Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Sven-Bertil Taube hade passat till följande karaktärer;

- Trötter & Magiska Spegeln = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Stromboli & Kusken Barker = Pinocchio

- Cirkusdirektören = Dumbo

- Bambis Pappa = Bambi

- Kungen = Askungen

- Valrossen = Alice i Underlandet

- Indianhövdingen = Peter Pan

- Boris = Lady och Lufsen

- Kung Hubert = Törnrosa

- Danny = De 101 Dalmatinerna

- Sir Hector = Svärdet i Stenen

- Överste Hathi & Akela = Djungelboken

- Billy Boss, Mjölkbilschauffören & Kocken = Aristocats

- Kung Richard & Krokodilen = Robin Hood

- Den Hornkrönte Kungen = Taran och Den Magiska Kitteln

- Råttigan = Mästerdetektiven Basil Mus

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Sven Wollter hade passat till följande karakrärer;

- Trötter = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Kapten = De 101 Dalmatinerna

- Akela = Djungelboken

- Moe = Resan Till Amerika

- Dr Mörk = Skönheten och Odjuret

- Herr Mullvad = Tummelisa

- Yar = Dinosaurier

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Ulf Brunnberg hade passat till följande karaktärer;

- Blyger = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Kråkan med halmhatt = Dumbo

- en av Piraterna = Peter Pan

- Sergeant Rapp = De 101 Dalmatinerna

- Flaps = Djungelboken

- Hit-Hat = Aristocats

- Dumdum = Robin Hood

- Kuggis = Ett Småkryps Liv

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Gunnel Fred hade passat till följande karaktärer;

- Blå Fen = Pinocchio

- Prissy = Dumbo

- Storasystern = Alice i Underlandet

- Mary Darling = Peter Pan

- Drottning Leah = Törnrosa

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2023 kl. 10:12:00Frågor;

- jag förmodar att du inspirerades av Snurre Sprätt i fallet med Roger Rabbit?

- i fallet med Prins John förmodar jag att du inspirerades av Elios förslag? (och i fallet med Hattmakaren av Kung Candy)

(jo förresten, jag tror även att han hade passat som Edgar också, dels av samma orsak som ovannämnda karaktärer och dels för att jag tycker att han är lite lik Wallace)

- i fallet med Lele Le Pew förmodar jag att du inspirerades av Lumiere? (det gjorde även jag i fallen med Louis och Jacquimo)

- av de två du nämner tror jag att Lafayette hade passat bäst, orsaken är George Lindsey som också gjorde Trigger (jag tänkte faktiskt ha med Lafayette men glömde honom)

- på samma sätt glömde jag även Bagheera vid Ingvar Kjellson, Sebastian Cabot som gör Bagheeras röst gör även Sir Hector

- i fallet med Oogie Boogie förmodar jag att orsaken är originalrösten som också gjorde King Gator i Änglahund

- vem är Lakitu?

- har Leif Andrée och Kapten haft samma originalröst som någon som på svenska spelats av Leif resp. Lars?

- hur kom du på Uggla (som jag förmodar åsyftas som Uggla i Nalle Puh), Jock (som jag förmodar åsyftas som Jock i Lady och Lufsen), Tant Näbbmus och Kajsa Anka i fallen med Johannes, Ulf, Gizela och Liza?

(på samma sätt passar jag också på att fråga, hur kom du på Annelie Berg Bhagavan som Kajsa Anka, Benke Skogholt som Skrattis, Olof Thunberg som Skrattis & Kaj, John Harryson som Rick Dicker, Bert-Åke Varg som Timothy Mus & Roquefort, Kalle Moraeus som Herr Stork?)

(jag förmodar att du tog Svartepetter hos Kenneth Milldoff då jag nämnde några karaktärer som haft samma originalröst som Petter i mitt inlägg?)

(apro på det, jag tror att Pernilla Wahlgren hade kunnat göra en bra Kajsa Anka)
1: Angående Roger Rabbit och Oogie Boogie: Ja. ;) Jag undrar även om Per Eggers kunde passa som Anden i Lampan, men jag tror dock mer på Dan Ekborg som Gatuförsäljaren, ju...

