Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Super Mario Bros. Filmen (Super Mario Bros, 2023)

Startat av TonyTonka, 23 april 2015 kl. 22:55:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Mario och hans universum var ju dessutom etablerade sedan tidigare det var ju inte Frost när den kom.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juni 2023 kl. 13:55:04Mario och hans universum var ju dessutom etablerade sedan tidigare det var ju inte Frost när den kom.
Precis, och som jag skrev i denna tråd idag;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11728.msg160069#msg160069

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2023 kl. 10:49:44Lite förvånansvärt att den blivit en sådan succé, inte minst som biopersonalen i Skellefteå säger att biobesöken fortfarande inte har återhämtat sig efter pandemin, utan är fortfarande generellt på en klart lägre nivå än 2019 och bakåt.

Men just Super Mario Bros. Filmen verkar vara ett undantag, som hur många som helst velat se - varenda föreställning i en veckas tid var helt fullsatt i Skellefteå (detta trots 3 - 4 visningar om dagen i två olika salonger), och när jag såg den efter drygt en vecka fanns bara enstaka hål i salongen.

Den stora skillnaden verkar vara att det här är en av ytterst få animerade filmer som även vuxna utan barn har velat se, sannolikt på grund av nostalgi kring TV-spelen - annars brukar ju de flesta vuxna resonera så att animerade filmer är "barnfilmer", och inget de kommer ämna till att se utan barn, men här verkar många ha gjort ett undantag. Faktum är att det här är nog i stort sett den enda animerade filmen någonsin där jag sett ganska många vuxna utan barn i biosalongen, något som annars (åtminstone här i Skellefteå) knappt förekommer alls - och då såg jag ändå den svenskdubbade föreställningen, så då kan man anta att det varit betydligt fler vuxna vid de textade originalversionerna...

När jag såg filmen här i Kungälv var det max 14 personer i salongen, inklusive mig och personen jag gick med. Men å andra sidan brukar de flesta skippa våran biograf och i stället åka till Göteborg när de ska på bio.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Regissörerna till den här filmen ska nu skriva en ny animerad Familjen Flinta långfilm.

Man kan ju tänka sig att den kan bli rätt bra.

Filmen kommer ha titeln Meet the Flintstones.

gstone

Jag skulle nig ändå definitivt säga att jag gillar Frost filmerna mer  :D

Men det är ju såklart en smak sak :D

gstone

Jag hade inget emot den här filmen  :)

Men jag skulle nog säga att ACROSS THE SPIDER-VERSE var mycket bättre  :D

MOA

Skokaka

Jag är orolig över att jag kanske aldrig får chansen att se filmen... :'(

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 juni 2023 kl. 00:11:27Jag är orolig över att jag kanske aldrig får chansen att se filmen... :'(

Säg aldrig aldrig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 14 juni 2023 kl. 00:11:27Jag är orolig över att jag kanske aldrig får chansen att se filmen... :'(
Varför det? Den finns redan att förboka på DVD och Blu-Ray på flera butiker (bland annat CDON), för ett preliminärt datum på den 21 augusti, så vi vet att den kommer att släppas fysiskt:
https://cdon.se/film/super-mario-bros-filmen-blu-ray-c107333018026995

199 kr är kanske i saftigaste laget, men förbokar man två filmer landar det på 150 kr per film vilket är ett klart bättre pris - och annars kan man ju vänta lite tills priset gissningsvis går ner.

Och har man inte någon DVD/Blu-Ray-spelare lär filmen förstås också att släppas som digital hyr- och köpfilm på alla möjliga tjänster (SF Anytime, iTunes, Viaplay, m.fl.). Och slutligen lär det väl också bara vara en tidsfråga innan filmen släpps på någon streamingtjänst; i så fall troligen SkyShowtime (som till 50% ägs av distributörens moderbolag). Det lär förmodligen dröja ett tag, men inom några månader efter DVD/Blu-Ray/VoD-releasen lär den väl dyka upp även via streaming.

Något av dessa tre alternativ bör väl ändå passa dig, oavsett omständigheter och plånbok...?
(Sen går ju Super Mario Bros. Filmen fortfarande på bio på ganska många orter, men jag förmodar att du inte vill lägga ner pengar på biobesök på den...?)

gstone

Är du fattig ?

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 14 juni 2023 kl. 00:53:35Är du fattig ?
Inte direkt, hoppas att den visas i hela fall på TV någon gång, då kanske...

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 14 juni 2023 kl. 20:28:47Inte direkt, hoppas att den visas i hela fall på TV någon gång, då kanske...
Jag förstår inte rikigt ???

