Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Sabelöga

Citat från: Sabelöga skrivet  2 november 2022 kl. 00:35:46Har gjort en tabell över detta eftersom det är ett återkommande tema :P Kan konstatera att det absolut vanligaste även historiskt är 15 minuter som förekommer hela 26 gånger. Däremot så är dom flesta avsnitten på mellan 30 och 10 minuter långa. (tabellen är rätt dålig jag vet, men jag jobbar på att skriva en bättre)
Har nu skapat en behändig lista över hur långa julkalendrarna varit historiskt.

https://w.wiki/5xn3 (jag vet länken ser suspekt ut :P )

Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 15 november 2022 kl. 01:18:02
Har nu skapat en behändig lista över hur långa julkalendrarna varit historiskt.

https://w.wiki/5xn3 (jag vet länken ser suspekt ut :P )

Är dessa tider med eller utan lucköppning? Och (under senare år) i så fall från SVT 1 eller SVT Barn? Det gör ju procentuellt sett ganska stor skillnad, då lucköppningarna varit minst en minut långa - och på senare år har lucköppningarna på SVT Barn varit längre än på SVT 1.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2022 kl. 01:37:42Är dessa tider med eller utan lucköppning? Och (under senare år) i så fall från SVT 1 eller SVT Barn? Det gör ju procentuellt sett ganska stor skillnad, då lucköppningarna varit minst en minut långa - och på senare år har lucköppningarna på SVT Barn varit längre än på SVT 1.
Utan. Bara själva programmet.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 15 november 2022 kl. 04:55:45Utan. Bara själva programmet.
Men var verkligen En hederlig jul med Knyckertz ifjol så långt som 14 minuter per avsnitt...? Det har jag inget minne av - jag hade kunnat svära på att avsnitten bara var 11 - 12 minuter långa...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2022 kl. 09:00:01Men var verkligen En hederlig jul med Knyckertz ifjol så långt som 14 minuter per avsnitt...? Det har jag inget minne av - jag hade kunnat svära på att avsnitten bara var 11 - 12 minuter långa...
Jag minns att några avsnitt var runt 13 minuter långa.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2022 kl. 09:00:01Men var verkligen En hederlig jul med Knyckertz ifjol så långt som 14 minuter per avsnitt...? Det har jag inget minne av - jag hade kunnat svära på att avsnitten bara var 11 - 12 minuter långa...
Eftersom jag har avsnitten kvar på min hårddisk kan jag lätt kolla upp det. Det kortaste avsnittet var 13:14 (ett avsnitt) och de längsta 13:30 (sex avsnitt). Om man ska avrunda till hela minuter för hela serien ligger det kanske närmre tillhands att avrunda neråt till 13 minuter, eftersom de flesta avsnitten var kortare än 13:30.

Sabelöga

Källan till detta har varit IMDb som anger 14 minuter per avsnitt men det kan vara så att dom avrundar uppåt vilket blir missvisande i det här sammanhanget. Åtgärdat nu.
Houba !

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2022 kl. 01:52:45Till råga på allt verkar det som att SVT har avsnitten felmärkta i sitt arkiv, för utifrån lucköppningen var det ganska uppenbart att avsnitten var helt uppåt väggarna - i det de kallar för "avsnitt 1" öppnades exempelvis lucka 7 och liknande, så fastän alla avsnitt fanns i SVTs arkiv så är det uppenbarligen inte de avsnitt som SVT tror att det är... :(
Kan det vara så att det skulle stå "avsnitt 7" men att nån antingen läste fel eller skrev 7 slarvigt så den såg ut som 1?  ???
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2022 kl. 11:44:07Kan det vara så att det skulle stå "avsnitt 7" men att nån antingen läste fel eller skrev 7 slarvigt så den såg ut som 1?  ???
Nej, nästan inget avsnitt hade rätt avsnittsnummer (åtminstone utifrån lucköppningen), utan det var en enda stor villervalla - jag vill minnas att det var max 4 - 5 av de 26 avsnitten som verkligen var rätt numrerade i SVTs arkiv... :(
(På den tiden började julkalendern vid första advent, vilket 1970 innebar 29 november - därav 26 avsnitt istället för 24)