2: Precis. Alan Tudyk försöker ju att låta som Hattmakaren, så jag tycker att det vore ett riktigt uppenbarlig val. Jag ä' dock osäker på om vi kommer att ens se Disneys variant av Robin Hood igen efter alla dessa år, men då till exempel Alice i Underlandet kom tillbaka efter alla dessa år i Alice i Underlandsbageriet så vore det inte för omöjligt... Osäker på om en uppföljare skulle göras, men kanske en serie. I så fall så hoppas jag i hela fall att skurkarna spelas av: Anders Byström som Prins John, Ola Forssmed som Sir Väs, och antingen Peter Harryson eller Per Sandborgh som Sheriffen av Nottingham. Och Claes Månsson skulle kunna passa absolut som Edgar. ;)

3: Det var därför, ja. Då han har en Fransk röst...

4: Och detta var därför jag tänkte på honom. Dock så tycker jag att Jan har en mörk röst och tyckte att han kanske kunde passa som Napoleon mer? ??? ::)

5: Precis därför jag tänkte på honom, också.

6: Precis som Luigi så är han också en Mario karaktär. Jag inspirerades av en video som påstod att John Leguizamo (Sid från Ice Age) kunde passa som Lakitu om han var med i filmen som kom ut denna månaden. Dock så verkar det som att han (John) inte tyckte om filmen, så... :-\

7: Jag tyckte bara att Leif Andrée kunde göra en bra insats till Marty, och har en liten likhet med Anders Lundin. Men jo, Kaptenen från WALL-E spelas av Jeff Garlin på Engelska, som också gjorde rösten till Smulan från Toy Story 3, som Lars Dejert dubbade. :)

8: Självklart menade jag den ugglan och Jock. Tja, jag valde Uggla till Johannes Brost då han har ju dubbat Craig Ferguson i Draktränaren som Gape. Jag tyckte att Ulf Larsson kunde göra en bra insats till Jock. Om Sun Studio dubbade Brisby och Nimhs hemlighet så tror jag att Gizela Rasch vore det perfekta valet för Tant Näbbmus. Och jag tyckte bara att Liza Öhman kunde göra en bra insats till Kajsa. Jag håller också med dig om att Pernilla Wahlgren kunde göra en bra insats till Kajsa.

9: Jag tyckte bara att Annelie hade varit passande som Kajsa, också. Jag valde Benke Skogholt som Skrattis då både han och I-or delar en Engelsk röst. Av samma anledning som jag valde John Harryson som Rick Dicker, då han delar också samma röst som med Skrattis och I-or: Bud Luckey. Olof Thunberg har ju en mörk röst, så jag tyckte att han kunde passa som Skrattis, och som Kaj kom det bara ut genom huvudet... Jag tyckte bara att Bert-Åke Varg skulle klara sig att vara Timothy Mus och Roquefort. Och angående Kalle Moraeus som Herr Stork: Då du hade Glader som ett förslag så tyckte jag också att han kunde vara Herr Stork, då Hans Lindgren har dubbat båda av dom.

10: Nåja, jag bara tänkte på honom då Kenneth har en mörk röst och är som Sun Studios egna Gunnar Ernblad. Han kunde ju passa med tanke då Gunnar har ju varit Petter vid ett tillfälle, så...

Skokaka

Siw Malmkvist:
Prissy

Barbro "Lill-Babs" Svensson:
Fina

Gösta Prüzelius:
Prins John och Rickard Lejonhjärta

Åke Lagergren:
Prins John

Sven Lindberg:
Kaa

Börje Ahlstedt:
Valrossen och Snickaren samt Ostronen

Anja Schmidt:
Amelia Gabble

Peter Wanngren:
Luigi

Margreth Weivers:
Drottningen/Häxan

Iwa Boman:
Gnorga

Lill Lindfors:
Madame Mim

Suzanne Reuter:
Magdalena

Christina Schollin:
Musen Piper

Sven-Bertil Taube:
Papi från Kejsarens nya stil 2 - Kronks nya stil

Sven Wollter:
McLeach

Ulf Brunnberg:
Katten Tom

Gunnel Fred:
Lady

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 23 april 2023 kl. 16:12:271: Angående Roger Rabbit och Oogie Boogie: Ja. ;) Jag undrar även om Per Eggers kunde passa som Anden i Lampan, men jag tror dock mer på Dan Ekborg som Gatuförsäljaren, ju...

