Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

"Det var en gång - Tidernas Äventyr"

Startat av Geisterfaust, 10 oktober 2006 kl. 17:32:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Måne

Hej!

Jag tänkte bara kolla...
Snabbt och enkelt.
Då jag är lite lost och inte förstår hur det ligger till med alla dubbningar...

Svara gärna Ja - Nej (om nej vart finns orginal dubbarna?)
Tänkte köpa Det var en gång serien...
En Cellsam historia - Har DVD orginal dub?
Rymden - Har DVD orginal dub?
historien - Har DVD orginal dub?

(Jag läser också att DVD verkar  ha klippt bort scener? :( suck)

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 19 december 2022 kl. 20:11:17Hej!

Jag tänkte bara kolla...
Snabbt och enkelt.
Då jag är lite lost och inte förstår hur det ligger till med alla dubbningar...

Svara gärna Ja - Nej (om nej vart finns orginal dubbarna?)
Tänkte köpa Det var en gång serien...
En Cellsam historia - Har DVD orginal dub?
Rymden - Har DVD orginal dub?
historien - Har DVD orginal dub?

(Jag läser också att DVD verkar  ha klippt bort scener? :( suck)
En cell-sam historia har bara en dubbning, som använts på både TV, VHS och DVD.

Det var en gång - Tidernas äventyr hade omdubben från VHS vid den första DVD-utgåvan, medan den andra DVD-utgåvan hade originaldubben från SVT. Du märker att det är originaldubben utifrån om de två sista avsnitten finns med i boxen (då de två sista avsnitten aldrig släpptes på VHS eller dubbades där). Serien har tidigare funnits på Netflix (med SVTs originaldubb), men är nuförtiden tyvärr borttagen därifrån.

Det var en gång - Rymden verkar såvitt jag kunnat utröna bara ha en dubbning per avsnitt. Där innehåller DVD-utgåvan VHS-dubben vid de avsnitt som släpptes på VHS, medan avsnitt som inte släpptes på VHS är nydubbade med helt andra röster (den serien fick ingen TV-dubb, utan sändes i textad originalversion på SVT).

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2022 kl. 20:48:22En cell-sam historia har bara en dubbning, som använts på både TV, VHS och DVD.

Det var en gång - Tidernas äventyr hade omdubben från VHS vid den första DVD-utgåvan, medan den andra DVD-utgåvan hade originaldubben från SVT. Du märker att det är originaldubben utifrån om de två sista avsnitten finns med i boxen (då de två sista avsnitten aldrig släpptes på VHS eller dubbades där). Serien har tidigare funnits på Netflix (med SVTs originaldubb), men är nuförtiden tyvärr borttagen därifrån.

Det var en gång - Rymden verkar såvitt jag kunnat utröna bara ha en dubbning per avsnitt. Där innehåller DVD-utgåvan VHS-dubben vid de avsnitt som släpptes på VHS, medan avsnitt som inte släpptes på VHS är nydubbade med helt andra röster (den serien fick ingen TV-dubb, utan sändes i textad originalversion på SVT).
Tack så mycket Daniel!
Du har koll du!
Då vet jag vad jag ska leta efter!

Hur vet man vilken DVD utgåva man vill köpa från  "Tidernas äventyr"? :)
Edit: Ah! så det är 2 extra avsnitt jag ska leta efter!

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 19 december 2022 kl. 21:31:26Hur vet man vilken DVD utgåva man vill köpa från  "Tidernas äventyr"? :)
Edit: Ah! så det är 2 extra avsnitt jag ska leta efter!
Ja, står det att det är 26 avsnitt så är det SVT-dubben - står det att det är 24 avsnitt, så är det VHS-omdubben. Men den första boxen är sedan länge utgången, så sannolikheten är helt klart större att man får originaldubben.

Man hade ju kunnat tycka att de hade kunnat ha med båda dubbningarna i samma DVD-box som valbara ljudspår, men tydligen inte... :(

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2022 kl. 21:36:18Ja, står det att det är 26 avsnitt så är det SVT-dubben - står det att det är 24 avsnitt, så är det VHS-omdubben. Men den första boxen är sedan länge utgången, så sannolikheten är helt klart större att man får originaldubben.

