Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Stewart skrivet 28 december 2022 kl. 11:57:06Förutom många av dom tidigaste från 1960-talet som bara har några avsnitt kvar ( vet inte om den allra första från 1960, eller den andra från 1961, är kompletta, men kalendrarna från 1962, 1963, 1964, 1965 och 1966 är tyvärr inte ).

Broster Broster. ( 1971 )

Långtradarchaufförens Berättelser. ( 1975 )

Det blir Jul på Möllegården. ( 1980 )

Marias Barn ( 1987 )

Tusen år till Julafton. ( 2015 )
Broster broster och Det blir jul på Möllegården har funnits ute på Öppet arkiv förr om åren, och en väninna till mig var förutseende nog att ladda hem de därifrån när det begav sig. Och jag hade precis fått de julkalendrarna och var på väg att ladda upp dem till Archive.org, när det plötsligt blev strömavbrott i området - och i samband med det tycks tyvärr min dator ha gått till de sälla jaktmarkerna... :'(

Så just nu är alla projekt och uppladdningar pausade på obestämd tid tills jag antingen får igång datorn, eller lyckas köpa en ny dator. Till skillnad från många andra har jag ju heller ingen bärbar dator, utan den stationära datorn som nu inte startar är allt jag har. Så jag kommer titta in någon gång då och då i mobilen, men har aldrig vant mig vid att göra mer än lätt slösurfande i telefonen varför ni inte kan räkna med snabba svar på privata meddelanden eller e-post. :(

Marias barn kan jag förmodligen få tag i, om jag skulle vilja. Frågan är väl bara om en verkligen vill det, då den inte direkt fått någon lysande kritik? En annan väninna till mig spelade in de flesta julkalendrar under 1980-talet, så sannolikt spelade hon även in den här - helt eller delvis. Hon bor emellertid utomlands under vinterhalvåret, så därför kommer det dröja till runt mars - april innan jag kan få något definitivt besked.

Vad gäller Långtradarchaufförens berättelser verkar det som att ett avsnitt saknar ljud och ett avsnitt saknar bild, och finns alltså inte bevarade i komplett form - men de återstående 22 avsnitten borde jag kunna få tag i. :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2022 kl. 08:13:45Ja, den var verkligen vidrig - jag har mardrömmar än idag om den julkalendern... ;)
(Okej, jag överdriver en liten aning, men tyvärr inte så mycket...)
Jag har faktiskt inte själv sett Marias barn, men jag litar på ditt omdöme i frågan.

Citat från: Lilla My skrivet 30 december 2022 kl. 20:06:12Men! Jooooo!!

Jag har velat se den skiten ända sedan jag fick höra om hur kass den var som liten. Som hobby-julkalender-samlare är det min uppgift att få tag i alla som finns och då ingår även mög som Marias Barn och En Decemberdröm  ;)
Om du verkligen vill så kan jag höra med min väninna när hon kommer hem till Sverige igen till våren om hon har den. :)

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 30 december 2022 kl. 21:59:28Vad gäller Långtradarchaufförens berättelser verkar det som att ett avsnitt saknar ljud och ett avsnitt saknar bild, och finns alltså inte bevarade i komplett form - men de återstående 22 avsnitten borde jag kunna få tag i. :)
Det förklarar varför den också inte har släppts.

Däremot förstår jag inte vad det kan vara för "fel" på "Jul på Möllegården", var den på nåt viss "kontroversiell" som dom andra?
- what.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 30 december 2022 kl. 20:06:12Men! Jooooo!!

Jag har velat se den skiten ända sedan jag fick höra om hur kass den var som liten. Som hobby-julkalender-samlare är det min uppgift att få tag i alla som finns och då ingår även mög som Marias Barn och En Decemberdröm  ;)

Ni kan för övrigt tacka Trolltider för att Marias Barn ens finns. Kristna moral-gaphalsar klagade så otroligt på det hedniska i Trolltider att de KRÄVDE en kristen julkalender! ... Och sedan när de väl fick en var den inte bra heller, då den visade sanningen om hur hemskt det var på Jesu tid. ;) Direkt tolkat från Bibeln.
Vad är det för fel på En decemberdröm? Den är ju bra! Den enda julkalendern som huvudsakligen utspelar sig i en dröm och är surealistisk och konstig. Har ingen aning om hur den togs emot vid tidpunkten men den va väll knappast lika utskälld som Marias barn.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 30 december 2022 kl. 21:59:28Broster broster och Det blir jul på Möllegården har funnits ute på Öppet arkiv förr om åren, och en väninna till mig var förutseende nog att ladda hem de därifrån när det begav sig. Och jag hade precis fått de julkalendrarna och var på väg att ladda upp dem till Archive.org, när det plötsligt blev strömavbrott i området - och i samband med det tycks tyvärr min dator ha gått till de sälla jaktmarkerna... :'(

