Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Olof Lundström:
Uggla från Nalle Puh

Jörgen Düberg:
Aladdin

Tommy Körberg:
Robin Hood

Åke Lindström:
Professor Screweyes

Carola Häggqvist:
Jasmine

Alexandra Rapaport:
Scarlet Overkill

Lakke Magnusson:
Ramone från Bilar

Hasse Aldredsson: (Men du menar väl Alfredson?)
Shere Khan

Tage Danielsson:
Dum-dum

Thomas Von Brömssen:
Kapten Kurre

Thomas Hellberg:
Dick Dastardly

Rolf Lydahl:
Svinpäls

Peter Jöback: (Men sa du inte att han är synonym som Aladdin och Stuart Little för dig?)
Milo James Thatch

Alice Babs:
Snövit

Birgitta Larsson:
Ariel

Maud Hansson:
Mor Mus

Björn Gustafson:
Tiger från Resan till Amerika

Birgitta Andersson:
Amelia Gabble

Kristina Adolphson:
Den onda fén/Maleficent

Filliw Lyckow:
Styvmodern

Gunilla Norling:
Hjärter Dam

Sten Carlberg:
Prins John och Kung Rickard Lejonhjärta

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 24 april 2023 kl. 23:23:31Olof Lundström:
Uggla från Nalle Puh

Jörgen Düberg:
Aladdin

Tommy Körberg:
Robin Hood

Åke Lindström:
Professor Screweyes

Carola Häggqvist:
Jasmine

Alexandra Rapaport:
Scarlet Overkill

Lakke Magnusson:
Ramone från Bilar

Hasse Aldredsson: (Men du menar väl Alfredson?)
Shere Khan

Tage Danielsson:
Dum-dum

Thomas Von Brömssen:
Kapten Kurre

Thomas Hellberg:
Dick Dastardly

Rolf Lydahl:
Svinpäls

Peter Jöback: (Men sa du inte att han är synonym som Aladdin och Stuart Little för dig?)
Milo James Thatch

Alice Babs:
Snövit

Birgitta Larsson:
Ariel

Maud Hansson:
Mor Mus

Björn Gustafson:
Tiger från Resan till Amerika

Birgitta Andersson:
Amelia Gabble

Kristina Adolphson:
Den onda fén/Maleficent

Filliw Lyckow:
Styvmodern

Gunilla Norling:
Hjärter Dam

Sten Carlberg:
Prins John och Kung Rickard Lejonhjärta

Frågor;

- hur kom du på Uggla hos Olof Lundström, Aladdin hos Jörgen Düberg, Professor Screweyes hos Åke Lindström, Jasmine hos Carola, Scarlett Overkill hos Alexandra Rapaport, Shere Khan hos Hasse Alfredson, Thomas Von Brömssen hos Kapten Kurre, Dick Dastardly hos Thomas Hellberg, Svinpäls hos Rolf Lydahl, Hjärter Dam hos Gunilla Norling och Prins John och Kung Richard hos Sten Carlberg?

- jag förmodar att du inspirerades av Micke i fallet med Robin Hood? (det gjorde även jag i fallet med prinsarna jag nämnde)

- jag antar att du tog Ramone då Cheech Marin också gjorde Stump i Ferngully? (det gjorde även jag i fallet med Tito och Banzai)

- när det gäller Milo, så tror jag det är för att Linus Wahlgren spelat Aladdin i spelet Nasiras Hämnd?

(och ja, jag vet att jag sagt det tidigare, men jag fick inspiration efter att jag fått veta att han var påtänkt som både Cornelius och Dimitri)

- jag förmodar att du i Snövits fall inspirerades av Askungen då båda dubbades av Tatiana Angelini i originaldubbningarna? (anledningen till att jag kom på Mary Poppins var för att det var inspirerat av forumsmedlemmen Eriksson som gjort en egen eventuell 1960-talsdubbning)

- i fallet med Ariel så förmodar jag att det är för att jag hade med Tummelisa i mitt inlägg och båda görs av Jodi Benson? (jag ska villigt erkänna att både Vixey, Snövit och Tummelisa är inspirerade av dokument från Oscar Isaksson, då Birgitta Larsson testade för dessa tre roller)

- i Mor Mus fall så tror jag att det är p.g.a. Barbara Luddy återigen? (det gjorde även jag med Mor Kanin i samma film)

