, jag minns att, av någon anledning, så var just denna scenen inte med när jag såg filmen senast... Men, det var nog lika bra det... Sedan efter detta så gjorde Vanessa slut med Lance, så Hacke förstörde deras relation... Plus så säger Hacke: "Varsågod!" till Lance efter detta... Wow...
Sedan så hyr Lance de två tjuvskyttarna för att fånga Hacke. Medan de verkar vara intressanta antagonister så tycker jag ändå att de verkar bara vara rip-offs utav Harry och Marv från Ensam hemma... Då jag har hört att denna filmen dubbades så hoppas jag dock att en utav tjuvskyttarna dubbas utav Jan Åström, han verkar passande nog i denna rollen... Åtminstone så sjunger Hacke sin låt i filmen, vilket är en nice touch, tycker jag... Förresten, filmens covers utav använda låtar är dock bra, som till exempel Surfin' Bird (Vilket är en passande sång, då Hacke är en fågel), What I Like About You (Och Hacke var även snäll i denna delen, då en utav Tommys vänner åt för många varmkorvar och de skulle spela en band, men medan han behövde gå och spy så var Hacke snäll nog att spela på trummorna) och låten i sluttexterna: Troublemaker. (Också passande, för Hacke är ju denna typen av karaktär...)
Så tjuvskyttarna lurar Hacke av att göra en tjej hackspett, vilket är uppenbarligen en målad uppstoppad anka med tillägg för att se ut som en hackspett. Plus att jordnötssmör användes i denna fällan... Och Hacke klarade sig såklart undan från fällan. Sedan så skjuter tjuvskyttarna bedövningspilar på Hacke medan han flyger iväg, och tydligen så flyger de efter honom som missiler... Och, såklart, Hacke fick pilarna att träffa tjuvskyttarna istället. (Han fick också dom att skjuta på sig själva i början av filmen, kanske en running gag?) Och, eftersom Lance var inblandad med tjuvskyttarna, Hacke skjuter sedan en elektrisk nät på Lance och tar en bild på honom... Men vad tusan är det för? Tar han bilder utav de som han plågar brutalt i sin samling, eller?... Senare så offrar Lance Hackes favoritsnacks så att han kan lämna dom ifred... Visst, att muttas skulle nog göra susen... ::) Åtminstone så gick Hacke med på detta.
Och, av någon anledning, så verkar Hacke ha bättras sig redan i filmen. Då han känner sig att han vill bli en del utav familjen. Dock så har han plågat Lance i nästan hela filmen, så... Varför?... Men, för att vara rättvis, när Hacke orsakade en brand, det var bara ett misstag, eftersom han hackade sin signatur (namn) i tavlan han gjorde, men råkade att hacka på en kabel, vilket, såklart, förstörde huset! Lance är, förståeligt, förbannad på Hacke, även om det var bara ett misstag, och tjuvskyttarna sköt honom med elektricitet... Okej, denna delen var satisfying efter hur han var i denna filmen.
Och förresten, när de har Hacke i en bur... Han kunde gå igenom buren, och detta tänker jag jämt på när en karaktär i något media verkar se ut att de kan ta sig igenom en bur/cell på grund utav dess form eller storlek, någon annan som har stört sig på detta? Men, okej, jag tycker att filmen VERKAR ha blivit bättre i dessa sista stunderna, då när Hacke befrias så jagar han sedan efter tjuvskyttarna, även hur mycket de bölar och ber om att han lämnar dom ifred... Men, eftersom de är tjuvskyttar, så tycker jag att Hacke har all och varje rätt i att följa efter dom! Dock senare efter att polisen dyker upp och de två, såklart, är rädda för Hacke, ber om att bli arresterade, vad som helst för att slippa hackspetten. Och, när de kallar Hacke galen och han frågar dom vem det är som de kallar galen så skrattar han som en psykopat medan han skakar på sig, vilket är mer otäckt än roligt!
Så... Även om det var några få delar som jag tyckte om... Så var filmen A-A-A-Awful! :( Denna filmen förstörde tyvärr Hackes karaktär. Men, åtminstone så kan jag tacka filmen för att 2018 serien gjordes (även om den, som tur är, har ingen koppling alls till denna filmen), plus så använde de en kortfilm från de gamla klassikerna efter sluttexterna... Men varför just efter sluttexterna? ??? Kortfilmer brukar spelas före filmer på bio... Förresten, det finns ju en uppföljare: Hacke Hackspett på sommarläger, från förra året. Och denna har jag ju recenserat förut. Så... Jag gör en lite kortare version utav denna:
Hacke har väl nog samma design som i förra filmen, men åtminstone så tycker jag att han ser bättre ut i denna... Kanske de ändrade lite? Förresten, både Ville Vråk OCH Valle Valross är med i denna filmen, plus så är karaktärerna från den förra filmen inte med, så ingen koppling från den förra filmen är med. :) Nåja, Hacke nämnde sin kärlek för jordnötssmör vid ett tillfälle, men detta är det närmaste som vi hörde utav detta. Plus så är han mer besatt i pizza i den här filmen. Upptäckte dock att både Hacke och Ville verkar ha klor på sina fötter, tror att dessa är ändringar... I början av filmen när Hacke skriver filmens titel och skrattar är ju samma som i den förra, dock... Åtminstone så heter inte denna "Hacke Hackspett 2" och man kan låtsas att det är den RIKTIGA filmen... Och visst, Hacke bajsade på Valles bil i denna, ÄVEN i insidan! Precis som i den förra filmen så gjorde han det mot tjuvskyttarnas bil och, i båda fallen, så hör man honom skratta utanför skärmen, vad jag minns... Åtminstone så slapp vi se bajsandet i insidan av bilen OCH detta är den enda bajsskämtet i filmen, tack och lov! Hackes design från 2018 serien är med i en flagga i slutet, och plus så är Villes design från The New Woody Woodpecker Show med i en efterlyst affisch, jag gillar dessa referenser.
Plus så ÄR Hacke rolig i denna, och han har karaktärsutveckling i denna. Visst, han var våldsam mot kamparna i början av filmen, även om det var fortfarande roligt, men Hacke BLEV straffad utav skogsvakten utav det och lär sig senare. Och det ÄR roligt när Ville får ont, då han är tecknad och försöker att mosa Hacke till att börja med, eller att göra något annat elakt, som att fuska! Hacke pratar med sina människovänner i denna, och han snackade inte så värst mycket med Tommy i förra filmen, och åtminstone så snackade han inte skit bakom sina vänners rygg i denna!
Så... Jag skulle nog förmodligen ha lagt till Pelle Pingvin och Andy Panda i filmen. Dock så gör Pelle en cameo i en skulptur gjord utav träd som Hacke gjorde. Antingen så borde de vara med i Hackes sida eller i det andra lägret. Och vad jag skulle vilja ändra med den första filmen är: Hacke, först och främst, borde ha varit MER som sitt riktiga jag och få bättre karaktärsutveckling, som i den andra filmen. De borde också ta bort allt rapande, fisande och bajsskämt. Plus inget onödigt våld, och Hacke borde nog kännas mer som en huvudkaraktär...
Så, ja, jag rekommenderar faktiskt Hacke Hackspett på sommarläger, men håll er borta från 2017 filmen!... Förutom om ni är nyfikna, förstås... Är dock den värsta live-action filmen baserade på en tecknad karaktär för mig..
Hoppas att jag inte glömde något som jag ville säga... Tog dock en hel dag nästan över att bli färdig med den här...
Långsta inlägget? Wow, imponera på din skrivning Skokaka
Citat från: Skokaka skrivet 3 februari 2025 kl. 23:35:04Okej, den senaste filmen som jag pratade om är en fågelfilm, och den här gången så ska jag ta upp ännu en film om en fågel. Ni visste säkert inte att denna filmen existerade, men den är baserad på en ikonisk galen fågel med en välkänd skratt som ni säkert har trott att han även medverkar i varje Julafton. Filmen är: Hacke Hackspett (2017) spelfilmen! Okej, nu så var det ju inte igår som jag senast har sett den, och senast som jag såg den var ju ändå i, typ, förra året... Men jag vill inte gå igenom den igen, men åtminstone så kan jag friska upp minnet lite med hjälp utav vad Loathsome Characters Wiki och även The Nostalgia Critic säger om denna filmen och denna flanderiserade varianten utav Hacke...