Så just nu är alla projekt och uppladdningar pausade på obestämd tid tills jag antingen får igång datorn, eller lyckas köpa en ny dator. Till skillnad från många andra har jag ju heller ingen bärbar dator, utan den stationära datorn som nu inte startar är allt jag har. Så jag kommer titta in någon gång då och då i mobilen, men har aldrig vant mig vid att göra mer än lätt slösurfande i telefonen varför ni inte kan räkna med snabba svar på privata meddelanden eller e-post. :(
Aj då, det var tråkigt att höra. :(

Utan att veta de specifika problemen med just din dator tror jag ärligt talat inte att man ska räkna med att den går igång igen - även förra gången verkade den väl vara stendöd ganska länge, så att det skulle gå att få igång den ytterligare en gång är nog inget man kan räkna med. Så vore jag du skulle jag börja titta på att införskaffa en ny dator.

Citat från: Will Stewart skrivet 30 december 2022 kl. 22:17:13Däremot förstår jag inte vad det kan vara för "fel" på "Jul på Möllegården", var den på nåt viss "kontroversiell" som dom andra?
Jag vet inte heller varför Det blir jul på Möllegården inte har släppts på DVD. Jag vill minnas att den fick en del kritik för att den innehöll en del scener med slakt av djur, som säkert upplevdes skrämmande för en del barn. Men det finns väl fler julkalendrar än så som har innehållit vissa otäcka inslag, så jag har lite svårt att tro att det skulle vara anledningen till att den inte släppts på DVD... Och ärligt talat, finns det någon julkalender genom tiderna som inte har fått någon slags kritik av något slag...?

Men enligt @Ovanliga dubbningar ska den ju tydligen ha funnits ute på Öppet Arkiv trots allt, vilket i så fall helt har gått mig förbi.

Och det finns ju fler julkalendrar som inte släppts på DVD, men som funnits eller finns ute på SVT Play/Öppet Arkiv - just nu finns ju exempelvis hela 1968 års julkalender Klart spår till Tomteboda på SVT Play, som inte släppts på DVD och som bara finns kvar i en månad till; så den bör alla passa på att ladda hem innan den försvinner. :)
https://www.svtplay.se/klart-spar-till-tomteboda
(Versionen på SVT Play verkar tyvärr sakna eftertexter, oklart om det funnits när den sändes eller inte, men förutom det ser den komplett ut med "lucköppning" och allt)

Lilla My

Det blir jul på Möllegården fanns på öppet arkiv för några år sedan ja, är fortfarande otroligt ledsen över att jag missade att tanka hem den!

Nu när vi ändå är ute och tigger lite gamla kalendrar kan ju jag nämna alla de jag inte har i min samling men som jag är intresserad av, vilket är i princip alla från 60-talet som är knepiga eller svåra att få tag i;

1961 Julbåten Juliana (om jag minns rätt har denna samma problem som Titteliture och "En småstad" - d.v.s. att den är icke komplett som fan haha, men skulle ändå vilja få tag i det som finns)
1962 Tomtefamiljen i Storskogen
1963 Den tänkande brevbäraren
1964 Lill-Stina på reportage i Storskogen
1965 Farbror Pekkas handelsbod

Samt dessa:

1970 Regnbågslandet (som vi då redan pratat om)
1971 Broster Broster (som jag totalt missat att den funnits på Öppet Arkiv! Det bådar ju alltid gott dock, det betyder att den inte är omöjlig att få tag i haha!)

1972 Barnen i Höjden
1974 Rulle på Rullseröd
1975 Långtradarchaufförens berättelser

Någon som vet hur det är med dessa (d.v.s de som inte kommit på tal ännu)? Även Julius Julskötare (1978 ) och Julpussar och stjärnsmällar (1986) verkar generellt svåra att få tag i, har inte hört SVT nämna ett pip om de två.