Om SVT hade velat hade de säkert kunnat ordna upp det mesta genom att titta på lucköppningen, där det nästan alltid avslöjas rätt datum för varje avsnitt, men ärligt talat har de nog varken vilja, ork eller ekonomiska medel för det...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2022 kl. 13:07:09Nej, nästan inget avsnitt hade rätt avsnittsnummer (åtminstone utifrån lucköppningen), utan det var en enda stor villervalla - jag vill minnas att det var max 4 - 5 av de 26 avsnitten som verkligen var rätt numrerade i SVTs arkiv... :(
(På den tiden började julkalendern vid första advent, vilket 1970 innebar 29 november - därav 26 avsnitt istället för 24)

Om SVT hade velat hade de säkert kunnat ordna upp det mesta genom att titta på lucköppningen, där det nästan alltid avslöjas rätt datum för varje avsnitt, men ärligt talat har de nog varken vilja, ork eller ekonomiska medel för det...
Trots att det kunde skapa fler arbetstillfällen ( för såna som oss ), men dom lägger hellre mer av det lilla dom får från staten på fler tävlingsprogram, som någon knappt tittar på, och en ny kalender varje år.......  :-\

Är det så att varje avsnitt är enskilt och det är ingen "röd tråd" för hela serien?
- what.

Will Siv

Här är alla Julkalenderar som är otillgängliga ( just nu ) eller har bara varit uppe på Öppet Arkiv/Play nån gång.

( *Note: 1962, 1963, 1964, 1965 och 1966 har bara 1-3 avsnitt kvar )

1960: Titteliture ( den allra första kalendern, skriven av Pelle Svanslös författare Gösta Knutsson ).

1961: Julbåten Juliana.
*
1968: Klart spår till Tomteboda.

1970: Regnbågslandet.

1971: Broster Broster.

1975: Långtradarchafförens berättelser.

1980: Det blir Jul på Möllegården.

1987: Marias Barn.

2015: Tusen år till Julafton. ( p.g.a en rättighetstvist )

2017: Jakten på Tidskristallen. ( av nån anledning )
- what.

Will Siv

1989 var enda gången SVT gjorde två kalendrar.

Den första var Ture Sventon, den andra var Julexpressen som var helt på teckenspråk.
- what.

Elios

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2022 kl. 14:02:16Här är alla Julkalenderar som är otillgängliga ( just nu ) eller har bara varit uppe på Öppet Arkiv/Play nån gång.

( *Note: 1962, 1963, 1964, 1965 och 1966 har bara 1-3 avsnitt kvar )

1960: Titteliture ( den allra första kalendern, skriven av Pelle Svanslös författare Gösta Knutsson ).

1961: Julbåten Juliana.
*
1968: Klart spår till Tomteboda.

1970: Regnbågslandet.

1971: Broster Broster.

1975: Långtradarchafförens berättelser.

1980: Det blir Jul på Möllegården.

1987: Marias Barn.

2015: Tusen år till Julafton. ( p.g.a en rättighetstvist )

2017: Jakten på Tidskristallen. ( av nån anledning )
Det är en massa jag inte kan hitta från hela 90-talet och fram till nästan 2016 så som Håkan Bråkan

Erika

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2022 kl. 14:05:261989 var enda gången SVT gjorde två kalendrar.

Den första var Ture Sventon, den andra var Julexpressen som var helt på teckenspråk.

Även 1988 producerade SVT två julkalendrar, Liv i luckan med julkalendern och I julens tecken - se opp här kommer Propp!

Marcusen

Citat från: Elios skrivet 16 november 2022 kl. 14:28:43Det är en massa jag inte kan hitta från hela 90-talet och fram till nästan 2016 så som Håkan Bråkan
Ja men inlägget nämner sådana som är otillgängliga men flera julkalenderar där ibland Håkan Bråkan finns tillgängliga på DVD.