Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diskussionen på forumet

Startat av Christian Hedlund, 28 februari 2023 kl. 15:29:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 28 februari 2023 kl. 23:22:12Här tycker jag faktiskt modereringen har misslyckats och låtit dessa personer härja fritt utan större konsekvenser. Skriver man massor av trådar som bara består av nonsens typ "Definitionen av X är Y hahahaha" och sedan spammar detta i flera trådar så borde man få en tillsägelse och slutar man inte utan fortsätter hålla utan tecken på förbättring så måste man överväga en blockering.
I de fall det förekommit spammande med samma/liknande inlägg i en massa trådar har jag alltid sagt till om det (dock inte alltid offentligt i någon tråd), och har vid flera tillfällen bannlyst vederbörande i två veckor åt gången. Sen har det tyvärr förekommit att det börjat om igen efter en tids uppehåll, och då har jag inte haft mage att bannlysa någon permanent då jag håller fast vid att det bör vara en absolut sista utväg. Tyvärr ett svårlösligt problem, så länge som personerna ifråga också skriver relevanta och intressanta inlägg så att man ogärna vill bannlysa vederbörande permanent.

Sen är jag den första att medge att jag kanske inte alltid har vidtagit åtgärder när det inte rört sig om lika uppenbara överträdelser. Exempelvis är det ju somliga som envisas med att skriva mer eller mindre onödiga inlägg i 10 - 15 år gamla trådar, men eftersom det faktiskt inte finns några regler mot det så har jag svårt att göra mycket mer än att ifrågasätta nödvändigheten av det. Visst hade man kanske kunnat införa någon regel mot det, men där är det svårt att veta var man ska dra gränsen, då ju "onödiga" åtminstone delvis är en fråga om tycke och smak.

Endymion

Jag var mest aktiv här för sisådär 10-15 år sedan och har inte ens loggat in på hur länge som helst, det började för många år sedan med tramsinlägg om alla dubbningar som har skådis X och Y är skräp, och det har bara blivit värre med personangrepp både mot skådisar och mot andra forummedlemmar, därför har jag i princip slutat kommentera något här.

Sen är jag en av de som slutade titta på nydubbade produktioner efter kanske 2005, så jag är väl tyvärr en av dem som inte har mycket att bidra till när det gäller aktuella dubbningar, men ändock gillar jag i alla fall att kunna diskutera ett ämne, inte bara se kommentarer som är meningslösa eller rent utav elaka, då förstår jag varför färre och färre personer vill bidra.

Mer permanenta bannlysningar skulle jag vilja se, för vissa medlemmar här har hållit på i en evighet med trams, och det tycker nog majoriteten här.

TonyTonka

Citat från: Christian Hedlund skrivet 28 februari 2023 kl. 15:29:40Hej alla dubbfans!

Christian Hedlund här, jag har varit medlem på forumet sedan 2004 och jobbar sedan 20 år tillbaka som röstskådespelare, varav 10 år inom dubbning. Jag har i princip sett det mesta på det här forumet och det fyller en stor funktion, men jag känner nu att jag måste ta upp frågan för att se om det är värt att stanna här.

Min enkla fråga är: Diskuteras dubbning på ett givande sätt här?

Anledningen till att jag frågar är att jag älskar den dubbningsbranschen, både som ett fan och som en som är yrkesverksam inom det. Daniel och dubbningshemsidan är en av de enda platserna där det faktiskt går att hitta en del av den (minst) över 30-åriga historia som svenska dubbning har och många av oss som jobbar med detta dagliga använder sidan för att hitta rollistor som inte finns att hitta på något annat sätt.

Därför tycker jag att det här yrket är värt att diskutera, funderar över och prata om! Jag startade min egna bana här en gång och jag ser gärna att detta kan bli en avstampsplats för någon annan som är intresserad av att levenadegöra berättelser och karaktärer genom denna kostform.

Jag är gärna med i den diskussionen, men då måste det här forumet bättra på sig.

Som jag ser det så lider diskussionen här av ett par olika saker:

- Forumet är extremt insnöat i 80- och 90-talet. Oavsett om det kommer till spekulering kring casting, jämförelser med tidigare verk eller vad det nu kan vara, så refereras det i oändlighet till röstskådespelare som antingen jobbat i 40 år eller som är döda! Exempel: "Åh, vad kul att film X kommer, synd att inte Ingvar Kjellson kan göra rösten, han hade varit bäst". Det funkar absolut som en hyllning eller ett sidoinlägg, med detta är det som driver diskussionen i 9 fall av 10!
På 80- och 90-talen var det absolut en handfull personer som sysslade med detta idag, men forumets enorma okunskap kring modern dubbning från de senaste 10 åren är väldigt tydlig.
Jag upprepar, SJÄLVKLART ska man diskutera verk från förr, jag menar jag gör en hel podcast på ämnet med LINN EHRNER. Men det kan inte vara den enda diskussionen.