- i fallet med Birgitta Andersson så förutsätter jag att det är för att Carole Shelley också är Lady Kluck? (det var även därför jag hade med Lady Kluck hos Meta Velander)

(när det gäller Stormamma så var det för att jag tycker att Birgit Carlstén låter som Birgitta Andersson, i fallet med Farmor Anka och Madame Mim så är det inspiration från Eriksson)

(och just det, jag har ett tillägg till Johannes Brost som jag glömde nämna, nämligen Von Pluring återigen inspirerat från Eriksson, samt ett tillägg till Leif Andrée som jag glömde nämna, nämligen Ben från Pocahontas då rösten är detsamma som Kung Fergus)

- slutligen så beror det i Maleficent och Lady Tremaines fall av Eleanor Audley?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 april 2023 kl. 23:52:42Frågor;

- hur kom du på Uggla hos Olof Lundström, Aladdin hos Jörgen Düberg, Professor Screweyes hos Åke Lindström, Jasmine hos Carola, Scarlett Overkill hos Alexandra Rapaport, Shere Khan hos Hasse Alfredson, Thomas Von Brömssen hos Kapten Kurre, Dick Dastardly hos Thomas Hellberg, Svinpäls hos Rolf Lydahl, Hjärter Dam hos Gunilla Norling och Prins John och Kung Richard hos Sten Carlberg?

- jag förmodar att du inspirerades av Micke i fallet med Robin Hood? (det gjorde även jag i fallet med prinsarna jag nämnde)

- jag antar att du tog Ramone då Cheech Marin också gjorde Stump i Ferngully? (det gjorde även jag i fallet med Tito och Banzai)

- när det gäller Milo, så tror jag det är för att Linus Wahlgren spelat Aladdin i spelet Nasiras Hämnd?

(och ja, jag vet att jag sagt det tidigare, men jag fick inspiration efter att jag fått veta att han var påtänkt som både Cornelius och Dimitri)

- jag förmodar att du i Snövits fall inspirerades av Askungen då båda dubbades av Tatiana Angelini i originaldubbningarna? (anledningen till att jag kom på Mary Poppins var för att det var inspirerat av forumsmedlemmen Eriksson som gjort en egen eventuell 1960-talsdubbning)

- i fallet med Ariel så förmodar jag att det är för att jag hade med Tummelisa i mitt inlägg och båda görs av Jodi Benson? (jag ska villigt erkänna att både Vixey, Snövit och Tummelisa är inspirerade av dokument från Oscar Isaksson, då Birgitta Larsson testade för dessa tre roller)

- i Mor Mus fall så tror jag att det är p.g.a. Barbara Luddy återigen? (det gjorde även jag med Mor Kanin i samma film)

- i fallet med Birgitta Andersson så förutsätter jag att det är för att Carole Shelley också är Lady Kluck? (det var även därför jag hade med Lady Kluck hos Meta Velander)

(när det gäller Stormamma så var det för att jag tycker att Birgit Carlstén låter som Birgitta Andersson, i fallet med Farmor Anka och Madame Mim så är det inspiration från Eriksson)

(och just det, jag har ett tillägg till Johannes Brost som jag glömde nämna, nämligen Von Pluring återigen inspirerat från Eriksson, samt ett tillägg till Leif Andrée som jag glömde nämna, nämligen Ben från Pocahontas då rösten är detsamma som Kung Fergus)

- slutligen så beror det i Maleficent och Lady Tremaines fall av Eleanor Audley?

Och just det, om Tage är Dumdum så kanske Hasse kan vara Trigger? (och båda var iallafall i livet när filmen släpptes)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 april 2023 kl. 23:52:42Frågor;

