Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 22:29:05Om du följer min länk kanske du kommer fram till något?
Den du kallat Djik heter i själva verket Drake och är en känd rappare. 
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Citat från: Racnar skrivet 13 augusti 2022 kl. 23:13:59Jag menade inget illa men får jag fråga hur du fick Drake till Djik?

De kanske sa så fort så det lät som de sa Djik.

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 23:15:02De kanske sa så fort så det lät som de sa Djik.
Det engelska r:et kan absolut sluddras så pass det låter en aning frikativt och därmed förväxlas med j eller sj-ljudet. Så det är inget konstigt. Med det sagt kan namnen Drake och Jake låta lite lika om man lyssnar snabbt eller pratar otydligt.
Houba !

Racnar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 augusti 2022 kl. 09:41:56Biogasbussar har funnits i Malmö nästan 30 år så att det skulle börja bryr sig om miljön mer och mer nu stämmer inte helt. Men jag förstår att du antagligen menar införskaffningen av elbussar och besluten att låta vissa linjer endast köra med elbuss.
Du ljuger Malmö har dieselbussar också

Steffan Rudvall

Citat från: Racnar skrivet 13 augusti 2022 kl. 23:35:52Du ljuger Malmö har dieselbussar också
Det finns 12 stadsbussar med dieselmotor men Skånetrafiken kör de med HVO.

Fred

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 22:29:05Om du följer min länk kanske du kommer fram till något?
Jag var ganska säker på att det var de som jag du skrev som du menade.

Disneyfantasten

Citat från: Fred skrivet 13 augusti 2022 kl. 23:42:49Jag var ganska säker på att det var de som jag du skrev som du menade.

Jag tror dig, men jag menade den fjärde.

Steffan Rudvall

Igår sattes 29 nya elbussar in i Malmö, dessa ska med tiden fasa ut biogasbussarna.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:16:50Igår sattes 29 nya elbussar in i Malmö, dessa ska med tiden fasa ut biogasbusterna.
Biogasbussarna menar du väl?  ???

Hursomhelst så är detta definitivt ett gott tecken, hoppas att fler och fler saker förbättras världen över!  :D

Viktigast av allt så hoppas jag att fler och fler satsar mer och mer på att bevara jordens djurarter!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:20:28Biogasbussarna menar du väl?  ???

Hursomhelst så är detta definitivt ett gott tecken, hoppas att fler och fler saker förbättras världen över!  :D

Viktigast av allt så hoppas jag att fler och fler satsar mer och mer på att bevara jordens djurarter!
Ja biogasbussarna av modellen Mercedes Citaro kommer att fasas ut och endast användas som förstärkning och reservbussar då de är för nya för att göra sig av med.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:16:50Igår sattes 29 nya elbussar in i Malmö, dessa ska med tiden fasa ut biogasbussarna.
Var har du sett det? Jag hittar ingen information om det på Skånetrafikens webbplats, men det skulle vara intressant att få veta på vilka linjer de har satts in.

De linjer som jag brukar åka med i Malmö (1, 9 och 10) har hittills inte körts med elbussar.
Jag har hittat ett par årsgamla artiklar som nämner just 29 nya elbussar i Malmö - augusti 2022 enligt den ena artikeln, september 2022 enligt den andra.
https://www.bussmagasinet.se/2021/08/tyst-malmodepa-med-massor-av-kraft/
https://www.volvobuses.com/se/news/2021/sep/nobina-bestaller-122-elbussar.html

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 augusti 2022 kl. 15:51:34Var har du sett det? Jag hittar ingen information om det på Skånetrafikens webbplats, men det skulle vara intressant att få veta på vilka linjer de har satts in.

De linjer som jag brukar åka med i Malmö (1, 9 och 10) har hittills inte körts med elbussar.
Jag har hittat ett par årsgamla artiklar som nämner just 29 nya elbussar i Malmö - augusti 2022 enligt den ena artikeln, september 2022 enligt den andra.
https://www.bussmagasinet.se/2021/08/tyst-malmodepa-med-massor-av-kraft/
https://www.volvobuses.com/se/news/2021/sep/nobina-bestaller-122-elbussar.html
Har hört detta av en vän som är bussfantast. Men har även sett de nya Bussarna med egna ögon samt även bussarna av samma modell från 2021 på linje 2 där de aldrig kört tidigare på elbuss.

Hela Malmö stad är tydligen inte ett enda paket för trafikupphandlingar så dessa bussarna kommer gå till paketet som heter Malmö Södervärn men eftersom att det är Nobina som kör alla paket för stadsbussar i Malmö så blir det nog inte så strikt med var bussarna går.

Edit: Elbussar ska tydligen ha gått på linje 10 idag också.