- Ibland är inläggen här helt världsfrånvända. I en tråd nyligen såg hag någon som postade castingförlag till en film, där skådespelarna bestod av en våldtäktsman och en avdankad programledare från TV. Kan inte NI, av alla människor, ni kunniga, passionerade människor bättre än så?
Till detta hör inläggen med ren okunskap från människor som tror sig ha svaren om hur branschen funkar. Visst det förekommer överallt, men om du inte jobbar med dubbning måste du inse att du inte alls vet hur det funkar.
Ett exempel är en forumlering kring en fråga om dubbning av gamla Disney-verk. Halva tråden givk ut på prat om att "Disney fått köpa rättigheterna av KM STUDIO". Är det ingen som någonsin stannat upp och tänkt: "Vänta, måste Disney köpa sitt eget material de betalat för?". Jag lovar med 99% säkerhet att Disney äger ljudet till sina egna dubbningar.
Varför ställer inte detta forum en öppen fråga istället för att få svar? Istället för att sitta och bolla okunskap i en ring?
Vi är flera styckna professionella röstskådespelare som kikar in här, ställa frågan istället så kanske du får svar? Jag vet inte hur många trådar jag totaldödet vid sidan 20 med en enda mening av typen "Så funkar det inte".

Men det kanske inte finns något att prata om 2023? All bra dubb kanske försvann 1999?
Jag vet att det inte är så, och jag kommer inte vara aktiv här mer om allting ska handla om gamla saker som snart är 40 år gamla. Vilket leder mig till nästa punkt.

- Av med dom rosa glasögonen. Dubb från förr upplevs som perfekt för att du var ett barn då. Du tittade inte med kritiska ögon, du tittade för att du ville bli underhållen. Jag ser så mycket fel och slarv i gammal dubb när jag tittar på den, allt från klaffel till dålig översättning. Om man ska diskutera det gamla här så måste man börja titta på det med sina visare ögon.

Men som sagt, det kanske inte finns mer att säga om dubbning?
Jag har ju startat en Discord-sever kopplad till min och Ehrners podcast för att skapa ett bättre forum än detta. Men där pratar man inte. Betyder det att det inte finns nått att säga? Det tror jag inte, men med den nya tiden vi är i, den nya kunskapen vi alla får om du allt fungerar - den måste leda till nya sätt att diskutera. Ny ämnen.

Jag vill som sagt bara att den här forumet ska frodas och må bra. Det skulle kunna vara en perfekt plats att börja lära sig om dubbningen som konst- och underhållningform.
Men då måste vi höja kvalitén och inte posta hela trådar som heter "Jag hatar den här filmen". Vi måste diskutera bättre än så.

Annars slutar jag i alla fall komma tillbaka. Diskutera hemskt gärna detta ämne, jag kommer absolut svara om det är något som är oklart.

VIKTIGT: Ingen som helst skugga på Daniel, som dirver detta. Din passion och din databas har gjort mer för branschen än vad du någonsin kommer förstå. TACK för det. Jag hoppas innerligt att vi steppar upp saker och ting nu.

Vänligen
Christian Hedlund

Nu kommer det kännas fel att prata om gamla dubbningar bara för det. xD

Skämt åsido, så kan jag hålla med till viss del. Själv pratar jag mindre om nyare dubbningar för att de får mig att känna mig gammal, synd men sant.

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  1 mars 2023 kl. 12:39:10Nu kommer det kännas fel att prata om gamla dubbningar bara för det. xD

Skämt åsido, så kan jag hålla med till viss del. Själv pratar jag mindre om nyare dubbningar för att de får mig att känna mig gammal, synd men sant.
Nu blir jag kränkt här ;D ;D

TonyTonka

Jag tog en skärmdump på en intressant diskussion om denna tråden på Hedlunds discord-server:

(PS. jag vet inte om det var okej att posta dessa, om det inte var det så säg till så tar jag bort det)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TecknatÄlskare

Denna tråd är förmedlingen en väckarklocka för detta forumet, att vi som är här för att kunna föra en diskussion kring de ämnen som finns här på forumet kan ske på en normal nivå.

Det finns flertalet forum där ute där dessa individer som alla vet vilka det är inklusive de själva kan skriva sitt trams på, ja det är ren o skär trams. Att ha flera tusen inlägg där svaren endast är en enstaka mening anser jag också som högst onödigt. Istället kan man väva ihop något o skriva längre inlägg som även andra kan diskutera med (i de flesta fall är det så, såklart så finns det vissa fall där man endast kan svara med en enstaka mening).

