Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bibelns äventyr

Startat av Samlaren, 17 maj 2019 kl. 19:59:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juli 2021 kl. 14:37:42
Okej, så man kan bara köpa dvd utgåvan från dom? Finns inte den i en affär?
Jag tror inte den finns i affärer hur man än försöker få tag på DVD utgåvorna så så stöttar man dem på något sätt.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juli 2021 kl. 14:42:08
Kan fortfarande söka på tradera. Kan inte förstå hur dom fick rättigheterna till dvd utgåvan av serien i Sverige. Varför fanns inte serien på discshop? För det mesta så är det ju discshop som gäller i Sverige.
På Tradera är det ju bättre då det inte är du själv som stöttar Livets Ord utan personen du köper DVD utgåvorna av men det är ju fortfarande indirekt stöttande av Livets Ord.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juli 2021 kl. 15:04:07
Kollade och dvd utgåvan finns inte på tradera.
Det enklaste sättet är ju att köpa den en på Livets Ords webshop och det är upp till var och en och dennes moral att säga om det är rätt och fel.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juli 2021 kl. 15:13:00
Den dyker säkert up då och då på tradera. Kanske dyker den up billigare.
Om du bara vill se serien är Youtube ditt bästa alternativ just nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juli 2021 kl. 15:07:45
Det enklaste sättet är ju att köpa den en på Livets Ords webshop och det är upp till var och en och dennes moral att säga om det är rätt och fel.
DVD-boxen finns även att köpa på andra nätbutiker, huvudsakligen religiösa sådana - exempelvis Duvan bok & kontor i Piteå:
https://www.duvan.se/bibelns-aventyr-hela-serien-box-dvd

Det blir dyrare därifrån (325 kr istället för 259 kr direkt från Livets Ord), men då stöttar man i alla fall inte Livets Ord direkt utan bara indirekt - plus att man slipper vetskapen om att Livets Ord har tillgång till ens namn och adress (om man inte litar på att de följer GDPR och inte använder adressuppgifter till mer tveksamma syften)...

Vill man inte stötta Livets Ord alls, så får man försöka få tag i boxen begagnad via exempelvis Tradera, köp och sälj-grupper på Facebook, loppisar eller second hand-affärer - då har ju personen som köpt boxen i sin tur redan stöttat Livets Ord, varför försäljningen till dig varken gör till eller från.

Men som sagt, det är Livets Ord som distribuerar DVD-boxen och som även beställt dubbningen, så det kan man tyvärr inte komma ifrån hur mycket man än hade velat... :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juli 2021 kl. 14:42:08
Kan inte förstå hur dom fick rättigheterna till dvd utgåvan av serien i Sverige.
Det är helt enkelt Livets Ord som beställt den svenska dubbningen, och som köpt in rättigheterna och distribuerar DVD-utgåvan i Sverige. Inte märkvärdigare än så, då Livets Ord faktiskt också äger ett bokförlag (som släpper en del DVD-filmer) utöver själva det religiösa samfundet.

Livets Ord distribuerar för övrigt också tre andra tecknade TV-serier på DVD, som de också beställt dubbningarna av; Äventyrsdalen, The Story Keepers och Bugtime Adventures. Alla fyra serierna är religiösa sådana, men i övrigt "oskyldiga" såtillvida att Livets Ord inte varit inblandade i produktionen av serierna och att serierna inte återspeglar någon av Livets Ords åsikter. Rea med bra priser på alla fyra just nu, om man kan tänka sig att stötta Livets Ord genom att köpa direkt från deras webbutik - det är väl upp till var och en att avgöra om man kan tänka sig det eller inte...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juli 2021 kl. 22:01:09
Den andra affären som säljer bibelns äventyr är ju för runt 600kr.
För mig står det 325 kr på https://www.duvan.se/bibelns-aventyr-hela-serien-box-dvd.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juli 2021 kl. 22:01:48
Hur stor är chansen att bibelns äventyr dyker up på tradera?
Svårt att säga, men förmodligen är inte chansen jättestor i och med att boxen bara funnits ute i handeln via "nischade" religiösa bokhandlare, nätbutiker och dylikt - inte på "vanliga" affärer, Discshop eller liknande.

Men visst, en del exemplar lär väl vara i omlopp och förr eller senare lär säkert någon vilja göra sig av med exemplar de äger - men omöjligt att säga hur lång tid det kan dröja...

