Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  2 november 2012 kl. 00:43:14
Vilken kalender är Trollkalendern? Är det Trolltider som du syftar på?

Marias Barn verkar lite skum tycker jag nog. Den verkar också lite tråkig, bara en berättarröst och en massa målade bilder  :-\

Nepp, Trollkalendern gick dock samma år som Trolltider hade repris (1985), så dem gick samtidigt. Trollkalendern var också stillbilder med berättarröst, och blev såvida inte populär. Dessutom glömdes den snabbt bort i skuggan av Trolltider.

Marias Barn (1987, har jag för mig) blev ju endast till p.g.a. att kyrkan ville ha mer kristet i julkalendern (troligtvis med tanke på att Trolltider blev så populär med sagoväsen och troll). Samtidigt blev dem helt förskräckta när dem tog till sig och hade med Herodes och barnamorden i ett avsnitt, blodigt och vulgärt! Fast då sade iförsig svenska folket också ifrån, men ändå kul att dem tog det seriöst och kom med "doih, ni SA ju att vi skulle ta från bibeln!". Marias Barn är fortfarande klassat som det tråkigaste kalendern av alla, inte hört en vettig skäl som gillar den, och det säger jag som är halvkristen.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  2 november 2012 kl. 00:58:24
Nepp, Trollkalendern gick dock samma år som Trolltider hade repris (1985), så dem gick samtidigt. Trollkalendern var också stillbilder med berättarröst, och blev såvida inte populär. Dessutom glömdes den snabbt bort i skuggan av Trolltider.

Marias Barn (1987, har jag för mig) blev ju endast till p.g.a. att kyrkan ville ha mer kristet i julkalendern (troligtvis med tanke på att Trolltider blev så populär med sagoväsen och troll). Samtidigt blev dem helt förskräckta när dem tog till sig och hade med Herodes och barnamorden i ett avsnitt, blodigt och vulgärt! Fast då sade iförsig svenska folket också ifrån, men ändå kul att dem tog det seriöst och kom med "doih, ni SA ju att vi skulle ta från bibeln!". Marias Barn är fortfarande klassat som det tråkigaste kalendern av alla, inte hört en vettig skäl som gillar den, och det säger jag som är halvkristen.

Jag vet fortfarande inte vad det är för kalender men Trollkalendern verkar också rätt tråkig.

Jag hade också gärna sett att de släppte mera radiokalendrar på skiva.  Hade velat höra Samma Gamla Visa (2003)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Marias barn minns jag väldigt väl än idag, och det är den absolut sämsta julkalendern som världen någonsin har skådat. Jag såg några avsnitt i början på den tiden det begav sig, innan jag insåg att det inte skulle bli bättre. Religiösa bibelberättelser i form av illustrerade stillbilder med en ensam berättarröst - inte mycket mer spännande än religionslektionerna i skolan... Jag tvingade mig att se flera avsnitt, då jag länge hoppades att det skulle bli en mer dramatiserad berättelse när den väl kom igång, men så blev det aldrig. Ett oerhört antiklimax, då jag på den tiden såg fram emot varje julkalender, och blev så oerhört besviken över att inte få se en "riktig" julkalender det året. Den är helt enkelt omöjlig att glömma, och Anslagstavlan (en annan "höjdpunkt" under 1980-talet) var 25 gånger bättre...

Trollkalendern har jag däremot inget som helst minne av.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 november 2012 kl. 02:24:05
Marias barn minns jag väldigt väl än idag, och det är den absolut sämsta julkalendern som världen någonsin har skådat. Jag såg några avsnitt i början på den tiden det begav sig, innan jag insåg att det inte skulle bli bättre. Religiösa bibelberättelser i form av illustrerade stillbilder med en ensam berättarröst - inte mycket mer spännande än religionslektionerna i skolan... Jag tvingade mig att se flera avsnitt, då jag länge hoppades att det skulle bli en mer dramatiserad berättelse när den väl kom igång, men så blev det aldrig. Ett oerhört antiklimax, då jag på den tiden såg fram emot varje julkalender, och blev så oerhört besviken över att inte få se en "riktig" julkalender det året. Den är helt enkelt omöjlig att glömma, och Anslagstavlan (en annan "höjdpunkt" under 1980-talet) var 25 gånger bättre...

