Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pippi Långstrump - Starkast i världen (1988)

Startat av Beck, 23 februari 2012 kl. 18:06:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juni 2023 kl. 22:55:09Generera tal? Menar du med AI? Eller att sampla ord från andra repliker?
Vi får se. Finns flera tekniker.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet 26 juni 2023 kl. 23:10:16Vi får se. Finns flera tekniker.
Det låter mycket intressant, bättre än att klippa bort eller att texta.

Daniel Hofverberg

På tal om olika versioner såg jag just att det finns en till version av filmen på YouTube - men där skiljer sig slutmusiken väldigt påtagligt...

https://youtu.be/2bQqhOBVbxw?t=5178

Var sjutton kommer egentligen den där slutsången ifrån, för den hör ju verkligen inte hemma hos Pippi Långstrump - Starkast i världen; och känns också fruktansvärt malplacerad för Pippi Långstrump...?! Är det någon VHS-upplaga som är felaktig, och har fått in någon sång från någon helt annan källa under eftertexterna? Eller är det personen som lagt upp YouTube-klippet som har roat sig med att själv klistra in någon helt annan låt...?

Bilderna under eftertexterna är ju de rätta, och den rätta sången spelas under blooper-partierna just innan eftertexterna - men så fort som eftertexterna börjar rulla, så tonas den rätta musiken in och ersätts av något malplacerat som definitivt inte kommer från vare sig den svenska bioversionen eller den amerikanska originalversionen... Jag vet inte vad det är för låt eller var den kommer ifrån, men den hör i alla fall inte hemma i det här sammanhanget.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2023 kl. 01:38:00På tal om olika versioner såg jag just att det finns en till version av filmen på YouTube - men där skiljer sig slutmusiken väldigt påtagligt...

Var sjutton kommer egentligen den där slutsången ifrån, för den hör ju verkligen inte hemma hos Pippi Långstrump - Starkast i världen; och känns också fruktansvärt malplacerad för Pippi Långstrump...?! Är det någon VHS-upplaga som är felaktig, och har fått in någon sång från någon helt annan källa under eftertexterna? Eller är det personen som lagt upp YouTube-klippet som har roat sig med att själv klistra in någon helt annan låt...?
Enligt Shazam är det tydligen en låt som heter Boom Bye Yeah av Sean Price släppt 2005 så det lär inte vara någon felaktig VHS utgåva.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2023 kl. 01:38:00På tal om olika versioner såg jag just att det finns en till version av filmen på YouTube - men där skiljer sig slutmusiken väldigt påtagligt...

Bilderna under eftertexterna är ju de rätta, och den rätta sången spelas under blooper-partierna just innan eftertexterna - men så fort som eftertexterna börjar rulla, så tonas den rätta musiken in och ersätts av något malplacerat som definitivt inte kommer från vare sig den svenska bioversionen eller den amerikanska originalversionen... Jag vet inte vad det är för låt eller var den kommer ifrån, men den hör i alla fall inte hemma i det här sammanhanget.
Man hör ju att låten inte här till filmen, för det första är ljudet 2x högre + att bruset från filmen inte finns i den.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juni 2023 kl. 01:44:38Enligt Shazam är det tydligen en låt som heter Boom Bye Yeah av Sean Price släppt 2005 så det lär inte vara någon felaktig VHS utgåva.
Hel bisarrt!Jag tror att användaren måste lagt dit en nån anledning

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 27 juni 2023 kl. 11:21:21Hel bisarrt!Jag tror att användaren måste lagt dit en nån anledning
Det var väl någon som ville vara rolig antar jag...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juni 2023 kl. 12:50:28Det var väl någon som ville vara rolig antar jag...
Jag tror att användaren skojar med oss

Goliat

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 27 juni 2023 kl. 19:22:33Troligtvis, då det är inklippt.
Tydligen är det i alla fall folk som tror att det är genuint - jag ser bland kommentarerna på YouTube någon som skriver att slutsången inte alls passar till Pippi Långstrump...

Och min första tanke var ju också att det kunde röra sig om någon felaktig VHS-utgåva, men när nu låten kommer från 2005 är det ju bevisligen inte fallet.

Marcusen

När det är dags att göra den svenska bildversionen tror jag det kommer bli väldigt svårt att hitta rätt typsnitt. Typsnittet som används är specialgjort för just den filmen ju.

Gustav Jonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juni 2023 kl. 23:14:36Vad jag vill minnas gick filmen hyfsat på bio, men du har ju rätt i att de flesta kritiker varit väldigt hårda. Personligen tycker jag att det ändå borde finnas en marknad på DVD, inte minst i och med kopplingen till Astrid Lindgren som gör att många säkert vill köpa på sig allt som finns av henne, men mycket möjligt att distributörerna gjort en annan bedömning...
Astrid Lindgren själv gillade den inte och jag tror att hon ångrade att hon lät den göras.
Hon ska tydligen ha sagt "Den här du berättar om [The New Adventures...] ... det kom en karl resande från Amerika och han sa att dom absolut ville göra en film om just Pippi. För att för amerikanska barn, sa han, finns det bara våld att titta på och höra om och de behövde vänja sig vid någon som var snäll – och det skulle då vara Pippi. Och då tänkte jag, att om jag kan bättra på våldseländet i Amerika så må det vara hänt. Men jag såg filmen sedan och den var så dålig så"

https://www.astridlindgren.com/sv/film/pippi-langstrump-starkast-i-varlden

MOA

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  1 juli 2023 kl. 22:32:34Astrid Lindgren själv gillade den inte och jag tror att hon ångrade att hon lät den göras.
Hon ska tydligen ha sagt "Den här du berättar om [The New Adventures...] ... det kom en karl resande från Amerika och han sa att dom absolut ville göra en film om just Pippi. För att för amerikanska barn, sa han, finns det bara våld att titta på och höra om och de behövde vänja sig vid någon som var snäll – och det skulle då vara Pippi. Och då tänkte jag, att om jag kan bättra på våldseländet i Amerika så må det vara hänt. Men jag såg filmen sedan och den var så dålig så"

https://www.astridlindgren.com/sv/film/pippi-langstrump-starkast-i-varlden
Int första gången Astrid Lindgren ogillade en Pippi film,undra vad hon tyckte om dom animerade filmerna

Disneyfantasten

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  1 juli 2023 kl. 22:32:34Astrid Lindgren själv gillade den inte och jag tror att hon ångrade att hon lät den göras.

Ungefär då som med Don Bluth angående Trollet i Parken...?