Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

I Mumindalen

Startat av Cadpig, 3 juni 2010 kl. 23:29:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag brukar inte gärna vill jag ha omdubbningar, men jag förstår inte varför de inte dubbade om den på svenska när de gjorde samma sak på finska.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2022 kl. 20:48:05
Jag brukar inte gärna vill jag ha omdubbningar, men jag förstår inte varför de inte dubbade om den på svenska när de gjorde samma sak på finska.

Precis. För mig helt ofattbart. Finns dock en teori om varför, att det såldes för dåligt i Sverige. Har dock inte tillgång till några försäljningssiffror så jag kan inte bekräfta.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 31 maj 2022 kl. 21:19:00
Precis. För mig helt ofattbart. Finns dock en teori om varför, att det såldes för dåligt i Sverige. Har dock inte tillgång till några försäljningssiffror så jag kan inte bekräfta.
Fast Mumin är ju ändå ganska populär i Sverige och ännu populärare i de finlandssvenska delarna av Finland. Sen så innebär väl också I Mumindalen nostalgi för många här i Sverige också...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2022 kl. 21:39:27
Fast Mumin är ju ändå ganska populär i Sverige och ännu populärare i de finlandssvenska delarna av Finland. Sen så innebär väl också I Mumindalen nostalgi för många här i Sverige också...

Tänkte också på de svensktalande i Finland. Men för marknaden påstod de att Sverige såldes serien extremt dåligt.

Tycker också de borde dubbat för finlandssvenskarna till svenska.

Ja verkligen, nostalgi i högsta grad och många borde köpa den bara för det. Idag verkar serien inte finnas tillgänglig någonstans för svensk publik i sverige. Förutom secondhandbutikerna. (Om man inte köper finska boxen vill säga)

Zebastian

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet  5 juni 2022 kl. 15:21:22
Är detta riktigt?

https://youtu.be/KHXKgo0-zh4
Nej, det där är inte ett svenskt intro från säsong 4 för den har aldrig dubbats. Ljudet kommer från den förlängda versionen som gavs ut på Kassett & CD.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juni 2022 kl. 15:58:35
Nej, det där är inte ett svenskt intro från säsong 4 för den har aldrig dubbats. Ljudet kommer från den förlängda versionen som gavs ut på Kassett & CD.
Hade för mig att kunde va tagit från en skiva

gstone

Det fanns en Mumin serietidning med.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2022 kl. 18:55:29
Det fanns en Mumin serietidning med.
Serietidningar var det väl inte, det var väl seriestrippar gjord av Tove Janssons bror dessutom.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juni 2022 kl. 18:59:17
Serietidningar var det väl inte, det var väl seriestrippar gjord av Tove Janssons bror dessutom.
Jo från 80-talet till  början av 2000-talet hade Mumin veb egen serietidnin.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2022 kl. 19:05:11
Jo från 80-talet till  början av 2000-talet hade Mumin veb egen serietidnin.
Själv känner jag bara till seriestripparna som publicerades i The Evening News.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juni 2022 kl. 15:58:35

Dålig övergång. 😝 Säsong 4 har aldrig dubbats, dessutom är det klippt från album-versionen vilket har fler verser.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juni 2022 kl. 19:07:48
Själv känner jag bara till seriestripparna som publicerades i The Evening News.

Det finns en äldre "serietidning" redan från 1957, som är seriestriparna som klipptes ihop och gavs ut under 70-talet. Hittar inte på Libris, men det finns ett par på mitt bibliotek men ingen av dem är riktigt döpta. De har extra ifyllt mellan så seriestriparna är ihophängande.

Det finns en serietidning från 1981 också, men de verkar vara seriestriparna, den finns återutgiven på bibliotek i liggande format också som bok (tror dock ej del såldes så), men riktiga "serietidningen" med nytt material är från 1993, Mumin Magasin. Något år senare kom en ny som enbart hette Mumin. De döpte nog den till Magazin för att inte förväxlas. Osäker på om den var i färg eller svartvit om jag ska vara ärlig. Har aldrig tittat i den tror jag.

Tror det är serietidningen från 81 som filmen Muminfamiljen på Rivieran har försökt likna i stilen. Färger m.m. är likt.

Edit: jag tror den från 81 är seriestrips, men kan vara omritade som varje bok-utgåva är, (för er som inte vet målades alla bilder om för varje utgåva) exempel

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  5 juni 2022 kl. 21:19:02
Dålig övergång. 😝 Säsong 4 har aldrig dubbats, dessutom är det klippt från album-versionen vilket har fler verser.

Det finns en äldre "serietidning" redan från 1957, som är seriestriparna som klipptes ihop och gavs ut under 70-talet. Hittar inte på Libris, men det finns ett par på mitt bibliotek men ingen av dem är riktigt döpta. De har extra ifyllt mellan så seriestriparna är ihophängande.

Det finns en serietidning från 1981 också, men de verkar vara seriestriparna, den finns återutgiven på bibliotek i liggande format också som bok (tror dock ej del såldes så), men riktiga "serietidningen" med nytt material är från 1993, Mumin Magasin. Något år senare kom en ny som enbart hette Mumin. De döpte nog den till Magazin för att inte förväxlas. Osäker på om den var i färg eller svartvit om jag ska vara ärlig. Har aldrig tittat i den tror jag.

Tror det är serietidningen från 81 som filmen Muminfamiljen på Rivieran har försökt likna i stilen. Färger m.m. är likt.

Edit: jag tror den från 81 är seriestrips, men kan vara omritade som varje bok-utgåva är, (för er som inte vet målades alla bilder om för varje utgåva) exempel
Sen så finns det också en föregångare till seriestrippsen i The Evening News en serie som heter Mumintrollet och jordens undergång.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  5 juni 2022 kl. 21:19:02
Jag har ett vagt minne av att jag köpte något något eller några nummer av serietidningen på 1990-talet, och jag tror att den var i färg. Dock kan ju minnet ha en tendens att spela en ett spratt, så jag ska verkligen inte svära på det, men jag har i alla fall ett tydligt minne av att den var i färg.