Man hade ju kunnat tycka att de hade kunnat ha med båda dubbningarna i samma DVD-box som valbara ljudspår, men tydligen inte... :(
Sverige i ett nötskall :( 
men jo hade varit kul med flera dubbningar i en och samma release om omdubbningar or orginal finns!
Juste... Något som oroar mig!
Daniel en sida bakåt i denna tråd...
Så nämnar den här användaren något jag inte tycker är någon höjdare!
så material saknas på dvderna? :(
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=237.msg123555#msg123555

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 19 december 2022 kl. 21:39:20Juste... Något som oroar mig!
Ja, det ser så ut - men däremot vet jag inte om det är DVD-utgåvorna som är klippta, eller om serierna klipptes ned inför TV-sändningarna så att de saknade partierna aldrig har dubbats till svenska eller visats i Sverige. För att klargöra det skulle man ha behövt ha TV-sändningar att jämföra med, men sådana har jag tyvärr inte. :(

Personligen skulle jag gissa att det är så att SVT klippte ned serierna inför de första sändningarna, i och med att vi vet att SVT gjort så i andra sammanhang - och i så fall har kanske de scenerna aldrig dubbats. Men det är som sagt bara spekulationer, och på intet sätt klarlagt.

Egentligen vore det önskvärt att beställa studiekopior av de aktuella avsnitten från Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas, för att jämföra och se om saknade partier fanns med på SVT eller inte - men eftersom man då bara kan titta på materialet på bibliotek är det ju inte jätteenkelt att hitta åt de aktuella partierna utan något att jämföra med sida vid sida. Då måste det vara väldigt tydligt, så att man vet exakt vad man ska leta efter...

Goliat

Citat från: MoonFace skrivet 19 december 2022 kl. 21:39:20Sverige i ett nötskall :(
men jo hade varit kul med flera dubbningar i en och samma release om omdubbningar or orginal finns!
Juste... Något som oroar mig!
Ja den är som Daniel skriver mycket nedklippt, men det gick till slut att synka, jag återskapade så mycket ljud som möjligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 20 december 2022 kl. 07:27:39Ja den är som Daniel skriver mycket nedklippt, men det gick till slut att synka, jag återskapade så mycket ljud som möjligt.
Men den stora frågan är som sagt om det är nedklippt till DVD, eller om DVD-utgåvorna motsvarar de ursprungliga TV-sändningarna och att det var där det klipptes...? Jag förmodar att du inte har tillgång till TV-inspelningar av de aktuella avsnitten, för att kunna få någon klarhet i det...?

Är det "bara" Det var en gång - Tidernas äventyr som är klippt, eller alla tre serier? Och är det bara DVD-utgåvan med originaldubben från SVT som är klippt eller även DVD-utgåvan med VHS-omdubben? Det behöver ju inte nödvändigtvis vara likvärdigt mellan de båda DVD-boxarna, då det uppenbarligen är olika mastrar som skivorna utgått ifrån.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2022 kl. 08:27:47Men den stora frågan är som sagt om det är nedklippt till DVD, eller om DVD-utgåvorna motsvarar de ursprungliga TV-sändningarna och att det var där det klipptes...? Jag förmodar att du inte har tillgång till TV-inspelningar av de aktuella avsnitten, för att kunna få någon klarhet i det...?

Är det "bara" Det var en gång - Tidernas äventyr som är klippt, eller alla tre serier? Och är det bara DVD-utgåvan med originaldubben från SVT som är klippt eller även DVD-utgåvan med VHS-omdubben? Det behöver ju inte nödvändigtvis vara likvärdigt mellan de båda DVD-boxarna, då det uppenbarligen är olika mastrar som skivorna utgått ifrån.
Angående Det var en gång - Tidernas äventyr, har jag ingen tillgång till DVD-utgåvan utan jag har enbart tillgång till TV-sändningen (omdubben). Jag lyckades aldrig få tag i DVD-boxen, men ljudet var relativt bra så synkat in den.

OriginaldubbenTidernas äventyr har dock bara ett avsnitt censurerats (om jag minns rätt). Tror det var någonstans när det var 20-tal.

Rymden har också små cesurer på enstaka avsnitt där en kort scen eller händelse klippts bort. Men gäller mest våld (även om våld förekommer på fler ställen som är värre men inte klippts bort alls).