Lilla My

Nu kan jag inte redigera mitt inlägg för hemsidan tyckte inte om mig, men glömde ju nämna! Det gick en stillbilds-historia samma år som Trolltider visades i repris, nämligen 1985 (hela julkalender-programmet det året kallades "Trolltider med Trollkalendern"). Som ett slags tillägg. Den skulle jag också vilja få tag på!

... Och så Marias Barn då såklart  ;)

Lilla My

Citat från: Sabelöga skrivet 30 december 2022 kl. 23:42:21Vad är det för fel på En decemberdröm? Den är ju bra! Den enda julkalendern som huvudsakligen utspelar sig i en dröm och är surealistisk och konstig.
Håller icke med. Tycker fortfarande den är något av det sämsta jag sätt i julkalender-väg. Avskydde den när den kom och avskyr den nu, allt ifrån storyn till hur den är redigerad och färgkorrigerad och musiken till huvudkaraktärens extremt dåliga skådespel till den ofattbart fattiga papperskalendern 😂

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 31 december 2022 kl. 01:55:29Håller icke med. Tycker fortfarande den är något av det sämsta jag sätt i julkalender-väg. Avskydde den när den kom och avskyr den nu, allt ifrån storyn till hur den är redigerad och färgkorrigerad och musiken till huvudkaraktärens extremt dåliga skådespel till den ofattbart fattiga papperskalendern 😂
Håller icke med. Jag avskydde den däremot också när den kom men såg om den i vuxen ålder och måste säja att den faktiskt är riktigt bra. En av mina favoriter jämte Pelle Svanslös och Mysteriet på Greveholm.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 31 december 2022 kl. 01:47:27Nu när vi ändå är ute och tigger lite gamla kalendrar kan ju jag nämna alla de jag inte har i min samling men som jag är intresserad av, vilket är i princip alla från 60-talet som är knepiga eller svåra att få tag i;

1961 Julbåten Juliana (om jag minns rätt har denna samma problem som Titteliture och "En småstad" - d.v.s. att den är icke komplett som fan haha, men skulle ändå vilja få tag i det som finns)
1962 Tomtefamiljen i Storskogen
1963 Den tänkande brevbäraren
1964 Lill-Stina på reportage i Storskogen
1965 Farbror Pekkas handelsbod
När jag letar i Svensk Mediedatabas hittar jag av dessa julkalendrar:
Ingenting av Titteliture
1 avsnitt av Julbåten Juliana (del 24)
1 avsnitt av Tomtefamiljen i Storskogen (del 24)
1 avsnitt av Den tänkande brevbäraren (del 24)
1 avsnitt av Lill-Stina på reportage i Storskogen (del 24)
3 avsnitt av Farbror Pekkas handelsbod
3 avsnitt av En småstad vid seklets början

Frågan är om man kan tolka det som att det är allt som finns bevarat av dessa kalendrar, eller om det finns mer som ingen efterfrågat...? Eftersom alla dessa är innan pliktexemplarslagen tillkom innebär det att Kungliga Biblioteket bara har förvärvat material från SVT som någon forskare eller journalist har efterfrågat.

Men jag kan ta och fråga Kungliga Biblioteket om vad som finns bevarat av dessa julkalendrar, så att vi får svart på vitt. :)
(KB har nämligen tillgång till Sveriges Televisions interna databas, så att de kan se exakt vad som finns i SVTs arkiv)

Citat från: Lilla My skrivet 31 december 2022 kl. 01:47:27Samt dessa:

1970 Regnbågslandet (som vi då redan pratat om)
1971 Broster Broster (som jag totalt missat att den funnits på Öppet Arkiv! Det bådar ju alltid gott dock, det betyder att den inte är omöjlig att få tag i haha!)

1972 Barnen i Höjden
1974 Rulle på Rullseröd
1975 Långtradarchaufförens berättelser

Någon som vet hur det är med dessa (d.v.s de som inte kommit på tal ännu)? Även Julius Julskötare (1978 ) och Julpussar och stjärnsmällar (1986) verkar generellt svåra att få tag i, har inte hört SVT nämna ett pip om de två.
Barnen i Höjden, Rulle på Rullseröd, Julius Julskötare och Julpussar och stjärnsmällar har ju släppts på DVD i Sverige, även om det var närmare 10 år sedan. De är förvisso utgångna nuförtiden, men det borde väl inte vara så svårt att hitta åt begagnade exemplar av de DVD-utgåvorna. Just nu finns Rulle på Rullseröd och Julpussar och stjärnsmällar tillgängliga att köpa på Tradera (till fasta priser, inte auktioner), men tyvärr inte de andra två:
https://www.tradera.com/item/302155/527743696/julpussar-och-stjarnsmallar-julkalender-1986-dvd
https://www.tradera.com/item/302155/568968170/rulle-pa-rullserod-julkalendern-1974

DVD-utgåvan av Rulle på Rullseröd verkar dock sakna avsnitt 8, att döma av baksidestexten - vågar man anta att det innebär att det avsnittet inte finns bevarat...?

