Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelar- och manusförfattarstrejk i USA

Startat av gstone, 13 juli 2023 kl. 17:11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet 13 juli 2023 kl. 23:32:25Det var otrevligt sagt :(

Jag viste inte att du ogillade mig äns :'(
Det gör jag inte :) det jag ogillar är raseriutbrott för att folk inte håller med dig.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 13 juli 2023 kl. 20:34:55Jag kräver att manusfäffaratna slutar strejka och går med på dom vilkor som erbjudes ! >:( >:(
Skärp dig

Elios

Vad har jag missat här förutom en arg gstone?  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 14 juli 2023 kl. 02:00:05Vad har jag missat här förutom en arg gstone?  ::)
Den korta sammanfattningen är att manusförfattare i USA strejkar sedan i tisdags, och sedan några timmar tillbaka strejkar även de flesta amerikanska skådespelare då skådespelarfacket inte lyckats komma överens med film- och TV-producenterna.

Så fr.o.m. nu och tills vidare ligger i stort sett all inspelning av filmer och TV-serier i USA nere (men påverkar inga andra länder än USA).

gstone

Disneyfantasten

gstone

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2023 kl. 06:25:58Den korta sammanfattningen är att manusförfattare i USA strejkar sedan i tisdags, och sedan några timmar tillbaka strejkar även de flesta amerikanska skådespelare då skådespelarfacket inte lyckats komma överens med film- och TV-producenterna.

Så fr.o.m. nu och tills vidare ligger i stort sett all inspelning av filmer och TV-serier i USA nere (men påverkar inga andra länder än USA).
Hoppas verkligen det kan ske en förbättring snart och att strejkandet ger resultat. Hoppas hoppas!

gstone

CitatWith the start of the actors' strike today, next year's films that are still in production must have their filming paralyzed. But a calendar can always be rearranged. What's important is that actors (and writers) get a fair deal that values their contributions.
>:( >:(

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 14 juli 2023 kl. 17:42:52Hoppas verkligen det kan ske en förbättring snart och att strejkandet ger resultat. Hoppas hoppas!
Ja, det får vi hoppas - och att avtalen förnyas för dagens klimat, för att ta hänsyn till streamingtjänster och VoD.

Under tiden kan vi väl hoppas att streamingtjänster och till viss del även bio kan satsa lite mer på europeiska filmer (och TV-serier) - där finns säkerligen mycket bra att hämta, som hittills har hamnat i skymundan för amerikanska filmer. Och i Europa tror jag att både manusförfattare och skådespelare får lite mer skäligt betalt, i och med att fackförbund har en betydligt starkare ställning i Europa än i USA och således bättre möjligheter att få igenom sin vilja.

Däremot misstänker jag att de ojämna lönerna/arvodena för skådespelare är ett globalt problem över hela världen - där vissa stjärnor får så bra betalt att de kunnat klara sig med en tiondel, medan många andra får så dåligt betalt att de inte kan överleva ekonomiskt på skådespelandet... :(
(Men även där är nog problemet större i USA, där vissa kända skådespelare får så groteskt mycket betalt för en del roller att de förmodligen aldrig ens kan använda upp alla pengar...)

Elios