Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2021 kl. 15:02:28
Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med?

Det skulle jag också gärna vilja veta. Finns det ingen tv-tablå på nätet som sträcker sig flera veckor framåt? Om det fanns skulle vi snart kunna se vad TV4 har planerat att sända den 1 december.

SVTs tablåer sträcker sig ju c:a tre veckor framåt, men sen ett par år tillbaka redovisar de tyvärr bara sina egna kanaler.

De flesta oberoende tablåtjänsterna sträcker sig inte längre än en vecka framåt, och någon enstaka har två veckors program. Någon som vet en bättre tablåtjänst?

Daniel Hofverberg

Tablåtjänster hjälper tyvärr inte mycket i det här fallet, för åtminstone Tinkas juläventyr och Tinka och kungaspelet fanns ju bara på TV4 Play och C Mores streamingtjänst, inte på linjär TV alls. Om TV4 har köpt in någon julkalender i år, lär det förmodligen bli samma sak då att den inte sänds linjärt... :(

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2021 kl. 15:02:28
Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med?
Mycket bra fråga. Jag hoppas det, men vet tyvärr ingenting än. TV4-gruppen och C More har i alla fall inte gått ut med någonting hittills - jag har lusläst alla pressreleaser som skickats ut därifrån.

Men jag hoppas att de passar på att köpa in någon dansk julkalender från TV2 Danmark - det skulle ju passa bra, då SVT vanligtvis håller sig till julkalendrar från public service-kanalerna i Danmark och Norge (d.v.s. DR respektive NRK). TV4 har ju också samarbetsavtal med danska TV2 och har sänt ganska mycket som de producerat, så jag hoppas verkligen att de tar tillfället i akt och sänder någon julkalender därifrån även i år.

Det är verkligen hög tid att någon annan kanal än SVT också satsar på julkalendrar i Sverige, istället för att helt lämna walk-over till SVT; som fallet varit de allra flesta år... :(

Runt den 20:e i varje månad brukar TV4-gruppen skicka ut listor på allt som kommer att sändas och släppas på C More nästa månad, så runt den 20 november kommer vi i alla fall veta med säkerhet.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:40:13
Men jag hoppas att de passar på att köpa in någon dansk julkalender från TV2 Danmark - det skulle ju passa bra, då SVT vanligtvis håller sig till julkalendrar från public service-kanalerna i Danmark och Norge (d.v.s. DR respektive NRK). TV4 har ju också samarbetsavtal med danska TV2 och har sänt ganska mycket som de producerat, så jag hoppas verkligen att de tar tillfället i akt och sänder någon julkalender därifrån även i år.
Intressant, har TV2 också sänt några svenska julkalendrar?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:54:16
Intressant, har TV2 också sänt några svenska julkalendrar?
Det vet jag inte, men troligtvis inte då ju TV4 aldrig producerat några julkalendrar i Sverige - och julkalendrar från SVT lär nog danska DR i första hand köpa in. Däremot har danska TV2 sänt en del annat som TV4 beställt samt varit med och producerat, såsom Gråzon, Beck-filmerna, m.fl.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:40:13
Tablåtjänster hjälper tyvärr inte mycket i det här fallet, för åtminstone Tinkas juläventyr och Tinka och kungaspelet fanns ju bara på TV4 Play och C Mores streamingtjänst, inte på linjär TV alls. Om TV4 har köpt in någon julkalender i år, lär det förmodligen bli samma sak då att den inte sänds linjärt... :(

Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Jag var så säker på att TV4 även sände Tinka-serierna i sin vanliga, marksända TV-kanal. När TV4 satsar så stort på att köpa in och låta dubba serierna borde de rimligtvis sikta på att nå hela Sveriges TV-publik, inte bara dem som streamar via nätet.

Hur som helst noterar jag att båda Tinka-serierna är tillbaka på TV4 Play. Jag har för mig att åtminstone en av serierna har saknats under en tid.

Så om någon till äventyrs skulle ha missat de här fantastiska serierna finns det nu ett gyllene tillfälle att ta igen det! Om man dessutom vill ladda ner avsnitten så man kan se dem i lugn och ro off-line går det också bra.