2: Precis. Alan Tudyk försöker ju att låta som Hattmakaren, så jag tycker att det vore ett riktigt uppenbarlig val. Jag ä' dock osäker på om vi kommer att ens se Disneys variant av Robin Hood igen efter alla dessa år, men då till exempel Alice i Underlandet kom tillbaka efter alla dessa år i Alice i Underlandsbageriet så vore det inte för omöjligt... Osäker på om en uppföljare skulle göras, men kanske en serie. I så fall så hoppas jag i hela fall att skurkarna spelas av: Anders Byström som Prins John, Ola Forssmed som Sir Väs, och antingen Peter Harryson eller Per Sandborgh som Sheriffen av Nottingham. Och Claes Månsson skulle kunna passa absolut som Edgar. ;)

4: Och detta var därför jag tänkte på honom. Dock så tycker jag att Jan har en mörk röst och tyckte att han kanske kunde passa som Napoleon mer? ??? ::)

6: Precis som Luigi så är han också en Mario karaktär. Jag inspirerades av en video som påstod att John Leguizamo (Sid från Ice Age) kunde passa som Lakitu om han var med i filmen som kom ut denna månaden. Dock så verkar det som att han (John) inte tyckte om filmen, så... :-\

7: Jag tyckte bara att Leif Andrée kunde göra en bra insats till Marty, och har en liten likhet med Anders Lundin. Men jo, Kaptenen från WALL-E spelas av Jeff Garlin på Engelska, som också gjorde rösten till Smulan från Toy Story 3, som Lars Dejert dubbade. :)

8: Självklart menade jag den ugglan och Jock. Tja, jag valde Uggla till Johannes Brost då han har ju dubbat Craig Ferguson i Draktränaren som Gape. Jag tyckte att Ulf Larsson kunde göra en bra insats till Jock. Om Sun Studio dubbade Brisby och Nimhs hemlighet så tror jag att Gizela Rasch vore det perfekta valet för Tant Näbbmus. Och jag tyckte bara att Liza Öhman kunde göra en bra insats till Kajsa. Jag håller också med dig om att Pernilla Wahlgren kunde göra en bra insats till Kajsa.

9: Jag tyckte bara att Annelie hade varit passande som Kajsa, också. Jag valde Benke Skogholt som Skrattis då både han och I-or delar en Engelsk röst. Av samma anledning som jag valde John Harryson som Rick Dicker, då han delar också samma röst som med Skrattis och I-or: Bud Luckey. Olof Thunberg har ju en mörk röst, så jag tyckte att han kunde passa som Skrattis, och som Kaj kom det bara ut genom huvudet... Jag tyckte bara att Bert-Åke Varg skulle klara sig att vara Timothy Mus och Roquefort. Och angående Kalle Moraeus som Herr Stork: Då du hade Glader som ett förslag så tyckte jag också att han kunde vara Herr Stork, då Hans Lindgren har dubbat båda av dom.

10: Nåja, jag bara tänkte på honom då Kenneth har en mörk röst och är som Sun Studios egna Gunnar Ernblad. Han kunde ju passa med tanke då Gunnar har ju varit Petter vid ett tillfälle, så...
Vid fallet med dom mindre populär och eller framgångsrika Disney filmer är nog chansen mindre att någon slags frösättning görs.

Robin Hood må bara extremt om tyckte i Sverige. Men jag vet inte hur fallet är i övriga världen.

Dock hörde jag någon säga att det är den filmen folk tänker på när man tänker på Robin Hood ;)

Så man vet aldrig den kanske är populärare än vad man tror.

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 april 2023 kl. 19:28:35Vid fallet med dom mindre populär och eller framgångsrika Disney filmer är nog chansen mindre att någon slags frösättning görs.

Robin Hood må bara extremt om tyckte i Sverige. Men jag vet inte hur fallet är i övriga världen.

Dock hörde jag någon säga att det är den filmen folk tänker på när man tänker på Robin Hood ;)

Så man vet aldrig den kanske är populärare än vad man tror.

Robin Hood är inte "opopulär", då den filmen fått "cult following" (i likhet med många andra Disney-filmer).

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 april 2023 kl. 17:45:56Siw Malmkvist:
Prissy

Barbro "Lill-Babs" Svensson:
Fina

Gösta Prüzelius:
Prins John och Rickard Lejonhjärta

Åke Lagergren:
Prins John

Sven Lindberg:
Kaa

Börje Ahlstedt:
Valrossen och Snickaren samt Ostronen

Anja Schmidt:
Amelia Gabble

Peter Wanngren:
Luigi

Margreth Weivers:
Drottningen/Häxan

Iwa Boman:
Gnorga

Lill Lindfors:
Madame Mim

Suzanne Reuter:
Magdalena

Christina Schollin:
Musen Piper

Sven-Bertil Taube:
Papi från Kejsarens nya stil 2 - Kronks nya stil

Sven Wollter:
McLeach

Ulf Brunnberg:
Katten Tom

Gunnel Fred:
Lady

Fråga: varifrån kommer dina tankar om Prissy, Fina och Madame Mim?