Trollkalendern har jag däremot inget som helst minne av.

Jag har inte sett Marias Barn personligen, men på allas beskrivningar verkar det som att till och med Håkan Bråkan är bättre i jämförelse. Om de nu skulle göra en religiös julkalender, kunde de inte gjort en tecknad film eller något?  :-\

Vad är förresten Anslagstavlan för något?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  2 november 2012 kl. 02:31:34
Jag har inte sett Marias Barn personligen, men på allas beskrivningar verkar det som att till och med Håkan Bråkan är bättre i jämförelse.
Ja du, Håkan Bråkan var ett storslaget episkt mästerverk i jämförelse med Marias barn...

1980-talets motsvarighet till dagens reklamavbrott, ungefär. 5 minuter långa "public service announcements" som SVT sände regelbundet på 1970- och 1980-talet, med en form av reklam från statliga och kommunala myndigheter.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 november 2012 kl. 02:24:05

Fan va underbart att få höra ytligare folk som avskyr kalendern! Mamma såg den knappt, men mina syskon (som var 8, 6 och 4 vid den tiden) säger också att den var extremt, extremt dålig! Då var ändå den äldsta i samma ålder som jag var under Dieselråttor, så jag kan förstå besvikelsen.

Min första reaktion: Men lilla vän, har du aldrig sett Anslagstavlan!?

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  2 november 2012 kl. 02:48:05
Min första reaktion: Men lilla vän, har du aldrig sett Anslagstavlan!?
Nix, inte vad jag vet. Går det fortfarande? För om det bara gick under 70-80 talet kan jag omöjligt ha sett det eftersom att jag är född på 90-talet.

Men i alla fall, nu över till en annan fråga, hur många julkalendrar har ni på vhs/dvd? Själv har jag Mysteriet på Greveholm (DVD och VHS), Mumindalen (DVD), Ronny & Julia (VHS), Pelle Svanslös (DVD), LasseMajas Dektektivbyrå (DVD), Dieselråttor och Sjömansmöss (DVD, Är dock osäker på om den funkar fortfarande), Kurt Olssons Jul (DVD), Klasses Julkalender (DVD), Tomtemaskinen (DVD), När Karusellerna Sover (DVD, Har bara kvar disc 2). Utöver detta har jag också del 2 av Ture Sventon, Del 2 av Teskedsgumman, Del 1 av Albert och Herberts Jul, Del 1 av Pelle Svanslös, Del 1 av Julens Hjältar och Del 1 av Kurt Olssons Jul på video.

Daniel Hofverberg

Ja, Anslagstavlan sänds fortfarande i någorlunda samma skick som förr i tiden - fast i dagens läge, då det finns betydligt mer konkurrens än på 1980-talet, lär inte en enda människa frivilligt se på det...

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  2 november 2012 kl. 02:56:07
Nix, inte vad jag vet. Går det fortfarande? För om det bara gick under 70-80 talet kan jag omöjligt ha sett det eftersom att jag är född på 90-talet.

Om du är född under tidigt 90-tal så måste du har sett det, för det gick då och då under hela 90-talet också. Går säkert fortfarande men ser det aldrig längre, det har gömt sig mer och mer.

Men i alla fall, nu över till en annan fråga, hur många julkalendrar har ni på vhs/dvd?

Dieselråttor & Sjömansmöss, Pelle Svanslös, Trolltider och Tomtemaskinen. Alla på DVD från "Världens bästa julkalendrar". Ska försöka köpa de jag inte har i år, så jag får en "komplett" samling. Har dock de flesta kalendrar som kommit ut på SVT de senaste åren samt vart uppladdade på Youtube inspelade på datorn.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  2 november 2012 kl. 03:06:51
Om du är född under tidigt 90-tal så måste du har sett det, för det gick då och då under hela 90-talet också. Går säkert fortfarande men ser det aldrig längre, det har gömt sig mer och mer.