Man kan använda youtube-dl, men notera att man - som i följande exempel - måste specificera protokollet som en parameter. Om man inte gör det kommer man att få en video som hackar alldeles förfärligt.
youtube-dl -f "(bestvideo+bestaudio)[protocol^=http_dash]" "https://www.tv4play.se/program/tinka-och-kungaspelet/del-1-s%C3%A4song-1/13300753"

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 oktober 2021 kl. 22:32:50
Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Jag var så säker på att TV4 även sände Tinka-serierna i sin vanliga, marksända TV-kanal. När TV4 satsar så stort på att köpa in och låta dubba serierna borde de rimligtvis sikta på att nå hela Sveriges TV-publik, inte bara dem som streamar via nätet.
Jag instämmer fullständigt, och jag tycker också det är fel att låta någonting sändas endast via Play-tjänster och inte linjärt. Trots allt kan man ju (fortfarande) inte förutsätta att alla i Sverige har tillgång till Internet, än mindre har utrustning för och vet hur man streamar från TV4 Play. :(

Nu kan man väl inte begära att allt ska sändas linjärt på TV4, då TV4 köper in så mycket så att inte allt ryms på den vanliga TV-kanalen, men när man beställer dubbning och uppenbarligen riktar in sig mot en bred publik borde det vara en självklarhet att sända serierna även på vanlig TV - det vore ju en gyllene möjlighet att nå ut till en större publik och ha en möjlighet att kunna konkurrera med SVT, då ju TV4 har fördelen att deras vanliga kanal når i stort sett hela Sveriges befolkning (till skillnad från övriga kommersiella kanaler, som når ut till betydligt färre).

Min moster har för övrigt ofta också klagat på det här, då TV4 stup i kvarten hänvisar till TV4 Play; medan hon aldrig haft vare sig dator eller Internet-anslutning... Värst är det när TV4 ganska ofta sänder det första avsnittet av inköpta serier på TV4, för att sen hänvisa till TV4 Play för att kunna se resterande avsnitt - det är fruktansvärt dålig stil... :(

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  5 oktober 2021 kl. 18:25:35
Läste i den här artikeln att Tjuvarnas jul (SVT:s julkalender 2011) kommer sändas dubbad till meänkieli.

Nu har SVT börjat sända Tjuvarnas jul. Vad jag kan se finns serien bara på romani (lovari) i vanlig tablålagd TV. Övriga minoritetsspåk, och det svenska originalet, kommer bara på SVT Play:
https://www.svtplay.se/tjuvarnas-jul

Jag är inte speciellt kunnig om minoritetsspråk, så jag har lite svårt att förstå upplägget. De har en rubrik där det står Säsong 2 (?), men jag tror inte att det existerar någon säsong 2 av den här serien. Det verkar vara samma avsnitt, men i en annan romanivariant. Rätta mig om jag har fel!

Erika

Du har rätt, någon säsong 2 existerar inte (däremot finns det en filmuppföljare). 

Kul att den samiska (nordsamiska?) verkar ha kompletta credits, men hjälp - hur tänkte man där i eftertexterna? :o Creditlistan rullar samtidigt som (och över) eftertexterna. Kunde ha gjorts bättre!

Bildexempel:

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 november 2021 kl. 16:43:52
Nu har SVT börjat sända Tjuvarnas jul. Vad jag kan se finns serien bara på romani (lovari) i vanlig tablålagd TV. Övriga minoritetsspåk, och det svenska originalet, kommer bara på SVT Play:
https://www.svtplay.se/tjuvarnas-jul

Jag är inte speciellt kunnig om minoritetsspråk, så jag har lite svårt att förstå upplägget. De har en rubrik där det står Säsong 2 (?), men jag tror inte att det existerar någon säsong 2 av den här serien. Det verkar vara samma avsnitt, men i en annan romanivariant. Rätta mig om jag har fel!
Jo det verkar stämma. Tittar man på länkarna https://www.svtplay.se/video/32995382/tjuvarnas-jul/tjuvarnas-jul-lovari-avsnitt-1?id=erLdDZV (lovari) och
https://www.svtplay.se/video/33051186/tjuvarnas-jul/julkalender-romani-kalderash-2021-sasong-2-avsnitt-1?id=8zJWWBP (kalderash) så verkar det som det rör sej om två olika romani-varieteter, nämligen lovari och kalderash.
Houba !

Sabelöga

Här är creditlistorna för Tjuvarnas jul på SVT om något är intresserad av dom :)

Samiska (nordsamiska):
Muiteaddji: John E Utsi
Kurre: Simon Issát Marainen
Charlie: Matilda Baer
Gerda: Anna Karin Niia
Madame Suola: Åsa Simma
Lönnroth: Paul Ol Joná Utsi
Poliisa Jönsson: Per Henrik Bals
Poliisa Jansson: Miliana Baer
Trolla: John E Utsi
Agnes: Marianne Lörstrand Blind
Rupert: Jonny Skoglund
Direktevra: Åsa Simma
Jođiheaddji: Jonny Skoglund
Bongo: Axel Andersson
Borgameasttir: John E Utsi
Frederika: Matilda Baer
Poliisameasttir: Paul Ol Joná Utsi
Rektor Leander: Jonny Skoglund
Mánáiddivššár: Marianne Rörstrand Blind
Bargohoavda: Jonny Skoglund
Oahpaheaddji: Paul Ol Joná Utsi
Gávpebargi: Jonny Skoglund
Nisson: Marianne Rörstrand Blind
Poliisakapteaidna: Jonny Skoglund
Poliisa: Jonny Skoglund
Áhčči: Per Henrik Bals
Hámmanbargi: Jonny Skoglund
Eadni: Åsa Simma
Dálloeaiggát: Marianne Rörstrand Blind