Av Långtradarchaufförens berättelser har ju 7 avsnitt funnits ute på Öppet Arkiv en gång i tiden, medan resten hoppats över på grund av "skiftande teknisk kvalitet"; vad sjutton det nu ska betyda. Det är väl hursomhelst inte troligt att SVT kommer att släppa fler än så någonstans inom överskådlig tid, så där är nog @Ovanliga dubbningar vårt enda hopp...
(Hon har ju visserligen skrivit här i tråden att 2 avsnitt saknar bild eller ljud, vilket i så fall är tråkigt, men 22 avsnitt är ju ändå väldigt mycket bättre än 7)

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2022 kl. 07:10:40När jag letar i Svensk Mediedatabas hittar jag av dessa julkalendrar:
Ingenting av Titteliture

Frågan är om man kan tolka det som att det är allt som finns bevarat av dessa kalendrar, eller om det finns mer som ingen efterfrågat...? Eftersom alla dessa är innan pliktexemplarslagen tillkom innebär det att Kungliga Biblioteket bara har förvärvat material från SVT som någon forskare eller journalist har efterfrågat.

Men jag kan ta och fråga Kungliga Biblioteket om vad som finns bevarat av dessa julkalendrar, så att vi får svart på vitt. :)
(KB har nämligen tillgång till Sveriges Televisions interna databas, så att de kan se exakt vad som finns i SVTs arkiv)
SVT måste ha nåt av "Titteliture" för dom har med ett klipp av den här:
https://www.svtplay.se/julkalendern-60-ar
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 31 december 2022 kl. 11:22:16SVT måste ha nåt av "Titteliture" för dom har med ett klipp av den här:
https://www.svtplay.se/julkalendern-60-ar
Samma slutsats har jag också dragit, men frågan är om det bara är ett avsnitt som finns bevarat, eller mer än så...?

Att döma av den introducerande karaktären på SVTs klipp gissar jag att det borde komma från avsnitt 1.

Lilla My

Titteliture har jag fem avsnitt av, de som SVT själva lade ut på Öppet Arkiv förra året (tror jag det var)  :) och ja, klippet som ligger i "Julkalendern 60 år" är från första avsnittet som sändes första advent det året.

Om jag minns rätt är dock de fem avsnitten de enda som finns bevarade, så med Titteliture handlar de inte bara om den ökända "bristande kvalité" som gör att vi inte har mer avsnitt av den kalendern. Vilket är otroligt synd om så är fallet.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2022 kl. 07:10:40När jag letar i Svensk Mediedatabas hittar jag av dessa julkalendrar:
Ingenting av Titteliture

Låter troligt, då de klippen från "Juliana", "Brevbäraren" och "Lill-Stina" som SVT lagt ut förut (både i Söndagsöppet samt "Julkalendern 60 år") inte är från lucka 24 utan mycket tidigare!

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  1 januari 2023 kl. 14:56:47Låter troligt, då de klippen från "Juliana", "Brevbäraren" och "Lill-Stina" som SVT lagt ut förut (både i Söndagsöppet samt "Julkalendern 60 år") inte är från lucka 24 utan mycket tidigare!
Hmm, då kanske de har mer bevarat än vad jag först trodde då - jag ska maila forskarexpeditionen på Kungliga Biblioteket och fråga. :)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2023 kl. 18:08:42Hmm, då kanske de har mer bevarat än vad jag först trodde då - jag ska maila forskarexpeditionen på Kungliga Biblioteket och fråga. :)
Låter på alla tre som de är klipp från första avsnittet som sändes, eftersom alla tre har klipp som introducerar karaktärer som om de vore första gången man ser dem. Isåfall borde ju både första och sista episoden existera om nu din lista stämmer, vilket ju bådar gott för att fler episoder där emellan ska finnas bevarade!