Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Olsen Banden vs. Jönssonligan

Startat av Lilla My, 1 juli 2011 kl. 22:01:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juni 2022 kl. 16:53:17
Några av filmerna har i alla fall visats på bio i Sverige. Om de även har funnits att hyra på 16mm vet jag inte, men det kan inte helt uteslutas.

Jag hittar inga spår av några svenska video- eller DVD-utgåvor. SMDB tar upp en del TV-visningar på Filmnet och TV1000, men med vissa undantag handlar det då om de norska versionerna.
Jag hittar heller inga tecken på att vare sig danska eller norska Olsenbanden skulle ha släppts på VHS eller DVD i Sverige överhuvudtaget, tyvärr. :(

Någon enstaka av de danska filmerna och flertalet av de norska filmerna har som sagt visats på TV (främst under 1990-talet), men förutom det verkar det väldigt ont om releaser i Sverige. Det är väl mycket möjligt att i alla fall vissa av filmerna funnits på 16 mm-film en gång i tiden, men förutom det verkar de flesta filmer i serien helt ha lyst med sin frånvaro med svensk text efter biovisningarna.

Tråkigt, då jag gärna hade velat se danska Olsenbanden med svensk text. Nu klarar man sig väl kanske hyfsat med dansk text, men jag brukar ändå ha vissa svårigheter att förstå en del ord och uttryck vid danska filmer/serier även med dansk text (och utan dansk text är jag helt chanslös)...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2022 kl. 21:07:11
Tråkigt, då jag gärna hade velat se danska Olsenbanden med svensk text. Nu klarar man sig väl kanske hyfsat med dansk text, men jag brukar ändå ha vissa svårigheter att förstå en del ord och uttryck vid danska filmer/serier även med dansk text (och utan dansk text är jag helt chanslös)...
Det hade såklart inte suttit i vägen med svensk text, men nu är det som det är. Filmerna gick antagligen inte hem hos den svenska publiken, annars hade läget nog varit ett annat. Efter vad jag har kunnat få fram är det bara tre av de danska och en av de norska som har visats på svenska biografer.

Jag har i alla fall beställt Blu-rayboxen, så det ska bli trevligt att återse filmerna. Det var längesen sist, och jag har inte sett alla. Dem jag har sett måste jag i så fall ha sett på dansk TV.

Liksom Lilla My tycker jag att de danska är väldigt mycket bättre än de svenska. De norska har jag inte sett alls.

För mig känns det underligt att tre nordiska länder med så mycket gemensamt i bakgrund, språk och kultur måste koka egna soppor baserade på samma spik.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juni 2022 kl. 09:25:43
Inte såvitt jag vet. Men alla filmerna finns på danska med dansk text. Även om en del svenskar kan ha lite svårt att förstå talad danska brukar det sällan vara problem om det bara finns dansk text. Försök titta på någon av filmerna, så ska du säkert se att det går bra och att du förstår det mesta!

Det finns för övrigt mycket prisvärda DVD- och Blu-rayboxar med alla 14 filmerna. Säljs bl.a. av CDON.

Det skulle säkert kunna gå. Har ibland kollat hos min mormor som tittar på dansk tv ibland.  :o :o

Elios

Kan man även få tag i dem norska filmerna någonstans?

Zebastian

Om jag ska svara på den första frågan så föredrar jag de svenska eftersom att det är komedier och inte porr

DingoPictures2005

Citat från: Joakim95 skrivet  3 januari 2017 kl. 22:18:03Återupplivar denna gamla tråd.

Har sett alla norska Olsenbanden filmerna och jag gillar dem, sista filmen från 1999 är den sämsta.

Måste säga att allt i dem norska filmerna är inte kopierade efter dem danska filmerna, tex så blir Egon fastbunden i en lift på ett hotelltak i den norska och i den danska blir Egon fastbunden i ett klocktorn.

När det gäller skådespelarna så är dem norska mer kända för den svenska publiken än dem danska.
Arve Opsahl som spelar Egon Olsen har varit med i svenska humorprogram under 70 talet, Aud Schønemann som spelar Valborg har spelat Fleksnes mamma och även Fleksnes stjälv Rolv Wesenlund har en roll i en Olsenbanden film. Jon Skolmen som vi känner igen från Sällskapsresan är också med i en film.
Tänker återuppliva tråden igen.
Tycker både de Danska och Norska Olsenbanden filmerna håller väldigt hög klass.
Jag tycker den första Danska Olsenbanden är väldigt bra men har tyvärr inte kunnat hitta de andra Danska filmerna någonstans.
Såg en av de Norska också och den var också väldigt bra.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 september 2024 kl. 19:01:13Jag tycker den första Danska Olsenbanden är väldigt bra men har tyvärr inte kunnat hitta de andra Danska filmerna någonstans.
Alla de danska filmerna finns samlade i boxar på DVD respektive Blu-ray som du kan köpa på bl.a. CDON.

