Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bagaren och Spisen i Skönheten och Odjuret

Startat av Disneyfantasten, 6 april 2021 kl. 21:53:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Maud Cantoreggi, Ewa Nilsson och Lena Ericsson är Bimbittéerna vid sång.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  5 september 2021 kl. 19:15:51
Maud Cantoreggi, Ewa Nilsson och Lena Ericsson är Bimbittéerna vid sång.
Lena Ericsson borde stämma, men Maud har väl bara dubbat för Sun Studio eller?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  5 september 2021 kl. 19:08:51
Det är Sven Erik Vikström som sjunger bakom hennes vackra fasad är förvirring total.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2021 kl. 19:14:38
Det kan stämma, han är ju trots allt operasångare och har dubbat för Doreen Denning.

Men det låter inte alls ett dugg som Sven-Erik för han använder i princip samma ljusa stämma till alla roller han gör, både som Musse Pigg, Digit, Joe, Pedro, Taxi, Petrie och Frank och jag kan inte alls höra någon nämnvärd likhet mellan den mannen och Sven-Eriks karaktäristiska röstdrag!

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2021 kl. 19:18:15
Lena Ericsson borde stämma, men Maud har väl bara dubbat för Sun Studio eller?

Precis, samma sak med Ewa!

Den enda sannolika av dessa tre bör därmed vara Lena Ericsson!

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  5 september 2021 kl. 18:58:31
Jag vet inte vem det låter som, men det är i alla fall inte Figge och Johan. Rädda Willy 2 styrker inte heller din teori för det är ju i alla fall 3 år i mellan.

Det var någon som nämnde att det kan vara medlemmarna i kören och då går det ju inte att få reda på vem det är.

Helt omöjligt är det dock inte, det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra! (syftar på båda dina rader)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 19:20:52
Men det låter inte alls ett dugg som Sven-Erik för han använder i princip samma ljusa stämma till alla roller han gör, både som Musse Pigg, Digit, Joe, Pedro, Taxi, Petrie och Frank och jag kan inte alls höra någon nämnvärd likhet mellan den mannen och Sven-Eriks karaktäristiska röstdrag!
Han kanske använder en röst som är närmare hans egna eller kanske har han bara förställt rösten på ett annat sätt.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2021 kl. 19:23:03
Han kanske använder en röst som är närmare hans egna eller kanske har han bara förställt rösten på ett annat sätt.

Precis, dessutom medverkade han då och då även i filmer och tv-serier - i åtminstone Vägen till Gyllenblå och en av Lillstrumpa och Syster Yster-serierna (minns inte vilken av dem) lät Sven Erik Vikström inte som Musse (eller någon annan av sina dubbningsroller), utan i båda sammanhangen använde han sin riktiga röst... 

Ska dock leta fram någon låt med Sven Erik Vikström (helst en från samma tidsperiod) och jämföra med sången från Skönheten och odjuret. :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 19:20:52

Den enda sannolika av dessa tre bör därmed vara Lena Ericsson!

Det är sant >:(

Doreen Denning sa det själv till mig !

Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  5 september 2021 kl. 18:53:11
Har någon frågat Oscar Isaksson? Han brukar veta mycket om dubbningar...

Jag har frågat honom förut men han verkar inte ha svarat om just det...

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  5 september 2021 kl. 18:47:16
Fast det är ju också så att Figge och Johan inte låter som karaktärerna.

Dock har båda - liksom mer eller mindre andra dubbare - möjligheten att låta annorlunda, jag tycker att rösterna till Spisen och Bagaren kan bära en viss likhet mellan dem...

Jag har förresten funderat igen och tror att mannen med repliken "bakom hennes vackra skal är förvirringen total, hon är inte alls som vanligt folk" skulle kunna vara Tommy Nilsson, vilket kan stämma då han medverkade i Ferngully som dubbades strax efter...

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  5 september 2021 kl. 18:58:31
Rädda Willy 2 styrker inte heller din teori för det är ju i alla fall 3 år i mellan.

Dock är 3 år ändå en rätt så kort tid när man tänker på det...

Betänk till exempel Niclas Ekholm som var aktiv 2000 och uppåt men han medverkade även i Djungel George 1997...

Johan Lindqvist var aktiv 1999 och uppåt men medverkade även i Flubber 1997...