Nåja, till att börja med så VAR Hacke inte direkt ens en sådan snäll karaktär i sin första kortfilm, där han är antagonisten till Andy Panda och hans pappa, och det är ju han som började konflikten till att börja med, då han hackar på deras tak. Och faktumet att han skapades för att skaparen, Walter Lantz, stördes utav en hackspett som höll på att hacka på hans tak medan han var upptaget vid ett tillfälle hjälper inte saken, för Hacke är baserade på en dålig händelse... Nåja, tack vare denna händelsen att Hacke skapades, åtminstone... Plus så har han en sådan ful design just då och ser ut som en psykopat, men han ÄR ju galen, trots allt... I Ration Bored så började han att få handskar för att få en mer "gulligare" ton, plus så dog han i slutet, dock så är jag osäker hur exakt han kom till Himlen just då, med tanke på hur våldsam han var då. Men, då detta var väl slutet för denna varianten utav Hacke och han ändrades i kortfilmerna efter detta, så man kan väl säga att han fick ett nytt liv och reformerades.
Så, ja, man kan typ se honom som en reformerad skurk, tror jag?... Han är ju huvudkaraktären, men han var inte mycket till hjälte just då... Plus i början utav denna kortfilmen så läser han en skylt om att spara på bensin och dock och frågar om resan är verkligen nödvändig, och då så får han en djävulsansikte och säger att han även är nödvändigt ond, så... Men åtminstone så VAR även dessa gamla kortfilmerna med honom roliga, och jag har aldrig stört mig förut på hur han var i dessa... Plus så har han förlorat ibland, så han kommer inte undan från karma... Jag kan dock tyvärr inte riktigt säga samma sak om filmen som jag ska ta upp... Plus så var det väl tydligen en kortfilm om när han kläcktes och är, såklart, född av att vara våldsam. Så han är kanske född en skurk och är senare en riktig hjälte?... Åtminstone så är Hackes klassiska första skratt det bästa, synd att det inte användes längre eftersom Mel Blanc förbjud att de använder hans skratt igen efter att några andra spelade karaktären...
Kom att tänka på detta, jag har hört att Snurre Sprätt var inte heller så trevlig i hans första kortfilmer, men han senare bättrades till en bättre karaktär. Jag har nog inte heller stört mig på hur Snurre var i hans första kortfilmer, dock så minns jag inte hur de var... På tal om detta, Snurres prototyp, Happy Rabbit, gjorde en liknande skratt som alla andra är mer bekanta att den tillhör hackspetten, så detta var då egentligen Snurres skratt till att börja med?...
Men jag tror att åtminstone tack vare denna filmen så gjordes 2018 serien efteråt, som var en STOR förbättring! Hacke är likeable igen, men... Dock så är det tyvärr Pelle Pingvin den här gången som är hemskt flanderiserad, så, samma sak här, han brukade vara busig, men här så är han sadistisk. Detta hände i några avsnitt, annars så är han okej här, även om det är bara bakgrundsroller, då... Och även om han inte gjorde någonting i avsnittet där han förlorade, åtminstone så var det bra, då han inte fick något straff i de andra avsnitten... Detta är dock ett "endast djur universum" och har inga människor, så det är som att 2017 filmen aldrig hände. Synd att serien aldrig fortsattes, tre säsonger är bara för lite! Och Smedley gjorde även en cameo i det sista avsnittet. Jag hoppades dock åtminstone att Gabby Gator också kunde ha fått återvända... Men, såklart, då det är endast djur i denna, som sagt, så är Ms. Meany inte med i denna. (Nåja, hon var en Karen, i hela fall...) Min favorit variant utav Hacke är nog i The New Woody Woodpecker Show.
Men... Nåja, åter till ämnet! Det är ju meningen att Hacke ska vara busig, men i just den här filmen så är han extremt våldsam och plågar de andra karaktärerna. Han må inte ha varit så snäll i början heller när han skapades, men han har aldrig varit i DENNA nivån utav att vara hemsk! Här så spelas han förresten utav Eric Bauza, och Billy West spelade karaktären innan. Detta är ironiskt, då Eric tog även över Billy i rollerna som Snurre Sprätt och Stimpy från Ren & Stimpy. Kanske inte direkt lika bra som Billy var, men åtminstone så är han den nuvarande rösten till hackspetten, och åtminstone så är han bra i rollen både i serien efter detta och i den andra filmen. Han försöker att vara "hip" eller "trendig" med en del repliker som han säger, bara för att vara mer modern... Han må se ut som han ska göra, men hans design ser mer otäck ut i denna filmen, plus så är han äcklig då han till exempel: Pruttar sin skratt, bajsar på en utav tjuvskyttarnas glass (Hacke, du är en hackspett, inte en duva!), men åtminstone så erkänner även han själv att det var äckligt när han åt glassen utan att märka detta... Och även bajsar på en utav de andra huvudkaraktärernas flickvän! Sjutton, vad är det med dessa bajsskämten? Han har inte gjort sånt i något annat sammanhang, vad jag vet... Plus så vet jag inte varför det skulle ens vara roligt...
Förresten, istället för att det som han gör mot sina fiender i filmen ska vara roligt som i kortfilmerna så är det mer realistiskt och förödmjukande! Jag vet inte om det borde funka, men om till exempel Valle Valross eller Ville Vråk var med i filmen så hade det nog i hela fall varit roligare, om slapstick händer dom så vore det mera komiskt istället för extremt våldsamt, men åtminstone så är båda utav dom med i uppföljaren... Plus när han beskrivs utav en skogsvakt hur han är så låter han mer som en demonisk varelse med en mörk backstory... Sjutton, jag har hört att hans popularitet i Brasilien (eller något) minskades till noll tack vare denna filmen. (Eller har jag fel?...) Denna filmen gjordes väl dock i Brasilien...
Så... Denna filmen är typ en hel film utav den otäcka cameon utav Hacke i Maskens återkomst. Så, om man går till storyn... Jag kan väl säga att Hacke VAR tolerabel lite i början i filmen och senare i slutet när han bättras sig själv lite grann... Så det börjar med att han trollar med två tjuvskyttar som är bröder, plus antagonisterna i filmen. Detta är nog lite som hur kortfilmerna ska vara, då dessa två vill fånga Hacke till att börja med, så man kan säga att det är självförsvar han gör när de går i hans revir, plus att det var förbjudet att jaga där. Dock så är ett utav de första felen med Hackes animation som man ser i början av filmen att när han snabbt hackar så att han snurrar runt så ser han ut som firecracker glassar.
Men, såklart, en sak som är onödigt är såklart att, precis som i andra live-action filmer baserade på tecknade karaktärer, så är det folken som känns mer som huvudkaraktärerna än vad Hacke är. Och det visar sig sedan dessa i handlingen... Jag måste förresten erkänna att jag själv verkar inte ha något emot live-action filmer baserade på tecknade karaktärer, en del må tycka att de förstör deras barndom, men själv så gillade jag dessa... Men jag föredrar helt klart de tecknade versionerna i vanliga fall, men, nåja... Gustaf är förresten en utav dessa, och jag tycker att den är mest tolerabel. Sjutton, jag såg denna mycket som barn, samma som med uppföljaren, kan vara för att jag saknade den klassiska serien som brukade visas i Barnkanalen. (Eller som kanske heter nu för tiden SVT Barn, men jag är förstås mer van vid vad den brukade att heta.) Men jag tror att de flesta utav oss kan i hela fall hålla med om att Sonic the Hedgehog spelfilmerna är nog de bästa live-action filmerna baserade på tecknade karaktärer. Först så hade den en trailer där Sonic såg hemsk ut, men de lyssnade på vad folken sa och ändrade hans utseende i sista stunden. Och dessa filmerna gick faktiskt bra. :)
Så, den andra huvudkaraktären som är Hackes fiende i nästan hela filmen, Lance, är inte heller en sådan likeable karaktär. Han sa själv att han inte bryr sig om naturen, och såklart så får han sparken... Vem tycker synd om honom?... ::) Och när vi sedan ser Hacke igen... Han sitter nära sjön mitt i natten och gottar sig... Och rapar... Ja, de lägger till gashumor, och, bara så där, vi såg Hacke i några sekunder och de hoppar sedan över till människorna igen... Really?...
Dock när vi ser Hacke igen så sitter pojken som Lance tar hand om (jag är osäker om det är Lances son eller inte) och träffar på fågeln, som trummar läten. Och när det visar sig att han har något typ av snacks som smakar jordnöt så vill Hacke gärna ha dom, då de är tydligen hans favoritsnacks, dock så vet jag inte om Hacke har någonsin ätit jordnötter i något sammanhang förut... Och när det ser ut som att de blir vänner när pojken klappar på Hacke så pausas filmen och Hacke talar med tittarna och säger till dom att han och pojken inte är vänner, utan att han gör detta bara för matens skull... Ja, ja, visst, snacka skit bakom hans bak... ::) Förresten, pojken kallade honom för Hacke här, så... Tydligen så döptes Hacke inte utav sina föräldrar, utav av en pojke som han träffar på?... ??? Och när Hacke senare träffar på pojken igen så är han med Lance och hans flickvän denna gången, och då de stör sig på honom... Självklart så blir Hacke våldsam och hämndlysten över detta...
