Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 26 maj 2022 kl. 09:51:45
Vad förut gåva är det här?

https://archive.org/details/mumintrollen-ett-flytande-spokhus-vhs-recreation
Det verkar som att personen återskapat VHS utgåvan vid namn Ett flytande spökhus alltså har hen satt ihop de tre avsnitten som är baserade på Farlig Midsommar...

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 26 maj 2022 kl. 07:50:13
Angående Tom o Jerry (klassikerna) verkar det finnas 6 olika dubbningar, medräknat lektordubbar, minst... Trodde det fanns 5 sig olika dubbningar, men fick nu ytterligare en för nån månad sedan ens nya röster.
Så många...? Vilka distributörers VHS-utgåvor är det som har "unika" dubbningar, och vilka distributörer har återanvänt andras?

Nu bortser jag förstås från den nu aktuella Sun Studio-dubben, som använts på DVD och vid de sista VHS-utgåvorna, och likaså SVT-dubben från Lilla Sportspegeln som ju aldrig släppts på något hemvideoformat.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2022 kl. 10:23:20
Så många...? Vilka distributörers VHS-utgåvor är det som har "unika" dubbningar, och vilka distributörer har återanvänt andras?

Nu bortser jag förstås från den nu aktuella Sun Studio-dubben, som använts på DVD och vid de sista VHS-utgåvorna, och likaså SVT-dubben från Lilla Sportspegeln som ju aldrig släppts på något hemvideoformat.

Jag har dock enbart fått digitaliserat och har tyvärr ingen koll på vilka vhs-utgåvor. Tre av dubbningarna är från TV-inspelning. Jag har fyra dubbningar (3 VHS varav en lektordubb, 1 DVD), resterande 2 lektordubb är från tv, ett avsnitt verkar ha 3 lektordubbar.

Har lite dataproblem, men jag kan försöka posta lite ljudklipp. Ena dubbningen verkar vara från 90-talets början. Har dock bara muxat in o inte dokumenterat så bra. Men återkommer.

Steffan Rudvall

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2022 kl. 14:48:18
Daniel har lagt upp alla avsnitt av The New Scooby and Scrappy-Doo Show.  :)

https://archive.org/details/the-new-scooby-and-scrappy-doo-show-svenskt-tal
Än så länge går det dock inte att spela online, utan bara ladda hem MPEG-2-filerna, men förhoppningsvis kommer det gå inom kort - Archive.org är inte snabba, och att ladda upp de här 13 avsnitten har tagit nästan två hela dygn... :(

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2022 kl. 16:57:43
Än så länge går det dock inte att spela online, utan bara ladda hem MPEG-2-filerna, men förhoppningsvis kommer det gå inom kort - Archive.org är inte snabba, och att ladda upp de här 13 avsnitten har tagit nästan två hela dygn... :(
Skulle du ha möjlighet att lägga ut säsong 2 också? The New Scooby Doo Mysteries alltså.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 26 maj 2022 kl. 20:26:58
Skulle du ha möjlighet att lägga ut säsong 2 också? The New Scooby Doo Mysteries alltså.
Jag har spelat in några avsnitt av The New Scooby-Doo Mysteries och så har några avsnitt släppts på DVD i Sverige (som del av diverse samlings-DVD:er med Scooby-Doo), men till skillnad från The New Scooby & Scrappy-Doo Show har jag inte den serien komplett. :(

De avsnitt jag har spelat in har jag inte digitaliserat än, utan är bara på VHS-kassetter, då jag inte sett något större behov av att prioritera digitalisering så länge serien/säsongen inte är komplett. Så just nu kan jag tyvärr inte lägga ut någonting av den serien... :'(

Faktum är att The New Scooby & Scrappy-Doo Show nog är den enda serien med Scooby-Doo som jag verkar ha spelat in i sin helhet utan saknade avsnitt. Därutöver trodde jag att jag hade The Scooby-Doo Show komplett, men har fortfarande inte lyckats hitta åt 4 - 5 avsnitt av serien, trots att jag tror mig ha spelat in alla.