Skokaka

Tro det eller ej, men nu så har jag faktiskt sett hela filmen! Och jag älskade det! ;D

Eftersom att jag ska prata om filmen så får jag bara varna er för spoilers innan ni fortsätter:

Spoiler
Animationen var mycket fint. Jag älskar hur figurerna ser ut som en blanding utav hur de ser ut i spelen och som Illumination figurer på samma gång. Nu måste jag också säga att områderna också var vackra att se på. I filmens logo, självklart så gjorde en Minion en referens till Mario, vilket jag hoppades på. :)

Jag var orolig att filmen skulle få Lightyear behandlingen, men som tur är så var det inte så. :) Jag tyckte att filmen var rolig, och tack och lov att filmen inte hade något rapande eller fisande, så att den undviker att ha dålig betyg... Och filmen såg jag på Engelska, så Jack Black var bra som Bowser, som vi hörde. Tyckte att Bowser var cool i filmen och är läskig och rolig på samma gång, det är ju fortfarande en Illumination film, förstås. Jag tyckte faktiskt att den hade en bra cast, jo, till och med Chris Pratt som Mario tyckte jag var faktiskt bra, inte alls lika dålig som alla andra tycker. Skaparna av spelen samarbetade även i filmen, så såklart vet vi att den inte blir en flopp för mycket. ;)

Jag älskar också att de hade många referenser till spelen, de har många delar i scener som är från olika spel. Och delen när en av Toad-vaktarna säger att "Prinsessan är i ett annat slott" (trots att hon är i deras slott) är en referens som vilken Mario fan som helst fattar direkt. Också soundtrack från spelen användes, och till och med en asgrym remix utav en av de kända soundtracken spelas i sluttexterna efter filmen. De hade också bra sånger och nya soundtracks för övrigt. Vi ser även cameos av många karaktärer och varelser, men tycker dock fortfarande att det är synd att Yoshi bara gjorde en cameo, en hel flock av dom som vi såg i trailern, och... Öh, nåja, ni som såg filmen förstår förstås att vi såg Yoshi igen i ett annat tillfälle i filmen...

Den här filmen tar såklart plats före händelserna i spelen. I början av filmen så gjorde de seriöst en referens till Super Mario Brödernas Super Show i den där reklamen, som vi nog såg innan filmen gjordes. Tycker också att de kunde ha lagt till också "Do The Mario" i filmen, förmodligen någonstans i sluttexterna, dock så vet jag inte om den delen borde vara odubbad, precis som i serien, eller bli dubbad på Svenska... Och det är coolt att Charles Martinet var med i filmen som Guiseppi (Förmodligen så är han Mario från hans debut?) och till och med så var han Marios farsa, också. Det ä' riktigt coolt att vi får se att bröderna har en familj. Och Spike är ju en karaktär från spelen, och hans design här var coolt, dock så är han ett asshole.

En sak som jag också älskade var att Mario är överbeskyddande mot Luigi, efter att Spike förolämpade honom så blev han arg och försökte försvara sin bror. En del folk har gjort teorier om att Mario mobbar Luigi, men eftersom Nintendo var med i filmen så bevisar de att Mario inte alls är sån, och de besegrar denna teorin helt och hållet! (HAH! I din feja, MatPat! Mitt i fejan!) Vi ser till och med i en flashback när Mario försvarade Luigi från en mobbare när de var små. Undrar om mobbaren var Spike?... Förresten, designerna för Mario och Luigi som barn är 100% "accurate" till hur de ser ut i spelen! ;D

En konstig sak, förresten: Mario hatar svampar, wut?! :o Och inte bara det, jag har hört att en av SKAPARNA faktiskt kom på om detta... Men att han hatar svampar är väl det sista vi skulle tro, såklart, åtminstone hatar han inte spaghetti... Men i hela fall, eftersom Mario blev tvungen att äta svampar och gör så i spelen också så har han förmodligen nöjts med det och ändrade sin åsikt om svampar, kanske?... Älska' också hur vi ser Mario spela ett spel, han är ju ändå en spelkaraktär, trots allt. ;D Nåja, en dålig sak är förresten att eftersom Luigi är kidnappad av Bowser så har han inte så mycket tid i skärmen, men åtminstone så hjälpte han Mario i slutet att besegra Bowser, så han gjorde visst något hjälpsamt i filmen. :)

Nåja, bättre att Luigi är den som är kidnappad den här gången, i stället för Peach, lol. För det första: Att kvinnor kidnappas... Skulle inte funka i dagens läge... För det andra: Mario träffade Peach för första gången, så det skulle vara konstigt om han räddade någon som han inte kände förut... Okej, hur som helst, jag gillar hur Peach porträtterades och ser ut här, och hon är, av någon anledning, en kickass tjej, vilket hon inte är i spelen. Det är mera Daisys grej, men det spelar ingen roll. Starka kvinnor är fantastiska. :D Dock så verkar Mario och Peach KANSKE inte ha varit kära i varandra, men när de såg varandra för första gången så såg det ut som att Mario var kär i henne, en del scener verkar även göra ledtrådar att de blir tillsammans i framtiden. (Man ska ju inte gifta sig med någon man har träffat på direkt, så detta var väl ändå bra, hoppas de blir ännu närmare senare...) Donkey Kong tycker också att de två flörtade med varande i ett tillfälle, också...

