Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Skokaka och 4 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2023 kl. 20:53:19Du har rätt i dina gissningar. ;) (Värt att nämna att Hilda Henze har även dubbat Judy och Vinka, vilket är passande då de delar en Engelsk röst. Och på tal om det, Beppe Wolgers kunde även passa som Thomas O'Malley, som du tog upp tidigare, av samma anledningar som du nämnde.)

Fast om jag minns rätt så sjöng aldrig Beppe till Baloo och Lille John, så antagligen hade även O'Malley behövt byta röst vid sång.

Förresten: då kan jag lägga till O'Malley hos Rolf Lassgård av samma orsak.

Du kan förresten gissa varför jag tidigare hade med Guanan och Grundel Padda hos Jan Koldenius tidigare?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2023 kl. 21:44:53Fast om jag minns rätt så sjöng aldrig Beppe till Baloo och Lille John, så antagligen hade även O'Malley behövt byta röst vid sång.

Förresten: då kan jag lägga till O'Malley hos Rolf Lassgård av samma orsak.

Du kan förresten gissa varför jag tidigare hade med Guanan och Grundel Padda hos Jan Koldenius tidigare?
AHA! Eftersom båda dubbades av Claes Jansson, och han var ju också Baloo i några tillfällen, också? Kom på det. ;D

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2023 kl. 20:49:55Eva Funck hade passat till följande karaktärer;

- Drottningen/Häxan = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Matriarken = Dumbo

- Gudmodern & Styvmodern Lady Tremaine = Askungen

- Hjärter Dam = Alice i Underlandet

- Indiankvinnan = Peter Pan

- Tamt Sara = Lady och Lufsen

- Flora & Onda Fen Maleficent = Törnrosa

- Nanny = De 101 Dalmatinerna

- Winifred = Djungelboken

- Madame Adelaide Bonfamille & Amelia = Aristocats

- Lady Kluck = Robin Hood

- Tant Näbbmus = Brisby och NIMHs Hemlighet

- Orddu = Taran och Den Magiska Kitteln

- Mrs Judson, Barservitrisen & Musdrottningen = Mästerdetektiven Basil Mus

- Carlotta = Den Lilla Sjöjungfrun

- Mrs Potts = Skönehetn och Odjuret

Några fler förslag?
Det var många ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2023 kl. 21:13:20Babben Larsson hade passat till följande karaktärer;

- "En Värld Full Av Liv" sången = Lejonkungen (kanske ingen "karaktär" men iallafall)

Några fler förslag?
Skulle det verkeligen passa med hennes dialekt ?

Skokaka

För det första:... Jag kanske kom just på Petrina Solange då Kajsa Anka var komisk vid en del sammanhang, kanske...

Och nu, till förslagen:

Eva Funck:
Stormamma och Änkan Tweed

Reine Brynolfson:
I-or

Åsa-Jonsson Bergfalk:
Kängu

Jan Johansen:
Pongo

Gaby Stenberg:
Styvmodern och Den onda fen

Knut Agrned:
Batty Koda

Per Fritzell:
Katten Gustaf

Babben Larsson:
Georgette

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 juni 2023 kl. 22:32:21Skulle det verkeligen passa med hennes dialekt ?

Kanske om hon häll tillbaka den? (till exempel Anders Aldgård och Heléne Lundström har dialekter som de ansträngde sig med att hålla tillbaka när de dubbade Zazu resp. Pocahontas)

Men jag tänkte mer på hennes halvmaskulina röst, när hon läser upp Mamma Mu i Sagostunden och jag tyckte även att Meta Roos lät halvmaskulin när hon sjöng.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2023 kl. 22:39:01För det första:... Jag kanske kom just på Petrina Solange då Kajsa Anka var komisk vid en del sammanhang, kanske...