Just nu hittar jag i alla fall 6 av filmerna i serien på VHS på Tradera, men tyvärr inte på DVD.

gstone

Jag skulle gärna vilja köpa Hanna-Barberas Bibelns Äventyr men jag vill inte ge pengar till en dålig orginzation

Hur kan jag köpa Hanna-Barberas Bibelns Äventyr utan att ge pengar till en galen religös organization `?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Tyvärr är det Livets Ord som distribuerar Bibelns äventyr, så du kan inte helt undvika att stötta dem - däremot kan du undvika att stötta dem direkt, genom att köpa DVD-boxen från någon annan sajt än direkt från Livets Ord; men då kommer man ju ändå stötta Livets Ord indirekt. D.v.s. de kommer ändå få del av dina pengar, men bara indirekt och får inte tillgång till dina adressuppgifter och liknande (vilket i mina ögon känns i alla fall lite bättre).

Här är några sajter som säljer samma box:
https://www.proklama.se/product/bibelns-aventyr-hela-serien
https://www.arken.se/bibelns-aventyr-hela-serien-13-avsnitt,-7-dvd

Alla dessa tre är religiösa sajter, men har såvitt jag kan utröna ingen koppling till Livets Ord eller andra mer "skumma" religiösa organisationer - d.v.s. inget sektliknande, utan bara "vanliga" kristna organisationer eller företag.

Vill du helt undvika att inte Livets Ord får del av dina pengar alls, inte ens indirekt, så är enda alternativet att köpa boxen begagnad via exempelvis Tradera, Blocket, second hand-affärer eller loppisar. Då har ju någon annan redan stöttat Livets Ord, men dina pengar kommer inte gå dit och du kommer inte stötta dem på något sätt.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2022 kl. 21:11:03
Tyvärr är det Livets Ord som distribuerar Bibelns äventyr, så du kan inte helt undvika att stötta dem - däremot kan du undvika att stötta dem direkt, genom att köpa DVD-boxen från någon annan sajt än direkt från Livets Ord; men då kommer man ju ändå stötta Livets Ord indirekt. D.v.s. de kommer ändå få del av dina pengar, men bara indirekt och får inte tillgång till dina adressuppgifter och liknande (vilket i mina ögon känns i alla fall lite bättre).

Här är några sajter som säljer samma box:
https://www.proklama.se/product/bibelns-aventyr-hela-serien
https://www.arken.se/bibelns-aventyr-hela-serien-13-avsnitt,-7-dvd

Alla dessa tre är religiösa sajter, men har såvitt jag kan utröna ingen koppling till Livets Ord eller andra mer "skumma" religiösa organisationer - d.v.s. inget sektliknande, utan bara "vanliga" kristna organisationer eller företag.

Vill du helt undvika att inte Livets Ord får del av dina pengar alls, inte ens indirekt, så är enda alternativet att köpa boxen begagnad via exempelvis Tradera, Blocket, second hand-affärer eller loppisar. Då har ju någon annan redan stöttat Livets Ord, men dina pengar kommer inte gå dit och du kommer inte stötta dem på något sätt.

Oj, det var sannerligen stor spännvidd på priset! Duvan tar 325 kronor och Arken nästan det dubbla - 619 kronor.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 februari 2022 kl. 08:51:11
Oj, det var sannerligen stor spännvidd på priset! Duvan tar 325 kronor och Arken nästan det dubbla - 619 kronor.
Ja, och om man köper direkt från Livets Ords förlag kostar boxen just nu bara 199 kr, vilket är ett riktigt bra pris (vilket dock i och för sig är ett reapris, med ordinarie pris på 399 kr - ingen aning hur länge rean pågår).
https://webshop.livetsord.se/produkt/bibelns-aventyr-hela-serien/

Dock vill man kanske inte stötta Livets Ord med deras tveksamma värderingar genom att köpa boxen direkt från dem, men det är väl upp till var och en att värdera om ens moral och etik tillåter det...

