Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Startat av Lisa, 17 september 2009 kl. 23:31:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2023 kl. 21:53:58Jaså, hade den? Vad var det för förspel där, och finns det att se någonstans? Just Encanto är nämligen i stort sett den enda Disney-filmen jag inte sett på bio, då det var mitt under pandemin så att jag inte vågade gå...
Kortfilmen Långt från trädet visades som förspel jag tror att den finns på Disney+.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 april 2023 kl. 21:57:15Kortfilmen Långt från trädet visades som förspel jag tror att den finns på Disney+.
Mycket intressant. Av någon märklig anledning har Långt från trädet 27 olika ljudspår på Disney+, däribland på svenska, norska, danska och finska - men jag kan inte höra någon dialog överhuvudtaget, och alla ljudspåren låter identiska i mina öron. Möjligtvis kanske vissa läten inte ligger i M&E-spåret utan har dubbats i vissa länder, men jag är väldigt skeptisk till det; och det finns heller inga dubbcredits utsatta på Disney+...

Minns du om kortfilmen hade svensk bildversion på bio? Eller för all del om Encanto hade det?
(För på Disney+ har ingendera det)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2023 kl. 22:11:25Minns du om kortfilmen hade svensk bildversion på bio? Eller för all del om Encanto hade det?
(För på Disney+ har ingendera det)
Jag kan inte garantera att jag minns rätt men jag tror inte det.

Dessutom finns det ett inlägg som jag skrev från biosalongen som nämner kortfilmen vid originaltitel.

Jag visste inte att en kortfilm skulle visas och kände inte till den här kortfilmen överhuvudtaget så det får mig att tro att varken kortfilmen eller Encanto hade svensk bildversion.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 december 2021 kl. 12:41:25Sitter just nu i biosalongen, innan filmen vissa kortfilmen Far from Tree. Svensk text för hörselskadade finns...

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 april 2023 kl. 21:57:15Kortfilmen Långt från trädet visades som förspel jag tror att den finns på Disney+.
Den finns även som extramaterial på Encanto DVD- och Blu-rayutgåvor.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2023 kl. 21:44:54Jag ser också fram emot den, och trevligt att äntligen återuppta traditionen med förspel på bio; som ju var vanligt en gång i tiden men som inte förekommit alls på flertalet år...
Med förspel menar du då igenom tidigare Pixar filmer som blivit kortfilmer? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 17 april 2023 kl. 01:04:17Med förspel menar du då igenom tidigare Pixar filmer som blivit kortfilmer?
Med förspel menar jag kortfilmer som visas före huvudfilmen på bio, oavsett innehåll.

En gång i tiden var det alltså väldigt vanligt förekommande att det på bio visades en kortfilm innan själva långfilmen började, men det är tyvärr en tradition som nuförtiden nästan helt har försvunnit... :(

Det finns kanske en viss risk att ordet förspel (i den här betydelsen) inte längre är välkänt för de yngre generationerna; i så fall ber jag om ursäkt om jag var otydlig.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 april 2023 kl. 01:36:12Med förspel menar jag kortfilmer som visas före huvudfilmen på bio, oavsett innehåll.

En gång i tiden var det alltså väldigt vanligt förekommande att det på bio visades en kortfilm innan själva långfilmen började, men det är tyvärr en tradition som nuförtiden nästan helt har försvunnit... :(

Det finns kanske en viss risk att ordet förspel (i den här betydelsen) inte längre är välkänt för de yngre generationerna; i så fall ber jag om ursäkt om jag var otydlig.
Dessutom kan förspel tolkas sexuellt  ;)
Houba !

Lilla My

Förspel på bio låter otroligt mysigt  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 17 april 2023 kl. 13:38:47Dessutom kan förspel tolkas sexuellt  ;)
Jag är väl medveten om att det går att tolka så, därav att jag skrev "i den här betydelsen" i mitt förra inlägg - men kortfilmer som visas före huvudfilmen på bio heter officiellt förspel och kan därför inte gärna kallas något annat bara för att begreppet också har annan betydelse.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 april 2023 kl. 20:37:09Jag är väl medveten om att det går att tolka så, därav att jag skrev "i den här betydelsen" i mitt förra inlägg - men kortfilmer som visas före huvudfilmen på bio heter officiellt förspel och kan därför inte gärna kallas något annat bara för att begreppet också har annan betydelse.
Jag kallar dom för förefilm.

Det sa dom i Piff och Puff - Räddningspatrullen.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 17 april 2023 kl. 20:42:09Jag kallar dom för förefilm.

Ett bättre ord enligt min mening. Går inte att misstolka.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 17 april 2023 kl. 20:42:09Jag kallar dom för förefilm.

I långfilmen eller TV-serien? Om det är i serien, i vilket avsnitt?

Sa de verkligen "förefilm" med "e"? Det låter konstigt. Det borde i så fall vara förfilm, utan "e", för det är ett ord som finns och går att hitta i en del ordböcker, t.ex. SAOL.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 april 2023 kl. 07:33:57I
Sa de verkligen "förefilm" med "e"? Det låter konstigt. Det borde i så fall vara förfilm, utan "e", för det är ett ord som finns och går att hitta i en del ordböcker, t.ex. SAOL.
Jag stavde bara fel :-\

gstone

Dom sa förfilm alltså utan e.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 april 2023 kl. 07:33:57I långfilmen eller TV-serien? Om det är i serien, i vilket avsnitt?
I TV-serien.