En Cell-sam Historia har ett avsnitt klippts av mot slutet (på DVD'n), men har inte haft tillgång till TV-inspelning eller VHS. På avsnittet "Örat" så slutar den iaf på DVD'n efter ett par stenar ramlar ner från berget, men avsnittet i sig är flera minuter längre efter på Franska. Sedan är "Vaccination" också censurerat, men såg nån notis om detta, minns inte exakt vad men hade något med att de ansåg att det var något som inte var korrekt i informationen som klipptes bort (1 minut totalt).

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 20 december 2022 kl. 09:12:12Angående Det var en gång - Tidernas äventyr, har jag ingen tillgång till DVD-utgåvan utan jag har enbart tillgång till TV-sändningen (omdubben). Jag lyckades aldrig få tag i DVD-boxen, men ljudet var relativt bra så synkat in den.
Vilken TV-sändning? Jag visste inte om att serien hade sänts på TV...

Och hur var det med omdubben av Det var en gång - Tidernas äventyr? Är den censurerad något, och i så fall vilka avsnitt?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2022 kl. 09:27:04Vilken TV-sändning? Jag visste inte om att serien hade sänts på TV...

Och hur var det med omdubben av Det var en gång - Tidernas äventyr? Är den censurerad något, och i så fall vilka avsnitt?
Aha, de var från VHS, trodde de var tv-visning men kan hända att det faktiskt är utgåva, har inte möjlighet att titta till, men den jag fick den av påstod det var tv-rip, men detta kan vara felaktigt.

Det var en gång - Tidernas äventyr omdubben är censurerad, det är 3 avsnitt, de två första och en till (dålig på att dokumentera) som inte är censurerade. Dock är den konstigt censurerad, för de har klippt bort lite våld men de har behållit blodiga scener där exempelvis en sten ramlar ner och dödar (från bygget av medeltids-avsnittet). Jag misstänker att de klippt ner för att få ner dem i tid, eftersom de klippt bort långa partier (alltså inte enstaka scener). Här är ett exempel, där nedersta delen är tomma biten det som saknas i avsnitt 11.

avsnitt11.png

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 20 december 2022 kl. 10:08:17Det var en gång - Tidernas äventyr omdubben är censurerad, det är 3 avsnitt, de två första och en till (dålig på att dokumentera) som inte är censurerade.
Nu förstod jag inte riktigt - är det 3 avsnitt som är censurerade, eller 3 avsnitt som inte är censurerade (d.v.s. att 21 avsnitt är censurerade)...?

Det är ju också frågan om det är samma mellan VHS och DVD vad gäller redigeringar/censureringar av omdubben...? Det borde väl vara det, men vem vet...?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2022 kl. 11:00:28Nu förstod jag inte riktigt - är det 3 avsnitt som är censurerade, eller 3 avsnitt som inte är censurerade (d.v.s. att 21 avsnitt är censurerade)...?

Det är ju också frågan om det är samma mellan VHS och DVD vad gäller redigeringar/censureringar av omdubben...? Det borde väl vara det, men vem vet...?
Ursäkta, jag redigerade om texten och tappade visst lite ord, det är 3 avsnitt som inte är censurerade, men jag skulle säga "klippta" och inte censurerade då det är partier bortplockat.

Jag skulle gärna vilja få tag i DVD'n så man kan jämföra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 20 december 2022 kl. 11:38:09Jag skulle gärna vilja få tag i DVD'n så man kan jämföra.
Jag äger den första DVD-utgåvan (med omdubben) och har den någonstans i röran, och kan absolut leta fram den. :)

Fast det kommer nog dröja tills efter jul, för just nu har jag fullt upp med julklappsbestyr, julpynt och andra förberedelser...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2022 kl. 11:48:38Jag äger den första DVD-utgåvan (med omdubben) och har den någonstans i röran, och kan absolut leta fram den. :)

Fast det kommer nog dröja tills efter jul, för just nu har jag fullt upp med julklappsbestyr, julpynt och andra förberedelser...
Inget akut alls, hela Januari är jag utan tillgång till dator. Men vore kul att jämföra. (o synka in ljudet, som garanterat är bättre) Kan då titta upp lite mer också vilka scener som är bortplockade.