Senare i natten när Hacke håller på att hacka för att störa Lance så går han ut och ber Hacke att gå och hacka någon annanstans, men Hacke säger då till honom att gå och sova någon annanstans, så han plågar dom hur mycket han vill... Visst, Lance är inte så sympatetisk heller, men här så är Hacke så skit irriterande och onödigt elakt. Senare när Tommy (det är vad pojken heter, förresten) möter på två mobbare på vägen så säger de att detta är DERAS väg... Vad fan?... Hur kan dom äga en väg? Detta måste vara ett utav de dummaste sakerna som jag har hört från mobbare på länge...
Dock när de ger sig på honom så kommer Hacke helt plötsligt och hackar sönder deras kläder. Och så faller deras kläder av och deras kalsonger syns bara kvar... Även om de må ha förtjänat detta för att de gav på Tommy så är detta ändå läskigt, då Hacke är vuxen medan dessa två är barn, så detta är pedofil! :o Plus så sa han: "Get ready to go commando!" som om han ville fortsätta vidare! Han kanske bara sa detta för att skrämmas, men, ändå... :-[ Och det är också störande eftersom Hacke är en hackspett, ja, båda anledningarna är obehagliga... :-\ Sedan så säger Hacke att ingen muckar med hans BFF, som vanligtvis betyder "Best Friend Forever" (Bästa Vän För Alltid), men enligt honom så betyder det "Bringer of Free Food" (Tillbringare av Gratis Mat), så han bryr sig inte ett skit om Tommy...
Denna filmen påstår förresten att Hacke är den sista utav sin art, så här så är han en rödkronad hackspett... Och jag som trodde att han var en amerikansk spillkråka... Förresten, eftersom Hacke i filmen sägs vara utrotningshotad... Många fiender har ju muckat med honom i kortfilmerna, och de hamnar inte i fängelse för att de har bråkat med honom, så... Att han är en utrotningshotad/utdöd art som då har all rätt i att trakassera andra gör honom nog ännu värre... Så vi sedan ser honom plåga de som håller på att bygga Lances hus mitt i naturen, och jo, det är detta som Lance tänkte göra. Han fick en att bli träffad av elektricitet och skrattar och säger att det är precis som på tecknat. Nåja, visst är det roligt att det händer i tecknat, men då detta händer mot riktiga människor så är det nog inte lika kul... Förresten, när Vanessa (Lances flickvän) går in i husvagnen, Hacke använder en ondskefull min medan husvagnen exploderas och hon förlorar sitt hår... Förresten, jag minns att, av någon anledning, så var just denna scenen inte med när jag såg filmen senast... Men, det var nog lika bra det... Sedan efter detta så gjorde Vanessa slut med Lance, så Hacke förstörde deras relation... Plus så säger Hacke: "Varsågod!" till Lance efter detta... Wow...
Sedan så hyr Lance de två tjuvskyttarna för att fånga Hacke. Medan de verkar vara intressanta antagonister så tycker jag ändå att de verkar bara vara rip-offs utav Harry och Marv från Ensam hemma... Då jag har hört att denna filmen dubbades så hoppas jag dock att en utav tjuvskyttarna dubbas utav Jan Åström, han verkar passande nog i denna rollen... Åtminstone så sjunger Hacke sin låt i filmen, vilket är en nice touch, tycker jag... Förresten, filmens covers utav använda låtar är dock bra, som till exempel Surfin' Bird (Vilket är en passande sång, då Hacke är en fågel), What I Like About You (Och Hacke var även snäll i denna delen, då en utav Tommys vänner åt för många varmkorvar och de skulle spela en band, men medan han behövde gå och spy så var Hacke snäll nog att spela på trummorna) och låten i sluttexterna: Troublemaker. (Också passande, för Hacke är ju denna typen av karaktär...)
Så tjuvskyttarna lurar Hacke av att göra en tjej hackspett, vilket är uppenbarligen en målad uppstoppad anka med tillägg för att se ut som en hackspett. Plus att jordnötssmör användes i denna fällan... Och Hacke klarade sig såklart undan från fällan. Sedan så skjuter tjuvskyttarna bedövningspilar på Hacke medan han flyger iväg, och tydligen så flyger de efter honom som missiler... Och, såklart, Hacke fick pilarna att träffa tjuvskyttarna istället. (Han fick också dom att skjuta på sig själva i början av filmen, kanske en running gag?) Och, eftersom Lance var inblandad med tjuvskyttarna, Hacke skjuter sedan en elektrisk nät på Lance och tar en bild på honom... Men vad tusan är det för? Tar han bilder utav de som han plågar brutalt i sin samling, eller?... Senare så offrar Lance Hackes favoritsnacks så att han kan lämna dom ifred... Visst, att muttas skulle nog göra susen... ::) Åtminstone så gick Hacke med på detta.
Och, av någon anledning, så verkar Hacke ha bättras sig redan i filmen. Då han känner sig att han vill bli en del utav familjen. Dock så har han plågat Lance i nästan hela filmen, så... Varför?... Men, för att vara rättvis, när Hacke orsakade en brand, det var bara ett misstag, eftersom han hackade sin signatur (namn) i tavlan han gjorde, men råkade att hacka på en kabel, vilket, såklart, förstörde huset! Lance är, förståeligt, förbannad på Hacke, även om det var bara ett misstag, och tjuvskyttarna sköt honom med elektricitet... Okej, denna delen var satisfying efter hur han var i denna filmen.
Och förresten, när de har Hacke i en bur... Han kunde gå igenom buren, och detta tänker jag jämt på när en karaktär i något media verkar se ut att de kan ta sig igenom en bur/cell på grund utav dess form eller storlek, någon annan som har stört sig på detta? Men, okej, jag tycker att filmen VERKAR ha blivit bättre i dessa sista stunderna, då när Hacke befrias så jagar han sedan efter tjuvskyttarna, även hur mycket de bölar och ber om att han lämnar dom ifred... Men, eftersom de är tjuvskyttar, så tycker jag att Hacke har all och varje rätt i att följa efter dom! Dock senare efter att polisen dyker upp och de två, såklart, är rädda för Hacke, ber om att bli arresterade, vad som helst för att slippa hackspetten. Och, när de kallar Hacke galen och han frågar dom vem det är som de kallar galen så skrattar han som en psykopat medan han skakar på sig, vilket är mer otäckt än roligt!
Så... Även om det var några få delar som jag tyckte om... Så var filmen A-A-A-Awful! :( Denna filmen förstörde tyvärr Hackes karaktär. Men, åtminstone så kan jag tacka filmen för att 2018 serien gjordes (även om den, som tur är, har ingen koppling alls till denna filmen), plus så använde de en kortfilm från de gamla klassikerna efter sluttexterna... Men varför just efter sluttexterna? ??? Kortfilmer brukar spelas före filmer på bio... Förresten, det finns ju en uppföljare: Hacke Hackspett på sommarläger, från förra året. Och denna har jag ju recenserat förut. Så... Jag gör en lite kortare version utav denna:
Hacke har väl nog samma design som i förra filmen, men åtminstone så tycker jag att han ser bättre ut i denna... Kanske de ändrade lite? Förresten, både Ville Vråk OCH Valle Valross är med i denna filmen, plus så är karaktärerna från den förra filmen inte med, så ingen koppling från den förra filmen är med. :) Nåja, Hacke nämnde sin kärlek för jordnötssmör vid ett tillfälle, men detta är det närmaste som vi hörde utav detta. Plus så är han mer besatt i pizza i den här filmen. Upptäckte dock att både Hacke och Ville verkar ha klor på sina fötter, tror att dessa är ändringar... I början av filmen när Hacke skriver filmens titel och skrattar är ju samma som i den förra, dock... Åtminstone så heter inte denna "Hacke Hackspett 2" och man kan låtsas att det är den RIKTIGA filmen... Och visst, Hacke bajsade på Valles bil i denna, ÄVEN i insidan! Precis som i den förra filmen så gjorde han det mot tjuvskyttarnas bil och, i båda fallen, så hör man honom skratta utanför skärmen, vad jag minns... Åtminstone så slapp vi se bajsandet i insidan av bilen OCH detta är den enda bajsskämtet i filmen, tack och lov! Hackes design från 2018 serien är med i en flagga i slutet, och plus så är Villes design från The New Woody Woodpecker Show med i en efterlyst affisch, jag gillar dessa referenser.
