Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

När är nästa gång när det byter ut programmen? Börjar tröttna på Aladdin och Trassel 

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 februari 2023 kl. 11:52:00När är nästa gång när det byter ut programmen? Börjar tröttna på Aladdin och Trassel
En ny säsong börjar den 4 mars, men om det kommer innebära några förändringar i innehållet är nog för tidigt att säga än...

Men själv hoppas jag att Aladdin fortsätter sändas hela serien ut (d.v.s. de 78 avsnitt som har dubbats), av den enkla anledningen att den serien för närvarande inte finns på Disney+ och det heller inte finns något annat lagligt sätt att se serien för närvarande...

Trassel finns väl inte direkt samma behov av, då hela serien finns på Disney+ - där visserligen utan svensk text för hörselskadade, men ändock...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2023 kl. 12:05:45Trassel finns väl inte direkt samma behov av, då hela serien finns på Disney+ - där visserligen utan svensk text för hörselskadade, men ändock...
När den pågående säsongen av Disneydags avslutas den 26 februari kommer det bara att finnas sju avsnitt kvar av Trassel som SVT aldrig tidigare har visat. Med så få avsnitt kvar skulle jag helst se att SVT sänder klart andra säsongen (och därmed hela serien) innan de byter till någon ny programpunkt.

Men med kännedom om hur SVT brukar göra har jag inga stora förhoppningar. Varför har SVT så svårt att avsluta det som de påbörjar?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2023 kl. 12:05:45En ny säsong börjar den 4 mars, men om det kommer innebära några förändringar i innehållet är nog för tidigt att säga än...

Men själv hoppas jag att Aladdin fortsätter sändas hela serien ut (d.v.s. de 78 avsnitt som har dubbats), av den enkla anledningen att den serien för närvarande inte finns på Disney+ och det heller inte finns något annat lagligt sätt att se serien för närvarande...

Trassel finns väl inte direkt samma behov av, då hela serien finns på Disney+ - där visserligen utan svensk text för hörselskadade, men ändock...
Samma här. Aladdin samlar jag på för att få mer eller mindre logofri. Bättre än den från disney channel som har en stor ful logga.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 februari 2023 kl. 12:40:46När den pågående säsongen av Disneydags avslutas den 26 februari kommer det bara att finnas sju avsnitt kvar av Trassel som SVT aldrig tidigare har visat. Med så få avsnitt kvar skulle jag helst se att SVT sänder klart andra säsongen (och därmed hela serien) innan de byter till någon ny programpunkt.

Men med kännedom om hur SVT brukar göra har jag inga stora förhoppningar. Varför har SVT så svårt att avsluta det som de påbörjar?
Är det bara sju ovisade avsnitt kvar av Trassel, så håller jag med att det är lika bra att sända dem och sen börja på något annat.

Men som sagt, med SVT kan man aldrig veta; och det verkar ju tyvärr vara mer regel än undantag att de avbryter serier i Disneydags innan de är färdiga... :(

Citat från: Goliat skrivet 14 februari 2023 kl. 10:03:46Samma här. Aladdin samlar jag på för att få mer eller mindre logofri. Bättre än den från disney channel som har en stor ful logga.
Ja, precis - Aladdin finns ju inga bra bildkällor till när den nu inte finns på Disney+, och inspelningar från Disney Channel eller ännu värre Toon Disney (med solid heltäckande logga) är ju skönt att slippa...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 februari 2023 kl. 10:35:51spela in avsnitten när du är framför tv, man vet aldrig när dom visas igen.
Spela in behöver man ju inte längre, nu när Disneydags faktiskt läggs upp på SVT Play - även om det i och för sig inte är riktigt helt smärtfritt att ladda hem det.
(Fast jag har nog tyvärr missat att ladda hem en del avsnitt av Disneydags som sedermera försvunnit, men jag hoppas att någon annan har gjort det...)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2023 kl. 11:03:28Spela in behöver man ju inte längre, nu när Disneydags faktiskt läggs upp på SVT Play - även om det i och för sig inte är riktigt helt smärtfritt att ladda hem det.
När jag testade nu på morgonen visade det sig att det gick utan problem att tanka hem Disneydags med svtplay-dl. Det har inte gått tidigare, så antingen har man löst problemet i någon av de senaste versionerna av svtplay-dl, eller så har SVT ändrat något i sina videofiler.

