Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

VHS-kvalitén

Startat av FabulousSloth, 18 juli 2023 kl. 22:50:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FabulousSloth

Jag försöker komma ihåg om kvalitén på VHS-filmer var så dålig som på Youtubeklipp: suddigt och otydligt. Färgerna har ibland väldigt hög "kontrast" (om det är rätt ord?), speciellt om det är ljus bakgrund. T.ex blått blir nästan vitt.
Det känns som att kvalitén var bättre än så eller har jag bara vant mig vid att allt är HD numera?
Det påverkar ju också hur ofta banden spelades upp. Har ingen aning om hur kvalitén påverkades av att rip:pa som folk gjorde då.
Profilbild av SundaysPlayzone.

Lillefot

Utöver slitage på de rippade banden, kan det också vara möjligt att med de nyare anslutnings-standarder som tillkommit sedan dess, med stöd för fler färger och högre upplösningar så märks bristerna i VHS mycket mer. Jag vill också minnas att VHS-band såg normala ut med en spelare ansluten med komposit till en tjock-TV, medans på en modern plattskärms-TV ser man direkt hur banden ger sämre bild än motsvarande DVD eller Blu-Ray.

VHS är också ett analogt format, där bild och ljud går efter en signal som kan variera i tid och amplitud. DVD och Blu-ray i jämförelse är digitala, där informationen är sparad binärt (som ettor och nollor). Därför kan även små avvikelser (orsakade av bandet eller själva VHS-spelaren) orsaka annorlunda bild- och ljudåtergivning än det var ursprungligen tänkt.

Utöver det kan det också bero på själva hård- och mjukvaran som används för att digitalisera.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

FabulousSloth

Citat från: Lillefot skrivet 18 juli 2023 kl. 23:22:45Utöver slitage på de rippade banden, kan det också vara möjligt att med de nyare anslutnings-standarder som tillkommit sedan dess, med stöd för fler färger och högre upplösningar så märks bristerna i VHS mycket mer. Jag vill också minnas att VHS-band såg normala ut med en spelare ansluten med komposit till en tjock-TV, medans på en modern plattskärms-TV ser man direkt hur banden ger sämre bild än motsvarande DVD eller Blu-Ray.

VHS är också ett analogt format, där bild och ljud går efter en signal som kan variera i tid och amplitud. DVD och Blu-ray i jämförelse är digitala, där informationen är sparad binärt (som ettor och nollor). Därför kan även små avvikelser (orsakade av bandet eller själva VHS-spelaren) orsaka annorlunda färgåtergivning än det var ursprungligen tänkt.

Utöver det kan det också bero på själva hård- och mjukvaran som används för att digitalisera.
Jag är inte så bra på det tekniska, men jag förstår vad du menar.
Syftade på kvalitén på den tiden när man hade tjock-tv, ja.
(Har ingen koll på Blu-Ray eftersom föräldrarna hyrde/ibland köpte DVD-skivor, så jag kan inte jämföra med det.)
Tack för att du förklarade! :D

Lillefot

Citat från: FabulousSloth skrivet 18 juli 2023 kl. 23:44:47Jag är inte så bra på det tekniska men jag förstår vad du menar.
Tänkte inte på att det är ett analogt format, men det är det ju!
Syftade på kvalitén på den tiden när man hade tjock-tv, ja.
Tack för att du förklarade! :D
Ingen orsak.  :)
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Att VHS ripparna har dålig kvalitet kan ju också bero på att banden inte direkt är nya, vi får ju inte glömma att VHS likt andra videoband är format som vittrar sönder med tiden. 

VHS har enligt mig alltid haft sina brister men det var först när DVD kom som jag märkte dem själv.

FabulousSloth

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 juli 2023 kl. 23:59:10Att VHS ripparna har dålig kvalitet kan ju också bero på att banden inte direkt är nya, vi får ju inte glömma att VHS likt andra videoband är format som vittrar sönder med tiden.
Det är sant.

Anders M Olsson

Jag har ganska många gamla VHS-band som jag själv har spelat in från TV, och även en del gamla köp- och hyrfilmer. Jag tycker nog inte att bild- och ljudkvalitén har försämrats märkbart av tidens tand, i alla fall inte på köpfilmer och på band som jag själv har spelat in. Hyrfilmer kan däremot ha spelats många gånger och vara ganska slitna.

Man ska nog inte dra för stora växlar på det som finns på YouTube. Om kvalitén är dålig där kan det ofta bero på dålig teknik när banden har digitaliserats.

På en gammal tjock-TV av rimlig storlek (säg 29" eller mindre) och en VHS-spelare i gott skick kan gamla VHS-band se riktigt bra ut. Men idag har folk större TV-apparater, och då syns alla fel och brister betydligt tydligare. Det blir såklart inte bättre av att man kör på en VHS-spelare som har sett sina bästa dagar...

FabulousSloth

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 juli 2023 kl. 10:41:58Jag har ganska många gamla VHS-band som jag själv har spelat in från TV, och även en del gamla köp- och hyrfilmer. Jag tycker nog inte att bild- och ljudkvalitén har försämrats märkbart av tidens tand, i alla fall inte på köpfilmer och på band som jag själv har spelat in. Hyrfilmer kan däremot ha spelats många gånger och vara ganska slitna.

Man ska nog inte dra för stora växlar på det som finns på YouTube. Om kvalitén är dålig där kan det ofta bero på dålig teknik när banden har digitaliserats.