Väljer man att göra det ska man dock undvika att surfa runt på deras webbplats och bläddra bland övriga produkter, utan bara söka på just de titlar man är intresserad av - annars lär man bli arg och/eller upprörd, då det förekommer vissa minst sagt tveksamma produkter i övrigt hos deras nätbutik; såsom böcker om "avvänjning" av homosexualitet och liknande... :(

Det är fyra TV-serieboxar som kan vara av intresse som Livets Ord distribuerar. Förutom Bibelns äventyr är det Bugtime Adventures, Äventyrsdalen och The Story Keepers. Alla fyra kostar just nu 199 kr styck - tyvärr verkar de flesta av boxarna inte ha traditionella keep-case utan mer udda förpackningar, men priset är ju tämligen svårslaget. Förutom dessa fyra ser jag ingen anledning att bläddra runt på deras webbplats alls, utan använd de här länkarna för att undvika att stöta på mer stötande produkter...
(Alla dessa fyra är tecknade och svenskdubbade serier, som har religiösa teman men som innehållsmässigt inte har någon koppling till Livets Ord eller deras värderingar)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2022 kl. 09:59:27
Ja, och om man köper direkt från Livets Ords förlag kostar boxen just nu bara 199 kr, vilket är ett riktigt bra pris (vilket dock i och för sig är ett reapris, med ordinarie pris på 399 kr - ingen aning hur länge rean pågår).
https://webshop.livetsord.se/produkt/bibelns-aventyr-hela-serien/

Dock vill man kanske inte stötta Livets Ord med deras tveksamma värderingar genom att köpa boxen direkt från dem, men det är väl upp till var och en att värdera om ens moral och etik tillåter det...

Kanske är deras reapris i själva verket under deras inköpspris så att de förlorar pengar på att sälja boxarna så billigt? I så fall kanske man ska köpa direkt från Livets Ord just för att inte stödja dem? :)

Fast det är klart, om man ser nyktert på det hela är det väl så att de har pengar uppbundna i ett restlager som frigörs om man handlar av dem. Även om de inte får full täckning för sina kostnader är det ändå pengar rakt in i deras kassa!

Steffan Rudvall

För den som vill så finns boxen med hela tv-serien nu för 199 kr  hos Livets Ord...

Jag själv skulle dock aldrig köpa den där ifrån då jag inte vill att Livets Ord ska ha någon information om mig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juni 2022 kl. 17:20:39
För den som vill så finns boxen med hela tv-serien nu för 199 kr  hos Livets Ord...

Jag själv skulle dock aldrig köpa den där ifrån då jag inte vill att Livets Ord ska ha någon information om mig.
Jag känner mig heller inte så jättesugen på att Livets Ord ska få någon information om mig. Visserligen har de ju skyldighet att följa GDPR som alla andra, vilket innefattar att de ska radera all information om en om man begär det, men jag känner mig inte 100% säker på att Livets Ord verkligen kommer att följa GDPR till punkt och pricka... :(

Men priset är ju svårslaget, och köper man boxen från annat håll får man räkna med ett betydligt dyrare pris, så det är inget lätt beslut - men det är väl upp till var och en att ta ställning till hur man vill göra, och jag har ärligt talat inte bestämt mig...

Sen kommer man ju tyvärr att indirekt stötta Livets Ord hur man än gör, då de distribuerar DVD-boxen och beställde dubbningen, men köper man den från annat håll kommer åtminstone inte Livets Ord att få tillgång till ens namn, adress och e-postadress. Om man verkligen inte vill stötta Livets Ord överhuvudtaget, så är ju enda möjligheten att köpa boxen begagnad (då har ju någon annan redan stöttat Livets Ord, och ens eget köp kommer inte göra någon som helst skillnad); men då får man också räkna med att få söka och vänta länge innan man ens får tag i den kompletta boxen...

Dubintrested

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2022 kl. 09:59:27Ja, och om man köper direkt från Livets Ords förlag kostar boxen just nu bara 199 kr, vilket är ett riktigt bra pris (vilket dock i och för sig är ett reapris, med ordinarie pris på 399 kr - ingen aning hur länge rean pågår).

Det är fyra TV-serieboxar som kan vara av intresse som Livets Ord distribuerar. Förutom Bibelns äventyr är det Bugtime Adventures, Äventyrsdalen och The Story Keepers. Alla fyra kostar just nu 199 kr styck - tyvärr verkar de flesta av boxarna inte ha traditionella keep-case utan mer udda förpackningar, men priset är ju tämligen svårslaget. 
Jag är glad rean tog aldrig slut, Det betyder alltså att de förlorar pengar!