Plus så ÄR Hacke rolig i denna, och han har karaktärsutveckling i denna. Visst, han var våldsam mot kamparna i början av filmen, även om det var fortfarande roligt, men Hacke BLEV straffad utav skogsvakten utav det och lär sig senare. Och det ÄR roligt när Ville får ont, då han är tecknad och försöker att mosa Hacke till att börja med, eller att göra något annat elakt, som att fuska! Hacke pratar med sina människovänner i denna, och han snackade inte så värst mycket med Tommy i förra filmen, och åtminstone så snackade han inte skit bakom sina vänners rygg i denna!
Så... Jag skulle nog förmodligen ha lagt till Pelle Pingvin och Andy Panda i filmen. Dock så gör Pelle en cameo i en skulptur gjord utav träd som Hacke gjorde. Antingen så borde de vara med i Hackes sida eller i det andra lägret. Och vad jag skulle vilja ändra med den första filmen är: Hacke, först och främst, borde ha varit MER som sitt riktiga jag och få bättre karaktärsutveckling, som i den andra filmen. De borde också ta bort allt rapande, fisande och bajsskämt. Plus inget onödigt våld, och Hacke borde nog kännas mer som en huvudkaraktär...
Så, ja, jag rekommenderar faktiskt Hacke Hackspett på sommarläger, men håll er borta från 2017 filmen!... Förutom om ni är nyfikna, förstås... Är dock den värsta live-action filmen baserade på en tecknad karaktär för mig..
Hoppas att jag inte glömde något som jag ville säga... Tog dock en hel dag nästan över att bli färdig med den här...
Jo, förresten. Då filmen först verkar handla om att skydda naturen så verkar filmen att strunta i detta senare, vilket gör nog saken värre. Plus så används fula ord i filmen. Precis i början när Otis (den yngre och korkade utav tjuvskyttarna) äter på en godis och orsakar läten i naturreservatet som de är i så säger Nate (den äldre och smarta utav tjuvskyttarna, som jag förresten tycker att Jan Åström kunde passa som) "damn" till Otis. Senare i filmen så sägs också ordet "hell" vid något tillfälle... Såna ord i en film om Hacke Hackspett? Wow...
Tja, ja' vet inte hur populär Hacke är i dagens läge, tyvärr...
I
Lego Pixar Klosstoons avsnittet
Tålamod är en björn;
Spoiler
Avsnittet slutar med att Merida förvandlas till en sten och hennes bröder skrattar åt det och häxan säger "då var det dags igen", så jag tycker att man borde ha fått se när Merida förvandlas tillbaka till sig själv igen också precis som en av hennes bröder som tidigare förstenats och sedan blev sig själv igen med häxans hjälp
Det är nu ungefär en månad sedan jag, efter flera år av att ha lämnat serien bakom mig, börjat titta igenom
My Little Pony: Vänskap är magisk åter igen. För det mesta har det varit roligt och jag minns varför jag en gång fastnade för den. Med det sagt, det finns en sak med säsong 6-finalen som jag gärna hade gjort annorlunda om det gick:
Spoiler
Det faktum att inte prinsessan
Ember var med räddningsgruppen (som bestod av
Starlight Glimmer,
Trixie,
Discord och
Thorax) och räddade dagen. Jag tycker det är tråkigt då hon är i mina ögon en fantastisk karaktär och en av höjdpunkterna med säsongen. Detta tack vare att hon trots sin hårda utsida är vänlig och resonlig inuti, jämfört med många av de andra drakarna som vi fick se innan hennes debutavsnitt,
Gauntlet of Fire. Utöver det kommer jag på några fler argument till att hon skulle ha fått vara med:
- Queen Chrysalis och hennes changelings skulle ha hotat hela Equestria om deras plan hade lyckats, inte bara de delar där ponnyerna bor. Ember skulle därför haft en anledning att hjälpa dem, så att även drakarna skulle vara säkra.
- Det hade möjliggjort att få runda av de nya karaktärerna som introduceras i säsongen, och ge dem en sista chans för den gången att visa vad de kan. Plus så skulle Ember och Thorax ha kunnat mötts där och kanske sått fröet till deras vänskap, istället för först i säsongen efteråt.
- Hon kunde ha haft en extra motivation, nämligen att rädda Spike. Det var trots allt han som fick henne att inse vad vänskap kunde innebära, samt hjälpte henne att vinna tävlingen så att hon blev ledare över drakriket. Om Discord kan följa med dem främst för att kunna rädda Fluttershy (och han hade funnits i serien betydligt längre vid det laget), så har jag svårt att tro att något liknande inte skulle funka för Ember.
- Hon skulle säkert också ha gjort ett bra jobb med att distrahera boets changelings, antingen genom att flyga runt eller spruta eld. Kanske i samarbete med Trixie och hennes rökbomber.
Finalen var ändå intressant i slutändan då det inte var Mane 6 som räddade dagen (för lite variations skull), men
Embers närvaro hade varit pricken över i:et för mig. Det hade kanske blivit svårt att skriva en trolig anledning till hur hon skulle ha fått reda på invasionen och vad som hänt med
Spike (de enda ponnyerna hon hade mött innan dess var
Twilight Sparkle och
Rarity), men jag hade gärna gett det ett försök.
Citat från: Lillefot skrivet 31 augusti 2023 kl. 23:51:47Det är subjektivt hur de upplevs, men personligen anser jag att de flesta av seriens "knasiga" scener bidrar till charmen som den har. Sjumilaskogen är trots allt inte den plats där det förekommer särskilt mycket logik.
Och pm du tyckte det avsnittet var konstigt så är jag intresserad av om vad du kommer tycka om avsnittet "The Monster Frankenpooh".
Samt
Rabbit marks the spot.
Men jag kan hålla med dig om det där med Sjumilaskogen, vilket bland annat kan bevisas i Jakten På Christoffer Robin.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 1 juli 2025 kl. 07:48:00Samt Rabbit marks the spot.
Men jag kan hålla med dig om det där med Sjumilaskogen, vilket bland annat kan bevisas i Jakten På Christoffer Robin.
Som när det kom en stor våg av fiskar
Citat från: Disneyfantasten skrivet 1 juli 2025 kl. 07:48:00Samt Rabbit marks the spot.
Men jag kan hålla med dig om det där med Sjumilaskogen, vilket bland annat kan bevisas i Jakten På Christoffer Robin.
Och just det, i 2011-års film så ritar Uggla en Baxen som alla tror är en skurk som älskar att ställa till med kaos, men som i slutet visar sig vara riktig men istället visar sig vara snäll och hjälpsam.
I
Lego Disney Princess Villains Unite;
Spoiler
Filmen slutar med att de andra prinsessorna undrar var Törnrosa är, och det sista man ser i filmen är att hon sover ihop med Chernabog som förvandlats till en liten fladdermus, tycker att man kunde ha fixat så att alla prinsessorna var med på frukt-banketten i slottet istället, samt att Chernabog kunde ha satts i en liten bur istället, dessutom så tycker jag att filmen var alldeles för kort, tycker den åtminstone kunde ha varit lika lång som första filmen.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 juli 2025 kl. 20:54:08Och just det, i 2011-års film så ritar Uggla en Baxen som alla tror är en skurk som älskar att ställa till med kaos, men som i slutet visar sig vara riktig men istället visar sig vara snäll och hjälpsam.
Och, i avsnittet
Three Little Piglets, i slutet frågar Nasse om vad som hände med den stora stygga kaninen, så ser man Kanin täckt i honung som skamset ber Nasse att inte fråga.
Men på tal om det, det finns en sak jag skulle vilja ändra med Kanin i hela franschisen: att han alltid är gul, som jag tror ska vara hans egentliga färg, i serien är han nämligen grön, som jag tror kan vara en missfärgning, troligen för att han ser limefärgad ut i de fyra äldre kortfilmerna. (och senare även i 2011-års film)
Angående Älskling Jag Krympte Barnen franschisen...
Här hade jag sett till att man stannat vid Älskling Vi Krympte Oss Själva.
I filmen Shrunk har man gjort så att mamman hade gått bort, och allt detta bara för att skådespelaren hade gått bort, jag avskyr när mammor dör eller redan är döda varesig det är i filmer/serier eller i verkligheten, jag tycker man åtminstone kunde ha fixat en skådespelare som ersättare.
(har fortfarande inte sett varken Shrunk eller TV-serien, kan tilläggas)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 5 september 2025 kl. 21:54:48Angående Älskling Jag Krympte Barnen franschisen...
Här hade jag sett till att man stannat vid Älskling Vi Krympte Oss Själva.
I filmen Shrunk har man gjort så att mamman hade gått bort, och allt detta bara för att skådespelaren hade gått bort, jag avskyr när mammor dör eller redan är döda varesig det är i filmer/serier eller i verkligheten, jag tycker man åtminstone kunde ha fixat en skådespelare som ersättare.
