Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Erika

Såg precis nu att TV4 Play kommer visa Juleønsket (2015) under titeln Drömmarnas jul.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 06:31:51
Såg precis nu att TV4 Play kommer visa Juleønsket (2015) under titeln Drömmarnas jul.

Trevligt! Danska TV2 visade serien i repris i fjol, så det var kanske inte helt oväntat att TV4 tar upp den i år.

Den har väl aldrig tidigare visats i svensk TV? Ska vi våga gissa att TV4 har låtit dubba den till svenska?

Här finns en kort trailer:

https://youtu.be/zpJ3yPQqND8

Om TV4 fortsätter på den inslagna vägen betyder det att vi får se Kometernes jul nästa år och Tinka og sjælens spejl om två år, 2023.

Anders M Olsson

Svensk översättning av trailern för dem som eventuellt inte förstår danska:

1
00:00:00,711 --> 00:00:06,133
Jag önskar att jag är tillsammans
med hela min familj på julafton.

2
00:00:07,764 --> 00:00:11,031
- Var är vi?
- I människornas värld.

3
00:00:11,243 --> 00:00:16,688
Gläd dig åt ett fantastiskt juläventyr
om människor, änglar,

4
00:00:17,300 --> 00:00:21,120
magiska önskningar
och massor av hemligheter

5
00:00:21,307 --> 00:00:27,572
när Julie och Rafi
hamnar på sitt livs uppdrag.

6
00:00:31,534 --> 00:00:35,221
- Vet du inte vad internet är?
- Jag var inte i skolan den dagen.

7
00:00:35,404 --> 00:00:39,826
Drömmarnas jul
från den 1 december på TV4 Play.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 04:37:00
Jag har inte tagit bort omröstningen, utan upptäckte att den var borta när jag skrev inlägget igår. Formulerade mig konstigt, ber om ursäkt för det.
Hur sjutton har det gått till som...? Om varken du eller jag har tagit bort omröstningen, hur har den då försvunnit...?

Mycket trevligt! Den har väl aldrig sänts i svensk TV, så det var mycket glädjande - inte minst när den kommer från TV2 Danmark, som inte är lika lätt att se från Sverige som DR. :)

Får hoppas att de väljer att dubba serien till svenska, precis som med Tinkas juläventyr/Tinka och kungaspelet...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2021 kl. 12:46:31
Hur sjutton har det gått till som...? Om varken du eller jag har tagit bort omröstningen, hur har den då försvunnit...?
Personen som skapat omröstningen kan väl ta bort den?

Sabelöga

Trevligt! Kommer den som mycket annat också visas på CMore?
Houba !

Erika

Håller med om det är konstigt att omröstningen är helt plötsligt borta. Jag tar förövrigt aldrig bort omröstningar, har endast gjort det en gång och det var en transfobisk omröstning.

Drömmarnas jul har mycket riktigt inte visats tidigare i svensk tv, ska bli kul att se/följa. Hoppas också man har valt att dubba den. :)

Erika

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 november 2021 kl. 13:10:48
Trevligt! Kommer den som mycket annat också visas på CMore?

Japp!

Hm, nu fungerade inte länken så bra längre... Men det verkar som Drömmarnas jul kommer visas där också. 

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 13:20:43
Japp!
Va kul! :)
Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 13:20:43
Hm, nu fungerade inte länken så bra längre... Men det verkar som Drömmarnas jul kommer visas där också. 
Länken funkar inte för mej heller, däremot finns den där om man söker :/ med samma webbadress..
Houba !

TonyTonka

Jo, det var jag som tog bort omröstningen, dels för att jag trodde att det här ämnet kanske inte behövde en omröstning, och dels för att jag var på dåligt humör just den dagen jag tog bort den, vart lite småsur på att någon plötsligt ändrat min omröstning, ber om ursäkt för det.  :-[

Men den kanske inte var onödig, och om den inte var det får någon som kan/vill återställa omröstningen göra det.  ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Erika

Äntligen har det dykt upp en
ordentlig trailer till Kometernes jul, ser faktiskt intressant ut! Hoppas TV4 (Play) köper in och visar den nästa jul. :)

Tillägg: en till
trailer med delvis samma innehåll och något kortare. 

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 november 2021 kl. 15:49:26
Jo, det var jag som tog bort omröstningen, dels för att jag trodde att det här ämnet kanske inte behövde en omröstning, och dels för att jag var på dåligt humör just den dagen jag tog bort den, vart lite småsur på att någon plötsligt ändrat min omröstning, ber om ursäkt för det.  :-[

Men den kanske inte var onödig, och om den inte var det får någon som kan/vill återställa omröstningen göra det.  ^^
Det är ingen fara. Jag kan inte få tillbaka rösterna, men själva omröstningen har jag lagt tillbaka nu. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2021 kl. 12:46:31
Mycket trevligt! Den har väl aldrig sänts i svensk TV, så det var mycket glädjande - inte minst när den kommer från TV2 Danmark, som inte är lika lätt att se från Sverige som DR. :)

Får hoppas att de väljer att dubba serien till svenska, precis som med Tinkas juläventyr/Tinka och kungaspelet...

Lustigt nog anger C More språken danska, finska, norska och "originalspråk", men inte svenska. Undrar vad som menas med "originalspråk", om det inte är danska? :)

Förmodligen är det någon som har haft lite för bråttom, men det är väl mycket som talar för att det kommer att finnas en svensk dubbning.

Erika

Trailer till Kristiania magiske tivolitheater (just den här stavningen verkar vara den som gäller, om man ska tro bl. a. NRK och IMDB).

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 19 november 2021 kl. 16:24:41
Trailer till Kristiania magiske tivolitheater (just den här stavningen verkar vara den som gäller, om man ska tro bl. a. NRK och IMDB).

Det finns även en sida där man kommer att kunna se avsnitten efterhand som de blir tillgängliga, dag för dag från och med den 1 december:
https://tv.nrk.no/serie/kristiania-magiske-tivolitheater

Tyvärr står det en bit ner på sidan Tilgjengelig i: Norge vilket kan betyda att vi inte utan vidare kommer att kunna se serien i Sverige. Vi får hoppas på att de ändrar det till Tilgjengelig i: Verden liksom de gjorde med Stjernestøv förra året.

Även om serien skulle vara regionslåst bör det ändå gå att se den med hjälp av VPN, eller genom att ladda ner avsnitten med youtube-dl.

Det är även glädjande att NRK kommer att lägga upp flera av de tidigare julkalendrarna på webben:
https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038