Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag frågar här med för att få mer uppmärksamhe.

Vem spelar Far i Kodnamn Grannungarna på svenska ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Vem spelar agenten i Lilla kycklingen på svenska ?

gstone

Gillar Disneyfantasten Teenage Mutant Ninja Turtles ?

gstone

Är det moraliskt okej att ta med egen dricka till biografer ? :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 juni 2023 kl. 23:28:31Är det moraliskt okej att ta med egen dricka till biografer ? :-\
Moraliskt och etiskt ser jag inga som helst problem med att ta med både egen dricka och eget godis/snacks till biografer - för en del barnfamiljer är det nog rentav ett måste, då det skulle bli för dyrt annars (de flesta biografer är ju inte direkt kända för att vara billiga...).

Att sen Filmstaden numera inte tillåter det är en annan femma, men de kan nog egentligen inte stoppa det; och Svenska Bio, Cinemascenen och övriga biografkedjor har mig veterligen inga regler mot det.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 25 juni 2023 kl. 23:28:31Är det moraliskt okej att ta med egen dricka till biografer ? :-\
Beror på kan jag tycka. Vår lokala biosalong tjänar i princip bara på sin försäljning av popcorn och snacks, och därför försöker jag alltid köpa där när jag kan.

Har man råd tycker jag man ska köpa på biografen, men annars spelar det väl ingen större roll.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2023 kl. 01:09:29Moraliskt och etiskt ser jag inga som helst problem med att ta med både egen dricka och eget godis/snacks till biografer - för en del barnfamiljer är det nog rentav ett måste, då det skulle bli för dyrt annars (de flesta biografer är ju inte direkt kända för att vara billiga...).

Att sen Filmstaden numera inte tillåter det är en annan femma, men de kan nog egentligen inte stoppa det; och Svenska Bio, Cinemascenen och övriga biografkedjor har mig veterligen inga regler mot det.
Pappa sa att jag fick.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2023 kl. 01:09:29Att sen Filmstaden numera inte tillåter det är en annan femma, men de kan nog egentligen inte stoppa det; och Svenska Bio, Cinemascenen och övriga biografkedjor har mig veterligen inga regler mot det.
Jag har dock för mig att Filmstaden backade på det beslutet.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 26 juni 2023 kl. 03:54:28Beror på kan jag tycka. Vår lokala biosalong tjänar i princip bara på sin försäljning av popcorn och snacks, och därför försöker jag alltid köpa där när jag kan.

Har man råd tycker jag man ska köpa på biografen, men annars spelar det väl ingen större roll.
Det var inte en lokala biosalong jag var på :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juni 2023 kl. 11:56:57Jag har dock för mig att Filmstaden backade på det beslutet.
Jaså, det har jag i så fall missat - men jag har ärligt talat inte varit så uppmärksam, i och med att biografen i Skellefteå ägs av Svenska Bio och inte Filmstaden.

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juni 2023 kl. 11:56:57Jag har dock för mig att Filmstaden backade på det beslutet.
Jag vet inte var du har hört det för vad jag hittar stämmer det inte, det är fortsatt "förbjudet" att medhava egen snacks och dricka.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 juni 2023 kl. 12:41:05Jag vet inte var du har hört det för vad jag hittar stämmer det inte, det är fortsatt "förbjudet" att medhava egen snacks och dricka.
Jag hörde att de som behöver medhava egen snacks och dricka får det. Just det riktar sig till allergiker men jag är tveksam till om de faktiskt kollar eller tar reda på om en faktiskt är allergiker.

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juni 2023 kl. 13:04:27Jag hörde att de som behöver medhava egen snacks och dricka får det. Just det riktar sig till allergiker men jag är tveksam till om de faktiskt kollar eller tar reda på om en faktiskt är allergiker.
Det stämmer visserligen, men det är ju inte riktigt detsamma som att de backat på beslutet. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2023 kl. 01:09:29Moraliskt och etiskt ser jag inga som helst problem med att ta med både egen dricka och eget godis/snacks till biografer - för en del barnfamiljer är det nog rentav ett måste, då det skulle bli för dyrt annars (de flesta biografer är ju inte direkt kända för att vara billiga...).

Problemet är att det är svårt att få lönsamhet enbart genom att visa film. Biograferna behöver sälja godis, popcorn, drycker m.m. för att det ska gå runt ekonomiskt.

Men totalförbud mot att ta med eget är knappast rätt väg att gå. Det gäller att hitta en acceptabel prisnivå så att folk inte tycker det är för dyrt att handla på biografen. Man kan inte kräva, eller förvänta sig, att biograferna ska hålla samma priser som i livsmedelsbutikerna, men det får inte heller bli alltför dyrt. Filmstadens attityd tyder på att de är väldigt väl medvetna om att de håller orimligt höga priser.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 juni 2023 kl. 13:21:16Problemet är att det är svårt att få lönsamhet enbart genom att visa film. Biograferna behöver sälja godis, popcorn, drycker m.m. för att det ska gå runt ekonomiskt.

Men totalförbud mot att ta med eget är knappast rätt väg att gå. Det gäller att hitta en acceptabel prisnivå så att folk inte tycker det är för dyrt att handla på biografen. Man kan inte kräva, eller förvänta sig, att biograferna ska hålla samma priser som i livsmedelsbutikerna, men det får inte heller bli alltför dyrt. Filmstadens attityd tyder på att de är väldigt väl medvetna om att de håller orimligt höga priser.
Jag instämmer. Filmstaden har jag begränsad erfarenhet av, men åtminstone biografen i Skellefteå (som hör till Svenska Bio) verkar på de flesta godissorter ligga på ungefär det dubbla priset jämfört med de flesta livsmedelsbutiker - det tycker jag är helt orimligt... Men jag har frågat, och de har ingenting alls emot att man tar med eget godis, dricka och snacks.

Jag hade gärna köpt godis på biografen om de hade hållit en rimlig prissättning, men ungefär det dubbla (eller i vissa fall ännu mer) mot de flesta livsmedelsbutiker är långt bortom rimlighetens gräns i mina ögon. Så vill jag ha godis köper jag någon annanstans och tar med.

Sen är utbudet av godis tämligen begränsat på de flesta biografer också, och jag har exempelvis aldrig stött på någon biograf i landet som har lösgodis. För min del duger det med Ahlgrens Bilar, som finns nästan överallt, men har man mer specifika krav är det inte alls säkert att utbudet duger.

Däremot brukar jag faktiskt köpa popcorn på biografen, bara för att det helt enkelt är godare med någorlunda nypoppat jämfört med färdigköpta popcorn. Man kan inte påstå att det är alltför billigt - en mellanstor popcorn och dricka går på biografen i Skellefteå på 69 kronor - så hade jag haft barn och skulle gå en hel familj hade jag inte haft råd utan då hade jag tvingats ta med även det; men för min del går det nätt och jämnt an trots höga priser.
(Men det beror förstås lite på hur ofta man går på bio också - går man en gång om året är det väl ingen fara nästan vilka priser det än är, men går man 2 - 3 gånger i månaden är det en helt annan femma...)