(har fortfarande inte sett varken Shrunk eller TV-serien, kan tilläggas)
Shrunk har inte gjort äm
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2023 kl. 21:54:40Då behövs det också ett till tvådelat avsnitt som plockas bort, och då vet jag vilket: avsnittet där Timons mamma kommer på besök som också visar sig vara Fred!
Så fem avsnitt bort från serien, varav ett är ett längre Specialavsnitt och de andra egentligen är ett halvt avsnitt om du förstår vad jag menar.
(det kan finnas fler avsnitt i olika Disney-serier som jag kanske vill skriva om eller plocka bort för att få närmast perfekta serier, och detsamma gäller även vissa karaktärer i serierna, men det är de tidigare nämnda jag kommer på just nu, det KAN hända att jag kommer på fler senare, men annars tycker jag de flesta avsnitt och karaktärer i många utav Disneys serier höjer intrycket och går att tycka om, och de flesta av antagonisterna är väl formade antagonister)
Och just det, avsnittet Beetle Romania, kolla in avsnittet själva så förstår ni vad jag menar.
Är förresten nyfiken på vad
@Skokaka tycker om avsnittet Beetle Romania ur Timon och Pumnaa?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 2 november 2025 kl. 22:13:10Är förresten nyfiken på vad @Skokaka tycker om avsnittet Beetle Romania ur Timon och Pumnaa?
Även om det Timon gjorde var dumt så är det ändå synd om honom i avsnittet, förstås. Då han blir förvandlad till ett kryp och Pumbaa äter upp honom. Och eftersom Pumbaa fick ju senare veta att det var Timon och att det slutar när han kommer ut igen... Så har Pumbaa tydligen glömt bort att det är Timon och åt upp honom igen. Typ, really?... Det hade förstås slutat bättre om Timon inte blev uppäten igen och blev som vanligt igen på något sätt, då så hade nog avsnittet funkat något bättre.
Jag har säkert sagt det förut, men personligen tycker jag att både Sofia Den Första och Elena Från Avalor hade kunnat bli minst lika bra eller rentav bättre om man hade strukit karaktärerna Cedric, hans föräldrar, hans syster, hans systerdotter, korpen Krake, Prins Max, de flesta andra prinsarna (utom Zandar), Wendell Fidget, Elliot, Amy & Kurt, Armando, Esteban och Gabe, då dessa karaktärer enligt mig överlag känns alltför svaga.
Så till alla er som tycker om karaktärerna: tyvärr, jag håller inte med.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 november 2025 kl. 00:21:45Jag har säkert sagt det förut, men personligen tycker jag att både Sofia Den Första och Elena Från Avalor hade kunnat bli minst lika bra eller rentav bättre om man hade strukit karaktärerna Cedric, hans föräldrar, hans syster, hans systerdotter, korpen Krake, Prins Max, de flesta andra prinsarna (utom Zandar), Wendell Fidget, Elliot, Amy & Kurt, Armando, Esteban och Gabe, då dessa karaktärer enligt mig överlag känns alltför svaga.
Detta är rätt många karaktärer som ska bort
finns det så mycket handling kvar då ?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 november 2025 kl. 00:21:45Jag har säkert sagt det förut, men personligen tycker jag att både Sofia Den Första och Elena Från Avalor hade kunnat bli minst lika bra eller rentav bättre om man hade strukit karaktärerna Cedric, hans föräldrar, hans syster, hans systerdotter, korpen Krake, Prins Max, de flesta andra prinsarna (utom Zandar), Wendell Fidget, Elliot, Amy & Kurt, Armando, Esteban och Gabe, då dessa karaktärer enligt mig överlag känns alltför svaga.
Så till alla er som tycker om karaktärerna: tyvärr, jag håller inte med.
Jag medger att jag fattar vad du menar i många fall, då jag inte är så stor fan of dom flesta karaktärerna du vill ta bort i Sofia dem första 👍
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 november 2025 kl. 00:21:45Jag har säkert sagt det förut, men personligen tycker jag att både Sofia Den Första och Elena Från Avalor hade kunnat bli minst lika bra eller rentav bättre om man hade strukit karaktärerna Cedric, hans föräldrar, hans syster, hans systerdotter, korpen Krake, Prins Max, de flesta andra prinsarna (utom Zandar), Wendell Fidget, Elliot, Amy & Kurt, Armando, Esteban och Gabe, då dessa karaktärer enligt mig överlag känns alltför svaga.
Så till alla er som tycker om karaktärerna: tyvärr, jag håller inte med.
Ja det är ju inte direkt så att serien skulle haft brist på skurkar även om man tog bort Cedric Cedric, hans föräldrar, hans syster, hans systerdotter och korpen Krake.
med karaktär som ivey och fröken nässla som ändå är betydligt bättre än dom du nämnde
många avsnitt hade en skurk som bara var med i det avsnittet som man hade hanterat vid avsnittets slut
som den där is häxa( jag glömt vad hon heter) eller karantän som såg ut som snövits onda drottningen fart med grön hud.
( ursäkta eventuella stavfel vid namn)
I Röjar-Ralf Kraschar Internet, där hotar prinsessorna Vanilja med svärd, pilbåge, spinnrocks-slända, stekpanna, och t.o.m. en krossad glassko, det är sådana beteenden som prinsessorna aldrig skulle göra mig veterligen, så det hade varit bättre om man hade fixat så att prinsessorna istället hade samlats runt Vanilja och frågat, "vem är du och vad gör du här?".
Prinsessan och Grodan (som är en fantastiskt bra film) hade kunnat bli minst lika bra eller rentav bättre om man hade strukit de två Fender-männen, som enligt mig bara känns onödiga och förargande och inte har minsta lilla droppe charm i sig, det enda som håller med karaktärerna är att de är väl röstskådespelade.
Så, till alla som tycker om karaktärerna: tyvärr, jag håller inte med.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2025 kl. 16:51:50Prinsessan och Grodan (som är en fantastiskt bra film) hade kunnat bli minst lika bra eller rentav bättre om man hade strukit de två Fender-männen, som enligt mig bara känns onödiga och förargande och inte har minsta lilla droppe charm i sig, det enda som håller med karaktärerna är att de är väl röstskådespelade.
Så, till alla som tycker om karaktärerna: tyvärr, jag håller inte med.
Dom är där för att illustrera att Tiana inte kan köpa en fashastighet för att folk hata fördomar mot svarta människor på den tiden, vist är dom skitar, men dom tjänar ju ett syfte i handlingen för att visa at Tians dröm att äga en egen restaurang är hindra av rasism.
Citat från: gstone skrivet 14 december 2025 kl. 21:42:26Dom är där för att illustrera att Tiana inte kan köpa en fashastighet för att folk hata fördomar mot svarta människor på den tiden, vist är dom skitar, men dom tjänar ju ett syfte i handlingen för att visa at Tians dröm att äga en egen restaurang är hindra av rasism.
Fast det finns ju ändå redan skurkar i filmen, Dr Facillier, hans kumpan Lawrence och så skuggorna, plus några mindre roller: Grod-jägarna (som ändå är roliga), så det hade ändå inte varit någon större förlust.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2025 kl. 21:48:05Fast det finns ju ändå redan skurkar i filmen, Dr Facillier, hans kumpan Lawrence och så skuggorna, plus några mindre roller: Grod-jägarna (som ändå är roliga), så det hade ändå inte varit någon större förlust.
ibland är karaktärer man ogillar nödvändiga för handlingen.
talar som en författare själv( dock inte en publicerad sådan)
Citat från: gstone skrivet 14 december 2025 kl. 21:50:53ibland är karaktärer man ogillar nödvändiga för handlingen.
Precis, och i det här fallet kan jag hålla med att de tjänar ett syfte för berättelsen.
Citat från: gstone skrivet 14 december 2025 kl. 21:50:53ibland är karaktärer man ogillar nödvändiga för handlingen.
talar som en författare själv( dock inte en publicerad sådan)
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2025 kl. 22:21:24Precis, och i det här fallet kan jag hålla med att de tjänar ett syfte för berättelsen.
Om det hade handlat om killen som mobbar Dumbo så hade jag kunnat köpa erat resonemang, men nu var inte så fallet...
Dessutom så finns det ju faktiskt övergränsfall, och både ovannämnda karaktär och Fender-männen är sådana exempel.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2025 kl. 22:21:24Precis, och i det här fallet kan jag hålla med att de tjänar ett syfte för berättelsen.
