Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 maj 2022 kl. 00:12:36
Med "risig", syftar du på bild eller ljud då? Om ljudkvalitén är som de klippen du postat från dubbningen tidigare tycker i alla fall jag att det är fullt lyssningsbart.
Med risig menar jag framförallt bilden, även om det finns risk att bilden ibland är så dålig så att både bild och ljud försvinner (blir bildkvaliteten för dålig brukar det ju ibland inte gå att digitalisera ljudet heller).

Henrik Karlsson

Citat från: Marcusen skrivet 25 april 2022 kl. 17:32:18
Räknas Scooby Doo och häxans spöke som ovanlig? Den har ju inte givits ut förutom på VHS även om den gått ganska flitigt på TV. Om den nu kan räknas som ovanlig så skulle det var trevligt om någon kunde lägga upp den på archive.org.
Hur är den ovanlig när den har gått på TV en miljard gånger både på TV3 och Boomerang? Den räknas inte och borde inte laddas upp!

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  4 maj 2022 kl. 01:35:40
Hur är den ovanlig när den har gått på TV en miljard gånger både på TV3 och Boomerang? Den räknas inte och borde inte laddas upp!
Vad man själv klassar som ovanligt är väl en definitionsfråga, men vad Dubbningshemsidan anbelangar så tillåter vi länkar till allt som inte går att tillgå på laglig väg just nu. Så om inte filmen finns på Boomerangs eller Cartoon Networks webbsida, och heller inte finns på någon streamingtjänst, så är det alltså okej.

Ärligt talat tycker jag heller inte att man kan förutsätta att alla har tillgång till Boomerang. Nuförtiden är det ju ganska många som inte ens har tillgång till linjär TV längre, utan håller sig till SVT Play, TV4 Play samt en eller flera (betalda) streamingtjänster; men som alltså inte längre har någon antenn, parabol eller kabel-TV för att kunna se linjär TV över etern. Jag känner flertalet sådana hushåll, så det är nog inte helt ovanligt i dagens läge.

Och även om man fortfarande har linjär TV, så har ju långt ifrån alla Boomerang som trots allt är en nischad kanal. Hos de flesta TV-leverantörer är det ju trots allt en betalkanal, som inte ingår i basutbudet utan som man oftast måste betala extra för eller åtminstone välja till på ett eller annat sätt - vilket knappast är givet att göra i dessa tider, när alltmer övergår mot streaming och många nöjer sig med de billigaste basutbuden för att kunna se på de stora kanalerna linjärt (d.v.s. främst SVTs kanaler, TV3, TV4, Kanal 5 och TV6). Faktum är att jag inte känner en enda person i min bekantskapskrets som fortfarande har tillgång till Boomerang, utan de barnfamiljer jag känner har valt att lägga pengarna på Netflix och Disney+ (eventuellt ytterligare någon streamingtjänst, men de två är nog de i särklass största för barnfamiljer), hellre än att betala för Boomerang.

TV3 är en annan femma, som ju trots allt ingår i de flesta basutbud och som merparten av Sveriges befolkning nog fortfarande lär ha tillgång till. Men enligt Svensk Mediedatabas sände TV3 Scooby-Doo och häxans spöke senaste gången 2011, så det var ju inte direkt igår och väldigt många presumtiva tittare som tillkommit sedan dess...

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2022 kl. 02:52:30
Vad man själv klassar som ovanligt är väl en definitionsfråga, men vad Dubbningshemsidan anbelangar så tillåter vi länkar till allt som inte går att tillgå på laglig väg just nu. Så om inte filmen finns på Boomerangs eller Cartoon Networks webbsida, och heller inte finns på någon streamingtjänst, så är det alltså okej.

Ärligt talat tycker jag heller inte att man kan förutsätta att alla har tillgång till Boomerang. Nuförtiden är det ju ganska många som inte ens har tillgång till linjär TV längre, utan håller sig till SVT Play, TV4 Play samt en eller flera (betalda) streamingtjänster; men som alltså inte längre har någon antenn, parabol eller kabel-TV för att kunna se linjär TV över etern. Jag känner flertalet sådana hushåll, så det är nog inte helt ovanligt i dagens läge.

Och även om man fortfarande har linjär TV, så har ju långt ifrån alla Boomerang som trots allt är en nischad kanal. Hos de flesta TV-leverantörer är det ju trots allt en betalkanal, som inte ingår i basutbudet utan som man oftast måste betala extra för eller åtminstone välja till på ett eller annat sätt - vilket knappast är givet att göra i dessa tider, när alltmer övergår mot streaming och många nöjer sig med de billigaste basutbuden för att kunna se på de stora kanalerna linjärt (d.v.s. främst SVTs kanaler, TV3, TV4, Kanal 5 och TV6). Faktum är att jag inte känner en enda person i min bekantskapskrets som fortfarande har tillgång till Boomerang, utan de barnfamiljer jag känner har valt att lägga pengarna på Netflix och Disney+ (eventuellt ytterligare någon streamingtjänst, men de två är nog de i särklass största för barnfamiljer), hellre än att betala för Boomerang.

