Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2022 kl. 20:44:26Det låter väldigt trevligt om den verkligen kommer ha svensk text, men som sagt man får nog ta sån där förhandsinformation med en liten nypa salt. Om det bara kommer finnas dansk text så duger det för mig, men svensk vore förstås ännu bättre.
Jag har nu fått hem Kometernes jul på DVD. Som väntat har den danskt tal och dansk text, men inga andra språk. Symbolen på omslagets baksida indikerar att den bara har tvåkanaligt stereoljud, men det stämmer inte. Ljudet är i Dolby Digital 5.1.

Kometernes jul front cover.jpg Kometernes jul back cover.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 november 2022 kl. 20:29:26Jag har nu fått hem Kometernes jul på DVD. Som väntat har den danskt tal och dansk text, men inga andra språk. Symbolen på omslagets baksida indikerar att den bara har tvåkanaligt stereoljud, men det stämmer inte. Ljudet är i Dolby Digital 5.1.
Tack för informationen - så förhandsinformationen som antydde svensk text var felaktig...?

Nåja, bara den har dansk text så är jag nöjd, så då tar jag och köper den. :)
(Enbart danskt tal duger inte för mig, för då förstår jag knappt någonting alls...)

Sabelöga

Vet inte om det nämnts tidigare i den här tråden men på den här sidan anger SVT att visa Sunes jul, Kurt Olssons julkalender, Julstrul med Staffan och Bengt och Jul i Kapernaum i jul.

https://kontakt.svt.se/guide/julkalendern-luckoppningen-och-julkoket-kronprinsen-som-forsvann
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga skrivet  3 november 2022 kl. 21:21:43Vet inte om det nämnts tidigare i den här tråden men på den här sidan anger SVT att visa Sunes jul, Kurt Olssons julkalender, Julstrul med Staffan och Bengt och Jul i Kapernaum i jul.

https://kontakt.svt.se/guide/julkalendern-luckoppningen-och-julkoket-kronprinsen-som-forsvann
Samt även Tomtemaskinen från 1993.

Vad man kan hoppas på är att Jul i Kapernaum kommer att publiceras i sin kompletta form, d.v.s. inklusive dockteatersegmenten som inte finns med på DVD.

Lite tråkigt att det, förutom Superhjältejul, inte kommer att läggas ut några av de senaste 15-16 årens julkalendrar som är inspelade i HD. De flesta finns visserligen utgivna på DVD, men då får man bara se dem i SD-upplösning.

Dessutom finns det ett antal julkalendrar som aldrig har getts ut på DVD, och en del som visserligen har getts ut på DVD, men som numera är utgångna ur handeln och kan vara svåra att få tag på. Dem skulle man vilja att SVT prioriterar, t.ex. Julius julskötare och Barnen i höjden som ibland dyker upp på Tradera till fantasipriser.

SVT borde även lägga manken till för att lösa rättighetsproblemen med Tusen år till julafton så att den kan publiceras. Visserligen tycker jag att det är den allra sämsta julkalendern på senare år, men det är ändå inget skäl att inte visa den. Folk måste kunna få se den och bilda sig en egen uppfattning. (Själv tycker jag att Erik Haag och Lotta Lundgren har lika mycket charm som två trästockar...  :)  )

Jag förstår inte heller varför Jakten på tidskristallen aldrig har getts ut på DVD.

Anders M Olsson

Yes!!

Kometernas jul kommer på TV4 Play med början den 1 december. Det står dock ännu inget på hemsidan om det blir i dubbad form, eller bara textat. Men med tanke på att båda Tinka-kalendrarna och Drömmarnas jul visades med svenskt tal är det väl högst troligt att även Kometernas jul kommer att ha det.

https://www.tv4play.se/program/kometernas-jul

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2022 kl. 08:12:36Yes!!

