Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Adam

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  7 oktober 2021 kl. 01:58:37
Film? Detta är en ny TV-serie (inte julkalender) premiär 1 oktober på SVT Play.
Jaså? Trodde väl fel då..
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

Vad var det för fel på Panik i tomteverkstan ?

Den var ju jättebra !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

För mycket av allt, typ. Många skämt som föll platt, t. ex. En del onödig utfyllnad med. Dock gick, i mitt tycke, det se den åtminstone en gång - tror inte jag skulle orka se om Panik i tomteverkstan... Med det sagt (skrivet) var den ändå lite bättre än de flesta (svenska) julkalendrar som gjordes 2000-2010, där var det många som verkligen inte höll måttet alls. Hellre 2019 års julkalender än t. ex. Ronny & Julia som gick 2000, om jag måste välja.   

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet  7 oktober 2021 kl. 13:49:44
För mycket av allt, typ. Många skämt som föll platt, t. ex. En del onödig utfyllnad med. Dock gick, i mitt tycke, det se den åtminstone en gång - tror inte jag skulle orka se om Panik i tomteverkstan... Med det sagt (skrivet) var den ändå lite bättre än de flesta (svenska) julkalendrar som gjordes 2000-2010, där var det många som verkligen inte höll måttet alls. Hellre 2019 års julkalender än t. ex. Ronny & Julia som gick 2000, om jag måste välja.
En decemberdröm tycker jag dock är jättebra, i övrigt håller jag med dej. Tycker dom har blivit bättre sen typ 2015.
Houba !

Adam

Citat från: Erika skrivet  7 oktober 2021 kl. 13:49:44
Håller med, jag också. Fast många julkalendrar mellan 2000 och 2010 är fortfarande lite nostalgiska för så'na som mig, som växte upp under det här seklets första decennium. (t.ex Dieselråttor & Sjömansmöss, Allrams Höjdarpaket, En riktig jul, och Superhjältejul)

Hur som helst, det jag mest inte gillade med Panik i Tomteverkstan var just storyn, några bitar ur manuset, alla de vidrigt onödiga toalettrelaterade skämten + alla plågsamma populärkulturs-referenser bland ungdomar som "Yo bro! Rap with me!" osv.
Annars tyckte jag att den hade ett fint och fyndigt koncept, som att Jultomten hade tidigare jultomte-släktgenerationer samt självaste "ursprungstomten" St. Nikolaus, samtliga spelade av legendarer som Allan Svensson (som ironiskt nog även spelade jultomten i 2007-års julkalender), Helge Skoog, Christina Schollin, Katarina Ewerlöf, Suzanne Reuter, Sven Melander, och såklart Rolf Skoglund.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Erika

Om TV4 Play och C More köper in och visar en julkalender i år igen, vilken hoppas ni att det blir? Själv är jag nog mest intresserad av Juleønsket (2015), dels för den verkar intressant och jag har inte sett den förut... Annars vore det kul att få återse antingen Theo og den magiske talisman (2018) eller Julefeber (2020), fast på svenska den här gången.

Går man ännu längre bakåt i tiden, så hade det även varit roligt med Jul i Valhalla (Jul i Valhal, 2005). Den har visserligen sänts på dåvarande Barnkanalen en gång i tiden, men det är ju ett tag sedan...   

Stjernestøv räknar jag med att SVT Barn kommer visa vid något tillfälle (får man hoppas)... 

Lilla My

Hoppas verkligen "Regnbågslandet", "Tomteboda" och "Möllegården" dyker upp på Öppet Arkiv i år!

Jirr

Citat från: Lilla My skrivet  7 oktober 2021 kl. 19:33:01
Hoppas verkligen "Regnbågslandet", "Tomteboda" och "Möllegården" dyker upp på Öppet Arkiv i år!

Om Regnbågslandet kommer igen är det nog bara de fyra avsnitt som redan varit uppe en gång på grund av "skiftande teknisk kvalitet på inspelningarna".
-https://sv.wikipedia.org/wiki/Regnb%C3%A5gslandet

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 oktober 2021 kl. 07:34:20
Tyvärr känner jag inte till någon sådan tjänst. Det enklaste sättet att bringa klarhet i frågan är väl att skriva till SVT och fråga, vilket jag har gjort nu.

Men jag är ganska säker på att Den andra världen fanns på SVT Play julen 2018. Och om den någonsin har visats på SVTs linjära kanaler borde det ha varit i samma veva, d.v.s. i december 2018.

Nu har jag fått svar från SVT:
CitatNej, vi har inte visat "Den andra världen" i tablå-TV, utan bara på SVT Play. Då var avsnitten sammanslagna två och två, d.v.s. avsnitt 1 och 2 var sammanslagna till ett avsnitt, avsnitt 3 och 4 till ett o.s.v. I original är ju serien 24 avsnitt på 25 minuter vardera, men när vi visade den var det alltså 12 stycken 50-minutersavsnitt. Vi lade ut hela serien på SVT Play den 12 december 2018 och den fanns kvar t.o.m. den 10 februari 2019.

Sabelöga

Houba !

Lilla My

Citat från: Jirr skrivet  7 oktober 2021 kl. 21:29:33
Om Regnbågslandet kommer igen är det nog bara de fyra avsnitt som redan varit uppe en gång på grund av "skiftande teknisk kvalitet på inspelningarna".
-https://sv.wikipedia.org/wiki/Regnb%C3%A5gslandet

Fyra avsnitt är bättre än inga avsnitt, och jag missade att helt legalt ladda ned dem förra gången de dök upp så jag måste få en chans till ;)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2021 kl. 01:24:44
Men nuförtiden är ju i alla fall ganska mycket på SVT Play i 5.1-ljud, efter att de länge envisats med bara stereoljud, så jag förmodar att det bör innefatta de senaste årens julkalendrar...?

Jag har nu kollat förra årets julkalender, Mirakel, på DVD. Som jag misstänkte har den bara 2.0-ljud, inte 5.1 som Discshop anger. Discshop anger även att Storm på lugna gatan ska ha 5.1-ljud, men om man ska tro symbolen på omslagets baksida är det också fel.

Selmas saga har däremot symbolen för 5.1-ljud på baksidan.

Så det varierar nog från år till år om julkalendern har 5.1-ljud eller inte.

gstone

Emanuel Kielin från förra årets julkalender är med dubbar i Ron rör om.

Erika

Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med? 

gstone

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2021 kl. 15:02:28
Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med?
Tomten vet nog !