Den screenshoten som "TonyTonka" skickade säger ju rätt mycket också...

Men komigen bättre kan folket här inne, skriv bättre sluta skriva en miljon inlägg. 

Vill bara poängtera att detta har inget mot Daniel att göra överhuvudtaget, forumet är fantastiskt i grunden. Det är alltså inte Daniels fel.

Oskar

Det finns något medlemmar som bestämmer vad man ska skriva och någon medlemmar blir arg över inlägget och man får inte har åsikter utan någon medlemmar blir arg.

Lillefot

Det tog lång tid att få igenom viljan att skriva här, men nu så:

Först och främst Christian, du har gjort ett fantastiskt jobb med att strukturera upp ditt inlägg. Det är lättöverskådligt att se vad det handlar om, och du har tydligt markerat dina problemrubriker och argument.

Gällande dina punkter kan jag både hålla med dig till vis del, och känna igen mig i situationen. Trådarna har på senare tid en tendens att spåra ur, och speciellt en individ här som jag inte vill namnge har en tendens att reagera väldigt aggressivt om en annan person har en åsikt som inte stämmer överens med deras. Personligen brukar jag bara ignorera de inläggen, då jag inte finner det värt tiden. Men jag förstår att inte alla tänker så.

Din punkt kring fokuset på äldre dubbningar är också svår att förneka. Jag medger direkt att de här dubbningarna är de jag är mest glad och intresserad över att diskutera, då de har gjort ett stort intryck på mig och jag känner mig mest kunnig om (ungefär som TonyTonka beskriver i Discordbilden). De dubbningar som produceras idag är inte alls dåliga (tvärtom tycker jag att Sverige har varit och fortfarande är riktigt bra när det gäller dubbning), men serierna som de görs för intresserar mig sällan.

Exempelvis She-Ra som din kollega Linn gör huvudrollen i. Av det jag har hört av hennes insats är hon fantastisk i rollen. Men serien själv intresserar mig inte, och då känns det tungt och omotiverande att försöka diskutera den. Jag gissar på att det kan vara fler personer som befinner sig i samma situation.

Främst din andra punkt känns dock som viktigast. Man kan dock fråga sig vilken lösning som vore bäst, då ett problem kan ha fler än en. Och alla har sina fördelar och nackdelar. Om man bannlyser folk permanent för nonsens-inlägg, även om det vore motiverat misstänker jag att det kan ge forumet en dålig image. Även om mängden spam/nonsens skulle minska.

Jag misstänker även att folk ibland inte orkar fråga sig själva eller ta reda på fakta på egen hand, eller inte vill riskera att förstöra "stämningen" som kan uppstå,

Det vore tråkigt om du känner att forumet inte längre inte är något för dig, men jag tänker inte stoppa dig. Här i livet bygger man i slutändan sin egen väg, och vart du än tar dig önskar jag dig lycka till.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Oskar

Citat från: Sabelöga skrivet 28 februari 2023 kl. 23:22:12När jag läser den här tråden kan jag inte annat än att hålla med. Tycker kanske inte jag varit medlem så länge men ibland blir det lite väl mycket barnsligt tjafs om gamla dubbningar och personligt tyckande utan substans och ett väldigt onödigt fokus på Disney. Här tycker jag faktiskt modereringen har misslyckats och låtit dessa personer härja fritt utan större konsekvenser. Skriver man massor av trådar som bara består av nonsens typ "Definitionen av X är Y hahahaha" och sedan spammar detta i flera trådar så borde man få en tillsägelse och slutar man inte utan fortsätter hålla utan tecken på förbättring så måste man överväga en blockering.
Något medlemmar bryr bara om Disney och bara fokusera på Disney. Och skiter i Warner Bros och paramount och andra företag.

Elios

Har faktiskt aldrig tänkt på det när ni sagt det. Men ja det pratas mycket om 80-90 tals dubbningar. Själv så är jag inte den som bryr mig så mycket då om det funnits en poäng med det eller så. Vill man diskutera det så varsågod.