Kometernas jul kommer på TV4 Play med början den 1 december. Det står dock ännu inget på hemsidan om det blir i dubbad form, eller bara textat. Men med tanke på att båda Tinka-kalendrarna och Drömmarnas jul visades med svenskt tal är det väl högst troligt att även Kometernas jul kommer att ha det.

https://www.tv4play.se/program/kometernas-jul
Mycket glädjande att min förhoppning från ifjol infrias, och att TV4 Play/C More kommer att släppa Kometernas jul i år - det var en väldigt bra julkalender, som förtjänar att nå ut till en betydligt större skara tittare. :)

Med tanke på att de danska julkalendrarna de senaste tre åren varit dubbade till svenska, så vore det väl märkligt om de plötsligt skulle överge den tanken i år... Ska bli spännande att se hur översättaren kommer få till det - exempelvis ordvitsen med "9ser" lär väl bli helt omöjlig att rädda i det svenska språket...?

(Sen borde vi väl kunna hoppas och tro att Tinka og sjælens spejl kommer till TV4 nästa jul...?)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2022 kl. 07:55:44Vad man kan hoppas på är att Jul i Kapernaum kommer att publiceras i sin kompletta form, d.v.s. inklusive dockteatersegmenten som inte finns med på DVD.
Ja, jag hoppas att det kommer bli de kompletta versionerna av Jul i Kapernaum som släpps, för det som redan finns på DVD finns ju begränsad vits med att lägga ut.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2022 kl. 07:55:44SVT borde även lägga manken till för att lösa rättighetsproblemen med Tusen år till julafton så att den kan publiceras. Visserligen tycker jag att det är den allra sämsta julkalendern på senare år, men det är ändå inget skäl att inte visa den. Folk måste kunna få se den och bilda sig en egen uppfattning. (Själv tycker jag att Erik Haag och Lotta Lundgren har lika mycket charm som två trästockar...  :)  )
Jag håller med dig, och jag har också aldrig förstått vitsen med Tusen år till julafton, som var högst medioker. Okej, inte i närheten av lika usel som Marias barn 1987 - som är och förblir skräckexemplet - men likväl långt ifrån bra...

Jag kan väl kanske tycka att Erik Haag och Lotta Lundgren har en viss charm, men däremot måste ju i stort sett alla på planeten ha mer skådespelartalang än de två... ;)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2022 kl. 07:55:44Jag förstår inte heller varför Jakten på tidskristallen aldrig har getts ut på DVD.
Nej, det är väldigt skumt. Där borde man ju heller inte kunna skylla på rättighetsproblem, i och med att den har sänts flera gånger på norska NRK och även nån gång på danska DR. Det låter osannolikt med rättighetsproblem som bara påverkar DVD-releaser, men som inte påverkar TV-sändningar i utlandet...

Adam Larsson

Jag hoppas att de framöver lägger ut Broster Broster.

Erika

Jul i Kapernaum har funnits på SVT Play/Öppet arkiv tidigare (tror det är tredje eller fjärde gången den läggs upp), och har då alltid varit komplett med dockteatersegmenten. Förhoppningsvis blir det så även den här gången.

Riktigt kul att TV4 Play visar Kometernas jul, den ser jag fram emot att få se! :)

Erika

Den franska animerade tv-serien Jultomtens lärling är som bekant ingen julkalender (även om SVT har typ sänt den som en sådan vissa år), men ville ändå tipsa om den kommer dyka upp på SVT Play med start 1 december.

MOA

Vilken julkalender var den första du minns?

Fred

Citat från: MOA skrivet  4 november 2022 kl. 22:30:57Vilken julkalender var den första du minns?
Mysteriet på Greveholm från 1996.

Sabelöga

Citat från: Fred skrivet  4 november 2022 kl. 22:33:47Mysteriet på Greveholm från 1996.
Detsamma, vi såg den i skolan.
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  4 november 2022 kl. 22:30:57Vilken julkalender var den första du minns?
Trolltider men det måste ha varit någon repris för jag var inte född 1979.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2022 kl. 22:59:29Trolltider men det måste ha varit någon repris för jag var inte född 1979.
Trolltider sändes i repris som julkalender 1985 - en av fåtalet gånger som SVT sänt en repris som "årets" julkalender.

Den första jag har ett väldigt tydligt minne av är Albert & Herberts julkalender från 1982, och jag var väldigt förtjust i Albert och Herbert på den tiden.

Sen är det mycket möjligt att jag helt eller delvis sett någon julkalender före det också, för de stod säkert på där hemma varje jul, men jag har inget klart minne av någon före den...

Mathilda Gustafsson

Julens Hjältar