Svtplay-dl kan dock inte tanka hem undertexterna, och det kan inte yt-dlp heller, så det får göras med lite manuell handpåläggning.

Jag har tidigare beskrivit hur det kan göras, men eftersom SVT har ändrat några mindre detaljer kan det behövas en uppdatering:
Du behöver programmen xxd, openssl och sed. De brukar finnas som standard i linux, men om du vill köra under Windows måste du hämta hem dem. Det enklaste sättet att få hem alla tre utan att riskera att råka ut för skumma sajter med virus är att installera git.
https://git-scm.com/download/win

Starta Google Chrome och öppna Verktyg för programmerare. Välj Network och skriv strängen "text" utan citationstecken i rutan där man väljer vad linjelyssnaren ska filtrera på.

Starta det Disneydags- eller Sofia den första-avsnitt som du vill hämta texterna till. Linjelyssnaren ska då fånga tre filer:
text-closed.m3u8
serve.key
text-closed.vtt

Högerklicka på serve.key och välj Copy/Copy link address.
Använd den kopierade länkadressen för att hämta hem filen serve.key med curl:
curl -o serve.key "https://svt-vod-secure-1a.akamaized.net/d0/secure/20210313/1f2b5a...................................osv"
Högerklicka på text-closed.vtt och välj Copy/Copy link address.
Gör på samma sätt som ovan för att hämta hem text-closed.vtt:
curl -o text-closed.vtt "https://svt-vod-secure-1a.akamaized.net/d0/secure/20210313/1f2b5a...................................osv"

Kör xxd för att få ut krypteringsnyckeln i klartext:
c:\program\git\usr\bin\xxd -p serve.key
Detta ger nyckeln som t.ex. kan se ut så här:
32e63ab4b9f1e4a8bdde154cc7797c60

Dekryptera textfilen med:
c:\program\git\usr\bin\openssl aes-128-cbc -d -in text-closed.vtt -out text-closed-decrypted.vtt -nosalt -iv 0 -K [nyckeln som xxd visade ovan]
Exempel:
c:\program\git\usr\bin\openssl aes-128-cbc -d -in text-closed.vtt -out text-closed-decrypted.vtt -nosalt -iv 0 -K 32e63ab4b9f1e4a8bdde154cc7797c60
Därefter vill du förmodligen konvertera den dekrypterade filen till srt-format, och det kan man göra med ffmpeg. Tyvärr finns det en sektion i vtt-filen som får ffmpeg att krascha. Man kan ta bort det som står under STYLE manuellt med någon lämplig texteditor. Eller så kan man göra det automatiskt med sed:

c:\program\git\usr\bin\sed -e '/STYLE/,/#00FF00;/d' -e 's/}//1' < text-closed-decrypted.vtt > text-closed-modified.vtt
När det är gjort ska det gå bra att konvertera vtt-filen till srt med ffmpeg:
ffmpeg -i text-closed-modified.vtt text-closed-final.srt

Kloppstock

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2022 kl. 23:26:06Tråkigt, även om det kanske inte är så jätteförvånande - att sända Disneys program är förmodligen allt annat än billigt, och det lär säkert också ha blivit tuffa förhandlingar mellan DR och Disney i och med att DR (till skillnad från SVT) kräver att deras redaktör Jakob Stegelmann ska ha full kreativ kontroll och själv bestämma allt innehåll och välja ut varenda serie och varenda liten kortfilm...