Jietnateknihka: Tajgan Studois
Čuohppan: Axel Andersson

Buvttadeaddji: Sámi Kompania AB
Doaimmaheaddji: John E Utsi

Romani (lovari):
Röster:
Sandra Turilow
Barbi Jakowicz
Eva Balok
Cherie Isabella Milanson
Jan Madziarowicz
Gregori Kwiek
Jan Bobov
Jany Schella
Janet Milanson
Jonathan Jakowicz
Josef Jakowicz
Margrethe Balok
Josefin Balok
Michal Jono Stankov
Mikolaj Kwiek
Naghmeh Abedin
Rikard Jansson
Victor Grofo Kwiek
Sebastian Majblad

Översättning: Margrethe Balok
Dubbproduktion: Eurotroll AB för SVT

Romani (kalderash):
Röster:
Elvira Josefsson
Alexander Kaj
David Demetri
Jaqueline Horvath
Marika Friberg
Marika Kaj
Michel Demetri
Romario Eriksson
Thomas Zido Horvath
Daniel Tan
Elias Josefsson
Ellinor Acar
Jenni Kay
Loui Marti
Sabrina Josefsson

Översättning: Jenni Kay

Meänkieli:
Röster:
Maija Vuonokari Heikki
Birger Winsa
Ernst Winsa
Ingemar Raukola
Inger Jakobsson
Jani Turunen
Jörgen Heikki
Mervi Erkheikki
Johanna Nordblad Sirkka
Aleksi Törnquist
Hans Ylivainio
Ivar Vuonokari Heikki
Susanne Redebo

Översättning: Birger Winsa
Houba !

Erika

SVT har lagt upp en trailer till En hederlig jul med Knyckertz (årets julkalender).

Tänkte förresten höra om det är okej att ändra omröstningen till något mer neutralt? Dels för att slippa lägga till ett nytt alternativ varje år, men framför allt för att tråden numera även omfattar bl. a. diskussioner om julkalendrar från de andra nordiska länderna och "alternativa" julkalendrar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 november 2021 kl. 14:50:17
Tänkte förresten höra om det är okej att ändra omröstningen till något mer neutralt? Dels för att slippa lägga till ett nytt alternativ varje år, men framför allt för att tråden numera även omfattar bl. a. diskussioner om julkalendrar från de andra nordiska länderna och "alternativa" julkalendrar.
Kör hårt! :)

Den här tråden börjar för övrigt vara i längsta laget, så ska man diskutera en enskild julkalender mer ingående (fler än ett halvt dussin inlägg eller så) känns det rimligt att starta en ny tråd för den (eller flytta över befintliga inlägg till en ny tråd). Så gjorde jag ju exempelvis med inläggen som handlade om Tinkas juläventyr, och så kan man med fördel göra även vid andra längre diskussioner om julkalendrar - men ska det finnas någon vits med det bör det handla om mer än 6 - 7 inlägg, och gärna minst 10 inlägg. :)
(Allt för att lättare kunna hitta åt inlägg i efterhand, då så här långa trådar är väldigt svåra att hitta specifika diskussioner i - och ingen människa orkar läsa igenom 40 sidor innan man skriver ett nytt inlägg...)

Erika

Nu är det gjort. :)

DR visar, som bekant,
Tidsrejsen
(visad i svensk tv under titeln Tidsresan) i repris. Den rekommenderar jag, visserligen något förutsägbar på sina ställen, annars fullt sevärd och välgjord. Räknar med att man bör kunna se/följa den på DR:s playtjänst DRTV. Har man problem med att förstå danskan fullt ut, så brukar det finnas textning (på danska) att tillgå.   

NRK och TV2 verkar ännu inte släppt några trailers till sina nya julkalendrar. 

Erika

Citat från: Erika skrivet  3 november 2021 kl. 16:19:11
NRK och TV2 verkar ännu inte släppt några trailers till sina nya julkalendrar.

Nu har en (mycket kort) trailer till Kometernes jul (TV2 Danmarks julkalender) dykt upp på
Youtube

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  5 november 2021 kl. 19:55:48
Nu har en (mycket kort) trailer till Kometernes jul (TV2 Danmarks julkalender) dykt upp på
Youtube.

Ja, det var en väldigt kort trailer. Men jag hann ändå notera exteriören till Østervold observatorium i Köpenhamn.
https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%98stervold_Observatory

Statyn som syns till höger i trailern (och som ser ut att vara dekorerad med julbelysning) är Tycho Brahe.