Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 maj 2021 kl. 21:02:29
Så vadå? Använda ett program för att kopiera dvd skivan till datorn eller utan att använda nåt program för att konvertera filmen till en annan video format?
Man får väl inte använda något program för det kan gå i mot säkerhetsåtgärderna.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2021 kl. 21:11:41
Man får väl inte använda något program för det kan gå i mot säkerhetsåtgärderna.
Hur funkar det då om man inte får använda nån program?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 maj 2021 kl. 22:44:19
Hur funkar det då om man inte får använda nån program?
Det är det som är grejen det funkar liksom inte. Så även om de lagligt går det i de flesta fall inte.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2021 kl. 18:54:29
Så man får göra kopior men man får inte kringgå tekniska skyddsåtgärder då blir det väl olagligt ändå. För de flesta filmer har ju skyddsåtgärder.
Precis, så därav hamnar man i en märklig moment 22-situation. Visst kanske man kan hitta någon enstaka DVD-film i världen som inte har CSS-skydd, men definitivt ingenting från Disney eller något av de andra stora filmbolagen.

Så i praktiken betalar man alltså pengar när man köper hårddiskar, USB-minnen och tomma DVD/Blu-Ray-skivor för att kunna nyttja sin lagliga rätt att kopiera, som man sen inte kan utnyttja på grund av kopieringsskydd - två lagar som talar mot varandra... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2021 kl. 02:25:00
Precis, så därav hamnar man i en märklig moment 22-situation. Visst kanske man kan hitta någon enstaka DVD-film i världen som inte har CSS-skydd, men definitivt ingenting från Disney eller något av de andra stora filmbolagen.

Så i praktiken betalar man alltså pengar när man köper hårddiskar, USB-minnen och tomma DVD/Blu-Ray-skivor för att kunna nyttja sin lagliga rätt att kopiera, som man sen inte kan utnyttja på grund av kopieringsskydd - två lagar som talar mot varandra... :(
Så vad kan man då göra om båda lagarna är mot varandra?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 maj 2021 kl. 09:58:43
Så vad kan man då göra om båda lagarna är mot varandra?
ingenting för nästan alla dvd-skivor har säkerhetsåtgärder.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2021 kl. 11:27:49
ingenting för nästan alla dvd-skivor har säkerhetsåtgärder.
Helt knäppt.

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet 18 maj 2021 kl. 19:20:49
Hej allihopa!

Väldigt intressant att läsa allt ni skriver om filmen här i trådarna!!! :D :D

Jag blev lurad med att köpa original dubbningen på Tradera för ett par veckor sen!
Jag lade ett bud och vann. Fick den för 670 kr.
Jag betalade direkt för att det inte skulle uppstå några konstigheter.
Hörde av mig och meddelade säljaren om det. Bad då också om att den skulle skickas till c/o adress.
I min exaltering frågade jag om det verkligen var original dubbningen, så som man kan fråga när man är uppe i skyarna av glädje.
Fick inget svar.
Nu i efterhand förstår jag att det var den första varningssignalen. Men jag trodde då att säljaren tyckte att jag var dum som frågade när det så tydligt stod i annonsen.

Säljaren lovade att skicka filmen någon dag senare.
Men det blev trögt att få iväg den där filmen, pga olika omständigheter. Jag fick höra av mig mycket och tjata. Dålig kommunikation och ingen känsla för mig som väntade. Om man får förhinder tycker jag man kan höra av sig och säger det. Jag kan vänta ganska länge bara jag vet hur läget är. Men det var inget sånt. Så det var mycket ovisshet jag gick omkring med.
Tillslut på fredagen den veckan så sades det att den lades på lådan samma dag.
Jag väntade tålmodigt. Men ingen film dök upp veckorna efter det.

Idag var mina föräldrar iväg till min lägenhet och kollade posten och där i brevlådan... låg filmen.  :o :o 
Jag tror den kan ha legat där i 1,5 vecka.
Okej.  >:(

Jag öppnade kuvertet och kollade skivan för att verkligen dubbelkolla – pga all tidigare ovisshet så litade jag inte på någonting. Då jag även varit beredd på att anmäla, för jag trodde verkligen inte att hon hade nån film överhuvudtaget.

Och mycket riktigt, det var inte original dubbningen som låg där. Det var om dubbningen.  >:( >:( >:( >:(

Så nu har jag hela dagen skrivit till Tradera och gjort en till anmälan - då jag igår skrev ihop en anmälan utifrån att jag då inte hade fått nån film och säljaren varit ovillig att betala tillbaka pengarna vilket jag hade gett som ultimatum att hon skulle göra om den inte skulle komma på hela förra veckan.

Tradera har nu skickat ett meddelande till säljaren och uppmanat henne om att betala pengarna tillbaka till mig och att jag ska returnera filmen.

Jag hoppas säljaren har ett samvete. Jag blev ändå av med 694 kronor inklusive frakt.
Känner mig jättedum som gick på det här, men hur skulle jag kunnat veta? Det stod ju att det var original dubbningen och priset var högt.

En intressant grej var att denna säljare samma vecka som jag väntade på min film, hade lagt ut samma film till försäljning, men för ett mycket högre pris.
När jag nämnde detta för säljaren när jag skrev att jag skulle anmäla utebliven film så menade hon att de hade flera ex av filmen som var anledningen till det.
Och om filmen inte skulle komma fram till mig så skulle de skicka en ny. De hade t o m en tredje på gång.
Alltså...  >:( >:( >:( Vem har denna raritet på lager??
Herregud, ingen visste ju 2002 att detta skulle bli en raritet.

Om man dessutom ska ha kommit över dessa rariteter så ska man ha betalt ganska mycket pengar för att sen lägga ut och få tillbaka lika mycket pengar. Man tjänar ingenting på den affären!

Så det var första och sista gången jag handlade på Tradera.  :D :'(
Som tröst har jag idag tittat på original dubbningarna av låtarna på youtube.
Men jag hade ju såklart hellre velat titta på filmen just nu!
Som jag aldrig har sett, bara haft som musiksaga på kassettband under min uppväxt.
Quasi har det blivit nån ändring i din situation när det gäller pengarna och säljaren på tradera?

Quasi

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 maj 2021 kl. 17:14:43
Quasi har det blivit nån ändring i din situation när det gäller pengarna och säljaren på tradera?

Ja, idag när jag tittade in så såg jag att användaren är avstängd från Tradera. Det var bra! :) Men jag har fortfarande inte sett röken av några pengar.
Har inte orkat ringa till Tradera heller. Får se om jag orkar ta tag i det snart..

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet  8 juni 2021 kl. 14:47:25
Ja, idag när jag tittade in så såg jag att användaren är avstängd från Tradera. Det var bra! :) Men jag har fortfarande inte sett röken av några pengar.
Har inte orkat ringa till Tradera heller. Får se om jag orkar ta tag i det snart..
Du borde ringa dom asap. Undrar dock hur många dvd exemplar av oliver & gänget såldes med "original" dubbningen.

gstone

Alla röster i sämre i omdubbningen !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2021 kl. 22:14:33
Det är din åsikt, jag vet att både jag och Disneyfantasten inte håller med dig.

Disneyfantasten

Och det har du givetvis all rätt att tycka, men du får också se över att alla inte tycker detsamma som du!

Daniel Hofverberg

Alla var kanske att överdriva, men till allra största delen håller jag med dig.

Originaldubben är helt klart av högre klass, och det märks att omdubben gjorts med lägre budget och större tidspress.