I fallet med Gösta Prüzelius så förmodar jag att du inspirerades av Bagheera?

När det gäller Åke Lagergren så förmodar jag att det är för att jag tog med Kung Richard i mitt inlägg? Förresten så har jag för mig att även jag kom på det förut, likaså med Edgar som jag också tror hade passat.

(apro på det: tidigare hade du tagit med Prins John och George Darling i ditt inlägg med Johan Hedenberg, jag förmodar att det beror på att jag hade med Kung Richard och Kapten Krok i mitt inlägg och att Peter Ustinov resp. Hans Conried gör dessa karaktärer, förresten, Johan Hedenberg som Kapten Krok är inspirerat av dig)

I fallet med Sven Lindberg så förmodar jag att du inspirerades av Sir Väs?

I fallet med Börje Ahlstedt så tror jag det beror på att jag hade med Tweedle Dee & Tweedle Dum i mitt inlägg och att J. Pat O'Malley gör alla dessa karaktärer?

Jag förmodar att du inspirerades av Hjärter Dam när du kom på Gnorga?

(på tal om det, jag tror att Fredde Granberg hade passat som Stanley, likaså också Jeremy, Tiger (Resan Till Amerika), Fagin och Itchy, sen har dessa aldrig spelats av Don DeLouise men jag tror att Granberg även hade passat som Canticler, Jacquimo, Rocko och Devon)

Jag antar att du tog Magdalena då hon i original spelas av Barbara Luddy som också är Lady, Kängu och "Lilla Syster" och Suzanne har spelat Lady och jag hade med henne som Kängu och "Lilla Syster"? Även om jag är osäker på om just Ladys stämma hade passat Magdalena så tror jag att Suzanne hade kunnat förställa rösten som Barbara Luddy gjorde.

När du säger "Musen Piper" så förutsätter jag att du syftar på karaktären i Rock-A-Doodle? (bara för att dubbelkolla) Varifrån kom du på den idén?

Jag ser att du haft med både Torsten Wahlund hos Rourke och Sven-Bertil Taube hos Papi, och då är min fråga: har dessa karaktärer haft samma originalröst?

(det påminner mig, jag kom på en karaktär hos Sven-Bertil Taube som jag glömde nämna, nämligen Tony)

(jo förresten, jag kom på en karaktär hos Sven Wollter som jag glömde nämna, nämligen Amfitryon ur Herkules)

Jag förmodar att du tog Tom då Richard Kind är karaktären i original och han har även gjort rösten till Smolk?

Jag förmodar att du tog Lady då Gunnel Fred spelat Kängu?

Förresten, varifrån kommer din inspiration med Luigi hos Peter Wanngren?

(Jag ska villigt erkänna att Peter Wanngren var en av de svårare att komma på så många karaktärer till för mig, även om han ofta varit bra i filmer och serier så har han varit mindre lyckad de flesta gånger han hoppat in i musiksagor)

Disneyfantasten

Leif Liljeroth hade passat till följande karaktärer;

- Trötter och Magiska Spegeln = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Kapten = De 101 Dalmatinerna

- Shere Khan och Akela = Djungelboken

- Sykes = Oliver och Gänget

- Ebenezer Scrooge = Mupparnas Julsaga

- Herr Mullvad = Tummelisa

- Pingvinen med randig mössa = Pingvinen och Lyckostenen

- Frollo = Ringaren i Notre Dame

- Amfitryon = Herkules

- John Silver = Skattkammarplaneten

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Eva-Britt Strandberg hade passat till följande karaktärer;

- Gudmodern = Askungen

- Hjärter Dam = Alice i Underlandet

- Indiankvinnan = Peter Pan

- Tant Sara = Lady och Lufsen

- Flora = Törnrosa

- Winifred = Djungelboken

- Gnorga = Trollet i Parken

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2023 kl. 20:48:31Fråga: varifrån kommer dina tankar om Prissy, Fina och Madame Mim?

I fallet med Gösta Prüzelius så förmodar jag att du inspirerades av Bagheera?

När det gäller Åke Lagergren så förmodar jag att det är för att jag tog med Kung Richard i mitt inlägg? Förresten så har jag för mig att även jag kom på det förut, likaså med Edgar som jag också tror hade passat.