Alla filmerna finns även som digitala köp- och hyrfilmer på SF Anytime i Danmark. För att kunna köpa dem när man befinner sig i Sverige måste man ha ett konto på SF Anytime i Sverige och VPN till Danmark. När man väl har köpt en film kan man koppla ner VPN-anslutningen och se filmen på SF Anytimes svenska webbplats (eller i deras app).

Notera dock att filmerna endast har danskt tal och danska undertexter.

Filmerna finns även på streamingtjänsten Nordisk Film+ i Danmark. Jag har inte försökt teckna abonnemang där, och enligt deras villkor måste man vara bosatt i Danmark.

TVARK Sweden

Några av de norska filmerna har funnits på Nordisk Film+ med svensk text.
Ingår i Tele2 Play jag har tillgång till.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

DingoPictures2005

Citat från: TVARK Sweden skrivet 22 september 2024 kl. 14:59:57Några av de norska filmerna har funnits på Nordisk Film+ med svensk text.
De Norska Olsenbanden filmerna jag såg, hyrde jag på Sf.
Använde en vpn och hyrde dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: TVARK Sweden skrivet 22 september 2024 kl. 14:59:57Några av de norska filmerna har funnits på Nordisk Film+ med svensk text.
Har funnits, men finns inte längre; eller...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 17:34:31Har funnits, men finns inte längre; eller...?
Jag kommer tyvärr inte åt Tele2 Play, så jag kan inte kolla.

Men alla de norska Olsenbanden-filmerna finns såvitt jag kan se på SF Anytime om man använder VPN till Norge. Det borde gå att göra likadant som med Danmark, d.v.s. använda VPN när man köper (eller eventuellt hyr) filmerna och sen koppla loss VPN och gå till den svenska sajten när man vill se dem.

Själv har jag inget större intresse av de norska versionerna, så jag tänker inte testa. Jag har den danska Blu-rayboxen med alla originalfilmerna.

TVARK Sweden

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 17:34:31Har funnits, men finns inte längre; eller...?
Bara den näst sista "Olsenbanden kommer igen"
Minns att "Olsenbanden och Data-Harry" samt "Olsenbandens sista kupp" fanns tidigare.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 september 2024 kl. 19:39:38Alla de danska filmerna finns samlade i boxar på DVD respektive Blu-ray som du kan köpa på bl.a. CDON.

Alla filmerna finns även som digitala köp- och hyrfilmer på SF Anytime i Danmark. För att kunna köpa dem när man befinner sig i Sverige måste man ha ett konto på SF Anytime i Sverige och VPN till Danmark. När man väl har köpt en film kan man koppla ner VPN-anslutningen och se filmen på SF Anytimes svenska webbplats (eller i deras app).

Notera dock att filmerna endast har danskt tal och danska undertexter.

Filmerna finns även på streamingtjänsten Nordisk Film+ i Danmark. Jag har inte försökt teckna abonnemang där, och enligt deras villkor måste man vara bosatt i Danmark.
Kom åt den Danska Olsenbanden på SF.
Tyckte dock inte att Olsenbanden går Amok var lika bra som den första.
Men kul att jag äntligen kunde se den.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 september 2024 kl. 10:10:37Kom åt den Danska Olsenbanden på SF.
Tyckte dock inte att Olsenbanden går Amok var lika bra som den första.
Men kul att jag äntligen kunde se den.
Annars brukar Olsen-banden går Amok räknas som en av de bästa filmerna i serien.

Det är i princip samma story som ligger till grund för den svenska (bleka) kopian Jönssonligan & Dynamit-Harry.

Elios

Jag har sett alla dom danska men även dom animerade av dom och julkalendern samt även den där dom är barn.
På dom norska så har jag även där sett julkalendern och alla där dom var barn. Där finns sex stycken. Nu har jag kommit upp i åtta filmer av den norska och dom är ju kopior allihop på dom danska. Visst är det väl en viss skillnad med att till exempel den danska så är det Kjelds son Børge som är med, medans i den norska så är det deras Dynamit Harry.
Föredrar ju helst Jönssonligan men den danska gillar jag ändå som fan. Den norska känns ju bara dom okej kopior. :o