1: Hal Smith var ju en av Ugglas Engelska röster, och Olof Lundström dubbade Hal Smith som Vattenråttan i Musse Piggs julsaga. Och då du har valt olika prinsar som Jörgen och att han dubbade Prins Erik så tyckte jag att han kunde vara Aladdin, han också. Både Kung Triton och Professor Screweyes spelades av Kenneth Mars, så jag antar att det skulle funka om de också hade samma röst på Svenska? Jag tänkte på att du hade Odette som ett förslag hos Carola, och Liz Callaway som gjorde Odettes sångröst var även Jasmines sångröst i de två uppföljarna. Jag tänkte på att du hade Miriam som ett förslag hos Alexandra, och Sandra Bullock som gjorde hennes röst var även Scarlett Overkill. Jag tänkte på att du hade Butter som ett förslag hos Hasse, och, ja, Olof Thunberg dubbade ju både honom och Shere Khan... Jag tänkte på att du hade Glader som ett förslag hos Thomas, och Hans Lindgren var ju både honom och Kapten Kurre. Dick Dastardly i den här rollen eftersom Paul Winchell gjorde faktiskt rösterna till honom, Tiger, Shun-Gon och Bombom. Han var även Gargamel, men om Thomas har dubbat honom kan ha hänt, men jag vet bara att Steve Kratz och Rolf Lydahl har dubbat honom i hela fall. Ironiskt nog så har både av dessa även dubbat Tiger, så... På tal om Rolf Lydahl... Jag valde Svinpäls hos Rolf Lydahl eftersom både han och Tiger spelas av Jim Cummings på Engelska. Faktum är att Jim använde samma typ av röst till båda karaktärerna. Både Hjärter Dam och Drottning Leah spelades av Verna Felton på Engelska (Som även var Flora) så det var därför. Och eftersom du hade Kung Stefan och Sir Hector som val hos Sten Carlberg så tänkte jag på PJ och Kung Rickard då Ingvar Kjellson dubbade alla av dom (Han var i hela fall Kung Stefan i den förra dubbningen).

2: Svar hos om jag tänkte på Micke hos Robin Hood, Stump, Tito, och Banzai hos Ramone, Tummelisa hos Ariel, Barbara Luddy hos Mor Mus, att Carole Shelley också är Lady Kluck, och att Maleficent och Lady Tremaine båda spelades av Eleanor Audley: Yup! :D

3: Angående Milo: Tja, jag tänkte mer på att Stuart Little och Milo båda spelades av Michael J. Fox på Engelska. Men eftersom Milo och Aladdin också delar en Svensk röst så borde det även funka. ;) (Jag ser dock hur du menar.)

4: Jag inspirerades mer av att Lizette Pålsson har dubbat både Snövit och Askungen, men av anledningen som du säger så borde det väl också funka, tycker jag.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 april 2023 kl. 23:53:44Och just det, om Tage är Dumdum så kanske Hasse kan vara Trigger? (och båda var iallafall i livet när filmen släpptes)
Tja, varför inte? ;) :D

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 25 april 2023 kl. 00:42:211: Hal Smith var ju en av Ugglas Engelska röster, och Olof Lundström dubbade Hal Smith som Vattenråttan i Musse Piggs julsaga. Och då du har valt olika prinsar som Jörgen och att han dubbade Prins Erik så tyckte jag att han kunde vara Aladdin, han också. Både Kung Triton och Professor Screweyes spelades av Kenneth Mars, så jag antar att det skulle funka om de också hade samma röst på Svenska? Jag tänkte på att du hade Odette som ett förslag hos Carola, och Liz Callaway som gjorde Odettes sångröst var även Jasmines sångröst i de två uppföljarna. Jag tänkte på att du hade Miriam som ett förslag hos Alexandra, och Sandra Bullock som gjorde hennes röst var även Scarlett Overkill. Jag tänkte på att du hade Butter som ett förslag hos Hasse, och, ja, Olof Thunberg dubbade ju både honom och Shere Khan... Jag tänkte på att du hade Glader som ett förslag hos Thomas, och Hans Lindgren var ju både honom och Kapten Kurre. Dick Dastardly i den här rollen eftersom Paul Winchell gjorde faktiskt rösterna till honom, Tiger, Shun-Gon och Bombom. Han var även Gargamel, men om Thomas har dubbat honom kan ha hänt, men jag vet bara att Steve Kratz och Rolf Lydahl har dubbat honom i hela fall. Ironiskt nog så har både av dessa även dubbat Tiger, så... På tal om Rolf Lydahl... Jag valde Svinpäls hos Rolf Lydahl eftersom både han och Tiger spelas av Jim Cummings på Engelska. Faktum är att Jim använde samma typ av röst till båda karaktärerna. Både Hjärter Dam och Drottning Leah spelades av Verna Felton på Engelska (Som även var Flora) så det var därför. Och eftersom du hade Kung Stefan och Sir Hector som val hos Sten Carlberg så tänkte jag på PJ och Kung Rickard då Ingvar Kjellson dubbade alla av dom (Han var i hela fall Kung Stefan i den förra dubbningen).

