Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2021 kl. 02:21:02Det har dröjt väldigt länge, då biblioteken i Skellefteå varit stängda eller haft kraftiga restriktioner under flera månader - men nu har jag äntligen kunnat ta mig en titt på En gränslös kväll från SVT 1992-11-06. Mycket riktigt sändes där Why, Charlie Brown, Why?, och den hade precis som vi ville minnas svenskt tal. :)

Det verkar ha varit en unik dubbning som gjorts speciellt för denna enda TV-sändning. Helt okej kvalitet, men lite ojämn nivå på rösterna där somliga var jättebra och somliga nästan helt saknade inlevelse. Dessutom känns det lite egendomligt att man i dubbningen nämner Sallys efternamn Brown, som jag ärligt talat aldrig hört på svenska.

Tyvärr fanns inga utsatta dubbcredits alls, och avsnittet visades med engelsk bildversion men med en svensk textskylt med avsnittets svenska titel direkt under originaltiteln vid förtexterna. Av någon outgrundlig anledning var den officiella svenska titeln Varför, Charlie Brown?, vilket tyder på att den som hittat på den svenska titeln definitivt inte har sett den färdiga dubbningen (för där heter han förstås Karl, i vanlig ordning)... Jag lyckades tyvärr inte känna igen en enda av rösterna. Men det rör sig utan tvekan om "riktiga" barn - d.v.s. inga vuxna som förställt rösten - som sig bör. Sångerskan som sjunger en sång som förekommer i "avsnittet" tycker jag dock lät lite bekant, men jag lyckades tyvärr inte placera in rösten... :(

Utan några som helst uppgifter att gå på lär det ju tyvärr bli väldigt svårt eller omöjligt att få fram dubbcredits, men jag kan höra om SVT råkar ha bevarat någon form av dokumentation om dubbningen. :)

Men om det inte var SVT själva som gjorde dubbningen in-house, så är det väl utifrån kanalen och tidsperioden antingen Videobolaget eller KM Studio som är sannolika. Eller var det någon mer studio som dubbade åt SVT under den här perioden...?

Om det kan vara till någon ledtråd till vilka som gjort dubbningen, så heter läkarna som anropas av speakerröster på sjukhuset - som i Eurotrolls dubbning heter bland annat dr. Svensson och dr. Rynger - i den här dubben dr Moraeus, dr Svanberg, dr Nilsson och dr Andersson. Svårt att säga om dessa namn har någon koppling till dubbningsstudion eller någon personal, eller om det bara är helt påhittade namn...

En gränslös kväll var i alla fall en insamlingsgala till förmån för Barncancerfonden, som då fyllde 10 år, där Martin Timell, Harald Treutiger och Johanna Westman var programledare. Verkar ha varit en väldigt påkostad gala, då ingen mindre än Céline Dion var en av gästerna i direktsändningen från Stockholm (!)...

Snobben-avsnittet sändes ganska i början av helkvällssändningen, runt 20 minuter in i programmet. Intressant att notera är att Martin Timell presenterar avsnittet så här:
"När det gäller serier och tecknade filmer brukar de i de flesta fall vara usla, datortecknade och så ska man plåga barnen med det där. Men det finns lysande undantag, tecknade filmer som tar upp viktiga saker som väcker till eftertanke ganska ordentligt. Ett sånt här lysande undantag ska vi få se nu. Det är ett avsnitt ur Snobben, som aldrig har visats tidigare. Det heter Varför, Charlie Brown?."

Man kan onekligen undra vad Martin Timell skulle säga i dagens läge, om han (*) redan 1992 tyckte att det bara var datoranimerat skräp på TV - och då var ju ändå datoranimation ett relativt nytt påfund som knappast var jättevanligt...

(*): Om det nu var han själv som hittade på vad han skulle säga i programmet vill säga, och det inte var någon manusförfattare som skrev texten...

Fick du någonsin fram några av rösterna i dubbningen? ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet  6 maj 2023 kl. 15:05:03Snobben är överskattade.
Det är helt okej att du tycker Snobben är både dålig och överskattad, men du får gärna säga varför du tycker det. Behöver inte vara djupt skrivet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 juni 2023 kl. 10:16:03Med tanken att DVD utgåvorna var utgivna vid slutet av 2006 så är frågan tänker dom ge ut fler exemplar eller? Vem är det som har rättigheterna till att tillverka nya DVD utgåvor av snobben med eurotroll dubbningen nu för tiden?
Bra fråga. Jag är inte helt säker på hur det förhåller sig, men med tanke på att Warner Bros. senast gav ut Snobben på DVD samtidigt som många av specialerna finns på Apple TV+ är min bästa gissning att ingen distributör i Sverige äger rättigheterna; utan att varje distributör licensierar specialerna från den globala rättighetsinnehavaren Peanuts Worldwide LLC för varje gång de ska användas (oavsett om det är streaming eller fysisk media).