Stefan Berglund var mest aktiv 1997-1998-1999 och uppåt men medverkade även 1995-1996 i såväl Benjamin Syrsas Jul som Aladdin och Rövarnas Konung och dessförinnan i Peter Pan 1992...

Åsa Jonsson var mest aktiv 1998-1999 och uppåt men medverkade även 1995-1996 i såväl Benjamin Syrsas Jul som Pingvinen och Lyckostenen

I Aladdin 1993 så medverkar några körsångare som inte var aktiva på den tiden utan började senare på 2000-talet och/eller 2010-talet, såsom Fred Johansson, Monica Silverstrand och Anders Jerkérus (stavning?)

Marie Kühler-Flack var mest dubbningsaktiv 1997-1998 men hann medverka i My Little Pony The Movie på 1980-talet...

Sedan kan det även finnas fler exempel...

Disneyfantasten

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 22:05:21
Dock är 3 år ändå en rätt så kort tid när man tänker på det...

Betänk till exempel Niclas Ekholm som var aktiv 2000 och uppåt men han medverkade även i Djungel George 1997...

Johan Lindqvist var aktiv 1999 och uppåt men medverkade även i Flubber 1997...

Stefan Berglund var mest aktiv 1997-1998-1999 och uppåt men medverkade även 1995-1996 i såväl Benjamin Syrsas Jul som Aladdin och Rövarnas Konung och dessförinnan i Peter Pan 1992...

Åsa Jonsson var mest aktiv 1998-1999 och uppåt men medverkade även 1995-1996 i såväl Benjamin Syrsas Jul som Pingvinen och Lyckostenen

I Aladdin 1993 så medverkar några körsångare som inte var aktiva på den tiden utan började senare på 2000-talet och/eller 2010-talet, såsom Fred Johansson, Monica Silverstrand och Anders Jerkérus (stavning?)

Marie Kühler-Flack var mest dubbningsaktiv 1997-1998 men hann medverka i My Little Pony The Movie på 1980-talet...

Sedan kan det även finnas fler exempel...

Om alla dom är samma personer !

Några kan ju vara andra person med samma för och efternamn eller så kan dom som gjort creditlistan bland att ihop med rösterna för en snarare dubbning.

Erika

Har nu jämfört lite låtar med Sven Erik Vikström, och jag känner mig inte säker på om det verkligen är han eller inte... Det ska dock påpekas att mannens röst är förställd, så det kan faktiskt mycket väl vara han.

Upptäckte även att en (allihop?) av männen som hänger utanför bokhandeln låter som Per Eggers. Det har jag aldrig tänkt på förut...

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet  5 september 2021 kl. 22:17:30
Har nu jämfört lite låtar med Sven Erik Vikström, och jag känner mig inte säker på om det verkligen är han eller inte... Det ska dock påpekas att mannens röst är förställd, så det kan faktiskt mycket väl vara han.

Upptäckte även att en (allihop?) av männen som hänger utanför bokhandeln låter som Per Eggers. Det har jag aldrig tänkt på förut...

Jag hade inte heller tänkt på det tidigare men lyssnade nu om och får hålla med...

En sak jag upptäckte förut är att Doreen Denning spelar en/några av byborna...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 22:23:06
Jag hade inte heller tänkt på det tidigare men lyssnade nu om och får hålla med...

En sak jag upptäckte förut är att Doreen Denning spelar en/några av byborna...

Det skulle också kunna vara Monica Dominique dels då hon dubbat hos Barrefelt och dels då hon varit körsångare...

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  5 september 2021 kl. 22:13:57
Om alla dom är samma personer !

Några kan ju vara andra person med samma för och efternamn eller så kan dom som gjort creditlistan bland att ihop med rösterna för en snarare dubbning.

I just dessa fall är jag nästan hundra på att det är samma personer...

Däremot är både Björn Gustafsson som spelade Broder Tuck i Robin Hood och Timon i 2019-års Lejonkungen helt olika personer...

Disneyfantasten

Jag har funderat och tror att mannen med repliken "bakom hennes vackra skal är förvirringen total, hon är inte alls som vanligt folk" skulle kunna vara Tommy Nilsson...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2021 kl. 13:19:13
Jag har funderat och tror att mannen med repliken "bakom hennes vackra skal är förvirringen total, hon är inte alls som vanligt folk" skulle kunna vara Tommy Nilsson...
Är han med i någon av Doreen Dennings andra dubbningar som bör ha gjorts samtidigt?