TV3 är en annan femma, som ju trots allt ingår i de flesta basutbud och som merparten av Sveriges befolkning nog fortfarande lär ha tillgång till. Men enligt Svensk Mediedatabas sände TV3 Scooby-Doo och häxans spöke senaste gången 2011, så det var ju inte direkt igår och väldigt många presumtiva tittare som tillkommit sedan dess...
Så du tänker ladda upp den? Jag tycker som sagt inte att det är okej eftersom att dubbningen fortfarande används ganska flitigt även om den inte finns utgiven på DVD eller streamingtjänster

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  4 maj 2022 kl. 02:56:35
Så du tänker ladda upp den? Jag tycker som sagt inte att det är okej eftersom att dubbningen fortfarande används ganska flitigt även om den inte finns utgiven på DVD eller streamingtjänster
Som jag skrivit tidigare kan jag inte digitalisera något p.g.a. mina datorproblem, men när jag får ordning på dem har jag absolut planer på att digitalisera VHS-utgåvan och lägga upp.

Jag har inte haft tillgång till Boomerang de senaste fem åren, så jag vet inte hur ofta filmen sänds där nuförtiden. Men visst, om filmen sändes på Boomerang igår eller i förrgår är det väl lite onödigt att lägga upp redan - då kan man gott vänta tills det gått någon månad...
(För jag förmodar att filmen inte visas varje vecka året om, så att man alltid har möjlighet att se filmen på Boomerang när man så önskar...?)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 maj 2022 kl. 20:46:47
Boomerang kanalen är inte ens värt det, dom visar knappt nån äldre serie för det mesta, det är bara samma serier som Cartoon network visar.
Såsom utbudet ser ut att vara just nu är jag benägen att hålla med.

Zebastian

Daniel Hofverberg

Nu har jag lagt upp Jean Images klassiska tecknade familjefilm Münchhausens fantastiska äventyr från 1978, digitaliserad från 1986 års hyr-VHS-utgåva av MDC Video. :)
https://archive.org/details/munchhausens-fantastiska-aventyr-svenskt-tal

Tyvärr en gammal sliten hyr-VHS, och dessutom verkar VHS-utgåvan i sin tur ha tagits från en ännu mer sliten 35 mm-rulle, varför kvaliteten inte direkt är världens bästa... Men det går absolut att se, och det är en riktigt bra film med en mycket välgjord dubbning - och dessutom en mycket välgjord svensk bildversion (exakt samma bildversion som när filmen visades på bio 1979).

Tyvärr står rösterna bara utsatt i grupp, och jag har inte lyckats lista ut vem som spelar respektive rollfigur - åtminstone förutom att baron von Münchhausen utan tvekan spelas av John Harryson, hans röst kan ingen ta miste på.

Jag har även den första VHS-utgåvan av filmen som Frekvensia GeTe gav ut (troligen 1983), men den var med engelsk dubbning och svensk text - och dessutom var textningen delvis osynkad. Den utgåvan är därmed antagligen ganska ointressant för de flesta i dagens läge...

Jag har alldeles nyligen också lyckats få tag i uppföljaren Münchhausens äventyr på månen från 1982 (Wendros VHS-utgåva från 1996), från en auktion på Tradera, men i och med datorproblemen kan jag tyvärr inte digitalisera den just nu.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2022 kl. 05:57:31

Jag har alldeles nyligen också lyckats få tag i uppföljaren Münchhausens äventyr på månen från 1982 (Wendros VHS-utgåva från 1996), från en auktion på Tradera, men i och med datorproblemen kan jag tyvärr inte digitalisera den just nu.

Kan du ta reda på vilka rösterna är i Münchhausens äventyr på månen ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Jag tycker att rösten till Biopersonalen i MediaDubbs version lät bekant, någon som kan säga vem det är?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 maj 2022 kl. 19:36:12
Jag tycker att rösten till Biopersonalen i MediaDubbs version lät bekant, någon som kan säga vem det är?
Mediadubbs version av vilken film...?

Du får gärna säga var i filmen också (vad tidskoden visar på), så att vi andra inte behöver se igenom hela filmen för att försöka hitta åt det. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 maj 2022 kl. 19:36:12
I första meningen tycker jag att det låter som Per Sandborgh men i den andra blir jag osäker.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2022 kl. 20:29:51
Mediadubbs version av vilken film...?

Du får gärna säga var i filmen också (vad tidskoden visar på), så att vi andra inte behöver se igenom hela filmen för att försöka hitta åt det. :)

Av Nalle Puh avsnittet Pooh Oughta Be In Pictures!

https://archive.org/details/pooh-oughta-be-in-pictures-media-dubb-kanal-5

(03:25-03:38)

I KM Studios omdubbning spelas Biopersonalen av Bertil Engh.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 maj 2022 kl. 20:36:23
Av Nalle Puh avsnittet Pooh Oughta Be In Pictures!

https://archive.org/details/pooh-oughta-be-in-pictures-media-dubb-kanal-5

(03:25-03:38)

I KM Studios omdubbning spelas Biopersonalen av Bertil Engh.
Det förklarar saken - jag har febrilt försökt komma på var i allsindar som det skulle ha förekommit någon biopersonal i Porco Rosso eller Brisby och NIMHs hemlighet... ;)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2022 kl. 20:38:38
Det förklarar saken - jag har febrilt försökt komma på var i allsindar som det skulle ha förekommit någon biopersonal i Porco Rosso eller Brisby och NIMHs hemlighet... ;)

Dessa är dock utförda av Mediadubb International!  ;)