Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Micke och Molle 2 (2006);

>Änkan Tweed = Lena-Pia Bernhardsson

>Amos Slade = Gustav Levin

>Tjifen = Bengt Järnblad

>Johnny & Felix = Hans Wahlgren (tal), Tomas Tivermark (sång)

>Selma = Iwa Boman

(rösterna står angivna i creditlistan och om man lyssnar på rösterna så låter det definitivt som dem, faktum är att ett flertal personer här på forumet har tagit upp diskussioner om dessa röster, personligen har jag inga erfarenheter av Tomas Tivermarks röst men han är en av de som står angiven under några av sångerna i filmens creditlista på hemsidan)

Disneyfantasten

Mulan 2 (2004);

>Lord Qin = Claes Ljungmark

(han står angiven under "övriga röster" och Lord Qin låter definitivt som han då Claes Ljungmarks röst inte går att ta miste på)

Disneyfantasten

Toy Story 3 (2010);

(vi har tagit upp diskussioner om rösterna i denna film flera gånger här på forumet)

>Andys mamma = Myrra Malmberg

>Stenis = Fredrik Hiller

>Flugan = Göran Berlander

>Bläckis = Monica Silverstrand

>Kuggis = Charlie Elvegård

>Dolly = Jessica Liedberg

>Trixie = Martina Haag

>Herr Kotten = Björn Gedda

>Smulan = Lars Dejert

>Skrattis = Björn Granath

>Lifer = Bengt Magnusson

>Sergeanten = Fredrik Hiller

>Sid = Johan Halldén

>Gubben-i-lådan = Charlie Elvegård

>Vaktmästaren = Bert-Åke Varg

Disneyfantasten

Tillägg till Lady och Lufsen (1955);

1955-års originaldubbning;

>Alligatorn = Olof Thunberg

(här är en LP-skiva med autentiskt ljud från originaldubbningen: 
https://www.youtube.com/watch?v=Z-VRw7I29eU&t=1s , här hörs alligatorns replik vid 22:09 och det är utan tvekan Olof Thunberg vars röst inte går att ta miste på, dessutom så är det knappast ologiskt eftersom Olof Thunberg dels är regissör för originaldubbningen och dels är med i den och gör både Trofast och Boris)

1989-års omdubbning;

>Taxi = Sven-Erik Vikström

(det är utan tvekan Sven-Erik Vikström som är karaktärens röst, man hör tydligt att det är samma person som också spelar Pedro och Joe i filmen)

Disneyfantasten

Tillägg till Trassel (2010);

>Rapunzel som barn = Saga Sjöberg

(Saga Sjöberg står angiven i en av sångerna som Rapunzel sjunger även som barn så det bör rimligtvis innebära att det är hon som gör Rapunzel som barn)

Disneyfantasten

Tillägg till Vaiana (2016);

>Vaiana som barn = Valerie Tocca

(samma situation som Rapunzel, Valerie Tocca står med i en av sångerna och Vaiana sjunger även som barn så det borde rimligtvis innebära att hon rimligtvis spelar Vaiana som barn)

Disneyfantasten

Tillägg till Dumbo (2019);

>Miss Atlantis = Sanna Martin

(hon står angiven i en av sångerna och det är Miss Atlantis som sjunger så det borde rimligtvis innebära att Sanna Martin är karaktärens röst)

Disneyfantasten

Tillägg till Lilla Djungelboken;

>Jed = Anders Öjebo, Roger Storm

>Fred = Anders Öjebo

>Ned = Pär Eliasson

>Mahra = Katarina Hansson

>Kalki = Pär Eliasson

>Winifreds morbror = Ingemar Carlehed, Daniel Bergfalk

>Näbbmus = Roger Storm

>Vitorm = Bertil Engh

>Akela = Anders Öjebo

>Leah = Katarina Hansson

>Cain = Pär Eliasson

Översättning: Mats Wänblad, Lars Torefeldt

Sångtexter: Monica Forsberg

Källor;

- de flesta av dessa anges på VHS-filmerna

- Ingemar Carlehed spelar Winifreds morbror i ett avsnitt och i ett annat av Daniel Bergfalk, Ingemar spelar honom i avsnittet "Hathi möter sin maka", som finns med på VHS-filmen "Det var en gång i djungeln", medans Daniel Bergfalk spelar honom i avsnittet "Den röda leran", karaktären crediteras i VHS-filmen "Det var en gång i djungeln" som "Elefanthane", medans han i avsnittet "Den röda leran" crediteras som "Morbror", jag minns att det sistnämnda avsnittet för flera år sedan fanns uppladdat på YouTube men sedan försvann