Sen kan jag förstå att det är ju svin töntigt att man reagerar med att man inte ens borde få leva för att jag inte tycker som du. Vad är det för stil?
Sånt höll man på i lågstadiet och där tror jag knappt en ända medlem på detta forum går i idag. Men jag håller med om att det är mycket med offerkortet att "men jag har ju min diagnos." Ja absolut men det är inte en ursäkt till att göra vafan man vill. Det är en förklaring.
Som att en person är galen och i sitt huvud måste den typ kavla upp sina armar gång varje gång hen sätter på kranen eller annat dylikt om kanske man måste mörda en person för något säger åt en i ens egna huvud. Det är ju en förklaring men absolut inte en ursäkt.
Man kan säga att jag respekterar din åsikt men jag håller inte med och sen får man diskutera om vad man själv vill kritisera eller själv ta det. Men inte mordhota personen eller se ner på den för att den inte tycker som dig.
Där kan man ju självklart få tillsägelser med att skärper du dig inte nu så kanske vi inte har nåt annat val än att banna dig. Men ändå poängtera om man känner till bra fakta om användaren så kan man absolut ändå lägga till med att du är bättre än så. Sjunk inte till Cadpigs nivå. Hehe nej men ni fattar.  ;D ;D
Och där tycker jag att det är den ända grejen som jag tycker man ska bannas. Här håller jag med Daniel till punkt och pricka och att här ska han ha en enorm eloge att det jobb han har gjort med det är alldeles genialt.
För man måste ge folk en chans även om det kanske inte märks på så många så finns det även folk som verkligen vill förändras och vill ändra på sig. Därför tycker jag man inte behöver halshugga någon för den gjort fel en gång.
Det är extremt löjligt och barnsligt. Har själv blivit behandlad så i min barndom och vet hur det känns och det är för jävligt och får fan inte bli så.
Och där är bara där jag tycker man som sista utväg ha att banna någon på forumet och det är om det kommer till mordhot eller utpressning eller vad det nu kan vara för brottsligt och visst självklart spam också.
Men det mesta här tycker jag inte är spam. Det är mer att man kläckt ur sig nån dålig kommentar från ett ämne som inte har i saken med sig att göra. Det är ju en trist kommentar men man kan väl vara lite mer objektiv förstås och förklara. Att det är med bra att komma in ibland i vissa ämnen också tycker jag är bra för att kunna skapa en diskussion och skapa debatt om ämnet för att se vad andra tycker. Det är det som är hela poängen med att ha ett forum. Att kunna föra och rikta kritik mot varandra är A och O. Man måste ju få diskutera alla möjliga saker som rör själva ämnet men ändå viktigt att hålla sig inom ramarna men ibland kanske gå och tänka utanför boxen för det kan ju behövas ibland kanske. Självklart då gå och förklara med att såhär tycker jag och varför.

Tänker med vad Hedlund skrev om att vi behöver ta av dem rosa glasögonen nu för vi var barn och därför älskade vi det när vi såg det.
Nu är det som så att visst så många filmer man såg när man var barn var kanske dåliga dubbningar och visst sket jag i det då för jag ville se det. Men jag tänker inte liksom se ner helt totalt som kritiker för det är nostalgi för min del. Absolut kan man kanske säga att den är jävligt dåligt dubbad men den får ju inte ta ifrån mig vad jag hade för relation till filmen.
Jag älskar ju den för att den förgyllde min barndom. Det är det som liksom är hela grejen med att man älskar verket.

Kan också med hålla med om att det diskuterats en hel del andra saker mycket som inte har så mycket med forumet att göra. Alltså det är ju självklart viktiga samhällsfrågor om kriget och dylikt men att det blivit väldigt mycket av det och att det nästan börjar kännas som att det är ett dubbningsforum vi har här. Man ska absolut diskutera det men bara man inte glömmer vart man skriver det.

Oavsett vad så tycker jag inte du Christian behöver lämna forumet pga en sån sak.
Behöver kanske inte kolla hela tiden men komma hit ibland och kanske skicka en hälsning eller skriva nåt kanske. Att vara här ibland och om du känner att detta inte är nät för dig längre så räcker det väl med att kanske bara kolla ibland.  ::) ::)

KurageDHH

Citat från: Christian Hedlund skrivet 28 februari 2023 kl. 15:29:40Men det kanske inte finns något att prata om 2023? All bra dubb kanske försvann 1999?
Jag vet att det inte är så, och jag kommer inte vara aktiv här mer om allting ska handla om gamla saker som snart är 40 år gamla. Vilket leder mig till nästa punkt.

- Av med dom rosa glasögonen. Dubb från förr upplevs som perfekt för att du var ett barn då. Du tittade inte med kritiska ögon, du tittade för att du ville bli underhållen. Jag ser så mycket fel och slarv i gammal dubb när jag tittar på den, allt från klaffel till dålig översättning. Om man ska diskutera det gamla här så måste man börja titta på det med sina visare ögon.
Jag instämmer helt. Samma sak med serierna och filmerna också. Allt behövs inte va bättre förr och allt nyare måste inte suga. Det behövs faktiskt balans mellan gammalt och nytt på det här forumet! Annars är det ingenting om det är bara prat om gamla dubbningar hela tiden!