Det är manus skrivande 101
Citat från: gstone skrivet 14 december 2025 kl. 22:36:03Det är manus skrivande 101
Ja, men det där låter som en väldigt anglosaxisk direktöversättning - vi använder mig veterligen sällan eller aldrig begreppet
101 i betydelsen
grundkurs i Sverige, då det är ett typiskt amerikanskt begrepp. :)
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2025 kl. 00:49:44Ja, men det där låter som en väldigt anglosaxisk direktöversättning - vi använder mig veterligen sällan eller aldrig begreppet 101 i betydelsen grundkurs i Sverige, då det är ett typiskt amerikanskt begrepp. :)
Zoey 101
där avänder man begreppet även på svenska
Citat från: gstone skrivet 16 december 2025 kl. 09:12:35Zoey 101
där avänder man begreppet även på svenska
Visst, men det är ju en amerikansk serie. Det gick antagligen inte att byta begreppet "101" mot en helt svensk motsvarighet så att det hade passat i sammanhanget.
Ibland får man acceptera lite "svengelska" när det av olika skäl inte går att göra en helt korrekt svensk översättning. Det betyder inte att man själv ska apa efter och börja använda samma ord i andra sammanhang.
Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 december 2025 kl. 10:31:49Visst, men det är ju en amerikansk serie. Det gick antagligen inte att byta begreppet "101" mot en helt svensk motsvarighet så att det hade passat i sammanhanget.
Ibland får man acceptera lite "svengelska" när det av olika skäl inte går att göra en helt korrekt svensk översättning. Det betyder inte att man själv ska apa efter och börja använda samma ord i andra sammanhang.
Precis, och sen förekommer det säkerligen också en del anglicismer överlag i populärkultur - inte minst vid dubbning, textning och romaner; just för att det blivit så vanligt förekommande med direktöversättningar av olika slag, så att en del översättare och (manus)författare helt enkelt inte tänker sig för.
Ett sådant liknande exempel är ju TV4s nu aktuella och uppmärksammade svenska science-fictionserie
Vi kommer i fred (https://www.tv4play.se/program/71cf0a9343d66e72ff9a/vi-kommer-i-fred), som definitivt inte kan klassas som bra svenska; men som på grund av direktöversättning blivit allt vanligare att man använder i Sverige.
Men som sagt, anglicismer av liknande slag bör man ju undvika i möjligaste mån - bara för att bl.a. TV4 gör fel behöver inte vi göra fel... :)
Citat från: Will Siv skrivet 18 mars 2023 kl. 00:21:25Alldeles för många exempel....
Jag ska lista dom sen.
Det här har jag dröjt för länge med.....
Tar en film, serie, etc i taget, först ut:
"Blade Runner"
. Casting: jag hade valt någon annan än Harrison Ford som Deckard (han får bara karaktären att verka som ännu en Han Solo/Indiana Jones typ när det egentligen inte är så), Robert Mitchum var tydligen ett första val och han hade nog funkat bättre i en sån roll.
Spoiler
Specifika scener:
. Jag hade inte haft att Deckard låtsas vara en journalist för att komma nära Zhora.
. Jag hade antingen helt tagit bort scenen där Deckard våldför sig på Rachel, eller gjort det mer tydligt att det är just vad det är, inget romantisk.......
. Jag hade haft att Roy skonar Sebastian (men kanske gjort så att han inte kunde vittna på nåt sätt).
Klimaxet:
Alternativt 1. Det är som det redan är i filmen, men när Deckard återvänder till lägenheten så skjuter Rachel honom, sen flyr hon.
. Rachel följer efter när Deckard jagar Roy och alla 3 möts på taket där antingen: 1. Roy skonar Deckard och Rachel flyr. 2. Deckard försöker skjuta antingen Roy eller Rachel, eller båda men någon av dom skjuter honom. 3. Roy eller Rachel skadar Deckard av misstag.
"Once Upon A Time In The West"
För det första hade jag översatt titeln till "Det var en gång i västern"/i gamla västern" istället för "Harmonica - En hämnare"
. Jag hade plockat bort antingen Harmonica eller Cheyenne, eller gjort dom till en och samma karaktär.
. Jag hade haft Jill göra mer själv i filmen (istället för dom andra), särskilt.....
Spoiler
. Hon skulle skjuta Frank, eller varför inte alla 3.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2025 kl. 16:51:50Prinsessan och Grodan (som är en fantastiskt bra film) hade kunnat bli minst lika bra eller rentav bättre om man hade strukit de två Fender-männen, som enligt mig bara känns onödiga och förargande och inte har minsta lilla droppe charm i sig, det enda som håller med karaktärerna är att de är väl röstskådespelade.
Så, till alla som tycker om karaktärerna: tyvärr, jag håller inte med.
du skulle inte bli en så bra författare ::)
I önskan var det tänkt att drottning Amaya också en skurk och dom skulle gjort brott tillsammans, dom skulle varit ett ont power couple , om jag fått bestämt skulle varit så i den slutliga filmen med, hade varit mer intressant och underhållande
Citat från: gstone skrivet 21 mars 2026 kl. 15:19:19du skulle inte bli en så bra författare ::)
Nu tycker jag du har tråkig ton, dessutom så har filmen redan så många karaktärer som ändå för filmen framåt.
Citat från: gstone skrivet 21 mars 2026 kl. 15:25:08I önskan var det tänkt att drottning Amaya också en skurk och dom skulle gjort brott tillsammans, dom skulle varit ett ont power couple , om jag fått bestämt skulle varit så i den slutliga filmen med, hade varit mer intressant och underhållande
Jag tycker det var bra att de ändrade det så, och jag är nöjd med filmen som den är till allra största delen.
Jag menar, någon måste ju styra riket när tyrannen har störtats och någon måste ju hjälpa de goda, så om drottningen hade varit ond i slutgiltiga filmen så hade det inte funnits någon regent kvar i Rosas, dessutom tycker jag att "Evil power couple" är överskattat, sådant brukar sällan bli särskilt lyckat vad mig anbelangar och jag tycker det oftast både är ointressant och i vägen, jag tycker inte alls om det ursprungliga manuset och är glad att man ändrade det, det nuvarande manuset har mer hjärta, mer handling, mer budskap, osv.
(funkar dock med Scar och Zira i Lejonkungen-franschisen, Hjärter Dam och Hjärter Kung i Alice i Underlandet och några till)
Däremot hade jag lagt till att låten "A Wish Worth Making" (som dels sjungs i eftertexterna och dels hörs i instrumental version i slutet) i filmen.
Dessutom så hade jag lagt till karaktärer från några av Disney-filmer som fattades i eftertexterna. (med titelkaraktären från Bernard och Bianca, Taran från Taran och Den Magiska Kitteln, Jake från Bernard och Bianca i Australien, Wilbur från Familjen Robinson, Shank från Röjar-Ralf Kraschar Internet och Bruni från Frost)
(samt att jag skulle lagt dit Alice istället för Filurkatten, Törnrosa istället för Maleficent, Kuzco istället för Yzma och Baymax istället för Yokai i eftertexterna)
Citat från: gstone skrivet 21 mars 2026 kl. 15:25:08I önskan var det tänkt att drottning Amaya också en skurk och dom skulle gjort brott tillsammans, dom skulle varit ett ont power couple , om jag fått bestämt skulle varit så i den slutliga filmen med, hade varit mer intressant och underhållande
Vem skulle ta över som regent efter deras besegring då hade du tänkt om man nu får fråga?
"Shrek 2"
Den hade gått från 9,5/10 till 10/10 om dom bara gjorde dom här 3 ändringarna:
. Scenen där Mästerkatten möter Shrek, istället för att han bara ger upp när Shrek plockar upp han kunde det istället vara: 1. Mästerkatten lyckas överrumplad Shrek och det är istället Shrek som berättar och ger upp och Mästerkatten väljer att hjälpa honom, eller 2. Katten tänkte aldrig mörda Shrek och tänkte istället lura både Harold och Shrek, men väljer ändå att hjälpa Shrek efteråt.
. Haft mer scener med Fiona och hennes mamma (åtminstone en med bara dom tillsammans)
. Förklarat hur Pinocchio, Peppris och dom andra kunde ta sig till Långt Långt Borta på så kort tid, filmskaparna har bekräftat en teori många hade, att dom flög dit med draken (som hade förvandlats till en Pegasus) men hon kunde inte fortsätta hjälpa för att hon var gravid (därmed att dom skapade Enormo), dom borde ha haft med det i filmen.
Zootropolis (2016);
Jag älskar filmen men jag tycker ändå att filmens huvudantagonist var den sämsta sådana i en Disney Animated Canon film, därför hade jag hållit Bellwether (samt Doug och Får-poliserna) på den goda sidan samt behållit Swinton (en borttagen karaktär från filmens förra manus) att vara antagonisten istället, fast Lionheart skulle vara borgmästare innan Swinton precis som i riktiga filmen, sen skulle jag behållit många karaktärer som plockades bort från filmen.
Alternativt;
Zootropolis 2 (2024);
Bellwethers medverkan skulle antingen hoppat över helt eller reformeras, och jag tycker att Milton Lynxley är en stor uppgradering från Bellwether som antagonist.
