Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 26 april 2022 kl. 23:16:40
du är självutnämnd Disneyfantast..... och du har inte Disney+?! ???

vill inte låta överdramatiskt, men jag blev faktiskt väldigt förvånad.
Citat från: Fred skrivet 27 april 2022 kl. 02:11:21
Det finns en del skäl till att inte ha Disney+.

Brorsan skulle faktiskt hjälpa mig med det förra året men det var något hinder som gjorde att det dessvärre inte gick...  :(

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 april 2022 kl. 11:14:22
Du behöver ju inte undra om det, ingen behöver undra vem det är med tanken på att personen som lägger upp det här kan råka ut för problem med Disney osv. Vill ni riskera med att gissa rätt och få personen i en dålig situation? Det är inte värt det, var bara tacksam och gå vidare med saker. Åtminstone så är det nån som lägger upp det här.
Om du läser inlägget så ser du att han inte frågade det utan bara vad personen mer har.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 april 2022 kl. 11:20:15
Läste den biten, man behöver inte undra heller, var bara glad och tacksam med tanken på att dom här dubbningarna är sällsynta osv. Menar inte att göra nån arg eller ledsen osv.
Det jag skrev var faktiskt menat som en retorisk fråga, ifall det inte framgick - jag är väl medveten om att vi sannolikt inte kommer få svar, men man kan faktiskt undra ändå...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 april 2022 kl. 13:31:26
Om man inte får svar varför ska man undra vem det är? Man kan ju bara va tacksam och inte bry sig vem det är som lägger upp filmerna osv. Va bara glad för att det läggs ut så att man kan se på det. Hoppas det inte låter elakt eller från fel håll, hoppas ingen får den impressionen.
Jag undrade inte vem det är - jag undrade vad personen mer har och kommer att lägga upp; det är en väldigt stor skillnad...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 april 2022 kl. 20:51:16
Åtminstone Porco Rosso (originaldubben från TV1000) är jag 100% säker på att jag har och har digitaliserat - jag verkar ha kvar den på hårddisken, så jag kan lägga upp den vid tillfälle. :)

Porco Rosso var Mattias Knave vänlig nog att skicka till mig i en VHS-kopia direkt från dubbningsstudion (d.v.s. utan kanallogos eller liknande).

TV3s omdubb av Brisby och NIMHs hemlighet har jag spelat in från TV3 när det begav sig (dock tyvärr utan HiFi-ljud), och jag är helt säker på att jag har digitaliserat den - men lite osäker om jag har kvar den på hårddisken eller inte...
Råkar du möjligtvis ha Magiska äventyr med Totoro också?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 28 april 2022 kl. 00:04:44
Råkar du möjligtvis ha Magiska äventyr med Totoro också?
Nej, tyvärr har jag inte Magiska äventyr med Totoro (eller Min granne Totoro, som den ju heter nuförtiden). :(

Mattias Knave medverkade inte där, så därför har jag inte kunnat få fram någon kopia av den genom honom - och när de här två filmerna sändes hade jag inte tillgång till TV1000 (under merparten av 1990-talet valde jag att abonnera på FilmNet hellre än TV1000, då de var för dyra för att ha råd med båda)...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2022 kl. 00:28:48
Nej, tyvärr har jag inte Magiska äventyr med Totoro (eller Min granne Totoro, som den ju heter nuförtiden). :(

Mattias Knave medverkade inte där, så därför har jag inte kunnat få fram någon kopia av den genom honom - och när de här två filmerna sändes hade jag inte tillgång till TV1000 (under merparten av 1990-talet valde jag att abonnera på FilmNet hellre än TV1000, då de var för dyra för att ha råd med båda)...
Är du säker? Jag har för mig att du skrev att du hade en kopia i tråden som handlar om den dubbningen.

Edit: Jag läste lite i den tråden du ska tydligen ha den synkad DVD bild också.

Marcusen

Citat från: BPS skrivet 28 april 2022 kl. 02:22:44
Är du säker? Jag har för mig att du skrev att du hade en kopia i tråden som handlar om den dubbningen.

Han har tappat bort den det nämner han i slutet av den tråden.

Steffan Rudvall

Daniel är snabb, nu har han även lagt ut Brisby och NIMHs hemlighet med den bättre dubbningen från TV3...

https://archive.org/details/brisby-och-nimhs-hemlighet-omdubb

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 april 2022 kl. 06:34:50
Daniel är snabb, nu har han även lagt ut Brisby och NIMHs hemlighet med den bättre dubbningen från TV3...

Vilken klippa!  :D

moviefan

Kan inte ni lägga upp  My little pony Flykten från Kattrina med svenska dubbningen ? 