Och ju längre tiden går, desto fler tittare lär väl gå över till Disney+ istället för att vara begränsad till bara en timme i veckan på linjär TV (Disney Sjov går ju heller inte att spela på DRs Play-tjänst). Även om inte allt finns på Disney+ än, så gissar jag att det lär bli ett mindre problem ju längre tiden går.
Varför orka man inte dubba alla Aladdin avsnitt?

Förövrigt vet jag inte om du kommenterat? dessa depraverande upprepningar av klassikerna i Disneydags som bryter mot klassikerskyddet, vinnaren av den här säsongen blev "Pluto ska köpa tidningen & blir geggig & bladen yr" som visades inte mindre än 23 :) gånger

Vad är orsaken till att dom gör såhär? begränsade rättigheter?

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 februari 2023 kl. 10:28:19När jag testade nu på morgonen visade det sig att det gick utan problem att tanka hem Disneydags med svtplay-dl. Det har inte gått tidigare, så antingen har man löst problemet i någon av de senaste versionerna av svtplay-dl, eller så har SVT ändrat något i sina videofiler.
Efter ytterligare test tror jag att orsaken till att det nu fungerar med svtplay-dl varken har att göra med några ändringar i svtplay-dl eller på SVT, utan på en uppdatering av ffmpeg. Så om man vill använda svtplay-dl för att hämta ner Disneydags bör man se till att ha den senaste versionen av ffmpeg installerad.

I annat fall kan man använda yt-dlp som inte verkar vara beroende av ffmpeg, t.ex. så här:
yt-dlp -f "bestvideo[vcodec^=avc1]+bestaudio[format^=hls-ts-avc]" "https://www.svtplay.se/video/jkor5m6/disneydags/avsnitt-41"Växeln -f används för att tvinga yt-dlp att hämta vissa bestämda strömmar. Annars kommer programmet att hämta de strömmar som står sist i listan, vilket inte nödvändigtvis är det man vill ha.

Anders M Olsson

Citat från: Kloppstock skrivet 18 februari 2023 kl. 10:48:56Förövrigt vet jag inte om du kommenterat? dessa depraverande upprepningar av klassikerna i Disneydags som bryter mot klassikerskyddet, vinnaren av den här säsongen blev "Pluto ska köpa tidningen & blir geggig & bladen yr" som visades inte mindre än 23 :) gånger

Vad är orsaken till att dom gör såhär? begränsade rättigheter?
Det där med de ständiga repriserna av kortfilmerna har vi haft uppe till diskussion tidigare. De senaste 5-6 åren är det i princip bara 42 kortfilmer som har återkommit gång på gång, de flesta med Pluto i huvudrollen. I fjol tillkom visserligen ett par kortfilmer som inte hade visats på några år, men de allra flesta var fortfarande repriser ur "42-samligen".

Jag ställde frågan till SVT i början på förra året, men fick tyvärr bara ett svar av typen "goddag yxskaft":
CitatDet är inte vi på SVT som sätter ihop dessa program utan det är ett inköp vi gör som vi fått ett x antal visningsrättigheter till. När det kommer till frågor som din handlar det nästan uteslutande om visningsrättigheter och pengar. Jag kan inte gå in på exakta detaljer kring det här inköpet men oftast har vi ganska liten påverkan. Vi är dock glada att kunna visa Disneydags i vår kanal.
Frågan skulle m.a.o. behöva ställas till ansvariga på Disney, men jag har ingen aning om hur man skulle bära sig åt för att hitta dem och få kontakt med dem.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2023 kl. 12:05:45En ny säsong börjar den 4 mars, men om det kommer innebära några förändringar i innehållet är nog för tidigt att säga än...

I SVTs programtablå för den 4 mars står det:
CitatDisneydags med bland annat Trassel, Bumbibjörnarna och klassisk tecknad film.
Om det stämmer skulle det alltså betyda att man fortsätter med Trassel, men byter ut Aladdin mot Bumbibjörnarna. Men man vet aldrig med SVT. Ibland stämmer deras tablåer, ibland inte.

