Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2021 kl. 20:58:37
Dessutom fanns Flying Dupes med när Luftens hjältar fanns på svenska Netflix för några år sedan, och hade då svenskt, norskt och danskt tal.

Det svenska talet spelade jag in på den tiden, men tyvärr inte det norska eller danska.

Ja, det är väldigt tråkigt att den svenska dubben av Bonkers saknas; den var onekligen svårslagen. Men det hade nog varit för mycket begärt att få med den, i och med att det ju tyvärr råder rättighetsproblem med den dubbningen då "ingen" tycks veta vem som äger rättigheterna till den svenska dubben. Jag tror i och för sig inte att det vore omöjligt att reda ut vem som äger rättigheterna, men när Disney inte ens tycks ha haft tid/ork att leta fram befintliga svenska ljudband till DuckTales, så hade det nog varit helt uteslutet att försöka reda ut vem som äger rättigheterna, kontakta rättighetsinnehavaren, förhandla sig till att köpa loss dubbningen från vederbörande och be att vederbörande ska leta fram alla ljudband... Jag tror inte ens att Disney hade orkat med det för något av de stora världsspråken (spanska, franska, o.s.v.), så att göra det för svenska och danska hade nog varit helt uteslutet... :(

Dock hade jag tidigare hoppats och trott på att Disney skulle välja att nydubba Bonkers istället, vilket visserligen inte vore optimalt men ändå betydligt bättre än att bara erbjuda textad originalversion. Men det var tydligen för mycket begärt... :'(

Jag har däremot spelat in 60 av de 65 avsnitten med svenskt tal från FilmNet, på den tiden det begav sig.

Lust att dela det du har med Bonkers?

Jag har denast 25/65 avsnitt skulle vara guldvärt med 60/65

Mathias

Darkwing Duck S2E3 (Revenge of the Return of the Brainteasers) har nu svenskt ljudspår.

Goliat

Citat från: Mathias skrivet 12 oktober 2021 kl. 01:24:46
Darkwing Duck S2E3 (Revenge of the Return of the Brainteasers) har nu svenskt ljudspår.

Originaldubben eller nydubb?

Vilka goda nyheter. 😄😄😄😄😄😄

Gustav Jonsson

Citat från: King Owl skrivet 12 oktober 2021 kl. 09:04:38
Originaldubben eller nydubb?

Vilka goda nyheter. 😄😄😄😄😄😄
När det gäller Darkwing Duck så finns det ingen anledning att nydubba då dubbningen är beställd av Disney själva. Det finns dock anledning till att tilläggs dubba.

KurageDHH

Finns det bara ett avsnitt med svenskt ljudspår av alla 91? Helt otroligt! >:(

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet 12 oktober 2021 kl. 13:15:34
Finns det bara ett avsnitt med svenskt ljudspår av alla 91? Helt otroligt! >:(
Ett är bättre än ingenting.

KurageDHH

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2021 kl. 14:30:06

Det räcker inte med ett. Varför kom det inte flera???

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 12 oktober 2021 kl. 09:32:08
När det gäller Darkwing Duck så finns det ingen anledning att nydubba då dubbningen är beställd av Disney själva. Det finns dock anledning till att tilläggs dubba.
Förvisso, men det gjorde det ju inte med DuckTales heller - så att det inte finns anledning betyder inte nödvändigtvis att det inte kommer att ske...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2021 kl. 14:30:06
Ja, att Disney faktiskt fått dit ett avsnitt med originaldubben tyder ju på att de i alla fall inte gett upp hoppet om att hitta åt svenska ljudband och beställt nydubb för hela serien. :)

Fortfarande finns ju definitivt risken att en del avsnitt kommer att nydubbas, precis som med DuckTales, men att de fått ett avsnitt med den ursprungliga dubben betyder ju åtminstone att inte alla avsnitt kommer att nydubbas och att Disney vet om att den gamla dubbningen existerar. Definitivt ett steg i rätt riktning.

Anders M Olsson

Citat från: KurageDHH skrivet 12 oktober 2021 kl. 14:40:22
Det räcker inte med ett. Varför kom det inte flera???

Det har inte bara tillkommit ett avsnitt på svenska, utan hela andra säsongen har nu fått både danskt och norskt tal. När jag senast tittade var det bara två avsnitt i andra säsongen som hade danskt och norskt tal, och inte ett enda hade svenskt.

Det tyder på att de jobbar med att få fram de nordiska ljudspåren och lägga in dem, vilket jag tycker är väldigt positivt. Då kan vi räkna med att hela serien faktiskt kommer att publiceras här så småningom. Vi får ha tålamod och överseende med att det kan ta tid. Det är många avsnitt och språk som ska göras i ordning.

KurageDHH

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 oktober 2021 kl. 15:00:04
Det har inte bara tillkommit ett avsnitt på svenska, utan hela andra säsongen har nu fått både danskt och norskt tal. När jag senast tittade var det bara två avsnitt i andra säsongen som hade danskt och norskt tal, och inte ett enda hade svenskt.

Det tyder på att de jobbar med att få fram de nordiska ljudspåren och lägga in dem, vilket jag tycker är väldigt positivt. Då kan vi räkna med att hela serien faktiskt kommer att publiceras här så småningom. Vi får ha tålamod och överseende med att det kan ta tid. Det är många avsnitt och språk som ska göras i ordning.

Hur mycket tid behöver dom? Flera år? Vi kommer inte att hinna leva mera innan allt är plats.

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet 12 oktober 2021 kl. 15:10:08
Hur mycket tid behöver dom? Flera år? Vi kommer inte att hinna leva mera innan allt är plats.
Ta det lugnt, Du verkar väldigt stressad när det gäller Disney...

Samlaren

Om de lyckas med den här serien så kanske Herkules serien kommer få dubb också samma med Bonkers, och vem vet marvel serierna från 1990talet också?

Känns som det var ett ´´corona´´ problem att visa serier inte redan när de kom till Sverige hade den korrekta dubbningen.

Steffan Rudvall

Citat från: Samlaren skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:19:51
Om de lyckas med den här serien så kanske Herkules serien kommer få dubb också samma med Bonkers, och vem vet marvel serierna från 1990talet också?
De vet inte att de har dubbat Herkules serien och Bonkers dubbning äger de inte rättigheterna till.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 oktober 2021 kl. 17:05:35
Hur kan dom inte veta om dom har dubbat herkules på svenska? Dom visade serien på Disney kanalen i början av 2000 talet osv.
Det var någon som frågade på Facebook varför serien inte fanns tillgänglig med svenskt tal på Disney Plus och då fick personen i svar att det inte finns någon dubbning men det svaret tog drm bort.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 oktober 2021 kl. 18:21:29
Säkert för att dom viste att dom hade en dubbning till serien men dom vet inte vart den finns. Ärligt talat så har Disney varit väldigt förvirrande med deras lager av ljudspår av serier på svenska osv.
Herkules dubbningen är ju ändå nyare en flera andra serier där man har lyckats hitta alla ljudbanden så jag förstår inte hur deras arkiv fungerar.