Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Pippi Långstrump - Starkast i världen (1988)

Startat av Beck, 23 februari 2012 kl. 18:06:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 26 juni 2023 kl. 13:13:04Det är lite krångligt men stämmer tiderna? Tänkte, de kan inte ha räknat från början till slut-textens sista bit eller har de räknat filmen utan slut-text m.m.?
Jag är lite osäker faktiskt, har inte tillgång till filerna just nu, men jag ska titta upp, det är en replik med lärarinnan när de är i skolan som var bortklippt, sedan var det när de åker (va det motorcykel?) och det är tumult en liten bit, men det är mest skrik som saknas där så går att återskapa.

Har dock inte koll, då det var några år sedan exakt hur lång tid, men skulle nog tro det är 2-3 minuter. Sedan var den lite mer klippt som övergång (om jag minns rätt) när bilden blir svart, som var några sekunder längre, så kanske 30 sekunder eller 1 minut längre, så totalt kan det vara 4 minuter längre jag synkade med...

..för att vara säkra tittar jag upp detta under kommande veckorna (ursäkta att det tar tid, men har inte möjlighet)

EDIT:  Jag ska titta närmare på denna faktiskt och se hur det är. Jag misstänker det där med längden kan handla om övergångar och hur de räknar med slut-texten eller ej, tittade upp detta för ett par år sedan men minns inte hur det låg till men fanns en förklaring, har för mig engelska slut-texten var betydligt längre än ryska och tyska versionen som exempel, men att för övrigt var den samma. Men det måste jag titta upp.

EDIT 2: här är print screen från början av filmen, 1 h 34 minuter 24 sekunder lång är filmen iaf, tittade extra och blurayn är exakt 1 h 39 min

Vi här på forumet har förståt det som att det finns en längre version av filmen och en kortare version så det bör inte ha med hur man räknar speltid att göra.

Mathilda Gustafsson

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juni 2023 kl. 14:06:41Vi här på forumet har förståt det som att det finns en längre version av filmen och en kortare version så det bör inte ha med hur man räknar speltid att göra.
Reder snart ut om hur det ligger till. :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 26 juni 2023 kl. 13:13:04Det är lite krångligt men stämmer tiderna? Tänkte, de kan inte ha räknat från början till slut-textens sista bit eller har de räknat filmen utan slut-text m.m.?
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juni 2023 kl. 14:06:41Vi här på forumet har förståt det som att det finns en längre version av filmen och en kortare version så det bör inte ha med hur man räknar speltid att göra.
Ja, så pass mycket vet vi med 100% säkerhet att distributören lämnade in två olika versioner av filmen för censurgranskning på 35 mm i april 1988 - en version på 1 timme 41 minuter 12 sekunder (2769 meter), och en version på 1 timme 34 minuter 7 sekunder (2575 meter). Det skiljer med andra ord ganska precis 7 minuter, och det är i mina ögon på tok för mycket för att det bara skulle vara olika varianter av sluttexter, distributörsjinglar och dylikt...
(Och längder på 35 mm-rullar räknas alltid med hela rullarnas längd, från början tills allt är slut - det går alltså inte att räkna på olika sätt).

Därutöver är vi ju dock inte säkra på någonting, mer än att versionen som släppts på VHS verkar stämma bra överens med den censurgranskade versionen på 2575 meter (1:34:07) om man tar hänsyn till sedvanlig 4-procentig PAL-speedup.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2023 kl. 14:46:45Ja, så pass mycket vet vi med 100% säkerhet att distributören lämnade in två olika versioner av filmen för censurgranskning på 35 mm i april 1988 - en version på 1 timme 41 minuter 12 sekunder (2769 meter), och en version på 1 timme 34 minuter 7 sekunder (2575 meter). Det skiljer med andra ord ganska precis 7 minuter, och det är i mina ögon på tok för mycket för att det bara skulle vara olika varianter av sluttexter, distributörsjinglar och dylikt...
(Och längder på 35 mm-rullar räknas alltid med hela rullarnas längd, från början tills allt är slut - det går alltså inte att räkna på olika sätt).

Därutöver är vi ju dock inte säkra på någonting, mer än att versionen som släppts på VHS verkar stämma bra överens med den censurgranskade versionen på 2575 meter (1:34:07) om man tar hänsyn till sedvanlig 4-procentig PAL-speedup.
Ja men absolut, jag frågesätter inget alls, jag hade bara en teori hur det kunde ligga till. :P

Men det bandet som länkas är det den på 1 timme och 41 minuter?