Daniel Hofverberg

Citat från: Kloppstock skrivet 18 februari 2023 kl. 10:48:56Varför orka man inte dubba alla Aladdin avsnitt?
När FilmNet beställde dubbningen av Aladdin, troligtvis runt årsskiftet 1994/1995, fanns ännu inte den tredje säsongen med de sista 8 avsnitten av serien - de tillkom först hösten 1995, så de lär inte ha stått med i kontraktet.

Visst hade det väl säkert varit möjligt för FilmNet att i efterhand köpa in och låta dubba även de sista 8 avsnitten, men förmodligen ansåg väl FilmNet att det var för bökigt eller dyrt att börja förhandla med Disney en till gång i efterhand; även om man inte kan utesluta möjligheten att Disney inte lät de licensiera den sista säsongen av en eller annan anledning (eller att de krävde för mycket betalt).

Just därför vore det intressant om Aladdin kunde läggas till på Disney+, för i så fall är väl sannolikheten ganska stor att Disney lär nydubba den sista säsongen som inte dubbats förut. Fast i ärlighetens namn tror jag tyvärr sannolikheten är ganska liten att Peter Jöback skulle ställa upp på att spela Aladdin igen i de återstående åtta avsnitten... :(

Anders M Olsson

Det kan kanske vara på sin plats med en varning för att alla avsnitt av de innevarande säsongerna av Disneydags och Sofia den första kommer att försvinna från SVT Play redan på tisdag i nästa vecka, den 28 februari.

Så ni som brukar tanka ner avsnitten, passa på innan de försvinner. I värsta fall kommer nästa helgs avsnitt bara att ligga kvar ett par dagar, och i så fall blir det bråttom.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 februari 2023 kl. 07:43:15Det kan kanske vara på sin plats med en varning för att alla avsnitt av de innevarande säsongerna av Disneydags och Sofia den första kommer att försvinna från SVT Play redan på tisdag i nästa vecka, den 28 februari.

Så ni som brukar tanka ner avsnitten, passa på innan de försvinner. I värsta fall kommer nästa helgs avsnitt bara att ligga kvar ett par dagar, och i så fall blir det bråttom.
Va märkligt. Men de ska fortsätta visa avsnitt men bara ta bort dem tidigare än förut?

Edit: såg nu att det är till avsnitt 42. Sedan börjar den på 1 igen. Hoppas verkligen att de fortsätter med Aladdin och inte byter. Fast det står nu Bumbibjörnarna. 😪

Marcusen

Citat från: Goliat skrivet 21 februari 2023 kl. 21:39:25Va märkligt. Men de ska fortsätta visa avsnitt men bara ta bort dem tidigare än förut?

Edit: såg nu att det är till avsnitt 42. Sedan börjar den på 1 igen. Hoppas verkligen att de fortsätter med Aladdin och inte byter. Fast det står nu Bumbibjörnarna. 😪
Jag antar att Bumbibjörnarna ersätter Trassel och Timon och Pumba Aladdin men Bumbibjörnarna och Timon och Pumba sändes väl förra året kan man inte ta något nytt? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 21 februari 2023 kl. 21:39:25Va märkligt. Men de ska fortsätta visa avsnitt men bara ta bort dem tidigare än förut?
Det brukar vara så vid säsongsavslutningarna; att de tar bort alla avsnitt ovanligt snabbt. Men när nästa säsong börjar kommer nog avsnitten ligga kvar "normallång" tid igen.

Citat från: Goliat skrivet 21 februari 2023 kl. 21:39:25Hoppas verkligen att de fortsätter med Aladdin och inte byter. Fast det står nu Bumbibjörnarna. 😪
Jag hoppas också verkligen att de fortsätter med Aladdin. Det har ju hänt flera gånger förut att SVTs förhandsinformation har varit otillförlitlig, så att det står Bumbibjörnarna behöver inte nödvändigtvis betyda att så verkligen blir fallet.