Dieselråttor & Sjömansmöss, Pelle Svanslös, Trolltider och Tomtemaskinen. Alla på DVD från "Världens bästa julkalendrar". Ska försöka köpa de jag inte har i år, så jag får en "komplett" samling. Har dock de flesta kalendrar som kommit ut på SVT de senaste åren samt vart uppladdade på Youtube inspelade på datorn.

Jag är född mitt i 90-talet, 1995.

TonyTonka

En sak till, vad tycker ni om papperskalendrarna? Såg en massa sådana på Tradera nu i veckan. När papperskalendern för Mysteriet på Greveholm gick ut så blev det vinnande budet 800 (!) kronor.

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  2 november 2012 kl. 03:43:43
En sak till, vad tycker ni om papperskalendrarna? Såg en massa sådana på Tradera nu i veckan. När papperskalendern för Mysteriet på Greveholm gick ut så blev det vinnande budet 800 (!) kronor.

Då jag är samlarfreak ångrar jag att jag inte sparat mina gamla kalendrar. Köpte dem alltid förut. När Karusellerna Sover är nog den jag saknar mest.

Om jag hade pengar skulle jag nog duktigt kunnat bjuda över vad som för att få tag i en kalender. Kanske inte Greveholm eftersom den är så pass "ny" ändå, men de från 80-talet speciellt. Tyvärr ligger mitt samlande på Tintin just nu, så kalendrarna får vänta ett tag  till.

En dröm är ju ändå att få hitta och köpa de gamla klistermärkerna från Teskedsgumman. Då öppnade man inte luckor, utan klippte ur och klistrade fast små figurer på en kalender istället. Mamma har så fina minnen ifrån dem som hon berättat om, så det vore verkligen underbart att få tag i.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  2 november 2012 kl. 03:55:33
Då jag är samlarfreak ångrar jag att jag inte sparat mina gamla kalendrar. Köpte dem alltid förut. När Karusellerna Sover är nog den jag saknar mest.

Om jag hade pengar skulle jag nog duktigt kunnat bjuda över vad som för att få tag i en kalender. Kanske inte Greveholm eftersom den är så pass "ny" ändå, men de från 80-talet speciellt. Tyvärr ligger mitt samlande på Tintin just nu, så kalendrarna får vänta ett tag  till.

En dröm är ju ändå att få hitta och köpa de gamla klistermärkerna från Teskedsgumman. Då öppnade man inte luckor, utan klippte ur och klistrade fast små figurer på en kalender istället. Mamma har så fina minnen ifrån dem som hon berättat om, så det vore verkligen underbart att få tag i.

Om jag hade haft pengar hade jag också kunnat bjuda vad som helst, och jag (med hjälp av mamma) försökte bjuda på bland annat När Karusellerna Sover, men alla vi bjöd på förlorade vi.

Elios

Men i alla fall, nu över till en annan fråga, hur många julkalendrar har ni på vhs/dvd?

Vad jag vet så har jag Mysteriet På Greveholm på dvd och så har jag Tomtemaskinen också likas på Dvd.
Får se hur det blir om jag köper någon till julkalender men annars har jag aldrig någonsin sett den där Jul i Kaperveum.
Men som jag sa så planerar jag att se Herkules Jonssons Storverk.

Ville med säga att den första julkalendern jag verkligen såg var den Pelle Svanslös.
Den var rätt trevlig. Minns att jag blev riktigt rädd för kalkonen som Claes Månsson spelade. Såg den för något år sen.

Är verkligen dessa gamla julkalendrarna möjliga att kunna släppas på dvd. Undrar med vilken den första julkalendern som släpps på Blu-ray? ???

TonyTonka

Dom släppte ju teskedsgumman i svartvitt direkt från 1967 så..