2: Svar hos om jag tänkte på Micke hos Robin Hood, Stump, Tito, och Banzai hos Ramone, Tummelisa hos Ariel, Barbara Luddy hos Mor Mus, att Carole Shelley också är Lady Kluck, och att Maleficent och Lady Tremaine båda spelades av Eleanor Audley: Yup! :D

3: Angående Milo: Tja, jag tänkte mer på att Stuart Little och Milo båda spelades av Michael J. Fox på Engelska. Men eftersom Milo och Aladdin också delar en Svensk röst så borde det även funka. ;) (Jag ser dock hur du menar.)

4: Jag inspirerades mer av att Lizette Pålsson har dubbat både Snövit och Askungen, men av anledningen som du säger så borde det väl också funka, tycker jag.

Det där med Butter, det är inspiration av Oscar Isakssons anteckningar, samma med Olof Lundström som Trötter.

Att jag hade med Devon & Cornwall hos Hasse & Tagge är inspiration från Ett Gott Snack: https://m.youtube.com/watch?v=op9IiGNr2ak&pp=ygUcTWlrYWVsIHJvdXDDqSBldHQgZ290dCBzbmFjaw%3D%3D

Där nämner Mikael att Hasse & Tage var första tanken, men det gick inte för Tage var död, han nämner även att Magnus & Brasse också var andrahandsval, men där valde Brasse att hoppa av för han hade några personliga problem och kunde inte hitta orken vid tiden, och då valde Magnus att också hoppa av.

Jaså, det var mer än jag visste, men jag tänkte iallafall på Kenneth Mars när jag hade med Kung Colbert.

Och just det, jag glömde nämna, att du hade med Tiger hos Björn Gustafsson beror på Dom DeLouise och Bull ur Pelle Svanslös 1981?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 april 2023 kl. 08:35:17Det där med Butter, det är inspiration av Oscar Isakssons anteckningar, samma med Olof Lundström som Trötter.

Att jag hade med Devon & Cornwall hos Hasse & Tagge är inspiration från Ett Gott Snack: https://m.youtube.com/watch?v=op9IiGNr2ak&pp=ygUcTWlrYWVsIHJvdXDDqSBldHQgZ290dCBzbmFjaw%3D%3D

Där nämner Mikael att Hasse & Tage var första tanken, men det gick inte för Tage var död, han nämner även att Magnus & Brasse också var andrahandsval, men där valde Brasse att hoppa av för han hade några personliga problem och kunde inte hitta orken vid tiden, och då valde Magnus att också hoppa av.

Jaså, det var mer än jag visste, men jag tänkte iallafall på Kenneth Mars när jag hade med Kung Colbert.

Och just det, jag glömde nämna, att du hade med Tiger hos Björn Gustafsson beror på Dom DeLouise och Bull ur Pelle Svanslös 1981?
Du har rätt angående det sista. Ironiskt nog så är båda katter, och jag tyckte att Björn kunde göra en bra tolkning för Tiger då Dom DeLuise dubbade Bull.

Disneyfantasten

Monica Nordqvist hade passat till följande karaktärer;

>Storasystern = Alice i Underlandet

>Mary Darling = Peter Pan

>Matte = Lady och Lufsen

>Nora = Peter och Draken Elliot

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Max Von Sydow hade passat till följande karaktärer;

- Magiska Spegeln = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Bambis Pappa = Bambi

- Indianhövdingen = Peter Pan

- Kapten = De 101 Dalmatinerna

- Akela = Djungelboken

- Krokodilen = Robin Hood

- Berättaren = Skönheten och Odjuret

- Hexxus = Ferngully Den Sista Regnskogen

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Leppe Sundevall hade passat till följande karaktärer;

- Björnen Louis = Bernard och Bianca (plockades ur filmen)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Arne Källerud hade passat till följande karaktärer;

- Kung Lejon = Sängknoppar och Kvastskaft

- Sköldpaddan = Bernard och Bianca

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Mille Schmidt hade passat till följande karaktärer;

- en av Piraterna = Peter Pan

- Mr Dawes Jr = Mary Poppins

Några fler förslag?

Disneyfantasten