Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

TonyTonka

För övrigt så har det släppts ett klipp på 1 minut från första avsnittet av årets julkalender på SVTs hemsida  :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  9 november 2012 kl. 13:47:20
För övrigt så har det släppts ett klipp på 1 minut från första avsnittet av årets julkalender på SVTs hemsida  :)

Dumt av dem. Det räcker med trailern (som redan visar för mycket) tycker jag. Jag vill ha en kalender som man inte fått se något av innan, det blir mycket roligare och mer spontant.

Oscar Isaksson

Ja, man verkligen undra varför SVT gör så här, det tar liksom udden av alla överraskningar man vill ha.
För är jag var liten så var julkalendern alltid "The big secret" ända in i det sista och nu för tiden får vi veta det redan i augusti,
kan inte folk ge sig till tåls >:(.

Daniel Hofverberg

På tal om det, så har SVT nu i dagarna offentliggjort de första kompletta 5 avsnitten av årets julkalender för journalister, via streaming från en särskild webbsida. Jag har inte tagit mig tid att titta på dem än, men...

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  8 november 2012 kl. 17:57:50
Jag har för mig att jag såg en kort trailer på en Julkalender dvd någon gång, men mer än så hade jag inte sett innan. Någon som var rädd för Pettersson som barn? När jag såg honom tänkte jag att det nog var en del som blev rädda för honom när de var små (liknande Greven året innan)

Ja usch, det var man. Kom gått och väl ihåg att den första julkalendern som jag såg var Pelle Svanslös och så fort som Pettersson var i närheten av att dyka upp så sprang jag och gömde mig under trappan. Herregud vad rädd jag var.  :o

Oscar Isaksson

En annan sak gällande kalendern från 1967 är att Teskedsgummans grannkärringar har ganska välbekanta röster ;):

Greta Västerlund-Hanny Schedin (bl.a. elefanten Winifred i Djungelboken)

Sara Söderlund-Meta Velander (bl.a. Madame Medusa i Bernard och Bianca)

Nora Nordlund-Inger Juel (bl.a. elefanten Cathy i Dumbo)

P.S. jag råkade läsa fel i mina papper och skrev visst fel namn på regissören det ska egentligen vara Ernst Günther för den andra var musikaliskt ansvarig för kalendern.

Lilla My

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 november 2012 kl. 18:48:28
Ja, man verkligen undra varför SVT gör så här, det tar liksom udden av alla överraskningar man vill ha.
För är jag var liten så var julkalendern alltid "The big secret" ända in i det sista och nu för tiden får vi veta det redan i augusti,
kan inte folk ge sig till tåls >:(.

Håller med. Minns att det var något år då dem inte nämnde någonting om vad som skulle komma. Var alltid lika spännande! Kan ju också vara för att man var yngre då och inte lika med i tidningar och nyheter, men jag minns ändå att det inte var lika mycket information förut.
Dem flippade nog ur i början av 2004-2005, för minns att vid Lasse-Maja (2006) så var det redan så massa prat i tidningar med mera. Men så mycket info som dem läcker ut nu är ju nästan skrattretande. Visst, det gör en lite förväntansfull, men det tar ju också bort en stor bit av charmen med att se allt för första gången utan att veta vad som ska komma.

Dock så har det ju ibland släppts trailers till kalendrarna förut, så det kan jag tycka är ok. Fast dem var iförsig kortare. Mycket kortare.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2012 kl. 19:38:44
På tal om det, så har SVT nu i dagarna offentliggjort de första kompletta 5 avsnitten av årets julkalender för journalister, via streaming från en särskild webbsida. Jag har inte tagit mig tid att titta på dem än, men...

Men va!? Kan inte journalisterna vänta som oss andra.
Vad är det för mening med det föresten, så dem kan skriva artiklar, analysera och recensera (på fem avsnitt?) innan November ens kommit igång? Nej, detta lät verkligen som att kasta pärlor för svin.

Oscar Isaksson

Hihi! Du tog orden ur mun på mig för jag tänkte precis samma sak som du :).
Jag tycker det är mycket roligare att läsa recessionerna dagen efter då de har sänt det första avsnittet så man kan jämföra med sin egen åsikt.

TonyTonka

Jag har nu sett hela Klasses Julkalender och After Shave medverkar i avsnitt 4 en kort stund. De medverkar sedan (tillsammans med Anders Eriksson) i avsnitt 23.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fantasygold skrivet  9 november 2012 kl. 23:33:38
Men va!? Kan inte journalisterna vänta som oss andra.
Vad är det för mening med det föresten, så dem kan skriva artiklar, analysera och recensera (på fem avsnitt?) innan November ens kommit igång? Nej, detta lät verkligen som att kasta pärlor för svin.
Det är nog ärligt talat ett nödvändigt ont - i dagens läge förväntar sig nog alla journalister att det finns tittkopior att tillgå på alla någorlunda omtalade egenproducerade program, för att kunna publicera recensioner och artiklar i tid till premiärdagen.

