Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Köpa på VHS ?

Startat av gstone, 30 augusti 2022 kl. 19:41:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Är det okej att köpa filmer som man redan har på Blu Ray på VHS ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 30 augusti 2022 kl. 19:41:28Är det okej att köpa filmer som man redan har på Blu Ray på VHS ?
Ja det tycker jag, det är nog endast ens ekonomi som sätter gränser i det fallet. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Klart det är det, det är dina pengar så du bestämmer.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Är man nörd/samlare/historiker som jag så är det ingen tvekan, bara man har koll på ekonomin så.

Steffan Rudvall

I vissa fall så är ju VHS utgåvor bättre än blurayutgåvor så varför inte.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 augusti 2022 kl. 20:27:40I vissa fall så är ju VHS utgåvor bättre än blurayutgåvor så varför inte.
Vad är bättre? 😉 

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 30 augusti 2022 kl. 20:49:51Vad är bättre? 😉
Svärdet i stenens Bluray utgåvor är bildmässigt misshandlade och i Sverige även ljudmässigt

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 augusti 2022 kl. 20:27:40I vissa fall så är ju VHS utgåvor bättre än blurayutgåvor så varför inte.
Plus att det nästan är mer regel än undantag att VHS-utgåvor av filmer hade andra dubbningar än motsvarade filmer på Blu-Ray.

Dessutom hade ju VHS-utgåvor ofta svensk bildversion - åtminstone Disney men till viss del även andra filmbolag - som nästan aldrig finns på DVD och ännu mer sällan på Blu-Ray... :(

Kort sagt: Man får själv hålla koll på vilka filmer man redan har på DVD/Blu-Ray som kan tänkas tillföra någonting på VHS (för att det på något sätt skiljer sig åt), och vilka som är exakt identiska förutom sämre kvalitet på VHS.

Vissa filmer har jag på både VHS, DVD och Blu-Ray, så minst tre olika utgåvor på olika format, medan annat ser jag ingen anledning att ha på VHS då det är identiskt på alla sätt och vis. Men det får man själv avgöra från fall till fall.

Goliat

Jag var lite ironisk. Gillar vhs också, då det var bättre dubbat förr och återutgivningar ofta skippar dubben och fixar text eller dubbar om.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2022 kl. 21:00:48Plus att det nästan är mer regel än undantag att VHS-utgåvor av filmer hade andra dubbningar än motsvarade filmer på Blu-Ray.

Dessutom hade ju VHS-utgåvor ofta svensk bildversion - åtminstone Disney men till viss del även andra filmbolag - som nästan aldrig finns på DVD och ännu mer sällan på Blu-Ray... :(

Kort sagt: Man får själv hålla koll på vilka filmer man redan har på DVD/Blu-Ray som kan tänkas tillföra någonting på VHS (för att det på något sätt skiljer sig åt), och vilka som är exakt identiska förutom sämre kvalitet på VHS.

Vissa filmer har jag på både VHS, DVD och Blu-Ray, så minst tre olika utgåvor på olika format, medan annat ser jag ingen anledning att ha på VHS då det är identiskt på alla sätt och vis. Men det får man själv avgöra från fall till fall.

Sen finns det en (iallafall i mina ögon) historisk aspekt med VHS (speciellt 1990-2001) som är extremt underskattad (och företag verkar inte lägga någon vikt i sådana aspekter);

Reklamerna och trailerna i dem (före och efter själva huvudfilmerna), iallafall i ett antal av de europeiska länderna, såsom Sverige, Danmark, Norge, Finland, England, Holland, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien, många verkar inte ta vara på sådant, men jag är mer den som tar på allvar, då det är det som enligt mig utgör en del av filmkänslan, sen kan jag inte förneka att jag på senare år även börjat värna om de som utgavs 2001-2006, samt även de tidiga DVD-utgåvorna 2000-2009 (även 2010-2015) i och med att åren går så blir jag mer och mer benägen att medge att dessa är "förr"...

Många sådana trailers & reklamer i VHS (sant DVD & Bluray) har då och då dykt upp på YouTube...

Det kanske bara är jag som tycker att reklamer & trailers, samt bonusmaterial och annat som förekommit i samtliga utgåvor per film (VHS, DVD, Bluray) borde inkluderas på dagens utgåvor av DVD, Bluray, streamingstjänster och dylikt (liksom samtliga svenska dubbningar per film), oavsett vilka amerikanska filmbolag det rör sig om, men förmodligen är jag ensam om den åsikten och det är nog bara önsketänkande så jag lär nog bara kunna drömma om det...

(just reklam som dyker upp i YouTube-klipp är extremt irriterande, men reklamer i VHS och även DVD & Bluray tycker iallafall jag är värt att värna om)

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 30 augusti 2022 kl. 19:41:28Är det okej att köpa filmer som man redan har på Blu Ray på VHS ?
Jo, men i en del städer så är det olagligt.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 september 2022 kl. 17:18:31Jo, men i en del städer så är det olagligt.

Vilka då till exempel? (det låter ju jättehemskt om det är olagligt)

Goliat

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2022 kl. 18:20:56Vilka då till exempel? (det låter ju jättehemskt om det är olagligt)
Det var ett skämt

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2022 kl. 18:20:56Vilka då till exempel? (det låter ju jättehemskt om det är olagligt)
Som Goliat har sagt, det var bara ett tort skämt, vilket är vad jag skulle ha förväntad i tråden...

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet  5 september 2022 kl. 19:59:00Som Goliat har sagt, det var bara ett tort skämt, vilket är vad jag skulle ha förväntad i tråden...
Jag tyckte också det var väldigt uppenbart, men somliga här inne verkar ha svårt för att uppfatta ironi...

Och som sagt, det är en märkligt ställd fråga till att börja med. Ingen kan väl säga något annat än att det är okej att dubbelköpa filmer, men om det sen är ekonomiskt sunt och tillför någonting är en senare fråga.