(apro på det: tidigare hade du tagit med Prins John och George Darling i ditt inlägg med Johan Hedenberg, jag förmodar att det beror på att jag hade med Kung Richard och Kapten Krok i mitt inlägg och att Peter Ustinov resp. Hans Conried gör dessa karaktärer, förresten, Johan Hedenberg som Kapten Krok är inspirerat av dig)

I fallet med Sven Lindberg så förmodar jag att du inspirerades av Sir Väs?

I fallet med Börje Ahlstedt så tror jag det beror på att jag hade med Tweedle Dee & Tweedle Dum i mitt inlägg och att J. Pat O'Malley gör alla dessa karaktärer?

Jag förmodar att du inspirerades av Hjärter Dam när du kom på Gnorga?

(på tal om det, jag tror att Fredde Granberg hade passat som Stanley, likaså också Jeremy, Tiger (Resan Till Amerika), Fagin och Itchy, sen har dessa aldrig spelats av Don DeLouise men jag tror att Granberg även hade passat som Canticler, Jacquimo, Rocko och Devon)

Jag antar att du tog Magdalena då hon i original spelas av Barbara Luddy som också är Lady, Kängu och "Lilla Syster" och Suzanne har spelat Lady och jag hade med henne som Kängu och "Lilla Syster"? Även om jag är osäker på om just Ladys stämma hade passat Magdalena så tror jag att Suzanne hade kunnat förställa rösten som Barbara Luddy gjorde.

När du säger "Musen Piper" så förutsätter jag att du syftar på karaktären i Rock-A-Doodle? (bara för att dubbelkolla) Varifrån kom du på den idén?

Jag ser att du haft med både Torsten Wahlund hos Rourke och Sven-Bertil Taube hos Papi, och då är min fråga: har dessa karaktärer haft samma originalröst?

(det påminner mig, jag kom på en karaktär hos Sven-Bertil Taube som jag glömde nämna, nämligen Tony)

(jo förresten, jag kom på en karaktär hos Sven Wollter som jag glömde nämna, nämligen Amfitryon ur Herkules)

Jag förmodar att du tog Tom då Richard Kind är karaktären i original och han har även gjort rösten till Smolk?

Jag förmodar att du tog Lady då Gunnel Fred spelat Kängu?

Förresten, varifrån kommer din inspiration med Luigi hos Peter Wanngren?

(Jag ska villigt erkänna att Peter Wanngren var en av de svårare att komma på så många karaktärer till för mig, även om han ofta varit bra i filmer och serier så har han varit mindre lyckad de flesta gånger han hoppat in i musiksagor)

Jo förresten, hur kom du på Margreth Weivers som Drottningen?

Disneyfantasten

Ewa Fröling hade passat till följande karaktärer;

- Drottningen/Häxan = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Catty = Dumbo

- Maleficent = Törnrosa

- Cruella De Vil = De 101 Dalmatinerna

- Frou-Frou = Aristocats

- Orddu = Taran och Den Magiska Kitteln

- Barservitrisen = Mästerdetektiven Basil Mus

- Fröken Åkermus = Tummelisa

- Shenzi = Lejonkungen

- en av Ödesgudinnorna = Herkules

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Jonas Bergström hade passat till följande karaktärer;

- Prins Florian = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Prälliga Kråkan = Dumbo

- Prins Charming = Askungen

- Pongo = De 101 Dalmatinerna

- Micke som vuxen = Micke och Molle

- Justin = Brisby och NIMHs Hemlighet

- en av Råttigans underhuggare = Mästerdetektiven Basil Mus

- Prins Erik = Den Lilla Sjöjungfrun

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 april 2023 kl. 16:12:271: Angående Roger Rabbit och Oogie Boogie: Ja. ;) Jag undrar även om Per Eggers kunde passa som Anden i Lampan, men jag tror dock mer på Dan Ekborg som Gatuförsäljaren, ju...

6: Precis som Luigi så är han också en Mario karaktär. Jag inspirerades av en video som påstod att John Leguizamo (Sid från Ice Age) kunde passa som Lakitu om han var med i filmen som kom ut denna månaden. Dock så verkar det som att han (John) inte tyckte om filmen, så... :-\

Okej, tack för att du förklarar.

Jag tyckte att Jan Nygrens röst är ljusare än både Arne Källerud och John Harryson, å andra sidan stämmer Jans stämma någorlunda överens med Pat Buttram.