Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tomtens Verkstad (Santas Workshop) Disney+

Startat av Samlaren, 17 december 2021 kl. 21:42:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:40:55
Så man måste köpa dvd utgåvan för att ha original dubbningen?
Nu säger jag det för sista gången... Det är inte orginaldubbningen utan en omdubbning från 2000-talet men du verkar tro att det är orginal.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:40:55
Så man måste köpa dvd utgåvan för att ha original dubbningen?
Nej, originaldubbningen från 1979 finns på Disney+.

Vill du däremot ha omdubben från 2002 så måste du köpa DVD-utgåvan.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:41:55
Tydligen när filmen kom ut så såg stjärnan ut som ett kors, sen så gjorde dom om det så att stjärnan inte såg ut som ett kors.
Hmm, det har jag inte hört något om - det måste jag kolla upp...

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2021 kl. 01:43:15
Nu säger jag det för sista gången... Det är inte orginaldubbningen utan en omdubbning från 2000-talet men du verkar tro att det är orginal.
Förstår att det är omdubbnigen, men sa inte du att dubbningen finns på dvd? Kollade igen och det är omdubbnigen. Vart kan man få tag på originaldubbningen då?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:44:53
Förstår att det är omdubbnigen, men sa inte du att dubbningen finns på dvd?
På Disney+ finns originaldubbningen från 70-talet.  På DVD filmen I väntan på julen finns omdubbningen.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2021 kl. 01:45:51
På Disney plus finns originaldubbningen från 70-talet.  På DVD filmen I väntan på julen finns omdubbningen.
Så originaldubbningen har inte blivit utgiven på svenska?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:44:53
Förstår att det är omdubbnigen, men sa inte du att dubbningen finns på dvd? Kollade igen och det är omdubbnigen.
Omdubbningen gjordes för och finns mig veterligen endast på DVD-utgåvan I väntan på julen. Originaldubben har både visats på bio 1979, släppts på VHS ett par gånger under 1980-talet och släppts på Disney+.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:46:30
Inte på DVD, nej - bara på VHS och på Disney+.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:46:30
Som sagt den finns på Disney Plus.

Eftersom att du inte känner igen versionen som finns på Disney+ borde du alltså tidigare har sett omdubbningen.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2021 kl. 01:47:46
Omdubbningen gjordes för och finns mig veterligen endast på DVD-utgåvan I väntan på julen. Originaldubben har både visats på bio 1979, släppts på VHS ett par gånger under 1980-talet och släppts på Disney+.
Det var trist att höra.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2021 kl. 01:48:10
Som sagt den finns på Disney Plus.

Eftersom att du inte känner igen versionen som finns på Disney+ borde du alltså tidigare har sett omdubbningen.
Såg inte på filmen på svenska då, borde ha gjort det.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2021 kl. 01:47:46
Det går inte att få tag på VHS utgåvan av den filmen. Inte bara det men hur är ljudkvalité på VHS utgåvan osv.

Gustav Jonsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:49:22
Såg inte på filmen på svenska då, borde ha gjort det.
Du säger att versionen på Disney Plus har ändrade sångtexter då måste du ju mena att du har sett en annan svensk dubb.

Scoobydoofan1

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 23 december 2021 kl. 01:51:08
Du säger att versionen på Disney Plus har ändrade sångtexter då måste du ju mena att du har sett en annan svensk dubb.
Osäker på vilken dubb det var, hade inte så stor koll på dubbningen, det handlade om den engelska dubbningen, viste ej om att den dubbades om på svenska.

Gustav Jonsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:49:48
Det går inte att få tag på VHS utgåvan av den filmen. Inte bara det men hur är ljudkvalité på VHS utgåvan osv.
Om du vill ha omdubbningen så finns den ju på DVD och om du vill ha originaldubbningen så finns ju den på Disney+  Så vad är det en som är ett problem är?
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:52:16
Osäker på vilken dubb det var, hade inte så stor koll på dubbningen, det handlare om den engelska dubbningen, viste ej om att den dubbades om på svenska.
Du menar att de ändrat sångtexter på engelska? Om de verkligen gjort det så skulle det absolut vara en större grej.

Mathilda Gustafsson

Jag vet inte riktigt vad. Men någon har missförstått något för den här konversationen hänger inte ihop.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:48:48
Det var trist att höra.
Själv tycker jag det är en fördel att den svenska originaldubben finns på Disney+, då den (i mitt tycke) är mycket bättre än omdubben.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 december 2021 kl. 01:49:48
Det går inte att få tag på VHS utgåvan av den filmen.
Det behöver du inte heller, då samma dubbning som på VHS alltså också finns på Disney+.

Dock är det värt att poängtera att det engelska ljudspåret på Disney+ är omdubbat, där en textrad under köpmännens sång har ändrats för att tona ned judiska stereotyper (där köpmännen i original sjöng "We simply cheat a little if we must"). Där har Disney+ samma omdubb som på DVD, och där måste man ta till gamla amerikanska eller brittiska VHS-utgåvor från 1980-talet för att få originalljudet. :(

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 23 december 2021 kl. 01:53:51
Du menar att de ändrat sångtexter på engelska? Om de verkligen gjort det så skulle det absolut vara en större grej.
Ja, en textrad i "Köpmännens sång" har sedan början av 2000-talet ändrats i den amerikanska "originalversionen", medan resten av filmen har kvar originalljudet på engelska.