Med tanke på att Apple inte fått med SVT-dubben gissar jag att Warner Bros. sannolikt äger rättigheterna till den dubbningen nuförtiden, men det är heller inte omöjligt att SVT fortfarande gör det eller att Peanuts Worldwide LLC har köpt loss dem men att Apple inte ville använda dem. Men det är som sagt bara spekulationer, jag kan inte veta utan att ha kontakt med alla företagen...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 juni 2023 kl. 10:19:27Varför har det återuppväckts så mycket intresse för nya serier om Snobben och lille Karl med tanken på att det var längesen sedan ny media använde dom karaktärerna i serier osv?
Seriestripparna med Snobben kunde ju tyvärr inte fortsätta efter att Charles M. Schulz gick bort 2000, i och med att han och hans släkt inte ville att någon annan skulle ta över stripparna. Men det påverkar inte TV-serier, filmer och dylikt, så därigenom har Snobben väl i stort sett fortsatt att vara populär från 1950-talet och ända fram tills idag genom olika sammanhang.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 juni 2023 kl. 14:58:14Men är inte det dom äldre specialerna och serierna som är populära jämfört med vad som görs nu för tiden?
Jag upplever det som att de nyare serierna - d.v.s. främst Snobben och hans vänner och Snobben i rymden på Apple TV+ (plus enstaka ny special) - är minst lika populära som de äldre specialerna; troligtvis ännu mer.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 juni 2023 kl. 15:19:51Tänker du kontakta mediaföretagen för att ha koll över det här eller kommer det lanseras en ny dubbning för varje mediaföretag som köper rättigheterna för att visa snobben specialerna på deras egna streamingtjänster? Samma sak när det gäller DVD utgåvor av snobben.
Det ger inte mycket för mig att kontakta företag för att fråga om det, då ingen lär bry sig om det inte rör sig om något företag som är intresserad av att köpa/licensiera rättigheterna.

Men min bästa gissning är att det knappast är aktuellt för någon att ge ut nya DVD-utgåvor inom överskådlig tid, då ju försäljningen av fysiska medier går ner och de flesta filmbolag därför fokuserar främst på nya filmer och till viss del serier. Således lär sannolikheten vara relativt liten att gå med vinst om man skulle ge ut äldre Snobben-specialer på DVD.

När det gäller specialer på streamingtjänster har väl Apple i dagsläget exklusivrätt, och de har ju (antingen av rättighetsskäl eller av kontinuitetsskäl, svårt att säga) beställt sin egen dubbning som Eurotroll producerat. Vad som händer om någon annan streamingtjänst tar över rättigheterna till de äldre specialerna i framtiden lär nog ingen veta med säkerhet idag, så det är bara att vänta och se...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2023 kl. 15:36:06Jag upplever det som att de nyare serierna - d.v.s. främst Snobben och hans vänner och Snobben i rymden på Apple TV+ (plus enstaka ny special) - är minst lika populära som de äldre specialerna; troligtvis ännu mer.
Det ger inte mycket för mig att kontakta företag för att fråga om det, då ingen lär bry sig om det inte rör sig om något företag som är intresserad av att köpa/licensiera rättigheterna.
Scoobydoofan1 tycker sinte om nya versioner av något han gillar :(

Om det är en ny version något han gillar är det automatisk sämre än det han brukade tittade på ::)

MOA

Citat från: gstone skrivet 28 juni 2023 kl. 17:35:17Scoobydoofan1 tycker sinte om nya versioner av något han gillar :(

Om det är en ny version något han gillar är det automatisk sämre än det han brukade tittade på ::)
Jag tittar int heller på de som e modernt,bara de som e från 2000-Talet & bakåt

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 28 juni 2023 kl. 20:26:12Jag tittar int heller på de som e modernt,bara de som e från 2000-Talet & bakåt
Då går du miste om väldigt mycket bra.

I Snobben-väg är jag i och för sig inte jätteförtjust i Snobben och hans vänner, som visserligen är välgjort men blir lite väl rumphugget med bara 7 minuter långa avsnitt. Däremot är Snobben i rymden riktigt bra, som förvisso även den är kort men som har sammanhängande avsnitt så att man med fördel kan se 2 - 3 avsnitt direkt efter varandra.

Av nya TV-specials är Snobben presenterar: Gott nytt år, Gullan också bra och välgjord, även om en del av vitsen går förlorad i Sverige där "Auld lang syne" inte är fullt lika välkänd som i engelskspråkiga länder - men räddningen är att Eurotroll vid dubbningen har använt den etablerade svenska texten som ingen mindre än Lennart Hellsing skrev på 1990-talet. :)

gstone

En del saker med dubbning är bättre nu till exmpel.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 juni 2023 kl. 20:38:10En del saker med dubbning är bättre nu till exmpel.
Ja, absolut - inte minst går ju allt fortare med nuvarande digitala teknik, så att det inte behöver kosta lika mycket som förut. Det är förmodligen en av orsakerna till att ingenting nuförtiden blir så extrem lågbudget med 2 - 4 skådespelare, som var vanligt förekommande på 1990-talet - eller åtminstone har jag inte stött på något de senaste 15 åren med så få skådespelare, som ju som sagt förekom väldigt ofta på 1990-talet. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2023 kl. 20:42:28Det är förmodligen en av orsakerna till att ingenting nuförtiden blir så extrem lågbudget med 2 - 4 skådespelare, som var vanligt förekommande på 1990-talet - eller åtminstone har jag inte stött på något de senaste 15 åren med så få skådespelare, som ju som sagt förekom väldigt ofta på 1990-talet. :)
Det äer något väldigt bra.

Så nyligen Annabelles julönskning där så var fallet inte så kul.

Blev väldigt mycket Michael Roupé, ;D

Oxh sen har vi ju Sun Studios Turtles dubbning och några My Litte Pony G3 filmerna.

Man ju säga att en hel del är bättre nu.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2023 kl. 20:36:10Då går du miste om väldigt mycket bra
Slutade bry mig om animation efter jag slutade titta på TV,jag blev helt enkelt för gammal

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 28 juni 2023 kl. 20:50:59Slutade bry mig om animation efter jag slutade titta på TV,jag blev helt enkelt för gammal
Men det är ju långt ifrån bara animerat som dubbas nuförtiden...

gstone

Citat från: MOA skrivet 28 juni 2023 kl. 20:50:59Slutade bry mig om animation efter jag slutade titta på TV,jag blev helt enkelt för gammal
Det låter dumt :(

MOA