(det pratas redan om en tredje film, om Bellwether är med hoppas jag att man utforskar mer, förhoppningsvis lyckas man lista ut att hon blev mobbad av rovdjur precis som Judy också blev, gissningsvis kan Lynxley-familjen indirekt vara orsaken till att Bellwether fick utstå detta från att bli ond)
(och i Disneyland-attraktionerna Hot Pursuit och Better Zoogether hade jag valt att ha Duke Weaselton vara den som kidnappade Gazelle och klä ut sig till Heidi Howler och förstöra festivalen istället för Bellwether)
Insidan Ut (2015) och/eller Insidan Ut 2 (2024)
Glädje skulle ha ritat en bild på Bing Bong så att han kom tillbaka istället för att försvinna i glömskans hav, tycker synd om honom i filmen.
Operation Bäver (2026)
Jag skulle helt och hållet hoppa över karaktärerna Insektsdrottningen och Titus (Insektsprinsen/Insektskungen) och så skulle Borgmästare Jerry arresteras istället.
Big Hero 6 TV-serien (2017-2021)
I serien skulle Honey Lemon lära sig att hantera sin överdrivna flodhäst-fobi, hon skulle lära sig mer om den och att inte vara så överdrivet rädd längre.
Trassel TV-serien (2017-2020)
Utöver de saker jag nämnde förut så skulle jag bättrat på Flynn Rider/Eugene Fitzherbert skrivnad och attityd, samt de andra t.ex. Lance, Cassandra, osv. och inte haft dem gräla alltför mycket eller varit så dryga eller självupptagna.
På tal om gräl, så vill jag lägga till en fransk film;
Asterix Gallernas Hjälte (1985);
Denna film är ganska bra, samma sak med Asterix i Amerika, Asterix och Hans Tappra Galler och Asterix och Kleopatra, även om jag anser dessa fyra vara de svagare Asterix-filmerna, tycker många scener i denna film håller på alldeles för länge, Asterix och Obelix grälar för mycket och de flesta repliker är inte alls särskilt minnesvärda, så jag hade fixat allt detta.
(plus så hade jag låtit Sonet dubba Gallernas Hjälte samt Eurotroll alt. Mediadubb International dubba Asterix i Amerika)
(de bättre Asterix-filmerna enligt mig är Asterix 12 Stordåd, Asterix och Britterna, Asterix och Bautastensmällen och Asterix och Vikingarna, särskilt 12 Stordåd som jag i stort sätt kan utantill, sen kommer Britterna bra nära där också, både 12 Stordåd och Britterna har mest humor av alla Asterix-filmerna enligt mig)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 7 maj 2026 kl. 23:13:37Asterix Gallernas Hjälte (1985);
Denna film är ganska bra, samma sak med Asterix i Amerika, Asterix och Hans Tappra Galler och Asterix och Kleopatra, även om jag anser dessa fyra vara de svagare Asterix-filmerna, tycker många scener i denna film håller på alldeles för länge, Asterix och Obelix grälar för mycket och de flesta repliker är inte alls särskilt minnesvärda, så jag hade fixat allt detta.
(plus så hade jag låtit Sonet dubba Gallernas Hjälte samt Eurotroll alt. Mediadubb International dubba Asterix i Amerika)
(de bättre Asterix-filmerna enligt mig är Asterix 12 Stordåd, Asterix och Britterna, Asterix och Bautastensmällen och Asterix och Vikingarna, särskilt 12 Stordåd som jag i stort sätt kan utantill, sen kommer Britterna bra nära där också, både 12 Stordåd och Britterna har mest humor av alla Asterix-filmerna enligt mig)
Våra åsikter är nästan motsatser LoL
Citat från: MOA skrivet 7 maj 2026 kl. 23:34:58Våra åsikter är nästan motsatser LoL
Jag har dock för mig att du nämnt att du tyckte om Bautastensmällen, eller är jag ute och cyklar? ???
Citat från: Disneyfantasten skrivet 8 maj 2026 kl. 19:57:36Jag har dock för mig att du nämnt att du tyckte om Bautastensmällen, eller är jag ute och cyklar? ???
Det är sant men denna gången menade jag Vikingarna som jag
hatar så mycket. Suger så hårt
I svenska dubbningen av Lejonvakten, så hade jag bytt ut Gustav Levin som Pumbaa mot en annan person att göra rösten, skulle välja mellan Hasse Jonsson, Fredde Granberg, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Steve Kratz, Allan Svensson, Fredrik Hiller eller Jan Åström.
I svenska dubbningen av Dumbo (2019) så hade jag återgett samtliga sånger som sjungs i originalversion, tycker helt enkelt det är jobbigt att pausa filmen, byta till originalversion och sedan pausa igen och byta tillbaka till svensk version.
I norska dubbningen av Dumbo (den tecknade) så hade jag låtit Anders Hatlo (som dubbade Casey Juniors första replik i filmen) även dubba scenen där Casey Juniod klättrar upp för den branta backen.
I norska dubbningen av Løvenes Konge 2 Simbas Stolthet hade jag bytt ut Un Vibeke Hols Zira till Eli Anne Linnestad (och likaså låtit den sistnämnda reprisera sin roll som Cruella De Vil i både spelfilmerna, TV-serien och uppföljaren)
I Zootropolis och Zootropolis 2 hade jag låtit sångerna som Shakira sjunger dubbas, både på svenska och på andra språk.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:58I Zootropolis och Zootropolis 2 hade jag låtit sångerna som Shakira sjunger dubbas, både på svenska och på andra språk.
Och Fredrik Hiller skulle spela Borgmästare Winddancer.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:58I svenska dubbningen av Dumbo (2019) så hade jag återgett samtliga sånger som sjungs i originalversion, tycker helt enkelt det är jobbigt att pausa filmen, byta till originalversion och sedan pausa igen och byta tillbaka till svensk version.
Du avskyr seriöst översättningen så mycket att du måste byta språk 😒😒😒😒
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:58I svenska dubbningen av Dumbo (2019) så hade jag återgett samtliga sånger som sjungs i originalversion, tycker helt enkelt det är jobbigt att pausa filmen, byta till originalversion och sedan pausa igen och byta tillbaka till svensk version.
Eller så kunde då översätta texterna igen eller använder Doreen Dennings översättning så hade du inte behövt gnälla
hur som helst känns detta extremt löjligt
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:58I svenska dubbningen av Lejonvakten, så hade jag bytt ut Gustav Levin som Pumbaa mot en annan person att göra rösten, skulle välja mellan Hasse Jonsson, Fredde Granberg, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Steve Kratz, Allan Svensson, Fredrik Hiller eller Jan Åström.
Jag tur Johan Hedenberg hade passat jättebra
han har ju dubbat pumbaas orginal röst förut
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:58I Zootropolis och Zootropolis 2 hade jag låtit sångerna som Shakira sjunger dubbas, både på svenska och på andra språk.
Jag håller helt klart med på den punkten
undrar om man castat den svenska rösten annorlunda då
Citat från: Disneyfantasten skrivet 7 maj 2026 kl. 23:13:37Zootropolis (2016);
Jag älskar filmen men jag tycker ändå att filmens huvudantagonist var den sämsta sådana i en Disney Animated Canon film, därför hade jag hållit Bellwether (samt Doug och Får-poliserna) på den goda sidan samt behållit Swinton (en borttagen karaktär från filmens förra manus) att vara antagonisten istället, fast Lionheart skulle vara borgmästare innan Swinton precis som i riktiga filmen,
Jag gillar den idé
Citat från: Disneyfantasten skrivet 7 maj 2026 kl. 23:13:37Zootropolis (2016);
Jag älskar filmen men jag tycker ändå att filmens huvudantagonist var den sämsta sådana i en Disney Animated Canon film, därför hade jag hållit Bellwether (samt Doug och Får-poliserna) på den goda sidan samt behållit Swinton (en borttagen karaktär från filmens förra manus) att vara antagonisten istället, fast Lionheart skulle vara borgmästare innan Swinton precis som i riktiga filmen, sen skulle jag behållit många karaktärer som plockades bort från filmen.
Alternativt;
Zootropolis 2 (2024);
Bellwethers medverkan skulle antingen hoppat över helt eller reformeras, och jag tycker att Milton Lynxley är en stor uppgradering från Bellwether som antagonist.