Och nu, till förslagen:

Eva Funck:
Stormamma och Änkan Tweed

Reine Brynolfson:
I-or

Åsa-Jonsson Bergfalk:
Kängu

Jan Johansen:
Pongo

Gaby Stenberg:
Styvmodern och Den onda fen

Knut Agrned:
Batty Koda

Per Fritzell:
Katten Gustaf

Babben Larsson:
Georgette

Och nu till min fråga: hur kom du på dessa?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2023 kl. 23:16:34Kanske om hon häll tillbaka den? (till exempel Anders Aldgård och Heléne Lundström har dialekter som de ansträngde sig med att hålla tillbaka när de dubbade Zazu resp. Pocahontas)

Okej.

Vist inte om hon kunde det ;)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2023 kl. 23:16:34Kanske om hon häll tillbaka den? (till exempel Anders Aldgård och Heléne Lundström har dialekter som de ansträngde sig med att hålla tillbaka när de dubbade Zazu resp. Pocahontas)

Men jag tänkte mer på hennes halvmaskulina röst, när hon läser upp Mamma Mu i Sagostunden och jag tyckte även att Meta Roos lät halvmaskulin när hon sjöng.
Sagostunden  ?

Disneyfantasten

gstone

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2023 kl. 23:17:27Och nu till min fråga: hur kom du på dessa?
Eva Funck som Stormamma och Änkan Tweed: Eftersom du hade många äldre damer i rollerna för henne, så då kom båda av dessa upp.

Reine Brynolfson som I-or: Eftersom Reine har dubbat Ragge, och Peter Cullen har spelat både karaktärerna. Också eftersom jag tycker att I-or har likheter med Katten Gustaf, då de pratar med en monoton röst och kommer med roliga repliker.

Åsa-Jonsson Bergfalk som Kängu: Eftersom Kath Soucie har spelat både Kajsa Anka och Kängu.

Jan Johansen som Pongo: Då båda av förslagen som du kom upp med är vuxna hundar, och Pongo är ju också en.

Gaby Stenberg som Styvmodern och Den onda fen: Då du (endast) hade Anita som ett förslag, så... Kristina Adolphson har dubbat henne, och hon är ju också Styvmodern, också Den onda fen tog jag upp eftersom båda karaktärerna spelades av Eleanor Audley på Engelska, så då borde båda bli lika bra.

Knut Agnred som Batty Koda: Eftersom du hade Bertil Skalbagge som ett förslag, och Johan Rabaeus dubbade både honom och Batty Koda.

Per Fritzell som Katten Gustaf: Då Per Fritzell tog över rollen som Buck efter Claes Malmberg så måste han vara lika bra att ta över rollen som Gustaf. Men jag tänker mest på Gustaf i live-action.

Och Babben Larsson som Georgette: Eftersom du bara hade den låten från Lejonkungen som ett förslag så kom jag på Georgette eftersom Meta Roos sjöng den sången.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 juni 2023 kl. 23:22:59Är det som Skymningssagor ?
Nej, det är det inte.

I Skymningssagor är det bl.a. Pettson och Findus och där är det Nils Eklund som är uppläsare, samma med Nasse där det är Jan Nygren som är uppläsare.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2023 kl. 20:53:19Elisabeth Wernersjö som Hjärter Dam: Eftersom du hade äldre kvinnor eller onda tanter så kom hon i tanken, kanske på grund av att du hade Gnorga, som jag tycker ä' ganska lik henne...
Eftersom båda har ungefär samma ledar-stil?

Jag kom förresten på en till karaktär: Orgoch ur Taran och Den Magiska Kitteln.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2023 kl. 20:53:19Farah Abadi som Ariel: Du hade Sarabi som ett förslag, hon dubbades utav Liza Öhman, och hon gjorde ju väl också Ariels sångröst i ett avsnitt av Den lilla sjöjungrun TV-serien. Antingen så funkar Farah som Ariel för övrigt (tal) eller bara som sångröst, då? ???
Annars hade Farah säkert kunnat fungera som Attina (Ariels äldsta syster)

Jag kom förresten på fler karaktärer för Farah: Shenzi, Fru Padda, Fröken Åkermus.