Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ultra HD Blu-ray/4K Ultra HD

Startat av Marcusen, 11 mars 2023 kl. 20:24:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Jag är inte insatt i tekniken bakom fysisk media på disk men är inte dessa bara dubbel, trippel eller kvadrupel lagrade Blu-Ray skivor? Varför kan då vanliga Blu-Ray spelare inte spela upp de?

Lillefot

Nu är jag inte heller superinsatt i 4K-Blurays, men en anledning ser ut att vara att de använder en helt separat codec. Och den stöds inte av "vanliga" Bluray-spelare:
https://www.dvdfab.cn/resource/4k-media/can-you-play-4k-ultra-hd-blu-ray-on-a-blu-ray-player#anchor-01
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Anders M Olsson

Citat från: Marcusen skrivet 11 mars 2023 kl. 20:24:41Jag är inte insatt i tekniken bakom fysisk media på disk men är inte dessa bara dubbel, trippel eller kvadrupel lagrade Blu-Ray skivor? Varför kan då vanliga Blu-Ray spelare inte spela upp de?
Att bara läsa datat på skivan eller att kunna spela upp en film i Ultra HD (4K) är två helt olika saker.

Att läsa datat kräver bara väldigt små modifieringar. Det skulle t.o.m. kunna räcka med att bara uppgradera mjukvaran i spelaren. Det finns en del "vanliga" blu-rayläsare till datorer som faktiskt kan läsa datat på UHD-skivor fast det egentligen inte ska gå.

Men att spela upp en UHD-film kräver mera avancerad hårdvara - snabbare processor, mer minne, grafik för 4K och mjuk- och hårdvara som kan avkoda de nya kodningsalgoritmerna.

PatoskyeIII

Vilken spelare skulle ni rekommendera åt en UHD nybörjare?

Steffan Rudvall

Citat från: PatoskyeIII skrivet  3 december 2024 kl. 19:08:39Vilken spelare skulle ni rekommendera åt en UHD nybörjare?
Jag skulle rekommendera Panasonics spelare, jag hade tidigare en spelare från Sony men den hade ganska mycket problem med programvaran. Med min Panasonic spelare har jag dock inte märkt något sådant ännu jag tycker att den funkar väldigt bra överlag.