Elios

Citat från: KurageDHH skrivet  1 mars 2023 kl. 21:22:53Jag instämmer helt. Samma sak med serierna och filmerna också. Allt behövs inte va bättre förr och allt nyare måste inte suga. Det behövs faktiskt balans mellan gammalt och nytt på det här forumet! Annars är det ingenting om det är bara prat om gamla dubbningar hela tiden!
Inget är perfekt. Allt som gjordes förr var inte toppen. Men jag kommer inte vilja diskutera liksom sånt om det var dåligt eller ej.
Har inte tänkt i det hela att det har diskuterats hej villt om gamla dubbningar men då får man väl ta tag i takt pinnen och börja diskutera lite nyare saker och kommande projekt. Som jag såg nu här någon hade skapat en tråd om den nya Peter Pan filmen som ska komma om några år. Det är alltid en bra början.

https://youtu.be/ZXsQAXx_ao0

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  1 mars 2023 kl. 15:56:39Främst din andra punkt känns dock som viktigast. Man kan dock fråga sig vilken lösning som vore bäst, då ett problem kan ha fler än en. Och alla har sina fördelar och nackdelar. Om man bannlyser folk permanent för nonsens-inlägg, även om det vore motiverat misstänker jag att det kan ge forumet en dålig image. Även om mängden spam/nonsens skulle minska.

Jag misstänker även att folk ibland inte orkar fråga sig själva eller ta reda på fakta på egen hand, eller inte vill riskera att förstöra "stämningen" som kan uppstå,
Det är precis det jag befarar, varför jag ogärna vill börja bannlysa folk "i onödan". Om man börjar bannlysa folk permanent för minsta lilla nonsensinlägg, så finns risken att det leder till självcensur - att alla börjar tänka "Tänk om det jag ska posta kanske kan klassas som nonsens...? Det är nog bäst att hålla tyst och låta bli att skriva något". Då finns risken att forumet blir en steril och hård plats, där ingen vågar uttrycka sina åsikter, och det skulle inte gagna någon. Trots allt bor vi inte i Nordkorea... ;)

Dessutom är det ju inte solklart hur man definierar nonsensinlägg, och det jag kallar för nonsens är sannolikt inte samma som du anser som nonsens. Det vore svårt att få någon slags konsensus som alla förstår i förväg, utan att det blir godtyckligt.

Däremot är vi väl alla överens om att personangrepp är illa, och där försöker jag sätta ner foten genast. Även där medger jag dock att det finns fall som kan leda till svåra gränsdragningar, då vissa saker kan uppfattas som personangrepp men utan att det nödvändigtvis är menat så. Är det inte solklart att något är personangrepp kan jag därför tycka att det är bäst att hålla sig till principen "Bättre fria än fälla".

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2023 kl. 22:23:59Däremot är vi väl alla överens om att personangrepp är illa, och där försöker jag sätta ner foten genast. Även där medger jag dock att det finns fall som kan leda till svåra gränsdragningar, då vissa saker kan uppfattas som personangrepp men utan att det nödvändigtvis är menat så. Är det inte solklart att något är personangrepp kan jag därför tycka att det är bäst att hålla sig till principen "Bättre fria än fälla".
Ja precis för att det är ju inte en domstol att du sitter som domare och bestämmer vad som ska hända nån. 
Men vad tycker du Daniel om det jag nämner om att på denna plattformen så har det ju skrivits väldigt mycket om mycket annat och att det har gjort lite att dubbningen tagits lite ur sitt fokus? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  2 mars 2023 kl. 02:22:46Men vad tycker du Daniel om det jag nämner om att på denna plattformen så har det ju skrivits väldigt mycket om mycket annat och att det har gjort lite att dubbningen tagits lite ur sitt fokus?
Jag ser inga som helst problem att det skrivs om annat, så länge det sker på rätt tavlor. Trots allt lever vi ju inte i ett vakuum, och det finns ingen på jorden som bara tänker och ser på dubbning dygnet runt utan att göra eller tänka på något annat. Så bättre att hålla till här än att börja försöka hitta åt något annat forum på nätet där man inte känner någon för att diskutera andra frågor.

Däremot kan man ju bli fundersam och rentav misstänksam när någon registrerar sig på ett sådant här forum för att bara diskutera andra frågor, utan att skriva ett enda inlägg om dubbning eller ens om film - det har hänt, och det känns ju genast lite märkligt och onaturligt...