När du rippat bild och ljud så hojta till Daniel, så synkar jag och fixar svensk bildversion.

Zebastian

Citat från: Goliat skrivet 26 juni 2023 kl. 15:03:13Ja men absolut, jag frågesätter inget alls, jag hade bara en teori hur det kunde ligga till. :P

Men det bandet som länkas är det den på 1 timme och 41 minuter?

När du rippat bild och ljud så hojta till Daniel, så synkar jag och fixar svensk bildversion.
Ska Daniel rippa? Trodde att Ovanliga dubbningar redan hade tillgång till den svenska dubbningen och det var hens projekt

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 26 juni 2023 kl. 16:59:44Ska Daniel rippa? Trodde att Ovanliga dubbningar redan hade tillgång till den svenska dubbningen och det var hens projekt
Aha, ne jag har skummat igenom texten så har inte läst så noga, då är jag med på hur det ligger till. Då får vi hoppas på att det löser sig så hon kan skicka materialet till den. :)

Goliat

Nu har jag tittat lite extra och har en print screen, det som är grönt är det som gick att återskapa, det röda var det som inte gick att återskapa (1:41-versionen) Så jag antar jag klippte bort och behöll så mycket jag kunde som saknade tal eller där man inte såg någon tala på min version.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet 26 juni 2023 kl. 18:13:00Nu har jag tittat lite extra och har en print screen, det som är grönt är det som gick att återskapa, det röda var det som inte gick att återskapa (1:41-versionen) Så jag antar jag klippte bort och behöll så mycket jag kunde som saknade tal eller där man inte såg någon tala på min version.

Att behålla så mycket som möjligt som går men klippa bort där det inte finns svenskt ljud tycker jag är den bästa lösningen :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 26 juni 2023 kl. 16:59:44Ska Daniel rippa? Trodde att Ovanliga dubbningar redan hade tillgång till den svenska dubbningen och det var hens projekt
Jag har inte tillgång till filmen, så det överlåter jag varmt åt Josefin. :)

Dubintrested

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2023 kl. 20:46:47Jag har inte tillgång till filmen, så det överlåter jag varmt åt Josefin. :)
Jag vet att hon har gått ut med namnet själv men vi kanske inte borde använda det för någon kan läsa här och ta reda på namnet och anmäla henne för brott mot upphovsrättslagen.

Goliat

Citat från: Dubinterested skrivet 26 juni 2023 kl. 20:55:00Jag vet att hon har gått ut med namnet själv men vi kanske inte borde använda det för någon kan läsa här och ta reda på namnet och anmäla henne för brott mot upphovsrättslagen.
Jag tror med stor säkerhet att namnet är ett alias.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Dubinterested skrivet 26 juni 2023 kl. 20:55:00Jag vet att hon har gått ut med namnet själv men vi kanske inte borde använda det för någon kan läsa här och ta reda på namnet och anmäla henne för brott mot upphovsrättslagen.
Det är det jag heter, så jag har inget emot att ni använder namnet. Däremot vill jag inte avslöja ålder eller bostadsort, då det finns för få med det namnet för att våga gå ut med det, så då kan Disneys jurister lista ut vem av dom jag är. Så om någon här får reda på något som tyder på ålder eller region/ort uppskattar jag om ni låter bli att skriva något om det. :)

Citat från: Goliat skrivet 26 juni 2023 kl. 17:31:05Aha, ne jag har skummat igenom texten så har inte läst så noga, då är jag med på hur det ligger till. Då får vi hoppas på att det löser sig så hon kan skicka materialet till den. :)
Jag har hittat åt VHS-rippen med Pippi Långstrump - Starkast i världen, som alltså kommer från den norska VHS-utgåvan, så jag skickar över den under kvällen. :)

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 juni 2023 kl. 22:06:01Jag har hittat åt VHS-rippen med Pippi Långstrump - Starkast i världen, som alltså kommer från den norska VHS-utgåvan, så jag skickar över den under kvällen. :)
Jag vill då tillägga att den versionen är klippt, så vi får återskapa så gott det går de två delarna som saknar tal.

Finns ett alternativ också att man genererar tal men vi får se, tar lite lång tid och mer jobb.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 26 juni 2023 kl. 22:51:22Jag vill då tillägga att den versionen är klippt, så vi får återskapa så gott det går de två delarna som saknar tal.

Finns ett alternativ också att man genererar tal men vi får se, tar lite lång tid och mer jobb.
Generera tal? Menar du med AI? Eller att sampla ord från andra repliker?