Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 maj 2023 kl. 10:09:07Jag kan iallafall säga att Mikaela är bra som till exempel Alana, Silverdagg, EVA (från WALL-E), Tryffelina Kolaström, Abigail Callaghan, Fru-Fru, Dharma Armadillo, Mia, Knaster, Grotta, Prinsessan Zoey, Anki (ur DuckTales), Karmi, Ursula (ur Nickelodeon's Djungel George), pingvinen Summer, Cora, med flera.

Vad beträffar Anna Isbäck så kan jag säga att hon är bra som till exempel Namaari, Jasiri, Twiga, Swala, Rakel, Ona, Prinsessan Evy, Lani, Vinter, Kari, med flera.
Du får nog påmina mig om från vilka serier/filmer visa av dom är ;)

Jag kommer inte ihåg alla ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 maj 2023 kl. 09:49:29Jag tycker inte heller att filmen har en dålig svensk dubbning, dels passar de flesta röster i sina roller (och i mina ögon/öron är A och O för en röst-prestation att den känns naturlig för karaktären) och dels återkom samtliga röster från förra filmen till sina roller.

Jag kan iallafall säga att jag är nöjd med rösterna till Askungen, Törnrosa, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana i den filmen.  :)

Även jag tycker att jättemånga svenska dubbningar överlag är bra, både hos Disney och hos andra företag.
Jag försöker, men det KAN hända att jag ibland drabbas av återfall.

Och jag håller med om att bra översättning inte alltid handlar om att vara så nära originalet som möjligt, men det finns ju alltid gränser.

Jag håller med om att Sanna Martin sjunger mycket bra, hon hade säkert kunnat sjunga ett lika bra resultat på engelska. (i 1989-års omdubbning av Lady och Lufsen så sjungs sången i början på engelska men är nyinspelad)

Du ska absolut inte tro att jag är omöjlig.  ;) (även om jag ibland kan ha starka åsikter)
Fast det gällde ju mest Giselle där jag ännu inte har hört henne...

Som Snövit, Mulan och Jasmine har jag hört henne så där kan jag mer rättvist uttala mig, och så har jag också förklarat varför jag tycker som jag gör, och jag har också skrivit "med all respekt för" i mitt inlägg i denna tråd.
Förlåt om jag lät otrevlig :-\

Jag kan också tycka strakt om saker ibland ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2023 kl. 09:53:51Inte för barn, då det nog hade upplevts märkligt om en sång de bara hört på svenska (med 1996 års sångtexter) plötsligt skulle framföras på ett främmande språk. Det skulle ge samma surrealistiska känsla som när vi vuxna plötsligt hör covers på främmande språk av kända låtar...

Det är som sagt ingen musikal där sångerna för handlingen framåt, så det vore en helt annan femma om det gäller nya sånger som barnen aldrig hört förut - då hade det fungerat betydligt bättre med engelskspråkiga sånger än vid sånger som alla redan känner till.
Fast som   Disneyfantasten en del filmer dubbar bara dialog och inte sångerna som Askungen(2021),Disney channel filmerna och Sneakerella ;)

Säkert andra som jag inte tänker på också.

Och i visa enstaka fal låter dom svenska skåsperna sjunga om sångerna i en dubbning med ändå ha kvar på engelska.

Sen sak som jag tycker borde prövas mer ofta :D

Dom flesta röstskåfspelare i sverige är bra sångar , en del är väldigt bra sångar.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2023 kl. 13:37:52Förlåt om jag lät otrevlig :-\

Jag kan också tycka strakt om saker ibland ;)
Du är förlåten.

Och tack för att du förklarar.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2023 kl. 13:35:29Du får nog påmina mig om från vilka serier/filmer visa av dom är ;)

Jag kommer inte ihåg alla ;)
Alana är en av Ariels systrar och Mikaela spelar Alana i Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel.

Silverdagg är en vattenälva i Tingeling-filmerna och Mikaela spelar rollen i alla filmerna utom de två första där det är Anna Johnson som spelar henne.

Tryffelina Kolaström är en karaktär ur Röjar-Ralf.