Förresten, de borde förklara också hur Peach kom till Svampriket till att börja med, hon var bedårande som ett barn i flashbacken också, förresten. ;D Men eftersom alla dessa Toads gjorde henne till en prinsessa... Betyder det att hon inte är kunglig till att börja med?! :o :(...

Jag tycker dock att när Luigi sprang in i ett hemsökt hus så borde de ha lagt in några Boos i den delen, synd att de inte gjorde det eller var med i filmen. Nåja, King Boo gjorde dock i hela fall en cameo när Bowser tänkte gifta sig med Peach... OM det kommer någonsin en uppföljare (vilket jag tvivlar på :() så borde Luigi ha mer tid på skärmen, och Peach borde fortfarande vara en bra kämpe, såklart, och bli tillsammans med Mario... Och INTE försälska sig i någon hund som senare visar sig vara en prins som var "menad" för henne! ::) Är också osäker på vad som kommer att hända med Bowser i uppföljaren...

Delen när Bowser sjunger om Peach var rolig, men jag tyckte att Kamek borde skrika som Tom när Bowser smällde piano locket på hans fingrar. ;D Donkey Kong var också rolig, hans rapp var grym. Och såklart, det är inte en film om Seth Rogen inte använder sin kända skratt i den. ;) Förresten, Mario förvandlades till en katt, och den kostymen är från Super Mario 3D World, vilket är från 2013, och denna filmen tar ju plats INNAN händelserna i spelen. Kanske de var bekanta med kostymen trots allt innan det... Förresten, det är bra att de förklarar hur "power-ups" användes, vilket gör filmen logisk. Men att eldblommor ligger ute var lite udda, utan att Peach förklarar till Mario hur de funkade, så... Men jag tyckte att det gjorde inget...

Jag gillar att Mario och Donkey Kong senare blev vänner på riktigt, eftersom de var osams först. De är ju dock rivaler i spelen, så... Men vad jag tyckte var konstigt är att Cranky Kong är hans pappa i filmen, medan i spelen är han väl ändå Donkey Kongs farfar? ??? Eftersom Bowser är ännu mera ond här än vanligt så tvingar han Peach att gifta sig med honom, och han torterar Toad om hon säger nej, hon sa att hon skulle gifta sig med honom bara för att försvara sina Toads, så hon gör det bara för att försvara andra. Och när Bowser tänkte döda alla som han fångade medan han gifter sig med Peach så blir hon som Elsa från Frost och försöker att slåss mot honom. Och när Mario kommer också med en Tanooki kostym så blir hans svans som en propeller. (Ja, precis som Tails, av någon anledning.) Senare så kör de värsta fighten när bröderna slåss mot Bowser och använder stjärnan mot honom, som sagt, Luigi fick bli viktig, han också. ;D

Senare så är inte bara deras familj, utan alla i deras stad hurrar för Mario Bröderna, och de blev de hjältarna som alla älskar och känner.

Förresten, jag undrar något... I slutet av filmen, när de hoppar ner i röret, fortsätter de att jobba i Brooklyn eller är de kvar i Svampriket för alltid? Och denna Lumalee, vad är poängen med denna karaktären? Varför älskar hen självmord så mycket? Förresten, på grund av denna karaktären så hoppas jag på att Rosalina är med i uppföljaren om den blir till verklighet, eftersom hon tar ju hand om en massa Lumas... Jag tycker också att karaktärer från andra spel borde göra cameos i filmen, kanske i uppföljaren, i hela fall... Jag tyckte också att filmen kunde ha blivit lite längre kanske...

Men i hela fall, detta är en utav de bästa filmerna baserade på spel som jag har sett, precis som Sonics filmer. Och det är också en utav Illuminations bästa filmer, i min åsikt. Jag hoppas annars att studion fortsätter med att bli ännu mer framgångsrik. Denna filmen är kanske inte för alla, men jag tyckte faktiskt att den var så fantastiskt och underbar! Denna filmen får 10/10 utav mig! ;D Jag rekommenderar denna filmen för alla som är Mario fans och den är åtminstone bättre än Marios andra långfilmer.

Önskar än att jag inte kunde sluta skriva men detta var min åsikt om filmen.
[close]