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 28 april 2022 kl. 02:22:44

Det hade jag totalt glömt bort, men jag ser också att jag skrivit det i den tråden...

Jag hittar dock inte åt något sådant på mina hårddiskar, så Magiska äventyr med Totoro är mest troligt utbränt på någon DVD-skiva för att spara hårddiskutrymme. Svårt att säga hur lång tid det kan ta att hitta åt den, men jag har flera tusen utbrända DVD-skivor och ingen som helst ordning på skivorna, så det kan tyvärr ta sin lilla tid... :(

Kanske någon annan har Magiska äventyr med Totoro (TV1000-dubben) och kan lägga upp, så jag slipper leta...?

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 april 2022 kl. 06:34:50

Jag var dock ännu snabbare än vad resultatet blev, då det tagit nästan 10 timmar att ladda upp videon till Archive.org... :(

Observera att jag har hört rykten om att Brisby och NIMHs hemlighet eventuellt ska släppas på DVD i Sverige. Om jag får bekräftat att så är fallet och ett releasedatum offentliggörs kommer jag förstås att ta bort videon från Archive.org, men i dagsläget vet jag inte om det faktiskt kommer bli verklighet eller inte...

Citat från: moviefan skrivet 28 april 2022 kl. 09:41:10
Kan inte ni lägga upp  My little pony Flykten från Kattrina med svenska dubbningen ? 
Med vilken dubbning då? Den äldre 1980-talsdubben från VHS-utgåvan från Barnens Videobibliotek (okänd dubbningsstudio), eller den nyare TV-dubben från Pangljud?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2022 kl. 13:28:54
bservera att jag har hört rykten om att Brisby och NIMHs hemlighet eventuellt ska släppas på DVD i Sverige. Om jag får bekräftat att så är fallet och ett releasedatum offentliggörs kommer jag förstås att ta bort videon från Archive.org, men i dagsläget vet jag inte om det faktiskt kommer bli verklighet eller inte...
Vad har du hört dessa rykten? Vem skulle ge ut den?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2022 kl. 13:28:54
Observera att jag har hört rykten om att Brisby och NIMHs hemlighet eventuellt ska släppas på DVD i Sverige. Om jag får bekräftat att så är fallet och ett releasedatum offentliggörs kommer jag förstås att ta bort videon från Archive.org, men i dagsläget vet jag inte om det faktiskt kommer bli verklighet eller inte...
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 april 2022 kl. 13:35:24

Om det nu blir av på riktigt, så hoppas jag att fler filmer tar efter den, t.ex. att man släpper nya utgåvor med Änglahund-filmerna (i första gärna med Hasses klassiska låt i slutet av eftertexterna), Rock-A-Doodle, Ferngully-filmerna, en nyutgåva med Tummelisa (åter med den svenska dubbningen vid förhandling), Pagemaster, Trollet i Parken (vid förhandling av svenska dubbningen), Babe-filmerna, Casper, På Rymmen, Den Lilla Pandan, Pingvinen och Lyckostenen (vid förhandling av svenska dubbningen), Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Järnjätten, osv. (även om jag misstänker att det bara är önsketänkande)

Samt att man släpper nya utgåvor av Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa och Pongo och De 101 Dalmatinerna med originaldubbningarna som alternativt ljudspår, och, helst av allt, en ny utgåva av Dumbo med 1972-års dubbning som alternativt ljudspår... (även om jag misstänker att det bara är önsketänkande)

När det kommer till Taran och Den Magiska Kitteln så är det nog inte någon idé då omdubbningen antagligen gjordes på grund av någon form av rättighets eller oenighets problem, plus att man gjorde en kraftig synkning på bio och där har t.o.m. ljudet redigerats för att ge en mjukare övergång, vad gäller Oliver och Gänget så vet vi att filmen dubbades om på grund av principskäl.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 april 2022 kl. 13:35:24
Jag känner en person som i sin tur känner en person som jobbar för en distributör, och har hört att det fanns planer på att ge ut Brisby och NIMHs hemlighet på DVD - planen var då att erbjuda båda dubbningarna med valbara ljudspår, och att försöka få tillstånd från TV3 att få använda deras omdubb.

Jag är inte säker på om det här är hemliga uppgifter eller inte, och väljer därför att inte avslöja vilken distributör det gäller i dagsläget. Det här var dock för nästan tre år sedan, så jag har ingen aning om det fortfarande är aktuellt eller om de planerna sprack...

Jag ska höra med min kontakt, och försöka luska i om det här fortfarande är aktuellt eller om det inte blev av. :)