- Anders Öjebo spelar Jed i avsnitten "En natt i ödemarken" och "En orangutang bland babianer", det förstnämnda avsnittet finns med på VHS-filmen "Född att vara fri" och det andrenämnda avsnittet finns med på VHS-filmen "Det var en gång i djungeln", i båda så crediteras Anders Öjebo som Jed, i avsnittet "Den röda leran" crediteras Roger Storm som Jed, jag minns att det sistnämnda avsnittet för flera år sedan fanns uppladdat på YouTube men sedan försvann

- alla tre VHS-volymerna anger Lars Torefeldt som översättare och Monica Forsberg som textförfattare, jag har läst på några ställen att Mats Wänblad står för översättningen, jag undrar dock om Lars Torefeldt kanske också är inblandad på ramberättelsen till VHS-filmerna

Disneyfantasten

Shrek 2 (2004);

>Joan Rivers = Irene Lindh

(hon står angiven under "övriga röster" och Joan Rivers låter definitivt som Irene Lindh vars röst man inte kan ta miste på)

Disneyfantasten

Röjar-Ralf (2012);

>Överspänningsskydd = Roger Storm

(han står med under "övriga röster" och rösten låter definitivt som Roger Storm)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2022 kl. 21:00:35Det som bygger på röstidentifering avvaktar jag med. Som jag tidigare nämnt undviker jag helst röstidentifiering i möjligaste mån, i och med att osäkerheten är för stor - även med de bästa finns alltid en risk att man hör fel. Men om flera personer oberoende av varandra kommer fram till samma slutsatser kan jag överväga att göra undantag och ändå publicera det.
(Men då krävs det som sagt att fler personer utöver du kommer fram till samma slutsatser)

De övriga uppgifterna som inte bygger på röstidentifiering ska jag lägga till så fort jag hinner. :)

Fast i fallen med både Trollet i parken och Pingvinen och lyckostenen som nämnts ovan det citerade inlägget så anges rösterna under "övriga röster"!

I fallet med Trollet i parken så anges rollistan efter filmen men rösterna anges bara i grupp och inte vem som spelar vem och på creditlistan på din hemsida så anges bara Stanley, Gus, Rosie, Gnorga, Llort, Pappa Alan och Mamma Hillary i rollistan, jag tycker mig höra Andreas Nilsson och Annelie Berg Bhagavan i fler roller än bara dessa, Anoo Bhagavans röst har jag dock inga erfarenheter av, men jag är nästan helt säker på att det mesta av min research bör stämma.

I Pingvinen och lyckostenen så anges rollistan i filmens början, men det är bara Hubbe, Marina, Rocko och Drake som anges, resten anges bara under "övriga röster", men med röstidentifiering tror jag att det mesta av min research bör stämma.

Disneyfantasten

Tillägg till Röjar-Ralf kraschar internet (2018);

(vi har tagit upp denna diskussion på forumet flera gånger)

>Pyro = Anton Olofsson Raeder

>Slaktarn = Fredrik Hiller

>Felony = Mikaela Tidermark Nelson

>Lille Debbie = Elina du Rietz

>Snövit = Mikaela Tidermark Nelson

>Askungen = Lizette Pålsson

>Törnrosa = Sandra Caménisch

>Ariel = Myrra Malmberg

>Belle = Sofia Källgren

>Jasmine = Myrra Malmberg

>Pocahontas = Helene Kaufman

>Mulan = Anna Isbäck

>Tiana = Pauline Kamusewu Olofsson

>Anna = Mimmi Sandén

>Elsa = Annika Herlitz

>Tryffelina Kolaström = Mikaela Tidermark Nelson

>Sure Bill = Steve Kratz

>Wynnchel = Andreas Nilsson

>Duncan = Ole Ornered

>Tapper = Johan Hedenberg

>Zangief = Fredrik Hiller

>Borgmästare Jan = Magnus Mark

>Överspänningsskydd = Roger Storm

>Ior = Benke Skogholt

>Butter = Ole Ornered

>Buzz Lightyear = Fredrik Dolk

>Jimmys Farmor/Mormor = Gunilla Bergerham

>Viruset Arthur = Adam Fietz & Magnus Roosmann

>Mo = Tilla Ydring

>Mos mamma = Jennifer Brown

(värt att nämna att Fredrik Dolks replik är en arkivinspelning från första Toy Story filmen)

Rösterna till Pyro, Slaktarn, Felony och Lille Debbie är dels tagna ur sången "Slaugter Race" där rösterna anges och dels genom jämförelse nedan;

https://www.youtube.com/watch?v=rkFiN_TZ2eA

https://www.youtube.com/watch?v=SNq4VxhzaoQ

Disneyfantasten

Madagaskar (2005);

>Mason = Christian Fex

(han står med i creditlistan och rösten låter definitivt som honom)