Abigail Callaghan är med i Big Hero 6.

Fru-Fru och Dharma Armadillo är med i Zootropolis.

Mia, Knaster, Grotta, Prinsessan Zoey och Cora är med i Sofia Den Första.

Karmi är med i Big Hero 6 TV-serien.

Summer är med i Mini-Mupparna.

Namaari är med i Raya och Den Sista Draken.

Jasiri, Twiga och Swala är med i Lejonvakten.

Rakel, Ona, Prinsessan Evy, Lani, Vinter och Kari är med i Sofia Den Första.

Hoppas att det var till någon hjälp.  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 maj 2023 kl. 14:24:33Alana är en av Ariels systrar och Mikaela spelar Alana i Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel.

Silverdagg är en vattenälva i Tingeling-filmerna och Mikaela spelar rollen i alla filmerna utom de två första där det är Anna Johnson som spelar henne.

Tryffelina Kolaström är en karaktär ur Röjar-Ralf.

Abigail Callaghan är med i Big Hero 6.

Fru-Fru och Dharma Armadillo är med i Zootropolis.

Mia, Knaster, Grotta, Prinsessan Zoey och Cora är med i Sofia Den Första.

Karmi är med i Big Hero 6 TV-serien.

Summer är med i Mini-Mupparna.

Namaari är med i Raya och Den Sista Draken.

Jasiri, Twiga och Swala är med i Lejonvakten.

Rakel, Ona, Prinsessan Evy, Lani, Vinter och Kari är med i Sofia Den Första.

Hoppas att det var till någon hjälp.  :)
Tack så mycket.

Dom flesta kom jag ihåg när du väl sa det.

gstone

Tror ni att Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem kommer dubbas ?

gstone

Har någon sett MY LITTLE PONY - THE MOVIE ?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 december 2022 kl. 15:32:47Det finns sidor som har info om franska respektive italienska Disney-utgåvor;

(som jag brukar besöka då och då)

Franska;

- https://vhs.fandom.com/fr/wiki/Liste_des_titres_%C3%A9dit%C3%A9s_par_Walt_Disney_Home_Video_(France)

- https://vhs.fandom.com/fr/wiki/Walt_Disney_Home_Entertainment_(France)

Italienska: https://disneytapesandmore.altervista.org

Då är min fråga: finns det några sidor som har info/historia om Spanska, Portugisiska, Belgiska, Tyska, Holländska, Danska, Norska respektive Finska Disney-utgåvor?
Nu har jag även hittat Belgiska på samma sida som Franska;

https://vhs.fandom.com/fr/wiki/Walt_Disney_Home_Video_(Belgique)

https://vhs.fandom.com/fr/wiki/Walt_Disney_Home_Entertainment_(Belgique)

gstone

gstone

Har Disneyfantasten sett Lorax ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 20 maj 2023 kl. 07:22:07Har Disneyfantasten sett Lorax ?

Det var flera år sedan och jag minns att jag tyckte den var bra.

gstone

Är musikalen Cabaret jätte  populär i Sverige ?

Det känns som den satt upp väldigt mycket det här landet  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 maj 2023 kl. 20:13:23Är musikalen Cabaret jätte  populär i Sverige ?

Det känns som den satt upp väldigt mycket det här landet  :)
Exakt hur populär den är vet jag inte, men det är i alla fall en av fåtalet musikaler som jag kunnat se live - den sattes upp av Norrbottensteatern i Luleå för några år sedan, och då arrangerades bussresor från bl.a. Skellefteå till Luleå som jag nappade på. I Norrbottensteaterns uppsättning spelade för övrigt Roger Storm en av huvudrollerna, som vi ju alla har hört i sisådär en miljon dubbningar.

Jag vill minnas att de flesta föreställningar av Cabaret i Luleå blev i det närmaste fullsatta i deras största salong, men det här var ju några år sedan och sen dess har den mig veterligen inte satts upp igen i den norra halvan av landet.

gstone

Ska jag börja ogilla Disney för att dom ska göra en riktigt dålig sak ? :-X

Eller ska jag försätta att vara ett Disney fan.