På en gammal tjock-TV av rimlig storlek (säg 29" eller mindre) och en VHS-spelare i gott skick kan gamla VHS-band se riktigt bra ut. Men idag har folk större TV-apparater, och då syns alla fel och brister betydligt tydligare. Det blir såklart inte bättre av att man kör på en VHS-spelare som har sett sina bästa dagar...
:D

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 juli 2023 kl. 10:41:58Det blir såklart inte bättre av att man kör på en VHS-spelare som har sett sina bästa dagar...
Vilket alltför många spelare tyvärr har, och det lär ju inte bli bättre med åren nu när det väl inte längre tillverkas VHS-spelare... :(

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juli 2023 kl. 22:28:13Vilket alltför många spelare tyvärr har, och det lär ju inte bli bättre med åren nu när det väl inte längre tillverkas VHS-spelare... :(
Jag tänkte köpa en VHS Blu-ray Combo men någon la ett högre bud men VHS genom HDMI kanske inte skulle bli så lyckat ändå?

Jabberjaw

Citat från: A skrivet 19 juli 2023 kl. 22:49:53Jag tänkte köpa en VHS Blu-ray Combo men någon la ett högre bud men VHS genom HDMI kanske inte skulle bli så lyckat ändå?
Om jag var du skulle jag hålla ögonen öppna efter en LG RCT699H, 689H eller liknande. Dom kostar en slant men fungerar den och är omhändertagen så spelar dom utan problem igenom flera tusen band. Har använt sådana till säkert 2000 olika VHS band vid det här laget. Och först nu har den ena maskinen börjat göra missljud. Men för att ha spelat så många band, och dessutom spolat fram och tillbaka i tusentals timmar. Så tycker jag priset på en tusenlapp är ganska bra. Kompabilitet har också varit framgångsrik, då dessa alltid spelat varje band utan flimmer.

Kan säkert bli något bättre kvalitét om man kör med en JVC som har TBC men det kostar ju också. Föredrar LG då dom producerar ett väldigt skarpt resultat i 720x576 (DVD) via HDMI utan problem. Så kan man lägga på filter i avisynth eller vad man nu gillar, Sony Vegas etc.

A

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 juli 2023 kl. 22:56:01Om jag var du skulle jag hålla ögonen öppna efter en LG RCT699H, 689H eller liknande. Dom kostar en slant men fungerar den och är omhändertagen så spelar dom utan problem igenom flera tusen band. Har använt sådana till säkert 2000 olika VHS band vid det här laget. Och först nu har den ena maskinen börjat göra missljud. Men för att ha spelat så många band, och dessutom spolat fram och tillbaka i tusentals timmar. Så tycker jag priset på en tusenlapp är ganska bra. Kompabilitet har också varit framgångsrik, då dessa alltid spelat varje band utan flimmer.

Kan säkert bli något bättre kvalitét om man kör med en JVC som har TBC men det kostar ju också. Föredrar LG då dom producerar ett väldigt skarpt resultat i 720x576 (DVD) via HDMI utan problem. Så kan man lägga på filter i avisynth eller vad man nu gillar, Sony Vegas etc.
Har faktiskt en LG RCT699H men den har börjat krångla och så fort jag stoppar in ett band så kommer det ut med en lång bit band som hänger utanför själva kassetten. Tycker heller inte det är så smidigt att behöva dubba till DVD & sedan till datorn.

Jabberjaw

Citat från: A skrivet 19 juli 2023 kl. 23:02:47Har faktiskt en LG RCT699H men den har börjat krångla och så fort jag stoppar in ett band så kommer det ut med en lång bit band som hänger utanför själva kassetten. Tycker heller inte det är så smidigt att behöva dubba till DVD & sedan till datorn.
Nej vad sjukt haha.... min gör exakt samma sak när banden skall föras ut. Att spela upp och spola banden eller liknande är riskfritt. Men just processen att bandet skall lyftas ut har börjat göra att den drar ut en bit magnettejp ibland :-[

Har inte orkat skruva upp maskinen och kollat vad felet är. Men den har visserligen spelat typ 2000+ VHS band också. Varav många varit smutsiga och slitna. Köpte du din begagnad så finns ju risken att den redan gått liknande öde till mötes som min. Annars blir jag orolig. Kanske är något tillverkningsfel som ibland uppstår på just den modellen :(

Anders M Olsson

Jag har faktiskt en LG RC389H som ser väldigt lika ut som RCT689H och RCT699H. Den huvudsakliga skillnaden tycks vara att min bara har analog tuner, medan de andra modellerna även har digital för DVB-T (marknätet).

Jag köpte den som födelsedagspresent till min far 2011, och när han gick bort fem år senare fick jag ärva den.

Den fungerar i huvudsak bra och trasslar inte banden, men det har hänt lite då och då att den har hängt sig så att man måste dra ur stickkontakten och låta den vila en stund för att få igång den igen. Det var speciellt irriterande när vi hade satt program på timerinspelning till min far, och maskinen sen var "helt död" och hade missat att spela in.

Marcusen

Citat från: A skrivet 19 juli 2023 kl. 23:02:47Har faktiskt en LG RCT699H men den har börjat krångla och så fort jag stoppar in ett band så kommer det ut med en lång bit band som hänger utanför själva kassetten. Tycker heller inte det är så smidigt att behöva dubba till DVD & sedan till datorn.
Kan de bara överföra VHS till DVD? Har de inte plats för USB stickor?