Mathilda Gustafsson

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2022 kl. 20:36:47
Vadå alla? Det är ju bara ett som går att spela upp
Missade du att det stod "this item is currently being modified/updated by the task: derive"?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2022 kl. 20:36:47
Vadå alla? Det är ju bara ett som går att spela upp
Just nu, ja - men om du klickar på MPEG-2 i den högra spalten finns alla 13 avsnitt att ladda hem.

Jag hade väntat mig att alla avsnitt skulle gå att spela upp online, på samma sätt som förekommer på andra videor på Archive.org (med avsnittsindelning av serier) - men antingen har jag gjort något fel, eller också är Archive.org inte klar med omkonverteringen av resterande avsnitt till H264...
(jag laddade alltså upp avsnitten i DVD-kompatibel MPEG-2, digitaliserade för flertalet år sedan med min inspelningsbara DVD-spelare, och MPEG-2 går inte spela upp på nätet)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2022 kl. 20:38:29
Missade du att det stod "this item is currently being modified/updated by the task: derive"?
Precis, så än finns det hopp att alla avsnitt kommer konverteras och gå att spela upp online tids nog - men inte sjutton går det snabbt inte...

EDIT: Jag verkar ha gjort rätt trots allt, för nu är två avsnitt spelbara online och man kan välja avsnitt direkt under videospelaren. Men fortsätter det i nuvarande hastighet lär det nog dröja ungefär ett dygn till innan alla 13 avsnitt går att spela upp online...

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2022 kl. 10:05:10
Det var han ju dock.
Jag menar i "Musse & Kalle"

Var Hans med nån Mediadub dubbning?
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 27 maj 2022 kl. 01:09:03
Jag menar i "Musse & Kalle"

Var Hans med nån Mediadub dubbning?
Om någon Långben-kortfilm i Musse & Kalle var dubbad till svenska, så kan vi nog vara 100% säkra på att Hans Lindgren spelade Långben, för såvitt jag vet var han den enda som var godkänd att spela Långben på den tiden.

Själv minns jag dock bara med säkerhet en Långben-film i Musse & Kalle (The Big Wash, om inte mitt minne sviker mig), och den var dubbad till norska. Men nu såg jag bara ett fåtal avsnitt av serien, då jag som sagt inte hade TV3 hemma på den tiden, så det säger inte särskilt mycket...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2022 kl. 01:17:20
Om någon Långben-kortfilm i Musse & Kalle var dubbad till svenska, så kan vi nog vara 100% säkra på att Hans Lindgren spelade Långben, för såvitt jag vet var han den enda som var godkänd att spela Långben på den tiden.
Var han med i nån dubbning av Media Dubb?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2022 kl. 01:17:20
Själv minns jag dock bara med säkerhet en Långben-film i Musse & Kalle (The Big Wash, om inte mitt minne sviker mig), och den var dubbad till norska. Men nu såg jag bara ett fåtal avsnitt av serien, då jag som sagt inte hade TV3 hemma på den tiden, så det säger inte särskilt mycket...
Den dubbades sen på svenska med Jan Modin som Långben ( när han var godkänd av Disney)

Bara en anmärkning.
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 27 maj 2022 kl. 01:42:08
Var han med i nån dubbning av Media Dubb?
Den dubbades sen på svenska med Jan Modin som Långben ( när han var godkänd av Disney)

Bara en anmärkning.

Om jag inte misstar mig så var Janne godkänd av Disney 1996-1998 och har gjort rollen i Janne Långben The Movie (Sverigepremiär på bio 1996-07-26), Musse Piggs Bästa (utgiven på VHS i Sverige 1997-12), kortfilmen Clock Cleaners (sändes på Disneydags 1998-04-26), kortfilmen The Big Wash (antagligen dubbas ca 1997-1998), Kul Med Engelska: Skola och Motsatser, Kul Med Engelska: Stad och Hus (utgivna på VHS i Sverige 1998-08-19), Mimmis Bästa & Plutos Bästa utgivna på VHS i Sverige 1999-02-17)