(det pratas redan om en tredje film, om Bellwether är med hoppas jag att man utforskar mer, förhoppningsvis lyckas man lista ut att hon blev mobbad av rovdjur precis som Judy också blev, gissningsvis kan Lynxley-familjen indirekt vara orsaken till att Bellwether fick utstå detta från att bli ond)
(och i Disneyland-attraktionerna Hot Pursuit och Better Zoogether hade jag valt att ha Duke Weaselton vara den som kidnappade Gazelle och klä ut sig till Heidi Howler och förstöra festivalen istället för Bellwether)
Jag hade också föredragit om Bellwether (samt Doug och Får-poliserna) var på den goda sidan jag fattar helt hur du tänker där
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:58I svenska dubbningen av Lejonvakten, så hade jag bytt ut Gustav Levin som Pumbaa mot en annan person att göra rösten, skulle välja mellan Hasse Jonsson, Fredde Granberg, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Steve Kratz, Allan Svensson, Fredrik Hiller eller Jan Åström.
Jag tror Steve Krafz hade varit jätte bra som pumbaa faktiskt
Citat från: Disneyfantasten skrivet 7 maj 2026 kl. 23:13:37Zootropolis (2016);
Jag älskar filmen men jag tycker ändå att filmens huvudantagonist var den sämsta sådana i en Disney Animated Canon film, därför hade jag hållit Bellwether (samt Doug och Får-poliserna) på den goda sidan samt behållit Swinton (en borttagen karaktär från filmens förra manus) att vara antagonisten istället, fast Lionheart skulle vara borgmästare innan Swinton precis som i riktiga filmen, sen skulle jag behållit många karaktärer som plockades bort från filmen.
Alternativt;
Zootropolis 2 (2024);
Bellwethers medverkan skulle antingen hoppat över helt eller reformeras, och jag tycker att Milton Lynxley är en stor uppgradering från Bellwether som antagonist.
(det pratas redan om en tredje film, om Bellwether är med hoppas jag att man utforskar mer, förhoppningsvis lyckas man lista ut att hon blev mobbad av rovdjur precis som Judy också blev, gissningsvis kan Lynxley-familjen indirekt vara orsaken till att Bellwether fick utstå detta från att bli ond)
(och i Disneyland-attraktionerna Hot Pursuit och Better Zoogether hade jag valt att ha Duke Weaselton vara den som kidnappade Gazelle och klä ut sig till Heidi Howler och förstöra festivalen istället för Bellwether)
Insidan Ut (2015) och/eller Insidan Ut 2 (2024)
Glädje skulle ha ritat en bild på Bing Bong så att han kom tillbaka istället för att försvinna i glömskans hav, tycker synd om honom i filmen.
Operation Bäver (2026)
Jag skulle helt och hållet hoppa över karaktärerna Insektsdrottningen och Titus (Insektsprinsen/Insektskungen) och så skulle Borgmästare Jerry arresteras istället.
Big Hero 6 TV-serien (2017-2021)
I serien skulle Honey Lemon lära sig att hantera sin överdrivna flodhäst-fobi, hon skulle lära sig mer om den och att inte vara så överdrivet rädd längre.
Trassel TV-serien (2017-2020)
Utöver de saker jag nämnde förut så skulle jag bättrat på Flynn Rider/Eugene Fitzherbert skrivnad och attityd, samt de andra t.ex. Lance, Cassandra, osv. och inte haft dem gräla alltför mycket eller varit så dryga eller självupptagna.
På tal om gräl, så vill jag lägga till en fransk film;
Asterix Gallernas Hjälte (1985);
Denna film är ganska bra, samma sak med Asterix i Amerika, Asterix och Hans Tappra Galler och Asterix och Kleopatra, även om jag anser dessa fyra vara de svagare Asterix-filmerna, tycker många scener i denna film håller på alldeles för länge, Asterix och Obelix grälar för mycket och de flesta repliker är inte alls särskilt minnesvärda, så jag hade fixat allt detta.
(plus så hade jag låtit Sonet dubba Gallernas Hjälte samt Eurotroll alt. Mediadubb International dubba Asterix i Amerika)
(de bättre Asterix-filmerna enligt mig är Asterix 12 Stordåd, Asterix och Britterna, Asterix och Bautastensmällen och Asterix och Vikingarna, särskilt 12 Stordåd som jag i stort sätt kan utantill, sen kommer Britterna bra nära där också, både 12 Stordåd och Britterna har mest humor av alla Asterix-filmerna enligt mig)
Jag håller helt med att dom borde behållit Swinton som antagonisten istället.
Citat från: Will Siv skrivet 15 juni 2026 kl. 23:21:03Och Fredrik Hiller skulle spela Borgmästare Winddancer.
Instämmer till 100%, han medverkar dessutom i filmen som Mr Big, så jag tror att det hade varit teoretiskt möjligt.
Andra casting-val jag hade gjort i svenska versionen;
- Wiktoria Johansson som Motgifts-pennan
- Björn Bengtsson som Zeke aka dik-diken fast i tuban
- Irene Lindh som Stormor (tror det är den karaktären som i originalversionen anges som Gramma Taller)
- Nassim Al Fakir som Paul
Citat från: Disneyfantasten skrivet 9 december 2025 kl. 20:50:08I Röjar-Ralf Kraschar Internet, där hotar prinsessorna Vanilja med svärd, pilbåge, spinnrocks-slända, stekpanna, och t.o.m. en krossad glassko, det är sådana beteenden som prinsessorna aldrig skulle göra mig veterligen, så det hade varit bättre om man hade fixat så att prinsessorna istället hade samlats runt Vanilja och frågat, "vem är du och vad gör du här?".
Bu hu filmer har konflikt ::)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 9 december 2025 kl. 20:50:08I Röjar-Ralf Kraschar Internet, där hotar prinsessorna Vanilja med svärd, pilbåge, spinnrocks-slända, stekpanna, och t.o.m. en krossad glassko, det är sådana beteenden som prinsessorna aldrig skulle göra mig veterligen, så det hade varit bättre om man hade fixat så att prinsessorna istället hade samlats runt Vanilja och frågat, "vem är du och vad gör du här?".
Det är ett skämt ::)
ta det inte seriöst
Citat från: Disneyfantasten skrivet 9 december 2025 kl. 20:50:08I Röjar-Ralf Kraschar Internet, där hotar prinsessorna Vanilja med svärd, pilbåge, spinnrocks-slända, stekpanna, och t.o.m. en krossad glassko, det är sådana beteenden som prinsessorna aldrig skulle göra mig veterligen, så det hade varit bättre om man hade fixat så att prinsessorna istället hade samlats runt Vanilja och frågat, "vem är du och vad gör du här?".
Det är / var 2010-talet kvinnor måste kunna försvara sig, vi leve inte på 50 talet längre
Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 05:30:11Eller så kunde då översätta texterna igen eller använder Doreen Dennings översättning så hade du inte behövt gnälla
hur som helst känns detta extremt löjligt
Eller så kunde man ha återanvänt 1972-års sångtexter i 1996-års dubbning till att börja med. (ingenting emot Monica Forsberg som person men de sångtexter hon skrev till Dumbo är långt ifrån bra, hon har annars skrivit fantastiska sångtexter t.ex. till Aladdin och Lejonkungen)
En fjärde uppsättning sångtexter känns för mycket, så det bästa tycker jag vore om sångerna återgavs i originalversion, visst jag medger att det inte är en optimal lösning, men likväl tar jag hellre det än att återanvända mindre bra sångtexter. (jag brukar kunna genomlida mindre lyckade castingval för det mesta, men just dessa sångtexter tillhör saker som är bortom mina gränser personligen)
Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 09:36:58Bu hu filmer har konflikt ::)
Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 09:37:29Det är ett skämt ::)
ta det inte seriöst
Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 09:38:34Det är / var 2010-talet kvinnor måste kunna försvara sig, vi leve inte på 50 talet längre
Visst, men att hota ett barn med sådana grejer är väl lite över gränserna, särskilt vid första anblicken. ???
(visserligen så hotar Medusa Penny med laddat gevär i Bernard och Bianca, men så är ju också Medusa skurk så där är det en helt annan femma)
Som hund och katt (2001)
Jag skulle haft Andreas Rothlin Svensson dubba Jeff Goldblum istället för Joakim Jennefors
Järnjätten
jag skulle haft Irene Lindh som lärrinna Mrs. Tensedge isället och Hans Wigren som sjömannen Earl Stutz
ZUPER ZEBRAN
Jag skulle haft Anna Rydgren son skurken Clara Dalrymple isället för Anna von Rosen efter som det är samma skådsperska som Chicha i orginalet
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2026 kl. 23:09:58I svenska dubbningen av Lejonvakten, så hade jag bytt ut Gustav Levin som Pumbaa mot en annan person att göra rösten, skulle välja mellan Hasse Jonsson, Fredde Granberg, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Steve Kratz, Allan Svensson, Fredrik Hiller eller Jan Åström.
Så det är inte bara jag som tycker att Allan Svensson också vore bra som Pumbaa.
Om Kessie blivit mer av en huvudkaraktär, hade hon blivit kompis med Heffa & Ru då. Vore också roligt med en till kvinnlig karaktär i serien