Dock kan man ju verkligen fråga sig om man kan få en tillräcklig inblick i en serie på 24 avsnitt bara genom de första 5 avsnitten. Fast å andra sidan är det betydligt bättre än bara 1 avsnitt, som annars ofta är fallet...

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 11 november 2012 kl. 03:43:19
Jag har nu sett hela Klasses Julkalender och After Shave medverkar i avsnitt 4 en kort stund. De medverkar sedan (tillsammans med Anders Eriksson) i avsnitt 23.

Haha, ja det klippet där dem sjunger är underbart ;D Alltid den bästa jullåten att sjunga när man klär granen, man får liksom en massa jullåtar i en.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2012 kl. 11:05:48
Det är nog ärligt talat ett nödvändigt ont - i dagens läge förväntar sig nog alla journalister att det finns tittkopior att tillgå på alla någorlunda omtalade egenproducerade program, för att kunna publicera recensioner och artiklar i tid till premiärdagen.

Det kan iförsig vara bra, men tycker ändå det låter smått meningslöst. Publicerar dem då en artikel om de fem första episoderna i tid för den första episoden?

Daniel Hofverberg

Jag förmodar att de flesta tidningar kommer att publicera recensioner och/eller artiklar om julkalendern i största allmänhet den 1 december. Förmodligen räknar man väl med att julkalendern sannolikt fortsätter att hålla ungefär samma stil och klass igenom hela - trots allt är det väl ganska sällsynt att en julkalender är bra de första fem avsnitten och sen blir katastrofalt usel eller vice versa.

Eriksson

Jag har inte sett så många av de äldre kalendrarna. Bara Trollitder då, och den är ju bra. Men mina favoriter är nog Sunes jul, Mysteriet på Greveholm och Pelle Svanslös. Även Tomtemaskinen kommer högt på listan.

Jag tänkte försöka få fatt i några av de äldre. Vilka rekommenderar ni då? Jag funderar på Herkules Jonssons storverk, för jag gillar Tage Danielsson.

Vad gäller årets, så hoppas jag verkligen att den blir bra. Det har den nog potential till. Naturligtvis vore det ju roligt att få återse familjen Olsson, men det är skönt i alla fall att spökena skall vara med. Grevens återkomst skall den alltså heta. Hade det inte varit roligare om den hette I Grevens tid?

Har det hänt tidigare att en julkalender fått en uppföljare? Teskedsgumman vet jag inte om det är en uppföljare eller bara en nyinspelning, och kan Håkan Bråkan räknas som en uppföljare till Sunes jul?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Jag kan rekommendera Jul i Mumindalen från år 1973. Den kan vara lite småtråkig, men i allmänhet är den riktigt mysig.

Någon som förresten kan rekommendera Teskedsgumman och/eller Trolltider förresten?

Båda två har jag nämligen inte orkat se ännu då i synnerhet Teskedsgumman verkar ganska tråkig (Inte för att jag vet särskilt mycket mer än att hon blir liten som en tesked). Förvisso tyckte jag att Pelle Svanslös verkade tråkig innan jag såg den, och den visade sig vara underbar, så visst kan jag ha fel om Teskedsgumman och Trolltider  ;)

För övrigt så tror jag inte riktigt att Håkan Bråkan kan räknas som uppföljare till Sunes Jul.

Vad gäller Teskedsgumman så har jag för mig att 1976 års julkalender var en repris i färg medan orginalet från 1967 var i svartvitt.

Förresten, har några fler julkalendrar än följande släppts som tv-serie/biofilm efter kalendern med åtminstånde delvis samma skådisar?

Teskedsgumman (1967) - Teskedsgumman (1973, tv-serie)
Sunes Jul (1991) - Sunes Sommar (1993)
Pelle Svanslös (1997) - Pelle Svanslös och den stora skattjakten (2000)
Håkan Bråkan (2003) - Håkan Bråkan & Josef (2004, biofilm)
LasseMajas Dektektivbyrå (2006) - LasseMajas Dektektivbyrå - Kamelontens hämnd (2008)
Hotell Gyllene Knorren (2010) - Hotell Gyllene Knorren - Filmen (2011)

Har förresten den japanska serien med Teskedsgumman dubbats?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2012 kl. 00:36:53
Har förresten den japanska serien med Teskedsgumman dubbats?
Jag vet inte om det finns mer än en japansk serie, men om du syftar på den tecknade TV-serien Mrs. Pepper Pot/Spoon Oba-san, så har den dubbats till svenska. Den visades på FilmNet under 1990-talet i svenskdubbad form, som del av K-TV-blocket runt 1994 - 1995. Jag såg bara något enstaka avsnitt, så jag har tyvärr ingen aning om röster eller dubbningsbolag. Inte heller vet jag huruvida fler kanaler än FilmNet sänt serien.